<3 Syksyn 2010 hoidoista plussanneet <3

Täällä on tänään 11+0....Taisitte kysellä aikaisemmin ultran hinnasta: eli muistaakseni se taisi olla 114 euroa KELA-korvauksen jälkeen.

Mulla on taas hirveän epävarma olo, sillä tänään aivan yllättäen puskan takaa oli vuotanut haalean ruskeaa vuotoa ja nyt olen ihan kauhusta kankea. Alavatsaakin jomottelee välillä, mutta ne saattaa olla kohdun kasvukipuja, kun 2 vauvaa matkassa - vai onko sittenkään?!? Tuun kohta hulluksi ja itkeä vollotin jo äsken, että mun hermot ei kestä tätä piinaa. Hitto, tää on mun 5 raskaus, eikö nyt voisi jo olla MUN VUORO? En ymmärrä, mitä ihmettä tuo vuoto voi olla, koska ultratessa lääkäri sanoi, että kohdussa ei ole verta, hematoomaa tms eli vuotoja ei pitäisi tulla. Tai voiko vika olla jommassa kummassa istukassa - niitäkin kun mulla on 2? Lääkäri myös sanoi silloin rv 9+4, että jos menee kesken, niin kyseessä täytyy olla sitten se, että sikiöissä on jotain hyvin pahasti vialla. Siis ihan kauniisti asian sanoi, mutta pelottaa ihan hemmetisti!

Kamalinta on se, että joudun nyt olemaan yksin kotona - itse asiassa jouluun saakka, kun mies on toisella puolella maapalloa työkomennuksella. En kestä sitä, jos mun sinne suunniteltu lomakin menee pieleen kun makaan taas jossain hiton tyhjennyksessä tai tokenen kaavinnasta.

Sori tämä omanapaisuus, mutta mun korttitalo taas romahti tuohon pieneen tuhruun. Jos nyt ensi viikolla nt-ultrassa todetaan, että sikiöt ovat kuolleet niin viime vuoden painajainen toistuu, sillä km oli juuri lokakuun lopussa, samoilla päivillä konkreettisesti :(

Vadelmaunelma rv 11+0
 
Lämpimästi tervetuloa, scrap! Kiva, kun tänne tulee lisää porukkaa =)

Sanasa, olipas hellyyttävä filmi! Minulla ei ole kyllä ihan noin aktiivista tapausta vatsassa - olisi varmasti nauru päässyt ultrassa, jos olisin saanut katsella tuollaisia voltteja :D

Lumipuu, minäkin kärsin noista uniongelmista. Huomasin, että ison illallisen nauttiminen juuri ennen nukkumaanmenoa auttaa (heräilen vähemmän ja nukun pidempään). Sehän ei ole tietty muuten kovin terveellistä. Tosin huihai terveysopeille - uni on kuitenkin aika tärkeää!

Voi sua, Vadelmaunelma... Mullahan on ollut tuota haaleanruskeaa tiputteluvuotoa viikolta 7 asti, n. 2-3 kertaa viikossa. Ultrissa ei ole näkynyt sille mitään syytä, joten lääkäri päätteli, että se tulee kohdunsuulta kun limakalvot on nyt niin kuivat. Olin ensin ihan paniikissa, juoksin ultrissa enkä uskonut mihinkään rauhoitteluihin (kun kaikki sanoivat, että tiputteluvuoto on todella yleistä näillä viikoilla)... Se mikä lopulta auttoi oli kun sain dopplerin toimimaan viikolla 11. Se helpotti todella paljon! Nyt kun tiputteluvuotoa tulee, niin on helppo tarkistaa heti, että vauvalla on kaikki hyvin - ei tarvitse juosta ultrissa yms. Joten suosittelen lämpimästi! Mulla on ollut kanssa tuota alavatsan jomotusta. Se on selvästi lisääntynyt viikon 11 jälkeen. Kuulemma tyypillisiä kasvukipuja. Sinullahan niitä voi hyvinkin olla nyt tuplasti... Kurja kuulla, että mies on noin kaukana. Kovasti jaksamisia sulle! :heart:

wabisabi 12+3
 
Viimeksi muokattu:
Multa kans Vadelmaunelma sulle oikein roppakaupalla jaksamista!! Kyllä nuo keskenmenokokemukset on varmasti sellasia, että niitä ei voi unohtaa.. kummittelevat mielessä silloinkin kun ei tosiaan olis mitään syytä. Ja vielä kun joudut olemaan yksin. Sun kuvaama vuoto ja kivut ei kyllä mun mielestä kuulosta siltä, että olisi aihetta huoleen. Mä ajattelisin niin, että ihmehän se olis, jos ei kroppa millään tavoin jomotuksilla tms. ilmottelis, että nyt tapahtuu suuria, ja sulla vielä tuplaten. Millon sulla on seuraava ultra, että saat taas siitä toivottavasti levollista mieltä? Ja varmaan tuo doppler olis ihan hyvä hankinta.

Wabisabi, täytyykin varmaan kokeilla tuota tukevampaa illallista, jos se auttais nukkumiseen. Tosin kyllä välillä hirvittää tää syömisen määrä ja mulla alkaa nyt jo olla sellanen maha, että en varmaan kauan tätä pysty peittelemään. Mutta eiköhän tää kuulu ihan asiaan ja ruokailutottumukset muutu sitten taas aikanaan vähän "tavallisemmiks".

