<3 Syksyn 2010 hoidoista plussanneet <3

Voi Kaz... Tuntuu niin hurjalta, kun sykkeen löytymisen jälkeen menee kesken :'( Toivottavasti fyysinen puoli saadaan hoidettua nyt suht nopeasti, niin pääset sitten toipumaan henkisesti. Olet kovasti ajatuksissa - lämmin halaus ja paljon voimia!
 
Viimeksi muokattu:
kaz
kiitos myötätunnostanne.

vadelmaunelma Minulla on tiistaina tyhjennys eli viikko pitää odottaa tiedot saamisesta poiston aloittamiseen. Luulen, että tekevät lääkkeellisen tyhjennyksen.. Tänään on ollut jo siinä suhteessa hyvä päivä, että ei ole tarvinnut itkeä... Ei ole silti helppoa, kun taas on epävarmuus, että tuleeko minusta koskaan äitiä. :ashamed:
 
Kielovanamo, ihan samat tunnelmat täällä... Keskenmeno järkyttää ihan aina, mutta nämä hoidoilla aikaansaadut raskaudet ovat vielä erityisen kallisarvoisia... Ollaan kuitenkin haluttu lasta niin paljon ja pitkään ja nähty raskauden vuoksi niin paljon huolta. Tuntuu ihan kohtuuttomalta, kun hoidoissa ollut joutuu kokemaan keskenmenon. Kovasti jaksamisia ja lämpimiä ajatuksia sinulle, Kaz! Toivottavasti tyhjennys menee niin hyvin kuin mahdollista.

Itselläni oli pari viikkoa sitten varhaisultran jälkeen pieni vuoto, joka säikäytti oikein perusteellisesti. Melkein jopa säikähdin omaa reaktiotani - tuli ehkä yllätyksenä, miten syvälle mieleen jo 7-viikkoinen raskaus voi upota! Vuoto ei tullut takaisin ja niinpä päättelin, että se johtui varmaankin ultrasta. Tänään olin toisessa ultrassa, ja siellä näkyi ihan viikkoja vastaava (9+5) pieni hippunen täydessä vauhdissa. Olin NIIN helpottunut... muutaman tunnin -- ja arvatkaas mitä sitten tapahtui? Taas tuli pieni määrä rusehtavaa tuhrua! Mikä ajoitus: taas heti ultran jälkeen! :O Tällä kertaa ultraaminen tehtiin vatsan päältä, joten vuoto ei voinut johtua siitä. Oikeastaan ihan ainoa rauhoittava selitys, minkä keksin, liittyy megalomaaniseen ummetukseen, mistä olen viime viikkoina kärsinyt... Vuoto tuli emättimestä, mutta saattoi olla vanhaa (kun oli niukkaa ja ruskeaa) eli edellisen ultran jäljiltä ja lähteä liikkeelle samaan aikaan kuin ummetuskin lähti... Ok, säälittävä selitys omastakin mielestä :D mutta ihan aidosti tuntuu, etten kertakaikkiaan jaksa olla nyt taas hirveän huolissani. Huolikiintiö on jo ihan täynnä... Toivonkin nyt käpälät ristissä, että vuoto pysyisi poissa...

Toivottavasti teillä muilla raskaus etenee vähän tasaisemmin!
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kosketti Kaz kohtalosi täälläkin. Perjantaina itkin aivan hysteerisesti elämän epäreiluutta ja koko viikonloppu meni melko apeissa tunnelmissa. Vaikka koko ajan yrittää muistaa että kovin aikaisilla viikoilla tässä mennään ja pienten elämien jatkuminen ei ole ollenkaan varmaa, niin viime viikon olin ultran jälkeen monien vuosien epätoivon jälkeen niin onnellinen että tosiasiat pääsivät livahtamaan taka-alalle.

Lisäksi pahoinvointini loppui la-aamuna kuin seinään, olen kaksi päivää ollut elämäni kunnossa, ihan kuin olisin "parantunut" parin viikon sairastamisen jälkeen ja virtaa on kuin pienessä kylässä. Toisaalta joo, kiva juttu että näin on JOS se ei tarkoita sitä mitä pelkään... tekisi toisaalta mieli mennä johonkin ultraan katsomaan mitä massuun kuuluu, mutta toisaalta tuntuu naurettavalta kun just viikko sitten ultrattiin. Eihän sitä joka viikko voi maksaa itseään kipeäksi (googlailin hinnastoja ja ilmisesti olisi yksityisellä jotain 150e?) pelkkien pelkotilojen takia. Tuntuu vaan kamalalta ajatukselta jos kaikki ei olekaan hyvin ja tiedon saa vasta 4 vkon kuluttua np-ultrassa ja kuukauden kantaa toivoa onnesta. turhaan.

