Aluksi kiitokset kaikille haastattelutsempeistä! Tällä kertaa ei natsannut mutta fiilis on hyvä silti. Haastattelu oli hyvä kokemus =)
Marienna, onhan tuossa vielä ihan hyvä mahdollisuus, että olette osuneet oikeaan aikaan. Ja ellei, niin ensi kierrossa vaikka vähän aiemmin testaamaan. Mutta pidetään peukkuja, ettei uutta testikierrosta tällä haavaa tule!
Pahus, että
Innulin viivat olivat huijausta =( Tähän kiertoon tilaukseen kaksi viivaa niihin molempiin testeihin! =)
Ja sitten tuohon ruokailuasiaan, kun sitä kerran kyseltiin... ne, joita aihe ei kiinnosta, voivat tässä kohti hypätä seuraavaan viestiin
Olen viimeisen 5-6 vuoden aikana perehtynyt aika perusteellisestikin aiheeseen ja kovin lyhyen vastauksen antaminen tuntuu vähän hankalalta. Jos tehdään niin, että koitan jotenkin valottaa miten syön ja vastailen sitten erittäin mielelläni lisäkysymyksiin vaikka yksityisviesteillä niille, jota asia todella kiinnostaa, niin tästä ketjusta ei tule ihan ruokapalstaa? (yksityisviestin voi lähettää klikkaamalla tuota nimimerkkini alla olevaa kirjekuorta).
Vastauksena kysymykseen, mitä olen jättänyt pois: En voi sanoa jättäneeni mitään pois kokonaan. Tilanteen mukaan syön mitä vaan, en jaksa olla ehdoton. (toiset ovat, itse en koe siihen tarvetta, tämä on niin kovin yksilöllistä). Mutta syön hyvin harvoin viljaa (leipää, pastaa, puuroa, muroja tmv), riisiä, perunaa ja sokeria. Lisäksi syön rajoitetusti maitotuotteita, koska ne pahentavat astman oireita, mutta käytän kyllä esim kermaa ruoanlaitossa ja syön jonkun verran jugurttia ja juustoa. Silloin tällöin jäätelönkin
En koskaan osta mitään vähärasvaista / rasvatonta tuotetta. (siis "keinotekoisesti" vähärasvaista
eli esim vähärasvaista juustoa)
Mitä sitten syön? Kasviksia, vihanneksia, marjoja, hedelmiä, lihaa, kalaa, kanaa, voita, kermaa, pähkinöitä, öljyjä, kananmunia, turkkilaista jugurttia, kookosmaitoa... Yksinkertaistettuna voisi sanoa, että korvaan lisukeperunat/-riisit/-pastat kasviksilla ja käytän normaalirasvaisia tuotteita, en mitään, missä lukee rasvaton tai kevyt tmv. He-vi osastoa menee puolesta kilosta kiloon päivässä. Rasvasta tulee noin puolet päivän energiasta.
Aamulla syön useinmiten joko pari kananmunaa + vihanneksia, joskus lisäksi esim fetaa, pekonia, makkaraa tmv. Tai sitten turkkilaista jugurttia, marjoja ja pähkinöitä
Lounaaksi lihaa tai kalaa, rehuja ja rasvaa (esimerkiksi eilen oli töissä eväänä paistosta, jossa jauhelihaa, kaalia, parsakaalia, sipulia). Usein tämä tarkoittaa ruokaisaa salaattia, etenkin näin kesällä.
Päivällinen sisältää samoin lihaa tai kalaa ja rehuja ja riittävästi rasvaa. Usein teen kasvislisukkeen, jota syö koko perhe (no nappula vähän valikoiden...) ja lisäksi keitän miehelle ja pojalle perunaa/riisiä/pastaa. Ei siis varsinaisesti vaadi mitään ylimääräistä työtä, jätän vain itse hiilarilisukkeen syömättä.
Jos on tarvetta syödä aterioiden välillä, niin välipalana esim. hedelmä tai marjoja ja pähkinöitä, tai vähän juustoa + leikkelettä + jotain rehuja. (käytän myös heraproteiinijauhetta, mutta se menee jo hifistelyksi ja itsekin suhtaudun siihen vähän kaksijakoisesti).
Tässä vaiheessa joku varmaan haluaa kysyä, että eikö tuo ole epäterveellistä, tuki verisuonet ja nosta kolesterolia. Ja mistä saa kuituja. Ja mitä muuta voi syödä aamiaiseksi kuin kananmunia, jos niistä ei satu pitämään. Ja mitä konkreettisesti ovat nuo kasvislisukkeet, millä korvata lisäkehiilarit ilman, että kyllästyy keitettyyn porkkanaan. Ja mitä tehdä kun tekee mieli leipää/makeaa. Ja että mitä järkeä tässä on, kun tämä on kaikkien suositusten vastaista, miksi syödä aivan päinvastoin, kuin viralliset, lääkäreiden tekemät suositukset neuvovat. Minä en ole mikään erityinen auktoriteetti tai asiantuntija mutta jos joku haluaa kysyä, niin vastailen omalta osaltani oikein mielelläni, jos siitä vain apua jollekin on. Mutta tosiaan ehkä on parempi jatkaa tätä keskustelua yksitysviesteillä / sähköpostilla, niin tämä ketju pysyy aiheessaan
Itselleni hiilihydraattitietoisempi ruokavalio on ollut todella toimiva ratkaisu, jonka avulla olen saanut mm koko elämän jatkuneen painon jojoilun hallintaan, saanut kuriin syömishäiriöisen käyttäytymisen, päässyt eroon iltapäiväväsymyksestä töissä, vähentänyt flunssien sairastamista ja päässyt astmalääkityksestä lähes kokonaan eroon. Myös mieheni ihmettelee edelleen, kuinka nykyisin ei iltapäivällä väsytä töissä, ei tule hillittömiä kiukkunälkäkohtauksia eikä paino nouse ruokavalion suosituksia korkeammasta rasvan määrästä huolimatta.