Moi! Palaan nyt pitkän ajan jälkeen kertomaan kuulumisia. Kirjoittelin tänne viime vuoden alussa, kun olimme hoidoissa. Meille tehtiin monta monituista IVF-hoitoa, yhteensä 6. Yhden kerran raskauduin ja se oli kohduulkoinen. Hoitojen alusta alkaen on epäilty, että munasoluissani olisi jotain vikaa. Niinpä menimme lahjamunasolujonoon.
Tänä keväänä kävi niin onnekkaasti, että meille löytyi munasolun luovuttaja. Kaikki näytti hyvältä, minun ja luovuttajan kierrot menivät suunnilleen samaan tahtiin. Yhtäkkiä klinikalta kuitenkin soitettiin, että luovuttajan kuukautiset alkoivatkin ennen aikojaan, joten kiertomme ei enää täsmääkään. Meille annettiin kaksi vaihtoehtoa: odottaa uutta luovuttajaa tai lähteä mukaan tähän hoitoon siten, että alkiot pakastetaan ja kun minun limakalvoni olisi valmis, tehtäisiin pas-siirto. Halusimme lähteä tähän hoitoon mukaan, koska eihän tietäsi milloin seuraava sopiva luovuttaja löytyisi.
Minun kuukautiseni alkoivat jopa yhden päivän etuajassa. Sovimme lääkärin kanssa, että minä menen ultraan tarkistuttamaan limakalvon samana päivänä kuin luovuttajan punktio on (ja mieheni käy antamassa näytteen). Limakalvoni oli 6,6 mm ja rakenne oli hyvä. Niinpä todettiin, että alkion siirto voidaan tehdä kahden päivän päästä. Sain yhden top-luokan alkion kyytiini
. Piinailuaika meni ilman mitään oireita. KU:n piinailuaikana minulla oli rinnat arat ja tällä kertaa ei mitään. Päätin tehdä raskaustestin päivän etuajassa, että saan testattua negan pois. Voi sitä ihmeen päivää: testi olikin positiivinen. Kävin klinikalla seuraavana päivänä veritestissä ja HCG-arvo oli hyvä: 334.
Kaikki kertomani tapahtui huhtikuussa ja siitä varsinainen piinailu sitten alkoikin. Kävin rv 6+6 varhaisultrassa tarkistamassa löytyykö pikkuinen oikeasta paikasta ja kuuluuko syke. Voi sitä onnen päivää, kun pienen pieni sydän sykki. Sen jälkeen kaikki on mennyt hyvin. Nyt on jo menossa rv 16+0. Vieläkään ei meinaa uskoa, että tämä on totta. Välillä on käynyt mielessä suru siitä, että lapsi ei ole saanut minun geenejäni. Onneksi hänessä on kuitenkin mieheni geenejä. Olen jo aikoinaan miettinyt, että haluaisin lapsen jollain keinolla, esim. adoptiolla. Olen siis pidemmän aikaa valmistautunut siihen, että lapsi voi olla oma, vaikka hänessä ei omia geenejä olisikaan. Olemme todella kiitollisia sille ihanalle luovuttajalle, joka tämän ihmeen meille mahdollisti. Nyt vain toivomme, että raskaus menisi loppuun saakka hyvin ja pikkuinen olisi terve.
Akupunktiosta on ollut keskustelua. Minä kävin viime vuonna ja alkuvuodesta akupunktiossa. Se rentoutti ja toi tosi hyvän olon. Kuukautiseni tulivat myös runsaammiksi. Silläkin on voinut olla oma vaikutuksensa raskautumiseen.
Toivon teille kaikille samanlaista ihmettä. Älkää antako periksi, vaan jatkakaa yrittämistä niin kauan kuin vaan voimia ja halua riittää.
Hyvää kesää ja onnistumista teille kaikille!
terkuin,
MariAnne rv. 16+0