40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Hei,

vertaistukea hakemassa.. 39-v ikää, ensimmäinen raskaus (pari varhaista keskenmenoa keväältä). Laskettu aika olisi 18.3, joten pitkällä ei vielä ole. Plussatestin tein eilen, maltoin viikon odottaa edellisistä pettymyksistä oppien.
Minulla olisi pari kysymystä, jos osaisitte kertoa.

Miten vitamiinit, kuulemma A-vitamiinia ei saisi purkista syödä? Multivitat pois käytöstä vai kuinka? Otin pari kk sitten käyttöön Tyrni-Omegat (ja 50mg aspiriinin.. korkeaa hemoglobiinia alentamaan.. jonka toki vähensin jo pari viikkoa sitten joka toiseen päivässä, joka kolmanteen), onkohan tämä Tyrni-Omega ihan ok (jopa hyvä?).

Mites ensimmäinen neuvola, milloin sinne tulisi olla yhteydessä? Me asumme tällä hetkellä kahdessa kodissa ja tämä minun kotineuvola on pitkän matkan päässä. Jos kaikki sujuu hyvin, onko siellä käytävä joka kuukausi, äitiysavustuksia (äitiyspakkaus) ajatellen. Vai riittääkö Kelalle, että on rekisteröitynyt neuvolaan ja lääkärintodistus on? Tätä vaihtoehtoa ajattelen siis vain siksi, että jos kaikki sujuu hienosti, voisi mahdollisesti käydä neuvolassa harvemmin kuin 4 viikon välein. Toinen kotimme ei ole Suomessa, joten tässä on nyt hämmentävä tilanne. Jos emme tee jotain uusia suunnitelmia, olen alkuraskauden Suomen järjestelmässä ja jossain 6kk paikkeilla siirryn tulevan kotimaani järjestelmään (joka ei ole Suomen veroinen, esim. sikiöseulontoja ei tarjota lainkaan ja itse olen jotenkin kasvanut siihen ajatukseen, että haluaisin niihin osallistua).

Voikos varhaisultraan mennä omin päin yksityiselle esim. vko 7, ennen yhteydenottoa neuvolaan. En oikein uskalla juhlia, ennen kuin näen onko alkio oikeassa paikassa ja lyökö sydän.

Positiivista mieltä tässä pitää nyt ylläpitää, vaikka jännittääkin. Onneksi täällä on meitä useita! Olen sen verran sekaisin päästäni, että tämä viesti on varmaan aika tökeröä luettavaa. Mutta kyllä tästä ajatukset vielä kirkastuvat, toivotaan niin.

Mukavaa kesää kaikille ja kiitos jos osaatte neuvoa aloittelijaa!

Heippa JohannaT ja tervetuloa! :) Yritän vastailla kysymyksiisi parhaani mukaan.

Vitamiinit: mä syön Minisun-multivitamiinia, joka on tarkoitettu raskautta yrittäville, raskautetuille ja imettäville naisille. Siinä on ainakin kaikki tarpeellinen kohdillaan. Kysy neuvolasta tyrni-omegasta tai katso HUSsin sivuilta - siellä oli kattava lista kielletyistä ruoka-aineista.

Neuvola: minä otin sinne yhteyttä nopeasti ja ensimmäinen käynti oli rv 6. Ei siellä minusta ensisynnyttäjäkään 4 viikon välein käy vaan paljon harvemmin. En tiedä missä asut, mutta hel.fi löytyy Helsingin äitiysneuvolaohjelma.

Äitiyspakkaus: tästä ei ole oman käden tietoa, koska en pakkausta viimeksi saanut (asuin Englannissa). Kandee tsekkaa Kelan sivut?

VU: toki voit käydä yksityisellä niin paljon kuin haluat. :) Mä kävin VU:ssa ja aion käydä myös 4D:ssä. Noiden lisäksi käyn raskauden lääkäriseurannat yksityisellä, omalla gynellä.

En tiedä oliko musta kauheasti apua, mutta paljon onnea plussasta ja kysele lisää jos tulee mieleen jotain.

Hyvä Esteri että vuodot loppuivat!

