+- 30v. ja vauvakuume

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kristiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva lukea tarinoitanne, tuntemukset ovat niin samanlaisia kuin itselläni jokin aikaa sitten.

Toivotan kaikille tsemppiä yritykseen ja tärppionnea, mutta kerron myös oman tarinani tässä rohkaisuksi niille, joilla ei heti/pian tärppääkään (niitä kun tässä ikäryhmässä alkaa olla).

Eli olen nyt 34 v. ja mieheni täyttää tänä vuonna 40. Jätin pillerit pois keväällä 2002 ja aloimme toivomaan että tulisin raskaaksi ja saisimme oman nyytin. Mieheni oli silloin työnsä puolesta paljon ulkomailla ja meille tuli täyteen täysi vuosi yritystä ilman plussan plusaa vasta keväällä 2004. Silloin päätimme hakeutua lapsettomuustutkimuksiin. Tutkimukset tehtiin yksityisellä klinikalla ja mitään selittävää vikaa lapsettomuudellemme ei löytynyt, joten menimme vielä puoleksi vuodeksi kotiin yrittämään. Kun puolen vuoden jälkeenkään (ovistikut oli käytössä kyllä jo vuoden) ei tärppiä tullut, niin hakeuduimme hoitoon yksityiselle lapsettomuusklinikalle.

Meille tehtiin 10/2004 alkaen ensin 3 IUI hoitoa (inseminaatio) mutta en raskautunut niistäkään. Seuraavana askeleena oli koeputkihedelmöitys (IVF), joka tuntui aivan hurjalta- eihän meissä pitänyt olla mitään vikaa ja nyt noin isoon hoitoon! Ajatukseen kuitenkin tottui ja IVF tehtiin maaliskuussa tänä vuonna- tuloksena jälleen nega ja hirveä pettymys... Sitten olin toukokuussa valmistautumassa toiseen IVF:oon kun kuukautiset jäivätkin tulematta. Tein raskaustestin ja se oli positiivinen!

Elämäni ensimmäinen plussa, yli kolmen vuoden yrityksen jälkeen ja vieläpä luomusti. Olin niin epäuskoinen, että tein vielä toisenkin testin ja kävin verikokeessa joten plussa tuli 3x varmistettua :o)

Elämä voi siis todella yllättää joskus. Mutta tällä haluasin vain rohkaista niitä, jotka miettivät hakeutumista lapsettomuus tutkimuksiin- se kannattaa- mielummin ajoissa kuin liian myöhään. Kuten monet ovat maininneet, että aika kuluu ja se kuuluisa biologinen kello tikittää liiankin kiivaasti. Ainakin tutkimuksiin ajoissa hakeutuminen antaa lisää aikaa hoitohin jos niitä tarvtaan (sitten lähempänä 40 v. hoitojen tuloksetkin huononee).

Sitä että tutkimuksissa löytyy jotain ei mielestäni kannata pelätä - nykyään suurinpaan osaan lapsettomuusongelmista on ratkaisu ja usein se on melko yksinkertainenkin eikä vaadi isoja hoitoja. Itsestäni tuntui välillä äärettömän turhauttavalta kun meistä ei vikaa löytynyt. Joskus turhautumisen hetkinä mietin jopa että olisin mielummin jopa ottanut jonkun pienen vian joka olisi sitten voitu korjata- selittämättömänä piti vain yrittää ja yrittää ja silti ei tiennyt tuleeko onnistumaan.

Lapsettomuushoitoja en pitänyt fyysisesti raskaina tai vaikeina, mutta tietenkin ne pettymykset hoidon epäonnistumista olivat ehkä pahempia kuin normaali kuukautisten alkaminen.

Mutta, mutta, toivon tietenkin että kenenkään teistä ei tarvitsisi näinkään pitkälle mennä, ettekä tarvitsisi lääketieteen apua maailman luonnollisimpaan asiaan. Muistakaa kuitenkin (epätoivon hetkellä?) että apua on mahdollista saada ja se on varsin yleistä nykypäivänä, kun ensisynnyttäjien ikä vain nousee.

t. Samppa ja tiitiäinen rv 13+3

Päivää vaan, kaikki ketjulaiset.

Tänään aamulla muistin taas, mitä oikeasti haluaisin tehdä. Haluaisin hoitaa lapsia, mieluummin omia kuin toisten, ja omaa pihaa - pitäis vaan ensin hankkia ne lapset ja se piha =)

Nyt on töissä ihan hirvittävän tylsää. Tosin on kyllä ollut koko heinäkuun. Ensi viikolla varmaan piristyy, kun muut palaavat työpaikalle.

