*** 3-kymppiset ensikertalaiset, vol.9 ***

LilyAlice Voi kuinka ihanan upea juttu! :heart: ONNEA PLUSSASTA! :heart:

Tervetuloa taas kaikille uusille :flower: Loistavaa, että porukka kasvaa.
Hetkellisesti siis... Ja toivon mukaan tää ketju on pian tyhjää täys! :D

Täällä menossa jo kp 7/30 ja Zumenoneja popsittu
yhtä monta päivää.. =)
Perjantaina olisi ultra ja PAS viimeistään ensi vkon keskiviikkona, jos vaan pallero sulatuksesta selviää.
Tää on tosiaan jo kertaalleen sulatettu ja siina ekassa sulatuksessa tuhoutui käyttökelvottomaksi, kunnes sitten päätti skarpata ja alkoi jakaantumaan uudestaan =)
Ja skarppasikin sitten niin hyvin, että meni takaisin pakkaseen huomattavasti parempi laatuisena, kuin ekalla kerralla :D
Saa nähdä, kuin "sissin" käy.
Lääkäri oli sitä mieltä, että hyvät mahikset selvitä, mutta mä en sitä usko ennenkuin se siirtopäivä koittaa..

Nyt skarpataan naiset mekin ja sovitaan, että eilinen oli viimeinen vauvaton isänpäivä, joka ikisen kuumeilijan kotona! :D

Plussa hirmumyrsky pyyhkäisköön kumoon meidät kaikki! :heart:

Ihanaa viikkoa upeat ladyt :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: LilyAlice
Säihkiss: Suositteliko akupunktiohoitaja sulle tiettyä ruokavaliota, jotta raskaus alkaisi helpommin vai yleisesti sen takia, että se olisi terveellisempää?

Sofila: Itsekin olen miettinyt, pitäisikö liikuntaa jotenkin rajoittaa, kun yrittää raskautta. Jossain on lukenut, että liian raskasta liikuntaa ei saisi harrastaa ja toisaalta jossain on lukenut, että vain sellainen liikunta, jossa pyritään laihduttamaan on huonoksi. Toisaalta liikunta kuitenkin vähentää stressiä, joten senhän pitäisi olla hyväksi. Voiko liian raskas liikunta sitten jopa estää ovulaation?

Onko jollain muulla jotain tietoa, minkälaista liikuntaa ei saisi harrastaa, kun yrittää raskautua? Ja Sofila: Minuakin on jo pari kuukautta masentanut menkkojen alkamisen jälkeen, vaikka järki sanookin, ettei vielä tässä vaiheessa pidä menettää toivoaan, niin aina se tuntuu yhtä masentavalta. Murehduttaa, jos en saakaan koskaan omaa lasta. Nyt on taas kuitenkin noustu suosta ylemmälle puolelle ja innolla kohti uutta yritystä. Taas on sellainen mieliala, että tässä kuussa se onnistuu. =)

Lilyalicelle: Paljon onnea plussasta!!! :hug: Ihanaa kuulla hyviä uutisia.

Periferia: Meilläkin tulee anopilta ja jopa appiukoltakin kaikenlaista vihjailua. Omat vanhemmat eivät onneksi viitsi vihjailla, vaikka tiedän äitini puhuneen siskoni kanssa siitä, saanko minä koskaan lapsia. Äiti-rukka on jo murehtinut, että jään lapsettomaksi, kun olen jo niin vanha. Äidille, kuten ei muillekaan vanhemmille, olla kerrottu ollenkaan vauvantekotalkoista.

Nyt on hankittuna ekat ovistestit ja huomenna alkaa tikuttelu. Voi kyllä olla ihan liian aikaista, koska ovislimoista ei tällä hetkellä ole tietoakaan. Nyt on kuitenkin meneillään ihan varmasti se kierto, jolloin raskaudun :D Hyvin sitä pystyy uskottelemaan itselleen jokaikinen kuukausi.
 
  • Tykkää
Reactions: LilyAlice
Kaisla78, pakko on kysyä että missä päin asut kun noin hurjan pitkät jonot on ja varsinkin tuo naimisissaoloehto kuulosti kovin kummalliselta..?

Dazzler, nyt vaan täyttä höyryä kohti onnistunutta PASsia! Täällä on peukut ja varpaat pystyssä teidän puolesta :heart:

Kerttuli82, nuo ruokavaliomuutokset oli ihan mun oma päätös eli niihin ei vielä ollut mitään virallista ohjeistusta. Mitä nyt olen koulutuksen ja mielenkiinnon vuoksi asioita opiskellut. Eli oikeastaan ihan vatsan hyvinvoinnin kannalta jätin valkoiset jauhot pois ja vedenjuontia olen lisännyt kun olen ollut varma että olen liian kuiva.

