<3 Syksyn 2010 hoidoista plussanneet <3

Moikka!
Olipa Wabisabilla tosiaan kummallinen ultraus yksityisellä! Toi on kyllä kurjaa, kun tiputtelulle ei löydy oikein edes arvailua, että mistä johtuu. Mutta varmaan helpottaa, että ultrassa kaikki hyvin ja viikot on jo kuitenkin ihanan pitkällä. Ihan hetki enää ja se on 12 poks! :)
Vadelmaunelma, olenkin kaivannut sinun kuulumisiasi, nyt kun jälleen mennään samoissa päivissä. Kuinka paljon kuuluisa Bruno verotti? Olisin itse halunnut käydä varhaisultran ja np-ultran välissä yhdellä tarkistuksella, mutta en saanut miestä lämmiteltyä ajatukselle. Pöh. Onneksi enää vajaa viikkoa siihen pelottavan hirvittän jännittävään np:hen!
Miten teillä on muuten oireet jatkuneet? Itselläni pahoinvointi on vähän helpottanut tällä viikolla, vaikka ei kokonaan pois. Ummetus jatkuu ja tissit on järkyttävän kipeät. Väsymys myös painaa, en tosin tiedä kuinka paljon syksypimeät vaikuttaa.
Oletteko mistään netistä löytäneet kivoja äitiysvaatteita? Linkittäkää jos teillä on kivoja vinkkejä.
Kiitos Lumipuu taulun päivityksestä! Päivitystä noihin minun tietoihin:
10.5.2010 * Sanasa * 30 * JS * esikoinen


Sanasa ja Tiuku 10+2
 
Ainiin ja minulla myös JATKUVA nälkä. Jostain syystä voisin syödä viiliä ihan loputtomasti! Nälkä on, mutta oikein mikään ei sitten maistu kun ruoan saa nenän alle. Paitsi kaikki epäterveellinen menee hyvällä ruokahalulla. ;)
 
Vadelmaunelma, minullakin on jatkuva nälkä, ja olen siirtynyt jo aika päivää kahteen lämpimään ateriaan :) Olin aluksi ihan hysteerinen, että alan lihoa, mutta painoa on tullut lisää ehkä kilo, joten todellista syytä hysteriaan ei ainakaan vielä ole. Sinulla on varmaan pian kahta kamalampi nälkä kun pikkuisia on sentään kyydissä kaksi! Tuo Brunon ultra kuulosti aika vaikuttavalta... Mietin myös, mitä se lysti mahtoi maksaa?

Sanasa, odotan todella rv12:ta kuin kuuta nousevaa... vaikka totuus on, että voihan niitä ongelmia tulla vielä senkin jälkeen... Minulla on melkein samat oireet kuin sinulla, paitsi pahoinvointia ei enää ole. Sitä oli vain pari viikkoa joskus rv6-7, joten pääsin siinä suhteessa todella helpolla! Jossakin alavatsalla tuntuu myös kasvukipuja molemmin puolin - sellaisia kummallisia minirepäisyjä. Vatsa ei ole ainakaan vielä kasvanut, joten ihan vielä en ole katsellut äitiysvaatteita (vaikka mieli tekisi!).
 
Heh, peilailen massua joka päivä peilistä ja yritän löytää jotain kumpua, mutta ei mitään vielä näy.. Ei malttaisi odottaa, että tulisi pientä pömppöä! Samoin minulla pieniä alavatsanipistelyjä tuntuu. Olen vaan NIIN onnellinen joka oireesta joka tulee. Helmikuisessa keskenmenossa oireet loppui äkisti ja nyt jos kävisi niin varmaan pomppisin seinillä. ;) Olet Wabisabi ihan oikeassa, että tokihan RV 12 jälkeen voi jotain tapahtua.. mutta itse olen niin varuillaan, että en ole uskaltanut edes ajatella että tämä on oikeasti tapahtumassa meille. Ehkä sitten uskalla jo ajatella niin. :)
 
Nyt vaan nopeesti, pitäis jo olla menossa.. Mulla iskeny hirvee pelko, nyt muutaman päivän pelottanu, eilen vielä oireita oli paljon vähemmän.. Voi hyvä Jumala, anna kaiken mennä hyvin. Tiiän, että pelolle ei oo järjellistä syytä, sais olla ihan rauhassa, mutta minkäs teet.. Toivon, että tänään tulee oikein kunnon oireet, että sais mielenrauhaa..

Kommentoin sit kun ehin, mut kiitti lumipuu listan päivityksestä! Mun sairaala on K-SKS
 
Kielovanamo, pelot on ihan pahin osa tätä alkuraskautta... Tuntuu, että heti kun huoli jostakin konkreettisesta asiasta helpottaa, niin eikös tilalle hiivi innokas epämääräinen pelko, joka on ihan yhtä vaikea hallittava. Itseäni vähän helpotti (ja alkoi jo melkein naurattaakin), kun kurkistin tuonne 40+ ODOTTAJAT -palstalle ja luin siellä Hysterian pelkopeikonkarkoitus -ajatuksia (Hysteria plussasi samalta 35+ hoidot palstalta kuin minäkin). Kurkistapa sinne ja katso auttaako ajatukset yhtään! Oireettomuudesta sen verran, että mulla on ollut useakin melko oireeton päivä välissä. Olen huomannut, että jos nukun ja syön hyvin, niin oireetkin ovat vähäisempiä. Odotan todella, että doppleri alkaisi toimimaan, jotta saisi rauhoitettua sillä itsensä. Itselläni ei kuulunut eilenkään (11+1) vielä mitään - tosin mulla on taaksepäin kallistunut kohtu.

