"Äiti, tiedätkö mitä me tehtiin tänään eskarissa?" "Nnnooo..?" "Kiusattiin 'Eemeliä'!"

vieras
Jos mikään muu keino ei tehoa, niin tuo voi olla ihan hyvä kokeilu, joutuu se 'syyllinen' itsekin kerrankin tuntemaan, mitä muut joutuvat hänen kohdaltaan kokemaan. Mutta ennen tuota pitää kohteelle itselleen tehdä selväksi, miksi sitä tehdään ja käskeä miettimään, miltä muista tuntuu, kun hän tekee vastaavaa.

Oliko tuosta mitään apua? Vai jatkuiko meno entisenlaisena.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Jos asia meni perille, niin oikein hyvä. Opettaja otti riskin. Toivottavasti se kannatti.

Muoks. Oletan, että poikaa ei satutettu.
No kun ei menny. Ainakaan kokonaasa.

..poikaa siis kyllä jossain määrin satutettiin fyysisesti. Oli lupa töniä ja lyödä. Aivan kuten poikakin toimii.

"Eihän ne ensin meinannu uskaltaa lyödä, kun tää oli lapsille niin uusi tilanne. Mut kyllä ne sitten rupes kun tajusivat homman idean." Kertoi hymyilevä eskariope.

..ope ei - mun näkövinkkelistäni - niinkään ottanut riskiä, vaan ennemminkin paljasti oman väsymyksensä ja keinojensa loppumisen.

Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Jos asia meni perille, niin oikein hyvä. Opettaja otti riskin. Toivottavasti se kannatti.

Muoks. Oletan, että poikaa ei satutettu.
No kun ei menny. Ainakaan kokonaasa.

..poikaa siis kyllä jossain määrin satutettiin fyysisesti. Oli lupa töniä ja lyödä. Aivan kuten poikakin toimii.

"Eihän ne ensin meinannu uskaltaa lyödä, kun tää oli lapsille niin uusi tilanne. Mut kyllä ne sitten rupes kun tajusivat homman idean." Kertoi hymyilevä eskariope.

..ope ei - mun näkövinkkelistäni - niinkään ottanut riskiä, vaan ennemminkin paljasti oman väsymyksensä ja keinojensa loppumisen.
Okei. Kuulostaa kyllä, että konstit loppui. :|

lto
oliko vanhempi henkilö tämä eskariope? olen huomannut, että näillä on tuollaisia alkukantaisia kasvatusmenetelmiä, joita ei sitten kukaan saa kyseenalaistaa. ei ainakaan nuoremmat lastentarhanopettajat...tosin itse kyllä puutun tilanteisiin, vaikka saisin vihat niskoilleni...se on suuri taistelutanner, tuo päiväkoti, niin aikuisten kuin lastenkin kesken.

Alkuperäinen kirjoittaja lto:
oliko vanhempi henkilö tämä eskariope? olen huomannut, että näillä on tuollaisia alkukantaisia kasvatusmenetelmiä, joita ei sitten kukaan saa kyseenalaistaa. ei ainakaan nuoremmat lastentarhanopettajat...tosin itse kyllä puutun tilanteisiin, vaikka saisin vihat niskoilleni...se on suuri taistelutanner, tuo päiväkoti, niin aikuisten kuin lastenkin kesken.
Vanhempihan hän joo. Olettaasin notta viittäkymppiä ainaki kolokuttelee jo hyvinnii.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika arvelluttavaa... vaikka varmaan tehokasta. Mutta auttaako kiusaaminen kiusaamiseen? Ihan niinkun väkivalta väkivaltaan? hmm...
No ei välttämättä. Voi mennä kohta just toisinpäin,et sitä eemeliä kiusataan kun kerta opettakin lupas.
Niin tuota just mietin, että kun kaikki väkivalta lisää väkivaltaa, niin ehkä myös kaikki kiusaaminen lisää kiusaamista. Lapset eivät pidä kiusaamista ehkä enää niin pahana kun aikuinenkin näyttää esimerkkiä. Ehkä siitä tulee jopa leikki keskenään, että porukan vanhimmalla on sen verran arvovaltaa, että voi päättää, että "nyt kiusataan tota ja kaikki saa tehdä sille mitä haluaa"

Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
Apua :eek:
"Eemeli" taitaa olla kuitenkin jotenkin erityislapsi? Ja vaikka ei olisikaan, ei ikinä, koskaan tuollaista. Minusta voisit puhua pk:n johtajalle.
Kun ei ole. Ainakaan diagnosoitu sellainen.

Eskariope sattumoisin on myös päiväkodin johtaja :xmas:

vieras
Mun mielestä eskariope teki ihan oikein. "Eemelillä" voi olla alentunut empatia-kyky ja parempi että oppii eskari-iässä kuin että jatkaa typeryyksiään vielä koulutiellä ja aikuisenakin.
Ja mulla on itsellänikin "Eemeli" joka ei tunnu juuri noissa tönimisissä käsittävän puhetta, mutta kun itse kokee vastaavaa kuin kiusatut kaverit niin sitten on tosi herkkä. Jos ei muuten opi niin käytännön esimerkki kantapään kautta auttaa asiaa ja "Eemeli" ei ihan äkkiä lähde enää tönimään muita.

kääk
"Eemeli" taitaa olla kuitenkin jotenkin erityislapsi? Ja vaikka ei olisikaan, ei ikinä, koskaan tuollaista. Minusta voisit puhua pk:n johtajalle.