Ja tosiaan siitä päästäänkin siihen, miksi vielä piti tulla teille kuulumisia kertomaan. Eli kävin siellä akupunktiossa. Kyseessä on pitkän linjan akupunktiohoitaja ja oli se aika jännä kokemus. Kyseli kaikenlaista, katsoi kielen ja sitten alkoi luetella oireita, joita arvelee mulla olevan ja ei voinut kuin myöntävästi vastata kaikkeen. Aika samaa kuin muistelen LilyAlicen kertoneen omasta tilanteestaan, eli keho on kylmä ja kuiva ja mun tilanteessa vielä hyvin vähäverinen. Antoi muutamia vinkkejä ruokavalioon mutta oli kyllä perusjuttuihin tyytyväinen kun kerroin miten olen nyt syönyt ja juonut. Kaikkein oudoin tilanne oli, kun hän palpoi pulssia ranteesta ja kysyi, olenko ihan varma, että raskaustesti näytti oikein. Olin siis kertonut jo hänelle että tein negatiivisen testin ja kuukautiset on vähän myöhässä. Pyysi itseänikin kokeilemaan ja pulssi tosiaan tuntui niin, että pinnalla tuntui ohut syke ja syvemmällä ikään kuin toinen, vahvempi. Tämä kuulemma saattaa tarkoittaa raskautta mutta siis en todellakaan jaksa uskoa että tässä tapauksessa niin olisi :) Lopuksi makasin neulat alavatsalla ja nilkoissa ja olo oli vähintäänkin rentoutunut sen jälkeen. Kaikenkaikkiaan jäi tosi hyvä fiilis, sain hyviä juttuja korjattavaksi elämäntavoissa ja ensi kuussa otetaan seuraava hoito, olettaen että se raskaustesti tänä aamuna näytti oikein enkä ole raskaana...
 
  • Tykkää
Reactions: LilyAlice
Nyt on menossa kp14 ja ovistikuttelu on näyttänyt seuraavaa: kp10 täyttä negaa, kp13 plussaviivaa, kp14 täyttä negaviivaa iltapäivällä. kp14 aamulla en tikuttanut. Pupuiltu on kp 12,13 ja 14. Eli ilmeisimmin olemme yrittäneet kaikin mahdollisin tavoin, mitä oletetun oviksen ympärillä voi yrittää. Tosin kp11 ovistuloksesta ei ole tietoa, kun en tullut tikutelleeksi, eikä edes tuolloin pupuiltu. Ei pupuiltu myöskään kp10. En tikuttanut myöskään kp12, vaikka pupuiltiinkin.

Olenkohan ymmärtänyt ovistikun periaatteen oikein eli onko se ovis aina plussatuloksen jälkeen 12-24h kuluessa vasta? Eli saattoiko ovis olla mulla vasta tänäänkin kp14, vaikka tikku näytti jo selvää negaa iltapäivällä? Eilen näytti plussaa vielä illalla.

Saapa nyt nähdä, kuinka käy. Eilen kun tikutin klo 16 aikaan yhden ovisplussan (tikutin eilen 2 krt, klo 16 ja klo 20-21 ja näytti ovisplussaa) ajattelin tänään, että nyt ovis karkaa käsistä jos emme pupuile tänäänkin ennen klo 16 vielä kerta yritystä, onneksi mies oli kotona ja sain miehen pupuilutuulelle vielä kerran oletettuun ovisaikaan juuri ennen neljää:D Saapa nähdä miten käy, ainakaan yritystä ei puutu, voin sanoa=). En kyllä uskalla edes toivoo mitään, ettei taas pety liikaa. Jää nähtäväksi miten käy.

menipäs tämä kierto nyt tieteelliseksi:LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos ihanat Muruset onnitteluista! on edelleen ihan uskomaton olo. Koko illan puristin sitä digitestiä kädessä ja tuijotin sitä epäuskoisena. Apteekin oma on kyllä huipputesti! Sain jo dpo 9 siihen haamun ja eilen illalla oli niin vahva haamu, että uskalsin tehdä digin. Voi vitsi, kai sitä voi plussanneisiin laittaa, oli taas aamulla viiva vähän vahvempi.. ja jos ei sitten pysy matkassa niin ei pysy. Eli 10.11.2013 päiväksi :heart:

Säihkiss ihan mahtavaa sun käynti! Ei ne oo turhia naisia nuo aku-immeiset, pitäskö sun pistää testaten :) ja kyllä se vaan tuo verenkierto on yks juttu mikä mulla ainakin mätti, verta kun ei saa lisää kuin ruoasta ja jos syö väärin niin se olikin siinä. Ja sitten ne maitotuotteet, kun jätin rahkat yms proteiini-maito-jutut pois, niin oikein itekin tajus miten sitä limaa on kertynytkin - kaveri sai maitotuote-kiellon ihan tavan lääkäriltä, että sai flunssakierteen pois. Mulla on ennen ollut tosi huono vastustuskyky, ja nyt en oo koko syksynä sairastanut päivääkään! Toki piimä ja muut hapanmaitotuotteet on sitten taas ihan ok. Kyllä se vaan pätee, että "syö itsesi terveeksi". Saitko oikein konkreettisia ruoka-ohjeita? Mulla on toiminut todella hyvin se hirssipuuro + marjat aamulla, ja sitten sosekeittoa suositteli kans, porkkana esim lisää verenkiertoa, löysin Jalostajalta ihan huippua luomu-juuressosekeittoa, sitä tässä on nyt useampi viikko lusikoitu :heart:

