Äidin päiväkotiangstia :D haluaisko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Katsotaanko päiväkodissa telkkaria? Ei kai? Eihän siellä pelata mitään tietokonejuttuja?

Onko ne ryhmät kamalan meluisia, mun sisko sanoi, että isotkin ryhmät saadaan jaettua pienempiin esim väliseinillä, mutta luulis, että siellä silti on kamala hälinä jos on 20 kiljuvaa vekaraa siellä. :(

Sielläkö on jotkut potatukset tiettyihin aikoihin, että lapset menee samaan aikaan vessaan?

Mikä käytäntö teidän pk:ssa on ruoan maistamisen kanssa? Nuorempi syö mitäö vaan, vanhempi on todella nirso, ja oksentaa jos sitä yrittää pakottaa syömään. :|

Meidän pk:ssa on nyt 2kk aikana kerran katsottu lepohetkellä lyhyt lasten elokuva, se on sellaista harvinaista herkkua.
Pienet lapset vessatetaan tietysti aina tarpeen tullen, isommat, esim. eskarit osaa jo sen verran pidättää että käyvät vapaalla leikkiajalla jne. Ja aina ennen ulos lähtöä! Mutta ulkoakin pääsee kyllä käymään jos hätä tulee.

Melua toki on aina välillä, mutta sekin on osa hoitajien työtä että opetetaan lapsia pitämään se volyymi sallitulla tasolla. Ja ulkoiluja porrastetaan, ettei kaikki ryhmät ole aina samaan aikaan sisällä ja ulkona, vaan isot on ulkona kun pienet nukkuu päikkäreitä jne.

Ruokailuissa lapsia ohjeistetaan aina maistamaan kaikkea, mutta ketään ei pakoteta. Jos joku lapsi on pieniruokaisempi kuin muut, tälle laitetaan pienempi annos. Jos jotain ruokaa lapsi inhoaa, ei tosiaankaan pakoteta maistamaan. Silloin tarjotaan leipää että saa kuitenkin jotain syödäkseen.

Alkuperäinen kirjoittaja miisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Lisää kysyttävää?? :D

No toi varahoitajakysymys on vissiin vielä kysymättä. :whistle: Monta niitä varahoitajia saa olla? :saint: Ei kun varahakijoita. :D

Joissakin paikoissa noita varahakijoita kysellään, joissain ei. Yleensä kuitenkin aina, kun joku muu kuin vanhempi hakee lapset hoidosta pitää asiasta ilmoittaa hoitopaikkaan tai muutoin eivät lapsia hakijan mukaan anna. Toisissa paikoissa ollaan asiasta hyvin tarkkoja.

Mä kyllä hartaasti toivoisin, että asiassa ollaan aika tarkkoja, mä en todellakaan halua, että ne lapset annetaan jonkun muun kuin sellaisen ihmisen matkaan, jonka mä olen nimennyt hakijaksi. :|

Ei niitä hakijoita siis välttämättä nimetä minnekään. Sitä tarkoitin kyselemisellä. Ennen oli päivähoitosopimuksessa sellainen kohta kuin varahakijat, nykyisin ei aina.

Vaan aamulla vanhempi ilmoittaa kuka hakee, toisissa paikoissa ilmoitus vaaditaan kunkin päivän kohdalta kirjallisesti, kaikissa ei.

Saako siellä käyttää mekkoja? Yksi kaveri sanoi, että lapsi menee aina päiväkotiin mekossa, mutta tätit vaihtaa housuihin ja legginseihin, koska se on käytännöllisempää

Miten se hoitoaikojen noudattaminen. :D Siis aamulla, saanko mä viedä periaatteessa mihin aikaan haluan, jos mulla alkaa työ/koulu kello kymmenen, niin eihän mun tartte viedä seitsemäksi lapsia päiväkotiin?

Saa käyttää mekkoja, kunhan ons ellaiset ulkovaatteet, että mekko sopii alle.

