"Äiti, tiedätkö mitä me tehtiin tänään eskarissa?" "Nnnooo..?" "Kiusattiin 'Eemeliä'!"

Poika olis vaihtanu eskaria, jos vaan säädyllisen matkan päästä ois paikka vapautunu. Tää siis ei oo ollu ainut "ongelma", vaan monta monta pientä juttua on ollu sellasta mikä hiertää. Tää vaan sit viimonen tikki.

Mut ko ei. Tilanne on täällä todella huono. Ja nyt sitten taas jo ollaan niin pitkällä, että oon vaan aatellu, et koitetaan sitkuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiinnostaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiinnostaa:
Mitäs sä ap siihen totesit?
Opettajalle, vai pojalle?
Kummallekin
Täytyy sanoa, että olin tilanteesta sen verran pöllämystynyt, että opettajalle en oikein suoraan osannut sanoa yhtään mitään. Siis jotain ympäripyöreetä siitä, että meillä on kyllä yritetty kasvattaa ilman fyysistä kontaktia. Mut ope oli omasta mielestään niin oikeessa, eikä nähny tilanteessa mitään outoa, että en oikein sitten osannu reagoida. Hän kun vielä melko hymyssä suin tästä haasteli.

Pojan kans asiaa on käsitelty useempaan otteeseen, ja oon sanonu, että toisia ei saa lyödä eikä töniä. Ja sitä, että sillon teit ihan oikein, kun ope oli niin luvannu, mutta normaalisti niin ei toimita.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bi-Mii:
Aika, aika järkkyä... Toi on voinu olla niille luvalla kiusaaville lapsillekin jokseenkin järkky tilanne. Huh hu, no ihmisiähän ne eskarin opetkin on vaan, mut en jättäis asiaa sikseen.
..ryhmässä on parikin tosi hiljasta, syrjäänvetäytyvän olosta tyttöstä. Että voisin kuvitella jonku 6-v neitosen jopa jossain määrin ahdistuvan tästä. Ope oli omien sanojensa mukaan kehottamalla kehottanut ainakin yhtä tyttöä, että lyö tai tönäse ny ihimeesä.
Aivan uskomatonta.

Oma lapseni on herkkä ja arka ja ahdistuu suunnattomasti jo siitä että kerhokaverit nahistelevat. Jos sitten aikuinen oikein kehottaa kiusaamaan jotakuta, niin sehän murentaa lapsen luottamuksen siihen, että aikuiset kyllä selvittävät asiat. Asiallisesti ja ilman väkivaltaa. Jokaisella on oikeus koskemattomuuteen ja kasvattaja ei koskaan saisi kehottaa lapsia toimimaan väkivaltaisesti. Ei tälle kiusaajallekaan voi opettaa empatiaa siten, että toiset saavat mäiskiä häntä, ja vielä oikein aikuisen luvan kanssa. Tuollainen toiminta vain lisää "eemelin" uhmaa ja aggressiota entisestään. Kaikki ovat häntä vastaan, mitä siinä enää voi muuta tehdä kuin riehua kahta kauheammin ja käydä toisten kimppuun entistä kovempaa.

Oikein malliesimerkki siitä miten väärin aikuinen voi valtaansa käyttää. Väärin sekä tälle "eemelille", mutta myös koko muulle ryhmälle.

vieras
Mä nostaisin tuosta sellaisen haloon että oksat pois. Ottaisin pk-lasten vanhempiin yhteyttä, jollei open pomon kanssa keskusteleminen tuottaisi hedelmää tekisin vaikka rikosilmoituksen ja laatisin tulikivenkatkuisen kirjoituksen lehteen. Ope on joko täysin sairas hullu tai burnoutissa, eniveis ei ole kyllä sopiva ihminen työskentelemään lasten kanssa jos tuollaisiin keinoihin turvautuu.