Dazzler ihanaa että passi jo lähestyy! Vitsi, tuo teidän pakkasessa odotteleva bebe kuullostaa aikamoiselta taistelijalta :heart: sellaisia me täällä tarvitaankin! Kaikki kiittimet on ristissä teidän puolesta :heart:

Apua, mä soitin polille ja varasin ar-ultran, 4.12,hui. Miettikää, sain soittaa sinne sellasella asialla, ihan älytöntä. Lugeja jatkan sinne saakka, eli sit ois jo kaheksannella viikolla... Kun vaan pysyis nyt matkassa sinne saakka :heart::heart::heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Miminda
Babygreen: Mä olen tullut siihen tulokseen tuosta tikuttelusta ja ovulaatiosta, että kun sitä ovulaatiota väijyy ja odottelee, niin siitä ekasta plussauksesta katsotaan se n.12-24h. Joku kokeneempi korjatkoon jo olen väärässä :)...
Mulla oli ovulaatio viikonloppuna ja talletuksia tuli tehtyä ennen plussausta ja plussauksen aikaan. Nyt pitäis sit pystyä rennosti oottelemaan parisen viikkoa. :whistle:

Kiva kun täälläkin on tullut plussauksia (tuolla km:n jälkeisten pinossa on puhaltanut oikein kunnon plussapuhuri. Jospa se siirtyisi tännekin). Onnea kovasti matkaan kaikille plussanneille. :heart: Kesävauvoja! :)
 
Viimeksi muokattu:
Miminda Juu, kyllä se on kai jotenkin tuo 12-24h. Oiskohan sitten juuri tuosta ekasta tikutusplussasta, eli yhtä voimakkaasta-/voimakkaammasta viivasta, kuin kontrolliviiva.

Googlailin pikkuisen tänään lisää ja luin, että munasolu ois kai hedelmöittymiskykyinen vain sen n. 12-24h. Onkohan tuo 12-24h tuosta dpo0/Oviksesta eteenpäin vaiko dpo -1:stä laskettuna eteenpäin? Selventäkää toki asiasta tietoiset. Käsitin myös, että se ovistikkuplussa ei ilmeisesti oliskaan se ovis vaan dpo -1 ja seuraava päivä ois vasta se dpo0/Ovis ja sitä seuraava ois dpo1. Eli jos tikuttaa vaikka kp13 plussaa ovistikulla, niin onko se ovis kp14? Mietin myös, että tavallaan se ovis vois olla varmaan myös jo kp13, jos ei ole varma kellonajasta, jolloin se plussa oli saman vuorokauden aikana ekaa kertaa? Esim. jos ovisplussaa kp13 ainoastaan vasta klo16, ei voi tietää oliko se ovis jo ollut eka kertaa kp13 aamulla vaikka klo 7, kun ei silloin testaillut mitään. Ajattelenkohan jotenkin sekavasti:LOL: Kumminkin päättelin tänään, että ehkä varmin ois heilutella peittoja päivä ennen ovista ja ovisplussana dpo -1 ja oviksena dpo0 ja mahdollisesti vielä dpo1. Vaikka ilmeisesti dpo1 ois jo turhaa kai? Pähkäilin, että tavallaanhan tuo ovis dpo0 saattaisi tapahtua jo saman vuorokaudenkin aikana, kuin dpo-1, jos ovulaatio on lyhyt. Onko se dpo0/Ovis muuten jo kokonaan ohi, jos tikku näyttää täysin viivatonta negaa? Esim. tuossa mun tapauksessa kp13 plussaa (dpo -1?) ja kp14 pitäisi olla mun järjenjuoksun mukaan dpo0/Ovis, mutta silti jo iltapäivällä ovistikku näytti puhasta negaa. Miten tämä pitäisi tulkita, jos joku osaa kertoo? Pitäisko tuosta iltapäivän kp14 negasta päätellä, että mun dpo -1 alkoi jo tosi aikaiseen edellisenä aamuna ja siksi oli jo ns. ovisiltapäivänä negaa? Ajattelin, että tuolla tavalla oviksen ei pitäisi mennä suuremmalla todennäköisyydellä ohi, jos heiluttelee peittoja kaikkina oviksen ympärillä olevina päivinä. Itse en nimittäin yhtään luota, että tapahtuuko ovis edes ollenkaan, vaikka tikku näyttäisi plussaa. Saati, että kuinka pitkään munasolu säilyy juuri itsellä hedelmöittymiskykyisenä. Voihan se olla mitä vaan 1-24h välillä? Saati, että mihin kellonaikaan se plussa tikkuun edes tuli ekaa kertaa.Eihän se tikku käsittääkseni kerro, että tapahtuiko se ovis edes oikeasti ollenkaan. Tikku käsittääkseni kertoo vain, että ovikselle ois parhaimmat edellytykset tapahtuu.

