ap
marskuukkeli, vastaisitko vielä aiempaan kysymykseeni: mikä siinä olisi niin suuri ongelma, jos lapset saisivat lukea ruotsin tilalla saksaa, ranskaa tai venäjää, kunhan lukisivat yhteensä kahta kieltä?
Suomeen on nyt vaan asetettu pakkoruotsi. Sen kanssa ollaan eletty tähänkin asti. Monet, jotka on ollut kiinnostunut jostain muusta, kun kielistää, on sitten tehnyt jotain muuta. En mä sitä tarkota, että jos kohdistaa kiinnostuksensa johonkin muuhun, kuin kieliin, että olisi laiska. Tarkotan vaan sitä, että aina ei edelleenkään voi valita. Pakkoruotsi on ollut kauan ja ihmiset on siitä huolimatta pystynyt toteuttamaan sen mitä on halunnut. Ja joillekin ne kielet on tärkein asia alallaan, toisille on matematiikka. Usein ne kuitenkin kulkee hyvinkin lähellä toisiaan ja käsi kädessä. Koulussa on monta ainetta, jonka voisi korvata jollain muulla, mutta aina joku alkaa naputtaan jostain. Se on vaan täällä löydettävä se kultainen keskitie.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Mä en oikeesti ymmärrä asennettasi. Miksi ihmeessä vain ja ainoastaan kielten opiskelu olisi jokin merkki oikeanlaisesta viitseliäisyydestä? Entäpä jos se viitseliäisyys kohdistuukin matematiikkaan, biologiaan tai vaikka musiikkiin? Miksi juuri kielten opiskelu on ainoa oikea mittari sille, onko viitseliäs ja onko oikea asenne? Kielet ovat TYÖKALUJA, eivät itseisarvoja. Suomi on maailman huippua sen suhteen, että kaikki opiskelevat täällä kahta kieltä. On täysin kohtuutonta syyllistää oppilaita siitä, jos he eivät halua opiskella vielä kolmatta kieltä! Esim. Ruotsissa ei tarvitse opiskella kuin yhtä kieltä! Onko ruotsalaiset aivan hirveän laiskoja ja hirveitä ihmisiä?Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:No onhan se nyt kamalaa tehdäkin jotain tulevaisuutensa eteen. Se on ihan hyvä sitten jos ei jaksa lukea kun kahta kieltä, niin ei varmaan jaksa tehdä niitä vaativimpia töitäkään. Kyllä mun mielestä sitä asennetta kuitenkin kannattais muuttaa, koska tässä tulee hyvinkin ilmi se, ettei kyse ole juurikaan siitä pakkoruotsista vaan viitseliäisyydestä.
Pakkoruotsi ei ole ollut kovin kauaa. Vasta perukoulun myötä se tuli kaikille pakolliseksi. Ja ruotsin ei ollut tarkoitus tulla pakolliseksi, mutta RKP kiristi muita puolueita. Eli alunperinkin kyseessä on ollut puhdas poliittinen kuvio eikä todellinen tarve.Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:Suomeen on nyt vaan asetettu pakkoruotsi. Sen kanssa ollaan eletty tähänkin asti. Monet, jotka on ollut kiinnostunut jostain muusta, kun kielistää, on sitten tehnyt jotain muuta. En mä sitä tarkota, että jos kohdistaa kiinnostuksensa johonkin muuhun, kuin kieliin, että olisi laiska. Tarkotan vaan sitä, että aina ei edelleenkään voi valita. Pakkoruotsi on ollut kauan ja ihmiset on siitä huolimatta pystynyt toteuttamaan sen mitä on halunnut. Ja joillekin ne kielet on tärkein asia alallaan, toisille on matematiikka. Usein ne kuitenkin kulkee hyvinkin lähellä toisiaan ja käsi kädessä. Koulussa on monta ainetta, jonka voisi korvata jollain muulla, mutta aina joku alkaa naputtaan jostain. Se on vaan täällä löydettävä se kultainen keskitie.
Toisaalta ymmärrän tän pakkoruotsin parjaamisen, mutta toisaalta en.
