40 + so what, wol 14 (2019)

Hei kaikille 😊 minä nyt taisin raskautua (plussasin herkällä testillä dpo 9 ja tänään dpo11 norm.testi näytti jo suht tummaa viivaa). Luomusti raskauduin ja ikää 42v. Yritystä vajaa puolitoista vuotta ja välissä 1 kkm. Saa nähdä saadaanko tästä vauva syliin saakka, mutta päivä kerrallaan mennään ja hyvillä fiiliksillä. Tsemppiä kaikille halusin toivottaa ja älkää luopuko toivosta ♡♡♡
Paljon onnea ❤
 
Olen tainnut kysyäkin jo täällä mutta onko muita jotka saa hikipuuskia ennen menkkoja? Pystyykö vaivaa mitenkään helpottamaan? Itse kärsinyt nyt reilun vuoden hikipuuskista ennen menkkoja :( Koetan nukkua mahdollisimman kevyellä yöpaidalla ja makuuhuone valmiiksi viileä, välillä käytössä ollut homeopattisia aineita kuten vitex, sepia, pulsatilla.Olen joogannut ja koettanut rentoutua ennen nukkumaan menoa. Näistä keinoista ollut vaihtelevasti apua. Välillä mennyt kiertoja ilman hikipuuskia.
 
Jos nyt ehtisi kirjoittamaan enemmän. Onko meillä muuten enää mitään listausta? Vai mennäänkö ilman? 😊

Varasin tänään varhaisultran, laitoin aika pitkälle, vasta kolmen viikon päähän. Yritin myös varata neuvolaa, mutta en vielä päässyt läpi.

Milloin teillä on lasketut ajat? Minulla on 21.2. Toki ajatuksena on, että vauva syntyy paria viikkoa ennen - heti, kun on mahdollista - keisarinleikkauksella. Nyt tällä kertaa tämä on ihan selvää, jos tuonne asti päästään.

Minulle ei ole neuvolajärjestelmä tuttu. Mitähän on odotettavissa? Saanko vanhempana synnyttäjänä NIPT:in? Entä mahtavatko järjestää mitään ekstraultraääniä tms., kun olen riskiryhmässä varmastikin esikoisen kohtuun kuoleman vuoksi.

Rusakkonen 5+5
 
  • Rakkaus
Reactions: Samppa40
vierailija
Jos nyt ehtisi kirjoittamaan enemmän. Onko meillä muuten enää mitään listausta? Vai mennäänkö ilman?

Varasin tänään varhaisultran, laitoin aika pitkälle, vasta kolmen viikon päähän. Yritin myös varata neuvolaa, mutta en vielä päässyt läpi.

Milloin teillä on lasketut ajat? Minulla on 21.2. Toki ajatuksena on, että vauva syntyy paria viikkoa ennen - heti, kun on mahdollista - keisarinleikkauksella. Nyt tällä kertaa tämä on ihan selvää, jos tuonne asti päästään.

Minulle ei ole neuvolajärjestelmä tuttu. Mitähän on odotettavissa? Saanko vanhempana synnyttäjänä NIPT:in? Entä mahtavatko järjestää mitään ekstraultraääniä tms., kun olen riskiryhmässä varmastikin esikoisen kohtuun kuoleman vuoksi.

Rusakkonen 5+5
Riippuu vähän paikkakunnasta saako ilmaisen nipt tutkimuksen. Minä sain 42 vuotiaana ilmaisen. Ylimääräisiä ultria ei saa iän takia. En myöskään usko kohtukuoleman vuoksi saa ylimääräisiä. Jos nykyinen raskaus etenee normaalisti niin saa vain ne perusultrat.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Jos nyt ehtisi kirjoittamaan enemmän. Onko meillä muuten enää mitään listausta? Vai mennäänkö ilman?

Varasin tänään varhaisultran, laitoin aika pitkälle, vasta kolmen viikon päähän. Yritin myös varata neuvolaa, mutta en vielä päässyt läpi.

Milloin teillä on lasketut ajat? Minulla on 21.2. Toki ajatuksena on, että vauva syntyy paria viikkoa ennen - heti, kun on mahdollista - keisarinleikkauksella. Nyt tällä kertaa tämä on ihan selvää, jos tuonne asti päästään.

Minulle ei ole neuvolajärjestelmä tuttu. Mitähän on odotettavissa? Saanko vanhempana synnyttäjänä NIPT:in? Entä mahtavatko järjestää mitään ekstraultraääniä tms., kun olen riskiryhmässä varmastikin esikoisen kohtuun kuoleman vuoksi.