Tuntuu, että menen kohta itsekin entistä enemmän sekaisin tästä:LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tänään töissä jotenkin paha mieli:(. Kahvitauolla 60v ja 50v työkaverinaiset puhuivat joistain tuntemistaan ihmisistä ja lapsista. Toinen naisista totesi, kuinka joku hänen tuntemansa lapsen isä oli 40, kun vauva oli 2v, ja totesi siihen miehen olevan liian vanha isä tms. pienelle vauvalle. Kiva, kun mun mies on just ensi vuonna 40v. Sitten toinen naisista totesi, että hänen mielestään lapset pitäisi kyllä tehdä viimeistään 30-vuotiaana. Silloin kuulemma jaksaakin paremmin vauvan kanssa, sanoi. Itselläni on kyllä vieläkin paha mieli kuulemastani keskustelusta:(. Eihän kaikki edes ole tavanneet alle kolmekymppisenä sopivaa kumppania, saati elämäntilanne ei välttämättä ole muutenkaan kaikilla lapsenteolle sopiva alle kolmekymppisenä. Omasta mielestäni jaksaisin aivan hyvin nyt vauvan kanssa ja mielestäni mieheni ja minä emme ole yhtään liian vanhoja vanhemmiksi yli kolmekymppisinä. Olin kyllä aika hiljaa koko keskustelun ajan, kun ei vauvahaaveeni kellekään ulkopuliselle edes kuuluisi muutenkaan.
 
Babygreen, olipa aika ajattelematon keskustelu. Ei kannata tuollaisista mieltään pahoittaa. Vaikka ymmärrän kyllä, että tuollaiset keskustelut satuttaa. Näitähän aina kuulee, lapset pitää tehdä nuorena (juu varsinkin tehdä) tai jos ei tule lapsia niin sitten on tarkoitettu ettette saa omia (no sepä olikin kiva kuulla) tai sitten nämä kyllä sinäkin ymmärrät elämästä jotain kun saat lapsia (tekisi mieli sanoa, että sinäkin ymmärtäisit jotain jos et olisi heti niitä lapsia saanut) tai Ettekö te nyt yhtä lasta saa aikaiseksi, pitäisikö minun lainata ukkoani, minä kun tulen raskaaksi jo siitä kun pestään kalsarit samassa koneessa (no lähetäpäs ukkosi illalla käymään, pane pari munasolua varuilta mukaan).
Jos minä tulisin vaikka seuraavasta kierrosta raskaaksi, olisi minun mieheni 46v kun vauva syntyisi. En ajattele, että hän on vanha. Uskon, että hän osaisi kasvattaa lastaan oman elämänkokemuksensa perusteella paremmin kuin parikymppinen. Oma isäni on ollut hieman vajaa viisikymmentä kun minä synnyin, enkä ole mitään ongelmaa asiassa nähnyt. Ne ongelmat on niillä, ketkä sen ongelmaksi näkee. Puhettahan maailmaan mahtuu, pitää vain opetella sulkemaan korvansa ja ajatella itsensä noiden ajattelemattomien ihmisten yläpuolelle.
Toivottavasti mielipaha jo helpottaa :)
 
Iitukka81 kiitos myötätunnosta:hug:. Sen keskustelun ajan olin kyllä hyvinkin hiljaa ja koitin olla loukkaantumatta. Työhuoneessani yksin kumminkin huomasin lähestulkoon pidätteleväni kyynelien valumista ja jotenkin sain skarpattua. Jopa käytävässä huomasin koittavani pitää tekohymyä, kun tuntui niin pahalta. Täytyy kumminkin koittaa jättää jotenkin nuo loukkaavat kommentit omaan arvoonsa ja koittaa olla välittämättä. Jos vaikka vauvatuuletkin alkais tähän ketjuun puhaltamaan pian urakalla, kun jo yksi plussa saatiinkin tässä kuussa LilyAlicellekin:heart:
 
Babygreen, edellisessä työpaikassa oli juuri tuollaista. Sitä tunsi itsensä välillä niin toisen luokan kansalaiseksi, kun ei ollut lapsia. Monessa asiassa vedottiin siihen, että ethän sinä mitään ymmärrä kun et ole äiti. Ja tietysti ne kaikki miljoonat kahvipöytäkeskustelut synnytyksistä ja muista vauvajutuista. Niistä riitti keskustelua vaikka vanhempien työkavereitten lapset olivat minun ikäisiä. Siinäpä sitten yritti lusikoida ruokansa äkkiä suuhun ja lähteä jatkamaan töitä. Onneksi tässä uudessa työpaikassa on muitakin lapsettomia, ja pöytäkeskustelut pyörivät vähän muissakin aiheissa.
Tosiaan, jospa nyt täälläkin alkaisi plussatuulet lennellä meille kaikille :) Saadaan omat kahvipöytäkeskustelut aikaan ;)
 
