Äidin päiväkotiangstia :D haluaisko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Mulla on Tosi Tärkeä kysymys lisätä: onko aamupalaksi aina puuroa? Onko se aina kaurapuuroa? Onko se aina veteen keitettyä? Saako sen kanssa jotain (sokeria/hilloa)?

Kysyn siis ihan vakavissani :D

Pikkuisten ryhmässä (alle 3 v) oli aina jotain lusikoitavaa aamupalalla. Yleensä se oli puuroa tai velliä. Kaurapuuroa, riisipuuroa, mannaa, neljää viljaa...Ja sen kanssa oli maitoa, kanelisokeria, kiisseliä, hilloa, mustikkasoppaa, milloin mitäkin. Lisäksi oli tuoreannos eli jotain hedelmää ja vihannesta.

Maitoon keitettyä se oli, koska hylat ja maidottomat oli eri kattiloissa.

Isompien (yli 3 v) ryhmissä ei oo puuroa joka aamu, vaan voi olla sämpylää, muroja, jogurttia, viiliä, kaikenmoista.

Kiitos! :) Meidän muksut syö muuten melkein mitä vaan mutta puurosta ovat nirsoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
:o Mä en oikeen.... kannata barbeja. :ashamed:

Sä voit toki kieltää ne lapsiltasi pk:ssa, mutta MIKSI sen tekisit? :o

No en kai mä sit tee niin. :D Tarkemmin ajatellen, onhan srk:n kerhossakin barbeja. :D On ne niillä leikkinyt, musta ne on vaan jotenkin karmivia. :ashamed:

Leikitäänkö siellä barbeilla? :D

Joo :D
Me lahjoitettiin ylimääräisiä Barbeja pojan pk-ryhmälle, kun niillä ei ollut.

Et oo tosissas :D Eihän kukaan siellä pakota sun lapsia niillä leikkimään, mutta totta kai siellä nyt sellaisia saa olla. Pitäisikö pikkuautotkin viedä pois? Mikä olisi sopivan neutraali lelu sinulle?

Alkuperäinen kirjoittaja HALOO:

Et oo tosissas :D Eihän kukaan siellä pakota sun lapsia niillä leikkimään, mutta totta kai siellä nyt sellaisia saa olla. Pitäisikö pikkuautotkin viedä pois? Mikä olisi sopivan neutraali lelu sinulle?

No ei, kyllä pikkuautot on ihan OK. :D Mulla on vaan joku päähänpinttymä barbeista, mutta kuten sanottua, onhan ne niillä jo leikkinyt. Se nyt vaan tuli mieleen. :D Saa ne barbeilla leikkiä. :D

Syödäänkö päiväkodissa purkkaa? :o

Purkkaa tai xylitol-pastilleja. Meillä kokemusta sekä siitä, että vanhemmat ostaa ja hommaa itse purkat ja / tai pastillit, tai antavat yhteiskeräykseen rahan tai päiväkoti hommaa itse ja maksaakin myös itse.

Noilla on xylitol-pastilleja mutta isommat saa purkkaakin joskus ruokailun jälkeen. Lähinnä kai siksi että pk:ssa käynyt suuhygienistiryhmä toi sitä lapsille.

Mä en ole vaan koskaan opettanut lapsia syömään purkkaa, me syödään xylitol-pastillit ruoan jälkeen. :D Tuli vaan mieleen, että pitääkö tässä sekin oppia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohhoh:
Ruokaa ei todellakaan pakoteta syömään, maistaa pitää, mutta se riittää.

Voi kuule, riippuu niin työntekijästä ja päiväkodin kulttuurista. Valitettavasti niitäkin idiootteja työntekijöihin mahtuu, jotka pakottavat syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:

Mun kaikkien aikojen lempileluja. :heart:

No joo-o mutta mun mielestä ne leikit mitä sä niillä leikit oli outoja. :D :saint:

Katsotaanko päiväkodissa telkkaria? Ei kai? Eihän siellä pelata mitään tietokonejuttuja?

