35v+ odottajat, vol 2

äiti-66: Kyllä vain, tänään oli rakenneultra. Kaikki oli sen mukaan ok, mutta ultralaite ei ollut niin tarkka mitä yksityisellä, jossa olen käynyt esim. niskapoimussa ja parisen viikkoa sitten gynellä. Lääkärikin pariin otteeseen totesi, että eihän tämä laite mikään paras mahdollinen ole.... Mutta pari viikkoa sitten gynekologi ei puhunut sydämen neljästä osasta, sanoi vain että sydän näyttää hyvältä, nyt minulle näytettiin ne. Nelisen viikkoa ja sitten menen 4D:hen eli taas vähän jännitettävää. Mutta jotenkin veriseulatuloksen saatuani jännitin tätä rakenneultraa ihan hirveästi ja kun tulin yhdentoista maissa kotiin, nukuin kolme tuntia viikon kestänyttä paniikkia pois. Eihän toki mikään ole vieläkään varmaa, mutta kyse olikin pääni sisäisestä sekamelskasta, joka nyt tuntuisi helpottavan.

Arvaatkaapa, naurattiko, kun ultaraushuoneen ovi avautui ja esiin astui, yllätys, yllätys, mieslääkäri :LOL: Mieheni ei kuitenkaan vaikuttanut yhtään ynseältä, jopa kysyikin lääkäriltä jotakin tutkimuksen aikana. No, 4D:ssä onkin sitten tämä kahdenviikon takainen vanhempi herrasmiesgynekologi, josta mieheni ei pidä. Katsotaan, miten siellä käy... Ei tosin ole minun ongelmani.

Äiti-66, toivottavasti olosi on ok....

-akkis-
 



anjamarita....39v....ensimmäinen....la 22.07.2008....tyttö tulossa NKL

säihke....37v....kolmas (t-01, p-03)....la 19.08.2008

Äiti-66....41v....neljäs (t-98, p-00, t-05)...la.21.08.2008

sarppa70....37v....ensimmäinen....la 01.11.2008

Kisse....37v....neljäs (t-00, p-01, p-07)....la 20.11.2008 TAYS

TeSuLah....41 v....kolmas (p-03, t-06)....la 25.11.2008 SeKS

Czarina....40v....ensimmäinen....la 26.11.2008....poika tulossa TAYS

minnihiiri68.... 39v.... ensimmäinen.... la 28.11.2008....tyttö tulossa PS

leeloo....36v....ensimmäinen....la 2.12.2008 KÄT

nevi....40v....viides (t-89, p-92, t-95, t-06+lainat-93)....la 23.12.2008 K-HKS

akkamänty....40v....la 26 tai 27.12.2008 TAYS

janttu672....35v....ensimmäinen....la 02.01.2009

tuttelitar....39v....kuudes (p-97, t-98, p-05, p-06, t-07)....la 13.01.2009

nokko....36v....kolmas....la 20.1.2009

lilli70....38v....ensimmäinen....la 21.01.2009

bonbon....36v....toinen (t-07)....la 06.02.2009

riitu68....40v....toinen (p-06)....la 16.02.2009

nimiko....36v....ensimmäinen....la 17.02.2009

Seranzu....37v....kolmas (p-94, t-97)....la 27.02.2009 HYS

päivänkakkara67....41v

Rouva Pikkumyy....neljäs/ensimmäinen yhteinen....la 08.04.2009

mimuli....neljäs....la 08.04.2009

Ninu....39v....neljäs (p-97, t-00, t-02)....la 08.04.2009










Miina70....kolmas (p-94, p-96).... syntynyt :heart: tyttö :heart: 17.06.2008

ansku71....kolmas (p-01, p-06).... syntynyt :heart: poika :heart: 18.06.2008





Menetyksen kokenut;

:hug: diddlina :hug:
 
AKKIS:Voi kun hienoa ettei mitään löytynyt!! :flower: Nyt vain helpottuneella mielellä jatkat eteenpäin raskauttasi :hug: :heart:
Kyllä mä ainakin uskon jotta kyllä sieltä olisi jo jotain löytynyt jos tarvetta olis ollut!!Älähän nyt enää murehdi!!
Vai jotta miesgyne :LOL: :LOL: :LOL:
Eiköhän tämä vointi tästä taas ole huomenna viimeistään ok!!I hope so!! ;)
Kävin äsköön juniorin kans keräämäs vatut puskista ja porukkaa odotellaan kauppareissulta!

Olipahan sitten muuten pirun kylmä pohjoistuuli ulkona!Se sitten helteestä tällä kertaa... :p

Äiti-66
 
Hyvää myöhäisiltaa kaikille onnellisille odottajille.

Ehkäpä minäkin nyt uskaltaisin jo tänne odottajapuolelle siirtyä tuolta kuumeilijoista ja liittyisin joukkoonne. Sain ihanan plussan 30. päivä heinäkuuta, tosin sitä ennen tuli jo monta haamua, himotestaaja kun olin.

Takana on kaksi perättäistä keskenmenoa, mutta toivottavasti tällä kertaa sujuu paremmin. Pikkuisen olen varpaillani, mutta yritän nauttia silti joka hetkestä. Ultra-ajankin jo varasin ja kovin aikaiseksi kylläkin- viikkoja silloin 6 ja jotakin päälle, mutta taidan käydä nyt useammin tässä alussa ultrassa, jotta tiedän, missä mennään.

Laskettuaika on 8.4.2009 (sama kuin Rouva Pikkumyyllä) ja ennestään on jo lapsukaisia nuoruudessa hankittu kolme ja tämä Taimi on nyt sitten numero nelonen.

Pikkuhiljaa sitä alkaa tajuta, että sitä on oikeesti raskaana, mikä on aivan ihanaa ja lähestyvä syksykin näyttää ihan mukavalta.

Hyvää yötä toivottelee Mimuli ja Taimi 4+2
 
Onnittelut plussasta Mimuli!!! Tiedän ihan tasan tarkkaan, miten ihanalta sinusta juuri nyt tuntuu -- tänään näet omasta raskaustestistänikin tuli selkeä plussa... Laskettu aika on myös samainen 8.4.

Olen leijaillut koko illan ties missä sfääreissä, tämä 4. raskaus on niin toivottu. Isommat sisaruksetkin toivoisivat kovasti vielä yhtä vauvaa perheeseen, vaikka heille tästä ei tietenkään kerrota vielä pitkään aikaan...

