35v+ odottajat, vol 2

No niin, neuvolassa on käyty ja siellä kaikki oli ok. Huomenna täytyy vielä mennä neuvolalääkärille, sinne oli tullut yksi peruutus, alunperin mulla piti olla lääkäri vasta parin viikon päästä.

Verenpaine oli ok 113/74, mutta Hb oli taas laskenut. Hb oli vaan 109, eli täytyy vaan jatkaa lisäraudan syöntiä.

Painoa oli tullut 1190 g / vko :whistle: Mutta onneksi terkkarikin sanoi, että varmasti suurin osa siitä on turvotusta, varsinkin kun näki mun turvonneet sormet ja jalat :D

Vaavilla oli just jumppatunti menossa, joten syke huiteli siellä 155 tuntumassa ja yritti kovasti pakoilla anturia kun kuunneltiin sydänääniä :LOL:

Sf-mitta oli 28 cm, joka ei enää mahdu edes käyrille :p Edellisessä neuvolassa mitta oli 22,5 cm eli todellinen kasvupyrähdys on tapahtunut... Toivottavasti osa tuostakin on turvotusta, koska terkkarikin oli vähän huolissaan. No, katsellaan mitä se lääkäri huomenna tuohon mittaan tuumaa.

Loma on nyt valitettavasti ohi, huomenna pitää mennä takaisin töihin :( Mulla piti ensin olla 4 viikkoa lomaa putkeen, mutta lyhensin sen 3 viikkoon, kun töissä on yhden tapahtuman suunnittelu pahasti kesken ja se on mun vastuulla.

Mietin vaan tässä, että koskahan ehdin sen lomaviikon oikeasti pitämään, kun töissä on niin paljon kaikenlaista kesken ennen äitiysloman alkua. Oikeasti mun ei tarvitsis murehtia niitä tekemättömiä töitä, mutta kun en halua että sijainen on sitten ihan pulassa vaan haluan että kaikki hommat on kunnossa kun loma alkaa :D Uskomatonta, että se äitiysloma alkaa jo kahden kuukauden kuluttua, aika on mennyt tosi nopeasti.

Täytyy muuten tunnustaa, että täälläpäin kelassa oli todella nopeaa toimintaa, vein äitiysrahapaperit kelaan ennen matkalle lähtöä 8.8. ja päätös oli tullut jo 13.8. :) Äititysrahan määrä oli ihan mukava yllätys, mutta sitä minä kyllä ihmettelen, että miksi äitiysrahasta täytyy maksaa kaksi prosenttiyksikköä enemmän veroa kuin palkkatulosta :kieh:

Nyt sitten vaan malttamattomana odottelen, että koska se äitiyspakkaus tulee...

Ja vaunutkin on jo matkalla Saksasta Suomeen, ovat tällä hetkellä Tanskassa, joten eiköhän nekin sieltä vielä tämän viikon aikana saavu Suomeen asti :B
 
heeips,
Rva Pikkumyylle jaksamista huomiseen. Ota varovasti sitä särkylääkettä, jos sinulla on Pancodia. Mulla ekalla kerralla se sai ihan sekaisin ja huippas niin, että en pystynyt olemaan pystyssä.
Meillä täällä oli kotona tyhjennyslääkkeiden ottamisen ehtona, että on joku tukihenkilö ja piti soittaa klo 15, ja kertoa, mikä oli tilanne. Voimia sinulle siis huomiseen, olet ajatuksissani.

Minnihiiri68: kiva, että lomasi oli onnistunut ja niihän se taitaa olla, että auringossa kaikki kasvaa paremmin. Minun kaksi raskautta on nyt lähtenyt käyntiin etelän auringossa ja uskon, että siinä piilee jokin rentouttava taika. Turvotus on ollut jokaisen lomamatkani kylkiäinen, kun ruokavalio on varmaan suolaisempaa ja nestettä ei voi juoda liikaa. Viikon sisään varmaan tuo tasoittuu. Kiva myös, että neuvolakuulumisesi olivat hyviä.

Minä täällä jo jännään perjantaita, jolloin mulla on se ultra. Tänään oli eka kertaa pientä kuplintaa alavatsassa, kun perhosia olisi lentänyt. Muistan, että joskus olen ekat liikkeet tuntenut noin, mutta nyt se ei ole vielä mahdollista. Taisi olla jotakin muuta, mutta todella erikoista ja istuessa tuntui. Onko teillä muilla ollut samanlaisia tuntemuksia?
Olen kuumeisesti vertaillut viime talven oireitani, jolloin oli se keskeytynyt keskenmeno tähän aikaan, mutta oireista sitä ei mielestäni ainakaan heti huomannut. Joten nytkin on vaikea päätellä, mitä sisällä tapahtuu. Oireita kun on vielä.
Kyllä odottavan aika on pitkä, mutta onneksi perjantai on pian ja sitten voi taas ottaa seuraavan etapin toivottavasti.

 
RouvaPikkumyy :hug: toivottavasti raskaudut taas pian ja tulet meidän seuraamme taas uudelleen!!!!

Päivitin meidän pienen miehen kuvan profiiliin (täyttää 1v. 3.9.2008 :heart: ) aika on mennyt lentämällä....eli poika on siinä 9kk.....

