35 v + odottajat, vol 5

Kiitos tervetulotoivotuksista :flower:

Kyllä mä kateellisena kattelen teidän muiden viikkoja, tuntuu ettei oma aika kulu mihinkää :LOL:
Kyllä nää päivät muutenkin menee niin hitaasti, päivät tulee maattua vaan sohvalla ja nieleskeltyä kun koko ajan kuvotus olo ja armoton väsymys. Jotenkin kyllästyny jo tähän makaamiseen... mut un se vaakataso vetää puoleensa niin kivasti |O

Onneksi huomenna koululaisilla alkaa loma, niin ei tarvii enää aamuisin niitä herätellä :)

Ens ma ois eka neuvola, mutta se ei kyllä enää jänskätä onneksi, kun varhaisultrassa kävin ja siellä näkyi pikkuinen ja sydän :heart:

iimukka ja viides villahousu 9+3

Mä en ole joutunut kenestäkään lapsesta kärsimään pahoinvoinnista :) Haikee olo, kun jälleen yksi lapsukainen päättää peruskoulun ja kuopuskin viettää ensimmäisiä kevätjuhlia ekaluokkalaisena:)

No sitten varrotaan 7 vuotta, että saa tämän iltatähden koulutielle ja silloin lähtee viimenen isommista lapsista peruskoulusta:)

Nyt tuntuu, että raskausviikot menee sika hitaasti...no jos toi kesä kuluttais aikaa nopeemmin:)

Marja ja maha-asukki 23+1

Mä en ole joutunut kenestäkään lapsesta kärsimään pahoinvoinnista :) Haikee olo, kun jälleen yksi lapsukainen päättää peruskoulun ja kuopuskin viettää ensimmäisiä kevätjuhlia ekaluokkalaisena:)

No sitten varrotaan 7 vuotta, että saa tämän iltatähden koulutielle ja silloin lähtee viimenen isommista lapsista peruskoulusta:)

Nyt tuntuu, että raskausviikot menee sika hitaasti...no jos toi kesä kuluttais aikaa nopeemmin:)

Marja ja maha-asukki 23+1
Meillä ensimmäinen päättää nyt peruskoulun, ja tuntuu kyllä niin haikeelle... jotenkin tntuu että poika nyt enempi sitten itsenäistyy ja irrottautuu kodista *snif* :'(

Mulla vasta esikoinen lähtee ekalle luokalle syksyllä :p Mä ku olin jo 30v, ku vasta ekan tein. Sit kakkosta saiki oottaa kauan, hän on nyt 2,5v. Ja tää kolmas on sit meidän viimeinen. Ihanaa, että kumminkin kolme lasta sain, ku esikoisen jälkeen jo murehdin, että jääkö hän ainokaiseksi.

Koralli & Tähkäpää 30+2 (mustaki tuntu alussa ettei viikot etene lainkaan. Johtuu siitä, että mulla on ollu monta alkuraskauden keskenmenoa, joten niitä alkuviikkoja jännitin kauheesti. Sen jälkeen viikot onki sit liitäny eteenpäin :O )

Mä olin 17v kun sain ekan ja 20v oli jo 3 lasta. Sitten tuli ero ex-mihen kanssa. Vuosi eron jälkeen rupesin seurusteleen nykyisen miehen kanssa. Lapset oli 5v, 3v ja 2v. Nyt meillä myös 2 omaa ja kolmas tulossa. Eli lapsukaiset on nyt 17v, 15v, 14v, 10v (syksyllä 11v) ja 7v (syksyllä 8v). Sekä tää iltatähti joka kanssa tyttö, eli saldona vanhin poika ja muut tyttöjä:)
Tästä lähdetään kohta naapurin 50v bileisiin ja osa naapureista ei edes tiedä, että vartoon...kehu säästävänsä mullekkin boolia, mutta kohta huomaavat, että en tarvitsekaan mitään:) Huomenna lakkiaiset ja sunnuntaina anopin 60v päivät, joten ohjelmaa riittää:)

Hyvää kesälomaa Korallille, se on tainnut jo alkaa? Ja toivottavasti selviät suonikohjujen kanssa... mulla niitä ei onneksi ole koskaan tullut. Tiedän, että mun isänpuoleisella tädillä (jolla ei edes ollut yhtään lasta) oli ongelmia niiden kanssa, mutta mun omalla äidillä ei ole ollut, ja eipä niitä ole siis täälläkään näkynyt, ainakaan toistaiseksi =)