Sirppis 19+0

Odottaja......monesko lapsi.........la

äitiys ja onni (40)...........3..............19.09.13 / TAYS
Odottaja 70 (40)............1yht..........29.10.13
tuulias (40)...................3..............05.11.13
Nicola73 (40)................2..............05.12.13
Sirppuliini (40)..............2..............10.12.13 / KÄTTÄRI
HillaKat (39).................6..............12.12.13
Joulu13 (40).................2..............13.12.13
Alexa (40)....................4..............21.12.13 / KOS
mamuska7 (39)............6..............01.01.14
Milla-Sofia (41)............7..............04.01.14
äiskä-73 (40)...............5..............18.02.14
Esteri1 (40).................1..............19.03.14
JohannaT39.................1..............18.03.14

Synnyttäneet:

Pökön tyttö........3.6.13 (2 pvää yli LA)......poika (4050 g, 52 cm)

Kiitos vastauksista!
Eli yksityiseltä saa ajan varhaisultraan ja heitä ei kiinnosta, olenko jo soitellut neuvolaan vai en? Ja jos oma neuvolani ottaa vastaan vk6 tai vk7, voin kyllä mennä sinnekin. Jostain olin lukevinani, että vko 8 ja silloin en ole lähistöllä. Yritän soittaa aikaa aiemmin.
On tämä jännittävää aikaa. Migreeni tänään ja sitäkään en tiedä, voiko esim. Voltaren Rapidia ottaa. Ehkäpä selviän ilman.
Mitenkäs te muut olette onnistuneet pitämään raskauden salassa, kesälomalla tuntuu olevan kovasti paineita alkoholin käyttöön ja en olisi halukas herättämään kysymyksiä. Onneksi minut tunnetaan "harvoin juovana - kerralla paljon".. eikä joka päivä tissuttelijana ;) Kai sen oluen voi juoda tai vedellä jatkettua siideriä, ettei toisten rantasaunomiset mene pilalle.

Tervetuloa mukaan JohannaT39 :) ja onnea raskautumisesta :heart:
Sirppuliini vastailikin jo aikahyvin noihin siun kysymyksiin :)
Kannattaa myös kysellä asioista siinävaiheessa kun soittelet ekaa aikaa neuvolaan.

Itselläni eka neuvolakäynti 3.7 takana ja oottelen neuvolan kautta lähetteellä ultraa joka on 8.8. Mietin kyllä josko menisin yksityiselle aikasemmin ultraan mutta jotenkin en koe sitä itselläni tarpeelliseksi ja lääkärineuvola mulla on 30.7 joten näin täällä mennään. Tuo 4D kyllä kovasti kiinostaisi käydä mutta saa nähdä tuleeko sit käytyä.

Esteri1 Oon kuullut että noita alkuraskauden tuhruvuotoja saattaa tulla mutta ei olis vaarallisia jos ei sitten rupee oikee kunnolla vuotamaan, itsellä ei ole kokemusta tuhruvuodoista kun joka raskaus on mennyt ilman niitä.
Onneksi vuotosi on loppunut jo. Ja voithan sitten neuvolassa keskustella asiasta.

Täällä tuo pahaolo vielä jonkinverran vaivaa, väsymys on jo jonkinverran helpottanut onneksi mutta rauhassa täytyy vielämennä ettei ihan oo puhkinainen olo.

äiskä-73 villahousu 9+0

JohannaT sinä saat mennä yksityiselle ihan silloin kun haluat - olet käynyt/soitellut neuvolaan tai et. Itsehän sinä siitä maksat ja on tosi yleistä käydä VU:ssa. Minä kävin ekassa raskaudessa km-taustan vuoksi VU:ssa kahden viikon välein eli tällainenkin hulluus on mahdollista. ;)

Enpä usko, että voit Voltarenia ottaa. Panadolilla se on vissiin pärjättävä - ylipäänsä kannattaa ehkä lääkitä itseään mahdollisimman vähän raskausaikana. Kaikki kuitenkin menee suoraan istukan läpi vauveliin. Ruoka-aineissahan on myös vaikka mitä rajoituksia eli jätä nyt aluksi ainakin kittipintaiset juustot ja raa'at kalat ja lihat syömättä. Lista kielletyistä ruoka-aineista on melko kattava, mutta siinäkin voi tietty käyttää tervettä harkintaa miten itse haluaa toimia. Mä olin aika neuroottinen ekassa raskaudessa, nyt ehkä vähän rennompi, mutta edelleen en syö noita ko. juustoja tai raakoja lihoja. Pihvinkin joutuu syömään ihan kypsänä eli pilattuna. :p Tällaisen nettisivun löysin, kandee ehkä katsastaa läpi Raskausaikana vältettävät elintarvikkeet - THL

Mietit raskauden salassapitoa. Mä olen puhunut molemmista raskauksista perheelle ja ystäville tosi avoimesti eli mitään salailun tarvetta ei ole ollut. Mä olen avoin tyyppi ja haluan sitten puhua myös mahdollisista ikävistä asioista eli km tai vastaava ja siksi puhuminen sopii minulle. Mikäli sä haluat asian salata, niin sit kandee varmaan vetää lääkekuurikortti pöytään tai joku muu vastaava. Alkoholia mä en vetäis kyllä ollenkaan - en edes laimennettuna. Alkoholitonta siideriä tai olutta vois tietty ostaa jos se saunaolunen olis vedettävä.

