40 + so what, wol 14 (2019)

@Mimmimami voihan se tosiaan olla niinkin, että jos on jo saman miehen kanssa yhteisiä lapsia niin keskenmenon syy todennäköisemmin sikiönkehitykseen liittyvää. Silti olet 40-vuotiaana mun näkökulmasta nuori, kun itse oon esikoisenikin saanut vasta 42-vuotiaana. En tiedä missä päin asut ja oisko sulla mahdollisuutta käydä yksityisellä, mutta muistelin että Dextrassa (jossa mulle ivf-hoidot tehty) on myös keskenmenoihin liittyviä palveluita, ja löysin heidän sivuiltaan tämän, laitan linkin varmuuden vuoksi jos sulle voisi olla apua:

@nasu08 kiitos kysymästä! Vauvan kanssa menee tosi mukavasti. Imetys sujuu ilman suurempia ongelmia, vauva on kyllä pienikokoinen (kuten aiemmatkin, ollaan lyhyemmästä päästä molemmat miehen kanssa) ja paino nousussa vähän hintsusti, saatiin kuitenkin neuvolasta lupa jatkaa vielä toistaiseksi ilman lisämaitoja kun pissaa hyvin ja on virkeä. Vatsanväänteitä ja itkuisuutta on, haluaa olla todella paljon sylissä ja ihan ihoa vasten, mutta se sopii mulle hyvin, kaikki on jo tuttua aiemmasta. Isommat lapset ovat ottaneet pikkuveljen tosi lämpimästi vastaan, mutta keskimmäisen uhmailu on jonkin verran pahentunut varmaankin huomionkaipuusta. Silti hänellekin vauva on todella rakas ja vauva saakin kovasti paijailua osakseen.
 
  • Tykkää
Reactions: nasu08
Juuri niin kävi, kun aattelinkin ja sama lääkäri, eli keskenmeno johtui iästä ja mitään ei tarvii tutkia, kun on miehen kanssa ennestään yhteisiä lapsia.

Sain cytotecit varmistamaan tyhjentymisen ja nyt niitä lisäkipuja sitten odotellaan.
Ei mitään kontrollilabroja tai mitään vaikka vuoto aivan älytöntä, kerralla tulee suurin yöside täyteen ja koko 10kpl paketti mennyt tänään + pönttöön sama määrä kolahtanut aina mennessä. Kattoi ultralla vaikka varoitin verimäärästä ja sitä sitten tosiaan oli kaikkialla Jotain kaapi sisuksista ja nyt pitäis vähentyä sitten.
Mun päähän ei mahdu, että mistä tätä kirkasta verta riittää ellei jostain valu kokoajan uutta?
Onneks on neuvola-aika ensviikolla, niin pääsee sinne kyselemään.
Tarkistettiinko sen kaapimisen jälkeen vielä ultralla että näkyykö jotain istukan- tai kalvonpalaa? Jos vuotelu kovasti vielä jatkuu niin se voi viitata siihen, että jotain siellä on. Mulla on ollut 2 keskenmenoa, tosin varhaisemmilla viikoilla kuin sinulla. Molemmilla kerroilla piti kohtua imaista (ihan vastaanottohuoneessa), jotta vuotelu saatiin loppumaan ja raskaustesti negatiiviseksi. Pelkällä Cytotecilla ei onnistunut. Jos siellä on kiinnittyneenä jokin pieni palanen, se toimii vähän kuin avohaavana joka vain tihkuttelee kunnes poistuu/poistetaan.
 
Tarkistettiinko sen kaapimisen jälkeen vielä ultralla että näkyykö jotain istukan- tai kalvonpalaa? Jos vuotelu kovasti vielä jatkuu niin se voi viitata siihen, että jotain siellä on. Mulla on ollut 2 keskenmenoa, tosin varhaisemmilla viikoilla kuin sinulla. Molemmilla kerroilla piti kohtua imaista (ihan vastaanottohuoneessa), jotta vuotelu saatiin loppumaan ja raskaustesti negatiiviseksi. Pelkällä Cytotecilla ei onnistunut. Jos siellä on kiinnittyneenä jokin pieni palanen, se toimii vähän kuin avohaavana joka vain tihkuttelee kunnes poistuu/poistetaan.
Joo, siis kaiveli sisuksia ennen, kun pääsi edes ultraamaan. Antoi lisävarmistukseksi cytotecit. Huomattavasti vähemmän onkin nyt vuotanut ja kivuton aikalailla poissa ja toivottavasti pysyykin.
Tilasin testejä kun, niin pääsee tarkkailemaan milloin saa negan.
 