Jostain syystä ikäni (39 vee) ei tunnukaan yhtään missään. Paitsi ehkä siinä, että tänään ostin samalla kauppareissulla raskaustestin ja uudet juoksulenkkarit loppuunkulutettujen tilalle. Esikoista odottaessani ostin muistaakseni suklaalevyn ja lopetin kunnostani huolehtimisen saman tien...

Oikein ihanaa loppukesää ja syksyä kaikille teille 35+-odottajille! Meiltähän tämä homma luonnistuu jo ihan iän suoman kokemuksen perusteella ;-)
 
Kiitoksia kaikille tervetulotoivotuksistanne! :flower:

On se jännää, kun monella nyt tuo sama laskettu aika! :heart:

Itsekkin varasin ajan varhaisultraan, se on rv 7+2, koska ajattelin, on mukavampaa mennä perjantaina, viimeksi olin rv 6+4, ja gyne sanoi minulle, että on siinä ja siinä erottuvatko sydänäänet, kyllä ne erottuivat! :heart: Tämä kierto on niin erilainen, kun en tiedä milloin olen salaa ovuloinut, en uskaltanut, ultraa niin aikaseksi tilata! No 3 vkoa eilisestä, nopeasti se aika menee, varsinkin kun työt alkavat maanantaina! :heart: Nyt tuntuu jopa töihin meno mukavalle! :D Kantaa pientä salamatkustajaa mukanaan, ja nyt kun syksy ja talvi tulossa ulospäinkään ei heti huomaa mitään , vaatetuksen ansiosta! :heart:

Arvatkaapa mitä? Eilenhän sitä piti sovittaa myös äitiysfarkkujani jalkaan, että mahtuvatko talven jäljiltä? :LOL: Kyllähän se sopii, kiva juttu!

Millaisia vaatteita käytätte odotusaikana? Minä nyt vielä tietenkin ihan normaaleja kun asiaa ei mistään huomaa(raskautta siis), ehkä alavatsa on pikkasen turvonnut, onko muilla samoilla pvllä menevillä myös?

Mimuli: se on kiva, että menet varhaisultraan ja on hyvä oman mielenrauhansakin takia käydä ultrissa ehkä useammin.

Minäkin soittelen TYKS:iin jahka nyt muutamia pv:ä on mennyt tai viikko. :heart: En oikein ole varma, tarkottivatko, että ultraavat siellä myös varhaisultran? Soittamalla se selviää.

Olo on kyllä niin Onnelinen tästä raskaudestamme! :heart:

Uskallatteko/oletteko uskaltaneet ostaa tulevalle pienelle vaatteita jo heti alkuraskaudessa? Kovasti eilen niitä kaupoissa hypistelin, mutten ostanut, ovat niin suloisia! :heart: ..Taustaa kmraskaudessa ja sitä ennen tuli ostettua aika paljon vaatteita, meillä on siitä saakka ollut vauvanvaatekaappi, ja juuri ennen plussausta ajattelin, että tyhjennän sen pahvilaatikoihin, kun sitä plussaa ei tule! :saint: , mutta elämä yllätti" :heart:

Sama toi´nen mitä mietin, mies lähtee 11.8 kuntoutukseen, ajattelin, että on se vaikeaa saada ne ovulaatioajat natsaamaan! :LOL: No nyt en taidakkaan ovuloida! :heart:

Lopuksi vähän hlökohtasempi kysymys: Oletteko uskaltaneet harrastaa seksiä heti raskauden alussa? Oma vastaus: Meillä lempeiltiin eilisiltana, mies sanoikin jälkeenpäin olleensa varovainen! :heart: No ei se ainakaan sattunut ja ihan mukavaa oli. :saint:

Ihanat lauantaiaamun terveiset täältä Lounaasta! :heart:

Rva Pikkumyy ja Pirpana :heart: 4+3 :heart:
 
Hei Mimuli ja Ninu, teretulemast!

Ja Ninulle toivon todella, että voit käyttää lenkkareitasi vielä pitkään raskausaikana. Itse olen kohta lähdössä pienelle lenkille, josko pahoinvointini sen kestäisi. Mutta se täytyy tunnustaa, että on kauhea ikävä kunnon liikuntaa.....

Rva Pikkumyy: Olet niin ihanan "irti maasta" :). En sano tätä millään pahalla, vaan sillä, että on ihanaa, kun ihmiset uskaltavat heittäytyä hyvien tunteiden vietäviksi. Oma mielentilani on nimittäin ollut koko raskausajan aivan toistalaitaa. Itse en vieläkään kykene `irrottautumaan` ja ´antamaan vain mennä´, hetki kerralla edetään. Mutta äiti-66, en ihan niin epätoivoinen ole enää, varovainen, "tarkka" ja "ankara" (siitä, mitä puhun ja mitä sallin ihmisten minulle raskaudesta puhuvan), ja pidättyväinen kylläkin, ei vieläkään tunnu siltä, että kykenisin muuten tuntemaan. Eli rva Pikkumyy en kommentoi noihin muihin kysymyksiisi mitään, mutta tuohon seksiasiaan on pakko vastata :kieh:! Olen uskaltanut harrastaa seksiä, koska ei ole ollut mitään vuotoja tai kipuja. Minua on vaivannut kova paha olo aina näihin päiviin asti (rv19 +1, eilen oli taas todella hyvä päivä, nytkään ei tunnu pahalta, ainakaan vielä) ja pahimpina oksentelu- ja pahoinvointiaikoina seksi oli ainoa, joka hetkeksi poisti kauhean inhottavan olon :D. Hassua sinänsä, että huonon olon vuoksi en kertakaikkiaan meinannut välillä jaksaa tehdä mitään, olla vain ja maata tai istua, mutta seksi kyllä maistui :LOL: eikä pahasta olosta ollut tietoakaan, todella kummallista! Eli jos ei ole mitään erikoisia tuntemuksia, niin ei kun menoksi, mutta tietenkin jos jotakin tulee, kannattaa varmistaa asia lekurilta.

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille!
 
Huomenia!
Olenkin lueskellut tämän palstan sivuja tässä aamun aloitukseksi. Nyt alkaa tämä odotus konkretisoitua. Oli mukavaa lukea kirjoituksianne - samalla oppi tuntemaan teitä muita paremmin.