• Tykkää
Reactions: äiskä-73
Moikka kaikille, mä kävin maanantaina RU:ssa (4D) ja kaikki vaikutti olevan kunnossa :) Viimeksi kävin samanlaisessa 5 vuotta sitten ja tekniikka on taas mennyt eteenpäin, mies ja esikoinen(kin) olivat mukana ja saivat seurata tutkimusta isolta näytöltä. Oli helpottavaa saada hyvät uutiset tästäkin tutkimuksesta ja oli kiva että koko perhe sai olla mukana tutkailemassa näytöltä tulevaa perheenjäsentä.

Tervetuloa mukaan JohannaT ja onnea raskaudesta! Kannattaa soittaa Kelaan noista äitisavustus-asioista, jos netistä ei selviä. Tärkeätä on, että kuulut Suomen sos-turvan piiriin, käyt neuvolassa Suomessa tiettyyn RV:eek:on mennessä (16+6?) ja saat sen tarvittavan lääkärintodistuksen. Neuvolakäynnit muutoin eivät ole "pakollisia". Itse asun ulkomailla Euroopan ulkopuolella, ja saan täytettyä ennakkoedellytykset äitiysavustusta varten. Yksityiselle voit tosiaan varata ajan varhaisultraan riippumatta neuvolakäynneistäsi. Kannattaa olla yhteydessä teratologiseen tietopalveluun kun et ole varma, onko joku lääke turvallinen raskauden aikana vai ei.

Nicola (19+6)

JohannaT Yhdyn kyllä Sirppuliininkaa samaan tuon alkoholin suhteen... ja mialuiten juu alkoholitonta.
Enkä kyllä sinuna käyttäisi ollenkaan tuota Voltaren Rapidia, itselläni sitä on määrätty selkä kipuihin enkä todellakaan ole sitä syönyt raskauden aikana ollenkaan enkä muista olisinko edes silloin kun yritin raskautua, Eiköhän se taida olla tuo Panadol mitä suositellaan raskaudenaikana syötäväksi ja sit ne erikseen mitä lääkärinkanssa sovitaan.
Tuo salassa pito taas on jokaisen oma asia milloin haluaa raskaudesta muille kertoa, mulla ei vielä tiedä kun kaikkein lähimmäiset ihmiset.

Varsinkin miehet pitävät raskauksia itsestään selvyytenä. Kun muut raskaudet mennyt ok, kaikki menee samaa rataa. Se ärsyttää todella, kun jos minä olen jostakin huolissaan, vastaus on aina: kaikkihan ne on syntynyt niin kuin pitää.
Itselläni on takana 3 varsinaista keskenmenoa+ 2 tosi varhaisvaiheessa. Ne on opettanut, ettei aina kaikki mene kuin on suunnitellut. Toki ne raskaudet, jotka onnistunut, ovat menneet ok.

Kuun lopulla pitäisi lähteä lapsien kanssa linnanmäelle, korkeasaareen ja ruotsinristeilylle. Kauhistuttaa hieman tai oikeastaan paljon. Pelkästään 4:n päivän istuminen yhellä kurssilla sai alapään niin kipeeksi, että oli vaikeaa kävellä.

Huomenta kaikille.

Minun pitäisi huomenna kertoa vanhemmilleni. Ollaan reissuun lähdössä yhdessä ja kiinnihän jää siitä ettei muki maistu. Ihan turha mitään lääkekuuria yrittää, enemmän vaan suossa äidin kanssa. No toisaalta ajattelin kertomisen suhteen olla avoin. Jos menee kesken, niin sitten menee, voihan siitäkin puhua.

hupiaelämään vanhemmalla iällä esikoista odottavaa voin sanoa, että kyllä miehetkin touhottaa ihan yhtä lailla. Omallanikaan kun ei aiempaa kokemusta ole.

