.

Alkuperäinen kirjoittaja Ainuli:
Alkuperäinen kirjoittaja DarlingDiva:
minäpä olen edelleen sitä mieltä, että se on pelkkä siemen joka otetaan turhan vakavasti.
monesti se loukkaa toista biologista vanhempaa tai sitä isää/äitiä joka on kasvattanut lapsen.
Mutta se siemen tuo mukanaan myös sen "toisen puolikkaan" siitä lapsesta. Kyllähän se "kasvatti-isä" on myös isä (voi olla myös tärkeämpi kuin se bio-isä ) ja antaa niitä omia juttujaan elämää varten, mutta se siemen on puolet sitä lasta. Vaikea selittää.. Veri on vettä sakeampaa ;)

voi olla tärkeämpi. aha.
mikä siinä dna:ssa korvaa kasvatuksen, esikuvan ja sen missä kasvat->sellanen ihminen susta tulee
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Mun mielestä joissakin tapauksisssa on parempi ettei lapsi koskaan saisi tietää biologista isäänsä... =)
Voi olla, ettei esim. meillä saa tietää. Mutta sen saa tietää että isä ei ole se biologinen-sellainen.
Itsehän te asiasta päätätte, mutta mikäli ette aio kertoa lapselle kuka biologinen isä on niin miksi kertoa ettei isä olekaan bio-isä. Lapsi varmaan jossain vaiheessa haluaa (ehkä ) biologisen isänsä nimen tietää. Ehkä bio-isäkin "viisastuu" ja haluaisi myöhemmässä vaiheessa lapseen tutustua. esim 20 vuoden päästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja DarlingDiva:
Alkuperäinen kirjoittaja Ainuli:
Alkuperäinen kirjoittaja DarlingDiva:
minäpä olen edelleen sitä mieltä, että se on pelkkä siemen joka otetaan turhan vakavasti.
monesti se loukkaa toista biologista vanhempaa tai sitä isää/äitiä joka on kasvattanut lapsen.
Mutta se siemen tuo mukanaan myös sen "toisen puolikkaan" siitä lapsesta. Kyllähän se "kasvatti-isä" on myös isä (voi olla myös tärkeämpi kuin se bio-isä ) ja antaa niitä omia juttujaan elämää varten, mutta se siemen on puolet sitä lasta. Vaikea selittää.. Veri on vettä sakeampaa ;)

voi olla tärkeämpi. aha.
mikä siinä dna:ssa korvaa kasvatuksen, esikuvan ja sen missä kasvat->sellanen ihminen susta tulee

Ei saa, hei, pelotella!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja DarlingDiva:
Alkuperäinen kirjoittaja Ainuli:
Alkuperäinen kirjoittaja DarlingDiva:
minäpä olen edelleen sitä mieltä, että se on pelkkä siemen joka otetaan turhan vakavasti.
monesti se loukkaa toista biologista vanhempaa tai sitä isää/äitiä joka on kasvattanut lapsen.
Mutta se siemen tuo mukanaan myös sen "toisen puolikkaan" siitä lapsesta. Kyllähän se "kasvatti-isä" on myös isä (voi olla myös tärkeämpi kuin se bio-isä ) ja antaa niitä omia juttujaan elämää varten, mutta se siemen on puolet sitä lasta. Vaikea selittää.. Veri on vettä sakeampaa ;)

voi olla tärkeämpi. aha.
mikä siinä dna:ssa korvaa kasvatuksen, esikuvan ja sen missä kasvat->sellanen ihminen susta tulee

Ei saa, hei, pelotella!

soooriii :D se vain on osa minuutta, ei sille saa mitään.
muttavoihan sitäkin vanhemmalla iällä muokata. siis arvomaaiimaa, elämänkatsomusta jne.
 
mie
Kerron ystäväni tarinan, joka ei tiedä omasta isästään, kun äitikään ei tiedä, mutta nyt häntä on omien lasten geenien takia alkanut kiinnostamaan oma meneisyytensä ja mielestäni häntä painaa paljon, kun ei tiedä oman lapsensa isoisää ja sitä mistä lapsensa vakava sairaus johtuu, eli uskon, että hänen kohdallaan jos saataisiin poistettua lapsen "viallinen" geeniperimä, niin voitaisiin miettiä lapsen sairauteen parannuskeinoa, joten minusta jokaisella lapsella tulisi olla tieto biologisista vanhemmistaan, sillä geenit voi vaikuttaa myöhemmässä vaiheessa.
 