Ninulle onnittelut plussasta myös! 8.4. syntyvät vauvelit ovat sitten oinaita horoskoopiltaan. Suvussani on paljon huhtikuun alussa syntyneitä ja kaikki ovat aika tempperamenttisia ja puheliaita, itsepäisiäkin - siis todellisia oinaita.

Neuvolaankin voisi vaikka ensi viikolla soitella ja varata aikaa, vaikka muistaakseni taisi viimeksi olla käynti vasta viikolla 8, joten sen puoleen ei ole kiirettä.

Rouva Pikkumyy kyseli vaatteista: mulla on paljon ihan tavallisia tunikoita ja nyt eilen shoppailemassa yritin ottaa huomioon, että maha tulee kasvamaan. Eli katselin paitoja sillä silmällä, että venyisivätkö tarvittaessa. Housuja en nyt ostele (paitsi sitten kun tarvitsee ostaa niitä äippähousuja), mutta hameet sopeutuvat helpommin kasvavaan mahaan. Jakkuja voi pitää auki jne. Mulla on myös pari äippävaatetta kaapissa viime talvelta. Vauvalle olen ostanut ainoastaan kesälomamatkalta ne virkatut tossut, matkalta, jossa pieni Taimemme sai alkunsa.

Seksiä kyllä uskallamme harrastaa. Toki jos jotakin erikoista ilmaantuu, sitten toimitaan sen mukaan.

Vatsa on ehkä tavanomaista turpeampi, mutta suuri osa siinä on tuota lomaläskiä. Onnistuin viime kevättalvena pudottamaan viisi kiloa, jotka siis kesällä palasivat takaisin. Odotusta ajatellen nämä kilot eivät olisi olleet tervetulleita, voipi olla rankkaa loppuvaiheessa. Joskus silloin kolmikymppisenä painoin loppuraskaudessa saman kuin nyt - tosin silloin raskauskilojakaan ei kovin paljoa tullut. Liikun kuitenkin paljon ja yritän nyt tsempata entistä enemmän terveellisemmän ruokavalion perään.

Mulla ei todennäköisesti vielä sydänäänet siinä ekassa ultrassa erotu, mutta nyt mulla on aika sellaiselle gynelle, joka on erikoistunut alkuraskauksiin ja lapsettomuusasioihin, joten haluan hänen mielipiteensä ja näkemyksensä, josko alkuraskauttani voisi jotenkin tukea. Kalliiksihan se tulee, jos ultrassa ramppaa useasti, mutta minä haluan nyt tietää, missä mennään.

Pitäisi varmaankin aloittaa pienellä siivoamisella tämä lauantaipäivä - imurikin on ihan näköpiirissa jo.
Niin ja pikkuhiljaa täytyy alkaa myös suunnata katsetta alkavaa koulua varten. Arki tuntuu kyllä nyt paljon kivemmalta, kun on tuo Taimi matkassa.

Hyvää lauantaipäivää kaikille, Mimuli ja Taimi 4+3
 
Pitkästä aikaa ajattelin raapustella minäkin.

Olen ollut viime viikot käytännössä liikuntakyvytön näiden liitoskipujen takia. Aivan mieletön vihlonta ja jomotus tuossa häpyliitoksen alueella, kävely on joinain päivinä täysin mahdotonta. Nyt sitten kärvistellään saikulla jo viidettä viikkoa ja lievää mökkihöperyyttä onkin havaittavissa.. :LOL:

Tervetuloa uusille!! Mukavaa että keskustelijoiden määrä täällä vain kasvaa. :)

Minnihiiri-68, ihana kuva teidän tytöstä! Itse ajattelin tilata ajan 4D:n ensi viikolla, myös tuonne Femedaan. Tilasitko ajan kuinka kauan ennen ultraa, saakohan sieltä aikoja kuinka hyvin? Entä tehdäänkö se ultraus vatsan päältä vai sisäkautta?

Meillä on ensi keskiviikkona myös ylimääräinen kunnallinen ultra mun raskausdiabeteksen takia. Sf-mitta oli viime tiistaina neuvolassa 21 cm eli yläkäyrillä mennään. Vähän jännittää että millainen jättivauva meille onkaan tulossa!! :eek:

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Leeloo rv 22+4
 
Täällä ilmoittautuu yks 41v. heinäkuun alussa plussan saanut. Joku kirjoitti täällä aikaisemmin että oli ollut "valekuukautiset" välissä ja laskettu aika olikin pidemmällä. Mulla oli myös niukat kuukautiset kesäkuun alussa, mutta mitään raskausoireita mulla ei ollut niiden jälkeen, ehkä olin vain tavallista väsyneempi. Rinnat kipeyty vasta heinäkuun alussa plussauksen aikaan. Sydänäänet kuultiin neuvolassa viikolla 8+1 vaikka terkkari sanoi että äärimmäisen harvinaista että näillä viikoilla kuuluisi. Onko täällä vastaavan kokeneita? Varmuuden saan vasta muutaman viikon päästä varhaisultrassa, mutta nyt jo mietityttää kovasti onko tämmöinen mahdollista.....
 
leeloo mulla oli edellisessä raskaudessa raskausdiabetes ja aloin pistää insuliineja viikosta 30 ja tässä raskaudessa lainaan neuvolasta viikolla 27-28 mittarin ja kts. uudelleen, kun viikolla 12 tehtiin sokerirasitus ja yksi arvo oli koholla. Seurasin viikon neuvolan mittarilla, mutta kaikki arvot olivat silloin ok! Onneksi......nyt on pelko persuuksissa, että taas iskee sama tauti, mutta onneksi paranin, kun pikkumies tuli maailmaan viime syksynä :D

Akkamänty Vai miesgyne tuli ovesta :saint:
Jouduin käymään noin 2-3 viiikon välein polilla viime raskaudessa ja se oli tylsää, kun koskaan ei tiennyt kuka kts. alavärkkiä seuraavan kerran vaikkakin kaikki ovat siellä polilla ihan päteviä, mutta silti.....

Nyt täytyy mennä tekemään salaattia ja muita synttärijuttuja, kun vieraat tulevat illalla pojan synttäreille =) HIPHURREI :D
Kisse ja Hipsu 24+2 :heart:
 
leeloo: Kuulostaa todella kurjalta tuollainen vointi....... :hug: Tsemppiä. Näin noviisina kysyn, että mitä lekurit tuollaiseen sanovat? Ja nyt sitten tyhmääkin tyhmempi kysymys, mutta siihen eivät sitten mitkään kipulääkkeet auta, edes pikkuisen vaan on vaan kestettävä?


