Äidin päiväkotiangstia :D haluaisko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Nyt mun on huono omatunto kun en ole aikanaan opettanut tuota nuorempaa olemaan välillä yksinkin jossain. :| jos sille tuleekin kamalat traumat siitä, kun se jätetään yhtäkkiä yksin sinne ryhmään? :( Siis onhan hän hoidossa ollut paljonkin, mutta aina isosiskon kanssa. :/

:hug: toivottavasti ei tule.
Kyllä lapset yleensä sopeutuvat ihan hyvin, vaikka toisilla se vaihe kestää ehkä kauemmin kuin toisilla. Mutta kovin traumatisoivaa en uskoisi sen yleensä olevan.
Minusta olisi hassua viedä lasta hoitoon vaan siksi, että hän oppisi olemaan erossa vanhemmistaan/ vanhemmastaan- ikäänkuin itsenäistymään- jos sille ei ole mitään syytä. Itse ajattelen niin, että turvalliset hoitokokemukset isonsiskon kanssa voivat pikemmnkin luoda pohjaa sille, että uskaltaa sitten jäädä hoitoon yksinkin.
Se tiivis siskon ja perheen kanssa yhdessäolo on myös voimavara ja luottamuksen synnyttäjä, sellainen turvallisuustankki, josta tankata eväitä elämään.

Sniif. :'( aina sä saat mut itkemään. Noin mäkin kyllä ajattelen, ja siksi tytöt onkin enimmäkseen kulkeneet kaikkialla yhdessä, kun jotenkin ajattelen, että se tiivis perheyhteys on ainoastaan eduksi.

ojentaa nenäliinan. =) :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja melkein valmis lto:
Lapsi voi jäädä hoitoon yksin vasta kun hoitosopimus alkaa. Eli "tutustumassa" oleva lapsi ei voi jäädä yksin.
Jaa, meillä kyllä sai jäädä ja jäikin, ihan tätien pyynnöstä.

Joo, ei meilläkään ole yhteenkään paikkaan kukaan lapsista jäänyt yksikseen ennen kuin varsinainen hoito on alkanut. Tutustuttu ollaan joka kerta, mutta aina jomman kumman vanhemman kanssa.

Huomaan muutoinkin, että Kowalskin päiväkotikokemukset ja tätien suositukset ovat erilinjassa muiden kanssa :D

Lapsi voi jäädä hoitoon yksin vasta kun hoitosopimus alkaa. Eli "tutustumassa" oleva lapsi ei voi jäädä yksin.

Ennen hoitosopimuksen alkua ei saa jäädä tai jos jää niin vakuutukset eivät korvaa jos jotain lapselle sattuu.

Toki monella hoitosopimus alkaa esim 1.8 mutta ekan viikon lapsi on harjoittelemassa kun äiti/isä pitää vielä vapaata, silloin saa jäädä hoitoon "harhoittelemaan" myös ilman vahempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Kyllä kuule monet äidit vollaavat jättäessään lapsiansa päiväkotiin. Monet salaa silmäkulmasta pois pyyhityt kyyneleet olen nähnyt. :hug:

Ootko? :D Mä just mietin, että pidetäänkö mua ihan hulluna jos mä rupeen tuolla sitten vollottamaan. :ashamed: Mutta jos mä itken paljon etukäteen (nimim. poraa parhaillaan) niin silloin vois olla pokerinaamalla.

Jos vollotatn isioon ääneen niin heiman saattavat katsoa pitkään mutta kyyneleet silmäkulmassa/poskilla.... niitä on nähty niin monella äidillä.

Itsekin nieleskelin itkua kun jätin esikoisen ekaan kertaan päiväkotiin vaikka olen alalla vuosia työskenellyt ja tiennyt, että lapsen itku yleensä loppuu samantien kun äiti/isä katoaa näkyvistä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ennen hoitosopimuksen alkua ei saa jäädä tai jos jää niin vakuutukset eivät korvaa jos jotain lapselle sattuu.

Toki monella hoitosopimus alkaa esim 1.8 mutta ekan viikon lapsi on harjoittelemassa kun äiti/isä pitää vielä vapaata, silloin saa jäädä hoitoon "harhoittelemaan" myös ilman vahempaa.

Mitenköhän toi hoitosopimus-asia sitten meillä menee....
:/ siis laitoin papereihin, että päivähoidon tarve alkaa 1.8. ja siitä asti päiväkotipaikka on myönnetty. Soitin päiväkotiin, ja kun kysyivät sieltä, niin sanoin, että mun koulu alkaa vasta 23.8, jonka jälkeen sitten sovittiin, että soitan elokuun alussa ja silloin sovitaan alkukeskusteluaika. Silloinko se hoitosopimus sitten kirjoitetaan? Käydäänköhän tuossa kaksi erillistä alkukeskustelua kun lapset menee eri rymiin? Täytyykö mun niin kun KAIKKI asiat tiedottaa aina kahteen eri otteeseen siellä (hakemisajat yms) nyt kun lapset on eri ryhmissä? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Sädetär:
Saat viedä lapset aamulla mihin aikaan haluut, mutta jos tuot poikkeuksellisen myöhään/aikaisin niin siitä olisi kiva ilmoittaa edellisenä päivänä.

Missä päin maailmaa lapsia voi viedä koska huvittaa? Kyllä meidän pk:ssa kysytään hoitoaikoja jo edellisellä viikolla, varsinkin jos hoitoaika ei ole AINA sama, esim klo 8-16

no esim täällä pohjoisimmassa Suomessa.