Meillä on ollut ihan mahdotonta, kun siiryttiin 1.maitoon niin pissaa tulee vaippaan niin paljon, että jatkuvasti tulee ohi eli aamulla kesken unien ja päikkäreiden aikaan....kävin kaupassa ostamassa Pamperseja ja kokeilen pitääkö yhtään paremmin pissaa, kun Liberon vaipat :D

Olen mittaillut nyt toista päivää verensokereita ja arvot ovat olleet hyviä....vielä pitää mittailla 4 päivää ja toivottavasti arvot pysyvät yhtä hyvinä ettei tarvitse aloittaa taas insuliineja....

Kisse ja Hipsukka 27+5 :heart:
 
Kuusi tuntia unta takana ja heräsin viideltä eikä enää nukuttanut. Laitoin puuron tulelle ja nyt istun tässä.

Kävin eilen iltapäivällä pari tuntia kotosalla, jouduin palaamaan töihin vielä muutamaksi tunniksi illalla, ja kirjoitin taas pitkät pätkät, kunnes taas painoin hiirellä kaiken jonnekin ulkoavaruuteen ja kyllä sapetti.

Minnihiiri68: Hienoa, että lomanne oli antoisa ja masu kasvanut! Tsemppiä ultran odotukseen, sehän onkin jo ylihuomenna :)

TeSuLah: Samaa minäkin jo viikonloppuna ajattelin, että tällainen olotila on jo masennusta ja jos olisi jatkunut tämän alkuviikon, olisin marssinut pikaisesti lääkärille, henkinen olo oli viikonloppuna jo niin tylsä ja turhankin itkuinen ja surullinen. Ehdin jopa netistäkin selata mielialalääkkeitä, joita voisi käyttää raskausaikana..... Mutta kuten jo sunnuntaina illalla totesin, väsymys kehossa alkoi tuntua laantuvan ja mieliala oli kohentunut, maanantai olikin jo sitten oikein hyvä päivä, samoin eilen ja nyt. Luulenpa, tosin en voi olla varma, mutta vahvana on ajatus, että viikko sitten tiistain kiropraktikkokäynti aiheutti viimeviikkoisen kovan fyysisen väsymyksen ja sitä kautta viikonloppuna myös henkisen. Nimittäin heti kirop.käynnin jälkeen tuntui, että nyt ei kroppa oikein tuntunut kestävän noin voimakasta käsittelyä, mahalihaksia kivisti (en osaa ajatella niitäkään supistuksiksi, se oli sellaista mahahermojen kivistystä) ja kehossa tuntui negatiivisella tavalla erikoiselta, ja olin jo seuraavana päivänä eli keskiviikkona poikkeuksellisen väsynyt, tunne jatkui torstaina ja perjantaina. Muutama viikko sitten kun kävin kiropraktikolla, seuraavana päivänä oksensin toistakymmentä kertaa, joten näiden kahden käynnin perusteella jätän kirop.käynnit odotusajalta pois. Toissapäivänä maanantaina kävin töiden jälkeen vesijuoksemassa, tosin olin vieläkin sen verran keholtani väsynyt, että mikään kovatempoinen suoritus ei ollut, ihan vain rentouttavasti hiljakseen eteenpäin lipuen nautin viileähköstä vedestä 35 minuuttia. Ja kas kummaa, sinne jäivät kylkilihasten kivistelyt ja kiristelyt, eivät ole sen jälkeen kireiltä tällä viikolla tuntuneet. Eli jatkossakin käyn uimahallissa ja onhan minulla huomenna rentouttava refleksologikin, joten nyt elämä tuntuu jo ihan normaalilta ja valoisalta. Eilisilta, vaikka työnmerkeissä sujuikin, oli sekin sosiaalisesti antoisa ja henkisesti piristävä. Eli nyt en tunne oloani enää epätoivoiseksi, toivottavasti näin jatkuukin :)


Kisse: Itsekin menen sokerirasitukseen puolentoista viikon päästä. Kun työt alkoivat kesäloman jälkeen viime vuonna- 07, minulle ilmaantui parin ensimmäisen työviikon ajan epänormaalin voimakasta janotuksen tunnetta ja sain työterveydestä lähetteen sokerirasitukseen. Sokerilitkun jälkeen arvo oli 7, mutta täällä Mansen seudulla sitä ei vielä luokitella varsinaiseksi yliarvoksi. Nyt jännittää, josko minulla myös olisi taipumusta verensokerin liialliseen nousuun, sillä koko raskausaikani olen käynyt pissalla erittäin tiheään ja nyt kun työtkin taas alkoivat, parin ensimmäisen viikon aikana janokin lisääntyi. Puolentoista viikon päästähän se sitten selviää.....

Miten Pampersit toimivat, auttoivatko asiaa?

Taidan laittaa saunan päälle ja lähden pienelle aamukävelylle, tässä on töihinlähtöön vielä sen verran aikaa eikä enää nukuta sekä virtaa löytyy. Eli heipsan ja mukavata päivää kaikille!
 