Vielä lisään tuohon miesgynekologi asiaan, että ne jotka eivät muista tai tiedä, niin 2,5 viikkoa sitten miesgynekologilla käytyäni mieheni ilmoitti, että hän ei ole koskaan voinut sietää, että käyn tai että nainen yleensäkin käy miesgynekologilla. Hänen mielestään on ylipäänsä perverssiä, että mies hakeutuu tuolle erikoistumisalalle. No minähän vedin sitten hitonmoiset pultit moisesta katsantokannasta, en nimittäin käsitä tuota ajatusmaailmaa ollenkaan ja se miesgynari, jossa yksityisellä käyn, on minun makuuni todella mahtava, oikea herrasmies. Mutta, eilen ei siis miehessäni näkynyt merkkiäkään vastenmielisyydestä miesgynekologia kohtaan, katsotaan, miten käy kuukauden päästä 4d:ssä :kieh:

Ja nyt tytärpuolen kanssa touhuilemaan, heipsan!

 
Tosi hauska juttu, että täältä netistä löytyy tällaista "vertaistukea". Kolmea vanhinta lasta odottaessa ei olisi tullut mieleenikään surffailla netissä, mutta nyt tämä tuntuu tosi mukavalta. Eikä omassa kaveri- ja tuttavapiirissä enää kovin näistä vauva-asioista edes jakseta innostua... ehkä joku muukin on huomannut saman ilmiön...? Kiirehditään vaan selittämään kovaan ääneen, että on se niin kivaa, kun lapset on jo tehty. Tuskin maltan odottaa, että pääsen joskus paljastamaan tämän ihanan salaisuuden kaikille heille myös ;-)

Rva Pikkumyy, samat sanat tuosta töihinmenosta. Viime viikolla koko ajatus ihan tympi vaan, mutta nyt on aivan toinen ääni kellossa. Kyllähän sitä hyvin jouluun asti jaksaa ja sitten pienen pätkän ennen hiihtolomaa ja mammista. Äitiyslomammehan taitaa alkaa noin helmikuun lopussa. Mulla on muuten myös alavatsa turvoksissa, ja kun istun esim. autossa, tuntuu, että vatsassa on jotenkin ahdasta. On semmoinen jäykkä ja täysi olo koko ajan.
Ja nauti vaan ihan täysillä raskaudestasi! Jos joku menee pieleen, niin sitä voi surra sitten kun on sen aika. Aika harvoja näin mahtavia tunteita elämässä eteen sattuu, joten tästä kannattaa oottaa ilo irti.


Akkamänty, kiitos tervetulotoivotuksesta :) Miten monta viikkoa raskauden alusta pystyit itse harrastamaan kunnon liikuntaa? Juoksitko? Olisi kiva tietää. Luin jostain, että ainakin viikolle 14 voisi juosta, jos kaikki on ok. Sauvakävely lienee ok vaikka ihan raskauden loppuun asti, mutta sykerajoja pitäisi kai jotenkin seurata...?

Mimuli, enpäs ollut muuten vielä ehtinytkään selvittää tuota horoskooppiasiaa. Meidän suvussa ollaan perinteisesti oltu joko jousi- tai vesimiehiä, kauriita ja kaloja, joten oinas olisi uusi tuttavuus :) Tosin edelliset raskaudet ovat menneet 16, 16 ja 10 päivää yliaikaiseksi, joten voi olla jopa härkäkin tiedossa täällä päässä... Toivon kuitenkin sinulle ehdottomasti oinasta, sillä odottavan aika on nii-iin pitkä :)

Öh, semmoista haluaisin kysyä teiltä kaikilta, että ylimääräisissä ultrissa käyminen on nykyään ilmeisesti enemmänkin sääntö kuin poikkeus? Tai vaikuttaako tämä ikä jotenkin niin, että ultria tulee jo virankin puolesta enemmän? Itse ajattelin käydä vaan ne pakolliset 2 ultraa läpi, mut ehkä siis olisi järkeä käydä jo aiemmin yksityisellä. Onko kovin kallista touhua, tai voisiko työpaikkalääkäriltä pyytää lähetettä ultraan?

Ihanaa kesäpäivää kaikille, nyt lähden esikoisen kanssa järvelle uimaan =)
 
Akkamänty, onnittelut hyvistä rakenneultrakuulumisista :) Varmasti iso kivi vierähti pois sydämeltä.

Kaikille uusille tervetuloa mukaan :wave:

Rouva Pikkumyy, mulla on vieläkin käytössä ihan normaalit vaatteet, vaikka raskausviikkoja on jo 23+1 eli mulla on edelleen aika pieni masu. Eilen kyllä totesin, että farkkucaprit ei enää montaa päivää mahdu jalkaan, kun ne jo pikkasen puristaa masun kohdalta. Mulla on hankittuna yhdet äitiysfarkut ja puuvillahousut, niillä yritän selvitä koko raskausajan, onneksi tämä nykymuoti on sellaista, että noiden tunikoiden kanssa pärjää hyvin pitkälle ja kun käyttää masutuubia, niin tavallisia trikoopaitojakin voi hyvin käyttää.

Ensimmäiset vaatteet pikkuiselle ostin vasta np-ultran jälkeen ja silloinkin vasta ihan muutaman potkupuvun.

Kyllä meilläkin on harrastettu seksiä ihan koko raskauden ajan. Alkuraskaudessa kyllä vähän vähemmän kuin normaalisti, kun mulla oli jatkuvasti niin paha olo ja väsytti, yleensä meninkin jo miestä aikaisemmin nukkumaan.

Leeloo, varasin sen 4D-ultran ainakin kuukautta aikaisemmin. Kehoittaisin soittamaan mahdollisimman pian sinne Femedaan, koska mulle jäi sellainen mielikuva kun varasin sitä omaa aikaa, että Bruno Cacciatore olisi kohta jäämässä lomalle ja Bruno on ainoa, joka tekee niitä 4D-utlrauksia Femedassa. Ultraus tehdään vatsan päältä, älä laita kovin hienoja vaatteita päälle, jouduin pesemään sekä puseron että housut sen jälkeen, koska sitä geeliä oli joka paikassa :LOL:

Ninu, joissakin kunnissa / kaupungeissa tarjotaan vain yksi ultra raskausaikana ja sen takia aika monet käyvät omakustanteisesti yksityisellä ultrassa. Meillä oli kyllä kaksi ultraa kaupungin puolesta, mutta ihan uteliaisuudesta halusin käydä vielä siinä 4D:ssä, kun niin monet kehuivat sitä, ja eipä kyllä kaduta yhtään että tuli käytyä :D Ja kyllä mulla oli ikäni puolesta vähän huoli, että onko pikkuisella kaikki hyvin, vaikka veriseulan tulokset oli normaalit ja raskaus on edennyt ongelmitta.

Huoh, nyt ajattelin istahtaa tuonne sohvan nurkkaan vähäksi aikaa ja rentoutua. Koko päivä onkin tullut ravattua pitkin kaupunkia ja siivottua koti.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille :wave:
 
akkamänty: Sinulla on ollutkin harvinaisen paljon pahoinvointia ja pitkään, minulla myös nykyisestä esikois ja kuopus pojastani sama juttu!Kuopuksesta olin sairaalassakin asian tiimoilta rv 10 aikoihin! Kyllä se aikanaan helpotti se pahoinvointi, minulla teki sen lisäksi myös migreeniä, eli oksentelin, olin migreenissä ja toisinpäin! Pahoinvoinnista ei kuitenkaan sikiölle vaaraa ole, sikiö ottaa tarvittavansa äidin elimistössä ja kasvaa! :heart: Olet ilmeisesti muutoinkin elänyt odotuksessasi jännityksen hetkiä!? Toivon sinulle kaikkea hyvää raskauteesi ja Onnea, että kaikki sujuukin hyvin ja näin me uskomme asian menevänkin! :flower: Juu ja oikeassa olet, elän tunteella! :heart:

Päivänkakkara67!: Tervetuloa, tänne jatkamaan nyt tuolta kuumeilupuolelta jutusteluja! :flower: . Milloin sinulla on se ultra : Onko siitä vielä tietoa? Siinä kyllä nähdään sikiön koko tarkkaan! :heart: Kokemusta minulla ei kyllä ole asiasta , mitä kysyit, mutta sen uskoisin tietävän, ettei sikiön sydänääniä voi vielä kuulla rv 8+1, eli olet varmasti pidemmällä! :heart:

Leeloolle: Voimia kipujen kanssa painimisessa ja onnea sinne ultraankin! :flower:

Synttärionnittelut Kisselle! :flower:

Ninu: Juu tämä nykyaikainen kommunikointi netin välityksellä samoissa mietiskelyissä olevien kanssa on upea juttu! :D Niin samaa mieltä kanssasi, meidän työporukassa kaikki naisia, eli noin 18 naista, toimin siis hoitoalalla, paljon naisia , jotka pian jo jäävät eläkkeelle! Eli seksi ei ole heidän elämässään tai lapsien hankkiminen ihan päällimmäisenä mielessä! :D Monet ihmettelivätkin naimisiinmenoamme marraskuussa, että miksi ihmeessä? :LOL:
Sitten meillä odottaa vauvaa 2 sijaista, toinen ensimmäistään 23v iältään ja toinen toistaan, iältään 26v, muut hoitajat tästä vanhempia...Kommentteja varmasti saan aikanaan ja selän takana puhumista! Mutta antaa toisten ihmetellä! :saint:

Minnihiirille: Myös tervehdys! :flower: Olet kyllä hoikkavatsainen odottaja, mutta kyllä se vauva siellä hyvin kasvaa! :heart: Sinullakin ehkä taaksepäin kallistunut kohtu, se peittää aljon masun kasvua, minulla nimittäin on voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu.Vatsa ei ole heti pompahtanut esiin.

Ja ultrista yleisesti: Minulle keskenmenon jälkeen ohjelmoitiin seuraavaa mahdollista raskautta varten useampia ultria, muutoin varmaan olisi npultra ja rakenneultra kunnan puolelta.

Ihanat illanjatkot kaikille!

Niin mielessäni päädyin ajatukseen, etten pidä kiirettä vauvan vaatteiden hankinnalla, ihaniahan ne kyllä ovat, voihan niitä katsella, mutta ei ostella tarvitse vielä! :D

Heissan Rva Pikkumyy ja Pirpana :heart:
 
Tervetuloa mukaan mimuli, Ninu ja päivänkakkara67 =)
Lisäsin teidät listaan. Ilmoitelkaa jos haluatte esille muitakin tietoja.

Kaikki muutkin tässä pinossa; ilmoittakaa jos teillä on korjauksia tai lisäyksiä listaan.

Bonbon yksityisviestini koski sinun ensimmäistä lastasi. Kyselin haluaisitko jonkin erikoismaininnan hänestä listaan :heart:


HYVÄÄ SYNTYMÄPÄIVÄÄ Kissen 7v poika :D




Kiva kuulla sinusta leeloo pitkästä aikaa. Harmi vaan että kuulumisesi ovat noin kurjat :hug:

Minä vaihdoin äitiyshousuihin jo kesän alussa :whistle: Ostin uutena mammacaprit ja -hameen, kun en ole aikasemmin tarvinnut kesällä isoja vaatteita. Farkkuja minulta löytyy parit/kolmet, joten niillä menen varmaan joulukuulle asti. Varsinaisia äippäpaitoja en omista, mutta tosiaan tämä nykyinen tunikamuoti ajaa saman asian. Talvitakkia olen hieman jo miettinyt, mutta sitä tarvitsee niin lyhyen ajan. Saa nyt nähdä millainen talvi tulee tänä vuonna....hmmm....nyt vasta tajusin että taitaa syystakki olla tarpeellisempi. Ei taidakaan nuo minun vanhat takit mennä edes enää kiinni mahan kohdalta :whistle:

Saattelin tuossa juuri lainatyttöämme junalle. On se vaan niin haikeaa kun yksi 'lapsista' aina lähtee luotamme. Nyt on vielä pitkä syksy edessä ennen syyslomaa. Pitääpä houkutella hänet tänne pariksi viikonlopuksi ennen sitä.


Nevi ja Vilttitossu rv 19+4
 
Pääsiköhän anjamarita jo viikonlopuksi kotiin? Toivottavasti hällä meni kaikki hyvin. Täällä kovin jo odotan ekoja kuulumisia vauvelista. Ja eikös kuvakin olisi hienoa =)

Mitäs kuuluu saippa70, Czarina, janttu672, tuttelitar, lilli70 ja Seranzu ? Toivottavasti kaikki hyvin ja nautitte masujen kasvattelusta :)



Nevi ja Vilttitossu rv 19+4
 
Aamu taas valjennut!
, huomenia kaikille!

