Äidin päiväkotiangstia :D haluaisko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on kans 2v menossa elokuussa hoitoon ja olen ihan hermona, tää ketju on kyllä valottanut montaa asiaa :D

Tosta tutustumisesta haluisin kysyä, että oletteko olleet siellä koko päivän lapsen kanssa ja kuikuileeko vanhempi jostain nurkan takaa toimintaa vai miten tää tapahtuu, en pysty kuvittelemaan asiaa päässäni? =)

Hei tosta nimikoinnista, kannattaa kirjoittaa vaatteisiin koko nimi, myös sukunimi kokonaisuudessaan! Monella lapsella voi olla sama nimi ja pahaksi onneksi sukunimikin voi alkaa samalla kirjaimella, eli mieluiten se kokonimi :) Minulle neuvottiin näin päiväkodista vaikka siellä ei saman nimistä lasta olekkaan, mutta voihan sinne vaikka tulla samanniminen.. Meillä aloitti lapsi reilu 2 vuotiaana hoidossa ja kyllä, on tykännyt niin kovasti olla sielä että joka aamu on ihan etuajassa lähdössä :D Ja on tyhmä äiti kun sattuukin olemaan vapaapäivä eikä mennä hoitoon... :D Mä tykkään kun muksu tykkää olla hoidossa, on saanut paljon itsevarmuutta ja rohkeutta tuola ollemssaan :)

Kun tyttö miltei 3 v aloitti päiväkodin, käytiin kerran tutustumassa. Mä tein hoitosopimusta ja juttelin johtajan kanssa, ja tyttö leikki sillä aikaa ryhmänsä kanssa. Olisi jäänyt sinne heti :). Kun tulin johtajan toimistosta, oli tyttö pukemassa eteisessä ja ilmoitti tomerana että "me ollaan nyt menossa ulos!".
Päiväkotiin menosta oli puhuttu, tyttö oli jo kauan toivonut sinne pääsevänsä, kuljettiin pk:n ohi joka päivä, oltiin käyty monesti sen pihassa leikkimässä, ja ryhmässä oli ainakin 5 tuttua lasta. Siksi sinne meno oli helppoa. Plus se, että lapsi oli tosi innoissaan ja rohkea.

1 v 8 kk poitsun kanssa tutustuttiin viikko. Ekana oltiin siellä yhdessä, sitten poika jäi pihaan yksin 40 min ajaksi, seuraavana päivänä jäi yksin sisälle tunniksi, jne. Pehmeä lasku.

Tosta Kowalskin tekstistä tuli mieleen, että mäkin olen kyllä jo nyt alkanut puhumaan tytöille, että tuohon päiväkotiin menette sitten, siitä puhutaan jo nyt melkein joka päivä. :D Ja ollaan jo ennen päiväkotipaikan saamista käyty leikkimässä siellä pihalla, ja jatketaan samaan malliin koko kesä.. Varsinkin isompi oli kovin innoissaan, mutta nuorempi purskahti vähän aikaa sitten itkuun ja kysyi, että täytyykö sinne mennä yksin. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Pusse:
Meillä on kans 2v menossa elokuussa hoitoon ja olen ihan hermona, tää ketju on kyllä valottanut montaa asiaa :D

Tosta tutustumisesta haluisin kysyä, että oletteko olleet siellä koko päivän lapsen kanssa ja kuikuileeko vanhempi jostain nurkan takaa toimintaa vai miten tää tapahtuu, en pysty kuvittelemaan asiaa päässäni? =)

Voit käydä esim. viikon-parin ajan lapsesi kanssa tutustumassa päiväkotiin. Olet siis ryhmässä lapsesi kanssa, mukana toiminnassa ja voitte mennä myös ulkoilemaan. Tutustumassa ollaan yleensä aamupäivällä muutama tunti. Jossain päiväkodissa onnistuu myös ruokailu.

Tutustumisesta:

Meille sanottiin, että alussa vanhempi voi olla mukana, mutta sitten lapsen pitäisi jäädä jo hetkeksi yksin.
Tarkoitushan on että lapsi oppii olemaan ja toimimaan pk:ssa ilman vanhempaa, ei vanhemman kanssa...Jos tutustuu pari viikkoa siten, että äiti on mukana, voi huuto ja järkytys olla melkoinen kun äiti sitten lähteekin ja lapsi jää 8 h ajaksi sinne ilman äitiä.

Alkuperäinen kirjoittaja melkein valmis lto:
Alkuperäinen kirjoittaja Pusse:

Voit käydä esim. viikon-parin ajan lapsesi kanssa tutustumassa päiväkotiin. Olet siis ryhmässä lapsesi kanssa, mukana toiminnassa ja voitte mennä myös ulkoilemaan. Tutustumassa ollaan yleensä aamupäivällä muutama tunti. Jossain päiväkodissa onnistuu myös ruokailu.