TR
kaksi yötä varhaisultraan....koitan olla aattelematta koko asiaa, mutta kun perjantai koittaa, tiedän olevani hermorauniona :/

Nomutta, ruokarajoituksista olen tiukasti noudattanut raa'an lihan (jota en kyllä syö muutenkaan) ja vakuumipakatun graavilohen, sekä ulkolaisten juustojen syöntikieltoa; kaikkia kotimaisia juustoja, oli ne sitten homppareita tai tuorejuustoja olen syönyt, ja kalatiskiltä ostettua graavilohta (tai äidin tekemää). Kaikkea olen muuten pienissä määrin itselleni sallinut, myös sen lasillisen viiniä ruuan kanssa silloin tällöin tai saunasiiderin joskus harvoin. Kukin toki toimii omien periaatteidensa mukaisesti :) Mutta tosiasiassa uskon, että näissä rajoituksissa ja kielloissa on menty vähän liiankin pitkälle. Silloin kun odotin 90-luvulla kahta ensimmäistä tyttöäni, ei kyllä ollut juuri mitään ruokakieltoja :D

Saas nähä liitynkö joukkoonne perjantaina, onneksi on tässä ennen sitä kaikenlaista puuhaa sen verran, ettei ehdi asiaa koko ajan miettiä! Hitto että oon muuten turvoksissa nyt, ihan käsittämätöntä...

Tere

Onnea ultrasta saaduista uutisista Nicole, kysyittekö sukupuolta?

Johanna tervetuloa porukkaan!!

TR onnea huomiseen ultraan ja tulehan sit kertomaan kuulumiset!

Itse kävin sokerirasituksessa tänään, uusi kokemus sekin, ei paha.
Mutta unohdin kysyä miten ja koska kuulen tulokset =), kertokaahan te viisaammat se mulle!!

Osottaja 25+2

Odottaja70, sukupuoli vahvistui jo aikaisemmin lapsivesitutkimuksessa, poika tulossa.

Mä kävin tänään myös sokerirasituskokeessa ja mun paastoarvo oli sama kuin raja-arvo (5.3), minkä vuoksi joudun alkaa seuraamaan arvoja kotona ja olemaan tarkempi ruokavalion tai lähinnä määrien suhteen, esim. ei liikaa hedelmiä tai maitotuotteita kerralla. plääh

TR
Moi kaikille! Varhaisultrassa käyty ja sama oli tulos kuin viimeksikin, pelkkä raskauspussi löytyi, ei mitään muuta. Hassua on se, että kävin keväälläkin 6+6 viikolla ensimmäisessä ultrassa ja päivä oli perjantai klo 13.00 ja sama lääkäri (ei sentään perjantai 13. päivä...) no, nyt kuitenkin tiedän koska oli ovulaatio koskapa sen tikulla pongasin, joten asia on tätä myöten selvä. Odotellaan koska vuoto alkaa, that´s it. Nytkään ei kuulemma mitään aihetta kaavintaan tai mihinkään seurantaan jos vaan tulee parin viikon sisään itsekseen ulos.

Ihmeen rauhallisesti tämän olen taas ottanut, mutta enpä tiedä josko enää yritetään...toisaalta olisin utelias tietämään, voiko näin käydä vielä kolmannen kerran peräkkäin. On todella huonoa onnea, jos huonolaatuinen munasolu yleensäkin hedelmöittyy ja kehittyy siis ns. tuulimunaraskaus ja se että niitä on kaksin kappalein peräkkäin on myös todella huonoa onnea. Ikähän lisää kyllä keskenmenoriskiä selkeästi, mutta näissä mun tapauksissa ei ole mitään alkiota edes lähtenyt kehittymään!

No mutta, onneksi en itse mitään varsinaista vauvakuumetta pode, ihan vaan tosiaan tuolle yksivuotiaalle olisi ollut kiva sisarus vielä saada, mutta katsotaan. Mitään varsinaista yritystä emme nyt jatka, ja siirrän taas mielenkiintoni ihan toisiin juttuihin :)

Mukavaa kesän jatkoa kaikille ja tsemppiä niillekin, jotka vasta ihan alkutaivalta taittaa raskauden suhteen!

Voi ei TR harmillista että taas kävi noin :heart:
Aikasta hyvin otit kuitenkin asian ja juu josko se kolmaskerta sitten toden sanoo vaikka teillä ei varsinaista yritystä olekkaan
Mukavaa loppukesää kokoteidän perheelle

Viimeksi muokattu:
Buranaa voi ottaa raskausaikana, kunhan ei ota sitä viimeisenä kolmantena. Viimeisenä kolmantena on sitten panadol. Kannattaa lekurilta kysyä, jos tarvitsee vahvempaa. Esim. Panacodia toiset antavat raskaana oleville, vaikka siinä codeiinia, joka on morfiinijohdannainen. Särkylääkeasioissa kannattaa aina kääntyä lekurin puoleen, jotta saa turvalliset vaihtoehdot.