Aha , ne olivatkin Kissen pojan syntymäpäivät, no onnittelut pojalle, 7 vuotiaalle!


Tänä aamuna tein vielä varmistustestin Apteekin omalla testillä, nyt uskon, että olen raskaana, kun siihenkin tuli plussa!

Nevi: Sinähän olet jo pian raskauden puoli välissä, Onnittelut!


Menikö teidän mielestä, ketkä olette jo pitemmällä raskaudessanne ensimmäiset 12vkoa nopeasti?

Ihanaa Sunnuntai aamua kaikille!


Rva Pikkumyy ja
Pirpana 4+4
 
Huomenta minunkin puolestani :)

Menin illalla jo puoli kymmenen aikaan nukkumaan ja tässä sitä sitten jo kukutaan. Ajattelin alkaa vaihtamaan lakanoita, ostin Hemtexilta eilen uusia, mutta sitä ennen piipahdan täällä.

Ja jos olisin ollut huonolla tuulelle, niin jopa olisi mieli muuttunut Rva Pikkumyyn veikeän viestin vuoksi :) On TODELLA mahtavaa, että olet noin "onnesta soikeana" ja se kyllä välittyy tännekin! =) Eipä sillä, etteivätkö kaikki plussalaiset olisi onnellisia ja jokaisella varmasti mieli ja tunteet hyppivät puoli metriä irti maanpinnasta, mutta nuo sinun äskeisen viestisi kuvat ovat kyllä ylivetoja! Eipä kai sitä plussatunnetta voisi paremmin kuvata.

Nevi kertoi vaatehankinnoistaan. Minä hiukan tässä jo tuskailen, kun farkkucaprini meinaavat puristaa reisistä, että on tainnut kiloja tulla jo enemmänkin kuin kaksi enkä jälleen kerran voi itselleni mitään, että tuntuu inhottavalta, kun vanha vaate alkaa puristaa eikä pysty tekemään asialle nyt mitään, eli pientä sopeutumispainia tässä itseni kanssa käyn..... Vaakaa minulla ei ole ollut kotona yli kymmeneen vuoteen enkä sitä kyllä tänne hankikaan, saa neuvolan mittaukset tämän ajanjakson riittää. Pitäisi minunkin varmasti lähteä ostamaan jotkut pitkät housut, kun nuo työtkin alkavat viikon päästä. Toisaalta, tilasin perjantaina netistä bellybeltin, että käyttäisin vanhoja housujani sen avulla, mutta sitten minun pitäisi hankkia pitempiä ja väljempiä puseroita, nyt löytyy lähinnä vartalonmyötäisiä ja lyhyitä paitoja. Ärsyttää tämäkin, koska ensinnäkään ei millään huvittaisi lähteä varta vasten etsimään vaatteita, olen aina ollut laiska sellaisessa. Pari-kolme kertaa vuodessa innostun kauppoja kiertäessäni ostamaan vaatteita, ostan niitä extemporepäätöksellä ja yleensä ne ovat kelvanneet monia vuosia, mutta en asiakseni ota ja lähde ostamaan jotakin tiettyä vaatetta, se on minun luonteelleni ahdistavaa, koska silloin yleensä tuntuu ylivoimaiselta löytää sopivaa ja kivan näköistä. Ääh, tämän asian saisi joku muu hoitaa puolestani, mutta ei kai tässä muukaan auta kuin nöyrtyä ja nostaa levenevä ahterinsa kauppakierrokselle. Taidan ensin marssia HennesM:lle....

Ja pahoittelut vartaloani koskevista ilmaisuista! Kuten olen joskus aiemminkin jo maininnut, en tarkastele muiden ihmisten vartaloita kriittisesti, ihailen tasapainoisia ihmisiä, ihmisiä, jotka ovat itsensä kanssa "sinut", en ulkokuoreltaan muotimaailman kauneusihanteen mukaisia. Mutta, olen koko aikuisikäni, ja itseasiassa sitä aiemminkin, ollut hyvin kriittinen OMAN vartaloni suhteen ja siksi vartalonmuutokset, vaikkakin johtuvat näinkin ihanasta asiasta kuin raskaudesta, ovat minulle itseni hyväksymisen opettelua. Itseasiassa tuntuu, että olen tässä vartaloasiassa murrosikäsen tasolla, eli onhan se "JO" nelikymppisenä hyvä saada murroikä päätökseen!!!

