*** 3-kymppiset ensikertalaiset, vol.10 ***

Merope: Oikeastihan noi oireet kuulostaa tooosi lupaavilta, aika hyvät hermot sulla jos sunnuntaihin asti maltat venata, mä varmaan testaisin jo :D Peukut pystyssä yhteisplussalle, tosin mulla ei vieläkään mitään tuntemuksia mihinkään suuntaan eikä yhtään sellainen olo että olis tärpännyt. Tosin viime kuussa taas oli, ja look what happened : /
 
Ricardina: Mitä olen ymmärtänyt muiden puheista niin oireettomuus on ollut lupaavin oire! Mutta taitanee olla täysin ihmisestä riippuvaisia nämä, täältä löytyy oireettomia ja erilaisin oirein höystettyjä kiertoja ja silti syli on tyhjä.. hmm.. Tuon testaamisen kanssa olen jotenkin tosi pessimisti, jos testaan ennen sitä, olen varma että tulee nega.. Mutta sitten jos vain odottelen kuukautisia niin pysyn paremmassa kunnossa.. Ja siis edelleen jatkan näitä kaivuuhommia, ne taitaa paljastaa ekana! Eiku hei, mun täytyykin testata jo lauantaina. Meille tulee vieraita, ja tarkoitus oli ottaa hieman alkoholia.
 
Jos nyt paremman ajan kanssa sitten kommentoisin muutakin kuin itseni ja Meropen oireita ja niiden puutetta :whistle:

Yritys10 harmi että klinikan kesätauko tulee ennen inssiä, mutta toisaalta kiva että teillä on mahdollisuus käyttää aika hyväksi yksityisellä. Mitä siellä tehdään, tiedätkö vielä? Inssiä? Toivotaan että tärppää ja "joudutte" perumaan julkisen hoidot syksyltä =)

Tarvikehankintoja ei ole tehty eikä edes ajateltu. Kun mulla on aina takaraivossa ollut ajatus siitä, etten tule raskaaksi helposti, en ole kuvitellutkaan ostavani mitään ennen kun sykkeen näen, ja isommat hankinnat vasta rakenneultran jälkeen. Kuitenkin suvussa ja ystävillä on niin paljon lapsia, että aika paljon saadaan varmaan käytettynäkin. Näin myös kuvan ennen raskautta sisustetusta lastenhuoneesta, ja ensimmäinen ajatus oli että voi kun he oikeasti saisivat vauvan pian, koska jos vuosia alkaa kulua ennen plussaa niin melkoinen ahdistus voi valmiista lastenhuoneesta tulla :|

Musikaalinen en oo pätkääkään, mutta kuulemma monet muutkin epämusikaaliset ovat omille lapsilleen tuutulauluja innostuneet laulamaan, että ehkä sitten minäkin jos niin hyvin käy =)
 
Niin juu ja Merope olit kyselly niistä kohtukivuista ennen plussaamista. Mulla ei ollu mitään semmosta, että kaksinkerroin oisin joutunu, mut ihan istuessakin tuli semmoisia kohtutuntemuksia monta päivää ennen plussausta. Vaikka välillä oli ihan selkeästi menkkamaisia kipuja ja kiristyksiä, niin satunnaisesti, tihenevään tahtiin, alkoi tuntua kipuja, jotka jollain tavalla heti erotti jokskin uudenlaisiksi ja alkoi miettiä että tän on nyt pakko olla sitä... Ääneen ei ihan uskaltanu pohdintojaan sanoa, mut sisimmässään tunsi aika jotenkin vahvasti, että nyt kyllä...
 
Heipähei rakkaat naiset!

Ihanaa kun on taas tullut paljon juttua, kiva kun on näin aktiivinen porukka!

Yritys10, varmasti hyvä idea mennä kesätauolla yksityiselle, ettei hermot kiristy liikaa odotellessa ;) Meillä on myös lähimmälle yksityiselle klinikalle 100 km matkaa ja itse asiassa jos joudutaan inseminaatioihin tai IVF:iin niin ne tuotetaan ostopalveluna juurikin siellä 100 km päässä. Oma keskussairaala ei niitä tee. Oon jo puolikkaalla ajatuksella miettiny, miten handlaan yhtälön työ+ lyhyen varoituksen klinikkakäynnit. Asioilla on kuitenkin tapana järjestyä ja tarvittaessa vaikka kerron pomolle missä mennään.

