Alkuperäinen kirjoittaja mina:
haluaisin tietaa miten te olisitte sen eemeliin rauhoittaneet ??????? siis luen vaan tata keskustelua eika kukaan juurikaan ehdota miten sen eemelin kanssa pitaisi toimia.
mun kokemuksen mukaan lapsen väkivaltaiseen käyttäytymiseen löytyy aina syy ja se on se mitä on haettava. Usein lapsi siis purkaa sisäistä pahaa oloa käyttäytymällä huonosti muita kohtaan. Jos lapsen kotona ei keskustella asioista niin lapsen voi olla alkuun todella vaikea esim vastata kysymyksiin ja miettiä miksi hän käyttäytyy näin ja mistä paha olo johtuu, mutta YLEENSÄ jokaninen lapsi pystyy lopulta komunikoimaan jotenkin sen miltä heistä tuntuu/miksi lyövät ja kiusaavat toisia.
Itse olin töissä paikassa jossa oli ehkä vähän eemelin tapainen tyttö. Näin itse miten tytön äiti kerran löi lasta päiväkodin pihassa, joten ei ihme että tyttö myös käyttäytyi itse huonosti (en sano että tilanne olisi aina sama) mutta tämä tyttö haki siis tosi selkeästi huomiota huonolla käyttäytymisellä eikä ollut kotona valitettavasti saanut paljon positiivistä palautetta ja koko minäkuva oli siis sellainen "minä olen tuhma" tyylinen.
Huomasin miten se, että ystävystyin tähän tyttöön, joka kyllä oli tosi väsyttävä ja manipuloiva sai aikaan sen, että hän alkoi luottamaan minuun ja hiljalleen myös tottelemaan. Huomasin kans miten kaikki äänen korotukset ym vähääkään agressiiviset lähestymistavat eivät tehonneet tyttöön, vaan saivat hänet entisestä suuttuneemmaksi. Nimenomaan se, että tyttö alkoi uskomaan pystyvänsä johonkin muuhunkin kuin tuhmaan käyttäytymiseen auttoi. Eli se että alkoi uskomaan itsestään parempaa, ja luottamaan aikuiseen ja purkamaan pahaan oloaan muuten. Usein tälläiset lapset tarvitsevat tosi kahdenkeskeistä aikaa, ja isot ryhmät eivät sovi heille.
Aina ei tod. ole kyse perheestä, vaikka usein niin onkin, jotkut lapset vaan ovat sisäisesti ahdistuneita ja purkavat pahaa oloaan tällä tavoin ja silloin on tosi hyvä jos lapsella on joku muu kuin omat vanhemmat (jotka väsyvät tilanteeseen) joka voi olla lapsen kanssa ja auttaa purkamaan pahaa oloa ja oppimaan jotain positiivisempää. Siis kärsivällisen aikuisen joka osaa rohkaista ja tukea lasta.
Näin siis minun kokemukseni mukaan.