Babygreen: Mä oon ajatellut niin että kun sitä ovista alkaa odotella, ja tikuttelee päivittäin (tai vaikka kaks kertaa päivässä, niin kuin eräät...), niin sit kun bongaa selkeän plussan, niin ovulaatio tapahtuu siitä sit 12-24h kuluessa. Eli silloin on se LH-hormonin huippu, joka aiheuttaa ovulaation. Selkeän plussan jälkeen pitäisi kait lopettaa tikutteleminen, ettei sekoa laskuissa :D

Mutta jos pupuilee silloin kun saa selkeän ovisplussan, niin silloin ne siittiöt on jo valmiina odottelemassa munasolua. Siittiöt kun tosiaan voi elellä siellä mestoilla vissiin jopa viiskin vuorokautta. Eli kun tulee plussa, niin se on oletetusti dpo -1 (koska ovulaatio on vasta tulossa), sit seuraava vuorokausi on oletetusti dpo 0, ja sen jälkeen päivät onkin sit "days past ovulation".
Mutta eihän se ovulaatio mitään kalenteria kyttää, eikä voi olla aina ihan varma että onnistuiko bongaamaan ihan just sen hormonihuipun, niin noi dpo-päiväthän on suunnilleen oikeita.

Mä luulen että monet "kahvipöytäkeskustelut" jotka ikävästi sörkkii lapsettomuutta/lasten hankintaa tms. on monesti ihan vaan ajattelemattomuutta ja tietämättömyyttä. Ikäviä silti :/...Ties mitä sammakoita sitä on itse päästellyt suustaan :headwall:
 
Miminda Juu, nyt mä luulen, että ymmärsin tuon ovisjutun:). Mietin kumminkin tuota, että jos selvän tikkuplussan jälkeen pitäisi lopettaa tikutus, niin eikö siitä selvästä plussan jälkeisestä negatikusta näkis sen, että se ovis ois jo ohi, vai näkeekö?

Mittasin myös ma illalla lämmön ja oli 36,8. Normaali on mulla 36,4. Tuonkin mukaan ovis ois jo ollut.

Ilmeisesti mulla oli siis seuraavaa tässä kierrossa:
kp12-13 dpo -1 (kp13 klo16plussa ja klo20-21plussa) 4-5h eli ois voinut olla plussa jo ennenkin, kun en testannut. Esim. mahd. plussa jo kp12 illalla tai yöllä ehkäpä.
kp13-14 dpo 0 Ovis (kp14 nega klo 15.30) Eli ovis ois ollut ennen klo 15.30 su-ma. Ties vaikka olis ollut su-ma välisenä yönä ovis, kun tätä pohtii:LOL:
kp14-15 dpo 1
Eli nyt kun on kp15 ois joko dpo 1 tai 2.
 
Viimeksi muokattu:
Babygreen: Mä oon käsittänyt sen plussan jälkeisen negan siten, että se ovulaatio saattaa vielä olla päällä, mutta se irroittautumishormoni on jo lakannut. Eli se tikkujen mittaama LH-hormoni on kuitenkin vähän eri asia kuin itse ovulaatio, mutta ajallisesti ei ole suurta heittoa hormonipiikin ja ovulaation välillä. Toisillahan vissiin se ovisplussa kestää kauemmin aikaa kuin toisilla ja riippuu just siitä hormonin määrästä.
On tää vaa tieteelliseks menny tääkin touhu :D
 
Babygreen: Itse olen myös joutunut kuuntelemaan sellaisia keskusteluja, että 30-vuotias on jo liian vanha äidiksi. Eräskin työkaveri kummasteli, miten 50-vuotiaalla voi olla vasta 20-vuotias lapsi, koska eihän sen ikäisenä (30-vuotiaana) enää lapsia tehdä. Nuo ovat ikäviä keskusteluja mutta ne voi hyvin jättää omaan arvoonsa. Jos joku on voinut tehdä lapsensa jo 20-vuotiaana, niin onnea heille, mutta yhtälailla lapsia on oikeus tehdä vasta 30- tai 40-vuotiaana tai ihan niin kauan kuin vain oma kroppa apukeinoineen siihen mahdollisuuden suo.

Eilen pamahtivat ovistestit postilaatikkoon ja illalla aloitin testailun. David-merkkisten testien mukaan paras testailuaika on kello 10-20 välisenä aikana. Ihmettelen, miksi ei aamulla. Eikö se virtsa ole silloin väkevimmillään. Tietääkö joku, näkyykö noilla Davidin testeillä ovulaatio ollenkaan aamulla? Itse testailisin mieluummin jo aamulla kuudelta, kun herään. Nyt on kp 13 ja testissä näkyi aamulla vain hailakka viiva, kuten illallakin. Tarkoittaa varmaan sitä, että tässä kuussa kierto on pidempi kuin 28 päivää. Olen kyllä stressanutkin töissä ja tämän lapsenteon osalta niin paljon, ettei mikään ihme, jos kierto on pidempi.
 