Onko ne ryhmät kamalan meluisia, mun sisko sanoi, että isotkin ryhmät saadaan jaettua pienempiin esim väliseinillä, mutta luulis, että siellä silti on kamala hälinä jos on 20 kiljuvaa vekaraa siellä. :(

Sielläkö on jotkut potatukset tiettyihin aikoihin, että lapset menee samaan aikaan vessaan?

Mikä käytäntö teidän pk:ssa on ruoan maistamisen kanssa? Nuorempi syö mitäö vaan, vanhempi on todella nirso, ja oksentaa jos sitä yrittää pakottaa syömään. :|

Harvoin katsotaan televisiota päiväkodeissa, yleensä ei sellaista edes ole.
Päiväkodissa on paljon melua ja hälinää. Äänen voimakkuus riippuu lapsiryhmästä, onko siellä erityisen paljon vilkkaita vai rauhallisia lapsia.

Vessassa käydään yleensä ennen aamuulkoilua, ennen päiväunia ja päiväunien jälkeen tai iltapäiväulkoiluun mennessä. Joskus useammin ja toki vessat ovat lasten vapaasti käytettävissä ihan silloin, kun hätä yllättää.

Yleensä päiväkodeissa vaaditaan maistamista. Joissakin paikoissa tosin ollaan vanhanajan pakkosyöttölinjalla.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:

Purkkaa tai xylitol-pastilleja. Meillä kokemusta sekä siitä, että vanhemmat ostaa ja hommaa itse purkat ja / tai pastillit, tai antavat yhteiskeräykseen rahan tai päiväkoti hommaa itse ja maksaakin myös itse.

Useimmissa pastilleja.

Saako siellä käyttää mekkoja? Yksi kaveri sanoi, että lapsi menee aina päiväkotiin mekossa, mutta tätit vaihtaa housuihin ja legginseihin, koska se on käytännöllisempää

Miten se hoitoaikojen noudattaminen. :D Siis aamulla, saanko mä viedä periaatteessa mihin aikaan haluan, jos mulla alkaa työ/koulu kello kymmenen, niin eihän mun tartte viedä seitsemäksi lapsia päiväkotiin?

Saa käyttää mekkoja, kunhan ons ellaiset ulkovaatteet, että mekko sopii alle.

Hoitoajat kirjoitetaan hoitosopimukseen, Henkilökunta lasketaan niiden mukaan paikalle, joten niitä on noudatettava. Et voi vaikka ilmoittaa lasten hoitoajan alkavan kello 9 ja viedä heidät joka toinen päivä kello 7.

no niin, täältä tulee... :whistle:

Ne vaatteet. Sinne pitää viedä jotain varavaatteita? Mitä kannattaa/pitää viedä ja kuinka paljon? Onko teillä kotona omat kuravaatteet ja hoidossa omat? Kumisaappaat?

Miten ne vaatteet/kengät/ym. nimikoidaan?

Sieltä tuli sellainen lappu, jossa on yleistä päivähoidosta, ja siinä oli, että lapsi voi ottaa oman unilelun mukaan unihetkiä varten. Onko teillä sitten hoidossa joku oma lelu, vai kuskataanko sitä aina edestakaisin?

Sanooko ne tätit sitten, jos lapsella on esim. syyskauden alkaessa vääränlaista vaatetta? Mä en ole varma osaanko mä pukea lapset oikein...