Me tehtiin aika pitkä pikainen reissu tässä pitkän viikonlopun kunniaksi, eli ajelimme reilut 400 km Tukholmasta Göteborgiin torstaina, ja eilen (lauantaina) takaisin. Oli kyllä tosi kivaa, ja mun selkäkään ei kipeytynyt niinkuin etukäteen pelkäsin. Meillä kun ei nimittäin ole omaa autoa, niin en ole tottunut kovin pitkiä matkoja autossa istumaan... Huonoa säkää oli kuitenkin se, että vuokra-auto hajosi noin 1.5 tuntia ennen Götikseen saapumista. Eli se piti hinata korjaamolle, ja me jouduttiin vuokraamaan toinen auto :p Reilut pari tuntia siihen odotteluun sitten meni, onneksi ei kuitenkaan enempää, ja todennäköisesti ekan auton vuokrannut firma joutuu maksamaan tokan auton vuokran. Ei ole ennen näin käynyt, että vuokra-auto olisi hajonnut.

Mulla kanssa möyrii mahassa ennemmin kuin potkii. Vauvan asennon tiedän oikeastaan vain silloin, kun se on poikittain, koska silloin liikkeet tuntuvat tosi pitkällä kyljissä. Ja jopa myös vasemmalla puolella, jossa ei muuten juurikaan mitään tunnu. Ihan kiva sinänsä silloin kun se on poikittain, silloin se ei nimittäin paina tuonne alaspäin eikä liitoskivutkaan tunnu :p Toisaalta se on kyllä sitten tosi ylhäälä, eli en voi juurikaan kumartua eteenpäin : /

Siobhan ja Plutte 31+4

Ja kun ei tajua painaa nappia seuraavalle sivulle päästäkseen niin missaa tietty puolet keskustelusta ;) Mun vanhemmat lapset on vasta 4.5 ja 2.5 vuotiaat, olin 32 kun esikoinen syntyi. Eli tuntuu tuo peruskoulun lopettaminen vielä aaaaikas kaukaiselta asialta, kun ei olla vielä edes koulutielle lähdössä, 0-luokallekin vasta vuoden päästä.

hk
Täällä kans yksi vanhana lapsensa saanut mä olin myös 32 kun sain esikoisen hän on nyt 5,5 vuotias ja sit meillä on noi 3,5 vuotiaat kaksoset, joten nuo koulujutut kovasti edessä pän. JA nyt tää tulokas on tosi kova menemään ainakin tuolla masussa.

Viikot alkaa täällä kummasti vähentyä, mut viikko sitten pumppas mun riesaks turvotuksen ja neukkulan vaaka näytti kahden viikon painon nousuks hurjat 4 kiloa, mut näkee ton tosiaan noista koivista. Täällä alkaa olla jo toi vauveli lähellä saapumista, mut mä en ole jaksanut tehdä oikeestaan mitään valmisteluja. Vaatteita hiukan pesty, kaukalo odottaa pesua ja hyllyt järjestelyä ja lukematon määrä muita töitä ja kun vaan ei tysty tai jaksa.

Noi tulpat vaan ottaa päivällä kaikki mehu pois niin ilta menee lepäilyssä:)

hk ja pikkuinen 34+5

Hk ja Siobhan, teillä vieki voimia nuo lapsoset. Mulla jotenki helpottanu nyt kauheesti, ku esikoinen on tosiaan "jo" 7,5v. Ei enää vaadi sillä lailla kokoaikaista huomiota. Tuo 2,5v leikkii kyl paljo itekseen jne, mut on se kumminkin erilaista, varsinki jo lähdetään johonkin. Juniorilla on just joku uhmavaihe alkanu, "minä itte" ja se koskee myös kieltojen/käskyjen noudattamista. Sit meinaa karkailla ja mä en kyl pysy täs kunnos oikein perässä, joten en nyt uskalla ihan joka paikkaan enää lasten kans mennä.

Simpura, ku sokerit oli tänä aamuna koholla reippaasti...sen siitä saa ku herkutteli illalla. Vaikka tiedän, että nimeomaan illalla en sais syödä mitään herkkua, että se näkyy heti aamun sokereissa, silti piti olla niin tyhmä. :headwall: Torstaina on mulla äitipoli ja siellä arvioivat tämän mun raskausdiabeteksen. Toivottavasti nämä yksittäiset ylitykset ei nyt kumminkaan mitään insuliineja vaadi. Pitäs pitää tiukemmin ruokavaliosta kii. Tai siis mulla näyttäs tällä hetkellä riittävän vaan se, että en syö herkkuja iltaisin, päiväkahvilla voin jotain ottaa. Muutoin näkyy normiruoalla pysyvän toistaiseksi sokerit kuosissa.