Mutta kuten mm. seilori ja meemukin aiemmin kirjoittelivat, kyllä tässä ihan mielellään vähäksi aikaa ottaisi taukoa työelämästä ja jäisi kotiin. Voisi vaikka miettiä, mitä sitä oikeastaan haluaisi isona tehdä.

Vai onko tää elämä nyt sitten tässä? Tämä työ, nuo harrastukset. Seuraavat 34 vuotta?

(Ihan kuin jollain olisi pienen pieni kriisi...)

Tällaista ketjua juuri hainkin netistä.

Vauvakuumetta tässä kärsitty jo toista vuotta mutta edellisen mieheni kanssa lasta ei voinut edes ajatellakaan. Nyt kainalossa aivan ihana mies mut tunnettu vasta kuukauden päivät. Hän haluaa lapsia ja kummityttärensä on erityisen tärkeä. Ikää on mulla 31 ja hänellä 34v. Alkaa olla siis jo vähän kiire joten uskaltaiskohan tässä alkaa heti hommiin???? Kauheeta pähkäilyä!!! Molemmilla omat omistusasunnot ja vakityöpaikat joten se asia on kunnossa mut jatkuuko tää yhteiselo näin auvoisena vai laitetaanko kantapäät vastakkain muutaman kuukauden kuluttua?

Niin ja täältä töistä olis kiva saada pieni hengähdystauko vaikkei mitään vaaleanpunaisia laseja äitiysLOMASTA olekaan!!!!

Eipä kai, Juska, tuollaisessa asiassa kukaan saisi neuvoja antaa. Itse tietenkin päätätte, milloin alatte lasta yrittää. Olisihan se hyvä tuntea kumppani läpikotoisin ja parasta olisi kun ruusunpunaiset rakastumislasit olisi jo pois naamalta niin, että tavallista arkea olisi yhdessä koettu. Mutta eihän sekään mikään tae ole vaikka ois eletty yhteistä arkipäivää jo kymmenen vuotta, niin onhan se vauva jokatapauksessa iso muutos parisuhteelle ja siinä sitä taas koetellaan. Ja sitähän sanotaan, että arkipäivä alkaa tosissaan vasta iskeä kolmen vuoden yhdessäolon jälkeen, joten melko pitkään saisitte vielä odottaa. Kyllä minä varmaan jo sinua antaisin lapselle mahdollisuuden tulla jos sydän niin sanoisi, että se tuntuu oikealta!

Tervetuloa ketjuun :)

Kiitos, Illusia vastauksesta! Eiköhän tässä vielä ole reilusti pohtimista ennenkuin pillerit jää pois. Pitäis ensin saada järjestykseen asuntoasiat ja vähän muustakin pitäis keskustella. Ollaan vaan niin samalla aaltopituudella asiassa kuin asiassa että tuntuu helpolta elää.

Montaa vuotta emme kuitenkaan odota, se on varma se!!

assi ja muut jotka keskustelitte soijan vaikutuksista, luin itse juuri mulle lähetetyn linkin aiheesta. Kyse on siis soijatuotteiden välttämisestä juuri oviksen aikaan, ei muuten.
Mutta jos kiinnostaa lukea artikkeli (BBC), niin tässä linkki:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4115506.stm

Kasvissyöjä kiittää Ohikulkijaa :) Enpä nyt vielä mihinkään paniikkiin joutunut, mutta voisihan sitä ovuaation tienoilla välttää soijaruokien tekemistä.

Mulla joulii alavatsaa. Hitsit kun mielelläni kärsin tuosta hieman epämiellyttävästä tunteesta. Se saa suun hymyyn kun toiveet taas heräsi. Mutta ei noi nyt mitään valtaisia tuntemuksia ole, yhtä hyvin siellä voi päivällinen pyöriä. Enpäs ole itse asiassa nyt varma edes mikä kp on meneillään, kalenterista toki selviäisi ja laskemallakin, mutta enpä nyt jaksa tarkistaa. Taitaa olla 21/24-28

Heippa taas kaikille, nyt on lomat pidetty ja huomenna taas töihin. Ihanaa huomata, että plussia alkaa tippumaan, hurjasti vaan onnea Seilori ja Samppa.

Yritettiin tossa lomalla bongailla vähän ovistakin, tosin ihan luomusti ja tulihan siinä vähän puuhailtuakin. Nyt pitäis viikko odotella, ennen kun tiedetään kuis on käynyt. Taas on ihan vainoharhanen olo, kun sitä kyttää kaikenlaisia tuntemuksia itsessään.
Jotenkin sitä yrittää koko ajan pistää jäitä hattuun, ettei se pettymys olisi taas niin suuri. No ei auta kun odotella...

Kuinkas teillä muilla sujuu?

Sama täällä, huomenna töihin. Ja sama myös noitten tuntemusten suhteen, yritän laittaa jäitä hattuun, jotta en sitten taas tunne itseäni niin typeräksi kun kaikki olikin vain kuvitelmaa... Taidetaan olla Tillin kanssa melko samoihin aikoihin jännäilemässä, minä testaan perjantaina jollei vuoto sitä ennen ala.

Noniin...
Minä hätähousu tässä jo aamulla testailin kun menkkoja ei sunnuntaina kuulunutkaan ja plussaahan se näytti :) :)
Täytynee tehdä toinen testi vielä parin päivän päästä kun viivat oli vielä niin hentoja.
Mies oli ihan solmussa ja on tässä itselläkin hieman sekavat fiilikset, kun tosiaankin söin vikan pillerin 4.kesäkuuta eikä tässä ole vielä ehditty ""tosissaan"" yrittääkään.
Pitäkää peukkuja, ettei tämä ollut väärä hälyytys :)

bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd

Toivottavasti kaikki menee parhain päin! Ihanaa, että joillain onnistaa heti, ei tätä pidempään yrittämisen piinaa voi kenellekään toivoa.

Itse vielä jännäilen. Nyt mennään ajassa noin viikko ennen kuukautisia, joten jos jotain tapahtuu, niin kiinnittyminen ja eilen olikin pientä tuhrua. Toisaalta - viikonloppuna tuli otettua muutama sidukka sekä perjantaina että lauantaina. Olen melko varma, että en todellakaan voi olla raskaana, kun oikea-aikaiset petipuuhat laskennallisesti ja oireiden perusteella jäivät väliin. Siksi tuo tuhru / välivuoto vähän huolestuttaa.

Suuronnittelut Meemulle ja kiitos Sampalle kokemuksen jakamisesta. Olen seurannut tätä ketjua alusta alkaen, ja nyt päätin osallistua kun vauvakuume alkaa jo haitata muuta elämää (lue: töihin paluu loman jälkeen eikä hirveesti nappaa...) - tämä fiilis on pakko jakaa muiden kanssa. Itse olen 34 v., avomies on 43 v. Yhdessä ollaan oltu 1,5 vuotta, varsinaista yritystä ei vielä ole ollut, ehkäisty ollaan kondomilla silloin kun ollaan jaksettu.

Tämä saattaa kuulostaa lapselliselta, mutta toivoisin, että oltaisiin kihloissa tai naimisissa ennen kuin aletaan tosissamme yrittää, mutta aika kuluu ja vauvakuume näköjään kasvaa kuukausi kuukaudelta. Ollaan puhuttu naimisiin menemisestä, mutta vielä ei olla toimittu asian suhteen. Mies olisi onnellinen lapsesta, ja kaikin puolin lapsi olisi erittäin tervetullut. Onhan meillä ikääkin jo jonkin verran ehtinyt kertyä. En vaan halua painostaa miestä kihloihin/naimisiin tämän takia, mutta uskon että näinä viikkoina tai kuukausina jotakin siihen suuntaan tapahtuu, koska mies tietää toiveeni eikä hänellä tunnu olevan mitään sitä vastaan.

Toinen syy miksi olen yrittänyt ovulaation aikaan välttää seksiä tai harrastaa ehkäisyn kanssa on se, että olemme lähdössä kahdeksi viikoksi Thaimaahan jouluna, ja olen kuullut aika paljon varoittavia juttuja kosmisista säteilyistä, ruokamyrkytyksistä ja muista. Mutta työt eivät innosta juuri pätkääkään, vaikka olenkin kivassa paikassa töissä ja urani on tällä hetkellä 'tärkeässä' vaiheessa. Vauvamaailma vetää puoleensa, ja tuntuu jotenkin jopa väärältä siirtää yritystä enää yhtään kuukautta...

Hurjasti onnea Meemulle plussasta! Olikos se nyt toinen plussa tässä ketjussa.

Huh, töissä taas. Onneksi tää eka päivä nyt on tällaista pehmeää laskua, ei tässä vielä juuri töitä viitsi tehdä. Huomenna sitten jo enemmän.

Musta ei enää tänään tunnu yhtään siltä, että voisin olla raskaana. Eilen vielä pidin sitä hyvin mahdollisena.

Ja täällä vielä kolmas tämän viikon jännääjä, joka kuulostelee, olisiko edes pienen pientä oiretta.

Parina päivänä on ollut epätavallista pientä tuhruvuotoa, tänään jäi paperiin ihan heleän punaistakin. Perjantaina tai viimeistään lauantaina pitäis alkaa menkat, jos alkais normaalissa järjestyksessä. Viikonloppuna olis juhlia, joten olen miettinyt perjantaina testaamista, mutta en ole vielä päättänyt.

Nyt sitten ihmettelen, että mitä tuo vuoto on. Kiinnittymisvuoto? Ehkä, mutta mielestäni vähän myöhässä ja ei kai kestä kahta päivää?

Tietääkö kukaan, voiko epäonnistunut kiinnittyminen aiheuttaa sen, että kk:t tulee muutaman päivän etuajassa?

Mä jo vähän ajattelinkin, että ihan kuin olisin kirjoittanut tänne jotain tuosta tiputtelusta, mutta päätin, että se oli yks mese-keskustelu. *nolottaa*

No, anyway, jos joku tietäis jotain asiasta, olis kiva, jos ehtisin kirjoittamaan pari riviä.

Ehkä pitää mennä kotiin, kun aivot on näin pehmenneet...

...ja hätähousu teki jo toisenkin testin ja edelleen ollaan plussalla. Nyt sitten elellään normaalisti ja toivotaan parasta, että pieni pysyy kyydissä. Täytyy varmaan ens viikolla soitella sinne neuvolaan ja kysellä lisäohjeistusta...

Peukut pystyssä Meemun maha-asukin puolesta. Toivottavasti pysyy matkassa!

Vielä pitäisi muutama tunti töissä viihtyä, sitten meen puistojumppaan. En ole mikään varsinainen jumppaihminen enää nykyään, joskus 10v. sitten diggasin aerobikistä, mutta nykysin en voi sitä juuri sietää. Mutta nyt ois afrojumppaa tarjolla. Sellaisessa joskus kävin ja se oli hurjan kivaa. Saas nähdä miten kunto kestää kesän jälkeen, liikunta on jäänyt lähinnä pyöräilyn varaan... ja seksin... ;) No, ehkä tuota ei ois tarvinnut mainita ei se nyt niin vilkasta se meidän seksielämä ole että sen vois kuntoiluksi laskea. Ehkä toi kuvastaakin paremmin sitä, että kuntoilu siis on jäänyt melkoisen vähäiSEKSI viime aikoina. Hohhoijaa, ehkä mä voisin yrittää keskittyä töihin kun menee nää yksinäiset jaarittelut näin levottomiksi.

Kuukautiset eivät ole vielä alkaneet (tänään kp25 eli aikaisintaan tänään oisivat voineet alkaa), mutta kuukautiskuppi on varmuuden vuoksi paikoillaan. Selkeitä kuukautisoireita oli jo aamulla, mutta kuitenkin jo tossa äsken toivoin joskos ne oiskin jotain muita oireita... :) Ainahan sitä toivoa saa.

Niinpä, tällä alkoi kuukautiset nyt sitten ihan oikeasti. Ja sitten vaan pettymyksestä toipumaan ja uuteen yritykseen.

Ehkä nyt viimein käyn ostamassa ne ovistikut ja aloitan oikein kunnon ""projektin"" ja ""tekemisen"". Teen kaiken muunkin niin kuin ajattelin, että en ikinä tee; stressaan oikein kunnolla, huolehdin, hätäilen ja tunnustelen kaikkia oireen tapaisia. En enää siis valehtele itselleni, että otan tämän kaiken vielä aika rennosti.

Tietääkö kukaan, mistä tulee tuo ""täti"" -nimitys?

Sama täällä, Marja. Se epätoivottu vieras, täti saapui tänään. En aivan tarkalleen tiedä tuon täti-ilmauksen alkuperää, ihan tätä palstaa lueskelemalla olen itsekin sitä alkanut käyttää, tosin ihan vain täällä palstalla. Käsittääkseni se tulee jostain jenkki-ilmaisusta Täti Punainen, mutta en tiedä mistä se on saanut alkunsa.

Ainahan tämä kuukautisten alkamispäivä vetää hieman alakuloiseksi. Onneksi on muuten mukava päivä tai ainakin ilta tiedossa. Menen taas katsomaan kissanpentuja joista yksi tulee meille myöhemmin tänä syksynä. Meidän perhe taas kasvaa. Ihanaa, mutta sais se ihmislapsikin jo tulla!

Voi, kissanpennut on niin suloisia. Ja saat vähän muuta ajateltavaakin.

Meillä on parikin kattia, sellaisia melkein vanhoja jo, mutta aivan ihania. Silti kissavauvakuume iskee säännöllisesti, tän varsinaisen vauvakuumeen lisäksi. Mutta tähän mennessä on järki voittanut.

Hirmu paljon plussaonnea Meemulle!!!!

Voi harmi Marja ja Illusia : ( Itse tässä vielä jännäilen. Sunnuntaina pitäis alkaa ja alan päivä päivältä olla varmempi, että menkat tulee varmemmin kun juna asemalle. Jos ei niin aattelin kuitenkin ootella tonne ens viikolle ennen kun testailen. Taas on näköjään pessimisti-pentti kehissä...

Kylläpä on taas vaikeeta päästä työrytmiin näin loman jälkeen. Tuntuu, ettei saa mitään aikaseks ja kyttää vaan kelloa, mihin aikaan sitä kehtais lähteä kotiin.

On ne kissavauvatkin aika ihania. Meilläkin on semmonen 4-vuotias umpipöljä kissaneiti ja säännöllisin väliajoin tekis kyllä mieli ottaa sille kaveri. Mielummin ottaisin kyllä sen ihan oikean vauvan. On se niin väärin, että välillä toivoo NIIN paljon, että tuntuu, että enenpää ei voi toivoakaan ja silti mitään ei tapahdu. Höh, no nyt lopetan tän ruikutuksen ja onhan vielä pieni toivonkipinä...

Hei taas! Lomat on nyt lomittu ja työt alkaneet, tämä viikko menee vielä puistotätinä, mutta ensi viikolla pääsen sisätöihin päiväkotiin. sijaisuus (tietenkin), mutta siinä olisi mahdollista jatkaa ensi kesään saakka, eli aika pitkä pätkä...

Onnittelut Meemulle ja tsemppiä kaikille yrittäjille, pillerit on nyt olleet poissa vasta pari viikkoa, joten mitään tuskin täällä on vielä ehtinyt tapahtua. Kutkuttaa kuitenkin tuo ajatus, että ehkä jo ensi kesänä voisi itse työnnellä rattaita puistossa...

Mukava nähdä, että teitä kohtalotovereita löytyy täältä elleistä, reipasta loppukesän jatkoa kaikille!

ps. Kaikilla kissaihmisillä on varmaan jo tiedossa, että kissanhiekkalaatikosta/ulosteista voi saada toksoplasmoosi-loisen (tai loisen joka aiheuttaa tuon), eli pestäänpä kätemme huolella! Itsekin kaipailen kissojani, jotka ovat jo siirtyneet autuaammille hiirestysmaille. Miau!

Sisäkissoista kai on melko pieni riski saada toksoplasmoosi jos käsien pesusta huolehtii hyvin. Ja kyllä ne kädet tosiaan tekee hiekanputsauksen jälkeen mieli hyvin pestäkin! :) Mutta kyllä meillä mies saa sitten varmuuden vuoksi hiekat siivota jos joskus raskaana olen. Meillä tällä hetkellä jo kolme kissaa, mutta nyt kun on edessä isompiin tiloihin muutto ja rotukissani on tullut isäksi, niin vielä kissahöperöinä hairahdimme varaamaan tästä pentueesta yhden suloisuuden.

No, tää nyt meni ihan kissajutuiksi, näin toisena vuotopäivänä mua ei oikeistaan huvita yhtään ajatella vauvajuttuja ja olen siitä iloinen!: Edes muutama päivä kuussa jolloin vauvat ei koko ajan pyöri mielessä. :)

Ja takaisin töihin...

Aika hauska sattuma, että meitä kissaihmisiä on sattunut tänne useampia. Kissathan on mitä parhain puheenaihe, kun ei sitä lapsiasiaa todellakaan viitsi koko aikaa vatvoa - eihän se siitä mihinkään muutu.

Voikohan sitä mitenkään selvittää, onko kissa toksoplasmoosin kantaja vai ei? Meidän kisuista toinen on monta vuotta sitten viettänyt joitakin aikoja ulkonakin, mutta on nyt ollut jo melkein kymmenen vuotta täysin sisäkissa.

Tää pitää pitkän viikonlopun ja lähtee aamulla kohti mökkiä. On kuulkaa mukavaa jättää kaupunki ja koti hetkeksi ja painua muihin ympyröihin.

Yhteistyössä