Hoitoajat kirjoitetaan hoitosopimukseen, Henkilökunta lasketaan niiden mukaan paikalle, joten niitä on noudatettava. Et voi vaikka ilmoittaa lasten hoitoajan alkavan kello 9 ja viedä heidät joka toinen päivä kello 7.

Ok. :D Kyllä mä siis toki tulen tietämään hyvissä ajoin etukäteen mihin aikaan lapsien hoidossa pitää olla ja jos muutoksia tulee, niin saan jonkun muun hoitamaan lapsia. Mä lähinnä mietin tuota, että onko aamulla joku tietty aika, mihin mennessä lapset pitää siellä joka tapauksessa olla.

joo siis ennalta sovitaan ne ajat milloin viedään ja haetaan, ja niitä noudatetaan. Ei kai siinä mitään aikarajoitusta ole, mut aika monet meilläkin tuo lapset aamupalalle, jota ei enää puoli 9 jälkeen saa.

Hyvin se kaikki menee, usko pois =) :hug: .

Siis hoidonaloitus. Tai enhän tiedä millaisia angsteja mielessäsi mietit.
Minulla niitä oli PALJON, mutta yksikään kauhuskenaarioistani toteutunut.
Suurin vaikeus taisi tilanteeseen sopeutumiseen olla minulla etukäteen.
Se napanuoran löyhennys teki siinä vaiheessa kun lapset menivät toisten hoidettaviksi niin kovin tiukkaa. Mutta ei se sitten kuitenkaan niin kamalaa ollutkaan. :D

Kiitos. :D :hug:

Kai mä nyt lähinnä käyn mielessäni kaikki Iltasanomien yms lööpit, ja pelkään että lapset karkaa, hoitajat unohtaa ne retkelle lähtiessä pihalle tai metsästä päiväkotiin tullessa metsään, niitä pakkosyötetään käsistä kiinni pitäen tms.. :x

Ja sitten ihan tätä että tulee levottomuutta tai oppii jotain kummia käytöstapoja kavereilta tms. :D Kaikkee mä mietin. Tiedän kyllä, ettei ihan realistisiakaan ole kaikki ajatukset, mutta kun tulee vaan mietittyä.

Normiaikoihin auki olevissa päiväkodeissa toivotaan lasten tulevan ennen lounasta paikalle. Joissakin toivotaan jopa että yhdeksään mennessä, perusteluna että kaikki pääsevät osallistumaan päiväkodin toimintaan.
Jos tulee jatkuvasti kymmeneksi niin menettää ne askartelu/laulu/jumppahetket.

No toi varahoitajakysymys on vissiin vielä kysymättä. :whistle: Monta niitä varahoitajia saa olla? :saint: Ei kun varahakijoita. :D

Joissakin paikoissa noita varahakijoita kysellään, joissain ei. Yleensä kuitenkin aina, kun joku muu kuin vanhempi hakee lapset hoidosta pitää asiasta ilmoittaa hoitopaikkaan tai muutoin eivät lapsia hakijan mukaan anna. Toisissa paikoissa ollaan asiasta hyvin tarkkoja.

Mä kyllä hartaasti toivoisin, että asiassa ollaan aika tarkkoja, mä en todellakaan halua, että ne lapset annetaan jonkun muun kuin sellaisen ihmisen matkaan, jonka mä olen nimennyt hakijaksi. :|

Ei niitä hakijoita siis välttämättä nimetä minnekään. Sitä tarkoitin kyselemisellä. Ennen oli päivähoitosopimuksessa sellainen kohta kuin varahakijat, nykyisin ei aina.