Ja mitä ruotsalaisiin tulee, niin kyllä sielläkin opiskellaan kahta kieltä, mutta siellä ei ole toista kotimaista kieltä, joten miksi heidän pitäisi edes ottaa pakolliseksi joku kieli? Meillä on kaksi kotimaista kieltä, joten se on mun mielestä ainakin itsestään selvyys, että sitä opiskellaan. Ja tiedän, että saamekin kuuluu tähän, mutta siihen on omat syynsä, miksi se on valinnaisena.
Ja samalla logiikalla:Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:Suomeen on nyt vaan asetettu pakkoruotsi.
FST on muuten ihan aliarvostettu kanava. Sieltä tulee todella hyviä ohjelmia, esim tanskalainen komediasarja "Kyllä nolottaa" (tällä hetkellä tosin tauolla), norjalainen "Kysy mitä vaan", Pikkukeskiviikko ja mielenkiintoisia elokuvia (esim. Wallandereja yms yms)Alkuperäinen kirjoittaja ap:Ei kukaan halua katsoa FST:tä. Jos sitä pitää varta vasten ruveta katsomaan ruotsin opintojen vuoksi, ei kyse ole todellisesta yhteydestä arkielämään.Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:Jos mun lapsi ei halua oppia, niin syytän lasta.
Itä-Suomen telkkareistakin näkyy varmaan ruotsinkielistä ohjelmaa? Kas, siinä yhteys lapsen arkielämään (tuskinpa esim. enkkuakaan siellä ihan päivittäin kuulee).
Tanskankielinen ohjelma auttaa tosi paljon ruotsin oppimisessa!Alkuperäinen kirjoittaja as if:FST on muuten ihan aliarvostettu kanava. Sieltä tulee todella hyviä ohjelmia, esim tanskalainen komediasarja "Kyllä nolottaa" (tällä hetkellä tosin tauolla), norjalainen "Kysy mitä vaan", Pikkukeskiviikko ja mielenkiintoisia elokuvia (esim. Wallandereja yms yms)Alkuperäinen kirjoittaja ap:Ei kukaan halua katsoa FST:tä. Jos sitä pitää varta vasten ruveta katsomaan ruotsin opintojen vuoksi, ei kyse ole todellisesta yhteydestä arkielämään.Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:Jos mun lapsi ei halua oppia, niin syytän lasta.
Itä-Suomen telkkareistakin näkyy varmaan ruotsinkielistä ohjelmaa? Kas, siinä yhteys lapsen arkielämään (tuskinpa esim. enkkuakaan siellä ihan päivittäin kuulee).
No jos alat kuuntelemaan mistä sanoista moni tanskalainen lause koostuu, niin huomaat että lähtökohdat on ruotsin kanssa samat. Ja sitä paitsi Norjassa ja Tanskassa pärjää ruotsin kielen taidolla huomattavasti paremmin, kun esim englannin taidolla.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Tanskankielinen ohjelma auttaa tosi paljon ruotsin oppimisessa!Alkuperäinen kirjoittaja as if:FST on muuten ihan aliarvostettu kanava. Sieltä tulee todella hyviä ohjelmia, esim tanskalainen komediasarja "Kyllä nolottaa" (tällä hetkellä tosin tauolla), norjalainen "Kysy mitä vaan", Pikkukeskiviikko ja mielenkiintoisia elokuvia (esim. Wallandereja yms yms)Alkuperäinen kirjoittaja ap:Ei kukaan halua katsoa FST:tä. Jos sitä pitää varta vasten ruveta katsomaan ruotsin opintojen vuoksi, ei kyse ole todellisesta yhteydestä arkielämään.Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:Jos mun lapsi ei halua oppia, niin syytän lasta.
Kyllä se vasta peruskouluun tuli kaikille pakolliseksi. Ja tästä asiasta nimenomaan oli silloin paljon keskustelua, mutta politiikka ajoi pedagogiikan yli. Sama jatkuu ilmeisesti niin pitkään kun RKP roikkuu hallituksessa.Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:Itseasiassa ruotsi tuli jo kansakouluaikaan. Eli kyllä sitä jonkin aikaa on täällä pakonomaisesti opiskeltu.