utelias
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Ainuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Mun mielestä joissakin tapauksisssa on parempi ettei lapsi koskaan saisi tietää biologista isäänsä... =)
Voi olla, ettei esim. meillä saa tietää. Mutta sen saa tietää että isä ei ole se biologinen-sellainen.
Itsehän te asiasta päätätte, mutta mikäli ette aio kertoa lapselle kuka biologinen isä on niin miksi kertoa ettei isä olekaan bio-isä. Lapsi varmaan jossain vaiheessa haluaa (ehkä ) biologisen isänsä nimen tietää. Ehkä bio-isäkin "viisastuu" ja haluaisi myöhemmässä vaiheessa lapseen tutustua. esim 20 vuoden päästä.
Siksi aiomme kertoa, koska kaikki ihmiset ympärillämme tietävät ettei mieheni ole lapseni bio-isä, ja näin ollen lapseni sen kuitenkin jossain vaiheessa joltain kuulisi. Parempi on kertoa siitä pienestä pitäen, ettei se tule sitten esim. murrosiässä lapselle yllätyksenä jos joltain lipsahtaa "pikku salaisuus".

Saako olla utelias ja kysyä miksi sulla on tuollainen tilanne? Olet naimisissa, mutta odotat jonkun muun lasta? Oletko ollut raskaana ennen kuin menit naimisiin? Ilmeisesti miehesi tietää, että odotat jonkun toisen lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja DarlingDiva:
Alkuperäinen kirjoittaja Ainuli:
Alkuperäinen kirjoittaja DarlingDiva:
minäpä olen edelleen sitä mieltä, että se on pelkkä siemen joka otetaan turhan vakavasti.
monesti se loukkaa toista biologista vanhempaa tai sitä isää/äitiä joka on kasvattanut lapsen.
Mutta se siemen tuo mukanaan myös sen "toisen puolikkaan" siitä lapsesta. Kyllähän se "kasvatti-isä" on myös isä (voi olla myös tärkeämpi kuin se bio-isä ) ja antaa niitä omia juttujaan elämää varten, mutta se siemen on puolet sitä lasta. Vaikea selittää.. Veri on vettä sakeampaa ;)

voi olla tärkeämpi. aha.
mikä siinä dna:ssa korvaa kasvatuksen, esikuvan ja sen missä kasvat->sellanen ihminen susta tulee
Dna ei korvaa kasvatusta. Mutta se ihminen on paljon muutakin kuin mitä kasvatuksella ja esikuvilla saadaan aikaan. Ajattelisin, että on paljon asioita joita geeniperimä tuo tullessaan eikä ole siis kasvatuksesta riippuvaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja DarlingDiva:
Alkuperäinen kirjoittaja Ainuli:
Alkuperäinen kirjoittaja DarlingDiva:
minäpä olen edelleen sitä mieltä, että se on pelkkä siemen joka otetaan turhan vakavasti.
monesti se loukkaa toista biologista vanhempaa tai sitä isää/äitiä joka on kasvattanut lapsen.
Mutta se siemen tuo mukanaan myös sen "toisen puolikkaan" siitä lapsesta. Kyllähän se "kasvatti-isä" on myös isä (voi olla myös tärkeämpi kuin se bio-isä ) ja antaa niitä omia juttujaan elämää varten, mutta se siemen on puolet sitä lasta. Vaikea selittää.. Veri on vettä sakeampaa ;)

voi olla tärkeämpi. aha.
mikä siinä dna:ssa korvaa kasvatuksen, esikuvan ja sen missä kasvat->sellanen ihminen susta tulee
Kyllä ihminen haluaa tietää, että mistä on tullut. Siis että onko hänellä isän korvat, mummun varpaat jne. muuta höhlää. Ei sillä siittäjällä muuten varsinaista merkitystä ole.
 
Minusta lapsella on oltava oikeus tietoon biologisesta taustastaan. Toisaalta myös biologisella isällä pitäisi olla oikeus tietä lapsesta. Jos isällä todetaan esimerkiksi sairaus, johon alttius on periytyvää, pitäisi lapsen ( tai hänen pienenä ollessaan äidin) saada tietää tästä. Onhan sairauksia, joita voidaan hoitaa paremmin, kun ne havaitaan riittävän aikaisin. On esim. sukuja, joissa on ns. perinnöllistä paksusuolen tai rintasyöpää, jolloin säännölliset tarkastukset voivat estää taudin leviämisen liian pitkälle.

Ja kyllä se biologinen isä on hyvä tietää siinäkin mielessä, ettei mene rakastumaan ja suunnittelemaan perhettä sisaruspuolensa kanssa!
 
mm
Jos et halua lapselle kertoa isän henkilöllisyyttä, kerro se jollekkin uskotulle, jos sinusta aika jättää, ja lapsesi joskus tarvitsee tietää isänsä puolen sairauksista, tai vaikka maksan... niin joku osaa kertoa lapselle isän henkilöllisyyden jos lapsesi sitä joskus aikuisena haluaa tai tarvitsee.
Muuten mielestäni lapselle on joskus paras olla ilman biologista isää/äitiä, mutta lapsella on mielestäni oikeus tietää ketä nämä vanhemmat ovat. -joskus se henkilöllisyys kannattaa kertoa vasta aikuisena, kun lapsi on tarpeeksi vahva ja kypsä tietämään, ja harkitsemaan haluaako tutustua.
 
vieras
Kyllä.Aina.Minä kärsin ikäni kun minun ja isän ei annettu tavata tai edes tuntea toisiamme.Aikuis iällä vihdoin kerran tavattiin ja sitten se kuolikin jo.Kusipäähän se oli mutta mun ainut isä kuitenkin!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
minusta lapsella pitäisi olla mahd tutustua bio isäänsä. mutta tietysti jos isä on esim.narkkari tms niin sitten vasta kun lapsi itse on tarpeeksi vanha(aikuinen ).
onhan se toki totta että lapselle isä on se ´joka on paikalla ja kasvattaa häntä mutta kuka pystyy lapselta salaa lapsen oikean isän,valehtelemalla jonkun toisen lapsen isäksi?
Meillä tilanne juuri tuollainen. Meidän tyttäremme ei tule ikinä sitä biologista isäänsä tapaamaan, jollei sitten itse vanhempana halua.

Nyt isästä ei puhuta. Lapsi tietää, että mun mieheni ei ole oikea isä, mutta eilenkin sanoi, että piiip saa olla mun isä jos haluaa. :) Ja totta kai se haluaa.

Mutta.... Olen silti ehdottomasti sitä mieltä, että keneltäkään ei tule Salata sitä, että hän on tullut isäksi.
JOs isässä ei ole muuta vikaa, kun että hän on vastuuton ja kusipää, ja tyhmä ja ääliö, niin se EI vie isältä oikeutta lapseen!
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-toukka:
Hassua muuten, että puhutaan lapsen oikeudesta tavata isäänsä. Entä jos isä ei haluta tavata lastaan? Eihäm se silloin ole lapsen oikeus.. No anyway, en usko, että on millääntavalla eduksi, että lapsi olisi tekemisissä esim. huumeiden käyttäjän, väkivaltaisen, alkoholistin tms. kanssa.

Et voi olla tosissasi!Oletko siis sitä mieltä että lapsen ja isän ei pitäisi olla missään tekemisissä jos isällä on alkoholi-tai huumeongelma?Eli toisin sanoen minun olisi pitänyt lapsen edun nimissä lopettaa lapsen ja isän tapaamiset koska isällä on alkoholiongelma?Miten ihmeessä olisin lapselle selittänyt että et saa tavata sinulle niin rakasta ja tärkeää iskääsi,koska iskällä on tapana juoda silloin kun sinä et ole paikalla...?
 
online
Mun muksujen isä on kyllä niin turha kun vaan voi olla..
Ei ole lapsilla kiintymys suhdetta, eikä myöskään isällä. Esim. nää isänpäivät on kyllä lapsista kivoja kun saa antaa lahjoja, mut muuta merkitystä sillä ei oo.. Isukki tosin ei tajua edes tätä merkitystä, vaan pitkittää ja pitkittää sitä kahville tuloaan. Lapsia asia ei tunnu vaivaavan leikkivät ihan normaalisti. Äidillä sen sijaan kiehuu kun äskenkin istui kuulemma baarissa oottamassa kyytiä kaverilta joka on tulossa 1-2 tunnin päästä. bussi pysäkin vieressä tuo baari, muttei kiinnosta tulla, pitää kuulemma nähä muutama kaveri muutenkin.
Mun mielestä tuo isä tuo lähinnä pettymyksiä lapsen elämään, ei muuta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Tuohon "vieraan" kirjoittamaan tekstiin viitaten, meillä ei ainakaan tarvitse lopettaa lapsen etuuden nimissä tapailuja koska niitä tapaamisia ei edes koskaan aloiteta.Eli näin ollen tilanteita on erilaisia, tietenkin jos on jo jonkin aikaa tapaillut isäänsä niin siitä on voinut muodostua rakas ja tärkeä, mutta jos bio-isää ei edes koskaan ole tavannut, niin tuskimpa se kovin rakas ja tärkeä silloin on.
No entäs jos tämä nykyinen miehesi sitten jos teille tuleekin joskus ero. Haluaakin kumota isyytensä!?
 

Yhteistyössä