Miminda Nii, siitä en tiedä, että onko ovis vielä päällä plussatikun jälkeisen ekan negatikun aikaan, mut siks oikeestaan pupuilinkin silloinkin, et 'varmuuden vuoksikin'.

Kerttuli82 Juu tosi ikäviä tuommoiset keskustelut on, varsinkin kun itse juuri esikoista yrittämässä yli kolmekymppisenä. Nykyäänhän kolmekymppisenä lapsen hankinnan pitäisi muutenkin olla aika yleistäkin. Ennen oli ennen ja kaikki ei tunnu sitä ilmeisesti tajuavan.

Tänään töissä jatkuivat jälleen kahvipöydän lapsikeskustelut. Olin taas hiljaisena. Tänään sentään ihan positiiviset keskustelut päiväkotijutuista kahden pienen lapsen äidin toimesta. Mut eipä siinä paljon voi osallistua, kun ei itse asiaan olisi mitään sanottavaa ja sitten ihmiset saattais arvaa, että yritän raskautuu. Sitä kun en halua kertoa varsinkaan töissä ennen, kuin raskaus ois alkanut ja ois jo pidemmällä.

Mä oon myös ymmärtänyt, että ovistestiä ei pitäis tehdä ihan aamuvirtsasta. Googlasin ja raskauskeijun sivulla luki:

'Miksi ovulaatiotestin tekoa suositellaan tehtäväksi klo 10-20?
Voiko aamuvirtsasta tehdä testin luotettavasti?


Syy tuohon minkä vuoksi valmistaja on suositellut testin tekemistä muusta kuin aamuvirtsasta on seuraava:

Nukkumisen aikana virtsaa kerääntyy virtsarakkoon useiden tuntien ajan (usein 7-12h). Hormoni, joka on tänä aikana erittynyt virtsaasi on yön aikana laimentunut rakossa olevan muun virtsan takia. Tällöin testaus ei anna aina luotettavaa tulosta jos teet testin ensimmäisestä aamuvirtsasta. Raskaustesteissä asia on tietysti päinvastainen jolloin raskaushormionia on yön aikana kerääntynyt koko ajan vain enemmän ja testi näyttää voimakkaampaa plussaa aamuvirtsasta johon on kerääntynyt enemmän hCG hormoonia.

Tärkein seikka kuitenkin on se että teet testin aina samaan aikaan päivästä/iltapäivästä. Paras aika testin teolle on aamupäivä. Paras tapa olisi tehdä aamutoimet normaalisti ja juoda virtsaneritystä kiihdyttävää ainetta kuten kahvia tms, odottaa muutama tunti ja tehdä testi seuraavalla vessareissulla. Tällöin testi on täysin luotettava. Ovulaatiotestejä joita kannattaa tehdä luotettavasti aamuvirtsasta ei ole ihmisen fysiologisista syistä'.

Oon lukenut, että oviksen jälkeen menkkojen pitäisi alkaa 12-16 päivää myöhemmin, eli dpo 12-16. Mulla ovistesti oli plussalla viime kierrossa vasta kp24 ja menkat alkoivat kun kierto oli 34päivää. Mulla olis sitten ilmeisesti luteaalivaihe viime kierrossa vain 9-10 päivää, eli jopa vähemmän. Jostain googailin myös, että jos luteaalivaihe ois alle 12 päivää se saattais just estää raskautumisen. Ilmeisesti sen kiinnittymisen estää. Oon miettinyt, että sekin ois saattanut olla syy, miksi viime kierrossa ei onnistanut. Toinen syy vois olla vaan, et ovis ois mennytkin ohi.

Mulla nyt kp16.....28-34....yk4.....dpo 2-3.
 
Viimeksi muokattu:
Keskiviikkoa naiset! :)

Kirjoittelen tänne taas pienen hiljaiselon jälkeen. Ensimmäisenä: onnittelut LilyAlice! Aivan mahtavaa! Ei voi olla hymyilemättä leveästi puolestanne. Voin vain kuvitella mikä on nyt fiilikset!! :)

Periferia: Täällä sama homma, että kuukautisten aikaan yritän parhaani mukaan jättää vauva asiat mielestä ja keskittyä muihin asioihin. Kun taas kierron puolessa välissä, ovulaatiota jallittaessa (nyt!!) on ajatukset ja intressit vakaasti itse asiassa..

Sama tilanne on myös sen suhteen, kun sukulaiset yrittävät kauniisti vihjailla vauvanTEOSTA. Oon jo monta kertaa miettinyt mieleni syövereissä, että milloinhan päästän suustani, että yritetty on jo yli vuosi, mutta kun ei niitä tekemällä tehdä.. Tiedän, ettei kukaan sitä utelua ja vihjailua pahalla tarkoita, mutta kyllä se minullakin aina syvältä riipaisee..

Dazzler: Mielenkiinnolla odotan miten teidän PAS onnistuu. Tuhannesti onnea ja nyt täysi usko siihen, että sieltä semmonen sissi on nyt tuloillaan, että oksat pois! :)

Babygreen: meillä on aikalailla sama kierto ja ollaan nyt samoihin aikoihin painimassa ovulaatiotestien kanssa. Positiivisessa mielessä naureskelin täällä kirjoituksillesi kun tuntuu, että samoja ajatuksia päässä pyörii.

ON: Meille tuli nyt viime viikolla sitten kutsu ensimäiselle käynnille julkiselle puolelle naisten poliklinikalle lapsettomuustutkimuksiin. Aika on jo alle 2 viikon päästä! Oon ihan yllättynyt, että aika tuli näin pian. Hyvillä fiiliksilla ollaan miehen kanssa lähdössä tutkittaviksi. :rolleyes:

Viime kuukautisten mentyä ihmeelliseksi (7pv tuhru, 2 pv vuoto, 2 pv tuhru) oon tehnyt normaalia useamman ovulaatiotestin kun en oikein enään tiennyt mistä tuota kuukautisten alkamista tulisi laskea. Maanantaina sitten iloksi testiin tuli oikein vahva plussa. Ja vaikka testejä ei olisikaan ollaan päästy miehen kanssa taas mukavasti tuohon pupuilun oikean tarkoituksen ytimeen. Eli ei vaan tuijoteta ovulaatiota, vaan nautitaan ihan normaalista kahden ihmisen aktiivisesta elämästä.

Mutta nyt poistun taka vasemmalle ja lähden liikkumaan! Kävin eilen taas pienen tauon jälkeen kuntosalilla ja kyllä siitä vaan niin mahtava olo tulee, että tätä lisää. Huomasin sen, että jos jää miettimään että pitäiskö lähteä, niin kannattaa siinä vaiheessa laittaa heti korviin soimaan kunnon menomusa, joka ainakin mulla saa fiiliksen nousemaan, jolloin ei voi jäädä löhöämään!

Ihanaa keskiviikkoa!! Enää muutama päivä viikonloppuun! :D
 
Viimeksi muokattu:
Yritys10 Oonkin seurannut, että meillä on samoissa kohdissa kierto suunnilleen:whistle:. Jännä, et oviksetkin on meillä päivän heitoilla suunnilleen samaan aikaan, eli ei ihme, että samat ajatukset pyörii päässä:D. Mä yritän nyt jotenkin rauhoittuu, kun oviskin meni ja pupuiltiinkin oikeisiin aikoihin, eli on yritetty ainakin. Tiukkaa kyllä tekee kun jänskää ja laskee kalenterin kanssa dpo päivii kokoajan. No jospa tämä jotenkin pikkuhiljaa laantus, heheh.
 
Mullakin pitäisi olla ovis nyt lähipäivinä. Eli aika samoissa aikatauluissa ollaan. Kiva niin.
Te jotka tikuttelette ovista, niin oletteko tehneet oviskipu bongailuja? Eli missä vaiheessa nuo oviskivut tulee? Mulla on aika selkeet oviskivut, mutta en tiiä onko se sitä muniksen kasvamista vai irtoamista. Että milloin sitä pitäisi pupuilla kipuihin nähden?Eipä hirveästi kärsi edes sänkypuuhia ajatella kun on kipeä maha.Jotenkin olen itse ajatellut, että ovis tapahtuu kipupäivän jälkeen, eli silloin tuo voisi olla niitä kasvukipuja.
 
Hei ystäväiset!

Tää päivittäjä on ollut taas tän viikon kaikkialla muualla paitsi koneen ääressä ja nytkin maailmalla pelkän padin varassa... Olisko joku ihana immeinen täällä joka jaksais päivitellä listaa mun puolesta nyt loppuviikosta? Täälläkin menossa jo kp 3 ja yk 13 lähti siis käyntiin. Ei oikeastaan tuntunut menkkojen alku edes erityisen pahalta, ei vaan ollut näköjään meidän vauvan tarkoitus syntyä vielä ensi heinäkuussa :)

Positiivista mieltä, iloa ja valoa kaikille marraskuun pimeyteen!
 
Heipparallaa!
Mä en oikein ainakaan uskalla päivittää näin uutena listaa, mutta äkkiseltään kelatessa,listaan voisi lisätä vielä Iitukka81 ja LilyAlicen plussa 10.11.2013 yk14.

Mites nämä, kun kp noin pitkällä?
Kukkaislapsi.........35v..........kp 46/n. 34..................yk 4
Ankkurinappi.......30v...........kp 47/33.....................yk 6
M11su...............35v...........kp 57/26-31................yv 2

Säihkisshän ilmoitti siirtyneensä jo yk13.