Lisäksi herää epäilys, että mitä kaikkia muita kivoja kasvatuskeinoja siellä käytetään, joista vanhemmat eivät vain tiedä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä nostaisin tuosta sellaisen haloon että oksat pois. Ottaisin pk-lasten vanhempiin yhteyttä, jollei open pomon kanssa keskusteleminen tuottaisi hedelmää tekisin vaikka rikosilmoituksen ja laatisin tulikivenkatkuisen kirjoituksen lehteen. Ope on joko täysin sairas hullu tai burnoutissa, eniveis ei ole kyllä sopiva ihminen työskentelemään lasten kanssa jos tuollaisiin keinoihin turvautuu.

Lisäksi herää epäilys, että mitä kaikkia muita kivoja kasvatuskeinoja siellä käytetään, joista vanhemmat eivät vain tiedä?
just näin... AP aiotko muuten tehdä asialle jotain vai jääkö asia tähän? tiedätkö muita äitejä/isiä jotka saattais olla asiasta vihaisia?

Alkuperäinen kirjoittaja manna-:

just näin... AP aiotko muuten tehdä asialle jotain vai jääkö asia tähän? tiedätkö muita äitejä/isiä jotka saattais olla asiasta vihaisia?
Mää en oikein tiedä. Asiaa hankaloittaa kauheesti se, että en oo tän open kanssa yhtään samalla aaltopituudella - ollu missään vaiheessa. Hän on kauheen kiireinen, ja koko ajan keskustellessa on sellanen olo, että tässä viedään hänen kallista aikaansa.

Ja kun muutenkin on ollu tota, että mikään viesti ei kule mistään lapsen asioista mihinkään suuntaan. Niin jotenkin oon nyt nostanu kädet pystyyn, ja oottelen vaan, et poika pääsis alottaan koulunsa :/

HEI NYT KUULES
Tämä vaikuttaa ihan käsittämättömältä tilanteelta, eihän tuollainen voi olla totta?? Eihän?

Nyt otat sivistystoimenjohtajaan/mikä teillä siellä onkaan päiväkodin ylin elin kunnassa/kaupungissa ja selvität tämän asian, ja lasten vanhempiin myös.

Ei terve ihminen selitä hymyssä suin antaneensa lapsille luvan läimiä ja lyödä yhtä lasta. Se opettaa muillekin lapsille aivan vääriä malleja: Kun tuo löi mua, niin mä lyön takas oikein kavereiden kanssa ja kun tuo tappoi X:n niin tapetaan me se..

Niin tai näin.

Jos Eemeli tykkää kiusaus"leikistä", niin silloin voisi leikkimielellä yhdessä sitä leikkiä. Mutta jos tämä kiusausjuttu ei mene Eemelille tai muille lapsille (tai suinkaan opelle) leikistä, niin silloin se ei missään tapauksessa ole hyvä tapa.

vieras
Mun mielestä eskariope teki ihan oikein. "Eemelillä" voi olla alentunut empatia-kyky ja parempi että oppii eskari-iässä kuin että jatkaa typeryyksiään vielä koulutiellä ja aikuisenakin.
Ja mulla on itsellänikin "Eemeli" joka ei tunnu juuri noissa tönimisissä käsittävän puhetta, mutta kun itse kokee vastaavaa kuin kiusatut kaverit niin sitten on tosi herkkä. Jos ei muuten opi niin käytännön esimerkki kantapään kautta auttaa asiaa ja "Eemeli" ei ihan äkkiä lähde enää tönimään muita.
Empatiaa ei voi opettaa väkivallalla eikä maksamalla "potut pottuina". Tällainen kasvatustapa todennäköisesti vain lisää "eemelin" uhmaa ja vihantunteita entisestään. Se, että alistetaan kiusattavaksi koko ryhmän ja jopa opettajan toimesta, on uskomattoman nöyryyttävää. Ja kunniansa palauttaakseen tällaiset lapset käyttäytyvät jatkossa entistä huonommin. Lisäksi lapsi luultavasti on suunnattoman häpeissään, mutta koska hänellä ei ole keinoja käsitellä asiaa, häpeäkin todennäköisesti räjähtää ulos kovempana häiriökäyttäytymisenä.