Bahama kyseli julkisen puolen hoidoista ja hinnoista. Julkisellahan voi alusta asti päästä halvimmalla niin, että hakee tk-lääkäriltä lähetteen, kun vuosi on täynnä ja pyytää ne tietyt labrat sieltä. Me tehtiin alkututkimukset yksityisellä eli sperma-analyysi, joka taisi maksaa jonkun 85e ja mun prolaktiini ja sukupuolitautikokeet, reilun satasen. Gynen käynti, jonka perusteella lähete laitettiin, oli sen vajaan satasen, mitä nyt yksityisellä maksaa. Kilpparirvot otatin työterveydessä eli ne ei maksaneet. Sen jälkeen onkin käyty keskussairaalan polilla pelkillä poliklinikkamaksuilla eli n. 30 e/käynti. Lääkkeet toki maksetaan itse mutta kiitos geneerisen lääketeollisuuden (ennen olin sitä vastaan mut nyt muutin mieleni:)) 100 kpl letrozolia maksoi n. 18e kun alkuperäisvalmiste Femar olis aika paljon kalliimpi. Labrat ja toimenpiteet on julkisella puolella maksuttomia, tai siis sisältyy poliklinikkamaksuun ja maksamiimme veroihin ;) Ymmärtääkseni julkisella puolella tehdään 3 inseminaatiota ja 3 IVF/ICSI-hoitoa ja sitten jos ne ei tuota tulosta niin sitten on mentävä yksityiselle. Ja tosiaan jotkut sairaalat, kuten meillä, ei pysty tuottamaan kaikkia näitä itse ja siksi ostavat palvelut yksityiseltä klinikalta mutta asiakas ei siis kärsi siitä vaan saa ne julkisen puolen hinnoilla. Noissa rankemmissa hoidoissa käytettävät lääkkeet on toki kalliimpia mutta onneksi meillä on tämä suomalaisen yhteiskunnan tuki ja Kelan maksukatto täyttyy aika pian, olisko se nyt jotain n. 700e/vuosi..? Oon lukenut amerikkalaisia keskustelupalstoja ja siellä monet joutuu luopumaan hoitosuunnitelmista kokonaan, jos ei ole vakuutuksia. Siinä suhteessa saadaan kyllä olla onnellisia tästä meidän julkisen terveydenhuollon toimivuudesta, vaikka sitä usein mollataankin.

Iitukalle halusin sanoa, että älä ole liian huolissasi Pronaxenin vaikutuksesta raskautumiseen. Jos käyttö ei ihan päivittäistä ole niin tuskin olet sillä suurta vahinkoa saanut aikaiseksi. Toki kannattaa lääkärin kanssa jutella vaihtoehdoista.

Hankintojen suhteen oon hyvin maltillinen. Mulla on jo pitkään ollut mielessäni millaiset vaunut haluaisin ja niistä kyllä haaveilen ja katson tarkkaan kun joku työntelee semmoisia. Mulla on vaatekaapissa semmoinen haaveiden laatikko, johon kerään asioita, joita haluan elämääni. Vähän niin kuin aarrekartta (tiedättekö mikä on, ootteko tehneet koskaan?) mutta vaan laatikkomuodossa. Siellä on paljon muutakin kuin vauvahaaveisiin liittyviä juttuja mutta siis siellä on niiden vaunujen kuva ja lisäksi pienet sukat ja pipo. Meidän vauvan sukat ja pipo :heart: Mulle siis haaveilu on tosi tärkeää, tai visualisointi tai miksi sitä haluaakaan sanoa. Se ei aiheuta ahdistusta, päinvastoin. Se saa mut uskomaan, että jonain päivänä tämäkin haave toteutuu.

Meropen oireet kuulostaa vähintäänkin lupaavilta, jee! Peukut on pystyssä, että ne tarkoittavat oikeaa asiaa :)

Ja Ricardina myös oireettomuudesta huolimatta pamauttaa ensi viikolla kaksi viivaa tikkuun, eikös juu :)

Täällä on dpo 7 eikä niin minkäänlaista ovulaationjälkeistä oiretta oo ilmestynyt. Viime kierrossa, ekalla letro-kierrolla nännit ja koko rinnat oli dpo 2 alkaen niin järkyn kipeet, että vaatteiden pukeminenkin sattui ja nyt ei sitten mitään. Parit vihlaisut on tuntunut kohdun tienoilla mutta niitäkään hädin tuskin edes huomaa. Eli rauhallista eloa ja oloa, tällä hetkellä hotellikuolemaa työreissulla ja siksi oli hyvää aikaa kirjoittaa (taas) tämmöinen romaani :D