Ninu: Heitit "kipeän" kysymyksen tuosta raskausajan liikunnasta.... . Minulla on ollut niin kovana tuo kuvotus ja oksentelu, että liikuntani on jäänyt hyvin kevyeksi. Pystyin alkamaan liikkumaan vasta, kun aloin ottaa primperan-lääkettä noin kuukausi sitten. Mutta lääkkeestä huolimatta esim. vesijuoksu on oksettanut, samoin innoistuin yhtenä sunnuntaina pyöräilemään n. 40 km ja seuraava päivä menikin sitten taas veskiä tervehtiessä. Muutaman kerran olen sykemittarin kanssa käynyt n.35 minuutin juoksulla, mutta kunto on huonontunut (plääh), ja tällä hetkellä liikunnan saralla suurin henkireikäni onkin vesijuoksu, joka tosin sitä tehdessä ei tunnu raskaalta, mutta sen jälkeen pahoinvointi on aina ilmaantunut, vaihtelevalla voimakkuudella. Ja sitten olen käynyt muutaman kerran liikuntakeskukseni, jossa olen ns. jäsen, sellaisilla joogatyyppisillä venyttelytunneilla. Liikuntakeskuksessa, jossa ennen raskauttani kävin jumpilla, on käynyt odottavia äitejä ihan kovaakin fyysistä rasitusta olevilla tunneilla, joku hurjapää jopa loppumetreille saakka, tai esim. kuntosalilla, mutta tottakai heidän vauhtinsa on ollut selkeästi maltillisempaa kuin muiden, niinkuin pitääkin olla. Raskausaikana suositellaan (vaihtelee suosittelijasta), että syke ei saisi kohota joko yli 140 tai yli 150, koska mahassa olevan lapsen syke nousee äidin sykkeen mukana ja lapsen syke on jo muutenkin selvästi äidin sykettä korkeampi. Eli suosittelen sykemittarin käyttöä, ainakin aluksi, niin oppii huomaamaan, millaisilla tuntemuksilla syke nousee noiden rajojen pintaan. Yksi jumppafriikki työkaverini käveli ihan viimeisiin päiviin asti kymmenen kilometrin lenkkejä, mutta hän siis käveli, eli syke ei päässyt nousemaan. Kyseinen työkaveri oli raskaudessaan muutenkin todella onnellisessa asemassa, että koko raskausaikana hänellä ei tuntunut olevan mitään negatiivisia tuntemuksia. Hän juoksi n. 10 km lenkkejä viidennen raskauskuukauden loppuun, sitten hän lopetti juoksemisen ihan vain varmuuden vuoksi, mutta virtaa tuntui naisella siitä huolimatta riittävän aina loppuun asti. Eli raskausaikana ne omat tuntemukset ovat niin määräävässä asemassa. Ja siis sauvakävelyhän on ok, mutta siinäkin syke nousee tavallista kävelyä korkeammaksi, ainakin aika ajoin, joten aluksi kannattaisi käyttää sykemittaria, jotta oppii huomaamaan, miten reagoi, kun syke on esim. 140.
Jos minä olisin saanut päättää, miten raskauteni sujuu, nytkin lähtisin tunnin juoksulenkille tästä ihan noin vain, puoli huolimattomasti ilman huolen häivää, mutta kun eilen kaupungilla tytärpuoleni kanssa pari tuntia kävellessä nousi palantunne ruokatorvea pitkin kurkkuun, että nouseeko mahasta jotakin vai eikö nouse, niin ei tässä kovin uskalla kovasykkeisiä ´voimisteluja´ tehdä. Eihän pahoinvointi vauvalle pahasta ole, mutta olen jo niin väsynyt oksentamiseen ja erityisesti siihen tunteeseen, että oksettaisi, mutta kun ei tule, niin olokaan ei helpoti, joten en viitsi turhia riskejäkään ottaa. Tänään kuitenkin menen vesijuoksuun ja juoksen maltilliset 40-45 minuuttia, ennen raskautta juoksin aina n. tunnin ja 20 min. Katsotaan, miten käy.....

Kyllä tulee itsekeskeistä tekstiä!!! Mutta kun tämä on niin henkisesti puhdistavaa, joten enpä tässä sitten rupea perääntymäänkään.... Ja jatkan vielä.... :ashamed: rva Pikkumyy, totesit, että olen kaiketi elänyt raskaudessani jännittäviä aikoja. Itseasiassa raskauteni ei ole ollut sen jännittävämpää kuin muillakaan, mutta oma luonteeni on tehnyt odotuksestani itselleni jännittävämmän ja ahdistavamman kokemuksen kuin monilla muilla. Mutta kun aivojaan ei voi vaihtata, omaan tyyliin on jatkettava, eihän tässä muukaan auta. Mieheni on onneksi tässä asiassa niin viilipytty, että herättelee minua kauhukuvistani ja on hyvää vastapainoa hermoilulleni.

Minäkin tosiaan odotan anjamaritan kuulumisia kovasti........ !!!

Mitenkäs Kissen syntymäpäivävietot ovat sujuneet?


Nyt lähden niiden lakanoiden vaihtoon, johan tässä koneen ääressä onkin jo pitkä tovi vierähtänyt. Kiitos taas teille, on tämä niin rentouttavaa tänne virtuaalimaailmaan turiseminen!!! =)
 
huomenia,
Rouva Pikkumyy: hyvinhän tuo plussa näkyy. Viivan vahvuus vaihtelee varmaakin virtsan vahvuuden vuoksi paljon eri ihmisillä ja siksi noita vahvuuksia ei kannata vertaillakaan. Ihailen myös suunnatonta onneasi. Minä, vaikka yritänkin nauttia näistä hetkistä, en silti ihan täysillä uskalla heittäytyä - niin on nuo aiemmat yritykset kolhineet sisintä. Mutta yritän kyllä ja luulen, että helpottuu, kun pääsen yli ensi viikkojen.

Oma olo on vähän kuvotuksen sekainen nyt aamiaisen jälkeen. Kahvia otan ihan vaan tavan vuoksi pienen kupposen puolilleen ja juon siitä pari suullista.

Liikunnasta täältäkin sen verran, että olen kova liikkumaan, mutta toki nyt sitten pitää hieman katsoa sitä, mitä tekee. Sykemittari mulla on aina mukana - toki normaalilenkin syke on aina aika samanlainen, joten sen takia sitä ei tarvitsisi. Kävin myös keväällä bodypumpissa yms. muissa jumpissa, mutta nyt täytyy katsoa, mikä niistä on sopiva lajia. Mutta jos on liikkunut normaalistikin paljon, ei normaali raskaus sitä rajoita hirveästi. Nuorempana vedin jopa jumppia raskausaikana ja voin sanoa, että siinä raskaudessa olin todella hyvässä kunnossa ja synnytyskin meni todella joutuisasti.

Huomenna töissä näen pitkästä aikaa taas parhaan työkaverini. Saas nähdä, näkeekö hän taas silmistäni, että olen raskaana. Hän on ollut aikaisemminkin luottohenkilöni: hän on jaksanut kannustaa minua näissä raskausasioissa, tukenut keskenmenoissa ja jotenkin tuntuu, että työrintamalla on kiva, että on joku, joka tietää. Toki sitten kun olen pidemmällä ylpeäni esittelen masua kaikille sen piukimman trikoopaidan saattelemana.

Minnihiiri: olet tosiaan pienivatsainen. Taidat olla normaalistikin aika hoikka ja sinähän odotat esikoista, niin silloin vatsa ei vielä niin voimakkaasti heti tule näkymäänkään. Odotan innolla millainen valas minä tulen olemaan neljännen kumpuni kanssa, joten ole vaan onnellinen, pienen vatsan kanssa on paljon näppärämpää olla.

Päivänkakkara: kyllä minäkin kuvittelisin, että olet jo pidemmällä, kun sydänäänet kuuluivat jo.