Ehkä joku päivityksessä kokeneempi päivittäisi:)
 
Heippa taas.
Näyttää olevan moni parhaillaan ovis-vaiheessa. Ehkä muutaman viikon päästä meillä on täällä plussauutisia niin maan kerpeleesti! :rolleyes:

Iitukka81: Mulla on ollut oviskivut aika kovia. Alkavat pikkuhiljaa lisääntyä noin pari päivää ennen ovisplussaa ja ovat plussapäivänä sen verran kovat, ettei kyllä ainakaan huomaamatta jää. Kipu on sellaista kuin olisi ilmakupla jossain suolistossa. Juoksulenkille ei pysty mennä, kun tärinä sattuu kamalasti ja yskiessä/nauraessa pistää ihan hulluna. Kivut kestävät yhteensä ehkä neljä päivää, katoavat pari päivää plussan jälkeen. En osaa sanoa, mistä kivut suoraan johtuvat. Vaikuttavat kuitenkin vähän siltä, kuin munarakkula siellä kipuilisi ennen poksahtamistaan. Oviskipujen jälkeen sitten alkavat (onneksi kevyet) keltarauhasnipistelyt, jeejee!

ON: Täällä ovisplussa tuli toissapäivänä ja sen mukaisesti on "toimittu". Olen kovin iloinen, että ovis tuli jo nyt: Näyttää kierto lyhenevän 35 päivään, mikä on erittäin bueno juttu! Oma hormonitoiminta vaan tasoittuu kierto kierrolta. :) Sain myös loput hormoniverikokeiden tulokset, olivat täysin normaaleja. Seuraavaksi olisi edessä spermatutkimukset, ja aika olisi varattuna ensikäynnille yksityiselle lapsettomuusklinikalle, mutta jotenkin kuitenkin tuntuu, että pitäisikö vielä odottaa kuitenkin hetki. Kuudes varsinainen yrityskierto kuitenkin vasta menossa. Ei ole kuitenkaan ihan ilmaisia nuo tutkimukset, mutta ainakin sitten tietäisi että kannattaako luomusti yrittää kauan... Kovaa pähkäilyä!

Yritys10: Miten nopeasti saitte ajan tutkimuksiin julkiselta puolelta? Yksityisellä pelkkä ensikäynti on sen pari sataa euroa, ihan törkeen kallista!
 
Viimeksi muokattu:
Periferia En mä ole ollut vielä julkisella puolella missään tutkimuksissa. Työterveyshuollosta vain sanottiin, että julkisella jonot ois 2kk ihan gynellekin täällä lapissa. En ole edes koittanut vielä saada mitään aikaa. Työterveydessä siis kysyin asiaa ihan muun asian hoidon yhteydessä.

Jotain vatsanippailua ollut muutama päivä, mutta koitan ihan itsesuojeluvaistolla uskotella itselleni, että johtuu ihan muista syistä, esim. jos juuri söin tai join kahvia tms. ja vatsa siksi sekaisin.

Edit: Nämä kivut ei olleet oviksen aikaan, vaan sen jälkeisinä päivinä. Nyt pe aamuna mm. 6 aikaan heräsin kipuun, joka meni ohi.

Nyt kp18.....28-34....yk4....dpo 4-5.
 
Viimeksi muokattu:
Moi naiset! Täällähän on tapahtunut mukavia, onnea LilyAlice!! Aivan mahtavaa! Siihen plussaimuun sitten vaan muutkin :)

Täällä kp 13 ja eilen bongasin kunnon kananmunalimat. En tiiä voisko ovis olla jo nyt, kun kännykkäsovellus arviois sen vasta lauantaille. Eilen hyödynnetty, tänään ei ehditty valitettavasti kun "siementäjä" lähti risteilemään ja palailee vasta ylihuomenna. Harmittavasti osui laivareissu just ovisaikaan, mun minkäs teet. Pakko myöntää mutta taisin mä asiasta hieman kiukutellakin :ashamed: No, huomenna aamusta sen nyt sitten tietää että jos lämmöt on noussut, niin sitten ovis oli tänään. Ehkä ensi kierrossa sitten parempi tuuri ajoituksen kanssa jos mieskin on paikalla oikeaan aikaan. Jottei tässä nyt ihan liian paljon ajatukset kiertäisi tässä projektissa, niin ostettiin lentoliput Thaimaahan helmikuulle, kolmen viikon talviloma silloin tiedossa! On kyllä kiva!

Sorry, mä en nyt jaksa kommentoida kaikille erikseen mutta toivotan kaikille kuitenkin tasapuolisesti onnea ja tsemppiä huolimatta siitä missä kierron vaiheessa olette! :)

Millä te saatte ajatuksia pois vauva-asioista etenkin kierron loppuvaiheilla? Mä niin haluaisin tämän kierron lopun ottaa rennosti ja ajattelematta tätä asiaa ollenkaan, mut en tiedä miten siinä onnistuisin. Varmaan ensiksikin täytyisi pysytellä pois täältä foorumeilta.. Eli jos ei musta kuulu nyt hetkeen niin luultavasti oon onnistunut, ainakin jossain määrin. Tulen sitten kyllä päivittämään siinä vaiheessa kun menkat alkaa, viimeistään pari päivää menkkojen alun jälkeen, kun pahin harmitus on ohitse. Tiedätte varmasti mistä puhun.. ;) Toisaalta kyllä en halua missata sitä valtaisaa plussatuulta mikä täällä kohta alkaa puhaltamaan ;)

Viikonloppuja naiset!
 

Yhteistyössä