40 + so what, wol 14 (2019)

Heipähei!

Kohta tulee 42v täyteen. Ja raskautta ei kuulu. Tilasin kokeeksi raskauskeijulta hedelmällisyystestejä (muutaman euron maksoi) joilla saa osviittaa joko on vaihdevuodet pukkaamassa päälle. Saa nähdä mitä tuleman pitää...
 
@Samppa40 jos mahdollista, sinuna kävisin lapsettomuuteen perehtyneellä gynekologilla (vaikka jossain lapsettomuusklinikassa). Informatiivisinta olisi munasarjojen ultraus: kuinka aktiiviselta näyttävät ja minkä verran on antraalifollikkeleita, eli pienenpieniä rakkuloita joista voi lähteä kypsymään munarakkula. Myös AMH-mittaus verestä antaisi vähän suuntaa tilanteesta.

Vaikka et ainakaan heti olisi lähdössä varsinaisiin hedelmällisyyshoitoihin, voisit tuollaisen kartoituskäynnin yhteydessä ehkä saada letrozol-reseptin. Niiden käyttö alkukierrossa parantaa mahdollisuuksia ovulaatioon.
 
Hei, tervetuloa uusille! Toivottavasti toiveenne toteutuu!
Plussanneille lämpimät onnittelut ja tarrasukkia pikkuisille!
Pettymyksiä kohdanneille paljon tsemppiä ja voimia tarpoa tätä suota eteenpäin!

Olen pitänyt hiljaiseloa tästä ketjusta, koska mitään kerrottavaa ei ole ollut. Pelkkää pettymystä toisensa perään. Eikä oikeastaan nytkään ole kerrottavaa. Letroton kierto menossa liekö kp 21. Oletettu ovis oli kp 18 ja nyt odotellaan vuotoa kuun vaihteeseen. Kolmatta päivää on nännit herkkänä, mitä yleensä ei ole ollut, mutta mitään uskoa plussaan ei enää ole ollut kuukausiin. Ehkäpä olen pikku hiljaa antamassa itseni hyväksyä sen, että enkelipoikamme jää meidän ainoaksi yhteiseksi pikkuiseksi. Kaikkemme olemme kyllä yrittäneet. Täysin en ole toiveita vielä heittänyt kehään, mutta sitä kohti ollaan menossa.

Toivottavasti teillä muilla on parempi onni matkassa!
 
  • Tykkää
Reactions: nasu08
@Samppa40 jos mahdollista, sinuna kävisin lapsettomuuteen perehtyneellä gynekologilla (vaikka jossain lapsettomuusklinikassa). Informatiivisinta olisi munasarjojen ultraus: kuinka aktiiviselta näyttävät ja minkä verran on antraalifollikkeleita, eli pienenpieniä rakkuloita joista voi lähteä kypsymään munarakkula. Myös AMH-mittaus verestä antaisi vähän suuntaa tilanteesta.

Vaikka et ainakaan heti olisi lähdössä varsinaisiin hedelmällisyyshoitoihin, voisit tuollaisen kartoituskäynnin yhteydessä ehkä saada letrozol-reseptin. Niiden käyttö alkukierrossa parantaa mahdollisuuksia ovulaatioon.
Tuota minäkin suosittelisin. Itsekin lähdin selvittelemään omaa hedelmällisyystilannetta vasta 41-vuotiaana ja tuli aika järkytyksenä että tilanne oli vielä huonompi mitä odotin. Monet ystävät olivat saaneet luomusti lapsia päälle nelikymppisenä ja toivoin että itselläkin se onnistuisi. No eipä onnistunut mutta nyt siis raskaana luovutetulla munasolulla :)
 
  • Tykkää
Reactions: Adelieamanda
Tuota minäkin suosittelisin. Itsekin lähdin selvittelemään omaa hedelmällisyystilannetta vasta 41-vuotiaana ja tuli aika järkytyksenä että tilanne oli vielä huonompi mitä odotin. Monet ystävät olivat saaneet luomusti lapsia päälle nelikymppisenä ja toivoin että itselläkin se onnistuisi. No eipä onnistunut mutta nyt siis raskaana luovutetulla munasolulla
Jep, tiedän kyllä tuon. Mutta tarkoitus ei ole lähteä hoitoihin. Ja aika käy tässä muutenkin vähiin. Olen asettanut itselleni takarajan raskautumiselle ja se loppuu ens kk lopussa. Eli kohta heitetään pyyhkeet kehiin.. Muutenkin maailman tilanne pelottaa niin ei hirveä halu enää edes ole siihen omaan pienokaiseen. :(
 
Jep, tiedän kyllä tuon. Mutta tarkoitus ei ole lähteä hoitoihin. Ja aika käy tässä muutenkin vähiin. Olen asettanut itselleni takarajan raskautumiselle ja se loppuu ens kk lopussa. Eli kohta heitetään pyyhkeet kehiin.. Muutenkin maailman tilanne pelottaa niin ei hirveä halu enää edes ole siihen omaan pienokaiseen.
Juu aivan, sitä tarkoitinkin että vaikka ei hoitohin lähtisikään, niin olisi hyvä selvittää tilanne. Onko se aikaraja ihan ehdoton…
 