Hei vaan! Täällä kirjoittelee 43-vuotias vauvakuumeinen. :) Vielä haaveilen yhdestä pienestä, vaikka useampi lapsi jo onkin. Kuopus on juuri täyttänyt 2v ja häntä tehtiin lähes reilut puolitoista vuotta, vaikka edelliset lapset saivat alkunsa lähes heti. Raskauden mahdollisuudet taitaa tässä iässä ilman apuja olla jo olemattomat.
Jonkin verran luin keskusteluja taakse päin: @Mimmimami voimia kovasti! @Fazeriina82 minulla menkat ovat nykyään niukemmat. 2 ensimmäistä päivää ovat runsaat ja sitten niukkenee, tosin saattaa vielä kp7 tulla pyyhittäessä vuotoa. Viimeisin kierto oli 25 tai 26 päivää, kun aikaisemmin ollut noin 28 päivää. Sairastin koronan viime ovulaation aikoihin, joten liekö siksi lyhentynyt kierto vain onko vaihdevuodet jo lähellä. Minulla on kaapissa hedelmällisyystestejä mutta en tiedä uskallanko tehdä. Niissä taitaa olla ohjeena, että testattava kp3 ja minulla alkoi menkat sunnuntai-iltana klo 17, jolloin tuli vain pyyhittäessä verta (seuraavana yönä alkoi kunnolla vuotelemaan). Joten onkohan minulla tänään kp3 vai kp4, miten itsellänne laskette?
 
Älä poistu! Lue aiempi vastaukseni. Vierailija lienee joku trolli.
Kiitos. Olen uusi täällä enkä tiedä missä saa kirjoitella ja miten täällä toimitaan.
Olin nopea ja tein 35v. plussanneille/odottaville oman ketjun. Itseni ikäisiä plussanneita ja odottajia taitaa olla aika vähän, joten 35v+ ikäisistä löytyy varmasti enemmän juttuseuraa. Ihanaa jos saan käydä myös täällä.:coffee:
 
Ihanaa onnea täällä kohta 43v yritystä hoidoilla jo yli puoli vuotta ja pidempään jo ennen
Tsemppiä hoitoihin, toivottavasti sinäkin plussaat piakkoin!

Ihanaa, kun täältä löytyy saman ikäisiä lapsesta haaveilevia, yrittäviä, odottajia ja lapsen saaneita! Kaikki ystäväni teki lapset 25-35 vuotiaina, joten ”kohtalotovereita” ei löydy lähipiiristäni eikä ole ketään jonka kanssa voisin tässä vaiheessa jutella lapsihaaveestani ja iloita plussasta (mieheni lisäksi tietenkin).
 
Onnittelut plussassa @Marla79! Mites sulla on tilanne edennyt?

Minäkin olen uusi kirjoittelija, ja jos tänne voi liittyä plussanneet mukaan, niin tulisin sitten minäkin.
Olen 44 v. ja projekti alkanut oikeastaan v. 2019, mutta tarkemmin tutkimuksiin menin kesällä 2020. Joulukuussa 2021 multa leikattiin hysteroskopialla polyyppi ja tammikuussa 2021 laparotomialla myoomia. Näistä johtuen ilmeisesti munasolu ei kiinnittynyt, niin piti siivota alakerta... No, myoomaleikkauksessa yksi myooma paljastuikin kasvaimeksi, jota edes magneettikuvaus ei ollut paljastanut. Se saatiin leikattua pois ja tutkimuksissa paljastui onneksi hyvänlaatuiseksi, mutta se oli kiinnittynyt niin pahasti mun toiseen munasarjaan, että sekin piti poistaa samalla ja myöskin toinen munanjohdin. Leikkauksen jälkeen mun kroppa stressaantui niin paljon, et hormonit ei toiminu puoleen vuoteen ja kesällä 2021 alkoi vasta menkatkin uudestaan. No keväällä 2021 kuitenkin hakeuduttiin hedelmöityshoitoihin, koska vaikutti selvältä, että luomuna hommasta ei tuu enää mitään. Alotettiin mun miehen spermanlaadun parantaminen. Hän on 34 v, mutta oksidaatiota oli sekä liikkuvuus ei ollu sitä, mitä pitäisi. Siinä meni sit 3 kk muutenkin hukkaan, kun mun mies oli töissä muualla kesän. Syksyllä lopulta päästiin parempiin tuloksiin hänen sperman kanssa, ja alettiin seurata mun munasoluja. Mulla oli jo aiemmin todettu varhaiset vaihdevuodet ja kävi selväksi, että mun yksi munasarja ei pysty tuottamaan kunnolla enää munasoluja, eli ei mitään järkeä lähteä yrittämään ja toivoa että jonkun yhden huonon munasolun saisi kerättyä. Eli mentiin sit lahjasoluihin. Tais olla helmikuuta, kun ilmottivat, että sopiva luovuttaja on löytynyt. Häneltä saatiin kerättyä hyvä määrä munasoluja, ne hedelmöittyivät hyvin ja lopulta kuusi hyvälaatuista 5-päiväistä blastoa saatiin pakkaseen. Sitten odoteltiin mun kuukautisia, jotka päättivät taasen jättää tulematta, joten tehtiin lääkkeillä mulle kuukautiset ja aloitin estrogeenin ja Klexanen. Sit oli aika ultraan, jossa tarkistettiin kohdun limakalvo, mutta se ei ollut riittävän paksu, joten annostusta lisättiin ja uusi aika 4 pvän päähän. Limakalvo oli lopulta hyvä, ja aloitin progesteronin. 4.4. oli alkionsiirto ja siirrettiin 2 parasta alkiota ja siitä alkoi piinapäivät. Heti ekana päivänä siirron jälkeen oli järkyt kouristusmaiset vatsakivut koko päivän. Lääkärin mukaan ei syytä huoleen. Pp9 ja 10 tuli sit vuotoo, roosaa ja ruskeeta ja olin satavarma, et homma oli tässä, et menkathan sieltä puskee. Mies tosin sanoi, että miten ne menkat nyt sieltä tulis kun ne ei muutenkaan tahdo tulla! Etenkin kun pp10 tein negatiivisen raskaustestin herkällä testillä, ni luovuin toivosta. Ei ees mitään haamua, ihan puhdas nega. No pp11 sitten kuitenkin verikokeeseen, kun se kuitenkin vaaditaan ja hcg reilut 300!! En ollu uskoo silmiäni. Progesteroni oli vähän laskenut ja sen annostusta lisättiin. Eli raskaana oltiin kuitenkin. Kontrolliverikoe 4 pvän päästä ja siinä hcg jo yli 2600. Nyt odottelen ekaa ultraa, että varmistetaan, että on kohdunsisäinen. Nettilaskurin mukaan oon 5+5 tänään ja kaikenlaisia tuntemuksia on koko ajan. Vatsakipuja on vähän väliä, vihlontaa ja menkkamaisia. Pyörryttää ja heikottaa, pienikin liikunta hengästyttää. Ekat raskauspahoinvoinnitkin jo olleet, mutta en ole vielä oksentanut, ja välillä on semmonen "täysi" olo, et ei saa mitään ruokaa alas.

Anteeksi pitkä sepustus, kiva jos joku jaksoi lukea! Ja lisäyksenä vielä, että mun eka raskaus kyseessä 😊

Tsemppiä ja onnea kaikille yrityksiin ja plussanneille raskauksiin!
 
Onnittelut plussassa @Marla79! Mites sulla on tilanne edennyt?

Minäkin olen uusi kirjoittelija, ja jos tänne voi liittyä plussanneet mukaan, niin tulisin sitten minäkin.
Olen 44 v. ja projekti alkanut oikeastaan v. 2019, mutta tarkemmin tutkimuksiin menin kesällä 2020. Joulukuussa 2021 multa leikattiin hysteroskopialla polyyppi ja tammikuussa 2021 laparotomialla myoomia. Näistä johtuen ilmeisesti munasolu ei kiinnittynyt, niin piti siivota alakerta... No, myoomaleikkauksessa yksi myooma paljastuikin kasvaimeksi, jota edes magneettikuvaus ei ollut paljastanut. Se saatiin leikattua pois ja tutkimuksissa paljastui onneksi hyvänlaatuiseksi, mutta se oli kiinnittynyt niin pahasti mun toiseen munasarjaan, että sekin piti poistaa samalla ja myöskin toinen munanjohdin. Leikkauksen jälkeen mun kroppa stressaantui niin paljon, et hormonit ei toiminu puoleen vuoteen ja kesällä 2021 alkoi vasta menkatkin uudestaan. No keväällä 2021 kuitenkin hakeuduttiin hedelmöityshoitoihin, koska vaikutti selvältä, että luomuna hommasta ei tuu enää mitään. Alotettiin mun miehen spermanlaadun parantaminen. Hän on 34 v, mutta oksidaatiota oli sekä liikkuvuus ei ollu sitä, mitä pitäisi. Siinä meni sit 3 kk muutenkin hukkaan, kun mun mies oli töissä muualla kesän. Syksyllä lopulta päästiin parempiin tuloksiin hänen sperman kanssa, ja alettiin seurata mun munasoluja. Mulla oli jo aiemmin todettu varhaiset vaihdevuodet ja kävi selväksi, että mun yksi munasarja ei pysty tuottamaan kunnolla enää munasoluja, eli ei mitään järkeä lähteä yrittämään ja toivoa että jonkun yhden huonon munasolun saisi kerättyä. Eli mentiin sit lahjasoluihin. Tais olla helmikuuta, kun ilmottivat, että sopiva luovuttaja on löytynyt. Häneltä saatiin kerättyä hyvä määrä munasoluja, ne hedelmöittyivät hyvin ja lopulta kuusi hyvälaatuista 5-päiväistä blastoa saatiin pakkaseen. Sitten odoteltiin mun kuukautisia, jotka päättivät taasen jättää tulematta, joten tehtiin lääkkeillä mulle kuukautiset ja aloitin estrogeenin ja Klexanen. Sit oli aika ultraan, jossa tarkistettiin kohdun limakalvo, mutta se ei ollut riittävän paksu, joten annostusta lisättiin ja uusi aika 4 pvän päähän. Limakalvo oli lopulta hyvä, ja aloitin progesteronin. 4.4. oli alkionsiirto ja siirrettiin 2 parasta alkiota ja siitä alkoi piinapäivät. Heti ekana päivänä siirron jälkeen oli järkyt kouristusmaiset vatsakivut koko päivän. Lääkärin mukaan ei syytä huoleen. Pp9 ja 10 tuli sit vuotoo, roosaa ja ruskeeta ja olin satavarma, et homma oli tässä, et menkathan sieltä puskee. Mies tosin sanoi, että miten ne menkat nyt sieltä tulis kun ne ei muutenkaan tahdo tulla! Etenkin kun pp10 tein negatiivisen raskaustestin herkällä testillä, ni luovuin toivosta. Ei ees mitään haamua, ihan puhdas nega. No pp11 sitten kuitenkin verikokeeseen, kun se kuitenkin vaaditaan ja hcg reilut 300!! En ollu uskoo silmiäni. Progesteroni oli vähän laskenut ja sen annostusta lisättiin. Eli raskaana oltiin kuitenkin. Kontrolliverikoe 4 pvän päästä ja siinä hcg jo yli 2600. Nyt odottelen ekaa ultraa, että varmistetaan, että on kohdunsisäinen. Nettilaskurin mukaan oon 5+5 tänään ja kaikenlaisia tuntemuksia on koko ajan. Vatsakipuja on vähän väliä, vihlontaa ja menkkamaisia. Pyörryttää ja heikottaa, pienikin liikunta hengästyttää. Ekat raskauspahoinvoinnitkin jo olleet, mutta en ole vielä oksentanut, ja välillä on semmonen "täysi" olo, et ei saa mitään ruokaa alas.