No sitten seuraavalle pomolle.

Aika arvelluttavaa... vaikka varmaan tehokasta. Mutta auttaako kiusaaminen kiusaamiseen? Ihan niinkun väkivalta väkivaltaan? hmm...
No ei välttämättä. Voi mennä kohta just toisinpäin,et sitä eemeliä kiusataan kun kerta opettakin lupas.
Niin tuota just mietin, että kun kaikki väkivalta lisää väkivaltaa, niin ehkä myös kaikki kiusaaminen lisää kiusaamista. Lapset eivät pidä kiusaamista ehkä enää niin pahana kun aikuinenkin näyttää esimerkkiä. Ehkä siitä tulee jopa leikki keskenään, että porukan vanhimmalla on sen verran arvovaltaa, että voi päättää, että "nyt kiusataan tota ja kaikki saa tehdä sille mitä haluaa"
No sepä siinä. Ja missä vaiheessa se sitten muuttuiski kielletyksi? Että siis jos 15-vuotiaat muistaa, et hei, tälleinhän sen saapi ruotuun! Entäs armeijassa? Tai ammattikoulussa..?

Mää oon niin naivi, että uskon ja toivon, että lapset voi kasvattaa myös rikkomatta ruumiillisen koskemattomuuden rajaa. Ja kolmen oman paaperon kans ollaan siinä tähän mennessä onnistuttu tähän asti. Niin kyllähän se hiukan kummallista on lapselle selittää, että ei näin kuule sitten muullon toimita, mutta tuolloin se ei ollut väärin, koska ope lupas...

Ja varmaankaan kaikki 6-vuotiaat ei osaa erottaa asian koko ulottuvuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Bi-Mii:
Aika, aika järkkyä... Toi on voinu olla niille luvalla kiusaaville lapsillekin jokseenkin järkky tilanne. Huh hu, no ihmisiähän ne eskarin opetkin on vaan, mut en jättäis asiaa sikseen.
..ryhmässä on parikin tosi hiljasta, syrjäänvetäytyvän olosta tyttöstä. Että voisin kuvitella jonku 6-v neitosen jopa jossain määrin ahdistuvan tästä. Ope oli omien sanojensa mukaan kehottamalla kehottanut ainakin yhtä tyttöä, että lyö tai tönäse ny ihimeesä.

mä kyllä kans puhuisin asiasta ihan välittömästi päiväkodin johtajalle ja tietenkin eemelin vanhemmille.
Opettajahan on opettanut muita lapsia kiusaamaan, opettanut että se on oikeutettua ja "kivaakin" ja tavallaan on syypää väkivaltaan. Opettaja ei itse lyönyt mutta asia on minusta aivan sama kuin että hän olisi sen tehnyt koska pisti lapset käskystä lyömään ja tönimään.
Tuollainen käyttäytyminen on todella kyseenalaista ja kertoo siitä minkälaiset kasvatusmenetelmät tällä pk tädillä saattaa olla muissakin tilanteissa. (JA KYLLÄ olen itse nähnyt näitä omin silmin kun olin päiväkodissa töissä, meinas välillä silmät pudota päästä yhden vanhemman naisen touhuista...)

mutta siis ehdottomasti asia puheeksi, mä en ainakaan haluais että mun lapsi oppis tuollaista päiväkodissa, saati sitten että tulis tollaisen kohtelun alaiseksi!

No sitten seuraavalle pomolle.
mä olisin sitten varmaan soittamassa jo jonnekin lastensuojelu viranomaisille!! Ja muuten toi tuli kans huomattua kun monessa eri päiväkodissa työskentelin sijaisena, että se millainen pomo on määrää aina sen millaisia ihmisiä sinne palkataan ja miten v**mäisiä ne muut työntekijät kans on.

vieras
ja kohta täällä itketään ku meidän nicoa kiusataan. juoruamalla "opelle" kun ei tänä päivänä saavuta mitään niin mitä muutakaan lapsi voi tehdä kun alkaa antaa takas samalla mitalla. siinäpä oppii jossain vaiheessa

...
No ihan sama! Vaikka olisi psykopaatti, niin tuo on ihan järkyttävää ja ala-arvoista toimintaa aikuiselta ihmiseltä.
Ajattelitko, että, jos eemeliltä puuttuu empatiakyky, niin kasvatetaan sitten loputkin niin, että toista saa satuttaa? Onko siis oikein sotkea lasten arvomaailmaa siksi, että eemeliltä puuttuu empatiakyky? Näin me saadaan tänne terveitä yksilöitä!
vanhempana ottaisin lapseni pois ko. päiväkodista.

Mun mielestä eskariope teki ihan oikein. "Eemelillä" voi olla alentunut empatia-kyky ja parempi että oppii eskari-iässä kuin että jatkaa typeryyksiään vielä koulutiellä ja aikuisenakin.
Ja mulla on itsellänikin "Eemeli" joka ei tunnu juuri noissa tönimisissä käsittävän puhetta, mutta kun itse kokee vastaavaa kuin kiusatut kaverit niin sitten on tosi herkkä. Jos ei muuten opi niin käytännön esimerkki kantapään kautta auttaa asiaa ja "Eemeli" ei ihan äkkiä lähde enää tönimään muita.

Yhteistyössä