35+ Lapsettomat

Anja Ratkaisusi on varmasti hyvä. Ei pidä lähteä tekemään asioita, jotka vain lisäävät ahdistusta. Itse uskon, että ystävyydet kyllä kestävät tämän. Välillä voi olla vähemmän yhteydessä ja taas seuraavassa elämänvaiheessa enemmän. Mutta on tosi pelottavaa kyllä jäädä ihan yksin tämän asian kanssa, kun muiden perheet senkun kasvavat.

Iines Voi sun miestäs. Välillä pitää sanoa suorat sanat, jos ei vihjailu mene perille. Kiitos listan päivityksestä. Kunpa sä nyt alkaisit vetää sitä plussajunaa... mulla on nimittäin lippu siihen varattuna :)

Meillä onni kääntyi ihan täysin surkeahkon punktion jälkeen ja kahdesta munasolusta saatiin kaksi hyvää alkiota. Toinen nyt kyydissä ja toinen pakkasessa. Lääkärikin oli ihmeissään kahden muniksen saaliista. Ei kuulemma ole oikein mitään syytä, miksi näin kävi, vaikka ultrissa näytti paremmalta. Tulevaisuudessa sitten ehkä eri hormonikoktaileja jollei näillä kahdella alkiolla synny tulosta.

 
Liisa hienoa että molemmat jaksoivat alkioiksi asti. Onnittelut kyytiläisestä! Saitte vielä toisen pakkaseenkin, hyvä hyvä. Tsemppiä piinailuun! Tiedä sitten siitä, kuka sen junan starttaa. Onhan meitä, pakko jonkun tästä porukasta on sillä lähteä liikkeelle, muut sitten kyytiin :D

Auringon uutisia vielä odotellaan!

Tuli puhuttua isoinkin kirjaimin sen miehen kanssa. Ilma puhdistui kummasti :)

Hyvää viikonloppua!

*muoks: Liisa laitoin listalle sulle testipäivän kahden viikon päähän, vai onko sulla veritesti aiemmin?
 
Seinäkukkanen
Liisa onnea kovasti kyytiläisestä! Ja toinen pakkasessakin, hienoa =)

Auringon uutisia täälläkin odotellaan kovasti.

Anja kuullostaa hyvältä ratkaisulta tuollainen, että selittää ystävälleen miten asiat on. Kyllähän ystävyys sellaisen kestää vaikkei toinen voikkaan täysin ymmärtää lapsettomuuden tuskaa kun ei ole itse sellaista kokenut.

Nuo on mielenkiintoisia nuo kilpirauhasasiat. Ilmeisesti niistä eivät todellakaan kaikki lääkärit tiedä paljonkaan. Itselläni on ainakin olotila paljon parantunut lääkityksen alettua. Eikä minullakaan ollut kuin ths 3,9 aluksi, siis ihan viitearvojen sisällä. Nyt olen lääkityksellä saanut sen 1,4. Hiukset ja ripset on huomattavasti paremmassa kunnossa ja on paljon pirteämpi olo.

Tänään oli toka ultra minulla. Rakkuloita oli 12 ja limakalvo kuulemma näytti hyvältä. Punktio on maanantaina 10.5. Jos munasoluja sitten tulee ja ne hedelmöittyvät, niin niitä viljellään se neljä päivää. Pelottaa ettei siirtoon sitten päästä ollenkaan kun niin pitkään viljellään. Lääkärin mielipide on, että kun minulla on ikää näin paljon, on parempi löytää sieltä se mahdollisimman hyvälaatuinen alkio kun alkiot todennäköisesti eivät kuitenkaan niin hyvälaatuisia ole. Ja jos siirtoon ei päästä niin eivät alkiot sitten kohdussakaan todennäköisesti jaksaisi jakaantua. Mutta olen kyllä iloinen, että niitä munasoluja kuiteskin kasvaa iästä huolimatta. Ja tällä kertaa minulle määrätiin lugesteronin lisäksi Primaspania tabletti päivässä sitten punktion jälkeen.

Eiliset juhlatkin meni hienosti. En sitten viitsinyt sitä viinilasillistakaan juoda, mutta eipä se mitään haitannut. Ja kotiinkin pääsin jo niin ajoissa, että kerkesin piikitellä ihan rauhassa kotosalla =) Kieltämättä tämä hoito on vienyt tällä kertaa voimia aika lailla. Alaselkää repii ja mahaa viiltelee. Hurjasti väsyttää. Viimeksi lepäilin enemmän ja vointikin oli silloin parempi.
 
Perjantaista iltaa! Täällä sitä litkitään Fresitaa pitkien päikkäreitten jälkeen. Ovulaatiotakin pukkaa, joten luomuilua tiedossa viikonloppuna. ;)

Anja, musta sä teit täysin oikean ratkaisun ja jos ystäväsi on empaattinen ihminen, kyllä hänen se pitäisi pystyä ymmärtämään. Vaikkei tietenkään samalla tavalla voikaan tajuta, miltä tämä oikeasti tuntuu kuin me täällä. Mulla oli vähän vastaava tilanne puolitoista vuotta sitten, kun miehen paras kaveri pyysi meitä kummiksi nuorimmaiselleen. Heillä on kolme lasta ja tämä mieskaveri on aina vitsaillut mun miehelle, miten helposti ne on saaneet alkunsa "kunhan vähän suhasee uutisten ja urheiluruudun välissä". Noh, tämä pariskunta ei tiedä meidän ongelmasta, mutta ehkä jotain aavistelee. Mä mietin silloin kanssa viimeiseen asti, kieltäydynkö kummiudesta. Mieheni olisi kyllä siitä minulle loukkaantunut, se oli hänelle niin kunnia-asia. Suostuin sitten kuitenkin ja kastetilaisuus meni ihan ok etukäteen jännittämisestä huolimatta. Mutta emme ole kovinkaan paljoa tekemisissä tämän lapsen tai perheen kanssa. Mä joudun aina kasaamaan itseni niihin kyläilyihin muutenkin, koska heidän lapset aina haluavat kovasti touhuta meidän kanssa kaikin tavoin ja ottavat voimakkaasti kontaktia. Ihania lapsia ne on, ei siinä mitään, mutta mulla on aika sydämessä suru siitä, miksi mun pitää muiden lasten kanssa aina touhuta ja niitä ihailla, kun haluaisin omia hellittäväksi. Vähän sama tilanne oli meidän edellisten naapureiden kanssa. Asumme paritalossa ja heillä oli kaksi pientä tyttöjä, jotka aina tulivat meidän pihaan ja sisällekin, kurkkivat aidan raosta ja kun ne tuli meille, mä luin niille satuja ja laitoin keksejä ja mehua, välillä ne meni jutuille miehen kanssa autotalliin, kun se puuhasi siellä jotain, ne halusi lakaista siellä lattiaa, kasata grilliä miehen kanssa yms. Remontti"apunakin" ne halusi olla meillä viime kesänä, kun maalattiin olohuoneen katto. Kiinnyimme molemmat heihin kovasti, mutta samalla aina mietin, miksi ei meillä ole tuollaisia.

Iines, ilmaa on hyvä välillä puhdistaa parisuhtessa! Keskiviikonakos sulla on testipäivä? Meinaatko jaksaa testaamatta sinne asti? Me kaikki jänskätään täällä tosi paljon sun puolesta. Toivottavasti tuot plussan pinoon pitkästä aikaa. Melkein jo sieluni silmin näen sun nimen plussalistan jatkona.

Liisa, toi kuulostaa hyvältä! Molemmat kehittyi alkioiksi, hyvä hyvä!

Seinäkukkanen, noin meillekin aluksi sanottiin ja sitten tehtiin eka ivf neljän päivän ja toka viiden päivän viljelyn jälkeen. Nyt lääkärit taas sitten on eri mieltä ja sanoo, et joillakin ne kohdussa kehittyy paremmin. Vaikea sanoa, kun ei nekään sitä tiedä. Siis mikä toimii kenelläkin paremmin. Mulle ne on kanssa aina sanoneet, että mulla on nuoren naisen hormonitoiminta ja munasoluntuotanto, soluja tulee, ne hedelmöittyy ja alkaa jakaantuun, mutta kuitenkaan en raskaaksi ole tullut. Noh, mutta toivotaan, et sulla menee kaikki hyvin ja nappiin!!! Toi pitkä viljely varmastikin toimii useimmilla, johan siitä kertoo raskautumisprosentti, joka on jotain 40 %
 
Lauantaita naiset!

Seinäkukkanen wau, mahtava saalis sulla tulossa. Toivottavasti niistä saadaan laatutavaraa pakkaseenkin :)

Chloe joo keskiviikkona olis oikee testipäivä. En yhtään tiedä miten tekis ton testaamisen kanssa. Toisaalta ajattelin et jos kokeilis jo huomenna, mut sitten taas toisaalta ei, koska ahdistaa jo valmiiks se tyhjä ruutu. Toisaalta sit haluais mahd pitkään olla näkemättä sitä tyhjää. Se keskiviikkokaan ei kuulosta kovin hyvältä, tosi kiva on sen asian kanssa mennä töihin. Mietin et jos ei vuoto ala, jättäis sen torstaihin. Sais omassa rauhassaan sulatella (porata) sitä. Mut sekään ei oikein käy, kun mies lähtee reissuun keskiviikkona. Ääh, en tiedä!

Mä en näe sieluni silmin nimeäni tuolla alhaalla, jotenkin tuntuu et pyörin ikuisuuksiin asti täällä. Porukka vaan vaihtuu, minä pysyn. Mulla oli pari kivuttomampaa päivää tässä välissä, nyt taas viime yönä ennen viittä heräsin ja oli ihan pirunmoinen alavatsa/alaselkäsärky. Ei tästä voi seurata muuta kun todella kivuliaat menkat :(
 
Iines Mulla tosiaan testipäivä pe 21.5. Mäkin mietin sitä jo nyt, että pitäskö siirtää lauantaihin. Riippuu vähän duunipäivän ohjelmasta. Jaksuja sulle vikoihin piinapäiviin!

Auringolla ei taida edelleenkään olla pääsyä nettiin kotoa?

Seinäkukkanen Hyvältä näyttää! Onnea maanantaille!

 
Iines, hurjasti tsemppiä testaamiseen! Peikut pystyssä!
Tuo päivän valinta taitaa olla ihan oma taktiikkalajinsa. Itse ajattelen että mitä aiemmin pääsee feikeistä "raskausoireista" eroon, sen parempi. Toisaalta, tuo töissä kestäminen on oma kysymyksensä. Voi kun me voitais jotenkin tehdä se sun puolesta :)

Testeistä: vihaan sitä Clearbluen testiä missä pitäisi tulla plussamerkki (kahden viivan sijasta). Olen kaksi kertaa ajatellut olevani raskaana sen kanssa, sit muistanut että ai niin tuo toinen viiva onkin nyt miinusmerkki...
Predictoria en enää osta, sillä olen saanut kaksi haamuviivaa vaikka en varmuudella ollut raskaana.
 
Anja joo mä ymmärrän tonkin pointin, ettei halua turhaa toivoa. Mut sit taas toisaalta ei haluais ihan vielä menettää sitä viimeistä toivon ripettäkään, että jospa kuitenkin. Sit se vähänenkin toivo on menetetty, kun tekee negan jo. Mä en usko enää niihin, et voihan se vielä muuttua... Joo, oon mäkin joskus lukenut jostain jotain sellasta, mut täällä ei ainakaan ole kellään ajoissa testattu nega muuttunut enää oikeena testipäivänä plussaksi. Oliko sekavasti selitetty? Jatkan siis pohdintaa.

Noita testejä oon kanssa ihmetellyt: mulla on kaapissa ihan perus apteekin testi sekä clearbluen digi. Et kummalla kannattais lähteä liikenteeseen, jos aikoo testata ajoissa? Ei hajuakaan herkkyyksistä.

Mulla oli eilen töissä ihan tuskaa, kun siellä hehkutettiin koko päivä tätä huomista äitienpäivää. Tai on jo pari viikkoa suunniteltu ruokia ja tarjottavia, mut eilen ihan joka juttu koski sitä. Mullekin joku sanoi jotain äitienpäivän vietosta, mulla paloi hihat ja sanoin etten vietä, kun en ole äiti. Anoppilaan mennään vasta illalla, jolloin "lapselliset" on toivottavasti jo ymmärtäneet häipyä. Näin sitä taas vältellään lapsiperheitä |O
 
Jos noista kahdesta pitäisi valita, ottaisin Clearbluen. Mutta käsittääkseni molemmissa on sama herkkyys (muistaakseni 25 mlU/ml). Digitaalisella ei kuitenkaan tarvitse arvailla.
Olen itse ostanut niitä joissa herkkyys on 10 ("Sofi One Step" verkkokaupasta, sekä apteekissa "First Signalin" se malli, jossa on pipetti mukana) kun en ikinä malta odottaa menkkoihin asti.
Voi kun tulis plussa nyt!!!!!
 
Seinäkukkanen
Huhuh, nyt on pistetty pregnyl ja piikitykset ohi. Jännitin tuota pregnyliä vähän kun se on semmoista tarkkaa puuhaa...mitäs jos ampullit menee rikki ja kaikki kaatuu yms. Minulla on vielä ne kaksi kuiva-aineampullia kun annostus oli se 10000 yksikköä. Jotenka nyt ei voi kun mennä punktioon ja toivoa, että kaikki sujuu hyvin =)

Iinekselle onnea loppupiinailuun. Minulla on vahva tunne, että kyllä sieltä nyt se plussa tulee!
 
Kyllä mä olen nyt sitä mieltä, että voitte laskea peukalot. Tai suunnata ne seuraavaksi karmillaan. Mulla hävis kaikki "oireet" eilisen päivän aikana, ja kaikki menkkaoireet on tulleet. Hikoiluttaa, rinnat ei ole enää arat ja kovat, kaikki ärsyttää. Ja ne alavatsa/alaselkäkivut, luget on pitäneet menkat vissiin toistaseks pois. Kivut pahenee aina paria tuntia ennen lugen laittoa. Sit kivut helpottaa lugen laitoin jälkeen. Että tulos taitaa olla ihan testaamattakin selvä :(
 
Iines, calm down! B) Toi kuuluu niin asiaan piinaillessa, että yhtenä päivänä on täynnä toivoa ja toisena satavarma, ettei ole onnistunut. Ei se oireilu ole pidemmälläkään raskaudessa tasaista ja samaa oireilua, vaan toisena päivänä on paljon oireita ja seuraavana ei mitään. Sanon näin lähes 10 raskausviikkoa kokeneena. Ihan alussa (ennen testiä) ei varmaan suurimmalla osalla ole minkäänlaisia oireita. Mulla oli se turvotus ja menkkamaiset kivut, muttei niitä kipujakaan ollut ollenkaan joka päivä ja vielä raskauden toteamisen jälkeenkin olin satavarma, etä ei siellä enää mitään ole. Piinailu ei siis lopu edes plussaan. Kun menin ekaan ultraan, olin varma, ettei siellä ole mitään tai on tuulimuna. Eli aivan hyvin voit olla raskaana! Niin vaikeaa kuin se onkin, niin sun pitää nyt vaan jaksaa odottaa sitä testiä! :attn:
 
Chloe kiitos kun taas koitat tsempata, mut eiköhän se tässä ollut. Tein apteekin testin, ihan tyhjäähän se näytti. Tää ei ollut aamupissasta, mut kuitenkin kolme tuntia rakossa olleesta. Että näin tää meni tälläkin kertaa. Ei muuta kun kohti uusia pettymyksiä taas.
 
Iines, nyt mä sanon samaa sulle kuin sä aina mulle: tämä EI ole vielä testipäivä, eiedes lähellä sitä. Monesko piinapäivä tänään on? Apteekin testi ei sitä paitsi edes ole kovinkaan herkkä testi. Malta nyt vielä,tiedän kyllä miltä susta tuntuu.

Nyt ollaan lähdössä äitienpäivävierailuille oman äidin ja anopin luo... Mä niin toivon, että mahdollisimman moni meistä saisi juhlia äitienpäivää itsekin jo seuraavalla kerralla!
 
Meidän rakkulat (3) ovat olleet niin hidaskasvuisia, että punktio siirtyy ensi keskiviikkoon. Siinä mielessä hyvä, että saa rauhassa toipua myös to eli pyhäpäivän. Vähän pelottaa, että jos solu/soluja löytyy niin vaikuttaako näin pitkä piikittelyjakso (16 pv!) laatuun. Toiveet eivät ole kaiken kaikkiaan korkealla eli en uskalla vielä edes ajatella siirtoon pääsemistä.

Seinäkukkaselle peukkuja punktioon!

Iines, yritä malttaa mielesi. Luget on sellaisia penteleitä, että ne tekee taas tepposiaan. Odotellaan testipäivää, joohan.
 
Äitienpäivä meni suht kivuttomasti, kun nyt onneksi saatiin se kyytiläinen ja on edes jotain toivoa. Selasin kyllä Hesarin hyvin varovasti enkä ole avannut telkkaria välttääkseni äitienpäiväuutisoinnin. Päivä meni mukavasti anoppilassa, jossa ei toistaiseksi käy pikkulapsia. Nyt pakkailen laukkua työreissua varten. Olen seuraavan viikon aika lailla tien päällä, joten toivottavasti en ehdi kauheasti piinailla. Se varmaan iskee sitten vikoina päivinä ennen testiä se tuska.

Iines
Jaksuja edelleen. Älä vielä luovu toivosta.

Seinäkukkanen Onnea punktioon!
.
pottu70 Sulla on jännät päivät edessä. Toivottavasti sulla käy päinvastoin kuin mulla eli punktiopäivänä löytyykin yllättävän monta munasolua. Mulla kun oli tapahtunut joku "romahdus" vikan ultran jälkeen.

Oisko Aurinko huomenna töissä ja pääsis koneelle ja raportoimaan.

On niin jännät paikat täällä monella, että mun on pakko jossain välissä reissusta päästä kurkkaamaan.
 
Joo, ootte ihania kun koitatte piristää, mut enpä usko et tulos enää miksikään muuttuu tästä.

Chloe nyt on jo pp11. Kai siinä olis edes se haamu jo näkynyt. Miehen toiveesta kuitenkin keskiviikkoon asti vielä tungetaan niitä pirun valkoisia palleroita. Kyllä mä oon jo tänään surrut tätä, ei tule keskiviikkona shokkina.

pottu tsemppiä kasvatteluun!

Mulla ei ollut mikään helppo päivä. Eka toi testi, sit vielä anoppilaan tuli yks raskaana oleva nainen. Siinä sitten keskustelivat siitä raskaudesta, eipä tuntenut juurikaan itseään epäonnistuneeks mahoks lehmäks. Voi v***u tätä elämää. Eikö sillä tosiaan ole muuta tarjottavaa mulle?
 
Tervehdys kaikille ja sorry kun en ole saikulla päässyt raportoimaan. En olisi muuten antanut odottaa, mutta meillä todellakin kotikone tökkii edelleen!

Meillä kävi niin ikävästi, ettei tällä kertaa päästy siirtoon ollenkaan. Voihan p.... Vaikka kypsiä munasoluja tuli lupaavasti neljä, hyviä siittiöitä ei juurikaan onnistuttu löytämään ja se yksi mahdollinen alkiokaan ei lähtenyt kunnolla jakautumaan. Lääkäri tykkäsi, että jatkossa meidän kohdalla mennään arpapelillä eteenpäin uutta hoitoa ajatellen. Vaikka tammikuussa raskaus alkoi, huonoja munasoluja alkaa kuitenkin väistämättä olla jo 45v. jonkun verran ja miehen tilanne vielä päälle, aika huono tilanne jatkoa kohden. Tämä oli muutenkin kolmas yritys, joten seuraava menisi kokonaan omaan piikkiin. Ehkä se on viisautta osata laittaa peli poikki oikeaan aikaan ennen kuin pussin pohja häämöttää, niinpä me päätettiin lopettaa hoidot tähän. Luomuihmettä meidän on lääkärinkin mukaan turha odottaa niin huonoilla siittiöillä. Ei siinä muu auta kuin kohdistaa katse tulevaisuuteen ja keskittyä entistä enemmän meidän kolmevuotiaaseen esikoiseen. Eri asia jos meillä ei olisi häntäkään, harkitsisimme luultavasti luovutettuja munasoluja/siittiöitä tai alkion adoptiota -ajatelkaa miten hienoja keinoja meillä on nykyään käytössä!

Kiitoksia Teille kaikille, oli tosi hauska kirjoitella kanssanne ja vaihtaa mielipiteitä! Jatkakaa te nuoremmat vaan sitkeästi eteenpäin, toivon Teille kaikille onnistumista näiden rankkojen asioiden kanssa, peukuttelen jatkossa täällä taustalla.

Hyvää ja aurinkoista kesää!
 
maanantaita,
Olen täällä taustalla pitänyt kovasti peukkuja kaikille teille piinailijoille.
Iines toivottavasti testipäivän testi näyttäisi muutakin kuin tyhjää ruutua, pidän varpaatkin ristissä sun puolesta!

ON: tänään oli väestölitossa ultratutkimuksissa joissa näkyi 16 mm follikkeli, ja sen perusteella lääkäri lupaili minulle että nyt ke tai viimeistään to ovulaatiotestissä pitäisi näkyä LH huippu... eli luvassa pupuilua helatorstaina ja varmuudeksi koko pitkä viikonloppu kun pe molemmilla vapaata. Jos ovulaatiotestissä ei saa positiivista tulosta niin sitten viikon päästä labraan keltarauhashormoonitsekkiin katsomaan onko ovulaatiota ollut. Ja jos luomuihmettä ei tässä(kään) kuussa tapahdu niin sitten ensi kierron kp 5 munajohtimien aukiolotutkimus ja 2.6. hoitosuunnittelu osa 2 niin ehditään aloittamaan mahdolliset hormoonihoidot ennen kesätaukoa. Kovasti jänskäilen jos nyt viimein saisin positiivisen tuloksen edes ovulaatiotestissä.

Tänään iloisella mielellä, paljon tsemppiä teille kaikille :heart: loppuviikon helteitä odotellessa...
 
Voi ei! Eikö nää huonot uutiset ollenkaan lopu?

Aurinko oon niin pahoillani et siinä kävi noin. On tosiaan taitolaji osata viheltää peli poikki jossain kohdin. Onneksi teillä on kuitenkin se yksi kullanmuru siellä. Hyvää kesää teille!

Toivottavasti Seinäkukkasella on hyviä punktiouutisia?
 
Seinäkukkanen
Voi kuinka ikävää Aurinko että teille kävi noin. Mutta onneksi tosiaan teillä jo yksi kulta on. Kyllä tämä ikä pistää miettimään kannattaako enää yrittää ja kallista tämä on omasta pussista kokonaan maksaa. Kyllä itsekin olen miettinyt, että tämä olisi viimeinen yritys vaikkakin vasta toinen ivf on. Saa nähdä muuttuuko mieli ja kolmaskin täytyy vielä kokeilla. Hyvää kesää ja onnellista jatkoa!

Minulla oli tänään siis punktio ja kymmenen munasolua löytyi. Nyt sitten jännäilen hedelmöittyvätkö ne. Huomenna iltapäivällä ratkeaa. Jos joku hedelmöittyy, niin sitten täytyy tuskailla perjantaihin selviävätkö sinne asti. Punktio meni ihan ok, vähän enemmän kirpaisi kun viimeksi ja siksi sain kipulääkettä lisää. Nyt olen ollut aika pyörryksissä ja nukkunut vaan. Mahaakin kyllä vihloo ja hiukan on huono olo, mutta eiköhän lepäily auta.

Ja Iines hurjasti peukutan sinulle, kyllä pp11 on minusta aika aikaisin!
 
Voi ei miten murheellisia uutisia!

Olen tosi pahoillani Iines. Ymmärrän jos et jaksa enää tsempata, mutta me ainakin vielä jännitetään puolestasi... :)
Ja Aurinko: onnea matkaan. Todella ikävää että se meni näin.

Omaa napaa... Äitienpäivä oli lähes täydellinen helvetti. Jouduin kasvokkain kaikkein pahimpien ahdistusteni kanssa, mutta olin seurassa, jossa piti koko ajan pitää hymyä naamalla. Onneksi on ohi.

Menen ylihuomenna munanjohdinten aukiolotutkimukseen. Se ei ollut lääkärin mielestä aivan välttämätöntä, mutta sanoi että "jos yhtään stressiä vähentää" niin voihan sen tehdä. Ajattelin että koitan nyt senkin vielä; sitten on kaikki tsekattu siihen mennessä kun mennään kesällä hoitoihin. Uudet kilpirauhasarvot myös huomenna...jännittää miten se on edennyt lääkityksen muututtua.

Voimia ja hyvää viikkoa kaikille!
 
Pottu, jaksuja viimeisiin päiviin ennen punktiota, pidetään sulle peukkuja keskiviikkona!

Iines, mä tiedän niin hyvin sun ajattelumallin, kun itse ajattelen aina ihan samalla tavalla, kun alan liika aikasin testata. Haluan "pehmentää sitä iskua" käsittelemällä sitä vähitellen. Toivotaan nyt kuitenkin vielä, että se plussa pamahtaisi tikkuun!

Seinäkukkanen, hyvä määrä soluja! Tehtiinkös teille pitkällä vai lyhyellä kaavalla, kun en muista? Toivottavasti kehittyvät hyvin blastoiksi asti, sittenhän mahdollisuudet on jo tosi hyvät!

Auringolle lohtuhalit. Olen kovasti pahoillani puolestanne. Toisaalta teillä on se yksi kullanmuru, joka on niin arvokas ja rakas, nauttikaa siitä!

Vilkkaalle luomuiluonnea!

Anjalle :hug: Toivotaan, että kilppariarvot olis nyt paremmat. Onhan se aukiolotutkimus hyvä tehdä. Joskus nimittäin niitä luomuihmeitäkin hoidoissa käyville sattuu.

Voimia kaikille! Mä olen kaksi päivää työreissussa ja kotiudun iltaisin todella myöhään, joten en varmaan jaksa kirjoitella.
 

Yhteistyössä