TR!
Tsemppiä sinulle! Ei kannata vielä heittää toivoa kaivoon. Vaikka itselläni on lapsia joka nurkassa, olen kuitenkin kokenut 3 keskenmenoa rv 13 paikkeilla ja 2 on sitten aivan varhaisvaiheessa. Eli yhteensä 5 keskenmenoa. Juuri ennen tätä nykyistä raskautta minulla oli 2 keskenmenoa, jotka päättyi rv 13. Nyt onnellisesti raskaana jo rv 24+4.

Viimeksi muokattu:
TR voi kurjuuden kurjuus että taas tuli huonoja uutisia. :( Ei noin huonoa säkää voi ollakaan. :hug: Tähän varmaan pätee nyt vanha sanonta eli että kolmas kerta toden sanoo - pakkohan sen on. :)

Nicola kiva että 4D:ssä kaikki hyvin. Pitäisi omakin aika varailla kunhan kunnallinen käytynä ja näkee että siellä kaikki hyvin. Se olis huomenaamulla. Hitsi että aika menee nopeasti.

Lomaa olis vielä viikko jäljellä ja sit back to work. Plääh. Saas nähdä alkaako supistelemaan taas. Päätä on vähän särjeskellyt ja erinäisiä kipuja ollut vatsassa. Vauvan liikkeet tuntuu tosi hyvin mikä on ihanaa. :heart: Nyt jännäillään huomista ultraa.

Sirppuliini 19+6

Heissan Kaikki!

Tänään ois sitten käyty antamassa muutama putkilo verta ja viety virtsa näytteet :)
ens.ti ois sitten neuvolalääkäri ja seuraavan viikon to ois se ootettu ultra...
eilen oli kokopäivä kauhee päänsärky ja tietysti vielä päälle tää riivatun pahaolo :mad:
onneks ei enää tänää ole jyskyttänyt nuppia ja pahaolokin on ollut melkein poissa =)

mitenkäs teidän muiden päivät ovat kuluneet????

äiskä ja villahousu 9+6 :heart:

Joo Sirppuliini noin kaksviikkoo niin ultra kutsuu :)
mietin aijemin sitä yksityisen puolen ultraa mutta ei sit tullu mentyä,
edellisessä kyllä kävin siinä mutta nyt en...

Jaahas että Kate on nyt sit synnyttämässä,,,, johan sitä ovat innokkaamat kovasti oottaneetkin :D

No Sirppuliini jos töissä äityy oikeen pahaksi niin sitten on vaan siun jäätävä saikulle :heart:
kattelin just että meillä on kymmenenviikon ero sulla 19+6 ja mulla 9+6 =)

Viimeksi muokattu:
Tere

Voihan kökön kökkö TR kun sulle taas tuli huonoja uutisia :hug:, asenteesi on kyllä edelleen huippu, moiseen en kykenis itse!!
Sirppuliinin ultra uutisia sit huomenna odotellaan kuultavaksi, kipin kapin ne meille sit kertomaan!

Mulle tuli tänään äitiyspakkaus, kovasti sitä hiplasin ja varmasti vielä monta kertaa tänään hiplaan =) on ne vaan niin lutusia nuo vaavin vaatteet!
Mulla jotenkin nyt aika matelee ja odotan että edes rv30 jo tulis..matkaa on vielä siihenkin.

Odottaja 25+6

äiskä asuttiin monta vuotta Enkuissa, niin tulee seurailtua niidenkin uutisia vähän ja vauva-uutiset kiinnostaa tällä hetkellä sattuneesta syystä. ;)

Mä katsoinkin jossain vaiheessa että poksutaan samana päivänä ja että on 10 viikon ero. :)

Tässä kun miettii lomalta töihin paluuta niin sairis kuulostaa oikein hyvältä ajatukselta... :D Eipä se oikeest kyl mitään juhlaa olis.

Odottaja joo tuun kyllä kertomaan ultrakuulumiset. :) Ai sulle tuli nyt äp! Täytyy mennä katsomaan mitä siinä on kun mies on sitä mieltä että me otetaan se kanssa.

• Tykkää
Reactions: äiskä-73

Yhteistyössä