Kehitysvammaiset lapset pitäisi eristää kokonaan ns. "terveistä" lapsista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lastenhoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lastenhoitaja"

Vieras
Tämä pätee minun mielestäni myös kaikkiin muihinkin vammaisiin lapsiin. Ei ole hyväksi, että vaikka päiväkodissa on normaalien, vammattomien lasten joukossa vammaisia lapsia koska se on haitaksi näille vammaisille lapsille, koska olen huomannut että nämä vammattomat lapset lähes poikkeuksetta joko kiusaavat ja pilkkaat vammaisia lapsia tai sitten heitä pelottaa vammaisten arvaamaton ja joskus aika outo käytös, esimerkiksi se että miksi vammaiset saavat käyttäytyä kummallisesti mutta nämä normaalit lapset eivät saa. Siitä syystä terveiden lasten ei pitäisi nähdä myöskään vammaisia aikuisiakaan, koska lapset pelkäävät näitä helposti. Ainakin minä olen huomannut, että monia lapsia pelottaa kehitysvammaisen aikuisten käytös.

Tottakai ennakkoluuloja pitää ruokkia eristämällä aina kansan erilaisia vähemmistöjä valtaväestöstä. Sehän tuottaa aina vain hyviä tuloksia.

Sitten sä heräsit ja päästit kissan ulos.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
Saan ilmeisesti olla ylpeä lapsistani jotka eivät hätkähdä muiden erilaisuutta vaan osaavat leikkiä päiväkodissa vammaistenkin kanssa ja pitävät heitä saman arvoisina kavereinaan kuin ns. normaaleja.

Lapsemme myös pitävät pyörätuolia luonollisena ja eivät pelkää työnnellä ihmistä sellaisessa.

Onko totta? Mun nyt jo murkkuikäinen tyttö oli päiväkodissa integroidussa ryhmässä normilapsena. Ei pelännyt. Ei kiusannut. Ja toki ryhmässä oli huomoitu henkilökuntamitotuksessa nämä erityislapset (jotka vaatii enemmän huomiota) myös hoitajia oli enemmän kuin normiryhmässä.

Ei ole tyttö senkään jälkeen pelännyt vammaisia tai muuten erilaisia ihmisiä. Miksi olisi?

Tosi huono provo. Surkea suorastaan.

Minä kirjoitin tuon viestin ajatellen ihan siksi, että vammaisille lapsille ei tee hyvää, että ns. "normaalit" ja vammattomat lapset kiusaavat ja pilkkaavat heitä. Niin tapahtuu kuitenkin poikkeuksetta aina, kun vammaiset ja vammattomat lapset yhdistetään. Siksi vammaisten pitäisi pysyä vain toisten vammaisten seurassa, ettei heitä kiusattaisi.

Minä kirjoitin tuon viestin ajatellen ihan siksi, että vammaisille lapsille ei tee hyvää, että ns. "normaalit" ja vammattomat lapset kiusaavat ja pilkkaavat heitä. Niin tapahtuu kuitenkin poikkeuksetta aina, kun vammaiset ja vammattomat lapset yhdistetään. Siksi vammaisten pitäisi pysyä vain toisten vammaisten seurassa, ettei heitä kiusattaisi.
Kiusaajat pitää eristää eikä kiusatut.

• Tykkää
Reactions: Lokki ja BootyPeppi
Lähinnä mainitsemasi "ongelma" kertoo henkilökunnan ammattitaidottomuudesta. Ei ns. normaalienlastenkaan ryhmässä sallita kiusaamista, miksi se pitäisi hyväksyä erityisryhmässä? Onneksi täällä on ammattitaitoista henkiläkuntaa joka osaa puuttua kiusaamiseen heti jos sitä on ilmennyt.

Onko totta? Mun nyt jo murkkuikäinen tyttö oli päiväkodissa integroidussa ryhmässä normilapsena. Ei pelännyt. Ei kiusannut. Ja toki ryhmässä oli huomoitu henkilökuntamitotuksessa nämä erityislapset (jotka vaatii enemmän huomiota) myös hoitajia oli enemmän kuin normiryhmässä.

Ei ole tyttö senkään jälkeen pelännyt vammaisia tai muuten erilaisia ihmisiä. Miksi olisi?

Olen aivan varma, että tyttäresi kiusasi niitä vammaisia lapsia heti kun aikuisten silmä vältti. Se vain sattuu olemaan niin, että terveet kiusaavat aina vammaisia, oli sitten kyse lapsista tai aikuisista.

kyllä huomaa ettei ole taas kokemusta tai tietoa vammaisista lapsista. Mutta provohan tämä on? Lapseni eskarissa lapsi pyörätuolissa=vammainen, ei kukaan pelännyt, päiväkodissa lapsella oli lievä kehitysvamma, käyttäytyy kuin 1-2 vuotta nuorempi lapsi= no ei kukaan yleensä pelkää itseään pienempiä. Ei läheskään kaikki vammaiset käyttäydy poikkeavasti, voitko tarkoittaa millaista vammaryhmää tarkoitit?

Vai pitäiskö vaan opettaa niille terveille lapsille, että ihmiset on erilaisia ja erilaisuus on ok? Pitäskö kiusaamiseen puuttua? Mitä sä ehdotat normikouluihin ratkasuksi kiusaamiseen? Lähetetään ne hiljaiset ja epämuodikkaat siperiaan? Vai mitä?