Huomenia kaikillen

Minäkin nyt sitten narahdin taas sokereista. O-arvo ja 2 tunnin arvo olivat ihan rajoilla. Mutta tunti jälkeen litkun lipityksen olikin 11.6, eli yli meni. Huomenna on ylimääräinen neuvola-aika. Saan pelit ja vehkeet kotiin, että voin seurata sokereita päivän mittaan. Kai senkin oppii.
Esikoisesta rasitus tehtiin vasta ihan loppuviikoilla. Arvot oli kaikki hiukan korkeampia kuin nyt. Silloin olin vuorokausimittauksessa sairaalassa, eikä tarvinnut itse opetella pistämistä, kun sairaalan mittaukset pysyi ihan kuosissa.

Hyvä tietysti, että huomattiin ajoissa. Esikoinen (sokerit sekaisin) oli ihan standerdipainoinen ja -kokoinen, mutta kuopus (sokerit ihan ok) oli yli nelikiloinen, vaikka käynnistettiin noin viikko ennen LAta.

Ja bonuksena pääsen varmaankin taas ainakin yhteen ylimääräiseen ultraan.

Olo ei ole ollut ihan niin huono enää, muttä väsymys painaa edelleenkin. En ymmärrä miten te töissäkävijät oikein jaksatte. Tuntuu ettei mitään saa aikaiseksi. Meillä olis vähän remonnihommiakin ja lupasin miehelle, että tottakai teen niitä, kun kerran olen päivät pitkät kotona. Just joo! Pyykit pitää hoidella, laittaa lapsille ruokaa, pistää ne kouluun ja eskariin... Ihan niitä samoja hommia mitä tein ennen työssäkäynnin ohella, nyt vaan ei aika tahdo riittää mihinkään.
Enkä sentään täällä netissäkään roiku ihan joka päivä.

Mutta nyt täytyy mennä jotain yrittämään. Sohva toisaalta kutsuu kovasti...

Prilli ja sisu 14vk
 
Hienoa akkamänty, että olosi kohentunut. :D :heart:

Meidän pikkuneiti itkeskeli yöllä ja haettiin viereen ja sitten 3-4 välillä valvoimme yhdessä, kun kumpaakaan ei nukuttanut. Neiti jutusteli kaikaenlaista, kun on nyt ruvenut kovasti juttelemaan, matki kuorsausta jne. Kyllä meinas naurattaa. Pikkuneiti nukahti ja isäntä heräs töihin 4.30, jatkoin sitten nukkumista 8 saakka, slloin lapsetkin heräs.

Minnihiiri sullakin aika matala tuo verenpaine kun 113, mulla ollu 110, saa nähdä onko yhtään noussu. Huomenna neuvolalääkäri.

En meinaa keksi tuon kuopuksen vaatteille paikkaa, kun on ollu tähän asti vauvan hoitopöydän lipaston laatikoissa ja pitäisi alkaa laittaa vauvan vaatteita lipastoon. Vaunutkin mulla on, sisäverhoilussa on hometta, enkä tiedä millä ihmeellä lähtis pois.

Nyt oikein mukavaa päivänjatkoa! :heart:
 



MARRASKUU 2008
sarppa70....37v....ensimmäinen....la 01.11.2008

Kisse....37v....neljäs (t-00, p-01, p-07)....la 20.11.2008 TAYS

Neeanäiti....41 v....kolmas (p-03, t-06)....la 25.11.2008 SeKS

Czarina....40v....ensimmäinen....la 26.11.2008....poika tulossa TAYS

minnihiiri68.... 39v.... ensimmäinen.... la 28.11.2008....tyttö tulossa PS


JOULUKUU 2008
leeloo....36v....ensimmäinen....la 2.12.2008 KÄT

nevi....40v....viides (t-89, p-92, t-95, t-06+lainat-93)....la 23.12.2008 K-HKS

akkamänty....40v....ensimmäinen....la 26 tai 27.12.2008 TAYS


TAMMIKUU 2009
janttu672....35v....ensimmäinen....la 02.01.2009

tuttelitar....39v....kuudes (p-97, t-98, p-05, p-06, t-07)....la 13.01.2009

nokko....36v....kolmas....la 20.1.2009

lilli70....38v....ensimmäinen....la 21.01.2009


HELMIKUU 2009
bonbon....36v....toinen (t-07)....la 06.02.2009

mantana....40v....toinen (t-04)....la 06.02.2009 KHKS

riitu68....40v....toinen (p-06)....la 16.02.2009

nimiko....36v....ensimmäinen....la 17.02.2009

prilli....37v....kolmas (-01, -02)....la 25.02.2009 VAS

Seranzu....37v....kolmas (p-94, t-97)....la 27.02.2009 HYS

päivänkakkara67....41v


HUHTIKUU 2009
Lis69....39v....toinen (p-07)....la 07.04.2009

mimuli....neljäs....la 08.04.2009

Ninu....39v....la 08.04.2009

maijamette....38v....toinen (t-04)....la 29.04.2009





TOUKOKUU 2008
vappuvauvan äiti....toinen.... :heart: syntynyt tyttö 04.05.2008 :heart:


KESÄKUU 2008
Miina70....kolmas (p-94, p-96).... :heart: syntynyt tyttö 17.06.2008 :heart:

ansku71....kolmas (p-01, p-06).... :heart: syntynyt poika 18.06.2008 :heart:


HEINÄKUU 2008
anjamarita....ensimmäinen.... :heart: syntynyt tyttö 25.07.2008 :heart:

ELOKUU 2008
säihke ....kolmas(t-01, p-03).... :heart: syntynyt poika 12.08.2008 :heart:

Äiti-66....41v....neljäs (t-98, p-00, t-05)... :heart: syntynyt poika 20.08.2008 :heart:





Menetyksen kokeneet;

:hug: diddlina :hug:

:hug: Lumi-Marja :hug:

:hug: Rouva Pikkumyy :hug:
 
Uusi päivä taas.
Nyt vasta aamuhommat tehty. Päivä päivältä menee enemmän aikaa saada koti aamulla siistiin kuntoon. Outo juttu, sillä tykkään illalla laittaa kaiken kuntoon seuraavaa päivää varten. Mutta aamulla kun herään tuntuu ettei täällä ole tehty mitään :/
Sitten tulen yleensä tähän koneelle tarkistamaan uudet kirjoitukset, päivittelen ja vastailen ja onkin jo päiväruoan ja -unien aika. Silleen saan aika hyvin päivän menemään jo iltapäivään asti :whistle: Kun siihen lisää pyykinpesut ja muut siivoukset, ulkoilut ja pihahommat, kaupassakäynnit ja leikkimiset, ihmettelen välillä mihin mahtuu tuleva vauva :D
Vaan onpa asioilla tapana järjestyä. Usein mitä kiireisempi on, sitä enemmän saa aikasekseen.

Sinäpä akkamänty olit tänään aikaisin hereillä =) Luinkin tuolta joulukuisten pinosta, että monilla on unet kadoksissa. Itsessäni en ole sitä huomannut, vaan ihan päinvastoin. Unta riittäisi vaikka ihan talviunia varten :eek:
Hienoa että voit jo paremmin, tekstisikin on jo valoisampaa :)

No voi että prilli kun arvosi olivat liian korkealla. Mutta tosiaan, niinkuin itsekin kirjoitit, hyvä että huomasivat ajoissa. Jos arvoissasi on häikkää, joudutko tarkkailemaan ruokavaliotasi vaiko ihan pistämään insuliinia?

Ihan samanlaisia tilaongelmia täälläkin TeSuLah Minulla ei tietysti ole vielä mikään kiire, mutta eipä nuo tilat tuosta paljoa kasva myöhemminkään. Mehän tullaan olemaan miehen ja 2v ja vauvan kanssa samassa makuuhuoneessa. Nyt jo tuntuu, että huone on ihan liian täynnä kaikkea. Ostin muuten Huutonetistä aivan ihanan puukehdon :heart:
Laitan siitä kuvaa kunhan saan sen paikoilleen ja vuodevaatteet ommeltua.

:attn: Olisipa muuten ihan kiva katsella kuvia kaikesta vauvoihimme liittyvästä. Esim millaiset vaunut, sängyt, huoneet jne teidän pikkuisille on hommattu. Ja vaikka kuvia kotiintulovaatteista, itsetehdyistä/ostetuista. Tai jos olette vaikka keksineet jonkin hyvän tilaratkaisun tai kauniin sisustusidean.

Kokeilempa itse ensimmäistä kertaa, osaisinko liittää tänne pikkukuvan;



Jos kuva onnistui, on siinä meidän kuopus pariviikkoisena. Niin oli pikkarainen, että nukkui pinnasängyssä poikittain :D


Jos nyt vaikka lähtisi tekemään niitä kovasti mainostamiani kotitöitä. Vai leipoiskohan mieluummin? Isot muksut ois kyllä mielissään jos pulla tuoksuisi koulusta palatessaan. Siitä on kyllä pitkä aika kun olen viimeksi mitään leivoskellut :ashamed:



Nevi ja Vilttitossu rv 23+1
 
Pääsinpä taustastani (4 keskenmenoa ja vuosien lapsettomuushoidot) johtuen jo näin varhaisilla viikoilla (5) neuvolaan. Ja voitteko kuvitella, miten "empaattisen" vastaanoton siellä sain? Terveydenhoitaja kauhisteli oireettomuuttani: "eikö sulla nyt edes ole rinnat kipeät, kun kaikilla odottavilla on. Voi voi sentään...". Kylläpä tuli todella rauhaton olo tuon käynnin jälkeen. Aivan kuin en itse olisi joka hetki paniikissa menneiden ikävien kokemuksien takia - vielä pitää terkkarin lietsoa tätä paniikkia!?

Oireetontahan tämä odotus on ollut. Mutta toisaalta on ollut myös oireellisia odotuksia, jotka ovat menneet kesken. Mun mielestä ei voi vetää johtopäätöksiä pelkkien oireiden perusteella.

Löytyykö palstalta kohtalotovereita? Useita keskenmenoja takana ja lopulta onnistunut raskaus? Olisi kiva kuulla tarinanne.
 
Hei! Vaihdoin nikkiä olen nyt Neeanäiti. Voitko nevi muuttaa myös listaan, kiitti!