Osaisiko täällä joku vastata minulle sellaiseen kysymykseen että jos ovistesti näyttää lh hormoonin nousun niin voiko silti olla alkanut vaihdevuodet? Minulla säännöllinen kierto ja ovistesti näyttää plussaa(digi) mutta kun niitä vaihdevuosi oireita on( yö hikoilu loppu kierrossa).Viimeksi joulukuussa gynellä tarkistettu munasarjat normaaleiksi (ei ollut pientyneet) .Kerroin huolestani ja pelostani alkaneista vaihdevuosista, gyne ei suostunut tekemään lähetettä verikokeisiin:/ Toinen lääkäri tokaisi vaan että ei voi olla vaihdevuodet kun on säännöllisesti kuukautiset.

Huoli on suuri kun raskautta yritetty pian 2v ilman plussaa :(
 
Osaisiko täällä joku vastata minulle sellaiseen kysymykseen että jos ovistesti näyttää lh hormoonin nousun niin voiko silti olla alkanut vaihdevuodet? Minulla säännöllinen kierto ja ovistesti näyttää plussaa(digi) mutta kun niitä vaihdevuosi oireita on( yö hikoilu loppu kierrossa).Viimeksi joulukuussa gynellä tarkistettu munasarjat normaaleiksi (ei ollut pientyneet) .Kerroin huolestani ja pelostani alkaneista vaihdevuosista, gyne ei suostunut tekemään lähetettä verikokeisiin:/ Toinen lääkäri tokaisi vaan että ei voi olla vaihdevuodet kun on säännöllisesti kuukautiset.

Huoli on suuri kun raskautta yritetty pian 2v ilman plussaa
Mä en olisi huolissani tosta yöhikoilusta, varmaan liittynee hormonitasojen muutokseen, mulle ainakin gyne sanoi ettei kerro vaihdevuosista ja olen vanhempi.
Onko sulla muuten kilppariarvoja katsottu tai verensokeri arvoja? Ne voi myös tehdä hikoilua, mulle diabetes tekee.
Tilaa ihmeessä hedelmällisyys testi jos et Verikokeisiin pääse jos saisit mielenrauhaa ainakin vastauksesta ☺
 
vierailija
Osaisiko täällä joku vastata minulle sellaiseen kysymykseen että jos ovistesti näyttää lh hormoonin nousun niin voiko silti olla alkanut vaihdevuodet? Minulla säännöllinen kierto ja ovistesti näyttää plussaa(digi) mutta kun niitä vaihdevuosi oireita on( yö hikoilu loppu kierrossa).Viimeksi joulukuussa gynellä tarkistettu munasarjat normaaleiksi (ei ollut pientyneet) .Kerroin huolestani ja pelostani alkaneista vaihdevuosista, gyne ei suostunut tekemään lähetettä verikokeisiin:/ Toinen lääkäri tokaisi vaan että ei voi olla vaihdevuodet kun on säännöllisesti kuukautiset.

Huoli on suuri kun raskautta yritetty pian 2v ilman plussaa
Olen saman ikäinen ja myös kiinnittänyt yöhikoiluun ennen kuukautisia huomiota, ja guuglailun perusteella sama vaivaa nuorempiakin naisia. Tuskin siis yksistään mikään vaihdevuosioire!
Munasolujen kypsyminen heikkenee iän myötä kehon ikääntymiseen liittyvien muutosten takia. Mitokondrioiden toimintaa parantamalla voi parantaa myös munasolujen laatua.
Verikokeisiin en hakeutuisi kuin hoitojen yhteydessä, ainakin omalla kohdallani tieto lisää tuskaa...
 
  • Tykkää
Reactions: Fazeriina82
Mä en olisi huolissani tosta yöhikoilusta, varmaan liittynee hormonitasojen muutokseen, mulle ainakin gyne sanoi ettei kerro vaihdevuosista ja olen vanhempi.
Onko sulla muuten kilppariarvoja katsottu tai verensokeri arvoja? Ne voi myös tehdä hikoilua, mulle diabetes tekee.
Tilaa ihmeessä hedelmällisyys testi jos et Verikokeisiin pääse jos saisit mielenrauhaa ainakin vastauksesta ☺
Kilpparit katsottu joulukuussa myös ja kaikki viitearvoissa. Minulle samainen gyne tokas hikoilusta että johtuu hormonien heittelystä.
 
vierailija
Osaisiko täällä joku vastata minulle sellaiseen kysymykseen että jos ovistesti näyttää lh hormoonin nousun niin voiko silti olla alkanut vaihdevuodet? Minulla säännöllinen kierto ja ovistesti näyttää plussaa(digi) mutta kun niitä vaihdevuosi oireita on( yö hikoilu loppu kierrossa).Viimeksi joulukuussa gynellä tarkistettu munasarjat normaaleiksi (ei ollut pientyneet) .Kerroin huolestani ja pelostani alkaneista vaihdevuosista, gyne ei suostunut tekemään lähetettä verikokeisiin:/ Toinen lääkäri tokaisi vaan että ei voi olla vaihdevuodet kun on säännöllisesti kuukautiset.

Huoli on suuri kun raskautta yritetty pian 2v ilman plussaa
Onko sun mieheltä otettu ihan perus veritutkimuksia? Kilpparia, kolesteroli ym arvoja. Entä testosteroni arvoa. Joku niistä voi olla pielessä mikä voisi selittää ettei esim siittiöt ole priimaa. Sekundaarinen lapsettomuus voi olla pienestä kiinni. Oletko kokeillut maitohappobakteeri kuuria? Jos kohdussa on ns epätasapaino ja ympäristö ei ole suotuisa siittiöille tai kiinnittymiselle.
 
vierailija
Yöhikoilu voi liittyä myös munuaisten toimintaan eli jos hikoilu on ihan häiritsevän kovaa niin kannattaa mennä lääkärille josko tutkittais tällasestä näkökulmasta.
Ärsyttää kun niin monesti erilaiset oirekirjot kuitataan yleispätevästi ”hormonitoiminnalla” enempiä tutkimatta.
 
vierailija
Onko sun mieheltä otettu ihan perus veritutkimuksia? Kilpparia, kolesteroli ym arvoja. Entä testosteroni arvoa. Joku niistä voi olla pielessä mikä voisi selittää ettei esim siittiöt ole priimaa. Sekundaarinen lapsettomuus voi olla pienestä kiinni. Oletko kokeillut maitohappobakteeri kuuria? Jos kohdussa on ns epätasapaino ja ympäristö ei ole suotuisa siittiöille tai kiinnittymiselle.
Tästä tuli mieleen sellainen asia kuin emättimen pH. Siittiöt eivät selviä liian happamassa ympäristössä, ja emätin voi helposti mennä liiankin happamaksi. Lääkärit eivät puhu tästä ollenkaan, vaikka testaus olisi yksinkertaista ja todella halpaa.

Siittiöille optimoituja liukkareita on olemassa, ja jotkut ovat käyttäneet myös munanvalkuaista ja raskauksiakin on näin alkanut! Jos joku innostuu kokeilemaan, niin kokemuksia olisi kiva kuulla.
 
Onko sun mieheltä otettu ihan perus veritutkimuksia? Kilpparia, kolesteroli ym arvoja. Entä testosteroni arvoa. Joku niistä voi olla pielessä mikä voisi selittää ettei esim siittiöt ole priimaa. Sekundaarinen lapsettomuus voi olla pienestä kiinni. Oletko kokeillut maitohappobakteeri kuuria? Jos kohdussa on ns epätasapaino ja ympäristö ei ole suotuisa siittiöille tai kiinnittymiselle.
Mies ei ole käynyt kokeissa koko tänä yritys aikana vaikka koettanut monta kertaa häntä sinne patistaa :( On myös ylipainoinen.

Maitohappobakteereja olen syönyt melkein kokoajan ja monenlaisia kokeillut :)
 
vierailija
Patista äijä lenkille ja asenna jääkaapin oveen munalukko.
Ei se kuule aina ihan noin yksinkertaista ole. Jos motivaatio muutokseen ei lähde miehestä itsestään, ei siinä mitkään lukot jääkapissa auta! Kokemuksesta tiedän… Toisaalta: ylipaino (ja huonot elintavat) ei miehillä selvästikään vaikuta yhtä paljon hedelmällisyyteen/sperman laatuun kuin naisilla. Esimerkkinä oma mieheni (42v), jonka sperma todettiin tutkimuksissa huippulaatuiseksi ja sillä onnistuttiin hedelmöittämään kerralla 27/29 minulta kerätyistä munasoluista, joista kehittyi sitten viljelyssä 25 kpl AA-luokan blastokystia. Miehellä siis ylipainoa n. 20kg, käyttää nuuskaa ja juo 5,5% olutta n. 10-20 pulloa viikossa (nyt tosin koittaa vähentää, koska lapsi tulossa). Ja edellä kuvattu siis aivan totta joka sana, ei mitään tarvetta tulla tähän ketjuun satuilemaan tai liioittelemaan..
 
vierailija
Mies ei ole käynyt kokeissa koko tänä yritys aikana vaikka koettanut monta kertaa häntä sinne patistaa On myös ylipainoinen.

Maitohappobakteereja olen syönyt melkein kokoajan ja monenlaisia kokeillut
Kerro ettei verikokeet ole vain lapsettomuuden takia vaan hänen terveytensä kannalta. Perusverikokeet on hyvä tietyin väliajoin tarkistaa. Esim ylipaino voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
 

Yhteistyössä