Vaan aamulla vanhempi ilmoittaa kuka hakee, toisissa paikoissa ilmoitus vaaditaan kunkin päivän kohdalta kirjallisesti, kaikissa ei.

jahaa.. Mitenhän näissä toimitaan, jos on vaarana, että tapaamiskiellossa oleva vanhempi yrittää muiluttaa lapset itselleen? No, voinhan mä sanoa siitä siellä päiväkodissa, ja tietävät sitten, että mun lapsien kohdalla on syytä olla varovainen. Mietin vaan, että toi tilanne, kun tuo lapset päiväkotiin, voi kai joskus olla aika hektinen, etenkin kun lapset menee eri ryhmiin, että tuleeko se varmasti sitten selväksi, että kuka ne saa hakea.

Hyvin se kaikki menee, usko pois =) :hug: .

Siis hoidonaloitus. Tai enhän tiedä millaisia angsteja mielessäsi mietit.
Minulla niitä oli PALJON, mutta yksikään kauhuskenaarioistani toteutunut.
Suurin vaikeus taisi tilanteeseen sopeutumiseen olla minulla etukäteen.
Se napanuoran löyhennys teki siinä vaiheessa kun lapset menivät toisten hoidettaviksi niin kovin tiukkaa. Mutta ei se sitten kuitenkaan niin kamalaa ollutkaan. :D

Kiitos. :D :hug:

Kai mä nyt lähinnä käyn mielessäni kaikki Iltasanomien yms lööpit, ja pelkään että lapset karkaa, hoitajat unohtaa ne retkelle lähtiessä pihalle tai metsästä päiväkotiin tullessa metsään, niitä pakkosyötetään käsistä kiinni pitäen tms.. :x

Ja sitten ihan tätä että tulee levottomuutta tai oppii jotain kummia käytöstapoja kavereilta tms. :D Kaikkee mä mietin. Tiedän kyllä, ettei ihan realistisiakaan ole kaikki ajatukset, mutta kun tulee vaan mietittyä.

kannattaa heti varata aika hoitokeskusteluun! Saat siitä lisää varmuutta ja tutustut ainakin yhteen hoitajaan vähän enempi. Ne on yleensä sellaisia vanhempien vartteja tai puolituntisia. Kyllä siellä päikyissä lapsista huolta pidetään, ainakaan meillä ei ole sellaista tilannetta että kukaan olis koskaan hetkeäkään valvomatta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Ruokailuissa lapsia ohjeistetaan aina maistamaan kaikkea, mutta ketään ei pakoteta. Jos joku lapsi on pieniruokaisempi kuin muut, tälle laitetaan pienempi annos. Jos jotain ruokaa lapsi inhoaa, ei tosiaankaan pakoteta maistamaan. Silloin tarjotaan leipää että saa kuitenkin jotain syödäkseen.

Ok. Kiitos. =) Tätäkin mä mietin, kun mun mielestä on kohtuutonta vaatia lasta syömään kaikki ruoka jos ei hän itse annostele ruokaansa. Tuntuu vaan, että muut lapset syö paljon enemmän kuin meidän.

jahaa.. Mitenhän näissä toimitaan, jos on vaarana, että tapaamiskiellossa oleva vanhempi yrittää muiluttaa lapset itselleen? No, voinhan mä sanoa siitä siellä päiväkodissa, ja tietävät sitten, että mun lapsien kohdalla on syytä olla varovainen. Mietin vaan, että toi tilanne, kun tuo lapset päiväkotiin, voi kai joskus olla aika hektinen, etenkin kun lapset menee eri ryhmiin, että tuleeko se varmasti sitten selväksi, että kuka ne saa hakea.

ne pitää mainita jos on tällasia. Kannattaa tosiaanki tehdä selväksi kuka saa hakea, vaikka ei ne hoitajat voi ilman vanhempien lupaa antaa lasta edes mummin mukaan, ellei asiasta ole sovittu vanhemman kanssa.