Wabisabi Samaa mieltä, että eiköhän tuo ruskea väri viittaa siihen että vanhaa kamaa on. Minusta sinun selityksesi vaikuttaa ihan järkeenkäyvältä, joten huolet pois!

Että näin kivoja ajatuksia maanantai-aamuun. Komppaan Wabisabia: Toivottavasti teillä muilla raskaus etenee vähän tasaisemmin!
 
On tää meillä melkosta vuoristorataa, en ois suoraan sanottuna ikinä kuvitellu, että plussaamisen jälkeen tulee olemaan näin epävarmalla mielellä moneen moneen kertaan. Jotenkin sitä plussaa vaan metsästi ja sen päivän kun sen sai liiteli jossain korkealla, mutta sitten on realiteetit alkanu todentua ja tajunnu, et ei helekatti, jopa 10-20% raskauksista päättyy keskenmenoon.. Koen ite päässeeni toistaiseksi niin vähällä, että välillä meinaa sellanen taikausko hiipiä, että nyt se sitten varmaan kolahtaa ja tosi kipeästi. Aivan turha sellasia vatvoa, kun mitään ei voi tehdä, kun odottaa vaan taas seuraavaa ultraa ja toivoa ja rukoilla parasta. Mä kans Lumipuu oon huomannu välillä miettiväni, että löytyisköhän rahaa käydä ultrassa vaikka ens viikolla uudestaan. Mä onneton kun en ees sitä sydämen sykettä havainnu sillon viimeks, kun olin niin jännityksessä. Jälkikäteen ajattelee tyhmiä, että mitä jos se olikin niin heikko se syke, ja kun viikotki oli pari päivää vähemmän ku olin laskeskellut.. Vaikka järki sanoo, että jos lääkäri sanoo, että kaikki on hyvin, niin kaiken pitäis sitten olla hyvin ja syke varmasti on ollu normaali. Meillä on tänään eka neuvola (piti olla vasta ens viikolla, mutta maanantaina sieltä soitettiin ja tarjottiinkin aikaa jo tälle viikolle, tottakai hyppien otin sen vastaan) ja aattelin kyllä kysyä, että onks mitään mahdollisuutta päästä ultraan tässä vielä ennen sitä NT:tä. Tuskinpa, mutta saahan sitä kysyä, voisin ehkä vedota ikään tai jotain..

Toivotaan, toivotaan että kaikilla nyt menisi oikein hyvin ja kaikki vuodot ja tuntemukset tai niiden puuttumiset ei tarkottais mitään ikävää. Mä viime yönä pitkästä aikaa nukuin aamuun asti niin etten käyny vessassa ja heti aamulla eka ajatus, että mitä nyt on, onko jokin huonosti.. aivan typerääkin typerää noin ajatella, olis vaan iloinen, että kylläpäs nukutti makoisasti, eikä tarvinnu nousta vessaankaan.

Kaz, jos vielä tätä palstaa luet, niin sulle ihan äärettömän paljon voimia tuleviin päiviin, viikkoihin ja kuukausiin. Mä uskon vilpittömästi, että susta tulee kyllä vielä äiti!

Voimia ja Iloa kaikille muille, meillä kasvaa pienet elämät kohdussa, uskotaan siihen ja tarrataan kiinni toivoon!! haleja :hug:

kielovanamo 8+3
 
Viimeksi muokattu:
Kielovanamo, olen panikoinut ihan samaa. Toisaalta jos katselet km-tilastoja, niin suurin osa menee kesken jo ihan alkuvaiheessa. Tässä yksi rauhoittava tilasto:

Siki potilaana - Raskauskalenteri - Aydin Tekay - Keskenmenoriskit

Minulta meni tilastoista huolimatta lopulta hermo kaikkeen epävarmuuteen, ja menin yksityiselle varmistusultraan 9+5. Vaikka pientä tuhrua tulikin heti jälkikäteen (tosin se loppui onneksi saman tien), tuo ylimääräinen ultra todella rauhoitti. Suosittelen siis kaikille, joilla on suinkin siihen varaa. Ihan hullua rahanhaaskaustahan se toisaalta on, mutta toisaalta taas huolet on todellisia huolia ja menevät vähän liian pitkälle siinä vaiheessa, kun vievät unen ja ruokahalut... Minullakin on neuvola tänään - jännittävä nähdä, miten siellä menee!

Oikein lämmin halaus kaikille - toivottavasti tuhrut ja huolet pysyvät loitolla ja ollaan pian kaikki turvallisemmilla vesillä =)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitti wabisabi tuosta linkistä! Miten meni teiän neuvolakäynti?

