40+ raskaushaaveet ja vammariski

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28015761]Ei ole todellakaan noin suuri riski. Silloin jokaisesta 100 lapsesta 3 olisi syntynyt vammaisena. Riski olis todella suuri. Jostain olen lukenut, että yli 38 vuotiaana riksi olisi 1% ja yli 45 vuotiaana 5%. Jos tuo 3% pitäisi paikkansa, siihen tulisi laskea myös suvut, joissa geeni liikkuu. Heillä riski on niin suuri (lähisuvun sairaudet periytyviä), että luku on jo aika suuri. Se taas nostaa kaikkien ihmisten lukua turhan suureksi, vaikka yksittäisellä äidillä oman ja miehen suvun perusteella luku olisi todella pieni. Enemmänkin luokkaa 0.00001. Sen usein tietää nainen itse, jos suvussa on paljon lapsia ja kaikki terveitä.[/QUOTE]

Vammaisuus tai vamma/sairaus on aina määrittely kysymys.

"Syntyneistä lapsista noin 3 %:lla on merkittävä sairaus tai vamma. Väestöstä noin 0,5 % on älyllisesti kehitysvammaisia." Kysymys ja vastaus

Lähipiiristä en siis tunne ketään, joka olisi saanut vammaisen lapsen. Yhdellä suvusta (ei lähisuku) on down lapsi, mutta saanut lapsen 40 vuotiaana ja lapsen isän puolen suvulla monella down ja heillä siis ihan tiedossa suurentunut riski saada down lapsi. Mies, joka geeniä kantaa, ei ole siis minulle millään tavalla sukua. Ei ole myöskään miehen puolella ketään,vaikka sisaruksia on monta, samoin kuin minulla. Ketään muuta down lasta, en tunne. En ystävistä, en tuttavista. Mitään muita sairauksia ei kenelläkään myöskään ole. Ainoastaan jonkinasteista autismia tai muuta neurologista häiriötä saattaa olla, mutta ne eivät taida olla vammoja.

"Kantaa down-geeniä" :D
Eihän sellaista olekaan. Down-geenivirhe tapahtuu siinä vaiheessa kun terve munasolu ja terve siittiö kohtaa ja yhdistyminen ei onnistu. Useimmat geenivirheet aiheuttavat niin vakavia vammoja sikiössä että raskaus ei pääse alkamaan lainkaan, menee kesken tai lapsi ei pysty kohdun ulkopuolella elämään muutamaa hetkeä/tuntia/päivää pidempään.

Mun on sanottava, että olisin mieluummin lapseton kuin tietoisesti hankkisin vammaisen lapsen, ihan iästä huolimatta. Toki olemassaolevatkin lapseni voivat vammautua ja heidät sitten hoidan, mutta tietetn tahtoen en vammaisen lapsen äidiksi ryhtyisi. Pelkään, etten jaksaisi ja lapsella olisi vamman lisäksi riesana vielä huono äitikin.

[QUOTE="vieras";28015173]Kun kerta kysytään niin en ymmärrä että ehdoin tahdoin missä iässä tahansa synnytetään vammainen lapsi. Siis jos jo raskaus vaiheessa tiedetään että lapsi on vammainen. Tiedän että tämä on tosi rumasti sanottu ja sydäntä riipaisee kun noita omia lapsia katsoo, mutta joskus se abortti olisi kyllä ratkaisu.

Lapsi voi vammautua myöhemminkin, vammaisuutta ei ole huomattu ultrissa tai hänellä voi olla sitten joku muu sairaus, mutta puhun ihan siitä kun jo lähtökohtaisesti tiedetään lapsen tilanne raskauden aikana. Ja kyllä, tuossa tilanteessa olisin mieluummin lapseton.

Terveiden lastenkin kanssa on ihan tarpeeksi tekemistä niin en edes halua ajatella mitä se on vammaisen lapsen kanssa.

Niin ja minä olen 40-v. taaperon ja vauvan äiti.[/QUOTE]

Tää mua justiin kiinnostaakin. Koska itse ehdottomasti en olisi mielummin lapseton. Mä en ihan ymmärrä, että näkee sen vammaisuuden niin pahana asiana. Siis näe rauhassa, en tarkoita arvostella.