Mä olen nyt pk:ssa työskennellyt jonkin aikaa niin vastailen myös :)
Tuo toimii hyvin että pk:ssa omat kurikset, jos siellä on oma tila missä niitä voi säilyttää ja kuivata, esim. oma lokero lapsille. Kannattaa pitää reppu mukana päivittäin, jossa varavaatteina 1 kerros sisävaatteita, sukkia vaikka useammat. Sieltä voidaan sitten lisäillä, jos ilma viilenee, tai vähentää jos lämpenee. Kannattaa nimikoida mahdollisimman paljon, sukkia tietysti hankala mutta kaikkeen mihin saa kirjoitettua tussilla, niin kannattaa laittaa. Jos pk:ssa on tilaa, esim. tuollainen vaatteiden kuivatushuone tms, siellä voi säilyttää lapsen kumppareita niin ettei niitä tarvi aina raahata mukaan. Kesällä et voi aamulla välttämättä tietää sataako iltapäivällä vettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Lisää kysyttävää?? :D

No toi varahoitajakysymys on vissiin vielä kysymättä. :whistle: Monta niitä varahoitajia saa olla? :saint: Ei kun varahakijoita. :D

Joissakin paikoissa noita varahakijoita kysellään, joissain ei. Yleensä kuitenkin aina, kun joku muu kuin vanhempi hakee lapset hoidosta pitää asiasta ilmoittaa hoitopaikkaan tai muutoin eivät lapsia hakijan mukaan anna. Toisissa paikoissa ollaan asiasta hyvin tarkkoja.

No toi varahoitajakysymys on vissiin vielä kysymättä. :whistle: Monta niitä varahoitajia saa olla? :saint: Ei kun varahakijoita. :D

ei sitä ole rajattu. Parempi jos onkin useampia. Mutta yksikin riittää.
Useilla lapsilla on kuitenkin ainakain kaksi, jollain ei joskus ole ketään varahakijaa.

Hyvin se kaikki menee, usko pois =) :hug: .

Siis hoidonaloitus. Tai enhän tiedä millaisia angsteja mielessäsi mietit.
Minulla niitä oli PALJON, mutta yksikään kauhuskenaarioistani toteutunut.
Suurin vaikeus taisi tilanteeseen sopeutumiseen olla minulla etukäteen.
Se napanuoran löyhennys teki siinä vaiheessa kun lapset menivät toisten hoidettaviksi niin kovin tiukkaa. Mutta ei se sitten kuitenkaan niin kamalaa ollutkaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja miisa:
Saako siellä käyttää mekkoja? Yksi kaveri sanoi, että lapsi menee aina päiväkotiin mekossa, mutta tätit vaihtaa housuihin ja legginseihin, koska se on käytännöllisempää

Miten se hoitoaikojen noudattaminen. :D Siis aamulla, saanko mä viedä periaatteessa mihin aikaan haluan, jos mulla alkaa työ/koulu kello kymmenen, niin eihän mun tartte viedä seitsemäksi lapsia päiväkotiin?

Saa käyttää mekkoja, kunhan ons ellaiset ulkovaatteet, että mekko sopii alle.

Hoitoajat kirjoitetaan hoitosopimukseen, Henkilökunta lasketaan niiden mukaan paikalle, joten niitä on noudatettava. Et voi vaikka ilmoittaa lasten hoitoajan alkavan kello 9 ja viedä heidät joka toinen päivä kello 7.

Ok. :D Kyllä mä siis toki tulen tietämään hyvissä ajoin etukäteen mihin aikaan lapsien hoidossa pitää olla ja jos muutoksia tulee, niin saan jonkun muun hoitamaan lapsia. Mä lähinnä mietin tuota, että onko aamulla joku tietty aika, mihin mennessä lapset pitää siellä joka tapauksessa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja miisa:

Joissakin paikoissa noita varahakijoita kysellään, joissain ei. Yleensä kuitenkin aina, kun joku muu kuin vanhempi hakee lapset hoidosta pitää asiasta ilmoittaa hoitopaikkaan tai muutoin eivät lapsia hakijan mukaan anna. Toisissa paikoissa ollaan asiasta hyvin tarkkoja.

Mä kyllä hartaasti toivoisin, että asiassa ollaan aika tarkkoja, mä en todellakaan halua, että ne lapset annetaan jonkun muun kuin sellaisen ihmisen matkaan, jonka mä olen nimennyt hakijaksi. :|

Yhteistyössä