Jos lasta ei saa luovuttaa toiselle vanhemmalle vaativat siitä yleensä jonkun todisteen, jos lapset ovat yhetishuollossa. Yksinhuoltajalta riittää ihan oma ilmoitus.
Voi olla, että haluavat sinun tapauksessasi kirjallisena sen kuka lapset tulee hakemaan, joten silloin on vain helppo viedä lappu lasten mukana päiväkotiin.

Ok. Kiitos. =) Tätäkin mä mietin, kun mun mielestä on kohtuutonta vaatia lasta syömään kaikki ruoka jos ei hän itse annostele ruokaansa. Tuntuu vaan, että muut lapset syö paljon enemmän kuin meidän.

meilläkin on ryhmässä 1 poika joka ei pidä puurosta, hänen lautaselle laitetaan tyyliin 1 ruokalusikallinen ja sen jaksaa kyllä syödä reippaasti :D

Jos lasta ei saa luovuttaa toiselle vanhemmalle vaativat siitä yleensä jonkun todisteen, jos lapset ovat yhetishuollossa. Yksinhuoltajalta riittää ihan oma ilmoitus.
Voi olla, että haluavat sinun tapauksessasi kirjallisena sen kuka lapset tulee hakemaan, joten silloin on vain helppo viedä lappu lasten mukana päiväkotiin.

Joo, mulla on yksinhuolto onneksi. No, tätä täytyy miettiä, mikä on järkevintä, ja tietenkin mä kesäkuussa kuulen mikä on tän päiväkodin käytäntö.

meilläkin on ryhmässä 1 poika joka ei pidä puurosta, hänen lautaselle laitetaan tyyliin 1 ruokalusikallinen ja sen jaksaa kyllä syödä reippaasti :D

No toi kuulostaa ihan fiksulta. =) Munkin esikoinen kyllä ihan reippaasti maistaa kaikkea kun nätisti sanoo, että kokeilisitko kuitenkin. Sinnikkäästi hän monta kertaa viikossa maistaa kurkkua ja aina sanoo, että en tykkää tästä. :D

meillä ainakin lapsen esitietolomakkeessa kysyttiin nimet ja puh.numerot kenelle lapsen saa luovuttaa. ja sitten hoitajan kans käytiin ne vielä läpi, vaikkei mtn hämminkiä ees niissä ollu, minä ja lapsen isä ja mun äiti saa voi hakea.

meillä ainakin lapsen esitietolomakkeessa kysyttiin nimet ja puh.numerot kenelle lapsen saa luovuttaa. ja sitten hoitajan kans käytiin ne vielä läpi, vaikkei mtn hämminkiä ees niissä ollu, minä ja lapsen isä ja mun äiti saa voi hakea.

Meilläpäin ei saa luovuttaa edes ns.varahakoijolle ellei vanhempi ole sanonut ko. henkilön tulevan sinä päivänä hakemaan.

Meilläpäin ei saa luovuttaa edes ns.varahakoijolle ellei vanhempi ole sanonut ko. henkilön tulevan sinä päivänä hakemaan.

Niin kai se on täälläkin, ainakin mä sanon aina että kuka tulee hakemaan. Sanon senkin jos menen itse, vaikka menen siis yleensä joka päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sädetär:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Saat viedä lapset aamulla mihin aikaan haluut, mutta jos tuot poikkeuksellisen myöhään/aikaisin niin siitä olisi kiva ilmoittaa edellisenä päivänä.

Missä päin maailmaa lapsia voi viedä koska huvittaa? Kyllä meidän pk:ssa kysytään hoitoaikoja jo edellisellä viikolla, varsinkin jos hoitoaika ei ole AINA sama, esim klo 8-16

Meilä ei tarvii raportoida, enkä sitä tekisikään. Tietty jos lähellä avaamis aikaa tai sulkemis aikaa, niin informoin heitä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Saat viedä lapset aamulla mihin aikaan haluut, mutta jos tuot poikkeuksellisen myöhään/aikaisin niin siitä olisi kiva ilmoittaa edellisenä päivänä.