Rusakkonen 5+5
Moikka!

Mulla la 24.2. Ja rv 5+3. Ikää 42v. Eka ultra 8.7 ja neuvola siitä viikon päästä ja siitä viikon päästä taas ultra 😍

Mullekkin tulossa suunn.sektio, eli luult.vauva syntyy n.2vkoa ennen la.

Mä en tiedä saako niptin suoraan kunnalliselta, mut jos ei saa niin aion käydä sit yksityisellä sen ottaa...

Onnea odotukseen ♡♡♡
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
vierailija
Riippuu vähän paikkakunnasta saako ilmaisen nipt tutkimuksen. Minä sain 42 vuotiaana ilmaisen. Ylimääräisiä ultria ei saa iän takia. En myöskään usko kohtukuoleman vuoksi saa ylimääräisiä. Jos nykyinen raskaus etenee normaalisti niin saa vain ne perusultrat.
Kyllä saa ylimääräisiä ultria jos tuollainen on takana. Ymmärtävät että mielenterveydelle on tärkeää päästä tarkastamaan tilanne.

Kannattaa selvittää asiat ennen kuin väitetään muuta.
Pelkästään normaalien keskenmenojen takia saa myös ultria.
Minulla on ollut vapaa pääsy ultriin äitiyspoliklinikan kautta joka raskaudessa.

Joillakin neuvoloilla on myös ultran mahdollisuus.
 
  • Tykkää
Reactions: hill4 ja Rusakkonen
Hei, kiitoksia kovasti! Hyvä muuten muistaa tosiaan myös tuo äitiyspoli. Sieltä ehkä tosiaan voisi saada lisätukea. Ja tosiaan NIPT voisi riippua paikkakunnasta. Täytyykin kysellä nämä kaikki. Ensimmäinen raskauteni oli ulkomailla, joten en tiedä Suomen systeemeistä niin paljoa vielä. Uskoisin, että kohtuullisen paljon ehkä haluaisivat nähdä minua siellä, koska olen kuitenkin kohta 50 v., vaikka terveydellisiä vaivoja ei minulla ole. Toki raskaus on luovutetulla munasolulla, ei omillani.
 
Moikka!

Mulla la 24.2. Ja rv 5+3. Ikää 42v. Eka ultra 8.7 ja neuvola siitä viikon päästä ja siitä viikon päästä taas ultra

Mullekkin tulossa suunn.sektio, eli luult.vauva syntyy n.2vkoa ennen la.

Mä en tiedä saako niptin suoraan kunnalliselta, mut jos ei saa niin aion käydä sit yksityisellä sen ottaa...

Onnea odotukseen ♡♡♡
Melkein sama laskettu aika meillä! 🥰
 
  • Rakkaus
Reactions: Samppa40
Sama kuin edellisessä raskaudessa eli kova väsymys, hiukan kipeät rinnat (eri lailla kuin viimeksi) ja sitten valkovuoto (minusta uusi oire). Viime raskaudessa oli koko ajan nälkä, nyt ei ihan niin paljon. Entä Sinulla?
Rinnat kipiät, alussa oli kylmä kokoajan, ummetus, mahan turvotus, repäiskykivut ja yöheräilyt... 🙈 niin ja hajut ottaa nenään herkemmin..
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Jos nyt ehtisi kirjoittamaan enemmän. Onko meillä muuten enää mitään listausta? Vai mennäänkö ilman? 😊

Varasin tänään varhaisultran, laitoin aika pitkälle, vasta kolmen viikon päähän. Yritin myös varata neuvolaa, mutta en vielä päässyt läpi.

Milloin teillä on lasketut ajat? Minulla on 21.2. Toki ajatuksena on, että vauva syntyy paria viikkoa ennen - heti, kun on mahdollista - keisarinleikkauksella. Nyt tällä kertaa tämä on ihan selvää, jos tuonne asti päästään.

Minulle ei ole neuvolajärjestelmä tuttu. Mitähän on odotettavissa? Saanko vanhempana synnyttäjänä NIPT:in? Entä mahtavatko järjestää mitään ekstraultraääniä tms., kun olen riskiryhmässä varmastikin esikoisen kohtuun kuoleman vuoksi.