Väkivalta lisää aina väkivaltaa, julma ja alistava väkivalta erityisesti.

Mitäköhän "Eemelin" vanhemmat on tästä kasvatustuokiosta tuumanneet?
Luultavasti poika saa pk:ssa muutenkin lähinnä negatiivista huomiota mikä vaan lisää tuota väkivaltaista käyttäytymistä. Aika järkyttävää että tämmösiin keinoihin pitää sortua.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Niin tai näin.

Jos Eemeli tykkää kiusaus"leikistä", niin silloin voisi leikkimielellä yhdessä sitä leikkiä. Mutta jos tämä kiusausjuttu ei mene Eemelille tai muille lapsille (tai suinkaan opelle) leikistä, niin silloin se ei missään tapauksessa ole hyvä tapa.
Mun logiikan mukaan täs ei oo minkään suhteen ollu kyse leikistä missään mielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Mitäköhän "Eemelin" vanhemmat on tästä kasvatustuokiosta tuumanneet?
Luultavasti poika saa pk:ssa muutenkin lähinnä negatiivista huomiota mikä vaan lisää tuota väkivaltaista käyttäytymistä. Aika järkyttävää että tämmösiin keinoihin pitää sortua.
..pojan vanhemmat ovat kai aika loppu itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja mina:
haluaisin tietaa miten te olisitte sen eemeliin rauhoittaneet ??????? siis luen vaan tata keskustelua eika kukaan juurikaan ehdota miten sen eemelin kanssa pitaisi toimia.
Vaikka sylissä pitämällä. Muiden aikuisten avulla. Ihan prkl miten tahansa, tupahan on täynnä mukamas kasvatuksen ammattilaisia!

Kahdenpaikkalaisuus, kuntoutussuunnitelma, neurologin ja psykologin tutkimukset, mahdollinen erityisryhmä...NIISTÄ on hyötyä Eemelin tulevaisuutta ajatellen. Ei suinkaan siitä, että eskariope pistää muut mäiskimään tätä lasta.

haluaisin tietaa miten te olisitte sen eemeliin rauhoittaneet ??????? siis luen vaan tata keskustelua eika kukaan juurikaan ehdota miten sen eemelin kanssa pitaisi toimia.
Ainakin meillä esim. jäähy on oikein toimiva keino. Tai se, että toiset saapi tehä jotain kivaa, josta Eemeli joutuu jäämään sitten pois jos ei osaa käyttäytyä.

Mutta kaiken kaikkiaan - mä en tietosesti juuri noiden juttujen takia varhaiskasvatuksen puolelle oo hakeutumassa. Mutta joka sinne hakeutuu sais kyllä omata melekosen pinnan ja kasan kekseliäisyyttä. Itsehän hän lie ammatinvalintansa tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Vaikka sylissä pitämällä. Muiden aikuisten avulla. Ihan prkl miten tahansa, tupahan on täynnä mukamas kasvatuksen ammattilaisia!

Kahdenpaikkalaisuus, kuntoutussuunnitelma, neurologin ja psykologin tutkimukset, mahdollinen erityisryhmä...NIISTÄ on hyötyä Eemelin tulevaisuutta ajatellen. Ei suinkaan siitä, että eskariope pistää muut mäiskimään tätä lasta.
..ope sano, että muutamat lapset ovat jopa itkeskelleet aamuisin, etteivät tahdo eskariin, kun Eemeli aina kiusaa.

Mä sitten kysyin häneltä, että jos tää laps niin paljon sitten pahoinvointia levittää, eikä hän ryhmään sopeudu, niin tokko hänen paikkansa on normaaliryhmässä ollenkaan.

Tähän eskariope sanoi, että "Eeeeeihän tässä nyt siitä ole kyse. Tämä ryhmähän voi oikein hyvin ja on energinen ja iloinen kaikkiaan. Ja ajattele miten hienoa on, jos nämä muut lapset saavat Eemelille opetettua jotain!"