Iloa loppuviikkoon, nautitaan lämmöstä! :wave:
 
Mä pilitän täällä jo komatta kertaa tänään :D Niin ihana toi haaveitten laatikko <3 kaks ekaa pillitin parin kaverin koirien kuolemien takia :( Ei mene edes mitenkään oireitten piikkiin kun nyt vasta dpo3 :D
Ja radiosta tulee laulu....yksi pieni elämä.suuri valo sisällä.katson hiljaa nukkuvaa.katson lohdunkantajaa.pidän aina lähellä <3 ihana biisi.kenenköhän on?en oo ikinä kuullu.
Mä oon nimittäin heittäny kirveen kaivoon. En vaan jotenkin jaksa mitenkään uskoo plussaa. Sen takia oon vähän tännekin kirjotellu.
Tsemppiä teille!
 
  • Tykkää
Reactions: Säihkiss
Iitukka voimia! Oon ihan varma, että teidänkin vuoro tulee. Koita löytää edes pieniä valonpilkahduksia jokaisesta päivästä :hug:

Sitähän mun piti teille vielä kertoa, että juttelin viime viikolla kaverin kanssa tästä lapsettomuusasiasta. He yrittivät aikoinaan vuosia tuloksetta ilman että selvisi mitään syytä lapsettomuuteen ja sitten saivat esikoisensa, mun kummilapsen, IVF:llä (ei läheskään ensimmäisellä hoidolla) ja seuraavana vuonna toisen PASsilla. Hän sanoi lauseen, jota jäin miettimään: Hän muistaa sen ihanan jännityksen kun odottaa joko tässä kierrossa tärppää, ja hän muistaa sen positiivisena. Tietenkin pettymykset oli rankkoja mutta jännitys oli positiivista. Toki aika kultaa varmasti muistoja mutta tuon kun aina itsekin muistaisi. Kaikki ovet on kuitenkin avoinna ja jonain päivänä se vauva kaikkien todennäköisyyksien mukaan tulee jostain niistä ovista. Koitetaan siskot pitää yllä positiivinen jännitys. Me voidaan ens vuonna kaikki olla äitejä!
 
Ja vielä yks juttu... :)

Tosta Lohtu-biisistä tuli mieleen, että ootteko kuullut Happoradion Vakava nainen -biisiä? Mä eilen aloin oikein kuunnella sanoja ja ihan hymyilytti että siinähän se sanotaan varsin selvästi: "onhan mun saatana saatava lapsi, kaikki muu on joutavaa..." :D I agree!
 
  • Tykkää
Reactions: Ricardina
Minulla ei hormonit normaalisti aiheuta kovin suuria tunnemyllerryksiä niin että olisin itkuherkkä, mut tuota Lohtu biisiä en pysty kuuntelemaan esim. töissä tai muualla "ihmisten ilmoilla". Ekan kerran kun kuulin sen niin vollotin ihan solkenaan. Se on ihana <3
 
iitukka: älä sisko luovuta! saa murehtia ja surra, mutta ethän, ihana, luovuta? Yritys palkitaan aivan varmasti. Pakkohan se näin on olla.

säihkiss: ihana tuo laatikko. Jotenkin niin mystinen, taikuutta täynnä!

Ja kiitos kaikille tsemppareille! Saitte muruseni taas kyyneleet kihoamaan silmäkulmiin.. Kyllä onnellinen on se lapsi, kun teidän vauvaksi pääsee.
 
  • Tykkää
Reactions: Säihkiss
Torstai 22.5.2014


Nimimerkki.....Ikä.......Kiertopv/pituus.......yk......luomu/lääk.kierto

Hironea............35v.........kp 4/26..............yk 5..........luomu
Yritys10...........30v.........kp 9/27..............yk 20........l
kaisaek............32v.........kp 16/25-28........yk 4..........luomu
Säihkiss...........34v.........kp 21/28-30........yk 19.........lz
Tikru-78...........35v.........kp 24/28-31........yk 3..........luomu
Ricardina..........30v.........kp 26/31-32........yk 5..........lz
Merope............29v.........kp 28/n.30..........yk 9......... kilppari
Mariah33..........34v.........kp 33/28.............yk 12........luomu
Haave_ilija........33v.........kp 59/29.............yk 1.........luomu


c=clomit, a=anazol, f=femar, g=gonal-F, m=metut, pr=pregnyl, o=ovitrelle, pri=primolut, pu=puregon, t=terot, mp=menopur, ins=inseminaatio, irr=irrotuspiikki, l=luget, de=depot laastari, s=supercur, lz=letrozol


Taustalla:
Kissatanssi, M11su, Kukkaislapsi, Dazzler, Miminda, Justiina79, Sofila, Iitukka81, Bahama, Orkidea79, Kerttuli, Chiligail, Talviaurinko

:popcorn: :popcorn: :popcorn:

Piinailijat ja jännäpäivät:
DPO: Päivät ovulaatiosta
Jännäpäivä: Suunniteltu raskaustestin tekopäivä


Nimimerkki......DPO.......Jännäpäivä

Merope...........12.........24.5
Ricardina.........9..........29.5
Tikru-78..........4/5........



Plussanneet 2014:

Ankkurinappi........31v.........?...........2/2014
murmelii..............32v........yk3.........2/2014
Jonniss................29v.......yk3............14.3.
Marjee................30v........yk8...........26.3.
Nonnna...............31v........yk3.............2.4
Matahari.............31v.........yk1...........13.4
Jofa....................30v........yk1...........huhtikuu
Pienestä kii..........31v.........yk 9...........8.5
Miri81.................33v.........yk 2..........14.5
Handis85.............29v.........yk 1..........16.5


Muutospyynnöt listaan punaisella.
Kun kiertopäiviä yli 60 eikä mitään kuulu, lisätään "Taustalla" -listalle
 
Aamulla odotti verinen vessa. En ymmärrä, ei ollut mitään oireita ennen. Aina ennen osaan veikata kivuista, nyt tuli vain verta. Alkaa usko loppumaan tähän touhuun. En tiedä pitäisikö jäädä vähän taustailemaan. Tää on niin kurja tulla aina vaan masistelemaan tänne. Älkää pliis tsempatko/sympatiseeratko tai mitään, en taitaisi kestää.. Ääh, mitenhän lusin tän työpäivän.. En pystynyt edes miehelle sanomaan. Tosin se taisi nähdä, yleensä laittaa eväät mun käsilaukkuun. Nyt käsilaukku oli täynnä tamponeja niin kas, leivät oli pöydällä laukun vieressä. Ei tainnut uskaltaa kommentoida. Tuntee mut.

Nyt on kyllä sellaiset kivut niin alavatsassa kuin alaselässäkin että oksat pois. Särkylääkkeeseen en sorru.

Ricardina Plussaathan sinä, pliis. Tulisi jotain iloittavaa tähän toukokuun lopulle!
 
Suurimmalla osalla pareista yritys palkitaan noin puolen vuoden yrittämisellä. Noin 80-85 % pareista raskautuu vuoden aikana. Ja seuraavan vuoden aikana yrittävistä noin puolet. Sitten vaihtoehtoina saattaa olla adoptio tai lapsettomuus.

Alkaa nuo tekstit tuntumaan vähän turhan raskailta.. Ei onnistunut puolessa vuodessa. Ei yhdeksässä kuukaudessa. Jos olisin niitä onnekkaita, jotka paukahtaa ensi yrittämällä niin nyt mulla olisi vauva sylissä. :'(
 
Voi ei Merope :hug: kielloista huolimatta olen tosi pahoillani, olisit kyllä jo ansainnut onnen :'( nyt saa vähän aikaa ollakin mieli mustana, mutta älä rakas ystävä luovuta! Keinoja on, ja kyllä niitä luomuplussiakin tulee vuodenkin yrittämisen jälkeen. Jos tuntuu että haluat hetkeksi tauolle niin ymmärrän täysin, mutta en kyllä sinua haluaisi täältä menettää :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Merope
Hih, ihana Ricardina. Ja rohkea ;) En usko, että pystyn poissa täältä olemaan. Teitä kuitenkin ajattelisin. Äh, tätä juuri pelkäsin - nyt tämä pato täyttyi yli äyräiden. No ehkä se on hyvä joskus vähän itkeäkin, tähän asti olen pysynyt niin uskomattoman positiivisena muutamasta mustasta hetkestä huolimatta.

Kunpa te muut plussaisitte, niin kovin toivon sitä teille ja meille kaikille!
 
Voi Merope :hug: Mä oon samaa mieltä kuin tuossa muutkin on olleet, että kyllä näitä asioita pitää itkeä ja surra silloin kun siltä tuntuu. Jokaisella on siihen oikeus ja se helpottaa. Onni on se, että ihmisen mieli sopeutuu aika hyvin kulloiseenkin tilanteeseen, kun aikaa kuluu. Ja jos ei lasta tule luomuna, niin on onneksi paljon muitakin vaihtoehtoja kuin adoptio tai lapsettomuus. Pakko laittaa tähän mitä luin Ylen uutisista kun aloin oikein googlettaa hoitojen onnistumistodennäköisyyksiä:

Lapsettomuushoitojen onnistumisprosentin voi laskea monella tavalla. Suomessa noin joka kolmas hoito johtaa raskauden alkamiseen ja joka neljäs lapsen syntymään. Hoitoja tehdään yleensä useampia, ja lopulta kaksi kolmesta parista saa lapsen. Jos laskelmiin otetaan mukaan myös luovutettujen sukusolujen käyttö, hoidoista voi onnistua 80 prosenttia.

Peli ei siis ole menetetty vaikka ei vauvaa vuodessa kuulukaan. Lääketiede on nykyään niin kehittynyttä, että hoidoilla on todella hyvät onnistumisprosentit. Toivoisin kuitenkin, että täällä jaksettaisiin vielä uskoa myös luomuonnistumisiin, vaikka meitä muutama täällä joukossa onkin jotka on hoitoin joutuneet turvautumaan.

Bahama, minä nyt tällä vähäisellä kokemuksellani vastailen näihin hoitokysymyksiin :) Me ollaan oltu tosi tyytyväisiä julkisen puolen hoitoihin. Kaikki tutkimukset ja hoidothan liittyy tiettyihin kuukautiskierron vaiheisiin, joten hoitojen eteneminen on lähinnä siitä kiinni. Siinä on varmaan suurimmat erot sairaaloiden välillä, kauanko joutuu odottamaan ensikäyntiaikaa mutta siinäkin hoitotakuu on 6 kk joten ainakaan sen yli se ei pitäisi mennä. Meillä meni niin nopeasti, että lähetteestä alle kahdessa kuukaudessa oltiin ensikäynnillä. Suhteessa rahansäästöön en pidä sitä pahana. Sen jälkeen kaikki on sujunut kuin tanssi ja yhtään nopeammin ei olisi sujunut yksityisellä, kun kierron pituus on sama oltiin sitten julkisella tai yksityisellä :) Toki joissain sairaaloissa voi olla ajat tiukilla ja kun esim. aukiolotutkimus pitää tehdä tiettyjen kierronpäivien aikana, tosi huonolla tuurilla se voi siirtyä kuukaudella. Ja se on tietenkin tosiasia, että yksityisellä puolella rahalla saa mitä itse haluaa jo hyvinkin aikaisessa vaiheessa yritystä jos siltä tuntuu. Vaikka uskoisin kyllä että ei sielläkään ihan heti rankimpiin hoitoihin mielellään lähdetä jos on mahdollisuudet onnistua muutenkin.

Tsemppihalauksia kaikille! :hug:
 
Säihkiss olen miettinyt tuota samaa asiaa mistä puhuit, että yksityisellä saa rahaa vastaan koviakin hoitoja aika alkuun, julkisella mennään ymmärtääkseni aika saman kaavan mukaan (tietty määrä ovulaation induktioita, sitten inssejä, sitten ivf). Oma lehmä ojassa tietenkin näitä miettiessä, kun suhteellisen lyhyen yrityksen jälkeen puhutaan jo niistä kovemmista, kun itse olin tosiaan ajatellut että ovuloimattomalla niitä induktioita jatkettaisiin pitempään kuin neljä kiertoa. Että onko tosiaan niin, että onnistumisprosentti laskee neljän kerran jälkeen niin paljon, ettei kannata vai rahastetaanko meitä? Toisaalta olisi sekin rahastusta että juoksisin vaikka vuoden folliultrissa, jos lopputulos on kuitenkin sama. Lopulta luotan kuitenkin lääkärimme asiantuntemukseen, ja onhan se kuitenkin yleinen käytäntö että induktioita tehdään se neljä.. Ja kun vika ei ole spermassa, en usko että inssikään mikään sateentekijä on. Äh.

Tälläisiä mietin tänään, varmaan osin siksi että vaimeita menkkatuntemuksia on alkanut tuntua jo, nyt siis dpo9. Ei ole kirves kaivossa, mutta hanskat lähellä naulaa =)

Ai niin, ja hyvä Suomi :popcorn:
 
  • Tykkää
Reactions: Miri81

Yhteistyössä