Meillä oli eilen eka neuvola, aivan tosi ihana kokemus. Hoitaja oli tosi ihana, kuunteli myös pelkoja. Kysyi sitten, että halutaanko, että kokeillaan näkyisikö sykkeet heidän ultralaitteellaan. Varoitteli, että ei saa masentua, jos ei näy. No, halusin tottakai, ja olihan siellä syke, joka nyt sekä minä että mies nähtiin :D Alkio oli kasvanut melkein puolella viime viikkoon ja ruskuaispussista oli enää jäänteet, joten kaikki vaikuttaa tosi hyvältä. Neuvolan hoitaja sanoi, että sitä varten se ultralaite siellä on, että sitä käytetään eli kuulemma, jos pelko taas iskee, niin saa soittaa ja pyytää, että ultrataan. Huh, miten helpottavaa ja uskomattoman hyvää palvelua.
En muista kyselinkö mä tässä ketjussa siitä NT-ultrasta aiemmin. No, me joka tapauksessa ei haluttais seulontoja. Täällä kuulemma onkin sellanen systeemi (jos ymmärsin oikein), että jos ei halua käydä veriseulassa niin siinä tapauksessa siinä alkuraskauden ultrassa ei mitata niskaturvotusta. Kuulosti ihan hyvältä mun korvaan. Rakenneultrassa sitten kuitenkin voi nähdä jos on jotain selkeetä rakenteellista, johon vauva tartteis heti synnytyksen jälkeen lääketieteellistä apua.

No nyt oli aika tällainen omanapainen kirjotus, mutta oman navan ympärillähän tässä aika tiiviisti nyt ajatukset pyörii ihan konkreettisestikin ;)

Tsemppiä teille jokaiselle!!

muoks* tuli vielä mieleen, että nyt neuvolassa mun rv laskettiinkin taas menkkojen mukaan eli sen mukaan tänään ois 8+6 ja la 13.5.
 
Viimeksi muokattu:
Kaz oi voi! Tulin tänne tuolta kevään plussanneista kurkkimaan mitä kuuluu ja ei tämän näin pitänyt mennä. On rankkoja aikoja sinulla nyt, toivottavasti kaavinta meni mahdollisimman hyvin? Jokatapauksessa, tosi iso halaus:hug: ja kyllä sinusta vielä äiti tulee. En tiedä mistä ammentaa jaksamista, mutta toivottavasti jostain.
 
Joo, täällä on ollut hirmuisen hiljaista...

Kielovanamo, ihana, kun pääsit ultrattavaksi ja kaikki on hyvin! Minunkin neuvolareissuni meni ihan hyvin. Ultraa siellä ei ollut, mutta ei tällä kertaa harmittanut, kun olin käynyt ultrassa vasta vajaa viikko sitten ja kaikki oli ollut ok. Nyt mietin kovasti jo NT-ultraa... Olen sen suhteen ihan ristiriitaisissa tunnelmissa. Tavallaan olen sen kannalla, kun hyvä ystäväni jäi seulassa kiinni ja kun raskaus sitten keskeytettiin rv14, niin kävi ilmi, että lapsi oli todella vaikeavammainen eikä olisi ikinä selvinnyt synnytykseen asti. Toisaalta taas jos jään seulassa kiinni, en ole ollenkaan varma, että minusta on lapsivesipunktioon... Riskin pitää ainakin olla todella suuri, ennen kuin suostun punktioon. Eli pahimmassa tapauksessa NT-ultran tulos huolestuttaa minua ihan mahdottomasti viikkokaupalla aina sinne rakenneultraan asti. Ja muutenkin olen jo hermoillut ihan riittävästi, ensin hoitojen ja sitten raskauden kanssa... Varasin kuitenkin NT-ultraan ajan, etten menetä mahdollisuutta sillä välin kun pohdin asiaa. Ultra olisi viikon kuluttua maanantaina, joten hirveän kauan en voi pähkäillä. Se vähän mietityttää, kun testiin kuuluu täällä Englannissa veritesti (joka on jo otettu) ja luin jostakin, ettei se antaisi luotettavia tuloksia IVF/ICSI -hoidon jälkeen (muka HCG:n taso on suhteettoman korkealla hoidon jälkeen ja se on suhteettoman korkealla kromosomi-ongelmienkin suhteen)... Vähintään on siis selvitettävä tuo arvoitus, ennen kuin mahdollisesti suostun ultraan.