Paljon jaksamisia sulle ja kaikille muillekin! =)
 
Viimeksi muokattu:
Kielovanamo Jep, et ole yksin hysteerinen. Jotenkin sain taas itseni rauhoitettua maanantain neuvolan jälkeen, mut eilinen Greyn anatomia laukaisi kamalan itkukohtauksen ja nukkumaan mennessä olin jo ihan verma että jotain paha tässä sattuu vielä kumminkin... Ja sama juttu kuin Wabisabilla, joinain päivinä ei oo yhtään niin paljon oireita kuin toisina!

Hirveä hinku olis kanssa saada toi doppleri. Mistä tilasitte ja saako udella mitä maksoitte? Vähän kahden vaiheilla lähtisikö sitä metsästämään jostain kirpparilta vai tilaisiko netistä (ja jos niin suomesta vai ulkomailta?)

MUOKS: Sanasan ja Kielovanamon tietoja muokattu edellisen sivun taulukkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos wabisabi ja lumipuu!! Mä olin neuvolan jälkeen melkein viikon ihan rauhallinen, joten tää pelko ja hysteria tuli nyt jotenki puskan takaa.. Ja vaikken oo tippaakaan taikauskoinen, niin sit alkaa miettiä ihan typeriä, että tuliko tää pelko siks, että vaistoan jotain olevan vialla tai jotain.. Hohhoijaa.. Kaikkea sitä miettiikin. Onneks miehellä on jalat maassa ja jaksaa muakin rohkaista ja rauhoitella. Tänäänkään ei oo oireet tullu voimalla päälle, mutta kai näitä tosiaan erilaisia päiviä on, ja voihan se olla, että ylipäätään pahoinvointi alkais jo helpottaa. Tänään mulla kyllä iski ekaa kertaa raskaana ollessa päänsärky. No, ekaks otin sen ihan rauhallisesti, mut sit aloin miettimään, että kun mulla on yleensä aina ennen menkkoja päänsärkyä (hormonaalista migreeniä luultavasti) ja muistelin lukeneeni että se liittyis siihen, että hormonitasot äkisti laskee, ja sehän taas sai kauheen pelkopiikin aikaiseks.. Tuntuu välillä, että järkipuheet ei auta. Mutta onneks nyt taas iltaa kohti on hiukan rauhallisempi mieli. Voi kyllä olla, että jos viikonlopun jälkeen vielä kovin pelottaa, niin soitan neuvolaan ja kysyn voisivatko ultrata. Kiitti wabisabi tuosta hysterian pelkopeikonkarkoitus-vinkistä, kävin lukemassa, ja kirjoitti kyllä viisaasti!

Tulipas taas omanapainen kirjoitus, mutta ei nyt irtoa enempää. Kiitti kun ootte täällä :) tsemppiä jokaiselle!
 
Hei, saisinko liittyä joukkoonne koska välillä tuntuu että ajatustenvaihto lapsettomuuden kokeneiden kanssa on "tutumpaa" kuin tavallisesti raskautuneiden kanssa :) Eli olen myös kirjoitellut pitkin vuotta lapsettomuuspalstalla ja taustaa sen verran että ehkäisy jätettiin pois 2008 elokuussa, tutkimuksiin 2009 syyskuussa ja marraskuussa meidät otettiin sisään julkisen puolen huimaan 1.5 vuoden jonoon. Lapsettomuuden syyksi selvisi miehen huonot siittiöt joissa vasta-aineita ja siksi kaikki takertuu yhteen joten hoitomuodoksi tuli ICSI.

Julkisen puolen jonon vuoksi päädyimme yksityiselle jossa huhtikuussa ensimmäinen ICSI, 6 solua hedelmöittyi mutta tuli nega. 1. PAS kesäkuussa josta myös nega. Ja sitten hoidon loppushokki, loput viisi alkiota kuoli sulatukseen kun 2.PAS oli suunnitteilla elokuulle. Se oli niin iso romahdus että sen jälkeen ajattelin että ei enää enemmän pohjalle voi pudota... Tuosta lähti ajatus että seuraavaan ICSI:iin haluan pitkän viljelyn ettei noin isoa katoa enää kävisi. 2 ICSI oli sitten syyskuussa josta tuloksena 3 hedelmöittynyttä solua ja 2 selvisi siirtoon asti ja elämäni ensimmäinen plussa 24.9 eli nyt on menossa 7+3 :heart:

Alkuraskaus on ollut aika lailla oireeton, väsymystä on ollut normaalia enemmän mutta pahoinvointia juurikaan ei mistä olen tosi iloinen :) Huomenna olisi ensimmäinen ultra ja ei voi kieltää, jännittää tosi paljon että onko tuolla vielä elämää. Yhdyn täysin teidän ajatuksiin että oireettomuus aiheuttaa lisähuolta ja ehkä se lapsettomuus on edelleen niin iso osa identiteettiä että kaikki pelot tuntuu välillä ylivoimaisilta.

Tsemppiä kaikille ja sovitaan että mitään huonoja uutisiaä ei tähän ketjuun tule ;)
 
Tervetuloa Nelli ja Sumutin!! :)
ja Nelli ihan hurjasti tsemppiä ultraan! Voi hurja miten me itse kukin elellään niin jännittäviä aikoja..

