3 vuotiaan ruokailu!!!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamma

Aktiivinen jäsen
22.05.2004
1 736
0
36
Hei, haluaisin kysellä muiden kokemuksia teidän 3-4 vuotiaan ruokailusta. Itselläni on 3v. 10 kk. ikäinen poika, jonka kanssa ruokailiut on yhtä "taistelua". Ensinnäkään itse ei suostuisi syömään, ruokapöydässä kuluu miltei 3 varttia, todella huonosyömänen. Liekö 3 v. uhmaikä, mutta jotain täytyisi keksiä paremman ruokahalun saamiseksi. Liekö olemassa jotain ruokahalua lisäävää lääkettä. Kertokaa ihmiset teidän kokemuksianne ruokailu tilanteessa; mitä keinoja käytätte tms. ?
Kiitos!!

jos poika näyttää kuitenki hyvin syöneeltä ja terveeltä nii kyllä hän saa tarpeeksi ruokaa, ei kannata liikaa huolestua. kyl lapsi syö ku nälkä tulee. meil ei kans jaksa istua syömäs ku on nii paljo muuta mielenkiintosta maailmassa. siinä sit aina huutaa takasi et yritä ny ees vähä syödä. mut sit tulee mahan täytettä hedelmistä ja tosiaan leivästä ja sen sellaisesta et vaik ei ihan ruoka-aikana pottuja söisikään nii muuta menee sitten. ja jos on lempiruokia niin niitä tekee sillo ku tuntuu et laps ei oo moneen päivää mitää syöny, siis jos tuntuu siltä, kylhän ne kuitenki aina jotai o syöny. ainaki meil välillä syö ku lehmä ja sit taas moneen päivään ei paljo mitää. makaroniruoat on meitin neitin lempiruoat.

juu meillä sama juttu ei syö ja kaikki keinot ollaan todellakin yritetty, mut kyllä mun mielestä lapsen pitää syödä kunnon ruokaa eikä elää pelkällä leivällä yms. Kyllä meidänkin neiti söis leipää, naminamia tms. Mut kyllä olen käskeny kunnon ruokaa syömään ainakin kerran päivässä!! Ja meillä ei kyllä auta se jos välipalat jättää pois.. on niin kovapäinen mukula :headwall: Mut näemmä kuuluu tähän ikään, vaikka tuntuu että pahenee vaan päivä päivältä ja neiti nyt 3v8kk!!

:laugh: tuo on niin tuttua täällä meilläkin.poika on 3v5kk ja yhtä taistelu tannerta tuolla keittiön puolella.
Pöydässä saattaa istua tunnin :kieh: ja arvatkaa vaan onko se ruoka siitä lautaselta hävinny??? no ei tosiaankaan :headwall:
Mikään ei tunnu auttavan mutta eiköhän tuo syö kunhan nälkä tulee.välipalat oon jättäny pois että menis edes kerran päivässä jotain lämmintä ruokaa sinne mahaa...
Nyt tosin söi mukamas niin reippaasti kun oli kavereita kylässä.
Hienoa :) vooi kun se olis jokapäiväistä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2005 klo 14:53 vieras kirjoitti:
Ulkoiletteko tarpeeksi?
Ulkoilun puutetta ei ainakaan meillä ole...ulkoillaan noin 2 tuntia talvella ja kesällä melkein asutaan ulkona...mutta neuvolassakin vain sanotaan että terveitä ovat...

Meilää poika 3.5v ja tyttö 2v ...poika on aina ollut huono syömään,maitoa ja mehua kyllä menee senkin edestä.Kasvanut ihan käyrien ukaan,mutta silti häiritsee kun ei tahdo syödä juuri mitään..kurkku ja leipä vain tahtovat maistua ja hedelmät.

Tyttöllä on nykyään tullut sama "tauti" ja mikään ei auta.

Jos kasvaa normaalisti, niin ei mitään hätää. toiset on vain pieniruokaisempia kuin toiset. Silloin tuntuu ruoka maittavan paremmin, kun on kasvupyrähdys. Pakotamalla ei pitkälle pääse. Edlellisten kirjoittajien linjoilla kun menee, niin hyvää tulee. ;)

Meillä sama ongelma. Ruokapöydässä menee helpostikin tunti kun ruokaa ei syödä! Raivostuttavaa! Ei auta uhkaili eikä lahjonta. Välillä (päivällisellä) itketään kun lastenohjelmat jää näkemättä hitaan syömisen takia, mutta silti ei ruoka nopeammin suuhun eksy... Meillä opittiin "syöminen" reilun neljän ikäisenä. Siihen asti taisteltiin! Ja nyt siis taistellaa kakkosen kanssa, joka odottaa palvelua kun itse ei viitsi syödä!

Minä varasin ensimmäiseksi neuvolasta ajan ja tarkistuttaisin hb:n ja kasvukäyrän. Sitten miettisin jatkoa terveydenhoitajan kanssa. Sanasol on hyvänmakuista vitamiinivalmistetta jos sellasta haluaa käyttää. Reilusti ulkoilua, mahdollisesti eväät mukaan välipalaksi. Kuten varmaan olet noutopöydässä huomannut, jos on montaa sorttia tarjolla, tulee syötyä paljon.

Välipaloja kannattaa tarkkailla, joiltakin lapsilta ne vievät ruokahalun ja joillakin taas pitävät mielen reippaana.

Pidä ennen neuvolakäyntiä päiväkirjaa joka suupalasta, jos käsvukäyrässä on jotain erikoista, voitte terveydenhoitajan kanssa tutkia, onko ruokaa liian vähän tai onko se yksipuolista.

Yhteistyössä