Ai niin ja haluan vielä lisätä, kun minulla oli jäänyt muutama keskustelusivu välistä lukematta ja luin ne vasta nyt, että minun ficceihini ei tule koskaan ei-onnellista loppua ilman, että siitä varoitetaan ensimetreiltä asti hyvin selvästi. Tähän mennessä tällaisia ficcejä on ollut yksi, yhden luvun mega-angstinen A Spot for You, jossa varoitetaan niin tägeissä kuin kuvauksessakin, eikä muita välttämättä koskaan tulekaan.
Olen myös sitä mieltä, että onnettomasta lopusta pitäisi mainita etukäteen. Jos ei lasketa esim. jotain enemmän seikkailuhenkisiä ficcejä joissa ei ole välttämättä ollenkaan romantiikkaa, fanficejä voi minusta yleisesti ottaen verrata rakkausromaanien genreen, jossa onnellinen tai vähintään hyvin toiveikas avoin loppu todellakin on oletusarvoinen. Itse en esim. tägää "Happy ending" koska se on ficeissäni aina, jos näin ei erikseen mainita (tai jos ficci on esim. lyhyt tunnelmapala, jossa ei ole varsinaista "tarinan loppua" välttämättä ollenkaan). Silloin kun olen kirjoittanut muuta kuin ficcejä, niin ne ovat loppuneet usein aika onnettomasti, vaikkapa päähenkilön kuolemaan, tai joskus erittäin oudosti ja hämmentävästi, mutta eri genreissä on eri säännöt. Jos historiallisessa romaanissa onkin yhtäkkiä ufosieppaus, niin kyllä tämäkin pitää jotenkin pohjustaa esim. kirjan takakannessa, tai muuten lukija pettyy, kun saa muuta kuin oletti.
Mutta en ole tätä kyseistä ficciä josta keskusteltiin vielä lukenut, niin en ota kantaa siihen, oliko asia riittävän selkeästi ilmaistu muulla tavoin vai ei.
- Joymuffin