Aamulla särki jalkoja, turvottavat vähän. Oon nyt joka päivä pitänyt tukisukkia. Ne on kyl semmosia ahdistavia makkarankuoria, mut helpottavat oloa, paitsi ovat ikävän kuumia näillä helteillä. Melkein toivosin, että tämä kolmas tulis ennen laskettua aikaa jo maailmaan, ei huvittas mennä 40+-41+ kesähelteillä. En tiedä sit mitkä mahdollisuudet tuohon on, esikoinen tosiaan synty 41+2 ja juniori 40+1 eli voisko tuo samalla kaavalla lyhentyä ja nyt syntys jossain 39+? :p

Koralli & Tähkäpää 30+6

:wave:

Mäkin olen lapseni hiukan vanhempana tehnyt eli esikoinen on 4,5v ja kuopus vajaa 2,5. Joten eskarin aloitus vasta seuraava etappi.

Pahoinvointi alkaa hellittämään. Väsymys vaan on ihan mahdotonta. Onneks tulee viideltä lastenohjelmat niin saan hiukan torkkua kun lapset katselee TV:tä.

Vielä muutamia päiviä ultraan. Ens maanantain 13.6 ois edessä. Veriseulassa kävin viikko sitten. Jännittää aika lailla! Sydänäänet kyllä kuului jo tuossa viime viikon keskiviikkona, joten kai siellä jotain on. Ja varhaisultrassakin tuli nähtyä pieni ja sykekin.

Niisku 11+6

Ihanaa etten ole ainoa "vanhana" lapseni tehnyt =) Ei sen puolen, eihän me kai mitään vanhoja olla, alle 40:siä vielä :D

Mä nautin lämpimistä keleistä, vaikka kyllä tää vähän tukalaakin on. Tai siis eniten mua ärsyttää aamulla kun kävelen reilun kilometrin työmatkalla, ja sitten olen ihan hiessä kun pääsen töihin : / Vaikka ei se kyllä tämän helteen vika taida olla, ihan yhtä lailla hikoan takki päällä kylmemmällä kelillä.

En teidä missä vaiheessa masennus luokitellaan ihan virallisesti masennukseksi, mutta mä olen ollut nyt aikas alamaissa jo monta viikkoa. Rutiineilla jaksan elää, mutta mikään ei huvita. Ja apua ei ole saatavilla, en tosiaan viitsi mihinkään nuorisopsykologille tai jotain siihen suuntaan mennä, mihin neuvolan kautta voisi päästä. Keski-ikäinen eukko veisi nuorison ajat, ei hyvä tule.

Siobhan ja Plutte 32+2

Tervehdys pitkästä aikaa!
Viimeksi kun yritin tänne päästä, ei kirjautuminen onnistunut. Nyt taas toimii.
Täällä kaiken pitäisi olla ok ja loppusuora alkaa häämöttämään. Olo on sen verran hyvä kuin tällaisen mahan kanssa nyt voi olla. Turvotusta vaan on tullut ja yksi suonikohju. Sekä painoa lisää 15 kiloa... Vauvan vaatteiden pesun ja järjestämisen aloitin nyt viikonloppuna. Nyt menossa rv 35+4. Hk, sulla taitaa olla laskettu aika samoihin aikoihin kuin mulla eli heinäkuun puolivälissä?

Ja täällä myös yksi vanhana aloittanut. Olin 34 esikoisen syntyessä ja sitten tätä kakkosta saikin tehdä ajan kanssa ja ehdin jo täyttää 39. Mun kaveripiiristä ei kyllä kukaan tehnyt lapsia ennen 30 ikävuotta. Eka kaveri sai just 30 täytettyään esikoisen ja oli olevinaan niin nuori! Ei mulla sinänsä mitään sitä vastaan ole, että nuorena aloittaa. Itsellä vaan kävi niin, että lapsen isän löytäminen kesti aikansa. Jos olisin nuorena aloittanut lapsenteon, olisin varmasti jo ehtinyt erota moneen kertaan...

Hyvää vointia toivottelen kaikille! Ja Siobhan, toivottavasti sulla ei masennus ala vaivaamaan, se olisi tosi ikävää. Hakeudu kuitenkin lääkäriin asiasta, jos ei ala pian helpottamaan!

hk
Helvi-10 , mulla on laskettuaika tuolla heinäkuun 20 päivä eli samoissa ollaan.... Tosin itsellä enemmän toiveita jo juhannuksen jälkeen synnytyksestä, mutta katsotaan. Aiemmat raskaudet loppuneet jo viikolle 38, joten tuolta sairaalasta sanoivat ettei kovin todennäköistä ainakaan yliaikainen vauva ole, mut odotellaan.

Mulla tuppas tulemaan tuota turvotusta jalkoihin niin että kahteen viikkoon nousi paino reilusti 4 kg, nyt olis keskiviikkona neuvola katsotaan miten nyt on käynyt:) Tää kuumuus ottaa ainakin yöllä voimille, kun ei saa nukuttua kunnolla. Maha tippu alaspäin viime viikolla, joten nyt jo helpompi hengittää. Edellisellä neuvolakäynnillä sain terkkarilta ohjeeks et jos nyt menee vedet, niin sitten ainoastaan ambulanssilla sairaalaan kun vauva ei ollut ollenkaan lantiossa, niin kuulemma vaarallista. Nyt kyllä tuntuu aikas alhaalla olevan.

Kesävauvan pukeminen on mulle aikas harmaa alue, kun ei sellaista kokemusta ole ollut, noille talvi vauvoille on saanut laittaa tosi paljon päälle eikä siitä ole sen kummemmin tarvinnut huolehtia, mut mitähän tälle osais laittaa päälle ettei ainakaan ylipukis ja hikoiluttais vauvelia. Ja mä olen ollut niin hiivatin saamaton että oikeestaan vasta nyt olen alkanut vauvan tavaroita laittelemaan ja vieläki puuttuu pinnis ja vaunut, mut ennättäähän tuota vielä:) toivottavasti.

Siobhan: jos ittestä tuntuu huonolle kannattaa ainakin neuvolassa tuo puoli ottaa huomioon, kun siihen on mahdollisuus saada apua. Vauvan kanssa tarvii tuota jaksamista vieläkin enemmän ja jos itse ei ole kunnossa se tuntuu todella vaikealta!

hk ja pikkuinen 34+5

Heips taas. Juhannusviikko ja olo aika vetämätön. Vauva vie mulla kyllä nykyään kaikki voimat, viime yökin tuli nukuttua 1-2 t välein heräillen, joten kauhee väsy on. Just ja just jaksaa nyt pyörittää arkea, paitsi siivoamaan en pysty (ja talo sen näköinen...)

Äitipolilla meni hyvin silloin, kaikki ok. Seurantaa jatketaan ja uusi käynti onkin nyt torstaina. Toivottavasti vauveli kasvaa yhä omalla käyrällään, ihan alakäyrällä on siis toistaiseksi kasvanut.
Näitä seurantakäyntejä on varmaankin loppuun asti. Onneks verensokerit on mulla ainaki toistaiseksi olleet ok, toivotaan, että pysyvät kurissa loppuun asti.

Koralli & Tähkäpää 32+5

Helvi ja HK, olotilat menee ylös ja alas. On mennyt koko raskauden ajan, otin sen jo helmikuussa neuvolassa esiin, mutta mitään apua en saanut. Ehkä sitten häpeän tätä olotilaa liikaa, jotenkin en jaksa taistella mihinkään hoitoon pääsemisestä. Eli yritän sinnitellä ja katsotaan joskos vaikka loma heinäkuussa auttaisi :)

Muuten ei kuulu mitään erityistä uutta. Maha kasvaa, tuntuu siltä, kuin se olisi räjähtänyt viimeisen viikon sisällä. Tähän asti se on tuntunut ihan kohtuu pieneltä. Painoa on tainnut tulla jo 16 kg lisää, mutta joskos se pysyisi alle sen +25-26 kg mitä on edellisillä kerroilla tullut niin olisin ihan tyytyväinen...

Siobhan ja Plutte 33+5

Moikkelis! Tänne on rantautunut päänsärky & huono olo. Ennen puolta päivää oli pakko käydä vessassa ja työntää sormet kurkkuun. Kummastakaan aiemmasta lapsesta en oksentanut kertaakaan, vaikka olo oli huono.

Odottelen miestä saapuvaksi töistä apteekin kautta, Panadolin kanssa. Päänsärkyä on ollut jo muinakin päivinä, mutta nyt alkaa olla se vaihe kun ei enää viitti kärvistellä. Lomaa jäljellä viikko, näinhän se menee sohvalla maaten. Vaikka parempi näin, kuin olla töissä... saa nähdä miten ensi viikolla käy. Nyt onneksi jo parempi olo, mutta onhan se kurjaa kun suuri osa päivästä menee ihan yök. Onneksi lapset ovat jo isoja, leikkivät keskenään eivätkä tartte muuta kuin silmälläpitoa ja ajoittaista ruokintaa :)

Vauvaa sydämestäni toivon ja kaipaan, välillä epäilyttää omakin tilanne, kun muissa kuumeilu+odotusketjuissa on monelle tullut huonoja uutisia :( Toivon, että tämä pahoinvointi enteilisi hyvää. Jossain mielessä tälläinen netti on kyllä huono juttu, tieto lisää tuskaa : /

WP 6+3

hk
Täällä valmistaudutaan loppuun.... Supistellut on tämän viikkoa aina kun johonkin päin liikkuu, joten iköhän tää ala jo kuitenkin näyttää merkkejä tuosta synnytyksestä. Olen saanut jopa lähes kaiken hakittua vauvalle ja loput ennättää syntymän jälkeen. Turvotus vaan lisääntyy ja ainoastaan tuollaiset avomalliset kengät mahtuu jalkaan, mut onneks niistä menee vedet näillä sateilla myös ulos:)

Huomenna on äippäpolilla tarkastus ja sit varmaankin kertoovat mikä tilanne on ja samalla päästään miettimään mitä sitä tekis juhannuksena ja uskaltaako tuota pitemmälle lähteä.

Mut huomenna lisää..

hk+ pikkuinen 36+0

Täällä samat fiilikset kuin hk:lla. Supistelee tosi paljon, mutta muuten olo on ihan kohtuullinen. Tunnin parin pätkissä olen nukkunut jo monta kuukautta, joten siihen alkaa tottua... Jalat ovat kuin norsulla. Enää mahtuu eccon sandaalit jalkaan, joten kelillä kuin kelillä niillä mennään. Jonkun hajunpoistohoidon jo tarvitsisivat...

Kolmen päivän kuluttua katsotaan, miltä tuo alakerta näyttää. Silloin mittarissa 38 viikkoa eli saman verran kuin oli esikoisella syntyessään. Vähän aikaa vielä voisi pieni kasvaa masussa, kun mulla on järjestelyt vielä ihan vaiheessa. Pyykkikone on pyörinyt jo kiitettävästi, mutta muutama olennainen juttu, kuten vaunut, vielä puuttuu.

Whisky Peat tervetuloa. Toivotaan, että kaikki menee hyvin!

Mitähän Hk:lle kuuluu, oletko vielä yhtenä kappaleena? Helviä ei varmaankaan enään haittaisi jos pieni ilmaantuisi maisemiin =)

Mä olen saanut ihan ihmeellisen selkäkivun, oikean puolen pakaralihakseen ilmeisesti sattuu nukkumaan mennessä :rolleyes: En edes muista koska tää alkoi, mutta siis on tosi tuskaista vaihtaa kylkeä alkuyöstä kun se sattuu ihan sairaana. Itse hierominen on kyllä vähän auttanut siihen, mutta kävin tänään myös hierojalla joka toivottavasti sai lihaksen vähän rauhoittumaan. Hän epäili, että vanhat noidannuolet siellä kummittelee... toivottavasti ei vaan tule uutta :O Muuten ei ole kyllä pahemmin valittamista, olen tosi kankea ja kävelen kuin ankka, mutta se taitaa kuulua asiaan :p

Siobhan ja Plutte 34+5

Kattelin kans, että kauheen aktiivisia kirjottajia ei täällä ole:( No pitää laittaa jotain galluppia pystyyn, niin joskopa rupeis lyyti kirjoittaa:) MEillä keskiviikon painoarvio neidillä oli 1200g ja rv 26+6...yläkäyrien yläpuolella kolistaan, että kattilat paukkuu. 2 viikkoa taas odotetaan ja sit uus painokontrolli, sekä mahdollinen insuliinin aloitus, vauvan koon takia:( Lepohoito jatkuu lyhentyneen kaulakanavan takia:(

hk
Vielä täällä kokonaisena ollaan ja lämpimästä kärvistellään... Turvotuksia pukkaa yhä enemmän jalat on nyt tuollaiset isot tukit, jotta mukava liikkua.

Painoarvio viime viikolla oli 3,2 kg, joten tähän mennessä meidän isoin vauva tulossa. Ja sais tosiaan syntyä vaikka heti. Selässä ollut jo kahtena päivänä särkyä, joten ei varmaankaan kauan tarttis enää odotella.

hk ja pikkuinen 37+3

Yhteistyössä