Tai siis meillä ilmoitetaan hoitopäivät ajoissa, ei mitään kellonaikoja. Mikäli tarvitsemme hoitoa jo seitsemän jälkeen, tämän ilmoitan koska silloin päiväkoti avataan normaalia aiemmin.

Mä merkkaan hoitopäivät niin että mulla on (aamuvuoro, iltavuoro tai vapaapäivä). Aamuvuoropäivinä varautuvat siihen että mennään sillon seiskan jälkeen. Ja jos ei mennäkään, en yleensä muista ilmottaa etukäteen :ashamed:

iltavuoropäiville varatun hoitopäivän yleensä siirrän toisaalle mikäli sitä ei tarvitakaan, ts. en ole saanut vaihdettua vuoroa aamuksi tai sitten joku on lapsen kanssa kotona kun olen töissä.

vapaapäivät jotka olen ilmoittanut, ne hoitopäivät saatan myös siirtää tai sitten vien aamusta kun ollaan herätty. Jos herätään myöhään, tyttö syö kotona ja jos herää aikaisin, vien aamupalalle päiväkotiin. Riippuu toki vähän siitäkin mitä olen päivälle suunnitellut.

mutta yhteenvetona siis se, että en mä ilmota joka päiväksi hoitoaikaa klo 8 alkavaksi ja joka ikinen aamu siihen aikaan sitten vie.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Huomaan muutoinkin, että Kowalskin päiväkotikokemukset ja tätien suositukset ovat erilinjassa muiden kanssa :D

Itseasiassa kyllä mekin oltiin tutustumassa niin että poika jäi yksin, eli ennen kuin hoitosopimus oli voimassa, pariksi tunniksi tutustumaan päiväkotiin. Ihan tätien pyynnöstä meilläkin. (Taisin tuon kirjoittaa joskus aiemminkin tähän ketjuun)

niin ja noista kysymyksistä.

mä vien varavaatteiksi yhden tai kaksi vaatekertaa, pikkuhousuista alkaen.

lisäksi vien kaikkiin säihin sopivat ulkoiluvarusteet. Eli nyt sinne menee tuulipuku, vk-haalari, villavaatteet, kurahousut, kumpparit, lenkkarit, kurahanskat, sormikkaat, kypärämyssy, kevyt pipo, lippalakki ja aurinkolasit :D Saavat sitten itse valita sopivat, säänmukaiset varusteet.

osan vaatteista alkuinnostuksena nimikoin niillä silitettävillä nimilapuilla, sitten jäi nimikoimatta kaikki ja nyt oon osaan kirjottanu tussilla nimen pesulappuun...

Mulla on yhdet varusteet joita kuljetetaan kodin ja päiväkodin väliä. En jaksa alkaa ostamaan kaksia ihan vaan siellä säilytettäväksi, kun hoitopäiviä on max. 10/kk.

Mekkoja varmasti saa käyttää, mutta jos tädit kokee ne hankaksi niin nehän sitte vaihtaa muuta päälle...

Meidän päiväkodissa on oltu tosi kannustavia vessassa käymisen opettelussa. Kestovaipat otettiin hyvin vastaan ja kun vaipat jäi päiväkäytöstä 1,5v iässä, kannustivat kovasti käymään potalla. Ei kai siellä mitään kiinteitä pissatusaikoja ole, kai vessaan pääsee kun pissattaa. Sitten voi lisäksi olla yhteiset vessatuokiot ennen unia/ulosmenoa jne.

meidän päiväkodin syömiskäytännöistä ei ole hajuakaan. Tyttö syö melkein mitä vaan joten sen suhteen tuskin on ongelmaa.

Unilelu meillä oli jonkun kerran alussa mukana, kulki kotoa mukana. Ja päiväkotiuran alussa tyttö oli tottunut nukkumaan vaunuissa ulkona ja näin sai tehdä myös päiväkodissa, toin vaan aamulla aina vaunut mukana. Ja omat itkuhälyttimet oli mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:

Itseasiassa kyllä mekin oltiin tutustumassa niin että poika jäi yksin, eli ennen kuin hoitosopimus oli voimassa, pariksi tunniksi tutustumaan päiväkotiin. Ihan tätien pyynnöstä meilläkin. (Taisin tuon kirjoittaa joskus aiemminkin tähän ketjuun)

mä en muista että asiasta ois ollu mitään puhetta tai erikseen sopimista, mutta meilläkin tyttö jäi muistaakseni kahtena päivänä ennen varsinaista hoidon alkua vähänksi ajaksi päiväkotiin.

Kiitos Logotar. =) Ja kaikki muutkin tietysti. :D Toi vessa-asia mua huolestutti, tyttöhän on ollut kuivana nyt jo yli vuoden, mutta innostuksissaan tekee vahinkoja, ja se nyt lähinnä johtuu siitä etten mä muistuta vessassa käymisestä. :ashamed: Mutta nyt on kuukauden verran ollut ilman yhtään ainoaa vahinkoa.

Toi mua vaan nyt vähän mietityttää, kun lapset on eri rymissä. :| Aiheuttaako se lapsille hämmennystä ja onko se käytännössä kuinka hankalaa.

Nyt on sitten päiväkodissa vierailtu. =) Tosi kivan oloinen paikka oli, käytiin siis lasten kanssa yhdessä tunnin verran tutustumassa, molemmat tytöt näki oman ryhmänsä tilat ja pari tätiäkin. Maanantaina alkukeskustelu molemmista lapsista, jännittää!! =)

Yhteistyössä