35+ Lapsettomat

Iines, :hug:
Olen niin vihainen ja surullinen sun puolestasi. Ei oo reilua. Kun vain voisi lähettää ihan konkreettisestikin voimia, tuntuu niin voimattomalta kun ei voi mitenkään auttaa eikä oikein mitään sanoakaan. Halaus!
 
Iines, voi ei. :hug:
Voin kuvitella että olo on toivoton, mutta toivottavasti pian taas toivon pilkahdus paistaisi... Sulla ei kuitenkaan vielä hirveän montaa hoitoa ole takana, varmasti lääkärit suosittelee jatkamaan...?

Seinäkukkanen, sun kirjoitus pysäytti. Isoja asioita joudut nyt miettimään. Komppaan muita siinä että itse tiedät parhaiten mitä jaksat ja haluat, ja mikä tekee sinut onnelliseksi. Älä luovuta helpolla! Ei ne pari vuotta ikää suuntaan tai toiseen oikeasti paljoa merkitse (paitsi tietty omien munasolujen kannalta voi merkitä, mutta siis lahja-alkioiden/adoption suhteen), onhan se tieteellisesti todistettu että ikä ei ole yhtä kuin terveys/odotettavissa oleva elinikä. Niihin vaikuttaa niin monet asiat, ikä on vain yksi niistä! Lakiin on pitänyt laittaa joku ikäraha, ja se on yksisilmäisesti sama kaikille, vaikka joku toinen olisi hyvinkin valmis äidiksi vielä 47-vuotiaana, ja toiselle se taas olisi hyvin hankala ikä saada lasta. Eli ei sitä kannata tuijottaa jos löytyy jokin keino kiertää se, ja jos sinusta itsestäsi tuntuu että se olisi oikea ratkaisu ja voisit hyvällä sydämellä sen kanssa elää. Ehkäpä se psykologitapaaminen voisi tehdä hyvää että saisit jonkun luotettavan asiantuntijan kanssa pohtia tilannetta mitään salailematta (jos lähdet tarttoon hoitoihin niin et tarvitse siltä psykologilta mitään "lupaa", eli voit puhua suusi puhtaaksi ihan rauhassa).
 
Viimeksi muokattu:
Iines, sanat ei riitä kertomaan. Olen todella, todella pahoillani. Tuossa tilanteessa ei paljon auta vaikka tietää, että kyllä se siitä taas ajan kanssa helpottaa. Iso lohtuhali täältä!!!

ON - biologi soitti. Kaks blastoa siellä odottelee. Menen akupunktioon ja siitä siirtoon ja jälleen akupunktioon ja sitten kotiin lepäämään viikonlopuksi. Töissä on kaaos mutta se saa nyt odottaa ens viikkoon.

Ja nyt back to work :(
 
Iines voi ei! Olen niin pahoillani puolestasi. Aivan hirvittävän väärin ja ikävää, että taas kävi näin. Voimia sinulle.

Marinatar onnea kovasti. Kuullostaa upealta, nythän mahdollisuudet ovat tosi hyvät!

Kiitos kovasti myötätunnostanne ja hyvistä "neuvoista". Täällä kamppailen tyhjyyden tunteen kanssa ja kovasti käyn neuvotteluja sisälläni. Minustakin lääkärin mielipide oli aika ristiriitainen, kun tällä kertaa alkiot olivat ensimmäistä kertaa oikeasti hyviä. Ekassa hoidossa minulle siirrettiin 7 -soluinen alkio, joka oli fragmentoitunut ja toinen 5 -soluinen eli hidas. Muita soluja viljeltiin pidemmälle, mutta ne eivät selvinneet. Tokassa hoidossa vain yksi hedelmöittyi normaalisti ja oli vain 2-soluinen siirrettäessä. Ja niissä hoidoissa lääkkeenä oli Puregon. Nyt kun siirryttiin Menopuriin tuli kaksi hyvälaatuista alkiota. Joten tuntuu nurinkuriselta lopettaa siihen että alkiot olivat niin hyviä, että niiden olisi pitänyt kiinnittyä. Jos ne olisivat nytkin olleet huonompia niin tuskin hoitoja olisi kannattanut silloinkaan jatkaa. Toisaalta tietysti koskaan mitään ei ole saatu pakkaseen ja ymmärränhän minä sen, että ikä vaikuttaa munasolujen laatuun eikä ikuisesti kannata hakata päätään seinään. Lääkärin mielestä selvästi minun kohdallani kolme kertaa kertoo riittävästi ja loppu on turhaa yritystä.