Mä olen kuullut, että joissain päiväkodeissa voi myös ensin mennä mukaan ulkoiluun lapsien kanssa, onkohan tää paikkansa pitävä juttu? Ja mitenhän se meillä onnistuu, kun lapset menee eri ryhmiin, jotka mun käsittääkseni ulkoileekin hiukan eri aikaan ainakin aamupäivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Tutustumisesta:

Meille sanottiin, että alussa vanhempi voi olla mukana, mutta sitten lapsen pitäisi jäädä jo hetkeksi yksin.
Tarkoitushan on että lapsi oppii olemaan ja toimimaan pk:ssa ilman vanhempaa, ei vanhemman kanssa...Jos tutustuu pari viikkoa siten, että äiti on mukana, voi huuto ja järkytys olla melkoinen kun äiti sitten lähteekin ja lapsi jää 8 h ajaksi sinne ilman äitiä.

No mä kans mietin että en mä kyllä jaksais kamalan pitää aikaa missään päiväkodissa istuskella. :whistle: :ashamed: Ja toisaalta tiedän kokemuksesta, että se vaikuttaa aika paljon ryhmän dynamiikkaan, jos siellä oleilee/touhuaa sinne kuulumaton aikuinen. Ei lapsikaan silloin saa selvää kuvaa siitä, millaista siellä pk:ssa on olla tai hoitajat siitä millainen persoona lapsi oikein on.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Tutustumisesta:

Lapsi voi jäädä hoitoon yksin vasta kun hoitosopimus alkaa. Eli "tutustumassa" oleva lapsi ei voi jäädä yksin.

Meillä on kyllä lapsi pph:lla, mutta tosiaan yhden kerran käytiin tutustumassa, eikä oltu kokonaista päivää. Se on niin paljon lapsesta kiinni, paljonko sitä aikaa tarvii, mutta mahdollisimman pian tietysti sit pitäis opetella jäämään sinne ilman vanhempia. Ja se on tärkeää, kun viet lasta sinne, niin tee se mahdollisimman nopeasti, etkä jää sinne halailemaan ja venymään ja ainakaan itkemään, jos lapsikin alkaa itkemisen niin lähdöstä tulee aina vaan vaikeampi. Reippaasti vaan, ja itkut sitten päiväkodin ulkopuolella jos on tullakseen :) Mulla tuli ainakin ekalla kerralla.

NONNIIN. Nyt se sitten tapahtui. :( Oltiin aikaisemmin puhuttu tyttöjen kanssa päiväkotiin menemisestä, ja molemmat oli ihan innoissaan asiasta. Sitten hetken päästä touhuttiin jo ihan muita juttuja, kun nuorempi rupesi ihan hillittömästi itkemään. Luulin ensin, että sattui johonkin, mutta ei, tyttö ei vaan sanonut että mikä on hätänä. Sitten rauhoituttuaan kysyi, että pitääkö sinne päiväkotiin mennä yksin. :'(

Se mua jotenkin nyt huolestuttaa, kun nuorempi on tottunut, että joka paikassa käydään äitin tai ainakin siskon kanssa. :|

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Meillä on kyllä lapsi pph:lla, mutta tosiaan yhden kerran käytiin tutustumassa, eikä oltu kokonaista päivää. Se on niin paljon lapsesta kiinni, paljonko sitä aikaa tarvii, mutta mahdollisimman pian tietysti sit pitäis opetella jäämään sinne ilman vanhempia. Ja se on tärkeää, kun viet lasta sinne, niin tee se mahdollisimman nopeasti, etkä jää sinne halailemaan ja venymään ja ainakaan itkemään, jos lapsikin alkaa itkemisen niin lähdöstä tulee aina vaan vaikeampi. Reippaasti vaan, ja itkut sitten päiväkodin ulkopuolella jos on tullakseen :) Mulla tuli ainakin ekalla kerralla.

Joo mä olen ihan varma että vollaan siellä sitten. :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
NONNIIN. Nyt se sitten tapahtui. :( Oltiin aikaisemmin puhuttu tyttöjen kanssa päiväkotiin menemisestä, ja molemmat oli ihan innoissaan asiasta. Sitten hetken päästä touhuttiin jo ihan muita juttuja, kun nuorempi rupesi ihan hillittömästi itkemään. Luulin ensin, että sattui johonkin, mutta ei, tyttö ei vaan sanonut että mikä on hätänä. Sitten rauhoituttuaan kysyi, että pitääkö sinne päiväkotiin mennä yksin. :'(

Se mua jotenkin nyt huolestuttaa, kun nuorempi on tottunut, että joka paikassa käydään äitin tai ainakin siskon kanssa. :|

ne on isoja asioita lapsille! Käykää vaan asiaa läpi vaikka leikin kautta, viekää nalleja ja nukkeja päiväkotiin ja leikkikää päiväkotipäivää, kuinka kivaa nalleilla siellä onkaan!

Lapset tottuu kyllä uuteen elämään ihan varmasti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

ne on isoja asioita lapsille! Käykää vaan asiaa läpi vaikka leikin kautta, viekää nalleja ja nukkeja päiväkotiin ja leikkikää päiväkotipäivää, kuinka kivaa nalleilla siellä onkaan!