[QUOTE="vieras.";29508959]Kiusaajat pitää eristää eikä kiusatut.[/QUOTE]

Aloittajan viestin olisi voinut yhtä hyvin muotoilla siihen tyyliin, että terveet lapset pitäisi eristää. Sama lopputulos joka tapauksessa. Olen samaa mieltä aloittajan kanssa.

Poikani päiväkotiryhmässä on pyörätuolissa istuva lapsi ja hänellä erityisavustaja. Olen erityisen onnellinen, että ryhmässä on tämä muista poikkeava tapaus. Oma lapseni on sitä kautta oppinut paljonkin erilaisuudesta ja suvaitsevaisuudesta. En todellakaan usko, että tätä vammaista lasta ryhmässä kiusataan. Monet hänet myös kutsuu kaverisynttäreille yms.

Mun poika ei ainakaan pelkää. Oli pph.lla pienenä hoidossa ennenkuin meni 4v päiväkotiin ja pph.n mies oli vammainen ja pahasti sairas ja istui pyörätuolissa. Poika tottui siihen ja piti sitä ihan luonnollisena juttuna.

Olen aivan varma, että tyttäresi kiusasi niitä vammaisia lapsia heti kun aikuisten silmä vältti. Se vain sattuu olemaan niin, että terveet kiusaavat aina vammaisia, oli sitten kyse lapsista tai aikuisista.

Itse olen sitä mieltä, että ne kiusaajat kiusaavat oli sitten kyse kenestä hyvänsä ja mallin saavat kotoa omilta kiusaaja vanhemmiltaan.

• Tykkää
Kylläpä tulee niin surullinen olo tällaisista ajatuksista. Aikuisen pitäisi kyllä pystyä kasvattamaan terve lapsi niin, että lapsi oppii hyväksymään monimuotoisuutta ja iloitsemaan siitä, että on itse terve ja tarvittaessa auttaman lasta joka ei pysty samaan ja olemaan kaveri myös vähän erilaiselle kaverille. Ainakin ammattilaiset, joita päiväkodeissa on töissä pystyvät tähän, jos "tavalliset vanhemmat" eivät pysy. Onneksi ammatillisesti ajatellaan juuri toisin päin kuin ap ja erityisryhmiä ajetaan alas ja tuskin ap pystyt siihen asiaan tuolla asenteella edes vaikuttamaan.

Mistäpä lapset käyttäytymisensä oppivat muualta kuin aikuisilta. Muistuu mieleen koulun kiusaamispalaveri, jossa kiusaajan äiti oli sitä mieltä, että lasten pitää oppia kiusaamiseen jo koulussa, koska työelämässäkin kiusataan.

Jos päiväkodeissa ja kouluissa pyrittäisiin nollatoleranssiin kiusaamisen suhteen, niin ehkä meillä olisi töissäkin mukavampaa joskus tulevaisuudessa.

Olipas kamalaa luettavaa. Tässä on tiivistettynä se miten aikuiset nykyään opettaa lapsille suvaitsevaisuutta. Meillä poika aikoinaan ollessaan 6 v totesi kun menimme katsomaan kehitysvammaista tätiäni joka on ollut hoitokodissa liki koko ikänsä että ihmiset on ihmisiä kun yritin valmistella häntä että nämä ihmiset käyttäytyy ja näyttää erilaisilta. Koskaan ei ole kiinnittänyt huomiota vammaisiin ihmisiin koska pitää sitä luonnollisena että myös heitä on täällä terveiden joukossa.

Valitettavasti se kiusaaminen lähtee kotoa. Meillä on 4v ikäinen lapsi, joka ei puhu. Jos joku lapsi kysyy asiasta, ja vastataan että ei vielä osaa, on kommentti yleensä "aijaa!" ja leikki alkaa sujua yhdessä. Vanhemmille asia on paljon vaikeampi hyväksyä.

• Tykkää
Mun poika on kehitysvammainen. 3-5 vuotiaana oli ryhmikses jossa oli kaikkien lasten suosikkikaveri. Kaikki ryhmän lapset myös iloitsi aina kovasti kun poika oppi jotain uutta.
5 vuotiaana meni eskariin jossa oli kaksi vuotta. Sielä oli erityisesti tyttöjen suosikki, pihalla tytöt kilpaili siitä kuka saa antaa pojalle vauhtia keinussa :D.

Kummassakaan paikassa ei ollut minkäänlaista kiusaamista.

Nyt poika käy viidettä vuotta kehitysvammaisten koulua ja sielä yksi luokkakaveri kiusaa poikaa...

Vammaiset voivat tuntua pelottavilta juuri sen takia että ovat nytkin aika hyvin eristettynä "terveistä". Mikäli vammaiset olisi enemmän samoissa paikoissa muiden kanssa niin he eivät olisi enää pelottavia eikä erikoisia, joten kiusaaminenkin vammaisuuden takia varmaan vähenisi.

Ja kasvatus vaikuttaa aika paljon siihen kiusaako lapsi muita vai ei.

Toki kehitysvammaisissa on myös heitä joita ei voi pitää "terveiden" kanssa samassa tilassa esim. liian agressiivisen käytöksen takia. Mutta heidäthän pidetäänkin eristettynä.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä