40 + so what, wol 14 (2019)

Osaisiko täällä joku vastata minulle sellaiseen kysymykseen että jos ovistesti näyttää lh hormoonin nousun niin voiko silti olla alkanut vaihdevuodet? Minulla säännöllinen kierto ja ovistesti näyttää plussaa(digi) mutta kun niitä vaihdevuosi oireita on( yö hikoilu loppu kierrossa).Viimeksi joulukuussa gynellä tarkistettu munasarjat normaaleiksi (ei ollut pientyneet) .Kerroin huolestani ja pelostani alkaneista vaihdevuosista, gyne ei suostunut tekemään lähetettä verikokeisiin:/ Toinen lääkäri tokaisi vaan että ei voi olla vaihdevuodet kun on säännöllisesti kuukautiset.

Huoli on suuri kun raskautta yritetty pian 2v ilman plussaa
En ole gynekologi, mutta uskallan myös väittää, että jos sulla on säännöllinen kierto, sulla EI voi olla vaihdevuodet alkaneet. 🙂 Hikoilu voi johtua monesta muustakin syystä, eikä se myöskään kuulu kaikilla automaattisesti vaihdevuosioireisiin. 🙂
 
  • Tykkää
Reactions: Fazeriina82
Mies ei ole käynyt kokeissa koko tänä yritys aikana vaikka koettanut monta kertaa häntä sinne patistaa On myös ylipainoinen.

Maitohappobakteereja olen syönyt melkein kokoajan ja monenlaisia kokeillut
Eikö sun miehen työterveydestä pitäisi tulla jossain vaiheessa kutsu terveystarkastukseen? Meillä tulee kaikille parin vuoden välein ja siihen kuuluu tiettyjen perusasioiden mittaus, kuten verenpaine, kolesteroli, kilppari-, maksa- ym. veriarvot. 🙂 Käsittääkseni julkiselta puoleltakin tulee myös miehille näitä 40v-tarkastuskutsuja ym.
 
vierailija
Tällainen mietityttää tänään.

Ikää kohta 43, yksi teini-ikäinen lapsi. Nyt 1,5 vuotta koitettu iltatähteä. ehkäisyn jättämisen jälkeen tulin nopeasti raskaaksi mutta olikin tuulimuna ja siitä alkoi yli puoli vuotta kestänyt rumba: lääketyhjennys, kohtutulehdus, kaavinta, ei menkkoja, tutkimukset, kohdun tähystys ja samassa yhteydessä kohdusta kaavinnan aiheuttaman arpikudoksen poisto. Tuon sirkuksen jälkeen viimein menkat tuli takaisin ja kierto palasi säännölliseksi. Uutta tärppiä vaan ei ole kuulunut, vaikka periaatteessa kaikki pitäisi olla ok. Kierron palautumisesta nyt reilu puoli vuotta.

Onko kellään kokemusta tai tietoa, letrojen käyttämistä raskautumisen tukena silloin kun periaatteessa ei ole mitään syytä, ihan vaan tukimuotona? Voiko siitä olla hyötyä? Entä haittaa? Muita ideoita? Suurempiin hoitoihin ei kummallakaan ole halua lähteä mutta jos jotenkin voisi auttaa omaa kroppaa tässä...
 
Tällainen mietityttää tänään.

Ikää kohta 43, yksi teini-ikäinen lapsi. Nyt 1,5 vuotta koitettu iltatähteä. ehkäisyn jättämisen jälkeen tulin nopeasti raskaaksi mutta olikin tuulimuna ja siitä alkoi yli puoli vuotta kestänyt rumba: lääketyhjennys, kohtutulehdus, kaavinta, ei menkkoja, tutkimukset, kohdun tähystys ja samassa yhteydessä kohdusta kaavinnan aiheuttaman arpikudoksen poisto. Tuon sirkuksen jälkeen viimein menkat tuli takaisin ja kierto palasi säännölliseksi. Uutta tärppiä vaan ei ole kuulunut, vaikka periaatteessa kaikki pitäisi olla ok. Kierron palautumisesta nyt reilu puoli vuotta.