Rusakkonen 5+5
NIPT:iä ei käsittääkseni saa ”ilmaiseksi” pelkästään odottajan oman iän perusteella, jos raskaus on saanut alkunsa luovutetulla munasolulla, vaan riskiarviossa huomioidaan munasolun luovuttajan ikä ja nt-ultran tulos (jos siinä todettu turvotusta tms. viitearvoista poikkeavaa, niptiä voidaan tarjota myös julkisella puolella, tosin en tiedä missä laajuudessa). Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, mutta tällainen käsitys itselläni on käytännöstä pk-seudulla (HUS:n aluleella). 🙂

Itse teetin NIPT:in varmuuden vuoksi yksityisellä, lähinnä oman mielenrauhan vuoksi, ”omakustanteinen” laaja NIPT maksoi n. 800€. Ylimääräisistä ultrista en tiedä julkisella puolella, mutta yksityisellehän niihin pääsee päivänkin varoitusajalla, maksaa sen muutaman satasen. Itse olen käynyt 3 krt ylimääräisessä ultrassa lähinnä varmistaakseni sen, voinko turvallisin mielin lähteä pidemmälle lennolle. 🙂

Naistenklinikalta saamani tiedon mukaan sektio tehdään yleensä viikko ennen laskettua aikaa, ellei käsillä ole preklampsian, radin tms. kaltaisia syitä, joiden vuoksi tästä on tarvetta poiketa. Mulla on LA 1.9., suunniteltu sektio tehdään näillä näkymin muutama päivä ennen, joka sopii minulle paremmin kuin hyvin (koska haluan lapsen olevan syntyessään mahdollisimman ”valmis”). 🙂
 
  • Tykkää
Reactions: Samppa40
NIPT:iä ei käsittääkseni saa ”ilmaiseksi” pelkästään odottajan oman iän perusteella, jos raskaus on saanut alkunsa luovutetulla munasolulla, vaan riskiarviossa huomioidaan munasolun luovuttajan ikä ja nt-ultran tulos (jos siinä todettu turvotusta tms. viitearvoista poikkeavaa, niptiä voidaan tarjota myös julkisella puolella, tosin en tiedä missä laajuudessa). Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, mutta tällainen käsitys itselläni on käytännöstä pk-seudulla (HUS:n aluleella).

Itse teetin NIPT:in varmuuden vuoksi yksityisellä, lähinnä oman mielenrauhan vuoksi, ”omakustanteinen” laaja NIPT maksoi n. 800€. Ylimääräisistä ultrista en tiedä julkisella puolella, mutta yksityisellehän niihin pääsee päivänkin varoitusajalla, maksaa sen muutaman satasen. Itse olen käynyt 3 krt ylimääräisessä ultrassa lähinnä varmistaakseni sen, voinko turvallisin mielin lähteä pidemmälle lennolle.

Naistenklinikalta saamani tiedon mukaan sektio tehdään yleensä viikko ennen laskettua aikaa, ellei käsillä ole preklampsian, radin tms. kaltaisia syitä, joiden vuoksi tästä on tarvetta poiketa. Mulla on LA 1.9., suunniteltu sektio tehdään näillä näkymin muutama päivä ennen, joka sopii minulle paremmin kuin hyvin (koska haluan lapsen olevan syntyessään mahdollisimman ”valmis”).
Niin joo, varmaan se sektio tosiaan on n.viikkoa ennen...

Minkä ikäinen olet jos saan kysyä?

Meillä tosiaan luomuvauva tulossa ja haluamme kyllä kaikki mahd.tutkimukset käydä mitä vain on olemassa... kun tuota ikää jo on sen verran 😊

Olen onnellinen jokaisesta päivästä joita saan olla raskaana.. jospa tämä raskaus saataisiin menemään loppuun saakka 🥰 ja saataisiin vauva 😍
 