Mulla on viime aikoina raskauden suhteen ollut ihan suht levollinen mieli, mutta muuten oon viime päivät keränny jotain levottomuutta ja ahdistusta sisääni. Välillä itkettäis vaan ja tulevaisuus meinaa pelottaa. Meillä on jo vuosia ollu mm. erilaisia työhön tai sen puutteeseen liittyviä ongelmia, jotka nakertaa aika lailla jaksamista. Tällä hetkellä mies taas työtön ja minä suurelta osin uupumuksen takia poissa töistä (opiskelen, joskin aika verkkaiseen tahtiin..). Sinänsä tulevaisuus näyttää ihan valoisalta tai en tiiä näyttääkö oikeesti, mutta jaksetaan silti uskoa mahdollisuuksiin. Mä uskon siihen, että mikään elämänvaihe ei mee hukkaan, ei mitkään kokemukset ja että tavalla tai toisella kaikki turhaltakin tuntuva vie kohti tulevaa. Tuntuu typerältä valittaa, kun ollaan raskauden myötä kuitenkin saatu se suurin lahja, mitä ollaan toivottu, mutta ihminen kun on, muut murheet välillä valtaa mielen.. Elämäähän tää vaan on, ei sen enempää eikä vähempää :)

Jaksamista ja iloa itse kullekin!

Kielovanamo 11+1
 
Kiitoksia rauhoitteluista :) Tänään ei tosiaan ole tullut mitään vuotoja ja pahoinvointiakin on taas ihan kiitettävästi. Pullottaako teillä jo masu? Mulla on tällä viikolla masu pullahtanut esiin ja pelkään, että kohta näkyy kaikille. Se on semmonen "kaljamaha" nyt. Olen normaalisti tosi pieni ja hoikka eli heti näkyy, jos jostain tursuaa tai puristaa. Osan paidoista olen jättänyt suosiolla kaapin perälle, koska ne on niin tiukkoja ja vartalon mallisia. Erityisesti Lumipuulta kyselisin tuosta masun koosta, kun meillä on molemmilla tuplat matkassa...

Uskaltauduin sitten tänään ostamaan H&M:ltä parit äitiyshousut, vaikka esim. vuosi sitten syksyllä ostamani farkkulegginsit menee edelleen hyvin jalkaan, mutta pelkään, että niistä löystyy se kuminauha. Nyt tosin vähän kaduttaa jo noiden housujen osto, että jos kaikki meneekin pieleen...Mies tilasi kaukomailta käsin kotidopplerin raskauskeiju -sivustolta :heart: Se vissiin säälitteli mua niin paljon, kun koko ajan panikoin. Tosin se mietti sitäkin, että jos en saa sykkeitä kuulumaan, niin hypinkö taas seinille. No, keskiviikkona on onneksi se nt-ultra ja sinne joudun menemään yksin :( , kun siskokin on muualla ja kun olen ollut hiiskumatta tästä raskaudesta muille...

t. Vadelmaunelma rv 11+1
 
Tsemppiä kaikille täältä jo maaliin päässeistä. On niin ihan lukea teidän kirjoituksia. Kaikki huolet on läpi käyty. Etenkin vuodot ja huoli sydänäänistä jne.

Minulla kymmenen hoidon jälkeen saldona kaksospojat 4-v ja nyt 3 viikon ikäinen tyttö. Kyllä jännitystä ja epävarmuutta riitti (=valitettavasti) lähes koko raskauden.

Ihanaa, että olette raskautuneet ja toivottavsti kaikki menee hyvin loppuun saakka.

Kaikkea hyvää ! Discovery
 
Kiva, Discovery, kun kävit meitä tervehtimässä, ja onneksi olkoon suloisesta lapsikatraasta :flower: Kolme lasta kymmenen hoidon tuloksena on ihan konkreettinen osoitus siitä, että hoidoissa voi tosiaan onnistua!

Vadelmaunelma, hieno juttu, ettei vuoto jatkunut! Vaikka tiputtelu olisi kuinka niukkaa ja harmitonta, niin tottakai se riittää viemään mielenrauhan. Ihana, kun mies tilasi sinulle dopplerin! Minulta meni muutama yrityskerta ennen kuin sain lopulta äänet kuuluviin dopplerilla viikolla 11. Kokeilin nimittäin aluksi ihan vääriltä leveysasteilta. Anturi on vietävä alkuraskaudessa yllättävän alas (ihan vesirajalle, melkein kiinni häpyluuhun), geeliä (ihan ruokaöljykin kyllä käy) on laitettava runsaasti, ja aikaa kuulosteluun on varattava reilummin kuin 5 minuuttia, koska pikkuinen liikkuu ja äänet tulevat ja menevät... Voit viedä dopplerin neuvolaankin ja kysyä sieltä apua, josset halua kokeilla ensi kertaa yksin. Paljon onnea tuohon NT-ultraan jo valmiiksi. Ollaan sun seurana ajatuksissa, niin ei tunnu niin yksinäiseltä :)

Kielovanamo, ahdistusta tulevasta on ollut täälläkin, ja sitten ihan samaa syyllisyyttä siitä, ettei ole oikeastaan oikeutta tuntea näin - pitäisi olla onnellinen siitä, että hoito onnistui ja nauttia raskaudesta! Turhauttavinta on se, että mieliala tuntuu sahaavan kahden asian välillä: joko olen huolestunut raskaudesta (eli onko se lapsi varmasti vielä matkassa) tai sitten olen huolestunut tulevasta (eli mitäs sitten, jos lapsi onkin vielä matkassa!). Minulla on sellainen tilanne, että asun Englannissa, suku asuu Suomessa, ja mies asuu kolmannessa maassa. Vaikka minulla onkin hyvä, joustava ja ainakin toistaiseksi vakaa työ, ja voidaan miehen kanssa olla kuitenkin puolet ajasta yhdessä, niin kaiken muun tukiverkon puuttuminen ja lastenhoidon kallis hinta (liikkuu täällä jossakin 700 euron tienoilla per kuu!) ahdistaa. Asuntokin pitäisi ostaa vielä ennen H-hetkeä jne. En ole kuitenkaan halunnut valmistella tukiverkkoa enkä etsiskellä asuntoa tai hoitopaikkoja ennen kuin raskaus on entistä varmemmilla päivillä (eli kunnes huoli raskaudesta vähän vähenee) - joten asia vaivaa jossakin alitajunnassa. Toisaalta se on luonnollista ja toisaalta taas haluaisin todellakin iloita raskaudesta ilman huolia, nyt kun siihen on suurella vaivalla päästy! Ristiriitaista tosiaan : /

