35+ Lapsettomat

Kyllä nuo henkilökohtaiset erot ovat aika suuria. Just kuulin tutustani, joka tuli just ennnen 40v. synttäreitään raskaaksi luomuna ekalla yirtyskierrolla (lapsi kotiin asti) ja nyt odottaa nelikymppisenä toista (lapsi juuri täytti vuoden) , laskettu aika marraskuussa, vaikka yrittivät miehen kanssa tähdätä ns. varmoihin päiviin.

Samaa on sanonut hoitavat lääkärikin!
 
Kiitos peukutuksista =)
Niinhän se on, että tilastoista viis, niin onnea tässä myös tarvitaan. Tuo Science Dailyn artikkeli olikin ihan mielenkiintoinen..

ekavekara ja wabisabi mulla on vielä hyvin muistissa maaliskuinen plussaus. Mieleen jäi se, että mitään oireita ei ollut varsinkin tuossa pp7-10 ja meinasinkin lopettaa luget ja heittää pyyhkeen kehään kun tein varmistustestin pp11 ja en ollut uskoa, että haamunen siellä oli, jonka myöhemmin varmistin digillä raskaudeksi. Toinen asia minkä muistan alkoi pp13-14 todella kovat menkkakivut ja pientä ruskeaa tuhrua tulikin, muttei verta. Raskaus päätyi varhaiseen luonnolliseen keskenmenoon, oli heikko alkio. Mutta ei todellakaan mitään klassisia raskausoireita tuossa vaiheessa ollut, vaikka itsekin odotin jonkinlaista merkkiä tuolta alhaalta. Ja jos jotain oiretta onkin, niin mistä sitä tietää, onko se näiden lisähormoonien ansiota?

Mahtavaa että teillä on kohta testaukset edessä :heart:

Hermoja piinaan myös Anjalle, Armille ja Sharlinille!
 
Voih,
4 miljoonaa kyydissä, mutta liikkuvuus huonontunut viime kerrasta. Antoivat jo ajan IVF-suunnittelukäyntiin (lokakuulle :headwall: ). Jos tästä ei tärppää, voidaan tehdä vielä yksi inssi odotellessa, julkisella puolella kun ollaan. Lugeja sunnuntaista lähtien ja testata saa vasta 6.9...Eli turha kai toivoa parasta, kun se pahin sieltä kuitenkin aina tulee vastaan. Nyyh.
 
Tervehdys taas!

SS enpä ole kokeillut ruokavaliolla hoitaa väsymystä. Miksei voisi tota kokeillakin, tosin ilman suklaata on aika tuskaa :p Liikunnasta pitää huolen koirat. Kiva että pääsit piinaileen ja sait pakkaseenkin tavaraa. Nyt vaan d :) b

toivorikas no miten ihmeessä ne sitten lokakuulle sen sun hoidon siirsi? Kyllä luulisi et jos nyt ei päässyt, se olis automaattisesti ens kuussa. Eikö muuten tossa päde se hoitotakuu-aika, onko se niin että kun kerran on sisään päässyt, voidaan roikottaa jonossa vuosi? On mulla jossain vaiheessa ollut korkea verenpaine, mut nyt ei ole mitään tietoa asiasta.

Libby ja pekku tervetuloa mukaan!

Frangipanille myöskin tsempit piinailuun! Toivomme sitä parasta.

 
Täällä on niin paljon tapahtunut, etten yritäkään kommentoida. Onnea vain kaikille piinailijoille ja muillekin hoitoja aloitteleville!

Palaan näin kesäloman jälkeen itsekin kuvioihin. Apteekista kävin hakemassa tänään Menopur-lastin ja varmaankin ensiviikon alkupäivinä alkaisi taas piikitykset. Joka toinen päivä olen vaipumassa epätoivoon ja joka toinen päivä odotan innolla, että kyllä se nyt tässä hoidossa on onni myötä. Yritin olla koko kesän ajattelematta näitä hoitoja, mutta kuinka yllättäen kaikki ystävät päättävät raskautua ja vauvauutisia on sadellut suunnasta jos toisesta... Pelottaa vaan niin p***ti, että minun munasoluilla ei edes siirtoon asti päästä. Ja vielä viimeinen korvattava kierros menossa, AAAAAARRRGH!

Paljon tuli omaa napaa, sorry!
 