Vaikka vammaisissa ei ole mitään vikaa, niin moni ei tule esim. down:in kohdalla miettineeksi että tämä oireyhtymä lisää synnynäisen sydänvian, leukemian, keliakian ja monien muiden sairauksien riskiä. Oireyhtymä myös lyhentää elinajanodotetta keskimäärin 10-30 vuotta.

On totta että he voivat suhteellisen normaalia elämää elää, mutta ihmisiltä on nykyään unohtunut mitä kaikkea muuta kuin vain erilaisen ulkonäön ja alemman älykkyyden tuo oireyhtymä tuo. Joten siinä mielessä ihmisten tulisi oli sitten tosi nuori tai vanha miettiä vammaisuuden riskiä.

Ei se ainakaan multa ole unohtunut ;) Aika tietoinen olen tuosta, mulla on itselläni sisko, jolla on downin syndrooma, paha sydänvika ja keliakia. Ja lyhyempi elinajanodote kuin vaikka mulla. Mutta musta se ei joka tapauksessa ole niin huono asia, ettäkö kannattaisi mielummin olla syntymättä. Eikö tällainen elämä ole sinusta sitten yhtä arvokasta kuin terveen ihmisen elämä?

[QUOTE="vieras";28015816]down taitaa olla yleisin esiintyvä vamma. Muut ovat käsittääkseni sen verran harvinaisia (tai johtaneet jo lapsen kuolemaan kohdussa). Tuo luku ei voi nekään mukaan lukien olla 3%.

Aina jos joku on saanut vammaisen lapsen, se on ollut down. En oikeastaan tunne muita. Autismi on yleinen, mutta ei tietääkseni ole vamma.[/QUOTE]

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että jokaisella on oikeus keskustella ilman sen kummempia aiheeseen perehtymisiä. Mutta tällä kertaa ehdottaisin, että lopettaisit ennen kuin nolaat itseäsi lisää.

[QUOTE="vieras";28015561]melko itsekästä ajattelua. SINUSTA varmasti olisi kiva tulla äidiksi ja saada lapsi, ihan sama onko terve vai vammainen kunhan on oma lapsi. Kannattaa kuitenkin miettiä lapsenkin kannalta. Uskon ihan vilpittömästi, että monen vaikeasti vammaisen olisi todellakin ollut parempi olla syntymättä. Vaikeasti vammaisen ihmisen elämä ei todellakaan ole aina "ihmisarvoista" elämää. Itselläni on lähipiirissä yski tällainen tapaus (äitinsä oli 45 hänet saadessaan, sitä ennen sai 6 tervettä lasta), ja tiedän todellakin mistä puhun. Henkilö on jo lähemmäs 40v, mutta henkisesti 5vuotiaan tasolla. Lisäksi on paljon muita kyseiseen kehitysvammaan liittyviä sairausia joiden takia joutuu olemaan esimerkiksi hengityskoneessa kiinni kokoajan ja asumaan laitoksessa, jossa on koko aikuisikänsä asunut.[/QUOTE]

Kyseessä ei nyt ollut se, että MINUSTA olisi kiva saada lapsi, vaan se, että jos kerran olisin lasta toivomassa, nin minusta kaikenlaiset lapset ovat ihan yhtä tervetulleita. Minusta meidän muiden tehtävä täällä on tehdä siitä vaikeasti vammaisten elämästä ihmisarvoista.

Mulla on lähipiirissä useampikin erilailla vammainen tapaus. Olen tutustunut aiheeseen perhepiirin ja työelämän kautta. Nämä kokemukset ovat vahvistaneet näkemystäni. Lisäksi vammaisistakaan aika harva on ihan noin pahasti vammainen, että joutuu olemaan koko ajan kiinni hengityskoneessa jne.

Tarkoitukseni ei siis ole arvostella, jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee. Olen Madickenin kanssa samaa mieltä, että on hyvä, että jokainen voi valita. Tarkoitus ei siis ole vääntää aiheesta, että mikä on oikein ja mikä väärin. Mua vaan kiinnostaa tää aihe ja kiinnostaa, että onko oikeesti niin moni sitä mieltä, että mielummin jäisi lasta toivoessaan ilman lasta kuin saisi vammaisen lapsen.