  • Rakkaus
Reactions: Adelieamanda
Hei, kiitoksia kovasti! Hyvä muuten muistaa tosiaan myös tuo äitiyspoli. Sieltä ehkä tosiaan voisi saada lisätukea. Ja tosiaan NIPT voisi riippua paikkakunnasta. Täytyykin kysellä nämä kaikki. Ensimmäinen raskauteni oli ulkomailla, joten en tiedä Suomen systeemeistä niin paljoa vielä. Uskoisin, että kohtuullisen paljon ehkä haluaisivat nähdä minua siellä, koska olen kuitenkin kohta 50 v., vaikka terveydellisiä vaivoja ei minulla ole. Toki raskaus on luovutetulla munasolulla, ei omillani.
Missäpäin Suomea asut? 😊 Jos HUS:n alueella, suosittelen lataamaan tämän. https://www.maisa.fi/maisa/Authentication/Login? Portaalin kautta voit varata aikoja ja lähettää kysymyksiä, yleensä vastaavat 24h sisään. 🙂
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Kiitoksia! Olen Varsinais-Suomessa, joten otan selvää, mitä tällä alueella saa. Totta kai yksityisellä saa sitten mitä vaan tarvittaessa, omat rahat ovat kyllä 16 alkionsiirron jälkeen aika minimissä, joten mielelläni käytän kaiken saamani julkisen avun. Saatan olla lapsen syntymän aikaan taas ulkomailla, joten ehkä lapsi syntyy joka tapauksessa siellä ja keisarinleikkauskeskustelut käydään sitten siellä. Lapsi on “valmis” 38 viikon jälkeen, joten mahdollisimman pian sen jälkeen toivon keisarinleikkausta.
Tulen olemaan 50 v lapsen syntyessä. Myöhäiset viikot voivat olla ehkä omassa tilanteessani riski. Poikani kuoli n. 36 rv ikäisenä kohtuun. Olen täällä palstalla kirjoittanut siitä kaikesta yksityiskohtaisesti, ne voi lukea profiilistani. Tämä varmaan kaikki sitten arvioidaan tapauskohtaisesti, jokaisen tilanne on erilainen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Rakkaus
Reactions: nasu08
Kiitoksia! Olen Varsinais-Suomessa, joten otan selvää, mitä tällä alueella saa. Totta kai yksityisellä saa sitten mitä vaan tarvittaessa, omat rahat ovat kyllä 16 alkionsiirron jälkeen aika minimissä, joten mielelläni käytän kaiken saamani julkisen avun. Saatan olla lapsen syntymän aikaan taas ulkomailla, joten ehkä lapsi syntyy joka tapauksessa siellä ja keisarinleikkauskeskustelut käydään sitten siellä. Lapsi on “valmis” 38 viikon jälkeen, joten mahdollisimman pian sen jälkeen toivon keisarinleikkausta.
Tulen olemaan 50 v lapsen syntyessä. Myöhäiset viikot voivat olla ehkä omassa tilanteessani riski. Poikani kuoli n. 36 rv ikäisenä kohtuun. Olen täällä palstalla kirjoittanut siitä kaikesta yksityiskohtaisesti, ne voi lukea profiilistani. Tämä varmaan kaikki sitten arvioidaan tapauskohtaisesti, jokaisen tilanne on erilainen.
Kiitoksia! Olen Varsinais-Suomessa, joten otan selvää, mitä tällä alueella saa. Totta kai yksityisellä saa sitten mitä vaan tarvittaessa, omat rahat ovat kyllä 16 alkionsiirron jälkeen aika minimissä, joten mielelläni käytän kaiken saamani julkisen avun. Saatan olla lapsen syntymän aikaan taas ulkomailla, joten ehkä lapsi syntyy joka tapauksessa siellä ja keisarinleikkauskeskustelut käydään sitten siellä. Lapsi on “valmis” 38 viikon jälkeen, joten mahdollisimman pian sen jälkeen toivon keisarinleikkausta.
Tulen olemaan 50 v lapsen syntyessä. Myöhäiset viikot voivat olla ehkä omassa tilanteessani riski. Poikani kuoli n. 36 rv ikäisenä kohtuun. Olen täällä palstalla kirjoittanut siitä kaikesta yksityiskohtaisesti, ne voi lukea profiilistani. Tämä varmaan kaikki sitten arvioidaan tapauskohtaisesti, jokaisen tilanne on erilainen.
Olen tosi pahoillani tuosta mitä olet kokenut ja toivon sydämestäni, että tämä raskaus sujuu hyvin ja saat terveen vauvan syliisi. ❤

En tosiaan tiedä taustastasi enkä nykytilanteestasi sen tarkemmin kuin mitä nyt tästä ketjusta lukenut, mutta olet ilmeisesti ulkomailta hiljattain Suomeen palannut. 🙂 Äitiysneuvolapalvelut saat (kuten varmaan tiesitkin) kotipaikkakunnaltasi siinä laajuudessa, kun ne siellä asuville tarjotaan. Mitä Suomessa synnyttämiseen tulee, niin siinä tosiaan kannattaa muistaa (ettei tule ikävänä yllätyksenä) se, että esim. sektio maksaa muille kuin vakituisesti Suomessa asuville sen noin kymppitonnin, kansalaisuudesta riippumatta. Eli kannattaa varmistaa etukäteen se, mikä oma status lapsen syntymän hetkellä asumisen suhteen on (sikäli mikäli tällä asialla ylipäätään on sinulle merkitystä, sitä en tietenkään voi tietää). 😊

Kaikkea hyvää odotukseen sinulle joka tapauksessa! @Rusakkonen 💕
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Olen tosi pahoillani tuosta mitä olet kokenut ja toivon sydämestäni, että tämä raskaus sujuu hyvin ja saat terveen vauvan syliisi.