Kielovanamo, teillä on ainakin sitten selvät sävelet, kun NT-ultraan ette mene! Miten sun olo, onko ollut ihan hyvä? Mulla ei ole ollut pahoinvointia nimiksikään - ainoa on, että joudun syömään ja ravaamaan vessassa koko ajan, ja unet on mitä on. Mutta en valita! =)

Luin jostakin tutkimuksesta, että hoidoissa olleet kertovat usein raskaudesta muille (suvulle jne) myöhemmin kuin helposti raskautuneet, kun heidän on vaikeampi uskoa raskauden jatkumiseen. Itse kuuluun ihan takuulla tähän ryhmään. Ajattelin jopa, että saisinkohan pimitettyä tämän tilan rakenneultraan asti... Onnistuisi ainakin suvun osalta, kun asun ulkomailla. Mutta työssä voi olla vaikeampaa, riippuen siitä miten vatsa kasvaa. Ihan lähimmät 3 ystävää tietävät jo raskaudesta, mutta siinä se sitten onkin. Miten teillä muilla?
 
Täällä on periaatteesa kaikki hyvin eli ei mitään vuotoja tms., mutta vanha kokemus muistuttaa itseäni kuitenkin siitä, että se ei kerro oikeasti vielä mitään. Eli koska olen niin epäuskoinen sen suhteen, että ketään on enää kotona, niin menen "paniikkiultraan" tiistaina Femedaan. Pahoinvointi katosi noin viikoksi johonkin ja olin tavallaan riemuissani, mutta nyt perjantaina se tuli taas takaisin ja koko viikonloppu on mennyt sohvalla maatessa. Tänään on pakko vaikka kuinka yököttäisi, niin korjata tentteja ja esseitä. Olen lykännyt niitä, kun on niin kamala olo, mutta kohta rupeaa takarajat paukkumaan.

Neuvolasta:Kävin viime viikolla 1. neuvolakäynnillä ja se oli tosi pettymys ja turha käynti mun mielestä. Sori nyt vaan. Terkkari ei tiennyt mitään hoidoista (anteeksi, mikä sä sanoit et se hoito on IS vai mikä?), ei tiennyt mitään kaksosraskauksien seurannasta (!!!!) eikä sitä, että multa ei saa ottaa veriseulaa nt-ultran yhteydessä, koska tulossa tulpat. Ei meinannut ymmärtää sitäkää, miten laskettu aika lasketaan vaan meinasi laittaa menkkojen mukaan, mikä tarkoittaisi, melkoista heittoa koska mulla vielä pitkä kaava...Lääkäri on aina myös korostanut, että hoitoalkuisten laskettua aikaa ei missään nimessä saa mennä muuttelemaan muutamaa päivää enempää. Siis silloin, kun kyseessä IVF/ICSI, jossa hedelmöittymisen ajankohta on taatusti tiedossa. Että se siitä "neuvolasta", mikä lie "arvailuputiikki". Onneksi suvussa on useampi lääkäri ja ajattelin kyllä surutta hyödyntää myös yksityisiä lääkäreitä tarpeen tullen.

Niin joo ja nt-ultran aika Naistenklinikallekin tuli jo eli se on 27.10, jolloin rv 11+5.

Talvitakkiongelma: Oletteko muuten uskaltaneet ajatella jo talvitakkia. Mietin vaan, että jos nyt jostain syystä kaikki menisikin hyvin, niin mihin ihme säkkiin itteni tungen tuplamahan kanssa talvipakkasilla? Netistä löysin yhden kivan takin jo, mutta en tiedä, uskallanko ostaa sitä...


Vadelmaunelma & Tiitiäiset rv 9+2
 
Ja tuosta kertomisesta piti vielä todeta, että meillä tietää muutama hoidosta tietävä ystävä ja mun siskot. Töissä esimies tietää myös, kun olen ollut tän pahoinvoinnin vuoksi niin paljon poissa. En halua huudella tästä pitkin kyliä - puhumattakaan mistään fb:ssä hehkuttamisesta. Joidenkin profiileissa olen kyllä nähnyt varhaisultrakuvia :O, et hyvin luottavaisia ihmiset on. Yritän salata tämän mahdollisimman pitkään myös sukulaisilta. Eniten ärsyttää jo nyt, että kun on tulossa 2 vauvaa, niin taatusti eteen tulee SE KYSYMYS: oletteko käyneet hoidoissa? Aion kyllä valehdella silmääkään räpäyttämättä, sillä mielestäni se on aika törkeä kysymys. Anoppi ja appi todennäköisesti kysyy tätä ihan suoraan ja sitten levittelee pitkin kylliä tietoa - ja vielä siinä sävyssä, että MINIÄSSÄ tietysti on ollut vikaa, ei tietenkään heidän kultamussukassaan....Eli parasta vaieta hoidoista, jollei halua, että puoli maailmaa tietää asiasta.
 
Vadelmaunelma, kurja kun sulla oli noin ala-arvoinen neuvolakokemus. Varmaan riippuu tuurista, kuinka asiantuntevia neuvoja sieltä saa.