Jooo! Siis tokihan minunkin hyvinvoiva pilttini itkee aamuisin (onnestako?), ettei hoitopaikkaansa halua..???

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Niin tai näin.

Mun logiikan mukaan täs ei oo minkään suhteen ollu kyse leikistä missään mielessä.

Juu, ihan oikeasti jos siitä olisi leikin tehnyt, ei koskaan voisi olla yksi vastaan muut

:/

mun kokemuksen mukaan lapsen väkivaltaiseen käyttäytymiseen löytyy aina syy ja se on se mitä on haettava. Usein lapsi siis purkaa sisäistä pahaa oloa käyttäytymällä huonosti muita kohtaan. Jos lapsen kotona ei keskustella asioista niin lapsen voi olla alkuun todella vaikea esim vastata kysymyksiin ja miettiä miksi hän käyttäytyy näin ja mistä paha olo johtuu, mutta YLEENSÄ jokaninen lapsi pystyy lopulta komunikoimaan jotenkin sen miltä heistä tuntuu/miksi lyövät ja kiusaavat toisia.
Itse olin töissä paikassa jossa oli ehkä vähän eemelin tapainen tyttö. Näin itse miten tytön äiti kerran löi lasta päiväkodin pihassa, joten ei ihme että tyttö myös käyttäytyi itse huonosti (en sano että tilanne olisi aina sama) mutta tämä tyttö haki siis tosi selkeästi huomiota huonolla käyttäytymisellä eikä ollut kotona valitettavasti saanut paljon positiivistä palautetta ja koko minäkuva oli siis sellainen "minä olen tuhma" tyylinen.
Huomasin miten se, että ystävystyin tähän tyttöön, joka kyllä oli tosi väsyttävä ja manipuloiva sai aikaan sen, että hän alkoi luottamaan minuun ja hiljalleen myös tottelemaan. Huomasin kans miten kaikki äänen korotukset ym vähääkään agressiiviset lähestymistavat eivät tehonneet tyttöön, vaan saivat hänet entisestä suuttuneemmaksi. Nimenomaan se, että tyttö alkoi uskomaan pystyvänsä johonkin muuhunkin kuin tuhmaan käyttäytymiseen auttoi. Eli se että alkoi uskomaan itsestään parempaa, ja luottamaan aikuiseen ja purkamaan pahaan oloaan muuten. Usein tälläiset lapset tarvitsevat tosi kahdenkeskeistä aikaa, ja isot ryhmät eivät sovi heille.

Aina ei tod. ole kyse perheestä, vaikka usein niin onkin, jotkut lapset vaan ovat sisäisesti ahdistuneita ja purkavat pahaa oloaan tällä tavoin ja silloin on tosi hyvä jos lapsella on joku muu kuin omat vanhemmat (jotka väsyvät tilanteeseen) joka voi olla lapsen kanssa ja auttaa purkamaan pahaa oloa ja oppimaan jotain positiivisempää. Siis kärsivällisen aikuisen joka osaa rohkaista ja tukea lasta.

Näin siis minun kokemukseni mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
älkää valittako et lapsianne kiusataan kun ette mitään keinoja hyväksy
Niin että se joka vitsaa säästää lastaan vihaa, vai ?!?

Kyllä keinoja on, mutta niiden kättö vaatii kasvattajalta aikaa ja hermoja. Kun ei ole hermoja eikä aikaa ja asennekin vinossa, käytetään väkivaltaisia keinoja.

vieras
Mä sitten kysyin häneltä, että jos tää laps niin paljon sitten pahoinvointia levittää, eikä hän ryhmään sopeudu, niin tokko hänen paikkansa on normaaliryhmässä ollenkaan.
Odota vaan kun lapsesi pääsee sinne oikeaan kouluun ja saa luokalleen uuden 'eemelin'. Se on vuosien prosessi, että hänet saadaan jonnekin muualle, jos vanhemmat vastustavat siirtoa.

Yhteistyössä