Anteeksi pitkä sepustus, kiva jos joku jaksoi lukea! Ja lisäyksenä vielä, että mun eka raskaus kyseessä

Tsemppiä ja onnea kaikille yrityksiin ja plussanneille raskauksiin!
Mä jaksoin lukea, kiitos kun jaoit kokemuksesi! 😊 Siirrettiinkö sulla siis kaksi alkiota yhdellä kerralla? Siksi kyselen, kun olen ymmärtänyt, ettei useamman kuin yhden alkion siirtoja enää (ainakaan Suomessa) tehtäisi. Ei sillä, että näkisin itse siinä mitään ongelmaa, päinvastoin ymmärrän hyvin niitä, jotka tähän päätyy. Toivottavasti sulla helpottaisi pian alkuvaiheen oireet ja että ainakin pääsisit alkuvaiheen ”epävarmuudesta” (todella hajottava olotila, muistan edelleen elävästi😄). 💕
 
Mä jaksoin lukea, kiitos kun jaoit kokemuksesi! Siirrettiinkö sulla siis kaksi alkiota yhdellä kerralla? Siksi kyselen, kun olen ymmärtänyt, ettei useamman kuin yhden alkion siirtoja enää (ainakaan Suomessa) tehtäisi. Ei sillä, että näkisin itse siinä mitään ongelmaa, päinvastoin ymmärrän hyvin niitä, jotka tähän päätyy. Toivottavasti sulla helpottaisi pian alkuvaiheen oireet ja että ainakin pääsisit alkuvaiheen ”epävarmuudesta” (todella hajottava olotila, muistan edelleen elävästi).
Joo mulla siirrettiin kerralla kaksi. Olen lukenut, että Suomessakin näin voitaisiin tehdä kun on yli 42 v nainen kyseessä, ja mä olen 44 v. Mutta mä itse asiassa asun ulkomailla, ja täällä ei ehkä ole sitten muutenkaan samat rajoitukset. Totta kai vähän sekin jännittää, että jos oliskin vaikka monikkoraskaus itsellä... Mutta sekin tuolla varhaisultrassa sit selviää!
 
  • Tykkää
Reactions: Marla79
Joo mulla siirrettiin kerralla kaksi. Olen lukenut, että Suomessakin näin voitaisiin tehdä kun on yli 42 v nainen kyseessä, ja mä olen 44 v. Mutta mä itse asiassa asun ulkomailla, ja täällä ei ehkä ole sitten muutenkaan samat rajoitukset. Totta kai vähän sekin jännittää, että jos oliskin vaikka monikkoraskaus itsellä... Mutta sekin tuolla varhaisultrassa sit selviää!
Ok, tämä selvä! 🙂 Mä olen tosiaan myös yli 42, mutta asiasta aikoinaan keskusteltaessa sanottiin (yksityinen klinikka/Hki) ettei heillä tehdä 2 alkion siirtoja. Olin tosin ennen varhaisultraa varma, että kaksoset sieltä varmaan kuitenkin tulee, kun hcg huiteli ekassa verikokeessa jo jossain 5000:ssa. 😂 Tsemppiä sulle raskauteen joka tapauksessa. 😘
 
  • Tykkää
Reactions: Kalokairi
@Kalokairi onnittelut! Täällä jännitän onko sinulla matkassa yksi vai kaksi.

Itsellä on nyt vk 5+6 jos kyytiläinen on vielä elossa ja matkassa. Kävi pääsiäisen aikaan nimittäin niin, että treenasin vähän rankemmin kun oli pitkä vapaa ja tuli parina päivänä peräkkäin urheilua kunnolla. Tämän jälkeen alkoi muutaman päivän kestänyt verenvuoto. Pääsiäisen jälkeen sain puhelimitse ohjeen odotella rauhassa ensimmäistä ultraa, johon on vielä useita viikkoja. Ja liikkua saan normaalisti. Minulle ei edes ehdotettu julkisella verikokeissa käyntiä. Varhaiset keskenmenot taitaa olla niin yleisiä, varsinkin yli nelikymppisillä, ettei niitä turhaan julkisella tutkita. Lievää menkkamaista kipua oli hieman urheilun jälkeen. Kaikki alkuraskauden oireet on ollut jo viikon poissa. En tiedä odotanko tosiaan ensimmäistä ultraa (julkisella se tehdään ilmeisesti vk 12-13) vai voinko muutaman viikon päästä itse todeta raskaustestillä olenko vielä raskaana vai en. Jos en ole enää raskaana ja kävisin tällä viikolla yksityisellä varhaisultrassa, ei kuitenkaan taida olla enää mitään tehtävissä. En kuvitellut että näin tyhjän päälle voi jäädä jos on ajatellut käyttää vain julkisia palveluita.
 
Ok, tämä selvä! Mä olen tosiaan myös yli 42, mutta asiasta aikoinaan keskusteltaessa sanottiin (yksityinen klinikka/Hki) ettei heillä tehdä 2 alkion siirtoja. Olin tosin ennen varhaisultraa varma, että kaksoset sieltä varmaan kuitenkin tulee, kun hcg huiteli ekassa verikokeessa jo jossain 5000:ssa. Tsemppiä sulle raskauteen joka tapauksessa.
Näin mä myös vähän käsittänyt, että Suomessa siirrettäisiin pääsääntöisesti yksi alkio,mut jostain taisin lukee että voidaan harkita kahta, jos ikää on enemmän. Mutta varmasti noissa klinikkakojtaisia eroja. Mulla ei ainakaan ihan hurjat ollu ne hcg-lukemat, että vois ehkä olla yksikin kiinnittynyt. Ja tietty ennen ultraahan paha sanoa, että onko siellä loppupeleissä mitään ja oikeassa paikassa. Mut vielä pitäs reilu viikko odotella! Missä vaiheessa raskautta sinä olet menossa?
 
@Kalokairi onnittelut! Täällä jännitän onko sinulla matkassa yksi vai kaksi.

Itsellä on nyt vk 5+6 jos kyytiläinen on vielä elossa ja matkassa. Kävi pääsiäisen aikaan nimittäin niin, että treenasin vähän rankemmin kun oli pitkä vapaa ja tuli parina päivänä peräkkäin urheilua kunnolla. Tämän jälkeen alkoi muutaman päivän kestänyt verenvuoto. Pääsiäisen jälkeen sain puhelimitse ohjeen odotella rauhassa ensimmäistä ultraa, johon on vielä useita viikkoja. Ja liikkua saan normaalisti. Minulle ei edes ehdotettu julkisella verikokeissa käyntiä. Varhaiset keskenmenot taitaa olla niin yleisiä, varsinkin yli nelikymppisillä, ettei niitä turhaan julkisella tutkita. Lievää menkkamaista kipua oli hieman urheilun jälkeen. Kaikki alkuraskauden oireet on ollut jo viikon poissa. En tiedä odotanko tosiaan ensimmäistä ultraa (julkisella se tehdään ilmeisesti vk 12-13) vai voinko muutaman viikon päästä itse todeta raskaustestillä olenko vielä raskaana vai en. Jos en ole enää raskaana ja kävisin tällä viikolla yksityisellä varhaisultrassa, ei kuitenkaan taida olla enää mitään tehtävissä. En kuvitellut että näin tyhjän päälle voi jäädä jos on ajatellut käyttää vain julkisia palveluita.
Kiitos, tosiaan jänniä aikoja eletään näköjään molemmat. Ihan kauhea tuo sinun tilanne, että pitäisi odotella viikkokaupalla epätietoisuudessa! Mutta ilmeisesti sitten julkisen terveydenhuollon varoja ei haluta tuhlata yli neljäkymppisiin...
Täällä missä mä asun, niin kaikki joilla varaa on, käy muutenkin yksityisellä, eikä täällä julkista puolta kukaan suosittele. Yleensä verikokeissa käyn yksityisellä myös ja jos on lähete, niin ne saa sielläkin tosi edullisesti, mutta ei ne ilman lähetettäkään nyt ihan älyttömiä maksa. Hcg-mittaus noin 12 euroa. Eli ei tarvii näillä hinnoilla itse miettiä, meneekö kokeisiin vai ei. Mut Suomessa taitaa olla sitten toista hintaluokkaa...
Mut onhan tuo kyllä vähän epäilyksiä herättävää, jos kaikki oireet ovat hävinneet, mutta eihän näistäkään koskaan tiedä varmaksi. Mulla on oireita vähän liikaakin, esim tänään iski ihan järjetön heikotus ja oon ollu pitkälläni koko päivän. Pelkkä vessassakäynti saa niin uupuneeksi ihan kuin ois urheilusuorituksen tehnyt. En tiedä, onks tääkään nyt ihan normaalia! Laitoinkin jo mun lääkärille viestiä, kun mietin et voisko mulla olla vaikka joku puutostila tai jotain. En oo kuullu, et ihan näin voimille raskauden pitäis ottaa...
Joka tapauksessa tsemppiä sulle, ja kirjottele kuulumisia miten homma etenee. Ollaan aika samoissa vaiheissa raskauden suhteen. Toivon mukaan sullakin on siellä vielä joku kyydissä!
 
  • Tykkää
Reactions: Marla79
@Marla79 ajattelin nyt vielä kirjoitella sinulle, jos tästä mitään apua tai tukea on. Mutta mulla on nyt vähän sama tilanne kuin sulla, nimittäin alkoi aamulla verenvuoto. Ei mitenkään paljon, mutta selkeän punaista kuitenkin. Laitoin mun lääkärille viestiä, ja hän sanoi, että tiputtelu tai jopa verivuoto voi olla normaalia, kun limakalvo on hormoneilla rakennettu. Hän käski mun lopettaa verenohennuslääkityksen siihen saakka, kun vuoto on kokonaan loppunut. En ole varma oliko sulla mikä tilanne, että olitko ihan luomuna raskautunut tai oliko sulla taustalla hoitoja tai tukilääkityksiä. Mut ajattelin, et jos tää sua yhtään auttas. Mua vähäsen rauhotti, mut kyllähän tässä silti aika epävarma olo on ja saa pelätä ennen kun pääsee ultraan.
 
  • Tykkää
Reactions: Marla79
@Marla79 ajattelin nyt vielä kirjoitella sinulle, jos tästä mitään apua tai tukea on. Mutta mulla on nyt vähän sama tilanne kuin sulla, nimittäin alkoi aamulla verenvuoto. Ei mitenkään paljon, mutta selkeän punaista kuitenkin. Laitoin mun lääkärille viestiä, ja hän sanoi, että tiputtelu tai jopa verivuoto voi olla normaalia, kun limakalvo on hormoneilla rakennettu. Hän käski mun lopettaa verenohennuslääkityksen siihen saakka, kun vuoto on kokonaan loppunut. En ole varma oliko sulla mikä tilanne, että olitko ihan luomuna raskautunut tai oliko sulla taustalla hoitoja tai tukilääkityksiä. Mut ajattelin, et jos tää sua yhtään auttas. Mua vähäsen rauhotti, mut kyllähän tässä silti aika epävarma olo on ja saa pelätä ennen kun pääsee ultraan.
Mulla on ihan luomuna saatettu aluilleen, eikä siksi ole valmista hoitosuhdetta yksityiselle. Kynnys yksityiselle menosta on iso. Varhaisultra on täällä noin 250€, verikoe lääkärin käyntimaksuineen kai satasen luokkaa. Jos jotain häikkää sattuu löytymään ja joutuu käymään uudelleen ultrassa esim. viikon päästä, siitä tulee aika iso summa.
Tsemppiä sinullekin ja toivottavasti sun vuoto on harmitonta!
 
  • Tykkää
Reactions: Kalokairi
Näin mä myös vähän käsittänyt, että Suomessa siirrettäisiin pääsääntöisesti yksi alkio,mut jostain taisin lukee että voidaan harkita kahta, jos ikää on enemmän. Mutta varmasti noissa klinikkakojtaisia eroja. Mulla ei ainakaan ihan hurjat ollu ne hcg-lukemat, että vois ehkä olla yksikin kiinnittynyt. Ja tietty ennen ultraahan paha sanoa, että onko siellä loppupeleissä mitään ja oikeassa paikassa. Mut vielä pitäs reilu viikko odotella! Missä vaiheessa raskautta sinä olet menossa?
Niinpä. Tässäkin hyvä esimerkki siitä, miten yksilöllisiä hoitoihin liittyvät asiat on ja miten siitä, mitä jollekin toiselle on sanottu/tehty, ei vielä voi varmuudella päätellä, mihin sitten omalla kohdalla päädytään. 🙂 Mulla menossa viikko 22 eli mukavat ajat siinä mielessä, että nt-seulat, nipt ja rakenneultrat on tehty ja uskaltaa jo uskoa siihen, että terve pikkumies sieltä on tulossa (kunhan malttaa pysyä vatsassa tarpeeksi kauan ja synnytyksessä menee kaikki hyvin) ja alkaa miettiä konkreettisia hankintoja, kuten lastenrattaita ja lastenhuoneen tapetteja..😆 Tsemppiä sulle @Kalokairi ”piinaviikkoihin!” 💕
 
Niinpä. Tässäkin hyvä esimerkki siitä, miten yksilöllisiä hoitoihin liittyvät asiat on ja miten siitä, mitä jollekin toiselle on sanottu/tehty, ei vielä voi varmuudella päätellä, mihin sitten omalla kohdalla päädytään. 🙂 Mulla menossa viikko 22 eli mukavat ajat siinä mielessä, että nt-seulat, nipt ja rakenneultrat on tehty ja uskaltaa jo uskoa siihen, että terve pikkumies sieltä on tulossa (kunhan malttaa pysyä vatsassa tarpeeksi kauan ja synnytyksessä menee kaikki hyvin) ja alkaa miettiä konkreettisia hankintoja, kuten lastenrattaita ja lastenhuoneen tapetteja..😆 Tsemppiä sulle @Kalokairi ”piinaviikkoihin!” 💕
Oi sulla on sitten jo pitkällä ja ihanaa kuulla, että kaikki on mennyt hyvin ja terve poika tulossa. Mä itse stressaan eniten keskenmenoa, en ehkä niinkään (vielä) osaa pelätä sitä, että onko kromosomipoikkeavuuksia tms. Ehkä se jännitys tulee sitten aikanaan, jos tästä alusta selvitään. Toisaalta kun on kyse lahjasoluista, niin ainakin ne pitäisi olla tutkittu ja mun luovuttaja on 22v joten solut pitäisi olla kyllä hyvälaatuisia. Mutta onhan yhtälössä toki toinenkin osapuoli eli isä! 😄
Nyt mulla vaan suuri pelko keskenmenosta, kun verinen vuoto alkoi eilen... Siirsin eka ultran ensi viikolta nyt perjantaille, kun en muuten ois saanut mielenrauhaa koko viikonloppuna. Ja jos uutiset on huonot, niin onpahan ainakin viikonloppu edessä... On tää vaan niin raastavaa!
 
  • Rakkaus
Reactions: Adelieamanda
Ultrassa käyty ja uutiset oli hyviä, eli vuoto ei enteillyt pahaa vaan kyllä siellä sikiö on kehittymässä kohdussa ja sydänkin löi ❤ Ja itse asiassa siellä oli toinenkin sikiöpussi, mutta se oli pienempi ja sieltä sydänääniä ei kuulunut vielä. Lääkäri sanoi, että on hyvin yleistä, että toinen kehittyy hieman jäljessä eli nyt seurataan, miten tilanne etenee. Viikon päästä uusi ultra. Huh, kyllä oli helpotus, mutta kestää jonkun aikaa kun stressitasot laskee. Niin hermokimppuna olen ollut! En kyllä ihan äkkiä keksi stressaavampaa asiaa kuin raskaus 😄

Tsemppiä kaikille muille ja toivottavasti @Marla79 sinunkin vuoto on harmitonta.
 

Yhteistyössä