Me ollaan siirretty viimeistään 1-vuotiaana lapset omiin huoneisiinsa. Nyt nukkuvat kerrossängyssä pienessä leikkihuoneessa, jossa ei todellakaan ole oikein komerotilaa kahden lapsen vaatteille. Pitää vissiin tyhjätä omia vaatehyllyjä makkarista pikkuneidille. Täytyy ottaa ja tyhjätä oikein kunnolla vaatehyllyjä ja lajitella osa kirppikselle.
 
Onneksi sokeriarvoja tosiaan nostettiin täällä Mansen seudulla, koska muuten olisin narahtanut taas kerran :D eli itselläni oli vuosi sitten armoton väsymys ja nukuin, kun tukki koko yön siis ennen insuliineja ja tietysti jouduin käymään pissalla välillä....mutta nyt olotila on mitä mainioin, mutta yksi huono puoli tietenkin on, että kun käyn yöllä pissalla niin saatan sitten sen jälkeen valvoa 1-2 tuntia ja miettiä elämän syntyjä syviä.....

Pampersit ainakin toimivat viime yönä ja toivotaan, että toimivat tästä eteenpäinkin niin ei meidän pienen miehen unet häiriinny.

Kisse ja Hipsukka 27+6 :heart:
 
Joudun siis aluksi sokeriseurantaan ja saan ruokavalio-ohjausta. Onneksi odotus on vienyt kaikki herkkuhalut. Ennen maistui suklaa ja namut, nyt ainoa himo on salmiakki.

Sitten tietysti jos raja-arvot kotiseurannassa ylittyy usein, niin joudun insuliinille. Saa nähdä nyt, esikosta sairaalalääkäri oli kiukkuinen neuvolalle, kun eivät lähettäneet ajoissa tutkimuksiin ja hoitoarvioon. Olisin kuulemma silloin tarvinnut insuliinit. Onneksi tuli kuitenkin terve vauva.

Huolestuttaa vähän se, että vaavi saattaa kasvaa turhan suureksi. Kuopukselle tuli synnytyksessä Erbin pareesi, onneksi tosi lievänä. Eihän vamma välttämättä johtunut vauvan koosta, vaan typy saattoi syntyä vähän huonossa asennossa. Ponnistusvaihe kesti muistaakseni vain reilun kymmenen minuuttia, joten ei tyttö ainakaan jumiin jäänyt.

Ja sekin etukäteen jo harmittaa, jos joudun taas käynnistykseen. Esikko käynnistettiin lopulta oksitosiinitipalla ja olin tiukasti piuhoissa alusta loppuun.
Kuopuksen synnytys lähti onneksi vauhtiin niillä alakerran tableteilla. Sain vähän vapaammin liikkua aika loppumetreille asti.
Olis niin kiva päästä tällä kertaa kokeilemaan altaassa lillumista tai edes kuumaa suihkua.

Tulipas taas omanapahöpinää. Sori!

Tulee kaikki vanhat jutut mieleen, kun joutuu alkaa tulevaakin jo jännäämään. Mietin etukäteen aina kaikki pahimmatkin vaihtoehdot ja hankin kaiken mahdollisen tiedon. Sillai asioita on helpompi käsitellä, eikä ehkä ihan mee niin yöunet.
 
Älä sinä maijamette välitä ollenkaan mokoman hoitajan ihmettelyistä :hug: Kovinpa on hänellä huonot tiedot alkuraskaudesta, jos noin väittää oireista/oireettomuudesta. Ei minullakaan ole heti selviä oireita tullut noin alussa. Ja etenkin rinnat on minulla aina oireettomimmat. Kuuntelenkin aina kateellisena kertomuksia kasvavista kuppikooista (nyt tais tulla sana ihan väärin kirjoitettua :/ )
Pääsetkö varhaisultraan tai aiotko itse käydä yksityisellä? Minä kävin tämän raskauden alussa ensimmäistä kertaa varhaisultrassa marraskuisen km vuoksi. Siellä käynti rauhoitti kovasti mieltä.

Niki vaihdettu Neeanäiti :)

Kuinkas meidän pinon tuoreet äidit ja vauvat jakselevat?
Miina70 onko flunssa selätetty? Kirjoittelit viimeksi, että vauva vieroksui kovasti pulloa. Onko harjoittelu tuottanut tulosta?
anjamarita sinulla taitaa olla päivät kovin kiireisiä, kun yksin joudut enimmäkseen pikkuista hoitamaan. Toivottavasti tyttösen vatsa ei kovin vaivaa. Tsemppiä sinulle sinne :flower:
Kuinkas sinulla ansku71 sujuu siellä poikakatraan keskellä?
säihkeellä ja äiti-66lla on vielä ihan alkuviikot menossa :heart:
Tähän kohtaan olisi ollut kiva sellainen 'tuoksutteleva'-hymiö, voisin virtuaalisesti nuuskutella sieltä vauvantuoksua ;)

:attn: :attn: Entäs muut;
Czarina millainen oli eka perhevalmennus? Joko olette kotiutuneet muuton jäljitä?
nokko tällä viikolla taisi olla sinulla ultrakäynti. Kävitkö jo?
leeloo, janttu672, tuttelitar, bonbon, riitu68 . . .

Tuli tuosta perhevalmennuksesta mieleen miten me miehen kanssa käytiin sellaisilla vuonna -89 :/ Nähtiin sen ajan 'kauhuleffat' synnytyksestä ja kuultiin oikeanlaisen ravinnon tärkeydestä. Viimeinen valmennus olisi ollut vauvanhoito, mutta sille me ei koskaan ehditty, kun esikoinen päätti tulla vähän etuajassa. Joskus olenkin naureskellut, että meillä on vieläkin 'suorittamatta' tuo hoitotutkinto :D



Nevi ja Vilttitossu rv 23+1
 
Nevi: Nyt tiedän, miltä supistelut voivat esimerkiksi tuntua. Alapäässä tuntunut töiden alkamisesta asti koko päivän selvää supistelua, ei kovin kivuliasta eli pystyy liikkumaan, mutta koko ajan sellaista paineen tunnetta ja suppuunmenemistä. Olin töissä neljään asti ja oli niin kiire, etten oikein tajunnut soittaa neuvolaan. Kun pääsin kotiin, aloin vähän miettiä, että josko minun pitäisi kuitenkin soittaa jonnekin ja kysyä, että lähdenkö illalla näyttämään itseäni jonnekin vai lepäilenkö vain. No, soitin pariin numeroon, jälkimmäinen äitiyspolin neuvontanumero ja sieltä käskettiin ensin ottamaan pari panadolia, jotta lihakset rentoutuvat. Olen ottanyt nyt vasta yhden, vähän se rauhoitti tilannetta, mutta kyllä tunnetta vieläkin esiintyy. Nyt tuntuu siltä, että nukun yön ja soitan heti aamulla neuvolaan. Eli kun en ole aiemmin suppareita tuntenut, nyt tuli aikaisempien kuukausien annos ilmeisesti kerralla.... Eilinen iltatyö ei ilmeisesti ollutkaan ihan ok kropalleni.....

maijamette Hiiteen tuollaiset "sisaret". Ei minullakaan rinnat alkaneet olla arat kuin vasta joskus 15 rv:n jälkeen....

Kai tässä täytyy mennä makoilemaan ja ottaa toinenkin panadol.... Vielä ei ole erityinen hädäntunne, mutta vähän alkaa "huolestumisryppyjä" ilmaantua ajatuksiin, pieniä vielä tosin. On tämä hassua aikaa, kun täytyy koko ajan huolehtia jostakin, hitto soikoon!
 
Hei
Flunssa kävi läpi lähes koko perheen, kaikki muut ovat jo parantuneet paitsi minä. Minä taisin lähteä liian aikaisin liikkelle enkä malttanut lepäillä tarpeeksi. Jonkunhan ne kotityöt yms on tehtävä kun mies on töissä ja isommat lapset koulussa, ei taida äidit koskaan voida levätä. Onneksi vauva on säästynyt taudilta, taitaa tuo rintamaito suojata.

Vaipoista puhuitte. Täällä kaksplussan sivuilla on joskus kehuttu Lidlin vaippoja ja pitihän meidänkin ostaa sellainen paketti. Kas kummaa, ovat paljon edullisempia kuin Pampers eikä yhtenäkään aamuna ole vauvalla ollut kylki märkänä (kuten Pampersista). Eli nyt käytämme päivisin Pampersia ja öisin Lidlin vaippoja. Ovat muuten tosi ohuita nuo nykyiset vaipat ku vertaa mitä ne olivat 10 vuotta sitten. Aivan hämmästyin kun avasin paketin. Mietin ettei taida nykyiset vauvat oppia kovin helposti potalle kun on noin mukavat, ohuet vaipat.

Olen sitkeästi yrittänyt opettaa vauvaa juomaan pullosta, ei siitä tule mitään, vauva suuttuu vaan kauheasti. Rintamaitoa tulee hyvin mutta mulla on perussairaus johon joudun aloittamaan lääkityksen minä hetkenä hyvänsä ja silloin mun pitää lopettaa imetys. Siksi panikoin tuon pullolle opettamisen kanssa. Täytyy vaan toivoa että sairaus pysyisi vielä tuolla taka-alalla edes pari kuukautta. Sitten vauvakin on jo isompi ja toivonmukaan oppisi helpommin pullolle.

Onnea Säihkeelle ja Äiti-66:lle poikavauvojen syntymän johdosta!

Mukavaa loppuviikkoa teille kaikille, voikaa hyvin ja paksusti =) !!!!

miina70
 
Nevi ja Akkamänty Kiitokset rohkaisevista sanoista. Itselläni on yksi onnistunut raskaus takana ja silloin rinnat eivät kipeytyneet lainkaan! Ja taas keskenmenneissa raskauksissa rinnat ovat oireilleet. Että ei näistä oireista todellakaan voi vetää mitään johtopäätöksiä. Mutta kun sen tätin oppikirja sanoo jotain, niin niinhän se sitten pitää olla :LOL: Nevi - kyselit ultrasuunnitelmista. Menen yksityiselle, omalle gynelle. Tosin pääsen jossain vaiheessa myös kunnalliselle puolelle seurantaan.

Miina70 Flunssaa on liikkeellä täälläkin, sitkeätä sellaista. Tyttö on pärskinyt jo viikon verran. Tsemppiä pulloruokailun opetteluun. Se on niin yksilöllistä....meillä tytön kanssa jouduttiin valitettavasti ottamaan pullo käyttöön jo sairaalassa, joten sen käyttöön oli vaan pakko oppia. Teillä on se onni, että tissimaitoa tulee ja varmasti se pienelle paremmin maistuukin. Toivotaan, että lääkityksesi aloitus siirtyy ja saatte rauhassa aikaa harjoitella. Miten olisi, jos harjoitteluaikana isi antaisi tuttipulloa? Äiti ja tissi kun varmasti ovat pienen mielestä sama asia ;)

 
Torstaiaamua :wave:

Kovin harmaata taas ulkona. Aurinko voisi kyllä piristää. Eli jos sitä näkyy jossainpäin Suomea, voisitte lähetellä muutaman säteen tänne Hämeeseen :)
Ihan viimeiset rempanrippeet ovat jo käsillä. Tosin yksi kaappien ovista olikin väärää mallia ja jopa sävyäkin. Sitä odotellaan pari viikkoa, mutta muuten saadaan varmaan tuo keittiö valmiiksi tämän viikon aikana =)

Minulla vatsa/suoli-ongelmat jatkuvat :( Välillä oli jo muutama päivä, jolloin kaikki sujui ja painokin alkoi lähestyä alkutilannetta. Toissapäivä olikin sitten hurjaa takapakkia, kun kaikki tuli läpi samantien. Nyt puuttuu taas kolmisen kiloa alkupainosta. Tuo painotilanne on kyllä ihana, enkä haluasikaan yhtään lisäkiloa (mikä ei taida kyllä olla mahdollista tälläisella herkkusuulla :whistle: ) Mutta nuo suoliongelmat eivät ole kovin ihania. Vatsassa kiertää ja sattuu.

Mikäs on tilanteesi tänä aamuna akkamänty ? Saitko nukuttua?
Nuo supparit ovat tosiaan hyvin yksilöllisiä. Joillakin, niinkuin minulla, on niitä jatkuvasti, eikä niillä ole ollut koskaan mitään vaikutusta. Toisilla ne voivat olla merkki kohdunsuun lyhentymisestä ja avatumisesta. Toisaalta jotkut ennenaikaisesti synnyttäneet eivät ole kärsineet supistuksista etukäteen ollankaan. Ja sitten on tosiaan niitä joilla supistelee lupaavasti, mutta kun 40 vko tulee täyteen, loppuu ne kuin seinään ja sitten pitää jopa synnytystä käynnistellä :eek:
Eipä meillä ole oikeastaan muuta mahdollisuutta kuin jokainen itse päätellä tuntuuko tilanne normaalilta vai vaatisiko esim tarkastuksessa käyntiä. Ja esikoisen odottajalla tilanne on tietysti hankalampi, kun ei vielä itse tiedä, mikä olisi 'normaalia' ja mikä ei :/

No voi Miina70 kurjia nuo flunssat, kun välillä voivat pitkittyä pahastikin :hug:
Minulla tuli ihan sama asia mieleen tuosta pullon opettelussa kuin maijametelle
Vauvat tosiaan usein yhdistävät äidin läheisyyden rintaan. Muistelen kyllä että kokeilitte jo isän antamaa pulloa kun olit ulkona?
Auttaisikohan se mitään, jos aina (jos isä paikalla ;) ) vauvan ollessa nälkäinen, isä ensin tarjoaisi pulloa ja sitten vasta rinnalle?

Tässä kuva neuletakista jonka tein tuolle kuopukselle pari vuotta sitten. Neiti on kuvassa n. 3kk :heart:






Nevi ja Vilttitossu 23+2
 
Voi kiitos maijamette :flower:
Taidan olla siinä mielessä hyvin tyypillinen äiti, että minustakin tuo meidän pikkainen on aivan 'syötävä' :D
Kun nyt pääsin kehuskelun alkuun, taidankin laittaa vähän tuoreemmankin kuvan esille;





Nevi ja Heinähattu 2v 2kk :heart:
 
Kiitos Neeanäiti =)

Siinä mielessä, että kuka vaan voi kopioida kuvat täältä itselleen, ei kuvien laitto ole 'turvallista'. Eli pitää itse olla valmis siihen, että joku voi haluta kuvan itselleen.
Kuvanhan voi itse poistaa heti kun haluaa.

Minä liitin kuvan aijaan kautta näin;
Avasin sivun aijaa.com, painoin 'Browse'-näppäintä ja etsin omista tiedostoista halutun kuvan (pienensin sen ensin 'Paint'-ohjelman 'Kuva' 'venytä-viistota'-toiminnalla) kaksoisklikkasin kuvaa ja painoin 'Lataa'-näppäintä.
Esille tulleista vaihtoehdoista klikkasin hiiren oikealla painikkeella toista vaihtoehtoa eli BBCODE 1: Pieni kuva. Esille tulleesta vaihtoehdoista valitsin 'copy'.
Sitten palasin tänne pinoon ja kirjoittamaani tekstiin ja klikkasin hiiren oik painikkeella, ja valitsin 'Paste'.

Jos ei halua että kuva olisi liian 'houkutteleva', voi kuvaan vaikka itse lisätä jonkin 'häiritsevän' tekstin tai merkin.



Nevi ja Vilttitossu rv 23+2
 
Hei!

miina70, meilläkin on koko perhe flunssan kourissa, myös vauva. Sairaalasta kotiin tultaessa oli isommilla lapsilla räkätautia, siitä se tarttui iskään ja minuun ja nyt vauva on ollut pari päivää aika tukkoinen. Viime yönä varsinkin krohisi oikein kunnolla. Saa kuitenkin onneksi syötyä ihan hyvin, joten ei siinä mitään.

Muutakin vaivaa tässä on vähän ollut. Kehitin jostain itselleni orastavan rintatulehduksen (ei ole koskaan ennen ollut) ja tuo sektiohaava ei ole mennyt edelleenkään kunnolla umpeen ja on alkanut nyt märkimään. Tiistaina aloitin antibioottikuurin, jotta saadaan kaikenmaailman tulehdukset tapettua pois.

Vauvan kanssa menee edelleen kivasti. Öisin syö nyt melko tarkasti kolmen tunnin välein ja päivällä vaihdellen 2-4 tunnin välein. Poika on omat tulehduksensa jo päihittänyt, hänellä oli aluksi ihossa märkiviä näppylöitä + yhdessä sormessa aika äitynyt kynsivallintulehdus, mutta molemmat vaivat ovat jo hävinneet jälkiä jättämättä. Ollaan me vaan melkoisia bakteeripesäkkeitä näköjään :D

Minäkin olen odottavalla kannalla nivelreumani kanssa, että koska joudun lopettamaan imetyksen ja siirtymään takaisin lääkepurkkien pariin. Edellisillä kerroilla olen sinnitellyt noin kolmeen kuukauteen, mutta nyt päätin etten kovasti itseäni kiusaa. Mikäli huonoon kuntoon menen, aloitan lääkityksen. Kasvaa se lapsi korvikkeellakin. Mutta nauttikoon nyt rintamaidosta niin kauan kuin se on mahdollista. TAYSista tosin antoivat luvan käyttää Buranaa myös imetysaikana, joten sen avulla saa lykyttäyä varsinaisiin rohtoihin siirtymistä varmaan jonkin verran.

Tosi tylsän sateinen päivä :( Nyt olisi hyvä siivouspäivä, mutta kun ei tuo navanalunen vielä oikein imuroinnista välitä. Poika nukkuu tyytyväisenä ulkona, joten jotain tässä voisi puuhastella.

Meillä on ristiäiset 14.9. Kummit on hoideltu, mutta se nimi. Kuten ennakkoon pelkäsin, on pojan nimeäminen meille aivan mahdoton tehtävä. Ollaan ehkä päästy kolmeen vaihtoehtoon, mutta siihen sitten juututtiin.

Säihke + poika 2 vkoa 2 pvää
 
Jäin täksi päiväksi kotosalle ja kohta kun työterveyslääkäri soittaa, uskon, että huominenkin menee levossa. Nukuin yöni todella loistavasti, kiitos suuren panadolannoksen keho oli todella rento enkä nähnyt yön aikana yhtään painajaisunta!!! Olen nimittäin nähnyt painajaisia lähes koko raskauden ajan joka yö, enemmän tai vähemmän ahdistavia, mutta epämukavia unia ainakin. Vähän tuolla alapäässä tuntuu vielä, mutta terv.hoit. neuvolasta epäili, että josko voisi olla kyseessä virtsarakontulehdus, se kuulemma saattaa aiheuttaa supisteluja. Ja nyt muuten tuli välähdys, että joskus alkukesästä näin tällaisen unen, että supisteli ja minulle sanottiin, että virtsarakontulehdus voi olla syypää, erikoinen juttu :D Vein tunti sitten labraan näytteen, katsotaan myöhemmin tänään, mitä sieltä sanotaan. Vähän huolestuttaa, koska oli jo niin mukavaa olla töissä ja nyt sitten täytyy jännittää, että mistä voisi moinen johtua, jatkuvatko supistelut yms. Eli ei siunaaman rauhaa eikä tyyntä mielelle, koko ajan epävarmuutta ilmassa ja henkisesti pientä jännitystä, sanamukaisesti odotusta........... Jos en tästä odotusajasta ihmisenä jotakin opi, olen erityisen tyhmä, on tämä ollut henkisesti niin erilaista kuin entinen elämä. Että tätä täällä nyt.

Ihania kuvia, nevi, suloinen prinsessa, voi että!

Eilen työkaverini kävi tervehtimässä 3,5 kk vauvansa kanssa ja olihan se haikeaa ja vähän vaikeaakin katsella, kun itse ei voi olla varma, onko sellainen ihanaisen suloisen tuhiseva nyytti koskaan sylissä. Nämä supistelut nimittäin veivät itsevarmuutta taas hiukan pakkaselle, josko tästä odotuksesta sittenkään tulee oikeasti mitään lopullista.....

Lääkäri soittaa kohta, joten heipsan!
 

Yhteistyössä