40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Siitä raudasta puhelin eilen...tänään kävin neuvolassa mittaamassa hempan ja se oli 120. Ihme juttu kun ennen tammikuisia kmvuotoja se oli 125 ja söin 2 kk rautaa ja arvo vaan laskenut. No neuvolan täti kielsi syömästä rautaa ja sanoi että raudan syönti alkuraskaudessa voi aiheuttaa sikiölle vaurioita tai km:n. Soitin sitten teratologiseen ja sieltä sanoi että ei pidä paikkaansa että neuvoloissa on yleensäki noista asioista väärää tietoa eli raudan syönti alkuraskaudessa ei haittaa sikiötä mitenkään (siis jos äidin hemppa ei oo kauheen korkee) eli käski mun syödä rautaa jotta rautavarastoja saataisiin kartutettua. No yks huoli vähemmän.

MamaStella, sulla oli niin korkeat hcg-arvot että hyvin sopii siihen että oli kaksoset tulossa!
Mitäs nyt tehdään, vai tehdäänkö mitään, ilmeisesti Taisto voi hyvin ja raskaus jatkuu tästä eteenpäin ihan normaalisti, hyviä uutisia !!!! Ajattelin vaan kun kirjoitit jotakin että ei ollut toinen tullut kokonaan pois......

Heips! Kävin ultrassa. Viikkoja sen mukaan jo 8 + 2, joka on aika paljon. Kaikki oli hyvin. SEuraavaksi mietitään lankaa, siis tukilankaa km:jen takia. Ja aloitettiin Klexane lääkitys.
MS, pahoittelut taisteluparin menetyksestä. Mutta hienoa, että TAistolla kaikki hyvin!
Voimia kaikille!

vauvatoive heips eipä sille taisteluparille mitään tehdä, se jää sinne. Tuntuuhan se hirveeltä mutta riski menettää myös Taisto suuri jos jotain tehtäisiin. Riski on edelleen olemassa juuri sen toisen vuoksi menettää myös Taisto, mutta lupa annettiin elää normaalia elämää.
Rinja Kotiin kova kaipuu ja kun lupa on sinne mennään.

Nimimerkki............monesko..............LA

Hepuli71 (38).........2 lapsi...............1.7.2010, TAYS
Star .......................3 lapsi...............2.7.2010
Päikki (41)..............2 lapsi...............3.7.2010
Jadette (40)............3 lapsi...............6.7.2010
Minni (45)...............2 lapsi...............12.7.2010
Kääkkänä (33)........5 lapsi...............27.7.2010, EKKS
Sukulaku ................2 lapsi...............27.7.2010, Naistenklinikka
Kaislakerttu (43).....3 lapsi..............11.8.2010
Roosamaria69 (40).3 lapsi..............17.9.2010, Naistenklinikka
Pinkki69 (xx)...........x lapsi...............6.9.2010
Miina70 (39)...........4 lapsi...............6.9.2010, LKS
Emily67 (42)...........1 yhteinen.........xx.xx.xxxx
vauvatoive10 (42)..3 lapsi..............28.9.2010 Kätilöopisto
tete-a-tete (41)......5 lapsi..............20.9.2010
miita1969 (40)........3 lapsi..............23.9.2010 Tyks
Unna68 (41)...........3 lapsi..............18.10.2010
Rinja (39)................x lapsi..............xx.xx.xxxx
rinafina (44)............6 lapsi..............3.11.2010
MamaStella (39)......6:s 2 yht..........7.11.2010 Queens Hosp.Cent 6
Ämy (41).................x lapsi...............xx.xx.xxxx
Discovery (40++)....6 lapsi...............10.10.2010

Syntyneet:..........................LA..................Syntynyt
Tirulii (41).............1 yht...........24.01.10.........22.1.2010 tyttö :flower:
Äiti murmeli (42).....4 lapsi.......27.01 2010......1.2.2010, tyttö :flower:
Johanna68 (41)......4 lapsi.......24.4.2010.......28.2.2010 poika :flower:

Kadonneet lampaat
Metsämamma.(43)..xx lapsi..................LA.21.12.2009

Taustajännäilijät:
Annekristiina
Uudi
Mur-mur

Rinja hienoa että kaikki nyt hyvin. Käyt varmaan tiheästi polilla seurannassa? Mun neuvolaterkkari ihmetteli, samoin kuin äitipolin hoitaja, kun mun ei lääkärin mukaan tarvi käydä kuin normi jutut. No, jos jotain ongelmia tulee niin osaan taatusti ottaa yhteyttä..On se hieno tunne kun sanotaan että kaikki hyvin =)

MamaStella Taisto tuntuu olevan sitkeä kaveri, kaikki menee varmasti hyvin. Varmaan tuntuu ikävältä ajatus, että olisi voinut olla kaksi vauvaa sylissä, mutta...kaikella on tarkoituksensa.

Kävin aamulla sokerirasituksessa, ei kauhean paha juttu..mutta täytyy myöntää että olo ei nyt juuri ole kovin mahtava. Otettiin kaikki mahdolliset verikokeet samalla, niitä putkia oli mun mielestä ainakin kymmenen liikaa!
Tilasin netistä dopplerin ja sain äänet eilen kuulumaan :heart: Oli aivan ihana tunne, kyllä siinä tuli kyynel silmään :heart:

Täytyy yrittää selviytyä tänään vielä illaksi töihin, olis kyllä saanut olla vapaata...

T. Unna ja Toivo 10+4

roosamaria kävin tosiaan tänä aamuna, viikkoja 10+4. Meillä ilmeisesti tuo käytäntö, varsinkin jos on tätä ylipainoa :ashamed: ...ilmeisesti loppuviikoilla toinen, jos ei nyt ole koholla. Menin labraan ennen klo 8, otettiin verikoe ja juotettiin litku ( n.3 dl varmaan), sitten tunniksi odottamaan, verikoe, ja taas tunniksi odottamaan. Vikan eli kolmannen verikokeen jälkeen pääsi kotiin. Edellisillasta klo 20 lähtien täysin ravinnotta, meinas kyllä tökkästä sitten se sokerilitku...ja ehkä n. vartti sen juomisen jälkeen oli tosi huono olo, mutta helpotti sitten onneksi.
Just soitti terkkari neuvolasta kun tuota alkua kirjoitin...mulla oli kaikki kolme arvoa koholla!!!! Eli nyt seuranta aluksi ja jos ei apua, niin äitipolille ja insuliini. Voi kökkö. Mulla on ollut sokerit rajoilla ennenkin, mutta raskausaikana arvot on tiukemmat kuin normaalisti. Paastoarvo mulla oli 6,7, raja on 5,5...muita lukuja en muista.
No, nyt on vain elettävä tämän mukaan, vaikka ei tunnu kivalta!

Mulle tehtiin sokerirasitus viimeviikolla (viikko 25 siis), tälleviikolle kun ei saanut aikaa ja täällä lähetetään kaikki yli 40 vuotiaat tähän eli mitään oiretta tms. ei ole ollut. Eilen sain tulokset ja olivat hyvät, eli ei RD:tä.

Meillä on suvussa valitettavasti sekä 1. että 2. tyypin diabetesta, joten se oli varmaan yksi painava syy laittaa mut rasitukseen. Ja näytti olevan toinenkin odottaja rasituksessa, käsittääkseni samoilla viikoilla hänen kanssaan mennään, joten voi olla täällä meillä ihan käytäntökin. Tosin hänelläkin ylipainoa, joten se vaikuttaa asiaan paljon. Tosin mun ystävä, 4 lapsen äiti, painaa luultavasti allekin 50 kiloa, on jokaisessa raskaudessa ollut diabeetikko...joten ei se aina sitäkään katso!

Nyt lähdettävä töihin, ei kyllä huvittais pätkääkään!

Kävi mullakin mielessä että kuinkahan käy, kun riski on myös tämä ikä, mutta onneksi hyvin.

Mulla oli muuten kans sama juttu, että n. 15 min juomisen jälkeen oli kyllä ouoto ja vähän äklö olo ja tosiaan kans helpotti pian, muutten kyllä aika kuiteskin meni nopeesti niitä lehtiä lukemalla. Musta oli hyvä asia että mitattiin, kun olen käsittänyt että tässä RD:ssä ei varsinaisia oireita tulekaan..on vain näitä riskitekijöitä.

Mulla on kyllä taipumusta siihen, että verensokeri laskee helposti, vaikkei diabetestä pitäis ollakaan. Oon myös normaalipainoinen, mutta eihän se takaa mitään, kun on raskaana.

Ihmettelin vähän neuvolassa, kun hoitaja sanoi kysyessäni sokerirasituksesta, että "eihän sulla ennenkään ole mitään ollut"! Eli aika töykeää. No, katsoi sitten jostain papereista, että sellainen kuuluu tehdä tässä iässä.

Mulla oli viimeksi muutenkin tosi epäonnistunut neuvola. Jäi hb:kin mietityttämään, kun ei mitattu, ja mulla on vieläkin vaikeuksia syömisessä. Koskahan tämä pahoinvointikin hellittää? Nyt jo kuitenkin 17 viikko alkamassa!

Pelkopolille pääsen vasta 36 viikolla. Tuntuu aika myöhäiseltä??!! Mun vaihtoehdot nimittäin joko varhainen käynnistys tai sektio mm. lantion ahtauden takia!

roosamaria Minä jouduin / pääsin 1. sokerirasitukseen jo rv16, koska viime raskaudessa mulla on raskausdiabetes. 2. sokerirasitus oli viime viikolla rv25. Tässä 2. rasituksessa kaksi arvoa oli koholla. Ei suuresti, mutta kuitenkin. Esim. paastoarvo olisi saanut olla max 5.3, niin mulla oli 5.4. Tunnin arvo saisi olla 10, niin mulla oli 10.9. Unnan tapaan mun pitää tehdä nyt omaseurantaa ja jos siinä kuuden päivän aikana tulee 2-3 liian suurta arvoa, niin äippäpoli kutsuu.

Unna Jo pelkästä ruokavaliosta voi olla niin paljon apua, että et välttämättä joudu insuliinille lainkaan. Mulla tepsi viime raskaudessa pelkkä ruokavalio ja liikunta, pitää katsoa kuinka nyt käy. Äippäpolilla voisin itse asiassa käydä mielelläni, tulisi tutkittua vauvan tilanne huolellisesti (viime raskaudessa äippäpolilla sisätautilääkärin "haastattelun" lisäksi naistentautien erikoislääkäri ultrasi ja tutki vauvan).

roosamaria Vielä piti sanoa, että kieltämättä tuo pelkopoli vasta rv36 kuulostaa aika myöhäiseltä ajankohdalta! Johtuuko tuo ainoastaan yhteistyöhaluttomasta neuvolan hoitajasta vai onko se normaali käytäntö?

Voiko olla mahdollista tuntea hentoisia liikkeitä masussa viikolla 14?
Kun istun töissä ihan rauhassa päättteeni takana, tunnen hennon hentoja muljahteluja mahassa, se ei tunnu miltään ilmavaivalta eikä vatsanväänteeltä vaan joltakin jonka voisin kuvitella ihan hennoksi vauvan liikkeeksi....olenko sekoomassa :ashamed:

Kiitokset, kun lisäsitte minut listalle. Kävin tänään np-ultrassa ja kaikki hienosti. Neuvolassa ei vaan saatu tänään sydänääniä, muttei huolestuta, kun näki pikkuipanan aamusta. Ja onneksi oli vain yksi. Ensimmäisessä ultrassa näkyi varjostuma, jotenka todettiin, että toinenkin alkio yrittänyt kiinnittyä. Samalla lailla kuin ed. raskaudessa. Nyt varjostuma on 3,5 vuotta. Kyllä kaksosraskaus ainakin minulla oli rankka. Oli diabetes ja lopuksi raskausmyrkytys. Turvotus oli valtava. Siis minulla nämä raskaudet hoidon seurausta. Muut luomuja.

Minulle tehdään sokerirasitus viikon päästä. Paikkakunnittain vaihtelee arvot, jolloinka esim. insuliin aloitetaan. Tampereella todella tiukkoja.

Minäkin tunnen (muka) jo nyt 12+2 välillä pientä hetkittäistä hivelevää liikettä alavatsalla. Etenkin kun makaan rauhassa sängyssä illalla. Mielestäni on ihan oikeasti sitä...

vauvatoive10, kuten Discovery sanoi, voit tuntea jo liikkeet! Onnittelut Discoverylle hyvistä ultrakuulumisista. Äitini sanoi tunteneensa siskoni "potkut" "kolmannella kuulla" eli noin rv 12.
Kiitos teille iloisesta myötäelämisestä. Pitkä on matka vielä edessä, rauhallisesti yritetään mennä eteenpäin.
En tiedä Unna68, onko minulla kuinka tiheään seurantaa. Eilinen lääkärikin oli taas aivan uusi. Se ei ollut mukavaa, vaikka ihan mukava hän oli ja jotain historiasta tiesikin. Mutta, np ultra mulla on huhtikuun 20 pvä eli noin kolmen viikon kuluttua, ja silloin mietitään sitä tukilankaa elikkä kai minulla on aika pian siitä sitten taas käynti.
Oletteko te muut tietoisia tästä langasta mitenkään? Yritän googlettaakin tietoa, mutta olisi mukava tietää kokemuksia, jos olette tietoisia, että joillakin on sellainen ollut.

päikki, kyllä musta tuntuu että neuvolan hoitaja ei halua mulle mitään ylimääräistä, eikä ole kiinnostunut raskaudestani :'( . Sanoi lähetettä tehdessäänkin, että nyt sitten myöhästyy seuraavan ihmisen aika, kun joutuu tekemään mulle lähetteen, josta kyllä jo mainitsin ekalla kerralla. Mistä lie töykeys johtuu, oon yrittänyt olla kuitenkin nöyrä ja vaatimaton.

roosamaria69..pakko kommentoida..

Älä ystävä rakas yritä olla nöyrä ja vaatimaton :eek: ..siun KUULUU saada Neuvolasta asianmukaista ja arvostavaa palvelua!!!!!..

Oikkein mukavaa mieltä ja ihanaa masunkasvattelu aikaa siulle toivottelen!!:heart:

roosamaria todella ihmeellistä käytöstä sun neuvolatädiltä :/ tuostahan pitäisi jo sanoa hänen esimiehelleen...ei taida olla mikään kummoinen asiakaspalvelija. Olisiko sinun mahdollista vaihtaa terkkaria?

Sain taas tänä aamuna punnerrettua pikkiriikkisen vaaleanpunaista paperiin. Aina se säikäyttää, vaikka kahdesti on jo lääkärit todenneet ettei hätää ole. Ja se määrä oli niin minimaalinen, että hätinä erotti...täytyy varmaan siirtyä keltaiseen paperiin, niin ei ihan kaikkea edes huomaa! Tiedän että tämä päivä meni vessassa ramppaamiseksi, vaikka nyt ei olekaan mitään sen jälkeen tullut ja sydänäänet kuulin dopplerilla..tottakai ne piti heti tarkistaa ;)

Nyt töihin, vaikka se motivaatio on edelleen todella tiukasti hukassa =)

T. Unna ja Toivo 10+5

Yhteistyössä