Minulla ei vatsa vielä pullota silminnähden, mutta entiset housut ovat kyllä vaihtuneet vaihtuneet vähän väljempiin. Toivon kovasti, että vatsa pysyisikin pienenä mahdollisimman pitkään, niin ei tarvitsisi kertoa raskaudesta kaiken maailman puolitutuille ennen kuin raskaus on huomattavasti pidemmällä.

wabisabi 12+5
 
Viimeksi muokattu:
Vadelmaunelma, ihanaa, että tunnelmat on taas valoisammat ja saat sen dopplerin :) Onneks sulla on tuo NT-ultra jo ihan pian. Voi hurja, kyllä se taas tulee jännittämään.. Meillä vielä puoltoista viikkoa pitää sitä odottaa.
Mulla on mahaa jo aivan selvästi erityisesti illalla, mutta turvotustahan se vielä lähinnä on. Joka tapauksessa on jo useita viikkoja ollut pakko käyttää ihmisten ilmoilla pelkästään löysempiä paitoja ja siskon vanhat äitiyshousut on ihan parhaita. Uusia äitiysvaatteita en vielä oo ostanut. Jotenki arkailen vielä mennä niitä hypistelemään, jos vaikka tuttuja tulis vastaan, sen verran on täällä kuitenkin pienet ympyrät.. Eikä täällä meillä kyllä tarjontaakaan taida kovin paljon olla.. H&M toki löytyy. Täytyy vissiin tehä ostosreissua kauemmaks tai tilata netistä.

Discovery, mukava kun kävit täällä. Itse oon haaveillut "isosta" perheestä ja jollain tavalla on jo varmaan luopunutkin niistä haaveista, mutta mahtava kuulla, että se ei todellakaan oo mahdotonta :) Meilläkin lopulta raskaus onnistui paljon pelättyä nopeammin (tai siis hoidoissa ei tarvinnu tällä erää ainakaan pitkälle edetä), joten vaikka ikää on 36, on hiukan uskaltanut taas haaveilla useammastakin lapsesta. Joskin tällä hetkellä tuntuu siltä, että jos tämän yhden saa joskus syliinsä, on se jo niiiin paljon.

Wabisabi, on tosiaan ristiriitaista ja välillä kantaa syyllisyyttäkin kaikista näistä tunteista. Ehkäpä osan voi laittaa hormonienkin piikkiin (tosin mua suututtaa aivan suunnattomasti, jos mies viittaa jotenkin siihen. Tossa joku päivä ku jotain itkin ja meuhkasin, totes ironisesti, että "ai näköjään se leppoisa toinen raskauskolmannes alkamassa". Grrr.. :mad: )

Mä kyllä niin nostan teille hattua, jotka joudutte osan aikaa elämään erossa miehestä!! Voimia kovasti erityisesti niihin hetkiin, jolloin kaipais kovasti vierelleen sitä toista, joka on kaukana!

Meillä mies häärää tällä hetkellä keittiössä siinä määrin ahkeraan, että taidan päästä pian syömään - taas ;)

kielovanamo 11+2
 
Discoverylle onnittelut tuoreesta tulokkaasta ja voimia kodin pyöritykseen!

Vadelmaunelma Kiva kun vuoto loppui! Mullakin maha jo pömpöttää, juurikin sellainen kaljamaha! Ihmettelen sitä itsekin, kun oon pitkä (175cm) enkä enää niin hoikkakaan kiitos kaikkien hormonihoitojen jotka on vuodessa tuonu painoa 10 kg... Tosin mahasta oon malliltani ollu aina "littana" joten jos mut on ennen nähnyt ja nyt näkisi tiukassa t-paidassa niin kyllä varmasti epäilykset heräisi. Siksi vaatemallisto on tällä hetkellä tyyliä säkki. Paidat jää jo tissienkin (mahan lisäksi) kohdalta pieniksi joten pakkasin laatikkokaupalla varastoon odottamaan tulevaa. Mut jos ei olisi koskaan tavannut mua niin menisi tämä maha kyllä läskistäkin kun oon turvonnut vähän joka puolelta :D

Tähän kysymys: Pysyykö HM:n äitiysfarkut joissa on se resorivyötärö ylhäällä jos on vasta pikku kumpu eikä oikeaa vauvamahaa? Kokemuksia? Ajattelin viikon sätkiä vielä plussauksen jälkeen ostamillani farkkuleggareilla ja sit JOS kaikki on ultrassa hyvin niin pikavauhtia kunnon pöksyostoksille.

Dopplerista sanon samaa kuin Wabisabi eli sitä geeliä saa olla yllättävän paljon! Palstoilta kun etsin ohjeita niin siellä kirjoitettiin ettei geeliä juuri kulu...varmaan pitää paikkansa sitten myöhemmin kun syke kuuluu selvemmin. Ja mulla on kestänyt varmaan ekoilla kerroilla joku 30 min kun etsin sykettä. Meinasi tulla jo itku ja raivo, varsinkin kun yksin kokeilin ekaa kertaa. Kannattaa käännellä ja väännellä sitä anturia eri kulmissa, ainakin mulla karverit on niin piilossa et saa tosissaan hakea ja välillä jopa painaa kunnolla. Ja kertaakaan en oo saanu kuulumaan ( jaksanut enää viime kerralla edes etsiä) molempien sykkeitä, toisen vaan. Ovat varmaan vähän toistensa takana piilossa, tai näin toivon ettei olisi mitään kamalampaa syytä.

Multa kanssa iso hatunnosto teille jotka ootte kaukana rakkaasta! Purkakaa huolia ja harmituksia sitten usein meille!

