**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.3**

Tervehdys kaikille pienen hiljaiselon jälkeen! :wave:

Meri, kyselit tuosta mahdollisesta pco-diagnoosista. Joo, mulla ei tosiaan ole diagnosoitu pco:ta, mutta lääkärini jossain vaiheessa väläytteli sen mahdollisuutta. Mitään muuta siiheen viittaavaa ei tosin ole kuin kierron epäsäännöllisyys ja siten ajoittainen ovuloimattomuus. Jossain vaiheessa lääkärini sanoi, että ultrassa näkyisi muniksissa pientä ketjumaista muodostusta, mutta siitä ei kyllä suoraan kaiketi kuitenkaan voisi päätellä pco:n olemassaoloa minun tilanteessani. Eli summa summarum, itsellä ei siis olee pco:ta diagnosoitu. Hyvä niin.

Mulla otettiin kans kaikki hormonitestit verikokein ja ne olivat ok. FSH ja LH otettiin vieläpä uudelleen klinikalla, ja edelleen kaikki oli kunnossa. Samoin tehtiin munatorvien aukiolotutkimus ja sekin oli ok. Miehen simpat myös testattu. Suosittelen kyllä noiden kaikkien testaamista ihan oman mielenrauhan varmistamiseksi. Kun nämä on testattu kertaalleen, testitulokset ovat lapsettomuushoidoissakin hyödynnettävissä. Jos sulla Meri tulee kysymyksiä esim. aukiolotutkimuksesta, voin kertoa lisää.

Oma (.) täällä elellään jännittäviä aikoja - aloitin nimittäin tänään hormonilääkityksen puregonin pistamiset. Ainakin eka pistos onnistui sinänsä ihan hyvin, vaikka tosin kyllä jotain pientä epäselvyyttä ilmenikin ohjeista huolimatta. Huomenna menee jo varmaan paljon paremmin. Ihmeellisiin asioihin sitä joutuukin tällaisissa jutuissa...

Kirsi, toivottavasti "hedarisi" hellittää! Tsemppiä oviksen odotteluun!

Hannele, kiitti muuten uuden pinon perustamisesta! Taidankin olla itse täällä ensi kertaa! Ovistesteistä sen verran, että itse olen myös suosinut mammaksin tai advancen herkimpiä testejä. Ne kyllä toimivat vielä viime vuonna ihan ok, tosin joka kiertoon en onnistunut saamaan 2 tasavahvaa viivaa. Tämän vuoden puolella en ole onnistunut saamaan testeihin kertaakaan yhtään mitään ovikseen viittaavaa. Eipä taida vika olla testeissä, vaan käyttäjässä! Onneksi ollaan nyt asiantuntevassa hoidossa.

Viikon jatkoja!
 
Kati mulla lääkäri sanoi ihan samoilla sanoilla kuin sullakin toisesta munasarjasta: "pientä ketjumaista muodostusta". Kiva tietää, että "vertaistukea" on saatavilla kaikenlaisiin tutkimuksiin jos kysymyksiä tulee.
:wave: nyt telkkarin ääreen...
 
:wave:
Ilmoittaa olemassaolostaan =)
Raksalla pitää kiirettä ja suoraan sanottuna en ole ollenkaan varma mikä aika kuusta mulla on menossa :snotty:
Täti tuli ja meni, mutta eipä tullut merkattua edes ylös sitä :headwall:
Toisaalta eipä tule stressattua seuraavaa tädin tuloa :LOL:
 
Mariska harmailee
Hei taasen!!

Mahtavan uusi pin, kyllä nyt kelepaa!!! Kiitokset vaivannäöstä Hannele74!! =)

Kirsi Kunnallisen puolen asiakkaita ollaan!!!

Hannele74Meidän mielestä kunnallisen puolen kautta saatu hoito on ollut todella ammattitaitoista, hyvää ja jopa RIPEÄÄ!!! Ei voi valittaa! Todella tyytyväisiä ollaan ja todellakaan ei ole tarvinnut odotella pitkiä aikoja! Gyn. pkl:n lääkäri laittoi kyllä kunnolla tuulemaan! Voimme lämpimästi suositella muillekkin! :)


Mukava lueskella odottavien mm. Lauralein, Pötkylän, Dana76 ja Emman kuulumisia! Meidän pinon raskautumis% on aika korkea!!!! Ja toivottavasti jatkuu samanlaisena!!!! =)

Oma (.) on järjiltään kärsimättömyydestä!!!! Viime tiistainahan oli sitten alkion siirto Tays:ssa. Alkioita oli kehittynyt jopa 11, näistä hyvänlaatuisia oli 8. Eli huippupisteet saanut alkio siirrettiin tuoresiirtona ja 7 odottaa pakkasessa!!!! Raskaustestin saa tehdä 2 viikon kuluttua siirrosta (TASAN 2 viikon kuluttua...AAAAARRRGGGHH!!!).
Kuulostelen kroppaani koko ajan, alkuraskauden merkkejä odotellen... Mutta ei mitään oireita/tuntemuksia!! Mies on yltiöpositiivinen, minä perusnegatiivinen (taitaa olla mielen puolustautumiskeino ja valmiiksi mahd. negaa varten!).
Kaupan lehtihyllyllä kiertelin odotus-lehteä, jota en taikauskoisena uskaltanut edes käteeni ottaa!!! Muutenkaan ei mikään hirveen freesi olo, lugesteron, keltarauhashormoni, menee x 3 päivässä (emätinpuikkona, jipii!!).

Jospa edes aurinko jaksais paistella!!!!! +++ -tuulia!!

:wave: Mariska
 
Bantsku
Mariskalle kaikki peukutukset!

Niin ja kyllä Bantsku on vielä Bantsku; tullut näköjään kirutusvihreitä....

Minun viimeksi tilamaani ovis testit on One Step- merkkisiä, minusta ihan samanlaisia kuin aiemmat mammaksi-testit. Joku tuolla toisaalla sanoi, ettei netin testeihin voi koskaan luottaa, koska säilytyslämpötila saatta toimituksen aikana olla mitä vaan. Ehkä pitää apteeksista ostaa seuraavat...Melkein kahden kuukauden testit käytin tässä kierrossa, ihan turhaan. Tai mistä sen tietää, lämmöthän nousi ja ovat pysyneet koholla kuitenkin. Ristiriitaista!
/Bantsku
 

Heippa teille kaikille!

Oma napa:kp4/28 ja täti alkaa tehdä lähtöä kylästä pois.

Missä paikoissa käytte te kunnallisessa lapsettomuushoidoissa olevat lapsettomuushoidoissa ja onko palvelu hyvää lapsettomuushoidoissa teillä?

Itse käyn hesassa ja saan hyvää palvelua naikkarilla ja kunnallisella olen lapsettomuushoidoissa vielä pari vuotta,toivottavasti vaan saisimme oman vauvan ennen kuin täytän 40-vuotta,silloin loppuu kunnallinen lapsettomuushoito mulla.Mutta mun mieli on todella onnellinen,kun hormoonien mukaan kaikki on ok ovulaation suhteen.
Mä tikuttelen vain ovista ja lämpöjä en mittaile ollenkaan.

Kuinka moni teistä tikuttaa ovista?

Entä mittaatteko lämpöjä oviksen aikana?

Peukkuja teille kaikille todella kovasti!

Miten teillä muilla on mennyt?
 
Terppa!

Mulla on meneillään 23/24, eli tätiä tässä odottelen, ja olenkin aika varma että kyläily on edessä....ilmavaivat on selvä merkki...
Nännit ovat arat, muuta mahdollista raskausoiretta en löydä, että kyllä ne mensut sieltä tulee.
Mä en ole koskaan tikutellut, mutta ajattelin seuraavassa kierrossa sen tehdä, niin tiedän ovuloinko ollenkaan(niukat menkat). Ollaan vasta helmikuussa jätetty ehkäisy pois, joten tuskin näin nopeasti plussaisin, mutta toivo on kova!!

 
Tervehdys Kaikille

Kati231 kyllä ne piikitykset sujuvat pian jo ihan rutiinilla. Mulle oli kaikkein jännin pistää se irrotuspistos, mutta sekin meni ihan tosi hyvin. Toivon kovasti että saisitte heti ensimmäisestä tuloksia!

Mariskalle myös kovasti peukutuksia ja plussatuulia.


Hannele-74 joko olet käynyt siellä gynellä? Toivottavasti sieltä saat apua epäsäännöliseen kiertoon.

Kirsi kyseli noista ovistikuista ja lämpöjen mittauksesta. Itse en koskaan mittaillut lämpöjä, vuorotyöntekijänä en kovinkaan usein herää samaan aikaan joka aamu, joten siitä ei olisi ollut mulla hyötyä (tai näin ainakin ymmärsin). Halvoilla ovistikuilla sain aina aikaiseksi vain haamuja, mutta myöhemmin ostin väestöliitolta ovistikkuja ja niillä sain ihan selvän plussan. Tiedä häntä, oliko vika käyttäjässä vai tikuissa. Noissa halvemmissa tikuissa muistaakseni testi piti tehdä aamuvirtsasta, kun taas väestöliiton testeissä se tehtiin päivän toisesta virtsasta.

Omaan napaan ei kuulu mitään ihmeitä. Raskaus ei oireile oikeastaan ollenkaan, tai ainakaan en osaa ajatella niin. Ei pahoinvointia, ei rintojen arkuutta enää. Ihan pientä väsymystä on havaittavissa, mutta saattaa johtua monesta muustakin jutusta. Tosin eipä välttämättä vielä näin aikaisessa vaiheessa mitään oireita tarvitse ollakkaan. Viikkojahan mulla on kasassa 6+0. Reilun viikon päästä olisi se ensimmäinen ultra ja sitä odotetaan kuin kuuta nousevaa. Saas nähdä mitä sieltä löytyy.


Aurinkoa ja runsaasti plussatuulia kaikille
=) =) =)
 
Ärsyttävää, kun multa hävisi viesti. Avasin oikein toisen ikkunan viereen ja kommentoin teitin viestejä. Plussatuulia toivottelen jokaiselle! Eiköhän jatkoa tule Pötkylän aloittamalle kolmannelle raskausaallolle...

Mä olen tullut siihen tulokseen, että kyllä mun täytyy ovuloida. Lämmöt ovat olleet koholla sunnuntai aamusta asti. Haamuthan mulla tuli tikkuun to-la. Jossakin toisessa pinossa joku sanoi lääkärin todenneen, että hormonin kohoaminen on yksilöllistä. Kaikilla ei tikkuun tule selkeää viivaa. Noh, mä meinaan seuraavaksi kyllä hankkia jotain muita tikkuja. Odotan innolla gynellä käyntiä (johon on vielä melkein kaksi viikkoa aikaa), että voin sitten saada vastauksia... Odottelen tädin vierailua tässä 1-3päivän sisällä. Pelkään, että nyt tuleekin myöhemmin ja mulla olisi vaikeuksia selittää gynelle, että oikeesti, kiinnittymiselle ei ole riittävästi aikaa... Kun mulla on nyt hyvä teoria hahmotettuna...

Onko muuten kukaan törmännyt siihen, että ovulaation aikaan iho menisi huonompaan kuntoon? Mä huomasin tässä kierrossa, että ihme finnejä ilmaantui leukaperiin. Kälyni totesi, että niille alueille tulevat finnit liittyvät jotenkin hormonitoimintaan.<br><br>
 
MOI!

Mariskalle: Sulla on nyt tosi jännää. Koita jaksaa! Ja pitää raskaustestit visusti kaapissa... Uskon, että nyt tekee tiukkaa. Vanha konsti paljon tekemistä ja puuhaa (eli muuta ajateltavaa) käyttöön! Itse kyllä tiedän, että helpommin sanottu kuin tehty, kun sitä voi hyvin vaikka jumpatessakin tai kyläillessä (tai vaikka päällään seisoessa) :LOL: ajatella vain sitä yhtä asiaa, eli joko vaiko ei.

Hannele: En muista, koska olit jättänyt hormonaalisen ehkäisyn pois, mutta itse oon huomannut, että mun luteaalivaihe on tod. näk. pidentynyt tässä vuoden aikana pikkuhiljaa. Ensin itsekin nimittäin epäilin, että mulla se olis liian lyhyt (ja siis olikin, selvisi ovista tikuttaessa), mutta esim. viimeksi ovulaatio-oireista (ja lämmön noususta) meni jo menkkojen alkuun se noin 14 päivää. Mulla oli se jossain vaiheessa noin 10 päivää. Eli voihan olla, että elimistö hakee sitä omaa rytmiään. Toki asia kannattaa selvittää. Ja toki jos olet jotain hormonivalmistetta aikoinaan käyttänyt, kyse voisi olla siihen liittyvästä jutusta (muistanko oikein?) Eikös silti mukavampi olisi, jos sulla luteaalivaihe osoittautuisi tarpeeksi pitkäksi, niin et tarvitsisi mitään lääkityksiä siihen...? Toivotaan niin.

Piinailijoille paljon plussatuulia ja muille muuta mukavaa! Kuukauden plussa on jo pinossa, mutta keväiseen toukokuuhun niitä mun puolestani mahtuisi vaikka viisi.. :D
 
Hannele, mulle ilmestyy aika usein oviksen aikaan juuri mainitsemiasi finnejä/näppylöitä poskiin, korvan alueelle hiusrajaan ja kaulaan. Luin kans jostain, että ne on jotain hormonaalisia näppylöitä. Ennen ei mulle sellaisia tullut, mutta nykyään kylläkin. Mistä se sitten johtuu, en osaa sanoa. Joskus epäilin, että josko niillä voisi olla yhteyttä pco:hon (tai sen taustalla olevaan epäsäännölliseen kiertoon, niin kuin mulla on).

Pötkylä, kiitti tsempityksestä. Nyt jo 3 pistosta takana ja kyllä se näyttää sujuvan. Sitä irrotuspiikin neulaa vaan kauhulla katselin - niin pitkä...
 
Tuizu - muutin nimesi tuonne listaan...

Niin, olisihan se ihan mukavaa, että raskautuisi ihan normaalisti ilman lääkkeitä. Huomaan vaan, että se tuo jotenkin lohtua, että ajattelee saavansa pian apua ongelmaan... jos sellainen on... Mä lopetin e-pillereiden syönnin jo viime kesänä ja mulla oli tämmöinen -- joka toinen lyhyt, joka toinen pitkä kierto -- näköjään sittenkin myös ennen e-pillereitä. Ei ihan niin säännöllisesti, mutta lähestulkoon. <br><br>
 
Mahtuuko porukkaan yksi 30 v. esikoista toivova?
Ensi kuussa eli 6/07 aloitetaan yritys, joten hitaasti tämä kuukaisi kulunut!
Pillerit olen jättänyt viime syksynä ja kumi ollut vaan nyt sen jälkeen.
Tätiä odottelen ens viikon lopulla ja sitten ehkäisy pois!
Mut saa lisäillä listoille....
Onnea yritykseen jokaiselle tasapuolisesti ja mukavaa viikonloppua!!!!
Mukava huomata etten olekaan ikäloppu ekakertalainen, vaan meitä on monta B)
 
Hei Heksu, tervetuloa mukaan! Lisäsin sut tuonne ensimmäisen sivun listaan.

Tänne ei ihmeempää. Lämmöt ovat edelleen olleet koholla (36,7). Ennen ovulaatiota olivat yleensä 36,3. Lueskelin tuolta fertilityfriend:n sivuilta, että lämpöjennousu on varma tapa todeta, että ovulaatio on tapahtunut... Kyllähän siinä selkeä kuvio tosiaan muodostuu, kun näin koko kierron on mittaillut. Mutta on se kyllä tosi herkkä muutoksille, joten ymmärrän hyvin, jos jotkut lääkärit tuomitsee sen epäluotettavaksi. Itse huomasinkin, että joitakin lämmönnousupiikkejä mahtui sekaan (huonosti nukuttu yö, stressi, jännitystila), mutta pian lämpö palasi normaaliksi. Ainoastaan oletetun ovulaation jälkeen (kolme päivää haamua ovistestissä) lämmöt ovat pysyneet sunnuntai aamusta asti koholla. Kun lämmöt laskevat sitten, niin menkat yleensä alkavat samana tai seuraavana päivänä. Tai sitten lämmöt eivät laskekaan ja ollaankin raskaana. Mielenkiinnolla odotankin, että koska tämä lasku tapahtuu...

<br><br>
 
Terve Heksu76! Ja tervetuloa! En tiedä oletko taustaillu täällä, mutta mulla ainakin välillä menee lyhenteet ja muut sanonnat ohi, kun en oikein tiedä mitä niillä tarkoitetaan, mutta joka päivä tässä oppii uutta!
Mäkin olen aika uusi täällä, ehkäisy jätettiin pois 2/2007, ja tänään pitäisi täti tulla vierailulle...ihan hirveetä toi vessassa käynti kun laskee housut alas ja varovaisesti paniikissa katsoo pöksyjä ettei vaan.....
 
rahikainen

:attn:

Uusille opiksi ja vanhemmille kertaukseksi on koottu ketju, jossa läpikäydään palstaslangia (alunperin joltain toiselta palstalta, joten on sellaisiakin termejä, joita täällä ei käytetä...). Nostan sen keskustelujen etusivulle, mutta liitän tähän myös linkin. Se tuppaa tosi äkkiä tippumaan, ja täältä sinne ehkä löytää sitten helpommin myös uudestaan.


Tänne siis opiskelemaan:

http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=561362

:attn:
 

Yhteistyössä