Lapset tottuu kyllä uuteen elämään ihan varmasti. :)

Ja äitikin... :saint:

Kiitos. :'( :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Kyllä kuule monet äidit vollaavat jättäessään lapsiansa päiväkotiin. Monet salaa silmäkulmasta pois pyyhityt kyyneleet olen nähnyt. :hug:

Ootko? :D Mä just mietin, että pidetäänkö mua ihan hulluna jos mä rupeen tuolla sitten vollottamaan. :ashamed: Mutta jos mä itken paljon etukäteen (nimim. poraa parhaillaan) niin silloin vois olla pokerinaamalla.

Kyllä kuule monet äidit vollaavat jättäessään lapsiansa päiväkotiin. Monet salaa silmäkulmasta pois pyyhityt kyyneleet olen nähnyt. :hug:

Ootko? :D Mä just mietin, että pidetäänkö mua ihan hulluna jos mä rupeen tuolla sitten vollottamaan. :ashamed: Mutta jos mä itken paljon etukäteen (nimim. poraa parhaillaan) niin silloin vois olla pokerinaamalla.

ei pidetä. :hug:
Mä itkin kun vein esikoista eskariin ekaa kertaa. Esikoinen ei tosin sitä nähnyt.
Kun sain pidäteltyä kyyneleet siihen asti, että pääsin ovesta ulos.
Ja itkin kun esikoinen sai kouluun tutustumiskutsun, ja yritin sitä sitten lukea ääneen esikoiselle- siinä oli sellainen koskettava runo, lapsen kasvamisesta.
Ja kun se eka koulupäivä sitten koitti, itkin edellisiltana etukäteen ja selvisin kotiin asti kyynelittä ekana kouluaamuna.
Sama runo oli keskimmäisen koulukutsussa, enkä mä sitäkään ääni värjämättä voinut lukea.

Just ton takia on tärkeää, että käytte rauhassa tutustumassa päiväkotiin jotta opitte tuntemaan ryhmän aikuisia ja näette mitä siellä päiväkodissa tehdään. Kun näet itse mitä siellä päiväkodissa tapahtuu on helpompi rakentaa sitä luottamusta hoitajiin ja kun lapsesi näkevät, että sinä luotat hoitajiin, niin heidänkin on helpompi sopeutua.

Nyt mun on huono omatunto kun en ole aikanaan opettanut tuota nuorempaa olemaan välillä yksinkin jossain. :| jos sille tuleekin kamalat traumat siitä, kun se jätetään yhtäkkiä yksin sinne ryhmään? :( Siis onhan hän hoidossa ollut paljonkin, mutta aina isosiskon kanssa. :/

Nyt mun on huono omatunto kun en ole aikanaan opettanut tuota nuorempaa olemaan välillä yksinkin jossain. :| jos sille tuleekin kamalat traumat siitä, kun se jätetään yhtäkkiä yksin sinne ryhmään? :( Siis onhan hän hoidossa ollut paljonkin, mutta aina isosiskon kanssa. :/

:hug: toivottavasti ei tule.
Kyllä lapset yleensä sopeutuvat ihan hyvin, vaikka toisilla se vaihe kestää ehkä kauemmin kuin toisilla. Mutta kovin traumatisoivaa en uskoisi sen yleensä olevan.
Minusta olisi hassua viedä lasta hoitoon vaan siksi, että hän oppisi olemaan erossa vanhemmistaan/ vanhemmastaan- ikäänkuin itsenäistymään- jos sille ei ole mitään syytä. Itse ajattelen niin, että turvalliset hoitokokemukset isonsiskon kanssa voivat pikemmnkin luoda pohjaa sille, että uskaltaa sitten jäädä hoitoon yksinkin.
Se tiivis siskon ja perheen kanssa yhdessäolo on myös voimavara ja luottamuksen synnyttäjä, sellainen turvallisuustankki, josta tankata eväitä elämään.

:hug: toivottavasti ei tule.
Kyllä lapset yleensä sopeutuvat ihan hyvin, vaikka toisilla se vaihe kestää ehkä kauemmin kuin toisilla. Mutta kovin traumatisoivaa en uskoisi sen yleensä olevan.
Minusta olisi hassua viedä lasta hoitoon vaan siksi, että hän oppisi olemaan erossa vanhemmistaan/ vanhemmastaan- ikäänkuin itsenäistymään- jos sille ei ole mitään syytä. Itse ajattelen niin, että turvalliset hoitokokemukset isonsiskon kanssa voivat pikemmnkin luoda pohjaa sille, että uskaltaa sitten jäädä hoitoon yksinkin.
Se tiivis siskon ja perheen kanssa yhdessäolo on myös voimavara ja luottamuksen synnyttäjä, sellainen turvallisuustankki, josta tankata eväitä elämään.

Sniif. :'( aina sä saat mut itkemään. Noin mäkin kyllä ajattelen, ja siksi tytöt onkin enimmäkseen kulkeneet kaikkialla yhdessä, kun jotenkin ajattelen, että se tiivis perheyhteys on ainoastaan eduksi.

Yhteistyössä