Kielovanamo Mua kanssa pännii välillä kun mies laittaa mun hormonien syyksi että minä ylireagoin! Välillä varmasti niin teenkin, myönnän täysin. Mutta kyllä joskus sekin oikeasti on sanonut/tehnyt tyhmästi niin kaikki pistetään sen piikkiin et minä vaahtoan turhasta tai loukkaannun liian pienestä kun hormonit hyrrää :mad: Vaikka kyllä se omaa pinnaansa yrittää kovasti mun kanssa nyt venyttää :heart: silloin kun oon mahdoton.

Lumppari 11+0 (Poksista poks)
 
Tosi hyvä juttu, että Vadelmaunelman vuodot loppui! Voin vaan kuvitella, miten ehdit säikähtää ja stressata. Täällähän tuntuu itse kullakin olevan se doppleri, täytyy miettiä pitäiskö semmoinen sitten hankkia.

Mahoista puheenollen, niin varmasti kyllä lähtee Vadelmaunelman ja Lumipuun mahat kohta melkoiseen kasvukiitoon, kun kerta tuplat on tulossa. Muistan ainakin, kun mun sisko odotti kaksosia, niin kyllä sillä oli jo 4. kuulla joulun aikoihin ihan todella kunnon maha. Itse olen rakenteeltani sellainen pömppömahainen, silloinkin kun on muuten hoikassa kunnossa, niin pömppis on ja pysyy. Nyt sitten kun on läski ja turvonnut (näiden 3,5 lapsettomuusvuoden aikana tullut ihan tosi reilusti painoa lisää), niin kyllä mä olen siirtynyt jo suosiolla mammahousuihin. Ne kun vetää keraan jalkaansa, niin mukavuudenhalu voittaa jatkossakin.

Mua alkaa jo vähän melkein huolestuttaa, kun en ole itessäni huomannut mitään rajuja mielialavaihteluja, joita täällä kaikilla muilla tuntuu piisaavaan. Mut taidan olla aika tasainen luonteeltani noin muutenkin, eikä noista hormonihoidoistakaan tullu mitään sivuvaikutuksia mielialoihin. Väsyttää kyllä ihan sikana, joka ilta on otettava torkut..

Perjantaina olis sitten jo toinen ultra yksityisellä, kun mies ei päässyt siihen ekaan ja lääkäri ehdotti, että voisin tulla uudestaan parin viikon päästä katsomaan, miten sintti on kehittynyt, kun kuulemma nyt on menossa tosi hurjat kehitysviikot. En tiedä mitä se maksaa, kun en vielä maksanut sitä ekaakaan, mutta näin vilaukselta sen laskun ja jos se 60 euroa oli oikein (ja ainoa summa) niin ei ollut kovin paha hinta mielenrauhasta. No, tän jälkeen en tuskin sitten enää käy näissä ylimääräisissä ultrissa, paitsi ehkä se 4D ultra vähän houkuttelis. Tietääkö joku, millä viikoilla siellä olis optimaalisinta käydä?

Oletteko muuten pitäneet jotain raskauspäiväkirjaa? Mä tilasin 1,5 vuotta sitten elämäni ekan plussan (joka loppui aika nopeaan) jälkeen innostuksissani sellaisen Äidiksi, minun odotukseni täytettävän kirjan, mutta en sit uskaltanut ennen sitä varhaisultraa täyttää sitä ja nyt olen ollut niin superväsy, että en oo jaksanu mitään ylimääräistä. Ja se kirja tuntuu jotenkin vähän naiiviltakin nyt.. Neuvolastakin sai jonkun vau-kirjan, jonne voisi laittaa tuntemuksiaan ylös. Olishan se ihan kiva niitä ehkä joskus jälkikäteen lueskella, joten täytyy yrittää tsempata.

Scrap 8 + 5
 
Ai niin, vielä sellainen kysymys: Oletteko ajatelleet ottaa influenssarokotusta? Mä olen aina ottanut sen, mutta nyt jotenkin mietityttää, että voiko se olla haitaksi näin varhaisessa vaiheessa olevan sikiön kehitykselle.. Viime talvena kun oli sikainfluenssarokotukset, niin yksi tuttu kertoi, että sillä oli neljä kaveria/tuttua, jolle oli viikon sisällä siitä piikistä tullut keskenmeno ja niillä oli ollut eka kolmannes menossa, jotain 7. viikkoa tms. Silloin ihan kauhistuin, ja siitä jäi vähän tämäkin nyt kaivertamaan. Voihan se olla ollu ihan vaan huonoa tuuria ja sattumaa, kun suurin osa keskenmenoista kai osuu noille ihan varhaisimmille viikoille. Mutta mene ja tiedä. Tänään oli just uutisissa, että tän talven influenssa-aallosta odotetaan tosi pahaa ja ärhäkkää, joten kai se rokotus voisi olla ihan hyvä. Täytynee kysyä perjantaina neuvoa lääkäriltä.
 
Scrap, mä oon kans miettiny tuota influenssarokotusta, varsinkin kun siinä samassa on se sikainfluenssarokote mukana. Neuvolassa ne olis sen jo pistäny, mut jäin vielä miettimään. Marraskuun tokalla viikolla näyttää meiän kaupungissa olevan sit yleiset rokotukset raskaana oleville. En oo koskaan ottanu tuota influenssarokotusta aiemmin, enkä oo ikinä tainnu sitä sairastaakaan. Nyt kuitenkin oon jo kaks kertaa ollu pienessä flunssassa raskautumisen jälkeen, joten ilmeisesti vastustuskyky on vitamiinipillereistä ja terveellisestä syömisestä huolimatta heikompi.. Ja mä kans kuulin tuon uutisen, että aallosta odotetaan rajua, joten ehkä se olis hyvä ottaa. Kuulen mielelläni, miten te muut aiotte rokotteen kanssa tehä!

Kyllä se raskausmaha taitaa nyt olla ihan taivahan tosi. Eilen illalla hampaita pestessä katoin peilistä, että miten mun napa näyttää niin oudolta. No hyvänen aika, siitähän näkyy pohja, joka ei mun navassa tiettävästi oo näkyny ikinä ;) Kyllä on jotenki hämmentyny olo tän kroppansa kanssa.. Ekaa kertaa on tullu pieni hirvitys, että miten kroppa kestää tän venymisen ja paukkumisen. No kestäähän se, mutta nyt se alkaa hiljalleen konkretisoitua, että se on menoa nyt :D Tavoite olis vielä yrittää peitellä tätä mahaa se hiukan reilu viikko ultraan saakka, mut katotaan miten käy..

kielo 11+4
 
Ai niin, vielä sellainen kysymys: Oletteko ajatelleet ottaa influenssarokotusta? Mä olen aina ottanut sen, mutta nyt jotenkin mietityttää, että voiko se olla haitaksi näin varhaisessa vaiheessa olevan sikiön kehitykselle.. Viime talvena kun oli sikainfluenssarokotukset, niin yksi tuttu kertoi, että sillä oli neljä kaveria/tuttua, jolle oli viikon sisällä siitä piikistä tullut keskenmeno ja niillä oli ollut eka kolmannes menossa, jotain 7. viikkoa tms. Silloin ihan kauhistuin, ja siitä jäi vähän tämäkin nyt kaivertamaan. Voihan se olla ollu ihan vaan huonoa tuuria ja sattumaa, kun suurin osa keskenmenoista kai osuu noille ihan varhaisimmille viikoille. Mutta mene ja tiedä. Tänään oli just uutisissa, että tän talven influenssa-aallosta odotetaan tosi pahaa ja ärhäkkää, joten kai se rokotus voisi olla ihan hyvä. Täytynee kysyä perjantaina neuvoa lääkäriltä.
Me käytiin pojasta joskus viikolla 25 4d:ssä (tarkastan vielä tarkan ajan) siinä oli joku ettei se myöskään voi olla liian myöhään. Mä haluisin kanssa jonkun kirjan. Mulla oli pojasta silloin tuo Äidiksi-minun odotukseni mutta sitä ei enää saa kun painos loppunut :( Toivottavasti löytää jonkun muun mitä täyttää :)
 
Moikka moi! Tuosta influenssarokotuksesta... yritän pärjätä tiheällä käsienpesulla ja käsidesillä. Minulla jäin niin kammo viime keväästä, kun sikainfluenssarokotuksen jälkeen seuraavana päivänä oireet loppui kuin seinään ja ultrassa kävi ilmi, että alkio oli lopettanut kasvunsa samana päivänä kuin otin piikin (6+0). Varhainen keskenmeno on ihan yhtä mahdollinen, mutta oli inhottavaa miettiä, että olisko sillä ollut jotain vaikutusta. Ehkä se on jonkinlaista taikauskoisuutta tms.
Tervetuloa Scrap ja Jonttunen! Kiva kun porukka kasvaa. :)
Vauvamahasta ei vielä tietoakaan, mutta mahajuilinnat ovat tällä ja viime viikolla olleet kovempia. Odottaa jo niin kovasti jotain pömppöä! Ja sorruin tilaamaan myös dopplerin eilen.. Nyt sitten odotellaan ja refreshaillaan postin pakettiseurantaa. ;) Kuinka höpsöksi sitä tässä vielä tulee!
Sanasa ja Tiuku 12+1
 
Viimeksi muokattu:
:heart:Syksyn 2010 hoidoista plussanneet:heart:



La * Nimimerkki * ikä * synnytyssairaala * Monesko tulossa

3.5.2010 * Wabisabi *
6.5.2010 * Pikkukotka * 35 * KOKS * toinen
10.5.2010 * Sanasa * 30 * JS * esikoinen
13.5.2010 * Vadelmaunelma * ? * NKL * esikoiset
15.5.2010 * Kielovanamo * 35 * K-SKS * esikoinen
16.5.2010 * Lumipuu * 28 * TAYS * esikoiset
17.5.2010 * Sumutin * 33 * LAS * toinen
Nelli
Scrap
Jonttunen

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
 
Nelli, Sacap ja Jonttunen :wave:

Lisäsin teidät listalle, tervetuloa!

Tydydyttydyy, meikäläinenpä otti varaslähdön ja kipaisi eilen peruutusajalla nt-ultraan. Ja siellä näkyi molemmat ja viuhtoivat ja kääntyilivät ja pakenivat anturin alta, aika epelejä. Kaikki oli niinkui pitääkin joten kivi vierähti sydämeltä. Tietenkään se ei ole tae mistään, mut tässä vaiheessa ainakin ovat kehittyneet normaalisti. Vähän kummastutti että kaverit oli niin isoja, viikkoja oli eilen vasta 11+3 laskettuna hedelmöityksestä, mut sikiöt vastasi kooltaan (5,8 ja 5,9 cm) viikkoja 12+1 ja 12+2 :O. Kätilö ei pitänyt kummallisena, "kun kyllähän nää heittelee" mut itselle jäi vähän takaraivoon et onkohan normaalia. Pitää kysyä sit vielä kun meen 11.11 lääkärineuvolaan.

Vadelmaunelma Tulevaa doppler-sessiotas varten: Tyypit oli päällekkäin, joten ei ihme et en ollut kuullut sydänääniä kun toisesa kun etsin ihan vesirajasta! Toinen oli alhaalla ja toinen jossain navan tietämillä. Ja mä kun kuvittelin koko ajan et ne olis vierekkäin.

Influenssarokotteesta: Oon ottanut sen tosi monena vuonna, mut joinainsit taas en...vähän vaihtelevasti. Tuntuu et tosi monena vuonna rokote on ennustettu pieleen, et ei olis auttanut kuitenkaan. Tänä vuonna tuskin otan ellei lääkäri sit tosi ponnekkaasti suosittele. Tosin en usko että siitä olisi vaaraa sikiö(i)lle, mut jotenkin ei tunnu nyt tarpeelliselta. Kun mistäs sitä voi varmaksi tietääkään.