Mullekin tulee takuulla eteen SE KYSYMYS, vaikka onkin vain yksi vauva tulossa, koska ikää on jo 40, ja suku pitää mua uraohjuksena, jonka aivoituksiin kuuluu uhmata luonnon kulkua lähes kaikissa asioissa. Haudonkin täällä jo valmiiksi tyrmäävää vastausta tuohon kysymykseen :kieh: Totuutta en tunnusta - ihan jo siitä syystä, että asia tuntuu jotenkin niin yksityiseltä (vähän kuin kertoisi sukulaisille seksielämästä...voi tietysti olla, että olen vain superyksityinen ihminen!) ja minun mielestäni on reiluinta, kun lapsi saa itse päättää haluaako kaikkien tietävän, miten sai alkunsa... Tosin täytyy todeta, että ne 3 kaveria jotka tietävät raskaudestani tietävät hoidoistakin, mutta luotan, etteivät levitä asiaa pidemmälle.

wabisabi 10+5
 
Tulin tuolta hoitopinosta katselemaan plussanneiden fiiliksiä. Onnea teille kaikille! :)
Suuret pahoittelut Kaz menetyksetänne! :( Tiedän omasta kokemuksesta miltä tuntuu, kun ensin annetaan ja sitten otetaan pois. Kuulun tuohon Wabisabin linkin onnettomaan neljään prosenttiin joilla raskaus on keskeytynyt viikolla 11. Meillä oli siinä mielessä vielä rankka juttu, kun keskeytyminen huomattiin viime tammikuussa vasta viikolla 13+3 niskapoimu-ultrassa.
Olin jo ehtinyt huokaista helpotuksesta kun rv 12 oli täynnä eikä vuotoa ollut näkynyt.
Pahoinvointi loppui tosin viikon 12 aikoihin, mutta niinhän se monesti tekee.. Järkytys olis siis ihan kauhea, kun ei sykettä ultrassa näkynytkään vaan eloton sikiö. :(
Lääkkeellinen tyhjennys meni onneksi ihan hyvin. Toipumisessa meni aikaa mutta nyt ollaan uusin voimin lähdössä toiselle IVF-kierrokselle! Punktio on ensi viikolla ja kahden alkion siirto suunnitteilla; hui!
Tsemppiä kaikille! Turhaan me niitä keskenmenoja etukäteen murehditaan, niille kun ei itse voi mitään ja suurimmalla osalla kaikki menee kuitenkin hyvin loppuun asti!
Itse yritin silloin surutyössäni ajatella että vauva ei olisi ollut elinkelpoinen, olisi ehkä ollut vaikeavammainen tai jotain. Kai luonto korjaa huonot yksilöt enkelten luo.
 
wabisabi: Ajattelen samalla tavoin eli että kysymys on liian intiimi. Eihän se kenellekään kuulu ja on sama, kun alkaisi vielä selittämään, että missä asennossa...Enhän minäkään kysele, että vieläkö teillä toimii, joko vaivaa vaihdevuodet tai muuta tahditonta. Samoin kyse on myös lapsen/lasten oikeudesta yksityisyyteen. Onko jotenkin reilua ja oikeudenmukaista, jos muu maailma tarkalleen tietää "tekotavan" ja tässä siis sen, että heidät on hoidoilla saatu aikaiseksi. Sekin on muuten semmonen kysymys, mitä pitää miettiä eli että kertoako vai eikö lapselle itselleen. Itse olen miettinyt tätäkin jo siten, että jos ovat tyttöjä, niin sitten on varmaan syytä kertoa. Mulla nimittäin lapsettomuuden taustalla on paha endometrioosi ja se kait on osittain perinnöllistä...

Mua pidetään myös varmaankin uraohjuksena, vaikka ikää on "vasta" 31, mutta elämäntyyli ja työkeskeisyys varmaan antavat ulkopuoliselle semmoisen käsityksen, ettei tähän kuvioon lapsia mahdukaan.
 
Vadelmaunelma, olipa tosiaan teillä melkonen neuvolakäynti.. Mulla tuli meiän neuvolassa paremminkin just päinvastainen fiilis, että vaikutti hoitaja erittäin pätevältä. Toivotaan, että lääkärit osuu sitten olemaan parempia!!

