Aamupalalla hidastelevista lapsista, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rania
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rania

Aktiivinen jäsen
06.08.2006
1 359
0
36
Aamupala on kouluun ja eskariin lähtevälle tärkeä ateria, se pitää syödä kotona, sillä meidän kunnassa ei tarjota näille lapsille aamiaista koulussa tai päiväkodissa -

Ongelmana on, että lapseni ovat hyvin hitaita syömään aamupalan. Itseasiassa näin ei ole ollut aina, vaan vasta nyt kun nuorempi täytti 5v. ja vanhempi tuon 7v. -kuin taikaiskusta heistä tuli hiirrmu hitaita aamiaisen suhteen. Nuorimmainen myös pukeutuu äärettömän pitkän kaavan mukaan.

Vika ei ole minussa- ei voi olla. Laitan lapset ajoissa nukkumaan klo. 20-21 väliin. Herätys on klo. 6.50, joskus lapset heräävät itse aikaisemmin isän komppaamiseen. Venyttelyyn ja pissalle menoon kuluukin sitten aikaa...vaikka sanon napakasti, että NYT!

Aamiaisella alkaa kaukaisuuteen tuijotus, hitaat kädenliikkeet ja kaikki muu vähemmän ilahduttava toiminta. Aamiainen on vaihteleva, puuroa/velliä/jopa hiutaleita eli muroja -jugurttia/hedelmää/juuresta, maitoa/joskus jopa kaakaota ja leipää (vaaleata ja tummaa vaihdellen) erilaisilla päällysteillä. Marjojakin tarjoilen ja sokerin kanssa -kun osaavat sitäkin vaatia.

Saan olla nykyään kuin orjalaivan tahdinhuutaja: "Lusikka täytä, suuhun, täytä, suuhun.." Ei auta kynttilävalaistukset sun muut... :'( Lopulta minun on pakko yli puoli tuntia odotettuani todeta, että on lähdettävä pukemaan -aika loppuu! Ja syöttämään en ala enää, isoja lapsia.

Olen ehkä pitänyt lapsiani välillä liian hyvänä...viikonloppuisin harrastamme pitkiä tunnelma-aamupaloja, ehkä tämä johtuu siitä. Tai sitten arki ei sovi meille.

Onko minun lapsillani alkanut jo murrosikä? Onhan heillä adhd/add ongelmaakin ja todennäköisesti pysähtyminen johtuu siitä-aivot eivät ole heränneet -mutta juuri näille lapsille olisikin hyvä, että aamiainen syötäisiin ja aivot saisivat energiaa. Ja poikani on niin laihakin, että säälittää talvella ulos laittaa.

Nyt äidit kiitos apua meille, laitanko vekkarin soimaan pöydälle ja syönti loppuu sitten siihen vai mitä? Pitäisikö lapsille antaa heti herättyä jotain mikä nostaisi sokeria ja herättäisi aivot? Millaisia konsteja te olette käyttäneet vai olenko ongelmani kanssa ihan yksin?

Nimittäin, kun viikonloppuisin joskus teemme luxusaamiaisen, käymme ensin ulkona kiekan ruokahalun parantamiseksi -aika ei vain arkena riitä..täytyisi herätä aamuyöstä...

Anna jotain sellaista nopeata syötävää...juotavat jugurtit yms. Ja heti jos alkaa pelleily ja aikailu niin ruoka pois ja pukemaan.
Ja semmoinen sitten että syövätkö illalla tukevasti, ettei aamulla vielä ole kovin nälkä.
Lopeta kokeeksi nuo viikonlopun pitkät aamiaiset, lapset kun pitävät kiinni saavutetuista eduista..

ei auta mikään! ei uhkailu ilman ruokaa jättämisellä, ei häirits ejos jää lasterit näkemättä..
ilmeisesti kaikille se aamupala ei vaan maistu!? eskarin open kaa oli puhetta ja hän ei nähnyt niin tärkeänä aamupalaa, mitä minulle on kautta aikain painostettu; hän vaan sanoi et ei kaikille maistu.
ja niin totta tosiaan ei näköjään maistu, mä olen jopa syöttäny jäätelöä aamupalalla, ja sekin menee hitaasti alas!

no nyt sit on tarjolla mitä on, vaihdellen, ja aikaa on max puol tuntia, sen jälkeiset syö koira. monesti on lähdetty kahdella haukulla leipää eskariin. vaan hyvin se siellä pärjää 11.15 on ruoka ja kotoa lähtee vaille8.

Niin jatkan vielä... :D

Meillä ei esikoinen syö kun banaanin tai jugurtin kotona (eskarissa on kyl aamupala lisäks)

Kuopuksen olis PAKKO syödä kotonakin aamupala, mut tuntuu menevän ihan plörinäks se aina välillä; se vaan huutaa ja itkee ja tappelee, tietty kun kiukuttaa aamutuimaan...

Toi orjalaivan tahdinhuutaja oli kyllä hyvä, tarttee joskus kokeilla ittekin.
Täytyy kyllä myöntää, etten itsekään aamutunteina saa suusta alas kuin kahvia. Tee jääkaapin oveen taulukko, johon rukseja sen mukaan, kumpi syönyt ensin aamupalan sitten ruksien lasku viikottain ja jotain extraa palkinnoks, ei kaiketi maailman viksuinta mutta ainahan voi kokeilla.
Eikä sitten mitään jättiläisannoksia, josko 20 kiloinen syö desin jugurtia ja pienen leipäpalasen aamulla, se on suhteessa kuin 60 kiloinen aikuinen söis 3 desiä jugurttia ja 3 pientä leipäpalaa, aika paljon mielestäni. :wave:

Ok...täytyy laittaa pienemmin esille, mutta kun olen aina luullut, että lapsille pitää olla runsaasti esillä, että saavat monipuolisesti tarvitsemansa. :ashamed:

Ehkä he jäävät unisilla aivoillaan miettimään, mitä ottais...Tuota...Mites jos panoistais määrän sijasta laatuun, eli jugurtin sekaan ravitsevia leseitä ja pähkinöitä? Mantelia vaikka..mutta kun ei yhtään tiedä noista allergioista. Vaikka joskushan sitä pähkinää pitää ihmisen maistaa?

Ja tuo orjalaivan tahdinhuutajana olo on noloa :ashamed: Itsestäni ainakin..paitsi jos sanoo, että nyt ollaan Asterixin orjalaivassa ja tää on viikinki ja niiden pitää syödä tahdissa... :laugh:

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä