**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.5**

Tervetuloa Innuli, täältä sitä vertaistukea löytyy niin hyviin kuin huonoihin päiviin :flower: Niin tuttuja noi sun mainitsemat asiat, varmaan useimmat täällä allerkirjoittaa noi kaikki :hug: Lisäksi täältä saa loistavasti tietoa, oli asia mikä tahansa :D

Lisäys. Unohtui toivottaa raelle mukavaa mökkiviikonloppua! B) Täällä saattaa olla kp1 menossa :( oli sitten vielä lyhempi luteaalivaihe kuin viimeksi, höh :(
 


Sintti-79.. 30v. ........kp3/23-31............yk10............
Siukuk..29v. ............kp6/27..................yk3............
Olivia-79.. 31v. .......kp7/27-28.............yk5............
Feufollet..v33v. .......kp8/28-39............yk5............
Rae34.. 34v. ...........kp17/22-28 ..........yk10......... dpo3
Sannuli79.. 30v. ......kp17/30-45..........yk8...........
Talitintti80..29v. ......kp19/26-29..........yk4........... dpo4
Marienna.. 30v. .......kp23/28-30..........yk1............
Viu..29v. ..................kp25/28-34..........yk7............
Sunny80.. 29v. ........kp26/30...............yk1............
Anna-79.. 31v. ........kp27/36-38 .........yk4...........
Krizze.. 32v. ............kp28/21-27..........yk~2v. ..... dpo11
Durasel.. 33v. ....................................................... dpo19
Innuli.....................................................................

Taustalla
Lallaa77

plussanneet
Tinka-.. 30v. ..........yk12 ...........plussa 11.5
Smi.. 32v. ..............yk7 .............plussa 8.5
Keltakaneli.. 32v. ...yk~1,5v. ... plussa 1.4
 
toivottavasti kaikilla ihana aurinkoinen lauantaipäivä takana B)

ON: Täällä on koettu tänään ennennäkemättömiä asioita.. VAROITUS: sisältää vessapuheita :LOL: eli aikaisemmin ajattelin aina että syy miksi talo haisi aivan hirveelle miehen kakkoshädän jälkeen oli se älytön lihan mättö. no tänään liityin itse haisulien kerhoon :D oisko siis niin, että nyt tosiaan on alkanut suoli toimimaan niin hyvin että vain ne 'myrkyt' tulee pihalle ja jotain ruuasta oikeesti imeytyy elimistöön :D on muutenkin fyysisesti vähän kakkaolo tänään, mutta eiköhän se helpota, kun vuoto runsastuu.

hyvät viikonlopun jatkot kaikille :D
 


Sintti-79.. 30v. ........kp4/23-31............yk10............
Siukuk..29v. ............kp7/27..................yk3............
Olivia-79.. 31v. .......kp8/27-28.............yk5............
Feufollet..v33v. .......kp9/28-39............yk5............
Rae34.. 34v. ...........kp18/22-28 ..........yk10......... dpo4
Sannuli79.. 30v. ......kp18/30-45..........yk8...........
Talitintti80..29v. ......kp20/26-29..........yk4........... dpo5
Marienna.. 30v. .......kp24/28-30..........yk1............
Innuli.. 30v. .............kp25/26-27..........yk9............
Viu..29v. ..................kp26/28-34..........yk7............
Sunny80.. 29v. ........kp27/30...............yk1............ dpo7
Anna-79.. 31v. ........kp28/36-38 .........yk4...........
Krizze.. 32v. ............kp29/21-27..........yk~2v. ..... dpo12
Durasel.. 33v. .......................................................

Taustalla
Lallaa77

plussanneet
Tinka-.. 30v. ..........yk12 ...........plussa 11.5
Smi.. 32v. ..............yk7 .............plussa 8.5
Keltakaneli.. 32v. ...yk~1,5v. ... plussa 1.4
 
Tervetuloa Innuli :flower:

Miten Krizzellä menee? muoks. Katsoinkin listan, et oot päiittäny itelles kp3 jo... toivottavasti seuraavassa kierrossa pidempi luteaalivaihe d :) b

Rae meillä näyttäs olevan lähes samat dpo päivät. Miä ajattelin testata ens perjantaina, ku olis yhet pippalot tiedossa...
 


Krizze.. 32v. ............kp1/27-29............yk~2v. .....
Sintti-79.. 30v. ........kp5/23-31............yk10............
Siukuk..29v. ............kp8/27..................yk3............
Olivia-79.. 31v. .......kp9/27-28.............yk5............
Feufollet..v33v. .......kp10/28-39...........yk5............
Rae34.. 34v. ...........kp19/22-28 ..........yk10......... dpo5
Sannuli79.. 30v. ......kp19/30-45..........yk8...........
Talitintti80..29v. ......kp21/26-29..........yk4........... dpo6
Marienna.. 30v. .......kp25/28-30..........yk1............
Innuli.. 30v. .............kp26/26-27..........yk9............
Viu..29v. ..................kp27/28-34..........yk7............
Sunny80.. 29v. ........kp28/30...............yk1............ dpo8
Anna-79.. 31v. ........kp29/36-38 .........yk4...........
Durasel.. 33v. .......................................................

Taustalla
Lallaa77

plussanneet
Tinka-.. 30v. ..........yk12 ...........plussa 11.5
Smi.. 32v. ..............yk7 .............plussa 8.5
Keltakaneli.. 32v. ...yk~1,5v. ... plussa 1.4
 
huomenta,

innuli, voi kun ne oireet(raskaus) hyökkäisi jostain nurkan takaa ja tulisi plussa kaikesta huolimatta :hug:

Täällä alkaa oleen taas ihan positiivisia fiiliksiä.. ens kierrossa vois oikeesti taas yrittää :D Menis nyt tää kierto nopeeta että pääsee kotiin ja gynelle teroja vaatiin :D Mun menkat on olleet tosi oudot, enempi tuhrumenkat kuin mun oikeet menkat. Edellisetkin oli todella lyhyet ja niukat normiin verrattuna, vaikka taisi lääkkeet niihin vähän vaikuttaa. No parempi näin, en kaipaa sitä että vuoto kestää 2vko..
muok. tänään siis hanat aukesi kunnolla eli vasta nyt kp1, tuhrua siis 5päivää.

MUkavaa viikonalkua kaikille, sateista huolimatta B)
 
Tervetuloa Innuli! Täällä on ihan paras porukka ja tukea kyllä löytyy kuten Krizze sanoi hyviin ja huonoihin päiviin =)

Krizze toi tuhruttelu kyllä kuulostaa siltä että keltarauhasen toiminnassa voisi olla jotain häikkää, kannattaa tosiaan keskustella gynen kanssa. Mun pitäis kanssa taas ottaa tuo viljaton ruokavalio käyttöön. En ole koskaan ihan kokonaan pystynyt jättämään leipää ja pastaa pois mutta aina kun olen varsinkin vaalean leivän ja pastan jättänyt pois niin on olo ollut myös parempi. Turvotus on aina hävinnyt. Multa on se keliakiaverikoe otettu pari vuotta sitten, mutta se ei antanut aihetta tähystykseen. Tietty yks vaihtoehto on myös hiiva-allergia. No toisaalta mäkin oon ihan pikkulapsesta saakka kärsinyt vatsavaivoista eikä koskaan ole mitään järkevää selitystä löytynyt niin miten nyt sitten löytyisi... Lääkäreiden mukaan on vaan toiminnallisia harmittomia vaivoja. Nyt vanhemmiten on tosin löytynyt myös munasarjakystia, ne aiheuttaa myös ikäviä vatsakipuja.

Talitintti kiva kun voidaan jännätä samoilla päivillä :) Mä tosin pyhästi päätin että tällä kertaan testaan vasta kun menkat oikeesti myöhässä ja vain yhden testin, mutta katotaan vaan kun viikonloppu tulee :kieh: Meilläkin lauantaina juhlat, joten tekis mieli testata jo la... Silloin kyllä jo dpo 10 joten luulen että silloin testaan. Katsotaan vähän mitä kroppakin sanoo.

Kiitoksia muuten, oli ihana mökkiviikonloppu! Perjantai-ilta oli ihanan lämmin ja lauantaina koko päivä. Eilen sitten saatiinkin ajaa sateessa kotiin, eipä harmittanut lähteä niinkuin olisi helteessä harmittanut, jotain positiivista sateessakin :) Ja myös helpottaa mun siitepölyallergiaa. Taas on alavatsalla tuntunut vihlontaa ja jomotusta ja valkkari on runsasta, aivan kuten kaikissa kierroissa. Pitää vaan odotella - ehkä tää kiire viikko saa ajatukset edes välillä muualle...

Plussatuulia :whistle: :whistle: Aika monet on pian ovispäivillä tai loppukierrossa :heart:
 
Tervetuloa Innuli!

krizze hih, pitäisköhän itsekin kokeilla tuota sun ruokavaliota. Jos sais tuota turvotusta laskemaan. Unohdin muuten ilmoittaa perjantai punnituksen, ehkä jotenkin tiedostetusti kun paino on palannut lähtötilanteeseen. :( Tais tuo tätin tulo aiheuttaa turhan paljon lohtusyöntiä.

ON: Täti kävi nyt melko lyhyellä visiitillä. Eli vuoto oli normaalia niukempaa. Noh, nyt täytyy katse suunnata oviksen bongailuun. Taas vaan on tätä tylsää odottelua.
 
rae: mulla on tota tuhruongelmaa ollut ainakin viime kesästä asti, mutten ajatellut sen olevan ongelma, kun kuitenkin raskauduin joulukuussa. mutta oviksen bongattuani on asia alkanut enemmän mietittymään ja kun keväällä ei yritykset tuottaneet tulosta.
mää oon nyt toistaiseksi täysin gluteenittomalla ruokavaliolla. ehkä jossain vaiheessa kokeilen jos vaikka kaurakin sopis. aika vaikeeks on mennyt kyllä ruokavalio, mutta sain siskoltani tosi paljon ylijääneitä gluteenittomia pastoja, jauhoja jne. ja niiden kokeilu on mennyt ihan ok. onhan maut aika outoja ja esim leivän rakenne tosi sitkas/mureneva, mutta kyllä tähän varmasti tottuu.

siukuk: mulla oli ennen turvotusta pari viikkoo kuukaudesta ja nyt on menkat päällä eikä edelleen turvotuksesta tietoakaan :) eli suosittelen kyllä testaamaan viljan vähentämistä. ihan kokonaan ei varmaan kannata viljoja pois jättää, ettei tuu mitään puutoksia, mutta kokeile jättää esim vehnä pois vähäks aikaa. mulla pahin ainakin oli tuoreet pullat ja leivät eli saattaisi olla tota raen mainitsemaa hiiva-allergiaa myös.

Ai niin, äiti löysi tänään vauvan vaatteita jotka virkkasin koulussa yläasteella, oli niin sulosia :heart:
 


Anna-79.. 31v. ........kp2/28-38 ...........yk5...........
Krizze.. 32v. ............kp2/27-29.............yk~2v. .....
Sintti-79.. 30v. ........kp6/23-31.............yk10............
Siukuk..29v. ............kp9/27..................yk3............
Olivia-79.. 31v. .......kp10/27-28............yk5............
Feufollet..v33v. .......kp11/28-39...........yk5............
Rae34.. 34v. ...........kp20/22-28 ..........yk10......... dpo6
Sannuli79.. 30v. ......kp20/30-45..........yk8...........
Talitintti80..29v. ......kp22/26-29..........yk4........... dpo7
Marienna.. 30v. .......kp26/28/30..........yk1............
Innuli.. 30v. .............kp27/26-27..........yk9............
Viu..29v. ..................kp28/28-34..........yk7............
Sunny80.. 29v. ........kp29/30...............yk1............ dpo9
Durasel.. 33v. .......................................................

Taustalla
Lallaa77

plussanneet
Tinka-.. 30v. ..........yk12 ...........plussa 11.5
Smi.. 32v. ..............yk7 .............plussa 8.5
Keltakaneli.. 32v. ...yk~1,5v. ... plussa 1.4
 
Hyvä Siukuk Foolihaposta ja greippimehusta! Luin aikoinaan mitä foolihapon puutos saattaa sikiölle aiheuttaa ja se kyllä sai liikkeelle. Foolihapon puutoksesta aiheutuvat ongelmat tulee vielä niin aikaisessa vaiheessa alkion kehitystä että plussatestin jälkeen on myöhäistä alkaa popsimaan. Kaikki ketkä eivät vielä syö niin käykää apteekista ostamassa!!

Krizze: Hyvä että ruokavalio tehoaa! Mulla tosiaan vain tuo vehnä ja hiiva aiheuttaa ongelmia.

Rae: Kokeilepa hiivattomia ja vehnäjauhottomia ruisleipiä. Niitä löytyy nykyään lähes joka kaupasta.

Tsemppiä plussauksiin!
 
Tinka: Kiva että täällä meitä käyt moikkaamassa vielä :D Toivottavasti kaikki menee jatkossakin hyvin sulla ja masukilla :)

ON:Tädin käynti on p***:stä. Oon viime kierrot ollut niin lääkehumalassa, ettei ole kivuista ollut tietoa, mutta nyt on kyllä vatsa ihan solmussa :( Ajattelin kun ei mitään pms-oireita (kai) ollut ja vuotokin ollut niukempaa, että tädin visiitistä tulisi helpompi, mutta kyllä näköjään edelleen joukkoon mahtuu se yks päivä jolloin koko alavatsa on tulessa ja ruuansulatus ihan miten sattuu. No huomenna pitäs helpottaa :LOL:
Sain itseni aikamoiseen paniikkiin tänään kun lueskelin hoitamattoman keliakian mahdollisia haittavaikutuksia. Kävinkin apteekista hakemassa keliakian kotitestin ja siihen sain hyvin heikon viivan. Mun ruokavalio on saattanut vaikuttaa jo tulokseen eli pysyäkseni varmalla puolella, jatkan gluteenittomalla. Pitää alkaa tutkimaan enemmän aasialaista ruokavaliota, sillä nehän ei kai juurikaan käytä noita suomalaisia viljoja, jos vaikka löytyisi kohtuuhintaisia korvikkeita. Niin ja taitaa maitotuotteet vaihtua hylaan/pois kokonaan, koska tuntuvat aiheuttavan mahakipuja myös.
Olis mielenkiintoista ottaa selville missä päin maailmaa on vähiten ruoka-allergioita jne. (vaikkei keliakiaa niihin lasketakaan) ja ruokavalio mitä ihmiset siellä noudattaa :D Jotenkin tuntuu ettei tää ns. länsimainen ruokavalio oo meille hyväksi.. ;)

Mukavaa päivänjatkoa kaikille, tampereen seudullakin aurinko pilkahti ainakin vähän aikaa sitten B)
 
Anna :hug: :hug:

Juu kiva kun Tinka jaksat tännekin kurkkia :) Kerro aina välillä myös omat kuulumiset!

Krizze tsemppiä ilkeän tädin kanssa! Mä en oo muuten kuullutkaan tuollaisesta keliakiatestistä. Mutta oli ruokaongelmat mitä tahansa niin pääasia että olosi on parantunut :) Mun pitäis ihan tosissaan miettiä kanssa ainakin sen vaalean viljan jättämistä, mutta kun valkoinen leipä ja pasta on niin hyvää... :/ Tosin pastaa ostan nykyään vain tummaa täysjyväpastaa, mut ei sekään mikään terveystuote ole.

ON: Vatsakipuja ollut tänään, jomotusta ja vihlontaa ehkä enemmän oikealla, olispa kiinnittymistä! Pelkään vaan että jos nytkään ei tärppiä tullut että mun pää ei enää kestä tätä seinään hakkaamista :headwall: Nää piinapäivät on niiiiiiin inhottavia, onneks on ollut kiireitä ja on loppuviikonkin, joten ei ehdi koko ajan miettiä mahdollista tärppiä ja suurennuslasilla tutkia mahdollisia oireita.
 
Äh mikä tätä vaivaa ku ei meinaa viesti lähteä.

Anna :hug: harmitus tuota tätiä.

Tinka Sai tuo minun mieskin alkaa samalla syömään foolihappoa. Greippimehua ei sentään tarvitse juoda. :D

krizze toivottavasti olo on jo parempi. Tuo oireiden googlettaminen on kyllä melkoista hommaa. Saa välillä lietsottua itselleen sellaiset taudit että hyvä ku ei kuolema korjaa... Heh. Kannattaisko sinun käydä siellä keliakia-verikokeessa, niin näkisi onko aihetta jatkotutkimuksiin? Samalla voisivat ottaa sen laktoosi-testinkin jos ei ole jo otettu?
Itsekin olen miettinyt tuota allergiaa, että täällä sitä tuntuu olevan niin paljon enemmän kuin itäisissä maissa. Vai eikö siellä vain testata allergioita niin paljon? Noo, aasialainen ruoka kuulostaa kuitenkin hyvältä, suht kevyttä ja paljon kasviksia. :p

Rae Plussatuulia :whistle: Yrität vaan keksiä kovasti muuta hommaa jos ei tuntuis niin pitkältä tuo piinailu. Vaikka helpompi se on tietenkin sanoa...
 
Anna: Pahoittelut tädistä :hug:

Rae Tsemppiä piinaviikkoihin!

ON: eilen olin toiveikas, että tää on se meidän kierto! Olin tuntenevinani repäisykipuja, ikenistä vuosi verta hampaita harjatessa (mulla harvinaista), rinnan arat jne. Mut tänään sitte ehkä elämäni ensimmäiset pms-oireet :kieh: Aivan järkky masennus-ahdistus-itketys-olo. Jopa töissä tuli kitistyä turhista! Arg, tulis jo perjantai ja testipäivä, vaikka negahan sieltä tulee :'(
 
:eek: Tätä h*lvetillisen turvotuksen määrää, sanoisin, että menkat alkaa saletisti kp28 eli torstaina, kellontarkasti ajallaan, varmaan pari kertaa vuoden aikana heittänyt tohon kolmeenkymppiin. Lähdin töihin hyvänkokoiset farkut päällä ja kauluspaitatunika siinä kaverina. Kotiin kun tulin, farkut oli pari kokoa liian pienet ja kun ne otti pois, piti avata paidannapitkin rinnan alapuolelta kun oli niin vartalonmyötäiseksi käynyt paitaparka. Viljojakaan en ollut syönyt, mulla nimittäin on hiiva-jauho -yhdistelmistä turvottanut ja närästänyt jo 13 vuotta.

=) Tsemppiä kaikille!!
 


Anna-79.. 31v. ........kp3/28-38 .............yk5...........
Krizze.. 32v. ............kp3/27-29..............yk~2v. .....
Sintti-79.. 30v. ........kp7/23-31..............yk10............
Siukuk..29v. ............kp10/27.................yk3............
Olivia-79.. 31v. .......kp11/27-28............yk5............
Feufollet..v33v. .......kp12/28-39...........yk5............
Rae34.. 34v. ...........kp21/22-28 ..........yk10......... dpo7
Sannuli79.. 30v. ......kp21/30-45..........yk8...........
Talitintti80..29v. ......kp23/26-29..........yk4........... dpo8
Marienna.. 30v. .......kp27/28-30..........yk1............
Innuli.. 30v. .............kp28/26-27..........yk9............
Viu..29v. ..................kp29/28-34..........yk7............
Sunny80.. 29v. ........kp30/30...............yk1............ dpo10
Durasel.. 33v. .......................................................