Wabisabi, kiitti kysymästä, vointi on kai periaatteessa ihan ok, en oo oksentanu kertaakaan, mut kyllä heikottaa ja ällöttää lähes kaiken aikaa ja tänäänki oon nukkunu jo kahet päikkärit vaikka takana oli pitkät yöunet. Hiukan hirvittää, että miten viikon jaksaa.. mä onneks oon töistä opintovapaalla tällä hetkellä, joten voin ottaa hiukka rauhallisemmin. Mutta jos miettii henkistä puolta, niin mä oon ollu oikeestaan käsittämättömän rauhallinen ja levollinen. Mieskin totesi eilen, että sä oot kyllä ollu "lauhkea" ;)

Tuosta kertomisesta. Mä/me taietaan olla aika poikkeuksia siinä mielessä, että ollaan ihan tosi monille kerrottu lapsettomuudesta. Erityisesti nyt kesällä mä jotenki elin niin voimalla lapsettomuutta, että koin lähes pakkoa puhua asiasta. Oon aika ujo ihminen muuten, mutta kai mä oon sitten niin luottavainen ihmisten suhteen, että omista asioistani oon varmaan poikkeuksellisen avoin. Sitä paitsi mä taidan olla niin selkeästi perhe- ja lapsisuuntautunut ihminen, että vaikka ikää on jo pian 36 ja esikoinen vasta tulossa, niin luulen, että kovinkaan moni ei oo mua erehtyny pitämään uraohjuksena. Mun siskokin joskus totesi, että sä oot sielultas äiti, vaikka sulla ei ikinä tulis olemaan omia lapsia. No nyt raskaudesta tietää toistaiseks vasta meiän vanhemmat ja sisarukset ja muutama hyvä ystävä. Ajatus on, että odotettais joko sitä seuraavaa ultraa (3.11.) tai sit sitä, kun ei pysty enää vatsaa peittelemään, että kerrotaan sit laajemmin. Voi kyllä olla että kun nään tällä viikolla pitkästä aikaa mun työkavereita, jotka tietävät lapsettomuudesta ja kun en ota tippaakaan alkoholia, niin laskevat 1+1 ja alkaa tulla kysymyksiä.. en vielä tiiä kiertelenkö irti kysymyksistä vai vastaanko rehellisesti, täytyy kattoa.. Mutta ymmärrän myös erittäin hyvin, että haluaa pitää hoidot omana tietomaan ja mun mielestä sen todellakin saa pitää!!

No mä kans tuota talvitakkiasiaa pohdin, koska vanha ei todellakaan tuu mulle mahtumaan. Eilen sitten löysin tosi kivan takin, johon toivon mahtuvani koko talven. Ei oo mikään säkki, mutta tilaa vatsan kohdalla kuitenkin on ja takki on napitettava, joten voi sit tarpeen mukaan nappeja aukoilla vatsan tieltä ;)

kielovanamo 9+2
 
Hellurei ystävät!

Jopas on vilinä käynyt viikonloppuna :) Vadelmaunelma mulla on kanssa takkimietteet...äiti jo kaivoi kaapista oman 50+ -rouvatoppatakkinsa et "Tää on sulle sit hyvä kun maha kasvaa". Ihanaa että ajattelee ettei tarvitsisi ostaa, mut ei oo ihan muodinmukainen... Nooh, kattoo sit talvella mitä tekee. Nyt jo syystakki vähän kiristää, kun on painoa tullut lisää ihan joka puolelle. Taitaa mennä tämä talvi sitten vähän vähemmän tyylikkäänä...

Tänään oli eka neuvola, ihan kiva täti ja suostui koittaman sydänäänien kuunteluakin kun lupasin etten sitten murehdi jos ei kuulu (enpä joo...) Mut kuuluihan sieltä, ainakin yhdet ja ehkä saatiin toisetkin kun syke oli hiukan matalampi kuin ensimmäinen. Taas saa hetken hengittää vapaammin kun mahassa oltiin elossa. NT-ultra on sitten 12+1 eli 2.11, puuh, kolme pitkää viikkoa taas odotusta.

Kertomiseta: Molempien vanhemmat tietää, muille kerrotaan sitten nt-ultran jälkeen. Ja minusta lasten alkutapa ei kuulu kenellekään. Muutama kaveri tietää hoidosta jo etukäteen, samoin vanhemmat. Sisaruksille varmaan kerrotaan kanssa miten kaverit sai alkunsa, ihan siitäkin syystä että monilla heitä on vielä tämä vaihe elämässä edessäpäin, niin osaavat sitten hakeutua hoitoon jos vauvaa ei ala kuulua kun sitä haluaisivat. Muille sukulaisille jääkööt salaisuudeksi, mitä he sillä tiedolla tekisivät? Muln serkut on kaksoset, joten sillä voi hyvin selittää kyselijöille tämän tuplaonnen :) Varmaan kanssa monet luulevat että ollaan valittu "dinkkuus", ja kun oon "vasta" 28 v. niin en muka halua vielä lapsia vaan uran ensin. Todellisuudessa olen aina haaveillut että olisin alle 30v kahden lapsen äiti, ja tiedättekös, nyt tämä unelma on jo aika lähellä toteutua!