Meillä poksahtaa tänään 10+0, hurjaa hurjaa, aika matelee, mutta näköjään koko ajan eteenpäin mennään kuitenkin. Meille on tullu tavaks aina rv:n vaihtuessa lukea raskauskalenterista (netistä tai nyt neuvolasta saadusta vihosta) mitä seuraavalla viikolla vauvalle ja äidille tapahtuu. Eilen otettiin varaslähtö ja luettiin 11. viikon jutuista. Vihossa sanottiin mm. "Vaikka olet tiennyt uudesta elämästä sisälläsi jo joitain viikkoja, epätodellisuuden tunne saattaa tulla yhtäkkiä: "Onko siellä ketään?" Kyllä siellä on jotain - jotain ihmeellistä ja kehosi valmistautuu uuteen tehtäväänsä." No itkuhan siinä pääsi, kun tätä luki, miten osuikin tää teksti niin sopivaan aikaan.. Ja sit vielä taivaanlahjana illalla ennen nukkumaanmenoa iski pienoinen pahoinvointikin mulle vakuuttamaan, että älä huoli. No eihän se huoli oikeesti ihan sormia napsauttamalla kaikonnu mutta hellitti hitusen otettaan kummiskin :)

Aiemmin kirjotteli jotain syömisistä/nälästä. Täällä sama juttu, että syömistä on saanu ihan urakalla lisätä. Aattelin alkuun, että täähän on aivan tolkutonta ja paino varmaan nousee kohisten, mutta kaikesta syömisestä huolimatta mullakin painoa on tullut vasta n. 1,5kg.
Wabisabi taisit jotain äitiysvaatteista mainita. Mä sain mun siskolta muutamia vanhoja vaatteita tossa viime viikolla ja rehellisesti täytyy sanoa, että sen jälkeen en muita housuja oo pitänytkään ;) ne on niin ihania jalassa, kun ei purista eikä kiristä aamulla eikä illalla. Vähän pöljäks tunsin itteni ekaks, kun eihän mulla vielä varsinaista raskausvatsaa oo, mitä nyt turvotusta ihan reilusti, mutta sitten ajattelin, että minähän otan tästä ajasta kaiken ilon irti. Kyllä tavallisia farkkuja ym. ehtii sitten taas vuoskymmeniä käyttämään.

Rentouttavaa viikonloppua!
 
Nelli tervetuloa mukaan paisuvaan (niin määrään kuin osallistujien kokoon viitaten) joukkoomme :wave: Tuolla sivulla 2 on meillä lista , jos haluat jakaa jotain tietojasi niin päivitän sinne joukon jatkoksi!
 
Moi taas pikaisesti ohimennen, kivaa kun on tullut lisää odottajia joukkoon! Ei näistä alkuvaiheen peloista varmaan mihinkään pääse, sitten helpottaa kun alkaa liikkeet tuntua. Eihän siihenkään enää kauhean montaa viikkoa mene :)

Mulla edelleen on ihan älytön pahoinvointi. Mikään ei maistu mutta pakko on silti yrittää syödä tai muuten lentää laatta. Yäk. Ja siitä puheenollen...........

Sairaala on siis LS (nyt juostaan)
 
Nelli, tervetuloa mukaan! On sullakin ollut aikamoinen hoitohistoria :(... Tosin historiaa taitaa olla meillä kaikilla. Ei ole oikeastaan ihme, että ollaan kaikki nän epäuskoisia ja varovaisia raskauden suhteen, kun jo raskautuminen oli kiven takana. Miten se ensimmäinen ultra meni?

Oletteko muut kokeilleet jo doppleria? Tilasin sellaisen pari viikkoa sitten, kun tuhruttelu alkoi huolettaa, mutten saanut sitä aluksi toimimaan - taikka sain, mutta kuulin vain omat sydänäänet, ja huolestuin fiksusti, kun ne kuulostivat vauvan ääniksi hieman hitailta! :D Kokeilin laitetta silloin tällöin yhtä huonolla menestyksellä, kunnes viimein tänään hiffasin, miten hirveän alas se vehje on laitettava (siis suorastaan vesirajalle, kiinni häpyluuhun - eli vieläkin alemmaksi kuin mitä ultrissa laitetaan) ennen kuin se on todella oikeassa paikassa. Olikin sitten suuri helpotus, kun kuulin vauvan nopean jumputuksen ihan selvästi. Nyt ei tarvirse juosta ultrissa lepuuttamassa hermoja silloin kun tuhruttaa... Tänään on mulla 11+3, mutta olen varma, että jumputus olisi kuulunut aiemminkin jos olisin älynnyt tällätä dopplerin oikeillle leveysasteille.

Tänään iski myös VTI... Sain siihen antibioottikuurin, jota otan nyt pitkin hampain - varsinkin kun olen miettinyt, johtuuko tuo vaaleanrusehtava tuhruvuoto jostakin infektiosta, esim. hiivasta (jos johtuu, niin antibiootithan saavat hiivan lopullisesti tolaltaan!). No, asia kerrallaan. Vaikken ota lääkkeitä mielelläni, paras kuitenkin hoitaa infektiot pois raskauden tieltä.

Ihanaa, kun on viikonloppu edessä. Ei tarvitse teeskennellä saavansa mitään aikaan! :)
 
Kiitos tervetulotoivotuksista kaikille!
Kielovanamo meillä on miehen kanssa sama juttu että katsomme noita netin raskausviikkojuttuja :) Mies varsinkin on hellyyttävän tärinässä kun saa lukea mitä tapahtuu milläkin viikolla. Ajattelin että voisin ostaa jonkun vauva- tai raskauskirjan että mieskin saa enemmän tietoa asioista ja on enemmän sisällä tässä jutussa. Itse kuitenkin hakee paljon tietoa netistä mutta yhtä tärkeä on että mieskin tietää asiat mistä puhutaan.
Aika hauska sattuma tuo kun olet ollut huolissasi masuasukista niin että sulle iski yhtäkkiä pahoinvointi ikään kuin vahvistuksena :)

Syömisestä sen verran että olen myös syönyt enemmän kuin ennen mutta painoa tullut ehkä puoli kiloa lisää jos sitäkään. Itse ainakin yritän pitää painon mahdollisimman kurissa koska olen vaan 160cm pitkä niin kroppa ei paljon vaadi ylimääräistä että on huono olo. Mutta aivan sama muuten, jos vauva vaatii ruokaa niin vauva saa ruokaa ;)

Wabisabi joo toi on kyllä varmaan totta että jos on ollut vaikea raskautua niin on automaattisesti ehkä enemmän pelkojakin koska on jotenkin realistisempi siihen että kaikilla ei mene aina kaikki hyvin.
Ihanaa että sait tuolla dopplerilla kuulumaan sydänäänet, on varmaan tosi helpotus jos voi kuulla sydänäänet aina kun on huoli. Mulla ei ole vielä tuollaista mutta ehkä voi olla hankinta edessä...

Eilen oli tosiaan varhaisultra ja jännitti hirveästi. Mutta aivan ihana näky siellä oli :heart: Viikkoja (7+4) vastaava pikkuinen, ruskuaispussi ja vielä selkeästi näkyi kuinka pieni :heart: sykki hurjaa vauhtia! Kyyneleet tuli silmiin, ei voinut mitään. Helpotti kyllä niin paljon ja päätettiin sitten miehen kanssa kertoa hänen vanhemmilleen samana iltana ja oli aika tunteellista kertomista. Miehen äiti on jo pitkään toivonut lastenlapsia ja nyt hän sitten sai ne uutiset ja oli aivan innoissaan.
Olisi ollut myös hyvä tilaisuus kertoa taustoista mutta emme tehneet sitä kuitenkaan vielä. Me emme siis ole yhtä kaveripariskuntaa lukuunottamatta kertoneet hoidoista kenellekään. Jotenkin mä haluaisin kertoa että miten vaikeaa tämä pikkuinen oli saada alkuun mutta toisaalta mietin että onko mitään järkeä kertoa. Tietääkö teillä lähipiiri hoidoista?
Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Wabisabi: Ostin eilen kirppikseltä angelsounds-dopplerin. Eka kun kokeilin en kanssa löytänyt kuin omat sykkeet kahdestakin kohtaa (munakellon kanssa mittasin sykettä, hahhahh). Sitten illalla kokeiltiin uudestaan miehen kanssa ja puolen tunnin metsästyksen jälkeen löydettiin toisen syke. Tosi hiljaa kuului, mutta erotti kumminkin :heart:. Ja viikkoja eilen siis 9+4.

Ja mullakin on vti... Vähän kyllä mietityttää kun ei ole mitään kirvelyä, ainoastaan epämääräisitä jomotusta, jollaista on ollut tulehduksen aikana ennenkin. Soitin sit eilen pikatuloksista kun on viikonloppu tulossa ja tulehdushan siellä...eli antibiooteilla täällä kanssa. Ihmetyttää vaan kun oireet ei oo vielä helpottaneet, kun yleensä jo tyyliin eka tabletti auttaa, että onkohan tää outo kipuilu nyt jotain muuta kumminkin. Ja taas huoli pienten hyvinvoinnista nostaa päätään.

Mut pahoinvointi jatkuu ja penisilliinikuuri ei muuten yhtään helpota asiaa ... Ja vielä kun tekee kaikkensa ettei oksentaisi ettei tule tabletit sitten ulos. Aargh.
 
Lumipuu, ihana kun sait dopplerin toimimaan :) Onko VTI yhtään jo helpottanut? Saattaahan olla, että epämääräinen jomotus johtuu raskaudestakin... Itsekin ravaan vielä vessassa noin puolen tunnin välein - mutten ole ihan varma, mikä johtuu mistä! Mullekaan ei tullut tällä kertaa niitä ihan pahimpia VTI:n oireita oikeastaan ollenkaan. Tuli mieleen, että jos vaiva voi iskeä raskauden aikana näin piilevänä, niin saadaan varmasti tehdä tulehdustestejä melko usein! Itseasiassa tilasin jo sellaisia kotitestejä, kun en jaksa jonotella polilla enkä toisaalta viitsisi ottaa antibioottejakaan just in case...

Olin eilen pelätyssä NT-ultrassa... Ajattelin aiemmin päivällä, että täysin hullua mennä sinne, kun en kuitenkaan suostu lapsivesipunktioon, ellei kromosomivikojen riski ole todella huipussaan - ja toisaalta jo kohtuullinen riskikin riittäisi viemään mielenrauhani lopullisesti... Mutta onneksi kävi niin onnekkaasti, ettei niskaturvotusta ollut kuin minimaalisesti ja verikokeenkin tulos oli niin hyvä, että riski on todella pieni. Vielä on yksi seulaan kuuluva verikoe edessä parin viikon kuluttua, mutta en jaksa nyt murehtia siitä liikoja!

Oli kyllä mielenkiitoista katsoa vauvaa joka ilmansuunnasta ja nähdä, miten paljon se mennä myllertää sisälläni! Lääkäri ei edelleenkään nähnyt missään jälkiä verenvuodosta, joten ilmeisesti ajoittainen tuhruvuotoni on peräisin kohdun ulkopuolelta...

Tänään on sitten 12+0, ja keskenmenon riski pienenee oleellisesti (tilastosta riippuen!) joko tämän tai ensi viikon lopulla. Kummallista, ettei tuo tieto muuta oikeastaan paljon mitään pääkoppani sisällä. Toivon edelleenkin, ettei raskaus alkaisi näkyä kovin selvästi ennen kuin olen viikolla 20 ja rakenneultra on tehty - sitten uskallan ehkä paljastaa asioiden laidan sukulaisille :D

Aika hiljaista on ollut täällä palstalla. Toivottavasti olette kaikki voineet kohtuullisen hyvin :heart:
 
Mahtavaa Wabisabi! Meillä on huomenna se pelätty ja kammottu NT (meillä silloin siis 11+1). En ole käynyt ultrassa sen varhaisultran jälkeen (7+3), joten kyllä nyt jännittää! Nyt kun sinulla on tuoreena mielessä, niin pitikö olla pissaamatta tms ennen tuota käyntia? Mulla on nippu lähetteitä verikokeisiin ja joihinkin testeihin, mutta muistini lyö tyhjää terveydenhoitajan ohjeista. Olin jotenkin niin täpinöissäni, etten tajunnut edes kirjoittaa mitään ylös!
Tuosta painonnoususta: Luin eilen neuvolan oppaasta, että "painosi on noussut nyt 1-2 kg". Rupesi heti huolettamaan, koska minulla on päinvastoin pudonnut paino kilon verran, vaikka olen syönyt aika lailla kokoajan jotain, ettei paha olo pääsisi yllättämään. Ja sitten "liikaa informaatiota" -osioon: Viikkokausia jatkunut ummetuskin "helpotti" tänään, joten saa nähdä mitä puntari huomenna näyttää. Ehkä sitä sitten kuitenkin syö niin paljon pienempiä annoksia kuin normaalisti, mulla tulee ruoan kanssa selkeämmin täysstoppi kuin aikaisemmin. Ihan yhtäkkiä se ruoka mitä äsken ahmin sisääni, menettää makunsa ja rupeaakin ällöttämään. Tunnen vain sen rakenteen suussa eikä millään saisi nieltyä. Onko muilla tällaista?
Muutenkin oireet ovat jatkuneet aika tasaisesti, joten siinä mielessä ei pelota se ultra niin kauheasti. Sanoin miehelle, että jos ultrassa kaikki hyvin, niin sitten ostan sen dopplerin! Hän kun on vähän sitä mieltä, että tulen hyppimään sen laitteen kanssa vaan seinille, jos ei toimi (mikä on varmaan ihan totta). Mutta kyllähän se näillä viikoilla pitäisi jo pelittää, eikös niin? ;)

Sanasa ja Tiuku 11+0 POKSIS!
 
Sanasa, minun ei tarvinnut olla pissaamatta yms. ennen ultraa, mutta se varmaan riippuu siitä, miten tarkoilla laitteilla ultra tehdään - ja joissakin paikoissahan ultra tehdään vielä alakauttakin, jolloin ei tarvitse valmistautua mitenkään. Ehkä kannattaa varmuuden vuoksi pidätellä ja tarkistaa sitten asia paikan päällä!

Minulla on ollut ihan sama ruokailuongelma: haalin kaupasta jotakin herkkua kassit täyteen, kun sitä tekee ihan ehdottomasti mieli - mutta sitten kun herkku onkin lautasella, niin eipä välttämättä maistukaan. Pari kertaa ole jopa heittänyt koko sapuskan roskikseen... Sen sijaan jokin entinen inhoruoka saattaa mennä hyvinkin alas. Tuntuu, että ruokailuun on mennyt kaikki tuntuma, ja maut ei ole ollenkaan mitä ne oli ennen! Tosin paino ei ole mulla tippunut, vaan noussut kilon. Monilla laskee alkuraskaudessa, kun on ollut pahoinvointia, ja siitä ei tarvitse olla kuulemma huolissaan.
 
Ultrassa potkutteli menemmän 4,2 senttinen pikkuruinen! Vauhti oli niin kova, että mittauskaan ei tahtonut onnistua. Mikä ihana helpotus! Ihan käsittämätöntä, että miten nopeasti pikku katkaravusta on tullut jo ihan ihmisen muotoinen ja oloinen. Ultrassa ei muutenkaan havaittu mitään hälyttävää ,eli valtakunnassa kaikki hyvin meidän osalta. Hämmentävää ajatella, että pikkuinen voi poukkoilla sillä lailla pitkin kohtua, ja minä en tunne mitään! :D
Olit oikeassa Wabisabi tuosta painon laskusta. Hoitaja vaan naureskeli, että paino ehtii kyllä vielä nousta, että ei ole huolestuttavaa jos tässä vaiheessa vähän laskee.
Sanasa ja Tiuku (Touhopouho) 11+1
 
Ihanaa, onnea iloisista ultrauutisista, Sanasa! :heart: Tuntuu tosiaan, että alkiot kehittyvät hirmuvauhtia - ja omituista, ettei tunneta vielä niiden moninaisia liikkeitä! Jostakin syystä itselleni kaikkein vaikuttavin hetki oli nähdä pikkuolento takaapäin, kun sen selkärangan jokainen nikama näkyi ihan selvästi... Ajattelin, että hui, tuohan on tosiaan ihan oikea ihmisenalku :) Raskaus ikään kuin konkretisoitui siinä ihan kertaheitolla!
 
Jee, ihania ultrauutisia Wabisabi ja Sanasa! Mahtaa kivi vierähtää sydämeltä. Kuulostaa kyllä hassulta että siellä toinen pieni jo poukkoilee! Kuvittelisi että kelluu vaan paikoillaan.

Nukutteko te hyvin? Minä en todellakaan. Uni tulee kyllä nanosekunnissa kun pääsee illalla pitkäkseen, mutta sitten herään kolmen-neljän aikaan ja sitten valvon tuntitolkulla. Mitä ihmettä??? Mahaa jomottaa/särkee ja vaikea löytää hyvää asentoa. Selällään ei voi enää nukkua ollenkaan kun särky yltyy. Ei se kipu kovin kovaa ole, mut yöllä tietty sen tuntee enempi kuin päivällä. Taas on sellainen huoli että oksat pois.Tosin neuvolantäti meinasi et on varmaan ihan vaan kasvukipuja kun liitokset pehmenee... Lisäksi kolmatta päivää kurkku niin kipeä et enpä muista koska viimeksi ja jäseniä kolottaa, ei siis auta tuota nukkumista yhtään.

Valivalivali :kieh: Sorry kamut, mut piti päästä avautumaan. Koittakaahan varjella itseänne syysflunssalta!
 
Kiitos onnitteluista! Lumipuu, niin minäkin luulin, että kaveri vielä tässä vaiheessa vaan olla möllöttäisi. Mutta pikku Tiukusella oli kädet ja jalat (ja ihan oikea määrä!), ja potkaisi kohdun reunalta vauhtia ylöspäin ja kädet sanoi viuh sivuille! Olen vaan aina nähnyt niitä FB ultrakuvia ja printtejä ultrista, niin en ole edes tajunnut että voi olla noin aktiivinen tässä vaiheessa. Löysin netistäkin pätkän, joka näyttää aika samalta. Todellinen söpöysvaroitus ;) :
10 Weeks Pregnant | Pregnant for 10 Weeks - I-am-pregnant.com

Täällä kanssa heräillään yöllä. Yleensä käyn kerran yössä vessassa ja aamuyöstä varsinkin mahan juilinta herättelee. Minusta tuntuu, että kipu tuntuu vain öisin ja joskus iltaisin. Ja koko ajan väsyttää edelleen.. Nyt huolestuttaa pienet tulehdusoireet, enkä oikein tiedä onko mahdollisesti VTI:ta vai jokin emättimen bakteeritulehdus (toivottavasti ei!). Onneksi sain huomenaamuksi labralähetteen, niin toivottavasti selviää nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Ihania ultrakuulumisia ja kuvauksia täällä :) Odotan kyllä sitä omaa ultraa kuin kuuta nousevaa.. vielä kaks viikkoa, huoh.
Mä myös valvoskelen aamuöisin. En oo tottunu siihen, että yöllä pitää nousta vessaan, joten oon aatellu, että valvominen johtuu siitä. En vaan meinaa saada uudestaan unta. Ja sit välillä iskee ihan armoton nälkä. Onneks siihen auttaa ihan ku käy juomassa vaikka lasillisen piimää.
Mä oon taas vaihteeks ollu ihan rauhallisella mielellä tän raskauden suhteen. Tänään kyllä sanoin miehelle kattoessani mahaani peilistä, että mitä jos mä oonki vaan vähän lihonu ;) no just, ehkä sitä nyt ei ihan näin taitavasti osais lihoa pelkästään vatsan seudulta..

Huomenna sitten poksahtaa (tänään 10+6) ja kyllä taas tuntuu, että on tätä odotettukin :)
 
Heippa kaikille! Nyt minäkin vihdoin yritän siirtyä tänne puolelle tuolta lapsettomuuspalstan piinailijoista ekaan ultraan ja kympin hoidoista. Olen ollut toista viikkoa niin käsittämättömän väsynyt iltaisin, että en vaan ole millään jaksanut tänne alkaa kirjoitella, vaikka vähän lukemassa olenkin käynyt teidän kuulumisia. :O Aivan ihana ollut lukea teidän ultrauutisia ja muitakin juttuja :heart:

Sanasa taisi mainita ruokahalun muutoksista. Olen kokenut ihan samaa outoa tilannetta, että on hirveä sudennälkä, sitten kun saa jotain himoitsemaansa ruokaa eteen, niin ei oikein maistukaan. Tai täysinäinen olo tulee yhtäkkiä ennen kuin lautanen on tyhjä. Ja nälkäisenä kaupassa ei oikein tiedä, mitä tekisi mieli, eilenkin tuntui, että kaikki tarjonta suorastaan yökötti. Ja työpaikkaruokalassa myös tuntuu, että ei oikein tee mitään niistä mieli ja joutuu vähän puoliväkisin syömään. Tämä on mulle ainakin tosi uutta ja omituista, koska mulle on ihan lapsesta pitäen kyllä ruoka maistunut tosi hyvin, yleensä vähän liiankin hyvin, enkä ole yhtään ronkeli.

Maanantaina mulla oli jo neuvolakin ja tosiaan viime viikolla varhaisultra. Neuvolassa oli oikein mukava täti ja tunti vierähti nopeasti jutellessa vähän "niitä näitä". Ja kauhean pinon matskua sai mukaan. Tuntui kivalta, että vihdoin mullakin on neuvolakortti :) Verenpaine ja hb mitattiin, hyvät oli, ja paino tietty (ei niin hyvä..). Muutama sata gramma on tullut lisää, tosin siellä oli vaatteet päällä ja aamupalan jälkeen, että ei ihan vertailukelpoinen lukema.

Mitäs muuta, vointi on ollut kyllä ihan suht hyvä. Pahoinvointia tai oksentelua ei ole ollut, välillä ehkä hitusen etova olo, etenkin tällä viikolla on ollut. Mutta täysin kontrollissa. Yöllä saa juosta vessassa ja ikävää on, kun usein jää sitten sen jälkeen kierimään ja pyörimään sänkyyn hereillä. Eli samaa vaivaa kuin Lumipuullakin ja sitä mulla oli etenkin tuossa ihan ekoilla viikoilla, heräsin ihan hiestä märkänä lähes joka yö.

Siitä olen ollut yllättynyt, että olen yllättävänkin rauhallisena pysynyt hermoilun suhteen, siis sen, että miettisin koko ajan onko kaikki kunnossa. Jotenkin mua rauhoitti hirveästi se eka ultra ja lääkärin toteamus, että enää on 5 %:n riski. No, tietty sekin on olemassa, mutta jotenkin yritän suhtautua nyt tähän raskauteen niin, että on turha murehtia, kun jos huonosti käy, niin asiaan ei voi mitään vaikuttaa, että se on sitten vaan tarkoitettu niin. Nyt täytyy vaan yrittää pitää ítsestään ja pikkuisesta huoli sen minkä pystyy, nukkua, yrittää välttää työ- ja muuta stressiä, syödä suht terveellisesti, liikkua jne. eli ihan peruselämää viettää. Sekin on jotenkin kivaa, että on kalenterissa jo erinäisiä päivämääriä, kuten nyt oli se neuvola, ja viikon päästä toinen ultra yksityisellä ja siitä parin viikon päästä NT-ultra julkisella. Ikäänkuin että jotain tapahtuu säännöllisesti ja asiaa seurataan.

Tuleepas tästä nyt omanapajorinaa, mutta kun nyt alkuun kerran pääsin, niin sylkästään sitten kaikki mitä mieleen tulee.. Mukava ja helpottava asia oli myös se, että lääkäri ja neuvolan terkkari molemmat antoivat luvan jatkaa ratsastusharrastusta ja muutakin liikuntaa niin kauan kuin se hyvältä tuntuu. Tuota ridaamista olin ite mietiskellyt, sill onhan putoamisriski aina olemassa. Mutta kun se nyt on vielä jonkun aikaa niin pieni sintti.. Lääkäri sanoi, että sikiö on kyllä turvassa, vaikka putoisin, mutta jos vaan mun luut kestää. No, aion mennä rauhallisilla ja tutuilla lempparihepoilla ja mainita opettajalle tästä raskaudesta, niin se varmasti ymmärtää, että saan jatkossa aina jonkun lempparin. Tuskin kyllä ihan vuoden loppuun asti pystyn ratsastaa, mutta jos nyt loka-marraskuun vielä.. Katsotaan, miten maha kasvaa.

Töissä on ollut hirveä kiusaus kertoa raskaudesta parille hyvälle työkaverille, mutta olen kuitenkin malttanut mieleni. Se olisi niin tylsää pyytää heitä sitten pitämään salaisuutta. No, kolme viikkoa vielä ja sitten aion kertoa "kaikille".

Viikonloppuna villiinnyin visakortin kanssa :whistle:ja ostin muutamat äitiyshousutkin jo, Polarn & Pyretissä oli kivoja ja vaikutti hyvänlaatuisilta, eli sieltä tarttui farkut, legginsit ja harmaat suorat housut. Sitten Bebesistä Noppiesin mustat suorat työhousut. Nyt en ole sitten muita käyttänytkään, ne on NIIN mukavat ja ihanat, vaikka kyllä vanhatkin vielä menis, mutta ikävästi ne kiristää, kun on vatsa jo valmiiksi aika pömppö ilman raskauttakin. Kävin H&M:ssäkin katsomassa ja kokeilemassa, mutta ne ei oikein natsannu heti, niin jätin ostamatta. Ja sitten vinkiksi, espritin verkkokaupassa oli aika paljon odotusvaatteita, ihan suht kivoja. Vielä ei tosiaan mitään hehtaaripaitoja tarvii, mutta sellaisia tarpeeksi pitkiä peruspaitoja olis hyvä saada, jotka peittäis pömppiksen ja mammahousujen vyötärönkohdan.

Ehkäpäs tämä riittäisi mun osalta tällä kertaa. Alkaa varmaan lukijatkin jo puutua tähän omanapaisuuteen. Jaksuja kaikille ja kirjoitelpaakas taas tänne kuulumisianne! :) :wave:

Scrap ja sintti 8 + 1
 
Heippa kaikille! Nyt minäkin vihdoin yritän siirtyä tänne puolelle tuolta lapsettomuuspalstan piinailijoista ekaan ultraan ja kympin hoidoista. Olen ollut toista viikkoa niin käsittämättömän väsynyt iltaisin, että en vaan ole millään jaksanut tänne alkaa kirjoitella, vaikka vähän lukemassa olenkin käynyt teidän kuulumisia. :O Aivan ihana ollut lukea teidän ultrauutisia ja muitakin juttuja :heart:

Sanasa taisi mainita ruokahalun muutoksista. Olen kokenut ihan samaa outoa tilannetta, että on hirveä sudennälkä, sitten kun saa jotain himoitsemaansa ruokaa eteen, niin ei oikein maistukaan. Tai täysinäinen olo tulee yhtäkkiä ennen kuin lautanen on tyhjä. Ja nälkäisenä kaupassa ei oikein tiedä, mitä tekisi mieli, eilenkin tuntui, että kaikki tarjonta suorastaan yökötti. Ja työpaikkaruokalassa myös tuntuu, että ei oikein tee mitään niistä mieli ja joutuu vähän puoliväkisin syömään. Tämä on mulle ainakin tosi uutta ja omituista, koska mulle on ihan lapsesta pitäen kyllä ruoka maistunut tosi hyvin, yleensä vähän liiankin hyvin, enkä ole yhtään ronkeli.

Maanantaina mulla oli jo neuvolakin ja tosiaan viime viikolla varhaisultra. Neuvolassa oli oikein mukava täti ja tunti vierähti nopeasti jutellessa vähän "niitä näitä". Ja kauhean pinon matskua sai mukaan. Tuntui kivalta, että vihdoin mullakin on neuvolakortti :) Verenpaine ja hb mitattiin, hyvät oli, ja paino tietty (ei niin hyvä..). Muutama sata gramma on tullut lisää, tosin siellä oli vaatteet päällä ja aamupalan jälkeen, että ei ihan vertailukelpoinen lukema.

Mitäs muuta, vointi on ollut kyllä ihan suht hyvä. Pahoinvointia tai oksentelua ei ole ollut, välillä ehkä hitusen etova olo, etenkin tällä viikolla on ollut. Mutta täysin kontrollissa. Yöllä saa juosta vessassa ja ikävää on, kun usein jää sitten sen jälkeen kierimään ja pyörimään sänkyyn hereillä. Eli samaa vaivaa kuin Lumipuullakin ja sitä mulla oli etenkin tuossa ihan ekoilla viikoilla, heräsin ihan hiestä märkänä lähes joka yö.

Siitä olen ollut yllättynyt, että olen yllättävänkin rauhallisena pysynyt hermoilun suhteen, siis sen, että miettisin koko ajan onko kaikki kunnossa. Jotenkin mua rauhoitti hirveästi se eka ultra ja lääkärin toteamus, että enää on 5 %:n riski. No, tietty sekin on olemassa, mutta jotenkin yritän suhtautua nyt tähän raskauteen niin, että on turha murehtia, kun jos huonosti käy, niin asiaan ei voi mitään vaikuttaa, että se on sitten vaan tarkoitettu niin. Nyt täytyy vaan yrittää pitää ítsestään ja pikkuisesta huoli sen minkä pystyy, nukkua, yrittää välttää työ- ja muuta stressiä, syödä suht terveellisesti, liikkua jne. eli ihan peruselämää viettää. Sekin on jotenkin kivaa, että on kalenterissa jo erinäisiä päivämääriä, kuten nyt oli se neuvola, ja viikon päästä toinen ultra yksityisellä ja siitä parin viikon päästä NT-ultra julkisella. Ikäänkuin että jotain tapahtuu säännöllisesti ja asiaa seurataan.

Tuleepas tästä nyt omanapajorinaa, mutta kun nyt alkuun kerran pääsin, niin sylkästään sitten kaikki mitä mieleen tulee.. Mukava ja helpottava asia oli myös se, että lääkäri ja neuvolan terkkari molemmat antoivat luvan jatkaa ratsastusharrastusta ja muutakin liikuntaa niin kauan kuin se hyvältä tuntuu. Tuota ridaamista olin ite mietiskellyt, sill onhan putoamisriski aina olemassa. Mutta kun se nyt on vielä jonkun aikaa niin pieni sintti.. Lääkäri sanoi, että sikiö on kyllä turvassa, vaikka putoisin, mutta jos vaan mun luut kestää. No, aion mennä rauhallisilla ja tutuilla lempparihepoilla ja mainita opettajalle tästä raskaudesta, niin se varmasti ymmärtää, että saan jatkossa aina jonkun lempparin. Tuskin kyllä ihan vuoden loppuun asti pystyn ratsastaa, mutta jos nyt loka-marraskuun vielä.. Katsotaan, miten maha kasvaa.

Töissä on ollut hirveä kiusaus kertoa raskaudesta parille hyvälle työkaverille, mutta olen kuitenkin malttanut mieleni. Se olisi niin tylsää pyytää heitä sitten pitämään salaisuutta. No, kolme viikkoa vielä ja sitten aion kertoa "kaikille".

Viikonloppuna villiinnyin visakortin kanssa :whistle:ja ostin muutamat äitiyshousutkin jo, Polarn & Pyretissä oli kivoja ja vaikutti hyvänlaatuisilta, eli sieltä tarttui farkut, legginsit ja harmaat suorat housut. Sitten Bebesistä Noppiesin mustat suorat työhousut. Nyt en ole sitten muita käyttänytkään, ne on NIIN mukavat ja ihanat, vaikka kyllä vanhatkin vielä menis, mutta ikävästi ne kiristää, kun on vatsa jo valmiiksi aika pömppö ilman raskauttakin. Kävin H&M:ssäkin katsomassa ja kokeilemassa, mutta ne ei oikein natsannu heti, niin jätin ostamatta. Ja sitten vinkiksi, espritin verkkokaupassa oli aika paljon odotusvaatteita, ihan suht kivoja. Vielä ei tosiaan mitään hehtaaripaitoja tarvii, mutta sellaisia tarpeeksi pitkiä peruspaitoja olis hyvä saada, jotka peittäis pömppiksen ja mammahousujen vyötärönkohdan.

Ehkäpäs tämä riittäisi mun osalta tällä kertaa. Alkaa varmaan lukijatkin jo puutua tähän omanapaisuuteen. Jaksuja kaikille ja kirjoitelpaakas taas tänne kuulumisianne! :) :wave:

Scrap ja sintti 8 + 1

Oletteko varanneet siis yksityiseltä jonkun ylimääräisen ultran ennen np:tä?
 

Yhteistyössä