Taustalla
Lallaa77

plussanneet
Tinka-.. 30v. ..........yk12 ...........plussa 11.5
Smi.. 32v. ..............yk7 .............plussa 8.5
Keltakaneli.. 32v. ...yk~1,5v. ... plussa 1.4
 
rae: tsemppiä piinailuun, toivottavasti terot tekee tehtävänsä tässä kierrossa d :) b

siukuk: soittelin eilen lääkäriaikaa ja sain sen vasta kuukauden päähän mikä tuntuu tosi pitkältä ajalta olla normaalilla ruokavaliolla (enkä edes kerkeisi tähystykseen jos tarvetta olisi suomessa). miehelle juteltuani sanoi että älä syö mitään mikä saa kipeeksi.. yritin selittää että merkit keliakiasta häviää ruokavalion myötä mutta ei tainnut ymmärtää.. lupasi soittaa firmansa vakuutusyhtiöön ja kysyä saako sieltä jotain korvausta, kun kaikennäköisiä muita asioita korvaavat (mm. hierontoja, näön korjauksen laaserilla jne.).

talitintti ja marienna: :hug: :hug:

ON: Tänään parempi olo kuin eilen, ei tarvi enää maata lattialla sikiöasennossa ;) Hanat aukes viimestään aamulla kunnolla, tuntui ettei vuodosta tullut loppua vessakäynnillä. Pian pitäs helpottaa kun taas aloin gynen määräämää lääkettä syömään.
 
Takaisin elävien kirjoissa, tai ainakin melkein... eli mahatauti on vellonut tähän asti, katsotaan, josko tästä nyt alkaisi jo toipua. Olo on melkoisen hutera, kun en viime keskiviikon jälkeen ole juuri mitään syönyt.

ON: Sopivasti kuitenkin toipuminen näyttäisi alkavan, joten pääsin tikuttelemaan ovista. Nyt kp 12, negaa tuli aamulla mutta viime kierrossa tuli siis plussat vasta kp 16, joten tikutellaan nyt vielä seuraavat päivät ihan rauhassa. Enkä ihmettelisi, jos tauti olisi vähän lykännyt tätä kiertoa.

Krizze: keliakiatesti kannattaa ehdottomasti tehdä, vaikka kuukaisi vielä kurjaa oloa tuntuu varmasti paljolta. Toisaalta yhtä ehdottomasti kannattaa muistaa, että viljat eivät välttämättä sinulle sovi, vaikka saisit negat keliakiatestissä. Yksi parhaista ystävistäni sai negatiivisen tuloksen mutta hän ei siedä viljoja. (päänahka verillä ym ikävähköjä oireita, jos ruaossa on hippunenkaan viljaa). Hänellä maitoon liittyvät ongelmat katosivat viljojen poisjättämisen myötä, eli kun suolisto paranee, saattaa olla, että kestät maitotuotteita. Ellet, ne voi hyvin jättää pois ilman, että saat mitään megalomaanisia puutostauteja. Ihminen tulee oikeasti erinomaisen hyvin toimeen ilman viljaa ja ilman maitotuotteita. (olen itse elänyt niin jo pitkään, vaikka mitään virallista diagnosia yliherkkyyksistä ei olekaan ja tulokset ovat olleet pelkästään positiivisia!). (jos haluat kuulla lisää, niin kerron mielelläni omista ajatuksista ja kokemuksistani)

Halauksia ja lämpimiä ajatuksia kaikille, joilla ei vielä(kään) lykästänyt ja aurinkoista ajatuksia tälle seuraavalle kierrokselle! Kyllä me kaikki vielä plussataan =)
 

Yhteistyössä