Alkion adoptio ei minusta ole niin eettisesti epäilyttävää ollenkaan. Eniten minua jotenkin pelottaa lähteä hoitamaan vieraaseen maahan näin arkaa asiaa. Täytyy kuitenkin ottaa selvää enemmän asioista. Sointu luulin, ettei Suomessa yksinäisille naisille siirretä ollenkaan luovutettuja alkioita? Onko se siis jollain klinikalla mahdollista?
 
Hienoa Marinatar, kyllä noilla tärppi käy!

Seinäkukkanen, laitan sinulle yksityisviestin.

Kävin tänään tavallisella gynellä, kun halusin tietää, tapahtuuko mitään luomuna kp 12. Lääkäri tuumasi, että kaikki on niin kuin pitääkin: oikein on kuulemma ovulatorinen tilanne, folli oikeankokoinen ja limakalvo oikein hyvä. Jaa, eli tilanne on ihan samanlainen kuin hoitokierroissakin. Hoidoissa, joissa isoilla hormonimäärillä on buustattu aikaiseksi se yksi ovuloiva folli. Mitähän tästä pitäisi ajatella?
 
Voi Iines, mä olin ihan varma, että tämä on se kerta. Minullakin on tosi paha mieli puolestasi! On varmaan taas tosi kurja tunne, sama, jota meistä kukaan ei haluaisi kokea enää koskaan :'(. Voikun voisimme jotenkin auttaa! Mutta muu ei auta, kun kuilun pohjalta uuteen taisteluun taas.

Marinatar, tosi mahtavaa! Ja vielä kaksi... Pakastavatko he toisen? Hienoa! Nyt mukaan piinailemaan :D

Tuntuu tosi ristiriitaiselta olla samaan aikaan tosi surullinen yhden puolesta ja tosi iloinen toisen puolesta.

Nyt mulla lähtee lentokone Suomeen (lentokentältä kirjoittelen), joten pakko lopettaa toistaiseksi.
 
Iines olen todella pahoillani... :'( Tää on niin väärin...

Marinattarella vaan horror-ajat jatkuu. Meneepä todella jännäksi, toivotaan että sieltä kääpiöt sinnittelee loppuun asti.

Hysteria kiitos onnentoivotuksista. Inssi meni kivuttomasti. Ovis oli tullu ja limiskin paksuuntunut vähän tiistaisesta. Miehen simppoja oli reilusti, mutta vähän hitaanlaisesti liikkuivat. Eli ei ihan parhaimmat lähtökohdat. Mutta katsotaan nyt sitten mitä tästä tulee. Joskus puolen kuun paikkeilla sitten ihmetellään tuleeko täti vai nou.

Frangipani peukkuja sulle vielä, eihän täti vielä ole tullut kylään?
 
Sinä upea nainen Iines: ensinnäkin lohtuhalaus, oikein lämmin ja luja. Toiseksi: oon sua plussapysäkillä vastassa kuukauden päästä! :heart:

Kaikille muillekin aurinkoa ja valovoimaa viikonloppuunne. Nyt lähden ystävätärtä vastaan jubna-asemalle. Ootte huimia naisia! T. Hysteria
 
Kiitos tsempeistä! Molemmat blastot siirrettiin eikä pakkaseen jäänyt mitään. Yllätyin todella, kun biologi sanoi, että siirto on tänään - olin eilisen jälkeen varma, että joko molemmat jämähtää ja kuolee tai korkeintaan jakautuvat lauantaina siirtovalmiiksi. Testi on 11.10. Yleensä mulla on menkat alkaneet viimeistään pp12. Eli tässä on viikko piinailtava ennen viimeisiä todellisia piinapäiviä. Tosin nyt on tukilääkitys vähän tymäkämpää, joten saa nähdä mitä tapahtuu. Voi olla, ettei ne menkat ala vaikka en oliskaan raskaana.

Soulmama, mehän saadaan tässä piinailla yhdessä =) Onnea matkaan!!
Sointu, sulle toivon sitä luomuihmettä!!

Iines, voimia! Mulle se kolmas ivf-hoito ja nega oli pahin - meni paljon kauemmin päästä jaloilleen kuin aimmin. Lisäksi vielä miehen veli ilmoitti raskaudesta ym. mukavaa. Olin aiemmin ollut niin reipas, että ihan pelästyin omaa surkeuttani ja niitä tunteita, joita miehen veljen perheuutiset minussa herättivät. Olen itse asiassa vasta nyt päässyt ns. normifiilikseen ja tuntuu hirveältä ajatella, että reilun viikon päästä voidaan taas vetäistä matto jalkojen alta. Ja tuo perhepiirin raskaus on siinä pisteessä, että ne jaksaa kuuluttaa jokaisesta skannauksesta ym. vaikka olen suoraan sanonut, että sattuneesta syystä mä en ihan hirveesti jaksa kiinnostua tai innostua. Olet ajatuksissa, yritä keksiä yksi positiivinen asia päivässä ja anna lopun aikaa itsellesi lupa surra.

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Seinäkukkanen - jos menopurilla saatiin siirtokelpoiset alkiot aikaan, niin lääkärisi "tuomio" tuntuu kummalta. Oletko harkinnut klinikan vaihtoa ja vielä yrittää omilla? Minä kävisin kyllä kuulemassa jonkin toisenkin lääkärin mielipiteen.

Alkion adoptoinnista - Maailmalla adoptoidaan koko ajan lapsia, joilla ei ole tietoa, eikä koskaan tule olemaan, biologisista vanhemmistaan. Alkion adoptointi on siinä mielessä sama asia. Kunhan on tietoinen siitä, että jossain vaiheessa lapsi alkaa kiinnostua asiasta ja haluaa tietää enemmän, niin etiikka on minun mielestä kunnossa. Adoptiolapsilla on lisärastina vielä se, että he näyttävät usein selkeästi erilaisilta kuin valtaväestö ja jo päiväkodissa kaverit kyselevät "oikeista vanhemmista" ym. En todellakaan ymmärrä tuota lääkärisi kommenttia. Ehkä hänellä on oma etiikkansa ja senkin vuoksi on todennut, ettei sun kannata enää hoitoja jatkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Seinäkukkanen, jos me olisimme nyt tokalla kerralla jatkaneet samalla Purgon+Ovitrell -yhdistelmällä kun mitä kokeilimme ekalla kerralla, tulos olisi varmasti ollut yhtä katastrofaalinen. Minä en edes laske sitä kertaa yrityskerraksi, koska ne aineet eivät yksinkertaisesti toimineet minun kohdallani ja sillä ei ollut mitään tekemistä minun munasolujeni laadun kanssa. Maalaisjärjellä ajatellen, jos Menopur toimi sinulla paljon paremmin kuin Puregon, miksi lääkäri haluaa jättää yrityksen yhteen kertaan? Ajatteleekohan hän ainoastaan sitä, että 45-vuotiaana mahdollisuudet kaikkia 45-vuotiaita ajatellen on sen verran pienet, ettei hän halua herätellä turhia toiveita. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka monelta 45-vuotiaalta saadaan toimivia munasoluja ja kuinka suuri osa näistä 45-vuotiaista onnistuu. sinähän kuulut juuri näihin.

Päätös on varmaan tosi vaikea, koska toisessa vaakakupissa on kuitenkin aika suuret hoitomaksut, raskas tie ja unelma, joka ehkä ei toteudu (jos omilla soluilla yrittää) ja toisessa lopettaminen tähän. Kumpikaan vaihtoehto ei ole helppo.

Minä olen kuullut vain hyvää siitä Tarton klinikasta. Voisitkohan saada kontaktin johonkuhun, joka siellä on ollut hoidossa ja vähän kysellä?

Sointu, ihan samaa olen miettinyt kuin sinäkin. Joskus tuntuu siltä, että mitähän varten niitä hormoneja syödään. Minulla ainakin tuntuu vaan munavarasto pienenevän...

Soulmama, tervetuloa piinailemaan.

Marinatar, minulla on sama testauspäivä kuin sinulla eli 11.10. Kai alkio minulla nyt on juuri kiinnittynyt, jos on kiinnittyäkseen.

Fragipani, täällä toivotaan parasta sinulle!
 
Just meinasin laittaa että mitäs Hiiripöllö, mutta laitoit juuri viestin.. :'(
Onneksi pääsette jo ensi viikolla suunnitteluun. Voimia!

Seinäkukkanen tuolla luovutettu munasolu palstalla on paljon Tarton Elitessä käyneitä.. Itselläni myös alkaa siellä hoito varmaankin kuukauden-pari sisään.
 
Marinatar, ihania uutisia! Nyt vaan kaikki sormet ja varpaat ristiin teidän blastojen puolesta! :heart:

Seinäkukkanen, E.V. on taitava ja aivan ihana, mutta hänessä on hieman unohtelevan proffan vikaa... Itse sain muistuttaa parikin kertaa, että todellakin: olin aiemmin muualla hoidossa, ja että vasta nyt kolmannella yrittämällä (kun tulin hänen luokseen ja sain vihdoin toimivan lääkityksen), saatiin riittävästi hyvälaatuisia folleja. Olisko siis vain niin, että hän unohti tuon hoitohistoriasi muualla, ja asioiden / lääkityksen kehityksen parempaan suuntaan? Jos mietit vielä neljättä hoitoa samalla klinikalla ja haluat tuoda vielä tuon näkökulman esiin (ikään kuin syynä uudelle yritykselle), niin yksi vaihtoehto on laittaa E.V:lle postia ja selittää asia kirjallisesti (hän on melkoisen aktiivinen vastaamaan sähköposteihinsa!). Toisaalta en kyllä oikein usko, että hän kieltäytyisi sinua hoitamasta (vaikket siis syitä selittäisikään), kun kerran sanoi, että olet rajatapaus! Paljon voimia vaikeisiin päätöksiin! :hug:
 
Iines suuri rutistus ja halaus pettymykseen :'( On niin surullista kun hoitokaan ei tuo apua. Mutta koska tulevaa emme voi tietää.... niin sitä kohti ja toiveikkain mielin. :hug:

Hiiripöllölle myös pahoittelut ja onnea seuraavaan hoitoon :hug:

marinatar onnea blaston siirrosta :heart: kuulostaa todella hyvälle nuo akupunktiotkin! Tsemppiä piinailuun!

Seinäkukkanen kuuntele vain omaa ääntäsi, älä anna muiden tehdä päätöksiä puolestasi.

ON täällä selässä epäilty rasitusvamma. Tulehdusarvot korkealla, jota hoidetaan pillereillä joissa erikseen mainitaan että haittaa raskautumista. Pas yritys siirtyy ainakin yhdellä kierrolla, jos saan siihen mennessä taas limakalvot kuntoon.
 
Hiiripöllö, syvät pahoittelut täältäkin. :(. Pääsee nopeammin jaloilleen, kun saa uudet suunnitelmat käyntiin. Ja IVF antaa kuitenkin paremmat mahdollisuudetkin eli jaksamisia!

Solakka Silakka, toivotaan että pääset pian rasitusvammasta eroon. Onneksi ei ollut mitään vakavampaa!
 
Kiitos kaikille pahoitteluista.

Kyllä tää aika koville ottaa. Varsinkin kun ei tiedetä, jatketaanko enää yritystä. Kun on tosiaan alkanut tuntua, että tässä ei sitkeydestä palkita. Nytpä oliskin oiva tilaisuus jollain konkarilla näyttää, että monen hoidon jälkeenkin voi vielä onnistua.

Olo on ihan tyhjä, tuntuu kun seisoisi kivisen polun risteyksessä, eikä tiedä kumpaa polkua lähtisi eteenpäin. Meillä on reilun kuukauden päästä keskusteluaika lääkärille, siellä kuullaan lääkärin mielipide siitä, onko enää järkeä jatkaa. Kai se omakin mielipide asiasta selkenee, kunhan saa tän pahimman surun surtua.

Nyt kömmin johonkin kiven koloon nuolemaan haavojani. Sorry etten nytkään jaksa teille erikseen kommentoida, mutta toivotan tsemppiä jokaiselle omaan vaiheeseensa :heart:
 
lyhennetyllä listalla nyt hoidossa olevat ja hoitoa odottavat

pidempi lista löytyy sivulta 144

Perjantai 1.10.2010

Frangipani 35/39...................3.iui.......................17.9., testi 3.10.
Hoppis73 37/40.....................2.ivf....................siirto 25.9., testi 9.10.
ikäneito70 40......................1.ivf/icsi:n 1.pas.....siirto 30.9., testi 14.10.
marinatar 36/36....................4.ivf....................siirto 1.10., testi 15.10.
Soulmama 36/39, In-Tiim........2.iui...........................1.10., testi 15.10.
Niiskunen 36/29.....................2.iui......................syyskuu
toivorikas-72 38/47...............4.icsi.....................vk 42
pekku 35...............................2.ivf......................vk 42
Chloe70 40/43.......................3.ivf:n 1.pas.........lokakuu?
Miisamari 36/36.................... 5.icsi:n 1.pas.........lokakuu
ekavekara- 40+, fel...............2.ivf:n 1.pas..........lokakuu
Armi74 36/34.......................2.iui........................lokakuu
Rosmariini -74 35/36............1.ivf/icsi...............marraskuu
Solakka Silakka 41/40............2.ivf:n 1.pas..........marraskuu
StellaR 38/45.......................5.ivf........................syksy
Vesiheinä 39/43....................3.ivf.......................syksy?
Sinivatukka 40/37.................3.ivf:n 1.pas ?
Relish 35/38.........................1.ivf ?
MariAnne-S 40/37.................6.ivf?
Laura-70 40.........................hoidot alkamassa
Ninnatar 36/32.....................?
Sointu2010 41.....................2.icsi?
Arielle75 35.........................4 ivf/icsi?
kozmic 35...........................?
rikupi 37.............................?
Carinna 38/34.....................3.icsi:n 1.pas?
pottu70 40/42....................?
Sharlin 35/41...............2. yritys luov. munasoluilla
janetski74 35/35...................4.icsi?
Seinäkukkanen 45.................4.icsi?
Iines-74 36/41......................4.ivf?
Hiiripöllö.................................1.ivf?

Plussanneet :heart:

Tikru70, tyttö syntyi 22.8.09.......... (3.ivf)
Maaria, poika syntyi 17.12.09........ (5.icsi)
Vaahtokarkki, tyttö syntyi 13.1.10 ..(3.icsi)
sarina13, tyttö syntyi 17.2.10..........(1.ivf:n 1.pas)
talvikauris, poika syntyi 24.3............(1.ivf)
tiki-71, LA 24.5.10 (tuplat).............. (3.ivf)
vilhelmiina72 (tuplat)..(1.siirto luovutetuilla, taustalla 6 ivf:ää omilla)
Auringonkukka, tyttö syntyi 30.5.10....(3.icsi)
tyhmäblondi73............................... (1.ivf:n 1.pas)
idaliina, poika syntyi 21.7.10 ........... (2.icsi)
Möhkö-72...................................... (1.ivf/icsi)
mileena......................................... (luomu)
Wäinö............................................(luomu, inssiä odotellessa)
Mullu, LA 21.10.10.........................(3.icsi:n 2.pas)
meriharakka...................................(2.ivf)
jipsis...............................................(luomu)
Villiheinä, LA 20.11.10....................(3.ivf/icsi)
Siiri Sisilisko....................................(luomu)
wellamo........................................(1.ivf:n 3.pas)
karmilla........................................(1.ivf)
PetKat.........................................(1.ivf)
Liisa34..........................................(1. icsi:n 1.pas)
vilkas75.........................................(1.iui)
wabisabi.......................................(2.ivf)
Anja73.........................................(1.iui)
Miso.............................................(1.ivf)
Libby ..........................................(1.ivf)
Hysteria.......................................(1.icsi)
 
Viimeksi muokattu:
Päivitin vielä listan, toivottavasti on edes sinne päin... Nyt yritän hetken pysyä kolossani, joten en jatkossa päivitä listaa aktiivisesti. Löytyykö innokasta listan päivittäjää?

En mä ehkä lopullisesti mihinkään katoa, seurailen ja tsemppaan hetken taustalla :)
 
Iines-kulta, anna ajan kulua vähän. Toivottavasti pian pääset taas jaloillesi. Muista, että tämä on vaikeinta aikaa. Sen jälkeen parempaan päin. Ja toivottavasti ajatukset selkiää. Ja kiitos, että kaikesta huolimatta päivitit taas listan.
 
Hiiripöllö harmittelut negasta. :hug: Onneksi pääsette kuitenkin heti IVF-suunnitteluun, joskos se pettymys unohtuisi nopeammin.

Solakka Silakka nyt vaan hoidat selkäsi kuntoon, niin pääsette sitten PASiin. Mä poden kroonista selkäkipua ja söin kans sellaisia tulehduskipulääkkeitä, jotka vaikuttaa hedelmällisyyteen. No, niitä ei nyt sit enään syödä, vaan kärsitään.

Iinekselle haleja! Irtiotto palstalta tekee tosiaan välillä hyvää. Tervetuloa takaisin sitten tuulettuneilla ajatuksilla! :heart:

Täällä jännätään Frangipania, kuis kävi?

Marinattarelle kans tsemppiä piinailuun, toivottavasti kavereilla on kunnon kynnet, että tarttuvat lujaa kiinni. :D

Itsellä on aika rento olo tän IUIn kanssa. En odota ollenkaan plussaa vaan olen jo valmistautunut IVF:n suunnitteluun. Meillä on jos suunnitteluaika varattunakin. En ota ollenkaan stressiä tästä kierrosta.

Meillä on ollut viikonloppuna sienishow! =) Käytiin eilen sienessä ja saatiin hieno saalis: suppiksia, lampaankääpiä, keltahaarakasta. Paistetut lampaankäävät on ihan sairaan hyviä!!! NAM! Kuivuri on laulanu eilisestä asti, saadaan herkut talven varalle talteen.
 

Yhteistyössä