Hei,
vertaistukea hakemassa.. 39-v ikää, ensimmäinen raskaus (pari varhaista keskenmenoa keväältä). Laskettu aika olisi 18.3, joten pitkällä ei vielä ole. Plussatestin tein eilen, maltoin viikon odottaa edellisistä pettymyksistä oppien.
Minulla olisi pari kysymystä, jos osaisitte kertoa.
Miten vitamiinit, kuulemma A-vitamiinia ei saisi purkista syödä? Multivitat pois käytöstä vai kuinka? Otin pari kk sitten käyttöön Tyrni-Omegat (ja 50mg aspiriinin.. korkeaa hemoglobiinia alentamaan.. jonka toki vähensin jo pari viikkoa sitten joka toiseen päivässä, joka kolmanteen), onkohan tämä Tyrni-Omega ihan ok (jopa hyvä?).
Mites ensimmäinen neuvola, milloin sinne tulisi olla yhteydessä? Me asumme tällä hetkellä kahdessa kodissa ja tämä minun kotineuvola on pitkän matkan päässä. Jos kaikki sujuu hyvin, onko siellä käytävä joka kuukausi, äitiysavustuksia (äitiyspakkaus) ajatellen. Vai riittääkö Kelalle, että on rekisteröitynyt neuvolaan ja lääkärintodistus on? Tätä vaihtoehtoa ajattelen siis vain siksi, että jos kaikki sujuu hienosti, voisi mahdollisesti käydä neuvolassa harvemmin kuin 4 viikon välein. Toinen kotimme ei ole Suomessa, joten tässä on nyt hämmentävä tilanne. Jos emme tee jotain uusia suunnitelmia, olen alkuraskauden Suomen järjestelmässä ja jossain 6kk paikkeilla siirryn tulevan kotimaani järjestelmään (joka ei ole Suomen veroinen, esim. sikiöseulontoja ei tarjota lainkaan ja itse olen jotenkin kasvanut siihen ajatukseen, että haluaisin niihin osallistua).
Voikos varhaisultraan mennä omin päin yksityiselle esim. vko 7, ennen yhteydenottoa neuvolaan. En oikein uskalla juhlia, ennen kuin näen onko alkio oikeassa paikassa ja lyökö sydän.
Positiivista mieltä tässä pitää nyt ylläpitää, vaikka jännittääkin. Onneksi täällä on meitä useita! Olen sen verran sekaisin päästäni, että tämä viesti on varmaan aika tökeröä luettavaa. Mutta kyllä tästä ajatukset vielä kirkastuvat, toivotaan niin.
Mukavaa kesää kaikille ja kiitos jos osaatte neuvoa aloittelijaa!