Chloe TSH arvoni oli minustakin vähän korkea mutta täällä Tanskassa sitä ei yleensä edes mitata. Yksi klinikka pitää kattona 2 ja toinen 3. Mun valitsema klinikka sanoi, ettei he aloita lääkitystä, jos arvo on alle 3. Toki voin ottaa asian puheeksi lääkärin kanssa. Toisaalta epäilen, että tuo arvo mitenkään selittäisi sitä miksi alkiot eivät kiinnity. T4V ei edes mitattu kun kuulemma hemoglobiini (arvoksi annettiin joku ihme 8,5) oli niin hyvä. En jaksanut alkaa vängätä yleislääkärin sihteerin kanssa, joka oli sitä mieltä, ettei TSH vaikuta raskautumiseen mitenkään - etenkään, jos arvo on alle neljä. Huoh.

Jaksamista piinailijoille!!!
 
wabisabi, olipa kiintoisa tuo artikkeli ja "syvä-fenotyypittäminen". Milloinkohan se saataisiin yleiseen käyttöön. Ja tuo oireettomuutesi kuulostaa oikein hyvältä.

Mulla menkkaoireet lisääntyy joten odotukset tämän osalta jo nolla. Pitää vaan testata se nega vielä pois. Parina yönä oli jotain todella kivuliaita kohtusupistuksia tms. joihin heräsin ja ehdin jo pahimman aikana ajatella että nyt on joku mennyt pahasti vikaan. Nyt niitä ei onneksi enää ole. (Siirto ei mennyt ihan putkeen ja siinäkin kohtu supisti ja se kai ei anna hyvää ennustetta kiinnittymiselle. Meniköhän ne mahkut jo siinä siirrossa?).
Myös Pregnylin (hcg) aiheuttama rintojen kipeytyminen hiipuu eikä uutta (hcg:tä) näemmä tule tilalle. Että näin.

marinatar, kylläpä maiden välillä on eroja. Kannattaa varmaan ottaa vielä puheeksi.
 
ekavekara älä nyt vielä luovuta! Kyllä se nega saattaa pompsahtaa, mutta sen takia, että on liian aikaista vielä. Itse otin muutamana iltana magneesiumia kun supisteli ja luin kans jostain, että se supistelu saattaisi estää kiinnittymistä.. ja ihan pienen tilkan punaviiniä myös otin yksi ilta, siitä kuulemma kans apua.
 
Iines: niin, sehän menee lokakuulle se punktio kun vasta ensi kierrosta soitan ja sitten aloitan sumut kp 20 jotain. Eli punktio on viikolla 42. Jos olis nyt elokuun kierrosta päästy niin punktio olis ollu syyskuussa. Sama homma se on varmaan Rosmariinillakin, samalla "ihanalla ja empaattisella" klinikalla kun ollaan. Mittaa ihmeessä se verenpaine, stressi nostaa sitä ja voi aika pienillä oireilla olla tosi korkea. Ite mittasin pari viikkoo sit siskon mittarilla 145/105 että silleen. Nyt pitää taas ottaa oma mittari käyttöön ja jos on korkeella tasaisesti niin marssin työterveyslääkärille ja pyydän verenpainelääkkeet jotka käyvät myös raskauden aikana, enkä aio kertoa mitään naikkarilla etteivät taas saa syytä siirtää mun hoitoa. ekavekara: älä ihmeessä luovuta, monet on plussanneet ilman oireita tai selkeillä menkkaoireilla!
 
Pelkät omat kuulumiset pika pikaa.

Piikittelyt ovat hyvässä vauhdissa. Vielä tänään Pergoveris, huomisesta eteenpäin Gonal-f. Tänään oli ensimmäinen ultra, jossa saimme taas todeta, että kovin on tiukassa rakkulat meikäläisellä. Neljän päivän pistosten jälkeen siellä on yksi vähän isompi rakkula ja ehkä pari pienempää. Toisella puolella ei ollut mitään. Tämän päivän käynnin jälkeen tuntui hyvin vahvasti siltä, että tämä jää meidän viimeiseksi yritykseksi omilla tarpeilla. Ollaan joka kerta oltu niin ohuen langan varassa että ei tunnu järkevältä jatkaa tätä piinaa kuukaudesta toiseen. Ei tätä jaksa. Itkettää.
 
Pottu, melko samoissa fiiliksissä täällä. :'( Mullakin oli ultra ja saaliissa ei ole hurraamista. Lääkäri ihan äimän käkenä kun viimeksihän munasoluja tuli roppakaupalla. Päivä on mennyt itkeskellessä... No, tää on tätä. Toinen ultra vielä maanantaina ja silloin sovitaan punktiopäivä. Kyllä tää taitaa olla meillä se viimeinen yritys, saa nähdä päästäänkö edes siirtoon, voi mennä aika tiukille sekin.
 
Voi itku teidän kanssa pottu ja Miisamari...
Kummallakin oli kuitenkin eka ultra ja sentään jotain tuloillaan, eikö niin, joten ei heitetä vielä hanskoja nurkkaan. Eikä sitä toivoa! Ikävää ettei soluja ole tulossa paljoa mutta pidetään vielä kaikki liputus yllä sen puolesta että laatua löytyy niistä sen verran että siirtoon asti pääsette. Hurjasti voimia.
 
Potulle ja Miisamarille :hug: . Tuntuu tosi ikävältä kaikki vaiva, jos ei edes siirtoon pääse. Muuta lohduttavaa en nyt osaa sanoa, kun näin se tosiaan on, että ei välttämättä tarvita kuin se yksi ja luotan, että jos vain yksi tai kaksi solua tulee, niin ne ovat sitten tosi taistelijoita ja sinnikkäitä sissejä, niitä ei kaada tyrskyt eikä myrskyt.
ekavekara meinaatko nyt testata huomenna..? Kovasti jännitän sun puolesta jos meinaat, tule sitten heti kertomaan. Piinailupinnaa ja tsemppiä. Toivon niin, että se plussa sieltä pärähtäisi, milloin sitten testaatkaan..
 
Voi kiitos ekavekara ja sharlin, kiitos tosi paljon kannustuksesta ja positiivisista sanoista! Tulee todellakin tarpeeseen. Kyllä tässä täytyy tietenkin vielä jaksaa uskoa ja toivoa...siksihän tähän hoitoon lähdettiinkin, ja yksi alkio kerrallaanhan sitä pitä aina katsoa joka tapauksessa. Jos nyt vain edes sen yhden saisi...ei kai tässä enempää voi (taaskaan) toivoa.

Sharlin, tuosta magnesiumista, mielenkiintoista. Pitäisiköhän sitä siis ottaa jo varmuudeksi jo ennen siirtoa??! Ei kai siitä haittaakaan ole. MIstä siis keksit että se voisi auttaa? Ja miten te tunnistatte tuon kohdun supistelun?? miltä se oikein tuntuu???
 
Niin, kiitos vain tsempityksistä toivorikas ja Sharlin!
Olen tosiaan hieman ajatellut huomenna testata, jos kantti kestää (huomenna dpo10/ pp8). Onpahan sitten tehty. (Ja kyllä varmuudeksi vielä sitten maanantainakin testaan). Milloin Sharlin ajattelit että itse testaisit... :whistle:
 
Nyt nopeasti ja itsekkäästi vaan omaa napaa. Punktio tehty, 9 solua saatiin, maanantaina siirto, ei edes yritetä pitkää viljelyä tuolla määrällä. Mulle on tehty 4 punktiota ja tämä oli ylivoimaisesti kivuliain. Puudutus ei osunut ihan kohdilleen, koska toinen munasarja jotenkin liikkui. Itkin ja huusin ja sattui niin helvetisti. Mies silitti hiuksia ja pyyhki kyyneleitä. Sain kamalat määrät kipulääkettä ja olen ollut koko päivän ihan kanttuvei, vaan nukkunut. Nytkin menen takaisin sänkyyn. Oksettaa koko aika. :/
 
Kiitos tervetulotoivotuksista :) Luen suurella mielenkiinnolla kaikki teidät jutut, mutta en ehkä ihan vielä osaa niitä kommentoida muuten kuin että olen hengessä mukana!

Tänään oli ultra ja sama "Hei, housut pois, kaikki ok ja näkemiin" -lääkäri... Aloitimme hoidot Kätilöopistolla josta meidät siirrettiin Naistenklinikalle ja kaikki lääkärit on olleet samanlaisia, mutta eipä auttane valittaa kun saa kuitenkin hoitoa. No itse asiassa IVF-infon meille piti Mervi Halttunen joka oli todella miellyttävä. Onneksi kaikki hoitajat on olleet toistaiseksi mukavia.

En siis tosiaan tiedä muuta kuin että kaikki on hyvin ja punktioaika on tiistaina. Hoitaja arveli että pärjään ilman esilääkitystä koska en jännitä toimenpidettä ja minä kun ajattelin ottaa kaiken puudutuksen mitä tarjolla on ;) Onneksi sen kuulemma saa kuitenkin jos siltä punktioaamuna tuntuu.

Nyt on ollut koko viikon limavuotoa ja suurin osa ruoista ällöttää. En pysty syömään kuin ihan vähän ja heti tulee paha olo. Ikuinen laihduttaja minussa tosin salaa riemuitsee tästä... Mielialat on pysyneet kohtuuden rajoissa mitä nyt itku tuntuu olevan herkässä. Onneksi miehellä on lehmän hermot. Hiustenlähtö on astunut takaisin kuvaan eli se oli toinen "dramaattisimmista" muutoksista joita olen hoitojen aikana huomannut. Ensimmäisen hormonihoidon aikana hiukseni oheni puolella. Lisäksi rintoihini ilmestyi kuin tyhjästä melko runsaasti kystia ja diagnosoin itse että ne johtui näistä lääkkeistä. Onko kukaan muu huomannut tällaista? Olen tihrustanut kaikkien lääkkeiden sivuvaikutukset muttei niissä nyt ihan suoraan tällaista sanottu. Lääkärille kun yrittää puhua tällaisesta niin ei ole tuntunut ihan aika ja/tai kiinnostus riittävän.

Toivottavasti tästä ei tule liian pitkä viesti... Unohdin mainita ensimmäisessä viestissä että minulla on lievä kilpirauhasen vajaatoiminta joka on ollut lääkkeillä hyvin tasapainossa. Lisäksi joudun syömään beetasalpaajia rytmihäiriöihin, kohonneeseen verenpaineeseen ja migreenin estoon. Nyt kaikki yllämainitut tuntuu olevan hallinnassa joten olen pystynyt pienentämään annosta. Kysyin yleislääkäriltä voinko syödä Emconcoria jos tulen raskaaksi ja hän sanoi ettet missään nimessä mutta passitti minut vielä kardiologille. Kardiologi sanoi että voit syödä sitä ihan huoletta... Eipä tullut kovin turvallinen olo. Nyt annostus on kuitenkin kuulemma niin pieni että sen kokonaan poisjättämistä voi jo harkita. Lisäksi syön tällä hetkellä antihistamiinia voimakkaaseen pujoallergiaan ja olen ymmärtänyt että tabletti olisi syytä vaihtaa paikallisesti vaikuttaviin lääkkeisiin? Yritin näistäkin kysellä NKL:n lääkäriltä mutta hän sanoi että ovat oman lääkärini asioita eikä siellä oteta näihin kantaa... Työterveyslääkäri oli vähän sitä mieltä että turha näitä on nyt pohtia kun en ole vielä edes raskaana. Ei kovin mieltäylentävää kun en valmiiksi tiedä näistä asioista juurikaan.

Joskohan tämä vuodatus riittäisi tältä erää. Toivotan pitkää pinnaa ja onnen kultahippuja teille!
 
Miisamari, supistelu tuntuu siltä että alavatsa räjähtää sisäänpäin ja pitää mennä kaksinkerroin, noin suunnilleen.

Chloe, olipa ikävä punktiokokemus, inhottavaa. :( Hirvittää joka kerta kun saa lukea tuollaisista. Saisikin sitten olla kaiken tuskan arvoinen.

Libby, kurjaa kun ei kukaan ota noista lääkityksistä kokonaisvastuuta. Jostain olen esim. lukenut että antihistamiini itsessään saattaa aiheuttaa lapsettomuutta ja raskaustoiveita ollessa olisi hyvä jättää pois. Tiedä näistä.
Eipä tuo hiustenlähtökään herkulta kuulosta. Onkohan se estrogeenin vaikutusta. Kyllä minuakin rassaisi. LÄhtikö hiukset hoidon aikana vai sen jälkeen? Entä tuliko lähteneet hiukset takaisin?

Nyt minäkin vaan floodaan tänne. Lopetan heti. :eek:
 
Voi Chloe kuulostaapa hurjalta! Tosi kurjaa ettei puudutus tehonnut. mutta onpa hieno saalis 9 munista! Jos minulle tulisi niin monta vaatisin ehdottomasti ainakin osalle pitkän viljelylyn, ja luulen että lääkärikin sitä suosittelisi. Nää lyhyet on jo niin nähty. mutta tilanteet on niin yksilöllisiä. Parane pian, ja toivottavasti ei tule yhtä pahoja jälkimaininkeja kuin viimeksi!

Libby onnea sulle punktioon! Onpa outoa että lääkäri ei kommentoinut mitään follikkeleiden määrästä, en ole moista ennen kuullut. No, arvatenkin niitä on siellä aika paljon jos kerran ei mitään sanonut. Eli hyvillä mielin voit sitten tiistaina sinne mennä.

Sharlin ja ekavekara, täällä on teille peukut pystyssä!

Surffailin luovutettujen solujen juttuja tässä varmaan pari tuntia ja se toi taas toivoa ja nosti hieman mielialaa. Jospa se sitten olisi se meidän juttu...
 

Yhteistyössä