Mukava kuulla, että täällä on jännitetty meidän puolestamme!
3270 g ja 50 cm poika syntyi maailmaan torstaina 8.12. klo: 15.09. Olo on sanoinkuvaamattoman huikea! Kotiin ei olla vielä päästy (itse tulin käymään kotosalla ihan pikaisesti - asutaan ihan sairaalan vieressä. Puhtaat alusvaatteet ja muutamat muutkin oleellisuudet loppuivat ja meinasi mökkihöperyys iskeä, kun olen viimeksi ollut ulkona keskiviikkona aamulla, kun kävelin sairaalaan. Isä ja poika jäivät ruokalevolle ja minä laitoin pussillisen verisiä ja lapsiveden sotkemia vaatteita pyörimään pyykkikoneen pikaohjelmalle - sitä hajua ei voinut jättää muhimaan.). Vauva voi oikein hyvin, mutta pienen keltaisuuden takia vietti viime yön ""valokaapissa"" ja nyt odotellaan verikokeen tuloksia. Toivottavasti jo huomenna päästään ""kunnolla"" kotiin.
Tässä nyt sit odottelen pyykin valmistumista. Ihan hullu olo istua täällä ihan niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Lypsin osastolla ison pullollisen maitoa varalta kaappiin vaikka poika ei varmasti syökään mitään ennen seitsemää ja itse olen paljon ennen sitä jo takaisin osastolla. Onpahan hätävara (ja itse olen tosiaan ihan lähellä, jos nyt jostain syystä jotain kiireellistä tulisi), hirmuinen huoli koko ajan vaikkei mitään syytä olekaan. Näin sitä muuttuu ihan höperöksi.
Meillä kävi tosi hyvä tuuri ja saatiin perhehuone synnytysvuodeosastolta, joten olemme koko perhe olleet yhdessä vuorokaudet ympäri heti alusta asti. Ihanaa, kun mies on ollut siinä lähellä elämässä näitä ensimmäisiä yhteisiä hetkiä!
Onpa hyvä, että voin kertoilla täällä kuulumisia. Muuten varmaan sinkoaisin takaisin sairaalalle ja jättäisin pyykit oman onnensa nojaan.

Uskomatonta, miten levoton olo on, kun vauva ei ole vieressä. Poika on kyllä vienyt äidin sydämen ihan täysin, hän on maailman suloisin pieni olento! Miten sellaista nyyttiä voikin rakastaa jo nyt näin älyttömän paljon?! Hormonit varmasti vaikuttavat mielialaan, mutta vähän väliä saa nieleskellä liikutuksen kyyneliä, kun katselee pikkuista. On tämä ihanaa... Oma pieni sammakkolapsi. *maailman levein hymy*
Synnytys meni hyvin. Keskiviikkona sain neljä kohdunkaulaa kypsyttävää tablettia vaginaalisesti, supistukset voimistuivat pikkuhiljaa mutteivät olleet kipeitä. Viimeisen tabletin sain vähän ennen puoltayötä ja kolmelta yöllä meni lapsivesi. Siitä alkoivatkin kunnolliset (lue: kipeät ja säännölliset) supistukset ja aamulla kahdeksalta kohdunsuu oli auennut neljä senttiä, joten siirryimme synnytyssaliin. Supistukset olivat varsin kipeitä, joten sain epiduraalin (taivaan lahja synnyttäjille - kivut helpottivat ja sain jopa nukuttua pari tuntia). Lepo tuli tarpeeseen! Ennen kahta supistukset alkoivat taas tuntua kipeiltä, olin auki seitsemän senttiä, joten sain uuden epiduraaliannoksen. Supistuksia voimistamaan ja siten avautumista nopeuttamaan sain oksitosiinitipan. Luulin, että avautuminen kestää vielä ainakin pari tuntia ja ajattelin ottaa vielä torkut. Ylläri oli se, ettei puudutus enää vaikuttanut, vaan supistukset yltyivät niin pitkiksi ja kivuliaiksi, että vesi vaan valui silmistä, kun yritin pysyä sängyllä. Isäntä meinasi jo sammuttaa hädissään tippalaitteen, mutta onneksi kutsui vain kätilön paikalle. Suuri oli kätilönkin hämmästys, kun totesi, että kohdunsuu on täysin auki ja voisin ruveta ponnistamaan. Muuten hyvä, mutten tuntenut yhtään ponnistamisen tarvetta.

Onneksi minua alkoi kuitenkin melkein saman tien ponnistuttaa (tuntuu juuri siltä, kuin olisi maailman suurin ja kovin kakka tulossa). Ponnistusvaihe kesti noin 50 minuuttia. Supistukset vain meinasivat hiipua - olivat kestoltaan lyhyitä ja välit pitkiä. Vauva parkkeerasikin päänsä leveimmän kohdan ikuisuudelta tuntuvaksi ajaksi ahtaimpaan paikkaan (päälaki näkyi jo - kuulema) ja minulta meinasi usko loppua, mutta syntyihän se sitten viimein. Komeat kivekset olivat ensimmäinen asia, jonka lapsesta näin.

Sain vauvan rinnalle, isä leikkasi napanuoran ja pesi vauvan. Kun on juuri ponnistanut maailmaan lapsen, niin mikään ei ole niin ""mukavaa"", kuin repeämien ompelu! Ensisynnyttäjäksi repesin vain vähän - viisi pientä tikkiä riitti ja kätilö puudutti hyvin. Epparia ei edes tarvinnut harkita. Nyt voi jo käydä pissalla ilman järjetöntä kirvelyä...
Olo on niin sekava, etten oikein tiedä, mitä kaikkea kertoa. Paitsi tietty sen, että meidän poika on niiiiiiiin ihana! Taisin kyllä jo mainita...

Pyykkikone linkoaa jo - kylläpä se kestikin! Äkkiä takaisin oman rakkaan luokse (mies just soitti, poika nukkuu kuin tukki - eli ainoa, jolla on hätä, on äiti). Teillä kaikilla on vielä edessä maailman hienoin kokemus, sattuuhan se, mutta kyllä vauva olisi miljoona kertaa isommankin kivun arvoinen! Nauttikaa raskaudesta ja yrittäkää saada jotain selvää tästä mun sepustuksestani!
Dora onnesta (ja hormoneista) soikeana
Eme 23.3.2006 KOS (25/30 esikoinen)
Athene 14.4.2006 KYS (28/29, esikoinen)
Tinnu 11.5.2006 OYS (25/27 esikoinen)
Kevätkukkanen (24/27 esikoinen)) 18.5. Lohjan sairaala
Ava 1.6.2006 (26/27 esikoinen)
Nipsu 8.6.2006 (25/29, esikoinen)
Dreamer 13.6.2006 (25/30 itselle esikoinen, miehelle toinen)
Valo 12.6.2006(28/28 esikoinen)
ellinoora 29.6.2006 (28/28 esikoinen)
äityli78 13.7.2006 (27/26 kolmas)
Synnyttäneet:
Dora 8.12.05 poika 3270g/50cm