pimpula, kyllä mä olen syöny noita hedelmiä paljon enemmän, kun suosituksissa on. Mikään muu ei meinaan maita, eikä kykene syömään. Banaani on sellainen, joka nostaa sokeria enemmän. Omenoista punainen on keltaista pahempi ja vihreä kaikkein vähiten sokereihin vaikuttava. Voit syödä kolme mandariinia/klementiiniä appelsiinin sijaan. Meloni ei vaikuta sokereihin juuri mitenkään. Jos greippi maistuu, se on kans sellainen, joka ei juuri vaikuta. Kiwi hedelmiä voit syödä huoletta kolme päivässä vaikka söisit omenan, pari mandariinia ja vaikka vielä puolikkaan banaaninkin. Laight limsaa voi huoletta juoda, sillä siitä ei saa asbartaamia liikaa, ennen kuin juo sitä noin 6-8l päivässä. Tuoremehut on yllättävän kovia nostamaan sokereita, mutta niissäkin olen lipsutellut. esim. omenamehuun olen lisännyt lasilliseen vähän vettä, joka helpottaa muuten sen närästävää vaikutustakin. Lasin pari tohtii päivässä juoda, mutta sitten pitää kyllä huolehtia, että ei syö vaaleata leipää. ruisleipä nostaa sokeria hitaasti ja voi syödä 6 palaa päivässä. levitteissä ja maitotuotteissa kannattaa suosia rasvattomia ja vähärasvaisia. Light jogurtit sen sijaan on salakavalia sokerin nostattajia, sillä niissä on jopa enemmän sokeia, kuin normissa jogurtissa, jota voi huoletta pistellä purkin päivässä. Tämä on sellaista tasapainoilua, joka ottaa aikansa oppia, mutta oma sokerien seuranta on se paras tulkki näihin juttuihin. Jokainne reagoi vähän eritavalla ja siksi yhtä ja oikeaa suositusta on hyvin vaikea antaa. Mut näillä perusrunko ohjeilla on tullut ihmisiä hoideltua osastolla
Diabetesliiton sivulla on paljon hyviä vinkkejä ja niitähän ei orjallisesti sitten tarvi noudattaa. Täällä on suositus, että paasto kotona mitattuna olis alle 5.3, tunti ruokailusta alle 7.5. Näiden arvojen sisällä kun pysyy, niin hyvin menee. Muualla voi olla toisiakin arvoja, niin hassua kun se onkin. Tässä yksi linkki, josta saa hyviä vinkkejä ruokavalioon ja sopii rd odottajillekkin.
http://novodiabetespalvelu.fi/website/content/diabeetikon_ruokavaliosuositus.aspx
Mullahan tuo mokoma todettiin taas jo rv13 ja olen lipsunut ruokavaliosta ehkä liiankin usein, mutta kotimittaukset on ollu koko ajan ihan hyviä. Jokainen pienikin liikunta edesauttaa sokerien kurissa pysymistä, joten viiden minuutinkin lenkki on jo kaikki kotiin päin. Totaalikieltäytyjäksi ei pullan ja karkinkaan suhteen tarvi alkaa. töissä on käytetty nyrkkisääntöä, se mikä mahtuu kerralla nyrkkiin, ei ole pahasta ja jos nyrkki ei jää tahmaiseksi, voi nipistää vaikka yhden leivistä pois. Elikkä, possumunkin voi korvata pullalla tai pullan rinkelillä. Karkin ei tarvi olla sitä kaikkein sokerisinta, vaan vaikka viinikumia tai hedelmäpastilleja. Mutta ei joka päivä. Karkkipäivä rd odottajalle on ihan paikallaan ja yllättävää sekin, että se karkin himo katoaa, ei vaan tee enää mieli. Noh, tässä nyt vähän karkas mopo ojaan tän selostuksen kanssa, mutta tää on niin mun omaa alaa, että huh sentään. Vaikka olen ollukki dementiapuolella viime ajat, niin teen samalla noita diabeetikoiden ruokasuunnitelmia ja tuuraan diabeteshoitajaa, tai siis tuurasin.
Täällä mahaa vihlonu reippaasti tälle päivää ja sektiohaavan kiinikkeet kinnaa. Olo on kuin ilmapallolla just ennen, kun se on liian täynnä ja sanoo poks.