Tuohon et usko itsekään. Edes natiivit ruotsinkieliset eivät pärjää kunnolla Tanskassa, jopa yksi ruotsinkielinen poliitikko sanoi hiljattain, että hän lukee sanakirjan kanssa tanskankielisiä lehtiä... Vielä vähemmän pakkoruotsia opiskelleet suomenkieliset tanskaa ymmärtää. Toki tekstistä ymmärtää joitakin sanoja, mutta suullisesti on ihan eri juttu.Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:No jos alat kuuntelemaan mistä sanoista moni tanskalainen lause koostuu, niin huomaat että lähtökohdat on ruotsin kanssa samat. Ja sitä paitsi Norjassa ja Tanskassa pärjää ruotsin kielen taidolla huomattavasti paremmin, kun esim englannin taidolla.
Alkuperäinen kirjoittaja tää on niin mua:Eikä muustakaan. Oleb Steinerkoulussa töissä ja siellä alkavat kielet jo ekalla luokalla. Lapset ovat niin ihania kun heitä kuunnellaan ja otetaan huomioon ja sovitaan yhdessä säännöt ilman turhautuneiden, kyllästyneiden vanhempien väkivaltaa kasvatuksen nojalla. Lasta kuuntelevaa, opastavaa, esimerkkiä näyttävää.Alkuperäinen kirjoittaja ei lapsen vika:Kaikilla muilla oppiaineilla on edes jonkinlainen yhteys arkielämään, mutta ruotsilla ei (muutamaa rannikkoaluetta lukuunottamatta) ole minkäänlaista yhteyttä lapsen arkielämään. Miten esim. Itä-Suomessa lapsella voisi olla minkäänlaista motivaatiota opiskella kieltä, jota ei kuule missään, jota ei tarvitse missään ja jolla ei kertakaikkiaan ole mitään yhteyttä lapsen elämään?
Älkää siis syyttäkö lasta, syyttäkää ennemmin päättäjiä.
No kyllä nyt vaan uskon. Kannattaa ihmeessä mennä ja kokeilla. Ruotsalaisen on kuitenkin vaikeampi ymmärtää tanskalaista, mutta toisin päin menee ihan hyvin ymmärrykset yhteen. Eli sillä ruotsin kielen taidolla edelleenkin pärjää muualla kuin ruotsissa.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Tuohon et usko itsekään. Edes natiivit ruotsinkieliset eivät pärjää kunnolla Tanskassa, jopa yksi ruotsinkielinen poliitikko sanoi hiljattain, että hän lukee sanakirjan kanssa tanskankielisiä lehtiä... Vielä vähemmän pakkoruotsia opiskelleet suomenkieliset tanskaa ymmärtää. Toki tekstistä ymmärtää joitakin sanoja, mutta suullisesti on ihan eri juttu.Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:No jos alat kuuntelemaan mistä sanoista moni tanskalainen lause koostuu, niin huomaat että lähtökohdat on ruotsin kanssa samat. Ja sitä paitsi Norjassa ja Tanskassa pärjää ruotsin kielen taidolla huomattavasti paremmin, kun esim englannin taidolla.
Kyllä varmasti pakkoruotsia opiskellut suomenkielinen pärjää Tanskassa 1000 kertaa paremmin englannilla kuin ruotsilla. Tämä on ns. fakta.Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:No kyllä nyt vaan uskon. Kannattaa ihmeessä mennä ja kokeilla. Ruotsalaisen on kuitenkin vaikeampi ymmärtää tanskalaista, mutta toisin päin menee ihan hyvin ymmärrykset yhteen. Eli sillä ruotsin kielen taidolla edelleenkin pärjää muualla kuin ruotsissa.
Musta olisi hyvä kuitenkin muistaa, että pakkoruotsi ei ole sama asia kuin ruotsinkielen taito. Voi olla opiskellut - kuten minä- toistakymmentä vuotta koulussa ruotsia osaamatta muuta kuin ruokottomuuksia. Kielitaito on aina hyvä asia, mutta taito ruostuu varsin nopeasti, jos sitä ei tarvitse missään käyttää. Mä olen opiskellut koulussa ruotsia siis yli 10 vuotta, espanjaa puoli vuotta. Ja osaan espanjaa paremmin kuin ruotsia.Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:No kyllä nyt vaan uskon. Kannattaa ihmeessä mennä ja kokeilla. Ruotsalaisen on kuitenkin vaikeampi ymmärtää tanskalaista, mutta toisin päin menee ihan hyvin ymmärrykset yhteen. Eli sillä ruotsin kielen taidolla edelleenkin pärjää muualla kuin ruotsissa.