Missä päin maailmaa lapsia voi viedä koska huvittaa? Kyllä meidän pk:ssa kysytään hoitoaikoja jo edellisellä viikolla, varsinkin jos hoitoaika ei ole AINA sama, esim klo 8-16

Meilä ei tarvii raportoida, enkä sitä tekisikään. Tietty jos lähellä avaamis aikaa tai sulkemis aikaa, niin informoin heitä.

Missä päin maailmaa ei tehdä hoitosopimusta. Siihenhän olette ne ajat kirjanneet...

Kuinkas monta kertaa te ihmiset olette käyneet tutustumassa päiväkotiin ennen kuin lapsi on siellä aloittanut?

:xmas:

Noin viikon ajan käytiin, parina päivänä yhdessä, sitten niin että lapsi oli ruokailuun asti ja seuraavana ruokailun ja päivälevon ajan jne.

Kuinkas monta kertaa te ihmiset olette käyneet tutustumassa päiväkotiin ennen kuin lapsi on siellä aloittanut?

:xmas:

Yhtenä päivänä lapi kävi 2 tuntia hoidossa kokeilemassa. Seuraavana päivänä oli jo täyden päivän.

Ilmoitat, että olet lasten YH, kerrot tilanteesta avoimesti, ja annat myös ne tietyt varahakijat jotka saa sun lapset hakea - ja sovitte, että varahakijoidenkin hakiessa ilmoitat aina etukäteen.

Meillä ei oo mitään uhkaa, silti soitan aina jos tulee muutoksia; jos esim. aamulla viedessäni sanon että minä haen lapset kello 15 maissa, ja mies tai äitini hakeekin jo kello 12, niin pirautan. Mun mielestä se on henkilökunnalle mukavampi niin, lisäksi ne sanoo lapselle että iskä/mamma tulee pian hakemaan ja lapsikin ehtii ns. valmistautua.

Alkuperäinen kirjoittaja johan pomppasi:
Alkuperäinen kirjoittaja :

Missä päin maailmaa ei tehdä hoitosopimusta. Siihenhän olette ne ajat kirjanneet...

Meillä lukee hoitosopparissa 6:30-17.

Saan tottakai silti viedä vaikka kello 9 ja hakea kello 12! :) Hoitosopimuksessa lukee aikaisin aika jolloin saadaan lapset viedä & myöhäisin aika jolloin saadaan heidät hakea.

Tietävät, että mun lukujärjestykset vaihtelee viikoittain ja muutoksia voi tulla viime hetkellä. Tietävät myös että miehen työajat vaihtelee, esim. tänään soittivat aamulla ja vapaapäivä muuttuikin työpäiväksi.

Ilmoitat, että olet lasten YH, kerrot tilanteesta avoimesti, ja annat myös ne tietyt varahakijat jotka saa sun lapset hakea - ja sovitte, että varahakijoidenkin hakiessa ilmoitat aina etukäteen.

Meillä ei oo mitään uhkaa, silti soitan aina jos tulee muutoksia; jos esim. aamulla viedessäni sanon että minä haen lapset kello 15 maissa, ja mies tai äitini hakeekin jo kello 12, niin pirautan. Mun mielestä se on henkilökunnalle mukavampi niin, lisäksi ne sanoo lapselle että iskä/mamma tulee pian hakemaan ja lapsikin ehtii ns. valmistautua.

Ok. :D Mun seuraava kysymys oliskin ollut, että voinko mä hakea lapsen aikaisemmin jos tulee joku muutos suunnitelmiin. :xmas: Mulla näitä kysymyksiä riittää. :whistle:

Tänään soitin hoitopaikkaan ja ilmoitin, että otetaan hoitopaikka vastaan, ja sovittiin, että elokuussa soitan ja silloin sovitaan aika alkukeskustelulle ja tutustumisille yms.

Uusimmat

Yhteistyössä