[QUOTE="mamma";28015936]"Kantaa down-geeniä" :D
Eihän sellaista olekaan. Down-geenivirhe tapahtuu siinä vaiheessa kun terve munasolu ja terve siittiö kohtaa ja yhdistyminen ei onnistu. Useimmat geenivirheet aiheuttavat niin vakavia vammoja sikiössä että raskaus ei pääse alkamaan lainkaan, menee kesken tai lapsi ei pysty kohdun ulkopuolella elämään muutamaa hetkeä/tuntia/päivää pidempään.[/QUOTE]

Miksi neuvolla muuten kysyttäisiin suvun sairauksista? En nyt tarkoita suoraan sitä geeniä, mutta jollain tavalla joku ominaisuus, joka aiheuttee herkemmin down lapsia. Siinä suvussa heitä on monta.

PS. En siis muuten itse ole 40+ enkä haaveilemassa raskaudesta. Tää aihe on vaan ihmetyttänyt mua jo pidempään ja tuli mieleen, kun noissa 40+-raskautta käsittelevissä ketjuissa korostettiin tätä vammariskiä niin paljon.

[QUOTE="vieras";28016034]Miksi neuvolla muuten kysyttäisiin suvun sairauksista? En nyt tarkoita suoraan sitä geeniä, mutta jollain tavalla joku ominaisuus, joka aiheuttee herkemmin down lapsia. Siinä suvussa heitä on monta.[/QUOTE]

siis neuvolassa

Eikä tarkoitus ole tapella, vaan mielestäni 3% riski sairaaseen lapseen on vain niin suuri, että vaikea uskoa. Silloin 45 vuotiaalla olisi todella suuri riski.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28016010]Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että jokaisella on oikeus keskustella ilman sen kummempia aiheeseen perehtymisiä. Mutta tällä kertaa ehdottaisin, että lopettaisit ennen kuin nolaat itseäsi lisää.[/QUOTE]

Vaikka olisinkin väärässä, en koe, että tulen nyt nolatuksi. Mielestäni saan sanoa mielipiteeni ja kantani asiaan. On mielestäni todella outoa, edes sanoa, että älä kirjoita tai nolaan itseni. En tiedä miten voisin tulla nolatuksi anonyyminä harmaana keskustelupalstalla.

[QUOTE="vieras";28016034]Miksi neuvolla muuten kysyttäisiin suvun sairauksista? En nyt tarkoita suoraan sitä geeniä, mutta jollain tavalla joku ominaisuus, joka aiheuttee herkemmin down lapsia. Siinä suvussa heitä on monta.[/QUOTE]

Joissakin suvuissa on perinnöllisiä sairauksia ja joku voi kantaa geeneissään suurempaa riskiä sairastua esim. rintasyöpään.
Down-geenivirhe on aina sattuman kauppaa mutta jotkut suvut voi kantaa esimerkiksi sellaista virhettä joka altistaa geenivirheille noin yleensä. Usein geenivirheiset sikiöt eivät kehity kovin pitkälle vaan menee kesken. Silloin jäljelle jää usein vaan lievemmät muodot, eli Down-lapset.
Kasosuus on myös perinnöllinen ominaisuus, periytyy äidin mukana. Siittiöitä on käytössä joka raskaudessa vain yksi/munasolu.

"Älyllinen kehitysvammaisuus johtuu synnynnäisestä tai kehitysiässä saadusta sairaudesta, viasta tai vammasta[5]. Nämä voivat johtua joko perimästä, syntymää edeltävistä syistä, synnytyksen yhteydessä sattuneista vaurioista, äidin raskaudenaikaisesta sairaudesta tai lapsuusiän infektioista tai tapaturmista. Kehitysvammaisuuden riskiä lisääviä tekijöitä ovat muun muassa äidin korkea ikä tai raskaudenaikainen huumeiden tai alkoholin käyttö tai tupakointi. Downin syndrooma ja Fragile-X-oireyhtymä ovat kehitysvammaisuuden yleisimmät aiheuttajat[6]. Kehitysvammaisuuden lääketieteellisiä diagnooseja on kuitenkin lukuisa joukko ja useimmat niistä ovat hyvin harvinaisia[5]. Noin kolmanneksessa tapauksista kehitysvamman syytä ei kyetä selvittämään[7]."

wikipedia.

Eikä yleensä perimä tarkoita sitä, että suvussa on jonkinlainen altistus? Vai olenko väärässä.

Muut syyt ovat korkea ikä, alkoholinkäyttö, tupakointi, huumeet yms, äidin raskauden aikainen sairaus tai mahdollisesti joku tuntematon syy...yms. Niinkuin yllä lukee.

Toinen downin oireyhtymän lisäksi yleinen aiheuttaja eli tuo fragile x.

"Fragile-X-oireyhtymä eli Frax-oireyhtymä on Downin oireyhtymän jälkeen toiseksi tavallisin kehitysvammaisuuden syy. Perinnöllisen kehitysvammaisuuden syistä se on yleisin. Frax-oirehtymä on perinnöllinen sairaus, jonka merkittävin oire on kehitysvammaisuus.
Oireyhtymä periytyy X-kromosomisesti, joten siihen voivat sairastua niin pojat kuin tytötkin. Fragile-X:ää esiintyy pojilla kuitenkin enemmän kuin tytöillä, ja pojilla oireet ovat myös vahvempia. Oireyhtymän aiheuttavan perintötekijän kantajia voivat olla sekä terveet naiset että terveet miehet.
Oireyhtymän esiintyvyydeksi pojilla on arvioitu noin 1:1000-1500 ja tytöillä noin 1:2000-2500. Terveitä perintötekijän kantajia on noin 1:400-500 naisesta. Perintötekijän kantajuuden yleisyydestä miehillä ei vielä ole tietoa. Frax-oireyhtymää on löytynyt kaikista niistä maailman väestöistä, joista sitä on tutkittu."

Erittäin harvinainen, mutta vanhempien on täytynyt kantaa tätä perintötekiää, vaikka itse onkin terve.

[QUOTE="mamma";28016105]Joissakin suvuissa on perinnöllisiä sairauksia ja joku voi kantaa geeneissään suurempaa riskiä sairastua esim. rintasyöpään.
Down-geenivirhe on aina sattuman kauppaa mutta jotkut suvut voi kantaa esimerkiksi sellaista virhettä joka altistaa geenivirheille noin yleensä. Usein geenivirheiset sikiöt eivät kehity kovin pitkälle vaan menee kesken. Silloin jäljelle jää usein vaan lievemmät muodot, eli Down-lapset.
Kasosuus on myös perinnöllinen ominaisuus, periytyy äidin mukana. Siittiöitä on käytössä joka raskaudessa vain yksi/munasolu.[/QUOTE]

Siis kaksosuus (kaikki monisikiöiset raskaudet jotka ovat luonnollisesti saaneet alkunsa, johtuvat äidistä ei koskaan isästä)

"Downin oireyhtymä on yleisin perintötekijöistä aiheutuvan kehitysvammaisuuden syy"

"Alle 25-vuotiaan naisen riski synnyttää down-lapsi on 1:2000"

"35-vuotiaan riski on 1:300 ja 40-vuotiaan 1:100"

"45-vuotiaan naisen riski synnyttää down-lapsi on jo yksi 25:sta"

Tämän perusteella, jos down on yleisin eli todennäköisin vamma lapsella, on alle 25 vuotiaalla normaalisti 1:2000 riski saada downlapsi. Riski ei paljon suurene jos laskee kaikki kehitysvamman, koska muiden vammojen todennäköisyys on vielä pienempi, mitä riski down lapseen. Riski voi olla suurempi perintötekijöiden ansiosta.

[QUOTE="vieras";28016132]"Älyllinen kehitysvammaisuus johtuu synnynnäisestä tai kehitysiässä saadusta sairaudesta, viasta tai vammasta[5]. Nämä voivat johtua joko perimästä, syntymää edeltävistä syistä, synnytyksen yhteydessä sattuneista vaurioista, äidin raskaudenaikaisesta sairaudesta tai lapsuusiän infektioista tai tapaturmista. Kehitysvammaisuuden riskiä lisääviä tekijöitä ovat muun muassa äidin korkea ikä tai raskaudenaikainen huumeiden tai alkoholin käyttö tai tupakointi. Downin syndrooma ja Fragile-X-oireyhtymä ovat kehitysvammaisuuden yleisimmät aiheuttajat[6]. Kehitysvammaisuuden lääketieteellisiä diagnooseja on kuitenkin lukuisa joukko ja useimmat niistä ovat hyvin harvinaisia[5]. Noin kolmanneksessa tapauksista kehitysvamman syytä ei kyetä selvittämään[7]."

wikipedia.

Eikä yleensä perimä tarkoita sitä, että suvussa on jonkinlainen altistus? Vai olenko väärässä.

Muut syyt ovat korkea ikä, alkoholinkäyttö, tupakointi, huumeet yms, äidin raskauden aikainen sairaus tai mahdollisesti joku tuntematon syy...yms. Niinkuin yllä lukee.

Toinen downin oireyhtymän lisäksi yleinen aiheuttaja eli tuo fragile x.

"Fragile-X-oireyhtymä eli Frax-oireyhtymä on Downin oireyhtymän jälkeen toiseksi tavallisin kehitysvammaisuuden syy. Perinnöllisen kehitysvammaisuuden syistä se on yleisin. Frax-oirehtymä on perinnöllinen sairaus, jonka merkittävin oire on kehitysvammaisuus.
Oireyhtymä periytyy X-kromosomisesti, joten siihen voivat sairastua niin pojat kuin tytötkin. Fragile-X:ää esiintyy pojilla kuitenkin enemmän kuin tytöillä, ja pojilla oireet ovat myös vahvempia. Oireyhtymän aiheuttavan perintötekijän kantajia voivat olla sekä terveet naiset että terveet miehet.
Oireyhtymän esiintyvyydeksi pojilla on arvioitu noin 1:1000-1500 ja tytöillä noin 1:2000-2500. Terveitä perintötekijän kantajia on noin 1:400-500 naisesta. Perintötekijän kantajuuden yleisyydestä miehillä ei vielä ole tietoa. Frax-oireyhtymää on löytynyt kaikista niistä maailman väestöistä, joista sitä on tutkittu."

Erittäin harvinainen, mutta vanhempien on täytynyt kantaa tätä perintötekiää, vaikka itse onkin terve.[/QUOTE]

Niin juuri. Mutta tarkoitat varmaan että on alttius, eikä että olisi altistunut? Kö?

[QUOTE="mamma";28016105]Joissakin suvuissa on perinnöllisiä sairauksia ja joku voi kantaa geeneissään suurempaa riskiä sairastua esim. rintasyöpään.
Kasosuus on myös perinnöllinen ominaisuus, periytyy äidin mukana. Siittiöitä on käytössä joka raskaudessa vain yksi/munasolu.[/QUOTE]

Uskon, että heidän suvussaan on sitten tämä geenivirhe altistus.

[QUOTE="mamma";28016191]Niin juuri. Mutta tarkoitat varmaan että on alttius, eikä että olisi altistunut? Kö?[/QUOTE]

Sitä siis tarkoitin. Mulle vaan alttius ja altitus kuulostaa samalta. Altistunut taas on sitten jo altistunut, enkä siis sitä tarkoittainut.

"Downin oireyhtymä on yleisin perintötekijöistä aiheutuvan kehitysvammaisuuden syy"

"Alle 25-vuotiaan naisen riski synnyttää down-lapsi on 1:2000"

"35-vuotiaan riski on 1:300 ja 40-vuotiaan 1:100"

"45-vuotiaan naisen riski synnyttää down-lapsi on jo yksi 25:sta"

Tämän perusteella, jos down on yleisin eli todennäköisin vamma lapsella, on alle 25 vuotiaalla normaalisti 1:2000 riski saada downlapsi. Riski ei paljon suurene jos laskee kaikki kehitysvamman, koska muiden vammojen todennäköisyys on vielä pienempi, mitä riski down lapseen. Riski voi olla suurempi perintötekijöiden ansiosta.

...mutta kun on olemassa muitakin vammoja kuin kehitysvammaisuutta ja muitakin vammoja kuin perintötekijöistä johtuvia ja lisäksi vielä sairauksia joita ei lueta vammoiksi...

[QUOTE="vieras";28016192]Uskon, että heidän suvussaan on sitten tämä geenivirhe altistus.[/QUOTE]

Niin siis alttius, synnynnäinen alttius saada vammainnen/geenivirheinen lapsi. Mille he olisivat altistuneet että se olisi aiheuttanut geenivirheen?

[QUOTE="vieras";28015816]down taitaa olla yleisin esiintyvä vamma. Muut ovat käsittääkseni sen verran harvinaisia (tai johtaneet jo lapsen kuolemaan kohdussa). Tuo luku ei voi nekään mukaan lukien olla 3%.

Aina jos joku on saanut vammaisen lapsen, se on ollut down. En oikeastaan tunne muita. Autismi on yleinen, mutta ei tietääkseni ole vamma.[/QUOTE]

Täällä perinnöllisyyslääkäri Väestöliitosta sanoo juurikin tuon lainatun kohdan:

Äidin ikä ja erilaiset vammat

Ja "syntyneistä lapsista" ei tarkoita niitä, jotka ovat kuolleet jo kohdussa. Vammaisuutta on monenlaista: on kehitysvammaa, aistivammoja, liikuntavammoja jne. Ja tietysti myös vakavia pitkäaikaissairauksia.

Täytyy myöntää, että en itsekään tiennyt, että tuo vammaisen lapsen saamisen riski nousee noin vähän. Vain prosentin. (siis tuossa 40 kohdilla)

[QUOTE="Ihmettelen";28016228]Täällä perinnöllisyyslääkäri Väestöliitosta sanoo juurikin tuon lainatun kohdan:

Äidin ikä ja erilaiset vammat

Ja "syntyneistä lapsista" ei tarkoita niitä, jotka ovat kuolleet jo kohdussa. Vammaisuutta on monenlaista: on kehitysvammaa, aistivammoja, liikuntavammoja jne. Ja tietysti myös vakavia pitkäaikaissairauksia.

Täytyy myöntää, että en itsekään tiennyt, että tuo vammaisen lapsen saamisen riski nousee noin vähän. Vain prosentin. (siis tuossa 40 kohdilla)[/QUOTE]

Tuossa jutussa sanotaan että pääsisi tutkimuksiin jos ikä on yli 40. Ei pitänyt paikkansa ainakaan 2009. Olin 42 kun raskaus alkoi ja 43 kun lapsi syntyi. en päässyt tutkimuksiin vaikka halusin täällä pääkaupunkiseudulla. Itse piti maksaa istukkabiopsian yksityisellä.

Tässä on mielestäni hyvä muistaa muutama asia.

Ensinnäkin: vammaisuutta on monenlaista. Jos älyllisesti kehitysvammaisen elämä katsotaan arvottomaksi sillä argumentilla, että hänellä on kipuja eikä hän koskaan voi elää täysin itsenäisesti, meidän on pidettävä myös samassa tilanteessa olevan liikuntavammaisen elämää arvottomana.

Toiseksi: älyllisen kehitysvammaisuuden syy jää selvittämätttä noin kolmasosassa tapauksista. Tällöin myös diagnoosi tulee yleensä myöhemmin kuin näissä kromosomijutuissa, jotka usein ilmenevät joko ennen syntymää tai pian syntymän jälkeen. (eivät toki aina)

Ja kolmanneksi: älyllistä kehitysvammaisuutta aiheuttavat usein myös vauvaiän ja varhaislapsuuden infektiot. Kaikki oman lähipiirini kehitysvammaiset ovat syntyneet ns. terveinä vauvoina, mutta en minä silti ala täällä inttää, että varmaankaan downin syndroomaa ei ole olemassa, koska minun ystävieni joukossa ei downeja ole.

[QUOTE="mamma";28016223]Niin siis alttius, synnynnäinen alttius saada vammainnen/geenivirheinen lapsi. Mille he olisivat altistuneet että se olisi aiheuttanut geenivirheen?[/QUOTE]

Ja vastaan tähän itse: radioaktiivinen säteily ainakin aiheuttaa geenivirheitä :D mutta tuskin tässä sellaista haetaan, vähän asian vierestä :D Tuli vaan se kaksipäinen vasikka mieleen ja onhan niitä siiamilaisia kaksosia tuolla maailmalla:D

Uusimmat

Yhteistyössä