Itse ajattelen enemmän ruotsalaisen näkökulmaa. Joten luettuani moneen kertaan tän viestin, niin joo SUOMALAINEN pärjää englannillaan, mutta ruotsalainen ruotsillaan. Myönnän tämän, mutta aiheeseen joka oli pakkoruotsi suomessa, en ymmärrä pointteja siitä, miten se haittaa muuta opiskelua. Ja toisekseen pakkoruotsi on edelleen alkanut kansakoulu aikoina 60-luvulla, jota ennen se on ollut valinnaisena.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kyllä varmasti pakkoruotsia opiskellut suomenkielinen pärjää Tanskassa 1000 kertaa paremmin englannilla kuin ruotsilla. Tämä on ns. fakta.Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:No kyllä nyt vaan uskon. Kannattaa ihmeessä mennä ja kokeilla. Ruotsalaisen on kuitenkin vaikeampi ymmärtää tanskalaista, mutta toisin päin menee ihan hyvin ymmärrykset yhteen. Eli sillä ruotsin kielen taidolla edelleenkin pärjää muualla kuin ruotsissa.
Just tossa myönsin, että ajattelen asiaa liikaa ruotsalaisen näkökulmasta enkä ruotsia puhuvan suomalaisen. Kiitos täsmennyksestä kuitenkin.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Musta olisi hyvä kuitenkin muistaa, että pakkoruotsi ei ole sama asia kuin ruotsinkielen taito. Voi olla opiskellut - kuten minä- toistakymmentä vuotta koulussa ruotsia osaamatta muuta kuin ruokottomuuksia. Kielitaito on aina hyvä asia, mutta taito ruostuu varsin nopeasti, jos sitä ei tarvitse missään käyttää. Mä olen opiskellut koulussa ruotsia siis yli 10 vuotta, espanjaa puoli vuotta. Ja osaan espanjaa paremmin kuin ruotsia.Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:No kyllä nyt vaan uskon. Kannattaa ihmeessä mennä ja kokeilla. Ruotsalaisen on kuitenkin vaikeampi ymmärtää tanskalaista, mutta toisin päin menee ihan hyvin ymmärrykset yhteen. Eli sillä ruotsin kielen taidolla edelleenkin pärjää muualla kuin ruotsissa.
Mikä vika on sellaisessa kompromississa, että sinä voit valita lapsellesi ruotsin jos haluat, mutta minä voin valita lapselleni jonkin muun kielen? Kuka siinä häviää?Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:Itse ajattelen enemmän ruotsalaisen näkökulmaa. Joten luettuani moneen kertaan tän viestin, niin joo SUOMALAINEN pärjää englannillaan, mutta ruotsalainen ruotsillaan. Myönnän tämän, mutta aiheeseen joka oli pakkoruotsi suomessa, en ymmärrä pointteja siitä, miten se haittaa muuta opiskelua. Ja toisekseen pakkoruotsi on edelleen alkanut kansakoulu aikoina 60-luvulla, jota ennen se on ollut valinnaisena.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kyllä varmasti pakkoruotsia opiskellut suomenkielinen pärjää Tanskassa 1000 kertaa paremmin englannilla kuin ruotsilla. Tämä on ns. fakta.Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:No kyllä nyt vaan uskon. Kannattaa ihmeessä mennä ja kokeilla. Ruotsalaisen on kuitenkin vaikeampi ymmärtää tanskalaista, mutta toisin päin menee ihan hyvin ymmärrykset yhteen. Eli sillä ruotsin kielen taidolla edelleenkin pärjää muualla kuin ruotsissa.
Muuten asia taitaa olla loppuun käsitelty mun osalta. Ei tästä kuitenkaan päästä yhteisymmärrykseen ja mä en ymmärrä sun pointteja etkä sä mun. Siitä on ihan turha enää jauhaa. Mua väsyttää ja alkaa vaan ottaan pattiin tää väittely. Joten mä voin vaikka antaa sulle luovutusvoiton tai jotain. Meikä menee nyt nukkuun tyytyväisenä siitä, että omat lapset oppii ruotsin kielen vaikka pakkoruotsi poistuiskin, joten eipä ole multa loppuen lopuksi pois.