Voinnista: yökötiyököti palasi viime viikolla ja voimistuu vaan. yök. Lisäbonuksena närästää ihan riivatusti. Kuulemma johtuu hormoneista, mulle ihan uusi tieto. Ja kunto on ihan surkea, kävin tanssitunnillla ja hyvä ettei taju lähtenyt! Sauvakävelylenkilläkin alkoi väsymään jo puolessa matkassa, en olisi ikinä uskonut että tämä raskaus vaikuttaa jo näin aikaisessa vaiheessa. Mutta neuvolantäti meinasi että siitä tämä johtuu kun hemoglobiinikin oli mainio (132, mulle ihan huippuarvo kun anemiaa on ollut aina silloin tällöin). Pitää näköjään nyt oikeasti rauhoittaa menoa.

Olisiko se onni vihdoin löytänyt tiensä meidänkin kotiin? Voi kumpa tämä vaan kestäisi. Lämpimiä ajatuksia teille muille kylmään syysviimaan, kiva kun saa teidän kanssa jännittää yhdessä!

Lumipuu 9+0 (ekaa kertaa sanon että POKS) :D
 
Moi kaikille! Löysinpä tämän pinon, kivaa. Onkohan täällä nyt päivittäjää kun kaz-raukalle kävi niin kovin kovin kurjasti? Mulla on la 17.5.2011, yksi IVF-tuoresiirrosta tulossa, synnytyssairaalana LAS (vai pitäiskö se olla LS? On siis Lohjan aluesairaala) ja ikää 33. Kotona on puolison ja eläinjengin lisäksi reilu 2-vuotias IVF-poika, elämäni valo ja ilo. Häntä ennen neljä keskenmenoa.

Olen jo etukäteen pahoillani, olisi kiva osallistua tiiviisti keskusteluun mutta tuo edellämainittu suloisuus pitää aika tiukkaan vapaa-ajan ohjelmoituna. Oon myös ollut tosi väsynyt ja huonovointinen, on vähän vaikeata tasapainotella työn, kotona hoidetun taaperon ja nyt uuden raskauden keskellä... Nyt tuli sen verran pitkät ja myöhäiset päiväunet että ehdin tehdä muutakin kuin pakolliset :)

Tosta turvotuksesta, liittyyköhän se jotenkin keinoalkuisiin raskauksiin? Kun täällä tuntuu melkein kaikilla (mulla myös) olevan ja ykköselläkin olin toosi iso ihan heti ja äippähousuissa viikola 10 ->. Ja sit taas on niitä esim työkavereita ja kavereita joista huomaa suunnilleen sit kun jäävät äitiyslomalle.

Argh. Taitaa olla pakko syödä lapsen heräämisevääksi varattu banaani koska olo on taas ihan että apua... :x

Sumutin 8+6
 
Tervetuloa, Sumutin! Kiva, kun meitä on jo täällä aika monta. Tuo onkin hyvä kysymys, että onko meillä päivittäjää... Taidettiin kaikki järkyttyä niin Kazin puolesta, että unohdettiin koko asia!

Täällä poksahti 11+0 tänään, ja mielessä on vain yksi asia: onkohan vauva vielä kyydissä... Viime torstain ultrassa (10+2) vielä oli, mutta sunnuntaina tuli taas pientä tiputteluvuotoa... Mulla oli tiputtelua 7+3 (heti varhaisultran jälkeen), sitten 9+5, ja nyt tämä viimeisin 10+5. Vuoto on ihan minimaalisen pientä vaaleanruskeaa (tai vaaleanpunaista toisinaan), mutta tietenkin säikäyttää ihan hirveästi. Ja tuntuu ironisesti tapahtuvan aina juuri niinä päivinä, kun olen uskaltanut olla edes hieman onnellinen tästä raskaudesta!

Täällä Englannissa ei neuvolassa ole ultraa eikä päivystykseen ole asiaa, ellei ole todella voimakas vuoto ja vatsakrampit. Toinen juttu on se, että vaikka yksityiselle voi mennä ultraan (kun maksaa sen noin 100 euroa), niin suurimmalla osalla ultraajista ei ole lääkärin eikä kätilön koulutusta, vaan ovat kouluttautuneet suoraan ultrauksen jaloon ammattiin! Eli heiltä saa sen tiedon, onko vauva edelleen matkassa, mutta ei minkäänlaista valaistusta esim. vuoto-ongelmien mahdollisiin syihin. No, eilen multa meni sitten lopullisesti hermo, ja etsin käsiini kunnon yksityislääkärin, joka osaa myös ultrata. Käväisen hänen vastaanotolla tänään - toivottavasti sitten selviää, missä on vika...