En tosiaan tiedä taustastasi enkä nykytilanteestasi sen tarkemmin kuin mitä nyt tästä ketjusta lukenut, mutta olet ilmeisesti ulkomailta hiljattain Suomeen palannut. Äitiysneuvolapalvelut saat (kuten varmaan tiesitkin) kotipaikkakunnaltasi siinä laajuudessa, kun ne siellä asuville tarjotaan. Mitä Suomessa synnyttämiseen tulee, niin siinä tosiaan kannattaa muistaa (ettei tule ikävänä yllätyksenä) se, että esim. sektio maksaa muille kuin vakituisesti Suomessa asuville sen noin kymppitonnin, kansalaisuudesta riippumatta. Eli kannattaa varmistaa etukäteen se, mikä oma status lapsen syntymän hetkellä asumisen suhteen on (sikäli mikäli tällä asialla ylipäätään on sinulle merkitystä, sitä en tietenkään voi tietää).

Kaikkea hyvää odotukseen sinulle joka tapauksessa! @Rusakkonen
Ei hätää, olen ollut jo pari sen vuotta Suomen Kelassa taas. 😊 Aika rientää nopeasti.
 
  • Rakkaus
Reactions: Adelieamanda
vierailija
Keski-Suomessa on yli 40-vuotiaille ilmainen nipt ja sieltä meidän down syndrooma dg tulikin aikoinaan. Kunnalla tehdään vain se ns.perus nipt, yksityiseltä saa vissiin sen laajemman kun maksaa?Onnea Rusakkoinen, itsekkin sinun tarinaa seuranneena toivon, että saatte pienen nyt syliin asti. En jaksanut kirjautua, mutta Hipsu79 täällä höpöttelee.. välillä mietin oisko pitänyt vielä yrittää pienenpää sisarusta tuolle meidän downille kun hän hyötyisi kovasti pienenmästä sisaruksesta, mutta raskaus oli henkisesti niin rankka etten enää uskalla ja toki tämä ikäkin on jo korkea..mutta luulen ettei minun kohdalla koskaan tule sitä nyt riittää vauvat tunnetta😅
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Muistin juuri, että minulle ei se NIPT viime kerralla onnistunut. Luultavasti syynä tuolloinen hiukan runsaampi ylipaino. Nyt on kyllä vähemmän ylipainoa, mutta en taida uskalla ainakaan maksullista tehdä. Sain silloin ihme kyllä rahat takaisin. Nyt ei ehkä saisi, jos ei jostain syystä onnistuisi!
 
vierailija
Muistin juuri, että minulle ei se NIPT viime kerralla onnistunut. Luultavasti syynä tuolloinen hiukan runsaampi ylipaino. Nyt on kyllä vähemmän ylipainoa, mutta en taida uskalla ainakaan maksullista tehdä. Sain silloin ihme kyllä rahat takaisin. Nyt ei ehkä saisi, jos ei jostain syystä onnistuisi!
Tyksin sivuilta:

Erityisryhmät

Kromosomipoikkeavuuksien riski lisääntyy äidin iän myötä. Jos ikäsi on alkuraskauden yhdistelmäseulontapäivänä ≥ 40 vuotta, sinulle tarjotaan alkuraskauden yhdistelmäseulan sijasta äidin verestä tehtävää NIPT-tutkimusta (Non-invasive prenatal test), jonka avulla voidaan seuloa 21-, 18-, ja 13-trisomiat alkuraskauden yhdistelmäseulontaa luotettavammin. NIPT-tutkimusta tarjotaan myös tietyille muille riskiryhmille.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Tyksin sivuilta:

Erityisryhmät

Kromosomipoikkeavuuksien riski lisääntyy äidin iän myötä. Jos ikäsi on alkuraskauden yhdistelmäseulontapäivänä ≥ 40 vuotta, sinulle tarjotaan alkuraskauden yhdistelmäseulan sijasta äidin verestä tehtävää NIPT-tutkimusta (Non-invasive prenatal test), jonka avulla voidaan seuloa 21-, 18-, ja 13-trisomiat alkuraskauden yhdistelmäseulontaa luotettavammin. NIPT-tutkimusta tarjotaan myös tietyille muille riskiryhmille.
Lähtökohtainen oletus lienee tässäkin yleisohjeessa se, että kyseessä on naisen omilla munasoluilla alkunsa saanut raskaus.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä