3-kymppiset ensimmäistä odottavat

Raida: Oi! Oon kyllä vieläkin niiiiin kateellinen sulle noista liikkeistä! :rolleyes: En malta odottaa, että mieskin ne tuntisi.. Se aina juttelee käsi mun vatsalla noille lapsukaisille, että "liikkukaapa nyt vähän". :love: Tänään on ollut kyllä ihan hiljaista kohdun suunnalla :unsure:

Joo, rakenneultra meilläkin ens viikolla! :eek: En oo kyllä nyt osannut jännittää kuin sitä, ovatko nuo hengissä. Mut sen parin päivän takaisen jälkeen yritän ainakin ajatella, että toinen vähintään siellä sinnittelee :) Tyhmää, mutta nyt pelkään, että koska en erityisesti oo jännittänyt sitä itse rakenteiden tarkastelua, löytyy sieltä varmasti jotain järkyttävää. Vaikkei se pelkääminen nyt asiaa yhtään auta! Mut tää on tätä jotain ihme taikauskoa, jota yleensä en harrasta :D Ja sukupuolet me halutaan kyllä tietää ;)

Se piti tästä tukivyöstä vielä mainita, että mulla rullautuu se vyöosa tuosta mahan alta?! Tai se taittuu sillai kaksinkerroin.. Muilla samaa ongelmaa tai ratkaisuehdotuksia? :)
 
Jaaha, olen tällä viikolla rampannut noissa monikkovalmennuksissa ja oppinut paljon uutta. Ajattelin jakaa pari asiaa, jos teitä muita kaksosodottajia kiinnostaa. Nimittäin jotkut asiat on vähän ristiriidassa sen kanssa, mitä neuvolassa sanotaan. Esimerkiksi se, että kuulemma pitäisikin syödä reilusti jo alkuraskaudessa (jos pystyy) eikä vasta viimeisellä kolmanneksella. Jo rv 20 mennessä pitäisi normaalipainoisella olla vähintään 9kg painoa lisää... Mulla oli ehkä 5kg ja nytkin vasta 8. No, en tiedä pitääkö näitäkään ohjeita kirjaimellisesti ottaa. Liikunnan suhteen saa ja pitää olla vähän varovainen niin, ettei jatka rankkaa liikkumista liian pitkään. Jalkeilla on kuitenkin hyvä olla jos vain pystyy eli kävelylenkit on ok.

Se informaatio mua rupesi suorastaan hirvittämään, että kohdunkaula voi aueta ihan vaikka päivässä tai kahdessa, vaikkei mitään oireita olisikaan aiemmin. Eli synnytys voi käynnistyä varhaisillakin viikoilla ilman etukäteisvaroitusta. Ja kaksosodottajat ei jää kotiin odottamaan, että supistuksia tulee 5min välein, vaan sairaalaan heti jos supistukset on säännöllisiä ja kipeitä, tai jos lapsivettä tulee tai jos on jatkuvaa kovaa vatsakipua.

Tilulilu: En kauheasti osaa auttaa sen vyön kanssa, mutta mä ainakin onnistuin saamaan sen myös liian tiukalle, jolloin puristi ja oli hankalan tuntuinen. Sitten kun vähän löysäsin, niin sain sen mukavaksi. Mulla kävi hyvin, kun tilasin xs-koon, jonka sanottiin vastaavan kokoa 36, ja se sopii erinomaisesti kun olen normaalisti kokoa 34/36. Tai siis olin...

Eliza Day ja tuplat 26+6
 
Eliza Day: Kiitos kaikesta infosta! Tuli oikeesti kuin tilauksesta :LOL:

Nimittäin.. Tänään 20+1 ja painoa tullut 10kg! :ninja: Ehdin jo kauhistella asiaa, mut nythän voinkin olla ihan hyvällä omallatunnolla :D

..ja tuon inhottavan häpyliitoskivun vuoksi aloin eilen miettimään, etten nyt harrasta liikuntaa ennen ens viikon ultraa, jolloin voin sitte kysyä lääkärin mielipidettä. Ihan tuosta liitoskivusta ja myös siitä, että kannattaako monikkoraskaudessa tässä vaiheessa käydä lenkillä yms. kun en tiedä kohdunkaulan tilannetta. Mut infoa sain tähänkin nyt, kiitos! :) Toki pyydän tarkistamaan sen kohdunkaulan, jos eivät sitä automaattisesti tarkista.

Eilen kun jouduin olemaan kyykyssä pidempään, alkoi tuntua tuolla kohdunsuulla sellaista jomotusta. Tuli sitte mieleen just tuo, ettei voi tietää koska se kohdunkaula sieltä lähtee avautumaan.. Ja sitten katsoinkin sopivasti uusintana jonkun Erilaiset äidit -jakson, jossa pariskunta oli menettänyt kaksospojat rv 22+1 kun synnytys oli käynnistynyt. Ilman etukäteisvaroituksia.. :eek: Sain hetkellisen paniikin siitäkin. Eli uskon kyllä, että hirvitti kuunnella tuollaisia juttuja siellä valmennuksessa!

Harmi, että täällä meillä ei taida olla erikseen tuollaista monikkovalmennusta. On niin pieni paikkakunta, ettei ehkä ole tarpeeksi kohderyhmää. Olisi kiva olla kuuntelemassa just meille suunnattua tietoa.. Mut kiva kun kerrot täällä saamaasi infoa, mielelläni otan vinkkejä vastaan! (y)

Luulen, että se mun tukivyö on ihan oikeankokoinen kyllä loppujenlopuksi. Se vaan pitää laittaa tosi tiukalle. Mut se rullautumisongelma kyllä on :( Ei se onneksi hierrä tai mitään, mut epäilen ettei se tue oikealla tavalla tuollai kiertyneenä. No enivei, eilen kävelin salille ILMAN tuota vyötä ja virrrrrhe - jo tuossa 100m kohdalla tuli olo, että on pakko kääntyä takaisin. Hiippailin sitten kuitenki loppuun asti.. Myöhemmin sitten käytin vyötä kaupungilla ja oli siitä selvästi vähän apua. Ei se tuota liitoskipua pois vie, mutta helpottaa sen verran ettei joka askel oo ihan niin tuskainen.

Onnea Eliza Day sokerirasitustuloksista!! Ihan huippua! :) Nyt vaan suklaaostoksille niin saat sen painonkin nousemaan :D;)

Tilulilu 20+1
 
Mahtavaa että jaetaan myös tietoa! Samaten täällä, että ollaan niin pienellä paikkakunnalla, että monikkoraskaustietoisuus on hieman lapsen kengissä..

Ja todellakin ONNEA Eliza Day tuloksista! Todella hienoa!

Täällä oli eilen ensimmäinen kivulias päivä. Alavatsaa vihloi ja nukkuminen oli hankalaa. Lepo auttoi, joten hyvä, ettei ollut vlopuksi mitään suunnitelmia.

Mulla kans rullaa se vyö ja koitan sitä oikoa mut tukee se siltikin. Ilman sitä on iha hyllyvä olo!

Mä jännitän kans tota kohdunsuun tilannetta. Onneks on ens viikon pe taas ultra.. tietääks muuten joku, et tarkistellaanko lasten sukupuolia vielä?

Merope ja pirpanat 24+0
 
Onnea Eliza Day hyvästä tuloksesta :) Varmaan helpotti mieltä!

ON: Mä olen pohtinut noita mun edelleen jatkuvia kipeitä vatsakramppeja, jotka ei ole alavatsakipuja vaan enemmän ruuansulatuspuolen juttuja. Eilinen aamupäivä meni taas kaksinkerroin kärvistellessä.

Ajattelin, että vähennän nyt päivittäistä raudan ottoa vähäksi aikaa ja katson, miten se vaikuttaisi. Eilen nimittäin jätin raudan ottamatta ja illalla ei närästänyt ollenkaan! Normaalisti mulla on kamala korvennus ruokatorvessa iltakuudesta eteenpäin. Nyt kun ajattelen, niin se tosiaan alkaa sen jälkeen, kun otan raudan päivällisen jälkeen. :cautious:

Mulla on nestemäinen rautavalmiste, jota voi annostella helposti. Oon toistaiseksi ottanut 50 mg/pv, mutta ajattelin nyt vähentää joko 50 mg/joka toinen päivä tai sitten 25 mg/päivä. Mulla oli edellisessä testauksessa Hb 134 joten uskoisin että puolittamalla annoksen saan vielä pidettyä hempan yli 120... Parin viikon päästä on neuvola ja siellä voin sitten testauttaa arvon.

Tämmöistä mulla mielessä. :p

Aurinkoista viikkoa!

raida 20+2 (jee yli puolenvälin!! :love: )
 
Eikö olekin kiva olla yli puolenvälin! Ja kohta olette tekin Tilulilu ja Raida niillä viikoilla kun vauvoilla on selviytymismahdollisuuksia. Se jotenkin helpotti mua, vaikken toki pikkukeskosia toivo.

Pienellä paikkakunnalla mekin ollaan, mutta tuo oli tosiaan sairaalan järjestämä valmennus, tosin isohkon sairaalan eli Taysin. Mutta tarkistakaa ihmeessä vielä, järjestääkö teidän synnäri monikkoperheille jotain. Ja monikkoperheyhdistyksen järjestämiä on nuo toiset keskusteluillat.

Sullahan onkin sitten hyvällä mallilla tuo painonnousu, Tilulilu. :D Turha siis tuntea huonoa omaatuntoa. Ja todellakin kävin ostamassa suklaata, tosin se rupesi kyllä närästämään.... Vaikka jostain syystä sanottiin, että painon pitäisi nousta terveellisellä syömisellä. :p

Merope: Mulle sanoi yksi kaksosten äiti että oli pyytänyt tarkistamaan sukupuolet melkein joka ultrassa. Eli kysy toki. Mä en varmaan vieläkään tietäisi mitään jos en olisi kysynyt, kun rakenneultrassa lääkäri ainakin väitti ettei sukupuolet olleet näkyvissä ja viimeksi ei automaattisesti tehnyt niin perusteellista tutkimusta.

Joo, onhan tää jännää odottaa miten kohdunsuu pärjäilee paineessa ja miettiä huomaako jos tulee jotain varoitusmerkkejä. Mullakin seuraava ultra onneksi reilun viikon päästä.

Tsemppiä!

Eliza Day ja tuplat 27+2
 
Halojata!

Rakenneultra kunnialla ohi!! :love: Palstan kaksosodottajien tasapainon säilymiseksi selvisi, että kaksi poikaa on tulossa! :DSellainen tunne mulla olikin tosi pitkään, että poikia ne on. Viime aikoina tosin aloin jo 'pehmenemään' ajatukselle tytöistä ;) Mut hyvä näin, mulle käy kaikki. Ja oon jotenki onnellinen miehen puolesta, että se saa poikalapsia :) Vaikka tytöthän ne aina isien lemppareita on (yleistystä?), mut varmasti isästä on eri tavalla kiva saada poikalapsi.

Ja rakenteet ookoo. Tosin niinhän siinä sitten kävi, että meilläkin B:ltä löytyi aivoista ne plexus kystat. Mut onneksi olin tutustunut aiheeseen etukäteen! Oon ottanut melko lunkisti, kun tiedän että ne yleensä häviää itsekseen. Mut tietty aina pitää olla jotain pohdittavaa ja googleteltavaa.. Pieniä ne kuulemma oli (jäi mieleen, että toinen ois ollu 5mm ja se on googlen mukaan jo isohko, voin muistaa väärinkin) eikä muita poikkeavuuksia ollut. Joten kätilö ja lääkäri yhteen ääneen vakuuttelivat, että ei syytä huoleen :)

Hirveesti vauvelit liikkuivat ja sainkin nyt vahvistuksen sille, että ne ihmeelliset tuntemukset todellakin on niitä liikkeitä! Mulla on nyt pari päivää tuntunut (ja näkynyt!) potkuja harvakseltaan, mut nyt kun näin ne liikkeet reaaliajassa siinä ruudulla niin huomasin, että myös se sellainen pieni elohiirimainen tärinä oli sitä liikettä. Mussukat! :love: Itku tuli siinä sitä touhotusta katsellessa.. :love:

Niin ja kohdunkaulaa (-kanavaa?) oli jäljellä yli 5cm, joten no worries tällä hetkellä. Pari päivää on jomottanut kohdunsuun suunnalla, mut veikkaan että oon vaan tarkkaillu liikaa kun aiheesta oli täälläkin puhetta.. :p

Merope: Joo kyllä minäkin oon tuota vyötä käyttänyt, kun se kuitenki tukee ihanasti. Eikä se rullautuminen varmasti siis haittaa, eiköhän tuosta tarpeeksi tukea saa kuitenki. (y)

Eliza Day: Oon miettinyt just tuota seuraavaa etappia, jolloin vauvoilla olisi edes jonkinlaiset mahdollisuudet selvitä keskosina hengissä. Että silloin taas omalla tavallaan helpottaa. Aluksi mun seuraava etappi oli se rv34, mut se on niiiiiiiin kaukana, että pakko oli asettaa välitavoitteita :D Toivotaan nyt kuitenkin, että meistä jokainen ylittää ainakin sen 35 viikkoa! :)

Pitää kyselläkin lisää tuosta monikkovalmennuksesta. Äitipolilla toki olisin voinut tänään udella, mutta unohdin :confused: Ens viikolla neuvola, jospa siellä tietäisivät. Monikkoperheiden 'vertaistukiryhmän' mainos saatiin jo viime neuvolakerralla, mut en oo tehnyt asialle vielä mitään. Ehkä nyt tän rakenneultran jälkeen vois aktivoitua.

Ja hyvä, että sait suklaata syödäksesi! :LOL: Harjoituksen puutetta, jos vähän närästää ;) Oon ollu nyt 5 päivää ilman herkkuja! En ehkä kestä enää :ninja:

Raida: Kuulostais kyllä just raudan aiheuttamalta kivulta, ihan tuon ajankohdankin perusteella! Toisethan ei voi ottaa noita rautavalmisteita suun kautta ollenkaan, kun käy niin kovasti vatsan päälle. Käsittääkseni sitä voidaan antaa äitipolilla jotenki muuten, olikohan tiputuksena tai ruiskeena tms.? No enivei, sulla kuitenki ollut niin hyvä tuo hemoglobiini, että vois kuvitella, että se joka toinen päivä riittäis näin ensi alkuun. Tai annoksen puolitus. Mulle sanottiin tänään, että mun hemoglobiiniarvo 110 on vielä hyvä lukema raskaanaolevalle.. o_O Et sulla ei siis kai hätäpäivää! :D

Tilulilu 20+4
 
  • Tykkää
Reactions: raida
Onnea pojista! :love: Tosiaan hyvin näyttäis olevan menossa 50/50.

Meillähän oli ne kystat jotain 8mm ja neljässä viikossa hävisivät kivasti. Jälkimmäinen lääkäri sitä sitten selittikin, että lähes kaikilla on jossain vaiheessa kehitystä ja että nykyään niitä ei yleensä pidetä merkkinä mistään huolestuttavasta. Olisi vaan saanut se ensimmäinenkin kertoa tuon...

Juu, mullakin on tavoitteena päästä ainakin kesäkuun puolelle eli just viikoille 34-35. Vaikka sairaalan tavoite onkin kuulemma vko 32. :rolleyes:
 
Onnea poikalupauksesta Tilulilu :)

Meilläkin oli juuri rakenneultra, ja kaikki oli hyvin :) Vauveli vastasi viikkojaan eikä mitään muutakaan ilmennyt. Kätilö oli tosi mukava ja lupsakka ja heitti hauskaa läppää, oli kiva käynti. Ei edellinenkään kätilö ollut huono, mutta tämä oli jotenkin tosi kiva.

Sukupuolta me ei kysytty ja sitä ei mun maallikon silmäni pystynytkään erottamaan. Kätilö olisi varmasti heti tiennyt ;) Mutta se jää siis arvoitukseksi ja selviää aikanaan.

Ihanaa kun kaikki oli hyvin, mieli keveni kovasti :love:

raida 20+5
 
  • Tykkää
Reactions: Tilulilu
Onnea Raida hyvistä ultrakuulumisista! :love: Helpottavaa, eikö? :) Nyt voidaan kaikki keskittyä pääsemään hyville viikoille!!

Joo ei munkaan maallikon silmä kyllä sitä sukupuolta erottanut vaikka se meille erikseen kuvasta näytettiin.. Kätilö kun aloitti ultraamisen, iski anturin mun vatsalle, pyöritteli hetken ja nosti sen pois. Kysyi sitten, että halutaanko tietää sukupuoli vai piilotellaanko? Vastattiin, että halutaan tietää niin hän sanoi, että "no hyvä, kun se tuossa jo niin selvästi vilahtikin". Ahaa.. Itse en ollut ehtinyt edes hahmottaa kuvaruudulta mitään vauvaan kuuluvaa! :D Enkä todellakaan sen tunnin ultraamisen aikana kertaakaan 'vahingossa' sitä sukupuolta nähnyt, vaikka kätilö moneen kertaan sanoi, että "mikähän siinä on, että nää poikalapset niin auliisti esittelevät tuota pippeliään..". Että joo, en minä sitä ainakaan olisi erottanut. Tyttöhän sitten on vielä vaikeampi tapaus tunnistaa.

Niin, kyllä sitä Eliza Day toivoisi, että lääkäri kertoisi heti tuollaisten 'tavallisten' löydösten tullessa ilmi sen, kannattaako niistä huolestua. On vähän vaarallista jättää äiti oman onnensa nojaan googlettelemaan, googlesta kun löytää kokemuksia laidasta laitaan.. Mut hyvä, että teilläkin kystat ovat hiipuneet ja saitte lisäinfoa aiheeseen tuolta toiselta lääkäriltä! :)

Siitä tukivyöstä vielä jauhan.. Oon nyt käyttäny sitä töissäkin, kun se selvästi auttaa kävelemään paremmin/pidempään. Mut tänään tuli puhetta toisen raskaana olevan kanssa, että häntä lääkäri oli kieltänyt käyttämästä tuota vyötä koska istukka on etuseinämässä! :eek: Ei oo tullut mieleenkään kysyä asiasta.. Marssin sitten kotiinlähtiessäni äitipolille (työskentelen sairaalassa) kysymään asiaa, mut kätilöt olivat jossain koulutuksessa. Meen kyllä heti huomenna uudelleen. Ei siinä, jos käyttökielto tulee, noudatan sitä varmasti! Mut siihen jää kyllä mun kävelyt sitten.. :confused: No saa nähdä. Tähän kysymykseen Google ei antanut vastausta! :LOL:

Joo ja meidän sairaanhoitopiirissä ei oo tosiaan mitään sellaista sairaslomallejääntisuunnitelmaa (esim. Rv 26-28), vaan täysin olon mukaan mennään. Kuulostaakin siksi hurjalta, jos teillä sairaalan kaksosraskauden 'tavoite' (minimi tietenkin) on tuo rv32, kun täällä meillä tehdään silloin vielä töitä täydellä höökillä! :eek: On kuulemma sairaanhoitopiirikohtaisia nuo suositukset. Toisaalta, saattaahan se olo ollakin jo aika heikko noilla viikoilla 26-28. Että sittenhän joka tapauksessa joutuu saikulle. Nyt vaan kun olo on niin hyvä, niin tuntuu epätodennäköiseltä ajatus siitä, että 5 viikon päästä ei olisi enää työkykyinen. Mut äkkiäkös sitä olo muuttuu! Siksi varmasti onkin tosi hyvä tuo periaate, että noilla viikoilla jäädään pois töistä. Kun on enemmän aikaa lepäillä, vähnee varmasti kaikki ennenaikaisuuden riskitkin.. Että hyvä teille! (y)

Tilulilu 20+6
 
Onnea Raida, hyvä että kaikki on hyvin!

Niin, en mä ihan varma ole, mikä täällä loppujen lopuksi on se sairauslomakäytäntö. Viimeksi multa kysyttiin, mitä teen ja kun sanoin, että aika kevyttä, niin lääkäri vain nyökkäili. Mä olen nyt itse sillä mielellä, että jos ei mitään kummaa tule niin olen töissä sinne vappuun eli kesäloman alkuun, jolloin olisi rv 30. Saa nähdä mitä lääkäri tuumaa ensi keskiviikkona, jolloin on siis 28+4. Toki jään pois jos kielletään menemästä. Mutta vaikea kyllä kuvitella, että tekisin enää mitään kovin liikkuvaista työtä päivät pitkät! :confused:

En ole mäkään kuullut sellaista, ettei tukivyötä voisi käyttää etuistukan takia. Kovasti vain neuvolantäti ja sairaalan kätilö suosittelivat noin yleisesti. Mutta onneksi sulla on ammattilaisia lähellä!
 
Mä kysyin tuota tukivyötä erikoislääkäriltä, joka on myös sairaalan ylilääkäri ja sanoi, että voi hyvin käyttää vaikka on edessä istukka ja suositteleekin.

Meillä oli ultras kaikki hyvin. Ihanaa!
 
Joo niin mullekin nyt siellä äitipolilla sanottiin, että saa käyttää sitä vyötä. Ihan kaksi erikoislääkäriä antoi lausunnon :) Mut Merope hyvä kuulla, että muuallakin ollaan samaa mieltä!

Nyt on ollutkin pari päivää ihan tosi kivutonta! Taas ehtii unohtaa koko raskauden kun yllättäen ei kolota mistään. Enpä ole nyt pariin päivään lenkkeillytkään. Mut hurjasti se olo voi vaihdella, viikko sitten ajattelin etten tuu selviämään niiden liitoskipujen kanssa!

Mahan kasvukin on mun mielestä hidastunut nyt. Se kasvuspurtti oli tässä aiemmin sen ~4 viikkoa, mut nyt ei oo pariin viikkoon tullut merkittävää edistymistä. Otan joka viikko vertailukuvan ;) Toki jos mittanauhaa käyttäisi, niin eroa varmasti löytyisi. Mut ihan kiva, että kasvu vähän hidastui, pelkäsin että jos sama tahti jatkuu, tulee mahasta ihan valtava! ..ja vielähän siitä ehtii tulla näin hitaammallakin tahdilla :D

Ja ne liikkeet! Voi että :love: Nyt tuo A varsinkin myllää ihan hurjasti, tuntuu ihan pyykinpesukoneelta! B:sta tuntuu vain yksittäisiä potkuja silloin tällöin. Veikkaan, että se mun edessä oleva istukka on tuolla B:n puolella mahaa ja se vaimentaa niitä liikkeitä. (Olivat ainakin tiistain ultrassa vierekkäin tuolla masussa) Oon huvikseni tehnyt sitä liikelaskentaa öisin (kun huomaan että liikkuvat), A:n osalta 10 liikettä tulee täyteen jo alle minuutissa. B:llä menis ehkä se tunti tai ylikin.

On tää ihanaa! Ja varsinkin kun on nyt niin hyvävointinen, niin eihän tästä ajasta voi kuin nauttia :love:

No siinä heti alkuun omanapailut :confused:

Eliza Day: Niin, lääkärin ohjeitahan tässä on vaan noudatettava! Mut vois kuvitella, että ainakaan tuon lomasi jälkeen ei tartte enää töihin mennä. Riippuu tietty kuinka pitkä loma sulla on? Mut joka tapauksessa alkaa varmasti tahti hidastumaan noilla viikoilla jo sen verran, että ehkä parempi olla kotona.
Mulla on tosi vähän lomapäiviä kun vaihdoin syksyllä työpaikkaa, mut ajattelin ajoittaa ne sinne äitiysloman eteen. Että jos ei sairaslomalle joudu niin saa sitten kuitenki vähän ylimääräistä lepoa ennen loppusuoraa :D

Onnea Meropelle ultrakuulumisista! Kyllä ne positiiviset ultrakäynnit aina saa hyvälle mielelle :):love:

Tilulilu 21+2
 
Tilulilu: kiitos! Onhan nuo hyvät uutiset joka kerta yhtä ihana kuulla! Ja täällä on ihan sama juttu - ei tunnu et ois raskaana ja mahan kasvu on hidastunut. Ja tosiaan, toisen potkut tuntuu ja toisen vähemmän.

Mä istuskelen sokerirasituksessa. Litku juotu ja kohta otetaan toka arvo. Kyl se litku oli iha helppo juoda, vaikka se olikin sellaista kitkerän, äklön makeaa. Nyt vaan väsyttää, mut tää oli kai yleinen oire.

Mites. Oletteko käyny neuvolan luennoilla? Imetys, vauvahoito jne? Me yritettiin mennä, mut ei löydetty. Mietin et jaksaako muihibka raahautua.
 
Merope, mä aion mennä neuvolan synnytysvalmennuksiin. Toinen kerta vissiin käsittelee synnytystä ja toinen vauvanhoitoa. Olen kuullut, etteivät ne ole mitenkään ihmeellisiä (katsotaan youtube-videoita ym. :rolleyes: ) mutta ajattelin silti mennä, kun tarjotaan. Menen myös mun äitiysjoogakurssin kautta synnytysvalmennukseen, ja siltä odotan paljon enemmän.

ON: On ollut tosi kiireistä ja hektistä viime viikot! Töissä on jotenkin superkiire, ja muutenkin elämä tuntuu liian kuormittavalta nyt. Laskin jäljellä olevat työpäivät (enää 50! jos ei saikulle joudu) ja koitan sinnitellä. Puoliso on kyllä ollut ihana, hieroo mua ja kuuntelee kun valitan vaivojani :love:

Mä mietin, että onkohan ne rauta-arvot taas pielessä, kun väsyttää taas niin paljon... :sleep: iltaisin sammun joka kerta telkkarin eteen, ja muistaakseni mulla oli tällaista myös aikaisemmin ennen rautakuurin aloittamista. Ens viikolla on neuvola ja pitää pyytää tsekkaamaan hb. Olis kyllä hyvä, jos tähän väsymykseen löytyisi joku järkevä syy, eikä se johtuis esim. raskaudesta :p

Lisäks mun jalat on alkaneet turvota ja tilasin netistä tukisukat. Niiden kanssa sitten elellään tämä kesä, mä luulen :cautious:

Terkkusin raida 21+5
 
Jee, täälläkin yhä ultran mukaan kaikki hyvin. :) Kaksi samankokoista tyttöä reilu 1100g ja kohdunkaulaa 44mm.

Eikä kysytty töistä yhtään mitään! o_O Sekä lääkäri että kätilö oli vain iloisia kun sanoin, että voin hyvin. Mulla meni ihan sattumalta lomapäivät niin, että riitti vapusta äitiysloman alkuun. Pienen työpaikan etuja, että saatoin laittaa oman mieleni mukaan. Vaikka pomot ei aluksi ihan meinanneet ymmärtää, että on kaikkien etu käyttää mieluummin kesälomat pois kuin jäädä tarvittaessa saikulle. :cautious:

Meillä tarjotaan neuvolan perhevalmennusta neljä tapaamista, joista kaksi ekaa liittyi jotenkin raskauden etenemiseen. Ne skipattiin ihan suosiolla, kun johan tätä on tähän mennessä nähty ja huonoon aikaankin ne valmennukset olivat. Seuraavaksi olisi vanhemmuudesta ja parisuhteesta sekä imetyksestä ja lastenhoidosta. Ainakin viimeiseen ajateltiin mennä, jos ne nyt vielä huolivat.

Eliza Day ja tytöt 28+6
 
  • Tykkää
Reactions: raida ja piinamiina
Jee Eliza Daylle! :) Noista (hyvin menneistä) ultrista saa kyllä kummasti aina virtaa arkeen.. :love: Isoja on jo teidänkin tytöt!
Hyvä, että sait sumplittua ne lomat kuitenkin niin, ettei töihin tartte enää palata. Sitte jos sairaslomalle joutuu niin se lomahan 'peruuntuu'/siirtyy. ..Tai no nyt en kyllä taas oo yhtään perillä, että koskeeko tämä vain KVTES:iä :confused: Muista työehtosopimuksista mulla ei oo hajua.
Mun 'ongelma' on se, että lomapäiviä on käytettävissä vain 8kpl! :eek: Niillä ei paljon juhlita..

Raida: Hyvähän sitä hemoglobiinia vois olla mittailla aina välillä. Neuvola on kuitenki niin harvoin, että oishan se kiva siinä välilläkin tietää missä mennään. Minä oon käynyt nyt 2x sillai "off the record"-mittauksessa, eli ilman pyyntöä. Mullakin kun oli niitä heikotuksia. Mut kohtahan sullakin se neuvola taas on! (y)

Turvotuksia minäkin odottelen, kun tutut on alkanut käyttämään tukisukkia jo tosi varhaisessa vaiheessa. Onneksi ei oo vielä ollut niille tarvetta. Ihan riittää toi tukivyön puristus mulle :LOL: Mut toivottavasti saat sukista avun!

Saiko Merope jo sokerirasituksen tulokset? :)
Meillä muuten se rasitus tehdään vasta rv 26-28! Yllätyin kuinka myöhään on. Mut on kuulemma jonkun lääkärin toive, että mahdollisimman lähellä rv 28 tehtäis jotta se radi ehti varmasti puhjeta jos on puhjetakseen. Kun on kuulemma ollut useita tapauksia, joissa sokerirasitus on ollut ok, mut sitte kuitenkin on syntynyt ns. sokerivauva. No en sitte tiiä, että mikä riski on siinä, että jos se radi puhkeaakin jo tyyliin rv20 ja minä porskutan suklaalevyineni tuonne viikolle 28 autuaan tietämättömänä! Noh, näillä mennään. Uskotaan, että neuvola tietää mitä tekee :D

Tänään oli neuvola. Kaikki ookoo. Sf-mitta 28cm :confused: Käyrän yläpuolellahan se tietty meni, mut ei kai mitenkään epätavallinen kaksosraskaudessa. Vertaan vaan kaverin yksösraskauteen jossa tuo mitta oli näillä viikoilla 19cm.. :censored:

Saatiin ne perhevalmennusmainokset. Menossa ollaan, tai ainakin minä menen :D Teemat on vanhemmuuteen valmistautumista, vauvan hoitoa, synnytykseen valmistautumista jne. En tiedä kuinka turhalta siellä sitten tuntuu loppujen lopuksi olla, mut mielelläni haluan osallistua.

Vähän tekis mieli taas urputtaa siitä neuvolantädistä, jonka kanssa meillä kyllä noin yleisesti ottaen menee ihan hyvin. Mutta kuten ihan ensimmäiselläkin neuvolakerralla, niin nytkin hän muutamassa sivulauseessa hyvin tiukkaan sävyyn puhui imetyksestä ja sen onnistumisesta. Sellaiseen painostavaan sävyyn jotenkin. Minä kun oon päättänyt olla ottamatta asiasta stressiä. Imetys onnistuu jos onnistuu, parhaani yritän. Mut jos ei onnistu, en oo huono äiti. Niin moni tuttu on ottanut sen epäonnistumisen kovin raskaasti. Nyt vaan tuota kuunnellessani jo valmiiksi nousi kyyneleet silmiin, kun se niin varmana puhuu siitä, kuinka se onnistuminen on asenteesta kiinni. Kovasti riemastuu varmasti jos tutustuu jossain vaiheessa mun 'asenteeseen' :D Minä kun vaan yritän ottaa rennosti!
Ja rintapumpun oon ajatellut hankkia, kun kahden imetys voi olla aika haasteellista vaikka maitoa tulisikin. Siihen sanoi vaan, että "Et sinä sellaista tarvitse". Ahaa.. :confused:

..ei ois pitänyt viimeeksi kirjoittaessani kehuskella hyvällä voinnilla. Maanantaina kävin kävelemässä hyvän olon innostamana ja sen jälkiseuraamuksista kärsin edelleen. Liitoskivut, ai että.. Tänään kun käveli lähikaupasta tuskaisena kotiin, olin tuntevinani ehkä pienen supistuksenkin. Ihan tuolla kohdun alaosassa. Neuvolassa sanoivatkin tänään, että ne harjoitussupistukset(?) voi kovettaa koko kohdun tai vain osan siitä. Joka tapauksessa se oli sellainen nopeasti ohimenevä, kävelyä haittaava kramppi.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille! :)

Tilulilu 22+0
 
Tsemppiä kipujen kanssa Tilulilu ja muut, jotka joudutte niiden kanssa painiskelemaan. Mulla ei oo liitoskipuja vielä *koputtaa puuta* mutta näitä muita raskausvaivoja onkin sitten vaikka mitä :cautious: No, ei auta kuin rauhassa odotella elokuuta.

Nyt mäkin olen päässyt 23. viikolle, mikä tietysti tarkoittaa sitä, että jos vauva päättäisi syntyä, niin häntä alettaisiin jo elvyttää :) Vielä muutama viikko ja eloonjäämisen mahdollisuudetkin ovat paremmat. Se jotenkin helpottaa mieltä! Vielä välillä hermostuttaa kohtukuoleman tai keskenmenon mahdollisuus, mutta nyt tietysti keskenmenoa käsiteltäisiin jo ennenaikaisena synnytyksenä.

Ootteko katsoneet Toisenlaiset äidit -ohjelmaa? Mä oon ihan hurahtanut siihen, oon katsonut kaikki vanhat jaksotkin Ruudusta. Kaikkein kamalin oli yksi jakso, missä vauvalla oli kasvain kaulassa, ja vanhemmat pelkäsivät, kuoleeko hän heti synnyttyään :( Onneksi niin ei käynyt. Monet itkut sen jakson äärellä tuli väännettyä.

Muuten täytyy välttää visusti kaikki lasten kuolemista kertovat ohjelmat, alkaa niin tehdä pahaa :cry:

Terkuin raida 22+3
 
Pahoittelut radiohiljaisuudesta! Mut eipä tässä oo ollutkaan mitään raportoitavaa.. :)

Raida: Nauti olostasi ilman liitoskipuja :D Minäkin päätin olla niistä välittämättä, käyn kävelyillä ihan normaalisti. Kun niitä kipuja näköjään on joka tapauksessa, eikä tuo kävely niitä sitten loppujenlopuksi pahentanut. Toisaalta viime viikko oli taas lähes kivuton! Jännästi olot vaihtelee.. Toivottavasti sulla helpottanut ne mahdolliset raudanpuuteoireet! Miten muuten neuvolassa meni? :)

Ja ihanaa tosiaan kun ollaan nyt ylitettu tuo 23 rv:n rajapyykki! :love: Parempi olla ajattelematta tuota kohtukuolemaa ja vastaavia. Tiedän kyllä, ettei sille mitään voi kun noita ajatuksia tulee.. Mut yritetään pysyä positiivisina (y)

Oon kattonut tuota Toisenlaiset äidit -sarjaa joskus. En tiedä tuleeko nyt jotain uusia jaksoja, niitä en oo nähnyt? Mutta ne aiempina vuosina tulleet jaksot aikoinaan tallensin ja katsoin hyvinkin tarkkaan :D (Tykkään kaikista tuollaisista tositeevee-ohjelmista ;)) Mut kyllä, kyynelkanavat siinä aukeaa!! Ihan vaikkei olisikaan mitään sen kummempaa draamaa. :p

Kuulumisia. Nyt on aloitettu hankintojen teko! Tällä hetkellä ostettuna sellaiset vauvapesät molemmille, yksi sitteri, yksi turvakaukalo+telakka ja pussillinen vaatteita. Kaikki käytettynä. Liikuttavaa katsella niitä pienen pieniä housuja jne. :love: Niin ja Ikeasta hain ammeen, sen voi ostaa uutena koska maksoi 6€ ;)

Ja tänään tuli Kelalta päätös äitiysavustuksen myöntämisestä. Äitiyspakkaukset tulee kahden viikon kuluessa! :) En malta odottaa! En ois pari vuotta sitten uskonut, että hurahdan joskus vauvan vaatteisiin :D

Ja sitten ne liikkeet.. Tuo B liikkuu todella paljon vähemmän! :( Tai siis tunnen tositosi harvakseltaan aina yhden muksauksen. Ehkä kerran päivässä. A:n myllerrys kun näkyy päällepäinkin tosi selvästi, niin ero on tosi selvä! Tähän asti oon saanut B:ltä tönäisyn käydessäni kylkiasentoon (B:n puolen) ja menemällä kippuraan. Nyt ei pariin päivään oo sekään toiminut. Sillon tällöin luulen, et liike tuntuu sillä puolella, mutta kun kädellä kokeilee niin se tömähdys tulee A:n puolelta oikeasti. Jotenkin se vaan 'kaikuu' tuolla mahassa :confused: Mut tänään menin sitte hermojani säästelläkseni äitipolille päivystysajalla lääkärin ultraan. Molemmilla oli kaikki hyvin, sykkeet yms. ok. Istukka tosiaan on just siinä B:n kohdalla, se vaimentaa tosi hyvin. Itku tuli taas, itkin enemmän kuin nt- ja rakenneultrassa yhteensä! Mut helpotuksen kyyneleitä toki. Onneksi menin. Pitkään mietin, että en kehtaa kun jos en vaan tunnista niitä liikkeitä jne. Mut se lääkäri ihanasti sanoi, että aina saa tulla jos epäilyttää jokin. Että "ei tarvitse kolmea päivää miettiä itsekseen onko kaikki hyvin" :love: (noooh.. saavat minusta vakioasiakkaan :D)

Että joo, otetaan rennosti vaan kaikki :D Paraskin sanomaan täällä! :ninja:

Mites muilla menee? :)

Tilulilu 23+3
 
Tilulilu, hyvä kun pääsit tsekkaamaan, että tilanne oli ok :) Minustakin kannattaa aina mennä, jos alkaa epäilyttää! Se istukka vaan vaimentaa niin hyvin :) Mutta aika ahdistavaa, jos alkaa vaikka liikelaskentaa tehdä, ja ei tunne liikkeitä istukan takia! Ymmärrän huolen hyvin.

Meilläkin on Ikean amme :D Ihan hyvä amme on!

Juuri kun pääsin sanomasta, niin eikös ne liitoskivut tulleet tännekin :cautious: Ens viikolla menen odottaville tarjottavaan ryhmäfysioterapiaan, jossa kuulemma käsitellään myös liitoskipuja. Ja pian mulla alkaa äitiysjooga, jossa tehdään myös jotain auttavia liikkeitä.

Muuten neuvolassa kaikki meni hyvin :) Sain raskaustodistuksen ja äitiyspakkaus on tilattu. Tulispa se jo :D Hb oli yli 120, eli se mun raudanpuutoksena pitämä väsymys onkin yllättäen vaan raskaus :p Eli siihen auttanee elokuussa koittava synnytys, siihen asti pitää vaan jaksaa ja torkkua päikkärit aina kun ehtii.

Mitenkäs jakselevat Merope, Eliza Day ja muut? :)

raida 23+2
 
Tilulilu: Millaista tuo häpyliitoskipu on? Mulla on välillä sellaista kipua, jota tuli (vanhoina hyvinä aikoina ;) ), kun miehelle antaudun vähän turhan pitkään ja antoisasti (eli kun levitin jalkoja vähän "liikaa"). Se menee ohi lepäillessä, mutta mukavasti ilmaantuu aina välillä iltaisin.

Meillä kans vauva A liikkuu PALJON enemmän. B oikeastaan vaan punkee, harvoin tunnen potkuja. On ne liikkeet vaan ihania. Viime yönä heräsin siihen, kun heillä oli ilmeisesti menossa nyrkkeilymatsi ja laitoin vaan käden masulle hymyillen. On tää niin ihmeellistä.

Raida: Mistä löysit tukisukat? Mä ostin Instrumentariumista sellaiset ohuet tukisukat, mutta ei taida tämä tuki riittää. Jalat on ihan pullataikinaa työpäivän päätteeksi! Netistä kun löysin sopivat, niin niitä ei jostain syystä voinutkaan tilata.

Täällä tuli sokeritulokset, eikä niissä ollut huomioitavaa. Ei myöskään kilpparitesteissä. Nyt onkin sitten vähän pidempi aika seuraavaan ultraan (5 vkoa). Sitten olenkin jo lomailemassa ja odottamassa mammiksen alkua. Uskomatonta! Muuten olo on ollut ihan suhteellisen hyvä. Vähän alkaa tuo penkiltä nousu käymään raskaaksi ja vauhti on kävellessä kyllä hidas. Lisäksi olen ottanut nyt eilen ja tänään päikkäreitä, vaikka normaalisti pärjään kyllä iltaan asti.

Niin ja meille tuli eilen äitiyspakkaus! On se ihana! Yhden satsin ehdin jo pestä ja tänään jatkuu pesut ja silitys. Täytyneekin lähteä juuri kohta kävelemään kotiinpäin, jotta pääsee taas hiplailemaan vaatteita!

Merope ja pirpanat 27+3
 
Merope: ostin parit sukat netistä tukisukat shopista. Google varmaan löytää, se oli joku shop.tukisukat.com tai vastaava. Oli paljon valinnanvaraa ja muutakin kuin lohenvärisiä mummosukkia ;) mulla on vissiin toiseksi "tukevimmat". Mutta on ne tosi kuumat! Siis jalassa, en tiedä mitä siippa tykkää :D

Kelalta tuli ilmoitus, että äitiyspakkaus on matkalla. Tulispa se jo!

Otitteko kaksosodottajat kaksi pakkausta vai toisen rahana? Vai oliko se niin, että niitä sai kolme?

Huh kun alkaa nää raskausvaivat jo tympiä ja töissä ei jaksais yhtään. Vielä monta monta työpäivää ennen vapaita...
 
Täällä on aika tasaista menoa. Paitsi että nyt alkoi loma!! :D Ja kyllä, myönnän että olo alkaa välillä tuntua aika raskaalta. Tahtoisin jo liikkua reippaasti. Mutta olen nyt päättänyt ottaa iisisti, jotta vauvat pysyisi kyydissä mahdollisimman pitkään ja kehittyisi hyvin. Tuosta äitiysjoogasta olen kyllä kade, sellaista ei tässä lähiseudulla ole. Yritin jossain vaiheessa tehdä youtube-videoiden mukaan, mutta se vähän jäi. Ja nyt en ole varma, mitkä liikkeet enää on hyviä tämän pallomahan kanssa.

Mulla on kanssa ollut niin, että tunnen toisen vauvan liikkeitä paljon harvemmin. Sanoin siitä ultrassa, ja mitäs siellä näkyikään - molempien jalat oli vasemmalla puolella, oikeanpuoleinen vauva siis viihtyi vinottain. Sen takia liikkeitä oli enimmäkseen vasemmalla! :LOL: Nyt kun olen seurannut, molemmat kyllä tuntuvat päivittäin. Ja välillä vetävät ihan kunnon potkunyrkkeilymatseja. Mutta olen jo ihan sekaisin kumpi on A ja kumpi B, koska edellisen ultran jälkeen ilmeisesti toinen tyyppi oli vaihtanut toista alemmaksi.

Kaksosista saa tosiaan kolme äitiysavustusta. Otin kaksi pakkausta ja yhden rahana. Katsoin, että sisältö on kuitenkin suurimmaksi osaksi vaatteita, ja niitähän tarvitaan.

Mulla on liitoskipua (luullakseni) tuossa edessä häpyluun kohdalla, ja se tuntuu kävellessä sellaisena jomotuksena/vihlomisena. Mutta saattaa helpottaa, kun kävelee pidempään ja jotenkin vertyy.

Olen tässä alkajaisiksi pessyt kokojen 50-60 vaatteita ja nyt on odottamassa myös kärryt ja turvakaukalot ja pinnasängyt ja sitterit. Vielä kun viimeistellään olohuoneen remontti niin saadaan raivattua tuleva lastenhuone kaikesta sinne tungetusta kamasta... :rolleyes:

Eliza Day ja tytöt 30+3 (OHO!)
 
  • Tykkää
Reactions: raida
Heipähei!

Voi että, joku äitiysjooga vois olla aika ihanaa! :love: En oo jotenki yhtään perehtynyt noihin, mut epäilen ettei täällä meidän pikkukaupungissa moista ole. Voin olla väärässäkin. Ja oon kuullut, et fysioterapeutit osaa oikeasti auttaa noissa liitoskipuasioissa! En tiedä 'toimiiko' kaikilla, mutta monet on siitä saanut avun. Pitäis ehkä selvittää tuotakin mahdollisuutta.. Vaikkakin aika helpolla oon varmasti näin kipuineni päässyt. Mulla on kuitenki tosi vähän sitä sellaista leposärkyä. Enemmän just liikkeellelähtiessä/liikkeessä, yhdellä jalalla seistessä (esim. sukkien laitto!! :eek:), kylkeä kääntäessä..

Niin Merope kyseli miltä se tuntuu. Mulla ei oo kokemusta tuosta liian pitkään ja hartaasti miehelle antautumisesta, tai ainakaan sen aiheuttamasts kivusta :LOL::LOL: Mut voisin kuvitella, että jos pitkään ja hartaasti levittää jalkoja, niin voishan se häpyliitos siitäkin ärtyä? Mut mulla siis se kipupiste on tuossa ihan keskellä ja tosi alhaalla, eli siinä häpyliitoksessa. Se on kipeä ihan sormella painaessakin, tuli huomattua kun mittasivat neuvolassa sf-mittaa o_O En osaa kuvailla sitä kipua, ehkä sellasta viiltävää/kiristävää. Yleensä ihan kestettävissä, mut on joidenki lenkkien jälkeen ollut sitäkin, ettei esim. sohvalta noustessa meinaa pystyä ottamaan yhtäkään askelta.. Mut siitä se 'vetreytyy' tosi äkkiä kun vaan liikkeelle lähtee.

Mut siis pikkuvaiva kyseessä. Näin ainaki haluan ajatella. Tässä kuitenki on mennyt kaikki muu niin hyvin, ettei auta näistä normikivuista paljon valittaa :)

..nyt on vaan 'pakko' valittaa siitä, että mulla on TAAS flunssa! Kolmas kerta tänä keväänä! Nyt kun tuo nukkuminen on muutenki tosi katkonaista ja vaikeaa, niin tää flunssa ei kyllä varsinaisesti helpota sitä enää yhtään.. Nytkin siirryin aamuyöstä sohvalle, että saan itteni pystympään asentoon. Huoh :(

Sen liikehälytysultran jälkeen oli pari päivää vielä aika hiljaista, mut sitte alkoi äksöni tuolla mahassa! Pari päivää molemmat vauvat liikkui ihan hurjan aktiivisesti!! Tuo hiljainen B:kin löysi uuden paikan potkia tuolta jostain ihan kyljestä, ja kyllä niissä potkuissa ihan voimaa oli! Kuten Meropekin sanoi, ihanaa seurata sitä touhua. :love: Nuo pari päivää tuijottelin mahaa aina tilaisuuden tullen ja ihastelin sitä liikehdintää.. Nyt on taas tasaisen rauhallista menoa.

Mut 'hyvä' kuulla, et muillakin kaksosodottajilla on ollut samaa ongelmaa. Onhan se tietty jo ilman häiritseviä istukoitakin vaikea olla varma siitä, kumman liikkeitä tuntee. Mietin itsekin jo, että enhän tosiaan voi tietää vaikka molemmat ois tuolla poikittain ja sen takia potkuja tuntuu vain toisella puolella mahaa! No siitä ei ultran perusteella kyllä ollut kyse, mut en voi tietää mikä tilanne on esim. nyt. Nopeestihan (ja huomaamamattomastihan) nuo tuolla kääntyilee :)

Raida kyseli niistä avustuksista. Me otettiin myös kaks äitiyspakkausta ja yksi raha. En malta odottaaaaaa!! :)
Ja työmotivaatio täälläkin jotenki ihan hukassa edelleen. Mulla alkaa kesäloma vasta heinäkuun alkupuolella, otin sen siihen äitiysloman alle. Eihän siihenkään toki oo enää ku vajaa 2kk, mutku ei jaksaisi :LOL:

Hienoa Merope, että kaikki veriarvot oli ookoo!! (y) Eipä tartte ottaa riesakseen enää mitään raskausdiabetesta.. Näiden raskausvaivojen lisäksi :D Pelkään, etten itse tuu olemaan ihan noin onnekas. Mut se selviää kuukauden päästä!

Eliza Day: Oot jo noin pitkällä! Vau! :)(y) Toi ois se tavoite mullakin, et pääsis sinne yli rv30 ilman mitään ongelmia/uhkia. Jotenki sitä kokisi (ehkä) sitten olevansa turvallisemmilla vesillä. Mut tosi ihanaa, ja nauti nyt lomastasi kun se vihdoin alkoi!

Tilulilu 24+2
 

Yhteistyössä