Hmm... Luuletko, että olen ainoa ihminen, jonka mielestä pakkoruotsi ei ole oikeudenmukaista? Ymmärtääkseni enemmistö suomalaisista on samaa mieltä kanssani, joten kenties joku muukin asiasta saattaa kirjoitella...Alkuperäinen kirjoittaja diipadaapa:Kuulehan ap, alat olla jo todella rasittava ja väsyttävä näine jokaviikkoisine aloituksinesi. Miksi täällä palstalla tätä samaa asiat jauhat, mikset käytä energiaasi sinne suuntaan vaikuttamiseen, missä niitä lakeja muutetaan?
Ei mulla muuta, sanottavani olen sanonut jo niin moneen kertaan noissa aiemmin aloittamissasi ketjuissa.
Alkuperäinen kirjoittaja tää on niin mua:Eikä muustakaan. Oleb Steinerkoulussa töissä ja siellä alkavat kielet jo ekalla luokalla. Lapset ovat niin ihania kun heitä kuunnellaan ja otetaan huomioon ja sovitaan yhdessä säännöt ilman turhautuneiden, kyllästyneiden vanhempien väkivaltaa kasvatuksen nojalla. Lasta kuuntelevaa, opastavaa, esimerkkiä näyttävää.[/quoteJAlkuperäinen kirjoittaja ei lapsen vika:Kaikilla muilla oppiaineilla on edes jonkinlainen yhteys arkielämään, mutta ruotsilla ei (muutamaa rannikkoaluetta lukuunottamatta) ole minkäänlaista yhteyttä lapsen arkielämään. Miten esim. Itä-Suomessa lapsella voisi olla minkäänlaista motivaatiota opiskella kieltä, jota ei kuule missään, jota ei tarvitse missään ja jolla ei kertakaikkiaan ole mitään yhteyttä lapsen elämään?
Ja rähän ei kukaan osaa sanoa mitään, koska lapsista ei välitetä-
Joo, anteeksi, mutta en ymmärtänyt yhteyttä ruotsin kielen opiskeluun. Siis Steiner-koulussako ei tarvitse opiskella ruotsia?Alkuperäinen kirjoittaja tää on niin mua:Ja rähän ei kukaan osaa sanoa mitään, koska lapsista ei välitetä-Alkuperäinen kirjoittaja tää on niin mua:Eikä muustakaan. Oleb Steinerkoulussa töissä ja siellä alkavat kielet jo ekalla luokalla. Lapset ovat niin ihania kun heitä kuunnellaan ja otetaan huomioon ja sovitaan yhdessä säännöt ilman turhautuneiden, kyllästyneiden vanhempien väkivaltaa kasvatuksen nojalla. Lasta kuuntelevaa, opastavaa, esimerkkiä näyttävää.Alkuperäinen kirjoittaja ei lapsen vika:Kaikilla muilla oppiaineilla on edes jonkinlainen yhteys arkielämään, mutta ruotsilla ei (muutamaa rannikkoaluetta lukuunottamatta) ole minkäänlaista yhteyttä lapsen arkielämään. Miten esim. Itä-Suomessa lapsella voisi olla minkäänlaista motivaatiota opiskella kieltä, jota ei kuule missään, jota ei tarvitse missään ja jolla ei kertakaikkiaan ole mitään yhteyttä lapsen elämään?
Noinhan se on mutta jos vieraat kilet aloitetaan tarpeesi aikaisin, lapset ovat niistä liimmostuneita. Eikä se enää pakkoa ole ja vanhempienkin asenne avittaa.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Musta olisi hyvä kuitenkin muistaa, että pakkoruotsi ei ole sama asia kuin ruotsinkielen taito. Voi olla opiskellut - kuten minä- toistakymmentä vuotta koulussa ruotsia osaamatta muuta kuin ruokottomuuksia. Kielitaito on aina hyvä asia, mutta taito ruostuu varsin nopeasti, jos sitä ei tarvitse missään käyttää. Mä olen opiskellut koulussa ruotsia siis yli 10 vuotta, espanjaa puoli vuotta. Ja osaan espanjaa paremmin kuin ruotsia.Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:No kyllä nyt vaan uskon. Kannattaa ihmeessä mennä ja kokeilla. Ruotsalaisen on kuitenkin vaikeampi ymmärtää tanskalaista, mutta toisin päin menee ihan hyvin ymmärrykset yhteen. Eli sillä ruotsin kielen taidolla edelleenkin pärjää muualla kuin ruotsissa.