Onko kellään kokemusta tai tietoa, letrojen käyttämistä raskautumisen tukena silloin kun periaatteessa ei ole mitään syytä, ihan vaan tukimuotona? Voiko siitä olla hyötyä? Entä haittaa? Muita ideoita? Suurempiin hoitoihin ei kummallakaan ole halua lähteä mutta jos jotenkin voisi auttaa omaa kroppaa tässä...
Letrot on niin kevyt juttu, että voi kyllä käyttää tukimuotona. Käy gynekologilla, mieluiten lapsettomuuteen perehtyneellä, juttelemassa. Varmaan saisit reseptin.
 
  • Tykkää
Reactions: nasu08
Pelkkää omaanapaa..
Huomenna olis nt-ultra, mutta pahoin pelkään, että vaihtuu km toteamisultraksi 😕
Ikä taitaa tehdä mun kohdalla tehtävänsä ja elinkelpoista ei synny, vaikka raskaaksi näköjään tulen nyt vanhempana helposti.
Kipuilu alkoi eilen ja tänään alkanut vuotamaan, ei vielä paljoa, mutta parin päivän sisään varmaan lisääntyy.
Menis sitte ihan alussa kesken jollei ota syntyäkseen.. Nämä yli 10rv menevät on turhan rankkoja ja älytöntä kiusaamista 😠
 
Pelkkää omaanapaa..
Huomenna olis nt-ultra, mutta pahoin pelkään, että vaihtuu km toteamisultraksi
Ikä taitaa tehdä mun kohdalla tehtävänsä ja elinkelpoista ei synny, vaikka raskaaksi näköjään tulen nyt vanhempana helposti.
Kipuilu alkoi eilen ja tänään alkanut vuotamaan, ei vielä paljoa, mutta parin päivän sisään varmaan lisääntyy.
Menis sitte ihan alussa kesken jollei ota syntyäkseen.. Nämä yli 10rv menevät on turhan rankkoja ja älytöntä kiusaamista
Voi ei:-( Pidetään nyt kovasti peukkuja, että tällä kertaa naisen vaisto ei ole oikeassa. Kyllähän vuotoja voi tulla muustakin syystä. Kovasti tsemppiä!
 
Yöllä alkoi aivan käsittämätön vuoto ja kivuliaat supistukset, niin ei tarvinnut enää edes pohtia toista vaihtoehtoa. Ultrassa näkyi hyvin tyhjentymään lähtenyt kohtu, mutta vuodon määrän ja heikon olon vuoksi laittoivat verikokeisiin ja huomiseen pohtivat, jos määräävät tyhjennyslääkkeet vielä tueksi.
Mitähän sitä vois ajatella syyksi ja avuksi jos vielä tärppäis ? Raskautunut nyt 2 kertaan toisesta kierrosta ja 2 km n. rv 10 4kk sisään 😕
 
Minkälaiset kuukautiset teillä muilla on? Itselläni kuukautiset kestää 3-4 päivää ja yksi runsaampi päivä, muut vähäistä vuotoa.Jomotuksia vatsalla on pari päivää ennen vuotoa ja vuotojen aikana kramppaa voimakkaasti :/
2-vuotta sitten kierukan poiston jälkeen aluksi useat kierrot oli todella runsasta vuotoa.Jo pitkään ollut tuollaista että niukkia vuotopäiviä enemmän kun runsaita.

Kieliikö jostain muusta kun iästä?Vuosi sitten gynellä limakalvo oli oviksen aikaan normaali.Mietityttää onko niukkuus merkki ohuesta limakalvosta tai ovuloimattomuudesta.
 
Yöllä alkoi aivan käsittämätön vuoto ja kivuliaat supistukset, niin ei tarvinnut enää edes pohtia toista vaihtoehtoa. Ultrassa näkyi hyvin tyhjentymään lähtenyt kohtu, mutta vuodon määrän ja heikon olon vuoksi laittoivat verikokeisiin ja huomiseen pohtivat, jos määräävät tyhjennyslääkkeet vielä tueksi.
Mitähän sitä vois ajatella syyksi ja avuksi jos vielä tärppäis ? Raskautunut nyt 2 kertaan toisesta kierrosta ja 2 km n. rv 10 4kk sisään
No voi nyt itku. Olen todella pahoillani. Minulla mennyt vähän ohi, että minkä ikäinen olet? Munasolujen laatu heikkenee iän myötä niin hurjasti, että varmasti se voisi olla syynä keskenmenoille. Usein raskaus ei jatku edes noin pitkälle, vaan johonkin 5-7 vkolle.
Itselle se tuli selväksi viime syksynä ivf -kierroksella, että vaikka munasolureservi on vielä kohtalainen, niin laatu huonoa. Luonto pyrkii rajaamaan epänormaalit alkiot keskenmenoilla. Vai kuinka sen nyt kauniisti osoisi muotoilla. Minäkin raskauduin luomusti vielä 2 kertaa 43 vuotiaana, mutta molemmat meni kesken.
voimia kovasti!
 
Minkälaiset kuukautiset teillä muilla on? Itselläni kuukautiset kestää 3-4 päivää ja yksi runsaampi päivä, muut vähäistä vuotoa.Jomotuksia vatsalla on pari päivää ennen vuotoa ja vuotojen aikana kramppaa voimakkaasti :/
2-vuotta sitten kierukan poiston jälkeen aluksi useat kierrot oli todella runsasta vuotoa.Jo pitkään ollut tuollaista että niukkia vuotopäiviä enemmän kun runsaita.

Kieliikö jostain muusta kun iästä?Vuosi sitten gynellä limakalvo oli oviksen aikaan normaali.Mietityttää onko niukkuus merkki ohuesta limakalvosta tai ovuloimattomuudesta.
Mulla on vähän sama juttu että jo noin vuoden ainakin vuoto on kestänyt vain 4-5pv kun aiemmin hyvinkin 5pv ja vain kaksi ekaa pv on runsaampaa. Kivut on nykyään myös vähentyneet. Ikään mä tämän liitän, ikää mulla kohta 43.
Ärsytti tänään lääkärillä kun sanoi kaiken näyttävän hyvältä limakalvo ja kasvanut munarakkula, mutta mitä se auttaa jos ei plussaa tule. Sanoikin että voi hyvin olla että munasolut vain liian huonolaatuisia jo ☹ parisataa taas meni mutta kovasti tietysti toivon tämän olevan tärppikierto ☺
 
No voi nyt itku. Olen todella pahoillani. Minulla mennyt vähän ohi, että minkä ikäinen olet? Munasolujen laatu heikkenee iän myötä niin hurjasti, että varmasti se voisi olla syynä keskenmenoille. Usein raskaus ei jatku edes noin pitkälle, vaan johonkin 5-7 vkolle.
Itselle se tuli selväksi viime syksynä ivf -kierroksella, että vaikka munasolureservi on vielä kohtalainen, niin laatu huonoa. Luonto pyrkii rajaamaan epänormaalit alkiot keskenmenoilla. Vai kuinka sen nyt kauniisti osoisi muotoilla. Minäkin raskauduin luomusti vielä 2 kertaa 43 vuotiaana, mutta molemmat meni kesken.
voimia kovasti!
40v olen. Tietysti ikä vaikuttaa ja tuntuukin siksi välillä ahdistavalta ja lopulliselta tallainen. Ihmetyttää tosiaan tuo, että rv ehtii näinkin pitkälle ennen keskenmenoa ja elävä tyyppi on nähty paria viikkoa aiemmin.
 
40v olen. Tietysti ikä vaikuttaa ja tuntuukin siksi välillä ahdistavalta ja lopulliselta tallainen. Ihmetyttää tosiaan tuo, että rv ehtii näinkin pitkälle ennen keskenmenoa ja elävä tyyppi on nähty paria viikkoa aiemmin.
Joo mäkin oon käsittänyt niin että kromosomiongelmien vuoksi menisi kesken jo vähän aiemmin. Mulle tulee mieleen vielä että voiko olla jotain tukos- tai hyytymisongelmaa joka vaikuttaisi istukkaan.
 
Olet kuitenkin @Mimmimami vasta 40v eli eikö lääkäri yhtään innostunut selvittämään asiaa? Jos kaksi edellistä raskautta päättyy noilla viikoilla km, niin luulisi olevan syy kartoittaa tilanne. Kovasti tsemppiä!
Miten @Katti75 vauvelin kanssa menee?
Meen tänään vielä uudestaan polille, niin koitan kysyä. Jos on sama, kun marraskuun keskenmenoa todetessa, niin ei varmasti tee mitään ylimääräistä ja kuittaa iällä. 🙄
 
Onko alkio/sikiö vastannut aina kooltaan viikkoja?
Onko sulta kilpirauhasarvoja katsottu?
Mulla on ollut vajaatoimintaan lääkitys kohta 20 vuotta ja automaattisesti nostan annostusta heti plussan näkyessä.
Varhaisultrassa sikiö on ollut aina kuukautisista katsoen pienempi, mutta kierron pituudesta taas ei ole ihan varmuutta. Heti toisesta kierrosta tullut plussa pillereiden pois jättämisen ja keskenmenon jälkeen.
 
Mulla on ollut vajaatoimintaan lääkitys kohta 20 vuotta ja automaattisesti nostan annostusta heti plussan näkyessä.
Varhaisultrassa sikiö on ollut aina kuukautisista katsoen pienempi, mutta kierron pituudesta taas ei ole ihan varmuutta. Heti toisesta kierrosta tullut plussa pillereiden pois jättämisen ja keskenmenon jälkeen.
Okei. No ehkä syy ei sit ole kilpparissa. Jos arvot on kunnossa?
Itselläni on parikymppisenä ollut useampi km putkeen. Just siinä rv 10 tietämissä ja ultrissa sikiö ollut kooltaan pienempi kuin olisi pitänyt olla. Mitään muuta syytä ei löytynyt kuin ehkä alkava kilpirauhasen vajaatoiminta. Thyroxin aloituksen jälkeen raskaudet onnistui, myös nyt 41+ vuotiaana.
Sen takia tuli mieleen toi kilpirauhasasia.

Tsemppiä ja yritä vaatia jotain tutkimuksia.
 
Okei. No ehkä syy ei sit ole kilpparissa. Jos arvot on kunnossa?
Itselläni on parikymppisenä ollut useampi km putkeen. Just siinä rv 10 tietämissä ja ultrissa sikiö ollut kooltaan pienempi kuin olisi pitänyt olla. Mitään muuta syytä ei löytynyt kuin ehkä alkava kilpirauhasen vajaatoiminta. Thyroxin aloituksen jälkeen raskaudet onnistui, myös nyt 41+ vuotiaana.
Sen takia tuli mieleen toi kilpirauhasasia.

Tsemppiä ja yritä vaatia jotain tutkimuksia.
Juuri niin kävi, kun aattelinkin ja sama lääkäri, eli keskenmeno johtui iästä ja mitään ei tarvii tutkia, kun on miehen kanssa ennestään yhteisiä lapsia.

Sain cytotecit varmistamaan tyhjentymisen ja nyt niitä lisäkipuja sitten odotellaan.
Ei mitään kontrollilabroja tai mitään vaikka vuoto aivan älytöntä, kerralla tulee suurin yöside täyteen ja koko 10kpl paketti mennyt tänään + pönttöön sama määrä kolahtanut aina mennessä. Kattoi ultralla vaikka varoitin verimäärästä ja sitä sitten tosiaan oli kaikkialla 🙈 Jotain kaapi sisuksista ja nyt pitäis vähentyä sitten.
Mun päähän ei mahdu, että mistä tätä kirkasta verta riittää ellei jostain valu kokoajan uutta?
Onneks on neuvola-aika ensviikolla, niin pääsee sinne kyselemään.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Juuri niin kävi, kun aattelinkin ja sama lääkäri, eli keskenmeno johtui iästä ja mitään ei tarvii tutkia, kun on miehen kanssa ennestään yhteisiä lapsia.

Sain cytocekit varmistamaan tyhjentymisen ja nyt niitä lisäkipuja sitten odotellaan.
Ei mitään kontrollilabroja tai mitään vaikka vuoto aivan älytöntä, kerralla tulee suurin yöside täyteen ja koko 10kpl paketti mennyt tänään + pönttöön sama määrä kolahtanut aina mennessä. Kattoi ultralla vaikka varoitin verimäärästä ja sitä sitten tosiaan oli kaikkialla Jotain kaapi sisuksista ja nyt pitäis vähentyä sitten.
Mun päähän ei mahdu, että mistä tätä kirkasta verta riittää ellei jostain valu kokoajan uutta?
Onneks on neuvola-aika ensviikolla, niin pääsee sinne kyselemään.
Äitiysneuvola aika vai? Mulle sanottiin km jälkeen ettei enää tarvitse tulla. Perutaan aika.
 

Yhteistyössä