40 + so what, wol 14 (2019)

vierailija
Onko täällä muita jotka joskus tehnyt koti hedelmällisyys testin? Ikää itselläni 40v ja pian 2,5v luomuna yritetty iltatähteä. Tänään tein hedelmällisyystestin kp3 ja sain selvän positiivisen tuloksen eli hedelmällisyys heikentynyt Toisen testin olen tekemässä kp10 ja sen jälkeen ajattelin olla yhteydessä meidän neuvolaan ja toivon pääseväni gynelle ja labra kokeisiin.Kuukautiskierto vielä säännöllinen 24-28-päivää.Viimeksi joulukuussa ultrattu ja munasarjat silloin normaalit eli silloin ei ollut vielä merkkejä surkastumisesta.
Mittaako tuo testi FSH:ta? Minulta fsh mitattiin kahdesti hoitojen yhteudessä, ja molemmat arvot olivat korkeita. Korkea fsh ei kuitenkaan vielä tarkoita munasarjojen surkastumista, eikä mitään arvoja pidä liikoja tuijottaa, tai oikeastaan ollenkaan... Ne kun ovat yksilöllisiö ja voivat vaihdella eri kierroissa. Hoidoissa ne ovat tarpeen lääkityksen suunnittelua varten, mutta itse toivon että potilaana en olisi saanut niitä tietooni ollenkaan! Sen verran surua ja epätoivoa se eka korkea fsh aiheutti.

Suosittelen tutustumaan Fertility from the Soul -youtube-kanavaan. Sitä pitää amerikkalainen mielen ja kehon yhteyteen perehtynyt psykologian tohtori, joka pitää myös hedelmällisyysaiheisia verkkokursseja. Hänen jutuillaan on vankka tieteellinen pohja (on koulutukseltaan myös insinööri;), mikä miellyttää itseäni. Hänen FSH- ja AMH-arvonsa olivat olleet ns. surkeat... Mutta niin vain hän sai lapsen - luomusti - reilusti yli 40-vuotiaana. Kannattaa käydä kurkkaamassa!

Meillähän muuten ekan ivf:n eka tuoresiirto tärppäsi, ja saimme esikoisemme. Siitä vaihsevuositason fsh-arvosta huolimatta!
 
Mittaako tuo testi FSH:ta? Minulta fsh mitattiin kahdesti hoitojen yhteudessä, ja molemmat arvot olivat korkeita. Korkea fsh ei kuitenkaan vielä tarkoita munasarjojen surkastumista, eikä mitään arvoja pidä liikoja tuijottaa, tai oikeastaan ollenkaan... Ne kun ovat yksilöllisiö ja voivat vaihdella eri kierroissa. Hoidoissa ne ovat tarpeen lääkityksen suunnittelua varten, mutta itse toivon että potilaana en olisi saanut niitä tietooni ollenkaan! Sen verran surua ja epätoivoa se eka korkea fsh aiheutti.

Suosittelen tutustumaan Fertility from the Soul -youtube-kanavaan. Sitä pitää amerikkalainen mielen ja kehon yhteyteen perehtynyt psykologian tohtori, joka pitää myös hedelmällisyysaiheisia verkkokursseja. Hänen jutuillaan on vankka tieteellinen pohja (on koulutukseltaan myös insinööri, mikä miellyttää itseäni. Hänen FSH- ja AMH-arvonsa olivat olleet ns. surkeat... Mutta niin vain hän sai lapsen - luomusti - reilusti yli 40-vuotiaana. Kannattaa käydä kurkkaamassa!

Meillähän muuten ekan ivf:n eka tuoresiirto tärppäsi, ja saimme esikoisemme. Siitä vaihsevuositason fsh-arvosta huolimatta!
Kiitos viestistäsi 😊 Kyllä testi mittaa FSH hormoonia virtsasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Samppa40
Tänään lähti ubikinoni muiden lisäravinteiden ja vitskujen lisäksi... ens ti suunnittelukäynti lapsettomuus klinikalle ja ivf hoitoihin.. jännittää! 42v ikää ja takana kkm 5/21 ja tuulimuna 7/22. Fsh oli 8.5 ja amh 1.6.
Mitä kaikkia lisäravinteita syöt?kuulostaa hyvältä klinikan ohjeistukselta?
Mulla Ubikinon, Myo-ni-sitol, D-vitamiini, Folaatti ja Omega3 = mä aloitan 2 kk ennen aiottua siirtoa ja miehellä nää samat 2 kk ennen luovutusta (ei kylläkään Ubikinon). Tsemppiä IVf-suunnitteluun. Eiks toi amh-arvo oo aika hyvä?
 
Mitä kaikkia lisäravinteita syöt?kuulostaa hyvältä klinikan ohjeistukselta?
Mulla Ubikinon, Myo-ni-sitol, D-vitamiini, Folaatti ja Omega3 = mä aloitan 2 kk ennen aiottua siirtoa ja miehellä nää samat 2 kk ennen luovutusta (ei kylläkään Ubikinon). Tsemppiä IVf-suunnitteluun. Eiks toi amh-arvo oo aika hyvä?
Mammavitsku, d vitamiini, ubikinoni b2 vitamiinilla höystettynä, ja kalanmaksaöljy. Amh oli lääkärin mukaan tässä iässä hyvä arvo. Mutta sitten sen näkee kun piikittely alkaa että miten tulee m-soluja...ja suurin osahan on heikkolaatuisia tässä iässä.
 
Heippa!
Täällä on taas plussattu eilen. Saapi nähdä miten pitkälle tällä kertaa päästään 🥺
(11/21 km rv 10,. 3/22 km rv 12)
Tuskaiset ajat edessä vaikka miten kävisi.
Tälläkään kertaa ei muuta, kuin luontaistuotteita käytössä, eli 50 d-vitamiini, vehnänalkioöljy, q10 ja foolihappo, niin ja lactolady olosuhteita parantamaan. Mulla oli bakteerivaginoosi noissa keskenmenneissä, muttei mitenkään hoidettu, kun ei kuulema aiheuta mitään. (!!) Tämän kierron alussa sain viimein flagyl-kuurin haettua, joten toivottavasti siitäkin olisi apua. Ferritiini katsottiin myös ja rautaahan siihen määrättiin, kun oli 11..
Onko teillä kellään mahdollisesti mini aspiriinia käytössä? Mullehan naistenpolin hoitaja ehdotti sellaista kokeiluun, kun ei olisi haitaksikaan. Neuvolan lääkäri taas oli sitä mieltä ettei suosittele 🤦 Mietityttää uskallanko olla kokeilematta edes??? Jostain onnistuin lukemaan, että punasolut saattaa liimaantua yhteen, kun ferrit huono ja sehän voi aiheuttaa tukoksia ja näin keskenmenon.
Tulipa pitkä sepustus...
 
Heippa!
Täällä on taas plussattu eilen. Saapi nähdä miten pitkälle tällä kertaa päästään
(11/21 km rv 10,. 3/22 km rv 12)
Tuskaiset ajat edessä vaikka miten kävisi.
Tälläkään kertaa ei muuta, kuin luontaistuotteita käytössä, eli 50 d-vitamiini, vehnänalkioöljy, q10 ja foolihappo, niin ja lactolady olosuhteita parantamaan. Mulla oli bakteerivaginoosi noissa keskenmenneissä, muttei mitenkään hoidettu, kun ei kuulema aiheuta mitään. (!!) Tämän kierron alussa sain viimein flagyl-kuurin haettua, joten toivottavasti siitäkin olisi apua. Ferritiini katsottiin myös ja rautaahan siihen määrättiin, kun oli 11..
Onko teillä kellään mahdollisesti mini aspiriinia käytössä? Mullehan naistenpolin hoitaja ehdotti sellaista kokeiluun, kun ei olisi haitaksikaan. Neuvolan lääkäri taas oli sitä mieltä ettei suosittele Mietityttää uskallanko olla kokeilematta edes??? Jostain onnistuin lukemaan, että punasolut saattaa liimaantua yhteen, kun ferrit huono ja sehän voi aiheuttaa tukoksia ja näin keskenmenon.
Tulipa pitkä sepustus...
Hei mä bongasin tän sun kysmyksen aspiriinista. Onko sulla otettu verikokeita viime aikoina? Jos on niin paljonko oli trombosyytit (B-trom)? Tai kannasta voi katsoa myös kauempaa tuloksia, paljonko on olleet yleensä? Onko lähisuvussa tukostaipumusta (sydänkohtauksia, aivohalvauksia, tia-kohtauksia, trombosytoosia)? Saatko yleensä mustelmia herkästi?

Jos ei ole erityistä syytä epäillä verenvuototaipumusta ja trombosyytit on viiearvojen ylälaidalla niin sinuna kokeilisin asaa kuten hoitaja suositti. Seurailisin toki alkaako herkästi tulla mustelmia tms. Luulen että lääkäri sanoi ettei kannata siksi että siitä ei ole suoraan todistettu hyötyä tutkimuksissa. Mutta ei myöskään haittaa. Ja jos tää menisikin kesken, pohtisit aina olisiko pysynyt jos olisitkin ottanut asaa.

Mä oon syöny asaa maaliskuusta, kierrossa jossa tärppäsi se toinen. Parantamaan limakalvon laatua. Kesken sekin meni kyllä ja nyt on seuraavaan tärppiin sitten lisäksi klexanet mukaan. Tukostaipumusta ei ole tutkittu mutta mulla trombosyytit pitkäaikaisesti yli ylärajan, mummilla ollut tia ja trombosytoosi ja totesin itse että asasta ei ole ainakaan haittaa nyt.
 
Heippa!
Täällä on taas plussattu eilen. Saapi nähdä miten pitkälle tällä kertaa päästään
(11/21 km rv 10,. 3/22 km rv 12)
Tuskaiset ajat edessä vaikka miten kävisi.
Tälläkään kertaa ei muuta, kuin luontaistuotteita käytössä, eli 50 d-vitamiini, vehnänalkioöljy, q10 ja foolihappo, niin ja lactolady olosuhteita parantamaan. Mulla oli bakteerivaginoosi noissa keskenmenneissä, muttei mitenkään hoidettu, kun ei kuulema aiheuta mitään. (!!) Tämän kierron alussa sain viimein flagyl-kuurin haettua, joten toivottavasti siitäkin olisi apua. Ferritiini katsottiin myös ja rautaahan siihen määrättiin, kun oli 11..
Onko teillä kellään mahdollisesti mini aspiriinia käytössä? Mullehan naistenpolin hoitaja ehdotti sellaista kokeiluun, kun ei olisi haitaksikaan. Neuvolan lääkäri taas oli sitä mieltä ettei suosittele Mietityttää uskallanko olla kokeilematta edes??? Jostain onnistuin lukemaan, että punasolut saattaa liimaantua yhteen, kun ferrit huono ja sehän voi aiheuttaa tukoksia ja näin keskenmenon.
Tulipa pitkä sepustus...
Mä söin mini aspiriinia kuopuksen kohdalla vaikkei ollut määrätty. Söin ihan 50 mg päivässä eli todella pienen annoksen kun normi annos on päänsärkyyn 500 mg. Söin varhaisultraan asti sitä ja sitten lopetin.
 
Mulle tulee myös testikiertoon Aspiriinia 100 mg Estradot-laastareiden oheen. Ja varsinaisesssa siirtokierrossa 75 mg siirtopäivästä rv 36 asti (siis suunnitelma vaan tietty) ja siirtokierron alusta viikolle 12 verenohennuspiikki Clexane. Mini-aspiriini lienee vähän sit eri asia, kun tässä tulkitsen, että yritetään estää tukoksia, jne, kun ilmeisesti Progesteroni lisää niiden riskiä?
 
Mä en kyllä ymmärrä ollenkaan, että mun ikäiselle tehtiin alkionsiirto Ovumiassa vuosi sitten ja tukena oli vain Ovitrelle-irroituspiikki ja Lugesteronia muutama tabletti ennen siirtoa ja siirron jälkeen. Ei ERA-testiä. Varmaan joo ollut joku pieni tsäänssi onnistua, mutta sit kuulen, että kaikilla muilla on ollut kova tukilääkitys. Oli kunnon testiyritys, mutta en tiennyt riittävästi näistä asioista itse silloin vielä.
 
vierailija
Q10 kannattaa syödä nimenomaan ubikinoLina, se on se tehokkaampi muoto. Ubikinoni voi olla tosi huonosti imeytyvää, itseäni harmittaa kun tuli ostettua jotain vaan valmistetta Prismasta. Kanekaa ja Vesisorbia aloin syödä kun asiaan enemmän perehdyin, tehosta on toki vaikea sanoa mitään absoluuttista mutta eka ivf tärppäsi. <3
 
  • Tykkää
Reactions: Samppa40
vierailija
Onko täällä kellään kokemusta myöhäisestä kiinnittymisestä? Ja osaatteko sanoa kuinka pian kiinnittymisen jälkeen voi tehdä raskaustestin?
Taustana sen verran että kp 3-7 käytössä letrozol, kp 8 aloitin ovulaation testauksen clearbluen dual hormon-testillä ja sain kp 9 suoraan pysyvän hymiön, sekä tavalliseen testiin yhtä vahvat viivat. Oli myös pitkästä aikaa kipuja vasemmalla puolella, joten ajattelin että mahdollisesti ovuloinkin jopa pitkästä aikaa.
Mulla on käytössä oura sormus, joka siis seuraa kehon lämpötilaa. Siinä näkyi kp 10/dpo 0 pieni notkahdus, ja dpo 3 lämpö oli jo nousussa ja aloitin cyclogestin käytön koska oletin ovulaation olleen jo. Tällä viikolla tein herkät raskaustestit ke ja to dpo 12 ja 13, jotka olivat negatiivisia. Eilen torstaina (dpo 13) koko työpäivän ajan tuntui outoa särkyä ja pistoksia alavatsassa, ja ajattelin että tulevat kuukautiset ilmoittelevat itsestään erikoisella tavalla. Laitoin eilen illalla vielä "ylimääräisen" cyclogestin, koska olen työreissussa josta kotiudun vasta lauantaina illalla, ja ajattelin että kuukautiset alkaisivat vasta sunnuntaina aikaisintaan.
Ouran mukaan lämmöissä on ollut pieni notkahdus dpo 11 ja ne olivat aavistuksen nousussa normaalisti tässä vaiheessa tapahtuvan laskun sijaan, ja tänä aamuna näytti sitten jo nousseen +0.3:sta +0.5 asteeseen normaalia ylemmäs.
Voikohan siis olla että eiliset kivut olisivat olleet kiinnittymisestä johtuvia kuitenkin? Ajattelin nyt jatkaa cyclogestin käyttöä varmuuden vuoksi muutaman päivän ainakin pidempään, kunnes raskaustesti mahdollisesti näyttää jotain, tai lämmöt lähtevät laskuun.
 
Hei mä bongasin tän sun kysmyksen aspiriinista. Onko sulla otettu verikokeita viime aikoina? Jos on niin paljonko oli trombosyytit (B-trom)? Tai kannasta voi katsoa myös kauempaa tuloksia, paljonko on olleet yleensä? Onko lähisuvussa tukostaipumusta (sydänkohtauksia, aivohalvauksia, tia-kohtauksia, trombosytoosia)? Saatko yleensä mustelmia herkästi?

Jos ei ole erityistä syytä epäillä verenvuototaipumusta ja trombosyytit on viiearvojen ylälaidalla niin sinuna kokeilisin asaa kuten hoitaja suositti. Seurailisin toki alkaako herkästi tulla mustelmia tms. Luulen että lääkäri sanoi ettei kannata siksi että siitä ei ole suoraan todistettu hyötyä tutkimuksissa. Mutta ei myöskään haittaa. Ja jos tää menisikin kesken, pohtisit aina olisiko pysynyt jos olisitkin ottanut asaa.

Mä oon syöny asaa maaliskuusta, kierrossa jossa tärppäsi se toinen. Parantamaan limakalvon laatua. Kesken sekin meni kyllä ja nyt on seuraavaan tärppiin sitten lisäksi klexanet mukaan. Tukostaipumusta ei ole tutkittu mutta mulla trombosyytit pitkäaikaisesti yli ylärajan, mummilla ollut tia ja trombosytoosi ja totesin itse että asasta ei ole ainakaan haittaa nyt.
Mini-ASAan liittyen onkin nykyään ohjeistukset, että aloitetaan 100mg(?) Rv 12 tietyin ehdoin, mulla täyttyi yli 40v ikä ja edellisestä synnytyksestä yli 10v. (Oliskohan tätä kuitenkaan otettu esille, ellen itse olisi?)
Luettuani aiheesta, niin oon päättänyt aloittaa nyt rv8 50mg, kun kerran isommalla annostuksella jatkettaisiin kumminkin myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mimerkki
Hei!
Täällä kerkesi vauva syntyä 8vko ennen laskettua aikaa, ja 4vko ennen kuin täytin 40 :)

Vauva on nyt 8vko ikäinen, eli laskettu aika täyttyi juuri, ja ostettu on paketti minipillereitä ja kaksi pakettia preg chekkejä. Koska emme ole estelleet uutta raskautta vaan se on vähän tulee jos tulee linjalla. Tässä pohditaan uskallammeko lähteä mukaan uuteen yritykseen pienelle ikäerolle kun kaksi raskautta on nyt päättynyt ennenaikaisiin vesien menoihin, joista toisesta saimme vauvan syliin! :)

Kuukautiset eivät ole ilmaantuneet jälkivuodon jölkeen, joka loppui noin 3vko sitten. Minipillerit on odottamassa raskaustestien tekoa/kuukautisia ja ne ehkä aloitan ja lykkäämme ajatusta toisesta vauvasta jos ei pulla jo ole ns. Uunissa.
Jälkitarkastuksessa olin vatsalihaksia myöten palautunut about ennalleni terkkari vaan muisti joka käänteessä mainita ikäni ja kuinka ei hetkeäkään voi enää mietiskellä jos halutaan toinen vaan pitää alkaa toimia koska tämä ikä... Ärsyttävää sinäänsä kun toisille on sanottu vielä vanhempanakin että siitä vain! Esim PuutaloBabyn blogia ja somea kun seuraan, heillä jo 45 mittarissa ja luomuvauva syntyi kesällä lyhyen yrityksen jälkeen, ja nyt harkitsevat seuraavaa. Joten rn tunne olevani viimeisillä hetkillä.

Mutta katsotaan mitä r.testit sanovat. Aamulla teen ekan, jos nega aloitan pillerit ja teen uuden testin viikon ja sitten kahden päästä varmistaakseni etten syö minejä raskauden päällä.
 
vierailija
Hei!
Täällä kerkesi vauva syntyä 8vko ennen laskettua aikaa, ja 4vko ennen kuin täytin 40

Vauva on nyt 8vko ikäinen, eli laskettu aika täyttyi juuri, ja ostettu on paketti minipillereitä ja kaksi pakettia preg chekkejä. Koska emme ole estelleet uutta raskautta vaan se on vähän tulee jos tulee linjalla. Tässä pohditaan uskallammeko lähteä mukaan uuteen yritykseen pienelle ikäerolle kun kaksi raskautta on nyt päättynyt ennenaikaisiin vesien menoihin, joista toisesta saimme vauvan syliin!

Kuukautiset eivät ole ilmaantuneet jälkivuodon jölkeen, joka loppui noin 3vko sitten. Minipillerit on odottamassa raskaustestien tekoa/kuukautisia ja ne ehkä aloitan ja lykkäämme ajatusta toisesta vauvasta jos ei pulla jo ole ns. Uunissa.
Jälkitarkastuksessa olin vatsalihaksia myöten palautunut about ennalleni terkkari vaan muisti joka käänteessä mainita ikäni ja kuinka ei hetkeäkään voi enää mietiskellä jos halutaan toinen vaan pitää alkaa toimia koska tämä ikä... Ärsyttävää sinäänsä kun toisille on sanottu vielä vanhempanakin että siitä vain! Esim PuutaloBabyn blogia ja somea kun seuraan, heillä jo 45 mittarissa ja luomuvauva syntyi kesällä lyhyen yrityksen jälkeen, ja nyt harkitsevat seuraavaa. Joten rn tunne olevani viimeisillä hetkillä.

Mutta katsotaan mitä r.testit sanovat. Aamulla teen ekan, jos nega aloitan pillerit ja teen uuden testin viikon ja sitten kahden päästä varmistaakseni etten syö minejä raskauden päällä.
Jälkivuodon jälkeen voi mennä vuosikin ennenkuin kierrot käynnistyy.
 
  • Tykkää
Reactions: Keksi82
Jälkivuodon jälkeen voi mennä vuosikin ennenkuin kierrot käynnistyy.
Niin toivoa sopii. Vaikka tjot, niin toivon vähän ettei näin pian 😁 jos ollenkaan. mutta jos tulee niin... Ei haittaisi. Itsellä ei imetys onnistunut keskosvauvan kanssa nyt, vaikka kovasti pumpatakin yritin niin maito ei lähtenyt herumaan kunnolla / vauva ei saanut mitään (tiedän kun tein syöttöpunnituksia). Eli ei ole sitä ns. Imetysturvaa ehkäisynä edes. Kiertohan VOI toisalta käynnistyä heti jälkivuodon loputtuakin , varsinkin jos ei imetä.
 
Hei!
Täällä kerkesi vauva syntyä 8vko ennen laskettua aikaa, ja 4vko ennen kuin täytin 40 :)

Vauva on nyt 8vko ikäinen, eli laskettu aika täyttyi juuri, ja ostettu on paketti minipillereitä ja kaksi pakettia preg chekkejä. Koska emme ole estelleet uutta raskautta vaan se on vähän tulee jos tulee linjalla. Tässä pohditaan uskallammeko lähteä mukaan uuteen yritykseen pienelle ikäerolle kun kaksi raskautta on nyt päättynyt ennenaikaisiin vesien menoihin, joista toisesta saimme vauvan syliin! :)

Kuukautiset eivät ole ilmaantuneet jälkivuodon jölkeen, joka loppui noin 3vko sitten. Minipillerit on odottamassa raskaustestien tekoa/kuukautisia ja ne ehkä aloitan ja lykkäämme ajatusta toisesta vauvasta jos ei pulla jo ole ns. Uunissa.
Jälkitarkastuksessa olin vatsalihaksia myöten palautunut about ennalleni terkkari vaan muisti joka käänteessä mainita ikäni ja kuinka ei hetkeäkään voi enää mietiskellä jos halutaan toinen vaan pitää alkaa toimia koska tämä ikä... Ärsyttävää sinäänsä kun toisille on sanottu vielä vanhempanakin että siitä vain! Esim PuutaloBabyn blogia ja somea kun seuraan, heillä jo 45 mittarissa ja luomuvauva syntyi kesällä lyhyen yrityksen jälkeen, ja nyt harkitsevat seuraavaa. Joten rn tunne olevani viimeisillä hetkillä.

Mutta katsotaan mitä r.testit sanovat. Aamulla teen ekan, jos nega aloitan pillerit ja teen uuden testin viikon ja sitten kahden päästä varmistaakseni etten syö minejä raskauden päällä.
Me yritettiin yhtä aikaa ja edelleenkään täällä ei raskautta ei vauvaa 😔Jos olisin sinun tilanteessa niin en alottaisi hormonaalista ehkäisyä mikäli vauva vielä toiveissa.Ymmärrän kyllä että mietityttää, kun takana teillä näitä ennen aikaisia lapsi vesien menoja.Onko niihin löytynyt mitään syytä? Mitä mieltä lääkärit on ollut uudesta raskaudesta? Kuinka suuri mahdollisuus on tuo vesien meno ennenaikaisesti?

Onhan niitä +40v odottajia jotka vielä helposti raskautuneet mutta monessa tietolähteessä mainitaan että ne jotka raskautuu tuossa iässä ilman hoitoja on aika pieni osa 🤔
 
  • Tykkää
Reactions: Keksi82
Me yritettiin yhtä aikaa ja edelleenkään täällä ei raskautta ei vauvaa Jos olisin sinun tilanteessa niin en alottaisi hormonaalista ehkäisyä mikäli vauva vielä toiveissa.Ymmärrän kyllä että mietityttää, kun takana teillä näitä ennen aikaisia lapsi vesien menoja.Onko niihin löytynyt mitään syytä? Mitä mieltä lääkärit on ollut uudesta raskaudesta? Kuinka suuri mahdollisuus on tuo vesien meno ennenaikaisesti?

Onhan niitä +40v odottajia jotka vielä helposti raskautuneet mutta monessa tietolähteessä mainitaan että ne jotka raskautuu tuossa iässä ilman hoitoja on aika pieni osa
Joo muistan kun aloteytiinu yritys suht samoihin aikoihin myös. Olikohan teillä pari kk ennen meitä alkanut. Ekaa raskautta yrittäessä meni vuosi. Ja sitten km jälkeen meni vain noin 3kk kun tämä tärppäsi. Ja tosiaan mitäön syytä ei ole löytynyt. Tosin eipä sitä ole älyttömän paljon tutkittukaan. Perus viljelyt.

Kuulema nyt olisi nopeasti tehtävä päätös jos vielä haluaa yrittää vauvaa. Kysäisin tuosta vesienmenosta jälkitarkastuksessa niin vastaus oli kutakuinkin "luoja tietää onko seuraavassa raskaudesta millainen riski" eli ei mitään kannanottoa asiaan. Tuskin saisi edes mitään erityistä seurantaa 🙄


Tein negatestin aamulla ja pitää tehdä päätös miehen kanssa että aloitanko minit illalla. Ehkä kallistun kuitenkin siihen että ei enää uutta yritystä ellei vahinkoa käy. Teen sitten tosiaan uudet testit parin viikon ajan ja varmistan ettei raskaus ala tässä alussakaan.

Yhden pienen kanssa toki elämä on helpompaa nyt vauvavuosina, mutta tulevaisuudessa kaksi suht saman ikäistä olisi helpompia, puuhakaveri ja esim kun alkavat liikkua kodin ulkopuolella.

Minullahan on kaksi aikuista poikaa joilla oli 1.4v ikäero. Vauvavuodet meni sumussa kädet täynnä. Mutta leikki-iässä sai ripustaa omat hanskat naulakkoon kun pojat kulkivat ja tekivät keskenään. Ei itkua tylsyydestä ja kaverin puutteesta missään.

Ja sitten kokemusta myös tuosta nyt 9vuotiaasta tytöstä joka kasvoi ilman ikätoveria. Paljon enemmän saa miettiä missä on koulun jälkeen ja jos ei vastaa puhelimeen kenen kanssa ja missä. kenen kaverin äidille soittaa että tyttö kotiin... yms

Jonkunlainen turva sisaresta teinivuosillakin oli kun pojat yleensä vähintään tiesivät minne veli meni/ mitä puuhaa jos ei yhteyttä saa tai jos äidille ei vain haluta vastata. Niin veljelle useammin vastattiin puhelimeen tai jollekin yhteiselle kaverille, joten riitti että pyysi toisen veljen tiedustelemaan hetken toisen pojan liikkeistä😁 luojan kiitos se parivaljakko on aikuisia nyt 😂 19ja 20 vuotiaita.
Suuria pohdintoja.
 

Yhteistyössä