Ninu: minä taisin jo nuorempana käydä tuossa varhaisultrassa yksityisellä ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi ja yksi kerta oli ylimääräisen vuodon takia. Julkinen puoli ei meilläkään tarjoa kuin kaksi ultraa, joten jälleen olen siis menossa ultraan yksityiselle tässä alussa. Ja voipi olla, että parikin kertaa. Tuolle viikolle 12 on niin pitkä aika odottaa. Näkeehän tuosta ultrasta sen, että raskaus on oikeassa paikassa ja viikosta 7 eteenpäin jo sykkeenkin (joskus jopa aiemmin). Hinnat tosin vaihtelevat tuon ultrauksen suhteen kovin -halvimmillaan omavastuu on ollut jotain 60 ja kalleimmillaan reilu 100 euroa.

Hyvää sunnuntaipäivää kaikille odottajille, Mimuli ja Taimi 4+4
 
Terveiset sauvakävelylenkiltä, tunnin lenkki ja sykemittarin mukaan keskisyke oli 113 :heart: , korkeimmillaan oli 123, eli ei kovin korkea.

Yllätyksekseni paino oli tippunut marraskuiseen ns lähtöpainooni. =) Tosin yleensä kun menkkani alkavat haluan aina homia/=syödä koko ajan , nyt oli vain jano ja join paljon vettä ja nälättänytkään ei. Söin tietenkin, koska kuuluuhan ihmisen syödä! :p No painoa tulee varmasti raskauden aikana lisää, reilustikin, en tiedä? :saint: Mutta arvokasta painoa se on! :heart:

Mimuli: Vaikka välillä, hetkittäin olen oikein varma ja onnellinen, että olen raskaana, hetkittäin tulee olo, että onko kaikki sittenkään hyvin? Nämä ovat varmaan tuon koetun km:n jälkituntoja!? Ajattelin jopa pitäisiköhän minun käydä hcg mittaus kontrollissa terveysasemalla, saadakseni varmuutta olooni! Kummallisia ajatuksia, ei näitä viimeksi ollut!
Hajut tuntuu aika voimakkaina, mutta yökännyt en ole kertaakaan, sellaista pahoinvointia ei ole! Väsymys hyppää kimppuun kyllä aivan yllättäen, ja se väsymys on totaalista! Onko muilla juuri raskautuneilla sama? :saint:

Akkamäty: Eihän se haittaa, kun tänne on niin mukava kertoa tuntojaan ja jos oma vartalo ei ole sinut, niin helpottaa ainakin kun kirjoittelee ajatuksiaan tänne! :heart:

Onneksi saamme raskauksien jälkeen takaisin, tosin joskus jopa kovalla työllä, mutta nautin niin , kunmasuni alkaa/alkaisi vähän kasvamaan! :saint: :heart:

Ja siten joskus ne ihanan hennot pienen pienet liikkeet kun saa tuntea kohdussa!

Syyskuun melkein loppuun ei ole enää montaakaan viikkoa, jolloin on 12 vkoa täynnä*kuvittelee ajan menevän nopeastikin* :D :saint: :heart:

Iloiset pvn jatkot kaikille! :D :flower:

Rva Pikkumyy ja Pirpana :heart:
 
Tässä kunnassa on vain yksi ultra ja sekin ajottuu sinne viikolle 17 eli rakenneultra....itse menin jo viikolla 13 np-ultraan ja jätin rakenneultran väliin, kun kuvittelin, että sairastuisin heti raskauden alussa raskausdiabetekseen ja että käyntejä tulee heti alussa äitiyspolille...väärä luulo :LOL:

Eli kai se lääkäri sääli mua silloin, kun olin viimeksi huhtikuussa siellä ultrassa, että sanoi haluavansa kts. vielä istukan paikan viikolla 25-26, kun meillä on miehen puolella ollut kuolemantapaus tammikuussa ja vauva kuoli synnytyksen jälkeen trisomia 9:ään.

meillä on pitkäveto käynnissä vauvan sukupuolen suhteen ja kovasti jännätään tulosta, koska suhde on 1:3 eli 7v. ( tänään tulee klo 20.10 :flower: ) poika sanoo, että on poika ja me 3 muuta sanomme, että tyttö, mutta kts. näkyykö siellä ultrassa mitään vai saako jännittää synnytykseen asti :heart:

Kiitos pojan puolesta synttärionnitteluista :D kyllä niitä on odotettukin....kuukauden päästä on taas juhlat, kun pikkumies täyttää 1 vuotta :heart: ja tänään tulee täyteen 11 kuukautta :heart:
Vuosi on mennyt tosi äkkiä, kun viime vuonna aloitin äitiysloman 4.8.2007 =) Haikea olo :/

Kisse ja Hipsu 24+3 :heart:
 
Sunnuntai-iltapäivää :wave:

Ninu lisätiedot laitettu listaan. Kiitokset kiitoksista =)

Kiitokset vaan Rouva Pikkumyy etukäteisonnitteluista :flower:
Tiistaina olisi 'virallinen' puoliväli ja sitten seuraavana maanantaina rakenneultra.
Minusta ainakin on tämä alku mennyt tooosi hitaasti. Ainakin tämä aika nt-ultran ja tuon seuraavan ultran välillä. Minullakin on varmaan jonkinverran vaikuttanut tuo marraskuinen keskenmeno :( Jotenkin noiden ultrien merkitys on ylikorostunut, etenkin kun emme osallistuneet muihin tutkimuksiin kuin veriseulaan.
Tietääkö muuten kukaan teistä miten tuo seulaluku lasketaan? Minua kiinnostaisi kovasti tietää miten eri lukuihin päädytään.

Olen akkamänty kanssasi ihan samaa mieltä, että tänne virtuaalimaailmaan on aika terapeuttista kirjoitella. Usein jo sekin että saa asian kirjoitettuna silmien esiin, auttaa. Saati sitten jos vielä saa kannustavaa tai ymmärtävää reagointia tekstilleen :)

Oikein kunnon potkuja odottelen edelleen. Onhan minulla tosin aikamoinen 'varasto' itsekerättyä tavaraa tuossa kohdun edessä, mutta olen kyllä tuntenut aikasemmissa raskauksissa potkut ihan napakoina. Ja minullahan esim näkyi sikiö vatsanpäältä jo viikolla 7 ja sydänäänetkin kuuluivat jo ekalla neuvolakerralla. No, viikko enää. ehkäpä sitten selviää miksi liikkeet ovat niin vaimeita ja tuntuvat ainoastaan ihan tuossa häpyluun yllä.



Nevi ja Vilttitossu rv 19+5

 

Yhteistyössä