Oma vointi: Saas nähdä helpottaako pahoinvointi keskiraskaudessa, eiliseen jos on uskominen niin ei hyvältä näytä... Tällä viikolla ei mitään juilintoja tai jomotuksia, jännä miten nekin niin vaihtelee. Vieläkään ei ole nälkä, kaikki etoo koko ajan. Mut maha kasvaa ja perse leviää, niin kai tässä tulee ihan kylliksi syötyä.

Voikaahan paksusti!
 
Mahtavia uutisia Lumipuulla! :heart:On se vaan helpottavaa (ainakin hetkeksi) saada hyviä uutisia ultrasta. Kyllä näissä kokoasioissa on varmaan jonkun verran aina eroja. Mullakin oli tänään jo toinen ultra yksityisellä ennen parin viikon päästä olevaa NT-ultraa ja lääkäri sanoi, että noissa koon mittauksissa on niin pienestä kiinni vielä tässä vaiheessa (9+3), kun muutama milli sinne tai tänne voi heittää mittaukset helposti. No, ehkä sinun viikoilla puhutaan jo senteistä! Ymmärrän kyllä, että pienempikin asia jää vaivaamaan.

Juu, tosiaan oli ultra tänään ja helpotus oli suuri, kun kuuli taas kaiken olevan erinomaisesti. On se vaan niin käsittämätöntä, että sellainen 2,5 sentin miniatyyri-ihminen siellä melskaa mun sisällä, jalat, kädet ja pää erottuivat ja sydän sykki hurjasti. Eikä ollut mitään merkkejä niskaturvotuksesta (vaikka tää ei siis ollut vielä NT-ultra, vaan ihan oma extraultra), eikä muutenkaan kuulemma lääkärille tullut mitään huonoja fiilikisä/aavistuksia, vaan kaikki näytti olevan tosi hyvin. Istukkakin oli kuulemma muodostunut hyvään kohtaan jonnekin "takaseinälle", eikä siihen eteen. Pitäisi kuulemma jotain todella erikoista sattua, että tämä raskaus ei sujuisi loppuun asti. Mieskin oli mukana, mutta jotenkin hän on vieläkin vähän sillä mielellä, että ei voi uskoa tätä todeksi ja että kaikki menisi hyvin. Itse olen ollut yllättävänkin rauhallinen, onnellinen ja luottavainen sen ekan ultran jälkeen.

Käytin myös tilaisuutta hyväkseni ja kysyin mm. siitä influenssarokotuksesta. Mun lääkäri sai mut ihan vakuuttuneeksi siitä, että rokotus kannattaa ottaa ilman muuta. Mitä nopeammin, sitä parempi. Kun olin lähinnä miettinyt sitä, että kannattaisiko ottaa se vasta kun 12 viikkoa on täynnä. Sillä ei ole kuulemma merkitystä, ottaako rokotuksen ihan alkuraskaudesta, ennen raskautta tai ylipäänsä ajankohdalla, siis keskenmenon kannalta. Mutta siitä on kuulemma erittäin paljon tutkittua tilastotietoa, että kuinka paljon on keskenmenoja tullut niille, jotka ei ota sitä rokotetta ja jotka ottaneet. Eli jos ei ota, ja sattuu saamaan sen influenssan, niin km-riskit selvästi suurempi. Eli hän muotoili asian niin, että kannattaa miettiä, uskaaltako olla ottamatta rokotetta ja siten hyväksyä siihen liittyvät riskit. Hmm, vähän sekavasti tässä selitetty, mutta anyway, hän sai ainakin minut täysin vakuuttuneeksi siitä, että otan sen piikin. Ja tilasinkin työterveyshoitajalta ajan heti maanantaiksi.

Kiitos muuten Lumipuulle, kun lisäsit meidät listaan. Jos vielä sinä tai joku muu jaksaa päivittää sitä, niin tässä olisi vähän täydennystietoja:

1.6. * Scrap * 33 * JS * esikoinen

Leppoisaa viikonlopun alkua kaikille!
 
Huips, kun on ollut niin kiire viikko, etten ole ehtinyt edes piipahtamaan täällä!

Onnea paljon upeista ultranäkymistä, lumipuu ja scrap :heart: Ihanaa, kun pikkuisilla on kaikki hyvin!

Minäkin olen pohtinut pää puhki tuota flunssarokotusta. Scrapin postauksen luettuani taidan tosiaankin kallistua sen ottamisen puolelle! Toinen vaikuttava tekijä on se, että sairastin äskettäin ihan tavallisen flunssan, ja sekin otti riittävän koville: tuntui ihan hirveältä yskiä, kun alavatsassa kramppasi, ja sallittu särkylääke ei auttanut oikein nimeksikään flunssaoireisiin....

Olen muuten havainnut itsessäni ihan selkeän muutoksen, joka astui voimaan, kun ensimmäinen kolmannes päättyi: olen yhtäkkiä ihan hirmuisen energinen! Se tuntuu aivan ihmeelliseltä 3kk uupumuksen jälkeen :) Kolikon toinen puoli on se, etten nyt aina edes muista olevani raskaana. Se on helpottavaa, kun on kokopäiväisesti piinaillut, pelännyt ja murehtinut raskautta niin pitkään... Saa nyt sitten nähdä, miten kauan tämä energiapaukku kestää - joten paras siis nauttia siitä nyt ennen kuin se loppuu!

wabisabi 13+3
 
Viimeksi muokattu:
Aivan ihania ultrakuulumisia Lumipuu ja Scrap :)

Vadelmaunelma, mites sulla, muistelen, että eikös sulla pitänyt olla ultra tällä viikolla? Voi toivottavasti kaikki ois hyvin..

Mä oon kans veivannu eestaas tätä influenssarokotusasiaa, mutta kyllä scrap sun lääkärin kommentti tais aika vahvasti kääntää munkin mielen sen kannalle! Kiitti näistä tiedoista!

Wabisabi, mahtavaa kuulla, että oot saanu energiaa. Voi jospa itekin saisi :) Toistaiseks siitä ei vielä oo havaintoa, mutta heikotus on kyllä helpottanu.

kielovanamo 12+1
 
Täällä ollaan :wave: eli on käyty nt-ultrassa keskiviikkona ja siellä kaikki hyvin :) Turvotusta kavereilla oli toisella 0,8mm ja toisella 0,9mm, löytyi jo virtsarakotkin, mahalaukut, selkärangat näkyi hyvin, reisiluut saatiin mitattua ja kallot mitattua. Toinen vauva oli unelias eikä meinannut suostua hyvään asentoon vaan masua piti kunnolla tökkiä ja tyrkkiä, että pieni suostui kääntymään oikein päin. Toinen taas oli tosi vilkas ja poukkoili koko ajan. Se oli niin hellyttävää! Kätilön sanoin vauvat olivat suorastaan "täydellisiä". Itse asiassa mulla on ihan sama tillanne kuin Lumipuulla eli ovat kasvussa jo pidemmällä, kun mitä viikkojen mukaan olisi pitänyt olla. Eli mulla nt ultra oli 11+5 ja ne vastasi molemmat jo reilusti 12+ viikkoja, mutta kätilö sanoi, etteä ei mitään ongelmaa. Samoin mulla pahoinvointi ja väsymys jatkuvat, vaikka hieman helpotusta onkin jo tullut.

Sain myös "luvan" lähteä ensi viikolla mieheni luo Yhdysvaltoihin. Kaikki on kuulemma oikein loistavasti eikä mitään ongelmia ole näköpiirissä. Vähän kyllä pelottaa pitkä lento - yli 15h - kun pitää ensin lentää Saksaan ja siellä koneenvaihto, kun mun pitäisi päästä länsirannikolle Kaliforniaan eli NY:n kautta lentäminen ei yhtään auta....Suurin huoli tällä hetkellä on se, että joudun jonkun "haisulin" viereen, voin pahoin koko ajan ja että miten pääsen turvatarkastuksista läpi, kun mukana on kasa niitä Fragmin -injektioita. Toki otan reseptit mukaan ja sen pitäisi olla ok sillä, mutta jenkkien päässä ne on nykyisin niin vainoharhaisia, että se paluu vähän hirvittää. Ja tietysti se, että joutuu selittämään, miksi mulla on mukana moista tavaraa. Käsittääkseni lentohenkilökunta voi vaatia mun injektiot säilytettäväksi itsellään lennon ajan, mutta ruumaan niitä ei apteekin mukaan saa laittaa. Niin ja tietty joudun myös pistämään itseäni sen lennon aikana, koska matka on niin pitkä...

Eilen muuten posti toi sen dopplerin ja sain tosi helposti kuuluviin molempien sykkeet. Tätä helpotti se, että ultrassa pienet oli vierekkäin, selät vastakkain ja kätilö näytti vatsan päältä, missä ne suunnilleen ovat. Oli kyllä mahtava kuulla ne pienet tykytykset. Omaa sykettäni en kyllä löytänyt - pitäisikö siitä olla huolissaan? :LOL:

Vadelmaunelma 12+1
 
Ihania uutisia, vadelmaunelma =) Nyt on sullakin sitten eka kolmannes takana, ja kun kaikki on noin täydellisesti, niin ihan varmasti lentomatkakin menee hienosti! Matkustan itse tosi paljon. Pitkätkin lennot on menneet kuten ennen, ja olen huomannut, että lentoemot on erityisen sympaattisia odottavia kohtaan. Pyydä siis vaan reilusti paikanvaihtoa, jos tulee huono olo tai jos joku tulee viereen haisemaan :D Todella monet matkustaa ruiskujen kanssa (diabeetikoista lähtien). Olen ottanut aina reseptit ja klinikan numeron mukaan matkalle varmuuden vuoksi, mutta koskaan kukaan ei ole ollut kiinnostunut niistä, vaan on luotettu, että lääke on aito... Tietty jenkkien häslinki turvatarkastuksessa on omaa luokkaansa (ainoastaan Israelissa oon kokenut lentokentällä vastaavaa!)... Oikein hyvää matkaa, ja ihania päiviä miehen seurassa :heart:
 
Uskallanko jo nyt ottaa osaa keskusteluun? Eli nyt tehtiin eka IVF Naistenklinikalla, josta sitten viime viikolla hyvä uutisia, eli veritesti positiivinen. Tosi alkuvaiheessa siis vielä ollaan, mutta edistystä sekin, tiedän että pystyn edes raskaaksi tulemaan. Heinäkuun alussa sitten ois la, ekan ultran sais varata 16.11. tienoille.
Eli 4+2. Tuntuipa oudolta kirjottaa tuo..

n.7.7. * Minttuska83* 27 * EKKS * esikoinen
 
Viimeksi muokattu:
Syksyn 2010 hoidoista plussanneet



La * Nimimerkki * ikä * synnytyssairaala * Monesko tulossa

3.5.2011 * Wabisabi *
6.5.2011 * Pikkukotka * 35 * KOKS * toinen
10.5.2011 * Sanasa * 30 * JS * esikoinen
13.5.2011 * Vadelmaunelma * ? * NKL * esikoiset
15.5.2011 * Kielovanamo * 35 * K-SKS * esikoinen
16.5.2011 * Lumipuu * 28 * TAYS * esikoiset
17.5.2011 * Sumutin * 33 * LAS * toinen
1.6.2011 * Scrap * 33 * JS * esikoinen
7.7.2011 * Minttuska83* 27 * EKKS * esikoinen
Nelli
Jonttunen

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
 
Tein tuohon listaan päivitykset, kun se näemmä onnistuikin aika helposti.. Ja korjasin meidän LA:hin vuosiluvuksi 2011.. Tervetuloa ketjuun mukaan Minttuska83 ja onneksi olkoon ! :wave:

Ihana lukea Vadelmaunelman uutisia, mahtavaa että NT-ultrassa kaikki oli hyvin. =) On se ihan käsitämättömän hellyttävää nähdä minivauva(t) siellä touhuamassa. Mulla on NT-ultra 11.11., ja varmaan silloin on taas hurjaa kehitystä havaittavissa tämän viikon ultraan verrattuna. Ja tosi hienoa, että sait luvan lähteä sinne Jenkkeihin. Mäkin kyselin neuvolassa asiasta, kun on vähän mietitty lomamatkaa sinne tammikuussa. Kuulemma itse lentäminen on ihan ok ja vaaratonta, kunhan vaan muistaa jaloitella useasti ja tehdä niitä jumppaliikkeitä ym. Itseasiassa pitkä ajo esim. Etelä-Suomesta Lappiin ilman useita taukoja on paljon pahempi juttu. Ymmärrän kyllä stressin niistä piikeistä ja maahantulosta Jenkkien päässä. Se on aina hirveän stressaava tilanne ilman mitään ylimääräistäkin, mulla kun kädet hikoaa niin sormenjälkien antamisessa on aina ongelmia ja olen joskus joutunut jonnekin takahuoneeseen tutkittavaksi kuin isompikin kriminaali. Todella epämiellyttävä kokemus.. Mutta, se on varmasti vaivan arvoista kun pääset miestäsi tapaamaan!
 
Mitä, eikö me vielä tänä vuonna saadakaan synnyttää?? :D Hyvä kun huomasit, Scrap,! Joo, ihan helppoa se päivitys on. Kivat ultrakuulumiset!

Vadelmaunelmalle onnittelut ultranäkymistä! Mullakin olis ollut työmatka jenkkilään joulukuussa, mut peruin sen kun ei tiedä miten tuskaisaa ton mahan kannssa sit jo on. Lääkäri sanoi kanssa et vaaraa ei ole, mut mukavuussyistä jätän väliin. Hupimatka olis tietty erikseen, kun sais levätä sitten perillä. Nyt tuskin olis mitään ongelmia, mut kun ei osaa ennustaa miten kolmiulotteiseksi ja miten nopeasti tässä oikein kasvaa :)

Tervetuloa Minttuska!

Tjaah, pitäisikö se nyt kysyä sitten viikon päästä kun on neuvolalääkäri siitä rokotteesta...lueskelin vähän ja kyllähän ne raskaana oleville kovasti suosittelevat. Sikapiikkikin ois siinä uusi, eli viime vuonna pistetystä ei olis enää mitään hyötyä. Huoh kun tarvii pähkätä.

Wabisabi Eli energisyys alkoi viikon 12 jälkeenkö (Siis 13+0)? Täällä toiveikkaana odottelen et jospa maullakin, oon kyllästynyt olemaan näin vetämätön. Tosin tämä pimeys ei varmaan yhtään helpota asiaa...


Käyn aina kurkkimassa kympin hoitopinolaisia, ja näyttäisi olevan kohta taas lisää odottelijoita tulossa, jippii!
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa kaikille tänne puolelle!
Monasti olen tullut ilmoittautumaan, mutta muiden kuulumiset luettuani on sänky joka kerta kutsunut makoisammin.
Täälläkin vaivana äärettömän, tajuttoman voipunut olo päivin ja öin. Mitään en saa aikaiseksi, pienikin ponnistus saa olon kun jyrän alle jääneeksi. Tätä on jatkunut jo niin kauan, olen lopen kyllästynyt tähän nyhjäämiseen, että eilen tein päätöksen, että nyt tämä loppuu! Teen kaikkeni, että koti pysyy siistinä ja kunnossa, pyykit pestynä ja ulkona puutkin on ollu kaljuna tovin, pihakin täytyy haravoida jne. listaa voisi jatkaa pitkälle.
Noh, tänään olen syönyt aamusta asti tukevasti, eikä ole heikottanut kuin kerran. Jes!
Olen käynyt kaupoissa ostamassa kaikki rästissä olevat asiat ja tavarat. Jes!
Tein lihasoppaa itse ihan alusta asti. Jes!
Pesin kolme koneellisa pyykkiä, viimeinen odottaa vielä ripustamista. Jes!
Imuroin koko asunnon kerralla, siis kaikki kolme kerrosta. Jes!
Tiskari on tyhjennetty pari kertaa ja pesty siinä välissä. Jes!
Aatelkaa, siis MÄ olen tehnyt noi kaikki tänään, uskomatonta! Mieskin on aivan muikeena ja kummastelee, mikä munhun on mennyt.
Huomiseksikin olen tehnyt suunnitelmia, mutta aamulla näkee, teenkö oikeasti niistä mitään, vai kostautuukohan tämä yltiö ahkeruus jotenkin.

Muntkin saa laittaa listaan.
29.5.2011 * Maitoparta-80 * 30 * TYKS * toinen

Ihania ultra kuulumisia monella. :heart:
Kovasti munkin mieli halajaa nähdä, millainen viuhtoja masussa köllii. Ensimmäinen neuvola on torstaina, ihanaa, kun jotain konkreettista tämän raskauden eteen alkaa tapahtua.
Jumpassa en kovin mielelläni enää tee liikeitä vatsallani, vaikkei maha pömpötä yhtään, niin makuulla lonkkaluiden varassa tulee jo huono olo. Luin jostain, että näillä viikoilla kohtu on greipin kokoinen. Ihmekös tuo sitten.
Mä kuulun taas siihen kastiin, jotka eivät koskaan ota kausirokotuksia. Enkä ole niitä ensimmäisellekään lapselle ottanut. Sanasan tavoin käsiä pestään tiuhaan ja käytössä on myös käsidesi. Meidän perheen kohdalla näen nämä rokotukset turhana, mutta jos kuitenkin joku tai koko poppoo sairastuu, niin sitten sairastetaan. :D

Tulen pian paremmalla ajalla turisemaan, meen laittamaan ne pyykit kuivumaan, että pääsen nukkumaankin joskus.

Maitoparta-80 rv 10+2
 

Yhteistyössä