40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Lupaan ottaa neuvoistanne vaarin. Tänään itseasiassa jo soittelin siitä pelkopolista, ja saan varmaan jo aiemmin ajan :) !

Unna, jaksamista sinulle :hug: . Omat huolet tuntuu taas pieniltä, kun ei ole vuotoja tms. vakavampia vaivoja!

roosamaria ja nuppunen noin 16 vk

roosamaria ei onneksi hätää, en tiedä mistä se punertava tuli aamulla, voipi olla vaikka finnistä ;) mulla on niitä vaikka missä nykyään :LOL:

Sain tänään sokerimittarin ja pitäisi nyt sitten mitata säännöllisesti. Tosin mun elämä kolmivuorotyössä ei ole niin kovin säännöllistä..ihmettelinkin, että miten saan yöllä aikaseksi sen 12 tunnin paaston, jos tulen klo 21 jälkeen kotiin ja syön vähän jotain, ja jos aamuvuoro niin herätys on taas puoli 6 aamulla ja tuleehan sitä yleensä aamulla jotain syötyä...ei pysty olemaan puoli 10 saakka syömättä :/
Nukahdin tuossa iltasella kuuden aikoihin ja heräsin 15 yli 9...tuli kuitattua univelkoja, saas nähdä miten sitten yöllä nukuttaa =)
Onneksi pääsiäisen aikaan pari päivää vapaata, saa olla vähän perheen kanssa yhdessä kotona!

Roosamaria; saanko olla utelias ja kysyä minkä vuoksi menet pelkopolille?

Tästä nuorimmaisesta kävin ensimmäisen kerran siellä noin 15 vkolla eli ihan alkuraskaudesta. Mulla oli/on edelleen ihan kauhea synnytyspelko johtuen syöksysynnytyksistä. Synnytykset mulla kestäneet pojilta 45 min sekä 1h15 min ja mulla matkaa synkkärille 160 km. Heti tehtyäni tästä tytöstä positiivisen raskaustestin menetin yöuneni koska aloin pelkäämään synnytystä ja miettimään miten ehdin laitokselle jne. Kummasti pelkopolilla käynti helpotti. Lupasivat käynnistää muutamaa päivää ennen laskettua aikaa ja näin tapahtuikin, tytöltä synnytys kesti noin 2 h, ponnistusvaihe 1 min. Tuolla lupauksella sain mielenrauhan ja levollisen loppuraskauden.

Myös nyt aion pyytää lähetteen pelkopolille ja pyytää että käynnistäisivät, en halua synnyttää ambulanssiin. Nuo minun nopeat synnytykset ovat aina vaikuttaneet myös syntyneisiin vauvoihin, ei se ole syntyvälle lapsellekaan mukava tuollainen nopea synnytys, tämä tyttökin sai syntyessään vain 4 pistettä.

Anteeksi kun en nyt kommentoi muiden kirjoituskia, olen kyllä kaiken lukenut mutta siitä on pari päivää. Joku ainakin puhui raudan syömisestä; mulla on aina huono hemppa, noin 115-118 ja tuo alhaisuus johtuu minun perussairaudestani. Nyt ehdin syödä kuukauden nestemäistä rautaa ja yllätys oli suuri kun kävin eka kerran neuvolassa, hemppa oli 140!!! Terkka käski lopettaa raudan syömisen ja nyt olen ollut kk syömättä, hemppa oli taas laskenut 118 ja eikun nestemäinen rauta taas kehiin. Se on muuten tosi tehokasta ja niin hyvää, nam!!

Tervetuloa kaikille uusille mukaan.

miina 70 ja vauvanalku 17+ 2 tai 18+3, huh rakenneultra sieltä lähestyy, pelottaa!

Miina70 mitä se nestemäinen rauta on???
Mullakin syntyi kuopus 55 minuutissa ja ilman puudutteita ja sama pelko täällä että miten kerkiää laitokselle ajoissa tosin mulla matkaa vain 30 minuuttia m utta ruuhka-aikaan 1h. Ja kkun sanovat että seuraava lapsi syntyy aina noin puolet nopeammin kuiin edeltävä :eek: ... No mutta ryven tällä hetkellä vasta alkuraskauden peloissa jotemn se on mulle vielä kaukainen asia ja jos edes sinne asti pääsen tässä raskaudessa!

Järääpää; se on nimeltään Ferroforte B. Itse olen ostanut sen luontaistuotekaupasta, en tiedä onko apteekeissa. Mutta tosi nopeatehoista on, mulla ei nuo tabletit tahdo auttaa ja tuo tehoaa kuukaudessa.

Hui, on se sullakin ollut nopea synnytys!!!! Itse koen nuo nopeat synnytykset kauheina ja pelottavina, supistukset alkavat tulemaan heti tauotta. Ei tarvitse mittailla supistusten välejä =). Kipu jysähtää kerralla päälle kunnolla eikä mitään puudutuksia ehdi saamaan, huh! Mielummin synnyttäisin vaikka 10 h jolloin kipuun hieman turtuisi ja ehtisi saamaan edes jotain puudutetta, ja onhan se aina huoli syntyneen vauvan kunnosta. Mutta toisaalta, onpahan ainakin synnytys nopeasti ohi. Varmaan he jotka synnyttävät monta vuorokautta ovat ihan eri mieltä=)

Mulla ei täällä töissä ole kukaan vielä huomannut raskauttani. Heillä ei käy edes mielessä että minä, kohta 40 v, voisin olla raskaana, katselevat varmana nuorempia sillä silmällä mutta eivat osaa epäillä minua =)

Kaari; Olen pahoillani puolestasi. Toivottavasti se ei olisikaan keskenmeno.

miina70

Discovery; onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Paljonko teidän vaavilla oli niskaturvotus?

Mulla menee vielä omat farkut jalkaan mutta istuessa pitää jo nappia aukaista. Mistä te olette ostaneet äitiysvaatteita? Ja missä vaiheessa olette alkaneet niitä käyttämään?

Itse meinasin että jos pärjäisin odotusajan jollain kivalla hameella ja kevyillä housuilla mutta enpäs ole niitä vielä löytänyt =)

mukavaa päivää kaikille!

Miina taas

Kysynpä taas niiltä jotka ovat kaavinnan jälkeeen raskautuneet uudestaan että kuinka pian tulitte raskaaksi?? Mulla siis oli vain yhdet kuukautiset kaavinnan jälkeen ja nekin tosi oudot (runsaat) ja sitten tulinkin raskaaksi. Tässä olen ekaa ultra-aikaa vekslannut ja äsken gyne soitti minulle v aikka luulin vastaanottovirkailijan soittavan ...no huolestuin koska kyselin tavoilleni uskollisena kaikenmoista ja mm. että onko limakalvo jo toipunut kaavinnasta kun raskauduin näin nopsaan. Hän vastasi että siitä ei voi olla varma!!!! eikä sitä kuulemma oikein mitenkään saa selvitettyäkään. Sanoi vaan että jos vuoto alkaa niin sitten ei voi mitään. Ärsyttää kun kysyin tuota koska huolestuin enemmän. Onko siis täällä sellaisia jotka kaavinnan jälkeen ovat onnistuneesti pidemmällä raskaudessa?

jääräpää: meidän esikoinen sai alkunsa keskenmenosta johtuneen kaavinnan jälkeen, ilman että olisi tullut edes yhdet kuukautiset siinä välissä.

nopeat synnytykset: Jos valita saisi mä kyllä ottaisin mieluummin nopean synnytyksen kuin pidennetyn, tosin rajansa sillä nopeudellakin on =D . Kuopus oli pois masusta 25 min. siitä, kun sairaalan oven avasin ja sinnekin mentiin suoraan pitsalta...Meillä on sairaalaan 25 km ja lapsille pitäisi ehtiä saada hoitaja 30 km päästä, joten aikaraja olisi siinä. Mulle jäi niin hirveä kokemus puudutteesta kakkosen syntymästä että en ole muuta kivunlievitystä kolmessa seuraavassa synnytyksessä huolinut kuin ilokaasun. Eli koska synnytys on ihan hemmetin kivulias kokemus, niin mieluummin kipua lyhyemmän kuin pidemmän ajan :D .

Miina, kysyit miksi haluan pelkopolille. Siihen on monta syytä.

Eka synnytykseni 12 vuotta sitten oli traumaattinen. Synnytys oli todella pitkä, ja ponnistusvaihe noin kaksi tuntia. Lopulta leikkasivat valtavilla saksilla ja vetivät imukupilla monta kertaa, kunnes vauva tuli ulos. Epiduraali jotenkin epäonnistui, kun puuduin liikaa, eli en tuntenut mitään päästä alaspäin pitkään aikaan. Sen vuoksi kai verenpaineet laski, ja tuli hoitajille tuli kiire antaa jotain lääkettä, että paineet taas nousisi. En kyllä muista kaikkea, mutta kauheaa se oli. Sairaalassa jouduin olemaan viikon, kun leikkaushaavat oli niin isot, ja peräsuolen lihas oli revähtänyt niin, että pidätyskyky meni. Onneksi palautui, mutta kauan kesti paraneminen.

Olin ajatellut, etten enää uskalla synnyttää, mutta halusin tytölle sisaruksen, joten kolmen vuoden päästä odotin toista tyttöäni. Kävin silloinkin juttelemassa etukäteen peloistani. He saivat houkuteltua minua synnyttämään alakautta, vaikka olisin saanut sektionkin. Myös toinen synnytys oli vaikea, ja repesin pahasti peräsuoleen päin. Oli ahdistavaa kuunnella, kun sektiosta puhuttiin, ja otettiin imukuppia esiin, kun ponnistusvaihe taas pitkittyi.

Lääkäri sanoi silloin, että voisi olla parempi, etten enää synnyttäisi, ja luulinkin, että siinä olivat lapseni. Kuitenkin uudessa avioliitossa mieli muuttui, ja haluan kolmannen lapsen. Nyt on kuitenkin jo tämä ikä ja verenpainetauti, jotka tietysti vielä tekevät lisää paineita synnytyksen onnistumiselle. Tiedän, että isoa lasta en pysty normaalisti synnyttämään, vaikka haluaisinkin. En kuitenkaan automaattisesti haluaisi sektiotakaan. Sen vuoksi puhuminen näistä asiosta on tärkeetä. Lisäksi mulla oli vuosi sitten se keskenmeno ja kohdunulkoinen, joka huomattiin tosi myöhään. Koko viime kevät meni sairaalareissuja tehdessä, ja siitäkin jäi jonkinlainen sairaalakammo, ja pelko että jos taas jotakin tässä raskaudessa menee pieleen, enhän mennyt siihen lapsivesipunktioonkaan.

Jääris, mulla tämä raskaus käynnistyi yksien kuukautisten jälkeen keskeytyksestä ja sen jälkeen tehdystä kaavinnasta ja hyvin on sujunut. Siinä ihan ekassa kierrossa kehkeytyi hirveä jättifollikkeli 33mm, mutta seuraava olikin jo normaali. Jos raskaus käynnistyy,niin ei sen pitäisi olla kuulemma sen kummemmin uhattuna, koska alkio ei pysty kiinnittymään lainkaan jos limis liian ohut. Ei mullakaan kovin paksu ollut, sekin silloin mitattiin.

Roosamaria; Huh, kyllä mun parin tunnin synnytykset tuntuvat nyt lastenleikiltä, aivan hävettää kun edes mainitsin=) . Kamalaa mitä olet joutunut kokemaan.

Tuo pelkopoli-keksintö on loistava, siitä on oikesti apua kun saa keskustella ammattilaisten kanssa; jauhaa edellisiä synnytyksiä ja pohtia tulevaa. Etukäteen pelkäsin että pelkoani vähäteltäisiin, mutta päinvastoin, olivat hyvin ymmärtäväisiä ja ihania!

miina

Miina, mun mielestäni pelko on aina sellainen asia, joka pitäisi ottaa todesta, ei kenenkään kokemusta saisi vähätellä. Joskus on hävettänyt puhua synnytyspelosta, koska se voidaan liittää jotenkin siihen, ettei olisi yhtä "hyvä" synnyttäjä kuin ne, jotka eivät pelkää tai koe synnytystä vaikeana. Mutta kyllä se myös niin on, ettei kaikilla ole fyysisesti "tasavertaiset" lähtökohdat synnyttämiseen, joskin tietysti henkisiäkin eroja on, toiset ovat herkempiä.

Mun täytyy kyllä todeta että meilläsattuu ja tapahtuu joka päivä! Eli huolesta toiseen...tänään esikoinen nahisteli kuuopuksen kanssa ja tönäisi kuopusta joka puolestaan lensi suoraan mahaani päin niin että hänellä oli kädet edessä ja ne oikein upposivat mahaani tuohon kohdun alueelle ja se jopa vähän sattrui minuun ja jäi sillai kihelmöimään mahaan että tuntui nipistelyä vielä jonkin aikaa sen jälkeen. Mitä olette mieltä oliko tuo kohtalokas juttu??? Onko teille tapahtunut mitään tuollaista???

Miina ja muutkin... Minulla oli pikkuisella niskaturvotusta 1,2-1,4 mm vähän eri tekniikalla mitattuna. Nenäluukin näkyi onneksi.

Minulla on taas taipumusta yliaikaisuuteen. Synnytyskään ei kovin nopeasti etene. Paitsi poikien sektio. Heh ! Minä en pelkää synnytystä yhtään. Sektiota pelkäsin, mutta eihän tuo niin kamalaa ollut. Mielelläni kyllä nytkin alateitse synnytän, jos vaan mahdollista. Tää tuntuu nyt niin helpolta kun vain yksi masussa.

Nyt täytyy kammeta nukkumaan, kun huomenna töihin.

Hyvää Pitkäperjantaita kaikille!

Kääk mitä synnytyskokemuksia teillä ollu. Minä onneton ensikertalainen en ole vielä edes uskaltantanut ajatella koko koettelemusta :eek: Vielä ei ole mitään pelkoa mielessä, mutta ehkä se jossain vaiheessa tulee kun raskaus etenee. Täytyy siten ottaa asia puheeksi neuvolassa.

Miina...meillä onkin sama laskettu aika :D Mulla kans massu jonkun verran vasta kasvanut ja olen pärjäillyt vielä normivaatteilla. Jotkut alkaa hiukan ahdistaa ja aika pian täytyy varmaan ainakin ensitiedustelut mammavaateosastoille lähteä tekemään. Minimivaatehankinnoilla toivottavasti tosiaan kesällä pärjäillään. Olen aatellut H&M:a ja Stockmannia. Onkos muita vinkkejä?

Muutenkin ehkä rakenneultran jälkeen voisi uskaltaa jo joitakin tarvikehankintoja vauvalle tehdä tai ainakin tutkailla asioita. Nyt olis tarkoitus Pääsiäisen pyhinä suvulle vauvasta kertoa ja töissä olen kertonut vain pomolle. Kyllä ne kohta sielläkin jo mahan bongaa, mutta on varmaan totta et tällaista mummelia ei enää niin tarkkailla kun nuorempia. Jos meikäläinen lihoaa niin kai se katsotaan varmaan vaihtarien aiheuttamaksi hormonihäiriöksi :LOL:

Lokoisia lomapäiviä kaikille!

Pinkkis 17+4

Pinkki; No niinpäs näkyykin olevan täsmällen sama laskettu aika =) . Mullakin on kuukautisten mukaan viikkoja tänään 17+4 mutta np-ultrassa koon mukaan laskettuna 18+5. Mutta tuo koon mukaan laskettu aika ei voi pitää paikkaansa. Saa nähdä minkä rakenneultrassa merkitsevät lasketuksi ajaksi.

Koska sinulla on rakenneultra? Mulla on 14.4 ja se jännittää ihan kauheasti. Tää on vasta toinen ultra tässä raskaudessa. Pelottaa onkohan vauvanalku kasvanut ja onko kaikki ok. Joko tunnet liikeet? Minä olen tuntenut jo pari viikkoa, ainakin luulen niin. Välillä on monta päivää hiljaista ja sitten taas olen tuntevinani sellaista myllertämistä masussa. Mutta ihan varma en noista ole.

Minä meinaan töissä kertoa raskaudesta tuon rakenneultran jälkeen, kai se pitää samaan syssyyn kertoa sukulaisillekin. Miehen koko suku asuu eteläsuomessa, eli eivät ole tulossa meillä käymään. Olen hymyillyt ajatukselle että heille julkaistaisiin jymy-yllätys vasta vaikka kuukausi ennen laskettua aikaa, ilmoittaisi että ristiäiset ovat parin kuukauden kuluttua =).

Mukavaa perjantaita!

miina

Hei! Mulle tuli ikävä flunssa. Oli kurkku tosi kipeä ja sitten tuli 38 asteen kuume ja räkätauti. Otin Para-tabseja 1/4 osa tabletin kerrallan kolmesti kuumeen alentamiseksi. Meni päivässä noin ohi.
Nyt täällä pääsiäsitä vietellään telkun ääressä.
Täällä porukat on aika pitkällä minun näkökulmastani. Olen vasta rv9 +3. Ja mulla näkyy jo maha. Johtuen varmastikin mun syömisestä :ashamed: Olen siis levinnyt normimittojeni reippaasti. Mulla jo nyt ahistaa tavan farkut.=) Täytyy keksiä kaikenlaista. Kyllähän tämän jo huomaa tai ainakin lihomisen.
Hyvää pääsiäistä kaikille. =)

Rinja Me kuljetaan suunnilleen samoissa, mulla on nyt rv 9+4 ja kyllä mullakin maha näkyy jo. Syömisestä se ei kyllä johdu, mutta luultavasti edelliset raskaudet vaikuttaa siihen, että kudokset venyy nopeammin - luulisin :p ? Tämä on mulla kuudes raskaus 12 vuoden sisällä. Lisäksi kun olen suht hoikka niin pienikin muutos mahan ympäryksessä näkyy heti. En ihan vielä haluaisi muiden huomaavan asiaa eikä olla lapsillekaan vielä kerrottu.

Mä ajattelin, että pitäisi tehdä itselle sellainen kuminauha-kangaspala -viritys, jonka avulla voisi pidentää normivaatteiden käyttöä. Onko kellään pidemmällä olevalla ostettuna tai itseväsättynä, onkohan toimiva?

nyt on pakko tuulettaa, ottaa niin päähän. ekaks: riita siipan kanssa seksistä. tokaks: riidan takia jäi lammas paistamatta ja syödään parin päivän jämiä. kolmanneks: joka toinen päivä pelkään, kun en tunne vauvan liikkeitä, että kaikki ei ole kunnossa, ja joka toinen päivä kun tunnen oletetun liikkeen, huokasen helpotuksesta - stressaavaa. neljänneks: olis kivaa olla huoleton teini, eikä plus 40 vee äiti, joka joutuu jäkättään päivittäin kotitöistä ja kaupassa käymisestä. viidenneks: en jaksais riidellä, mutta kun en voi antaa periksikään, joten pidän mykkäkoulua ja sit vituttaa vielä enemmän.

että tämmöstä auvoisaa pääsiäistä meillä täällä. :headwall:

tete-a-tete lämmin halitus täältä sinne:hug:..monesti nämä juhlapäivät/pyhät aiheutta turhaa stressiä ja pahaa mieltä.. kovasti siulle jaksuja!!:heart::):heart:

..mie ryven täällä itsesäälissä kun menkat alkamassa, ei tullunna jouluvaavia ei..:ashamed:..onneksi muu perhe mummulassa ja saan murjottaa ja surustella rauhassa. :snotty:

Voi kuinka tuttua tuo riitely!!
Just niinkun mur-mur sanoi usein pyhiin ja lomiin tulee suuri lataus, ja suuret odotukset, ja sitten kaikki arkena kiireessä sisällä pidetty räjähtää silmille.
Sullakin on viikkoja vielä niin vähän, että ne vauvan liikkeet ovat niin hentoja vielä, minäkin tunnen välillä pieniä hipaisuja ja taas nyt en ole tuntenut moneen päivään mitään kun oikein on ollut aikaa odotella niitä.
Kyllä se siitä varmaan kohta, vähän mökötät ja sitten tuntuu taas paremmalta.
Ne on nämä hormonit jotka itkettää ja laittaa naisenkin suuttumaan herkemmin kuin normaalitilassa, ja sitähän miehet ei usein ymmärrä.
Meillä on nyt kerrankin sujunut monen päivän yhteinen vapaa ilman riitoja ja levollisissa merkeissä.

Rinja niin pullahti minullakin tuo pömppä näkyviin alta kymmenen viikon,
nyt on hulllua että kohta alkaa viikko 15 ja työkaverit ei vieläkään tajua vaikka omasta mielestäni olen valtava.....en kai sitten olekaan, se on vaan se tunne kun omat housut ei mahdu päälle ja itse tietää .....

[/b]mur-mur & vauvatoive kiitos lohdutuksesta. olen nyt pari tuntia potenut vitutusta juutubiin nostalgiabiiseillä: kaksi lensi yli käenpesän, kun chigago kuoli, menolippu, tom tom tom, hard rock hallelujah, frederikin junttihumppaa :), mona caritaa ja muita lapsuus- ja nuoruusajan biisejä (paitsi hard rock). alkaa taas fiilis paraneen. noi on muuten välillä tosi hyvää terapiaa, suosittelen!

kyllähän mä tiedän, että ei pitäs hötkyillä liikkeiden kanssa. täs vaan on niin paljon pelissä, kun tätä vauvaa on kaksi vuotta vääntämällä väännetty ja jos jotain sattuu, niin tiedän, että uusi raskaus on miltei mahdoton. on niiin kovat odotukset, että sitä hötkyilee ja stressaa ja kehittelee päässään kaikkia kauhukuvia. netistä en kyllä ole enää alkuraskauden jälkeen lukenu yhtään mikä voi mennä 40+ raskaudessa pieleen.

Yhteistyössä