Ehkä juuri näistä vuoto-ongelmista johtuen tuntuu, että aika matelee ihan hirveän hitaasti. Miksei voi olla jo viikko 12, taikka mieluiten 14 tai 16...? Voisi sitten ajatella, että ollaan ainakin tilastollisesti selvemmillä vesillä. Tosin tilastoihin en ole uskonut ennenkään :D

Vuoto-ongelmista johtuen on myös ihan mahdoton keskittyä töihin... Olen sikäli superonnekas, että pystyn delegoimaan monet työt muille ja olemaan kotona ilman saikkua silloin kun on tarve, mutta toisaalta olen joutunut jo perumaan niin monta kokousta ja unohdellut niin monta asiaa, että itsetunto alkaa pian jo kärsiä...

Anteeksi, kun tuli tällainen valitusvirsi... :| Toivon, että teillä muilla raskaus etenee vähän tasaisemmin :)
 
:heart:Syksyn 2010 hoidoista plussanneet:heart:



La * Nimimerkki * ikä * synnytyssairaala * Monesko tulossa

3.5.2010 * Wabisabi *
6.5.2010 * Pikkukotka * 35 * KOKS * toinen
10.5.2010 * Sanasa * 30 * JS * esikoinen
13.5.2010 * Vadelmaunelma * ? * NKL * esikoiset
15.5.2010 * Kielovanamo * 35 * K-SKS * esikoinen
16.5.2010 * Lumipuu * 28 * TAYS * esikoiset
17.5.2010 * Sumutin * 33 * LAS * toinen




Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
 
Viimeksi muokattu:
Tein päivityksen meidän odottelijoista nyt kun moni on tullut mukaan. Mun puolesta kuka vaan joka viitsii saa päivittää listaa, ite oon nykyään niin hapanpää, et ihme kun muistan aamuisin herätä :D Mutta tein nyt ainakin tämän tilanteen ajantasalle.

Sumutin tervetuloa :wave:

Wabisabi infoa sitten lääkärikuulumisia, toivotaan että olisivat olleet kaikki oireet vaarattomia!


Nyt vaan odotellaan ainakin muutamaa tuolta "ekaan ultraan ja ylikin" - pinosta rohkaistumaan tänne ja tietty seuraavaa plussa-aaltoa hoitopinoista!

Onko jollain jotain ideoita muista tiedoista joita haluaisi näkyviin listaan?

Ihanaa kirpeää syyspäivää kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Lumipuu, kiitos paljon, kun päivitit listan! =)

Kävin eilen lääkärissä, ja olipas se lääkäri harvinaisen tympeä ukko! (julkisella vielä tajuan, mutta miten tuollaiset pärjää yksityisen puolella?). Ukon ensireaktio oli se, että "kaikillahan on tiputteluvuotoa alkuraskaudessa". Virallinen tiputtelijoiden prosenttiluku (jonka jokainen voi tarkistaa mistä tahansa lähteestä) on kuitenkin lähempänä kahtakymmentä kuin sataa! :kieh: Ja kuten tiedetään, vuotoja on sekä vaarattomia että ei. Mihinkään tutkimuksiin ukko ei suostunut (esim. mahdolllinen hiiva olisi ollut kiva saada selville), mutta suostui kuitenkin ultraamaan minut, ja ultrassa oli ONNEKSI kaikki hyvin... Olen nyt sitten toistaiseksi liikunta- ja seksikiellossa. Vaikeinta on kuitenkin pysyä rauhallisena ja positiivisena... Positiivista on kylläkin (jos oikein kaivetaan!) tiputtelun laatu ja pieni määrä =)
 
Olipa wabisabilla kurja lääkärireissu! Onneksi kaikki oli hyvin!

Mä kävin myös eilen ultrassa - siis ihan varmuuden vuoksi vain, jotta voin hetken hengähtää. Muutettiin tänne Helsinkiin takaisin, joten pääsee kunnon palveluiden ääreen ;) Eli kävin tällä kuuluisalla Bruno Cacciatorella, jolla oli kyllä mahtavat laitteet. Seinällä oli iso taulunäyttö, johon vauvat ilmestyi heti! Ne oli kasvaneet melkoisesti ekasta ultrasta, nähtiin 4d-kuvaakin jopa, kuunneltiin kaiuttimista sykkeet jne. Kaikki oikein hyvin!

Vaivaako teitä muita muuten jatkuva nälkä? Mulla on tämmöinenkin vaiva. Toisaalta on huono olo, mutta on vähän väliä syötävä jotain tai maha kurnii aivan järkyttävästi. Olen tyynesti nyt alistunut siihenkin, että on pakko syödä 2 lämmintä ateriaa päivässä, kun ennen on pärjännyt huomattavasti vähemmällä syömisellä. En vain käsitä, että mistä se nälkä tulee???

Vadelmaunelma & tiitiäiset rv 9+5
 

Yhteistyössä