3 kk vanha yökylässä?

Oli aika kaaos kun tytölle sattui jokin vierastus kausi juuri tuohon saumaan ja huusi koko illan.... Minä kun menin sitten käymään illalla niin oli nukahtanut 10 min aikaisemmin ja loppu yö ja seuraava päivä meni hienosti...
 
asuvat täs lähellä ja ottivat yökylään jotta saataisiin nukkua :) meni todella hyvin vauvalla kaikki, söi ja nukkui ihan hyvin.
En koe asiasta huonoa omaatuntoa, se on niin perhekohtainen asia. yhden hyvin nukutun yön jälkeen sitä jaksaa taas eritavalla ja hyvinvoiva äiti ja isi tarkoittaa hyvinvoivaa perhettä =) eli joskus se yökyläänkin vienti voi olla perheen hyvinvoinnin kannalta hyvin tärkeää
 
Esikoinen oli ensimmäisen kerran 6kk yökylässä ja tää pienempi oli noin 3kk kun oli ekan kerran yö kylässä,hienosti oli mennyt ja yritän saada meille tuon 1kerta/kk käyttöön.Yksin kun olen lasten kanssa niin tekis tiukkaa pään kanssa jos ei pojat ollenkaan kyläilis/joku hoitais heitä välillä meillä.
 
Meillä muksu nyt 4kk ja ollut ihan syntymästä lähtien noin kerran viikossa toisen mummon luona yökylässä. Menee loistavasti. Poika ei vierasta yhtään ja rutiinit (syömiset, unet jne.) menevät yhtä hyvin kuin kotonakin. Itse saan nukkua ja kerätä voimia ja isovanhemmat ovat onnessaan, kun poika kylässä. En koe, että siitä olisi ollut mitään haittaa.
 
Meillä on tyttö nyt 4 kk ja on ollu yön yli hoidossa muistaakseni 5 kertaa. Ekan kerran 3 viikon iässä. Aina menny hyvin! Mummit ja kummit hoitaa. Pitää luottaa että kaikki menee hyvin ja nauttia tosiaan siitä miehenkin seurasta.
 
siis apua! en usko olevani ainoa joka tosissaan ihmettelee et miten ihmeessä joku pystyy antaan vauvan ALUSTA ASTI YÖKYLÄÄN vähän väliä ja pitää sitä viä normaalina!? ei hyvää päivää.....!!! anteeks vaan kommenttini mutta en pystynyt oleen hiljaa..tottakai jokanen tekee niinku tykkää mutta ainahan painotetaan ettei pieni vauva ymmärrä jos äiti/isä ei olekaan jostain syystä lähellä!! ihan siis mielenkiinnosta kysyn että mitä teillä on olleet ne SYYT viedä lasta hoitoon noin pieninä!? ymmärrän jos oikeasti hyvä syy, mutta en todellakaan jos syy on parisuhteen hoitaminen!!!!! |O sitä täytyy hoitaa, kyllä,samaa mieltä, ja saada 2keskistä aikaa, mutta ei kyllä kun vauva on vastasyntynyt!!!! myöhemminkin ehtii!!! meillä oli esikoinen 5kk iässä yhden yön siten että hänen mummu tuli meille yöksi, tultiin kotiin yöksi ja aamulla heti nähtiin.. muuhun en olisi pystynyt. toinen ei ole vieläkään ollut ja on 10 kk, aina jompikumpi vanhemmista hänenkans ollut kotona jos toinen jossain, tosin olen raskaanakin joten ei mieli ainakaan ravintoloihin teekkään, kahdenkeskistä iltaa ollaan toki aateltu et vois elokuviin tm mennä ja kai tässä pian mennään kun ehdittäis.. uskon että kahden siten,että lapset hoidossa aletaan esim 1krt/kk käymään kun tämä kolmaskin on vähintään8kk tai jotain..riippuen miten vierastetaan ja miten nukutaan jne jne... isoin toki käy yökyläs vähän välillä ja onkin jo 5v, 10kk on niin pikkuvauva ja oman väen perään etten vielä laittais pidemmäksi aikaa.. haukkua saatte vapaasti jos otti hermoon tämä mielipiteeni...
 
Meillä 3kk typykkä ollut 3 yötä mummilla ja mummi jokusen yön meillä lapsenvahtina. Mummi kuuluu muutenkin melkein jokapäiväiseen elämäämme. Miten se nyt on mukamas niin kamalaa vauvalle, jos ei heti ensimmäisenä näekkään äitiä aamusella?? En ymmärrä näitä vouhottajia...
 
Olen Martzan kanssa vähän samoilla linjoilla. Tosin olen sitä mieltä, että oikein läheisen aikuisen luo voi vauvakin mennä yökylään silloin tällöin. Mutta että ihan säännöllisesti... Mieluusti pitäisin vauva-ajan lasta pääsääntöisesti isän/äidin lähellä. Meillä poika on nyt 8kk eikä ole ollut hoidossa yötä. Se kyllä johtuu myös siitä, että ei ole sellaista läheistä aikuista joka pojan voisi ottaa ja siitä että poika on ollut kova vierastamaan 3kk lähtien.

Oonakamu, vauvalle voi aiheuttaa stressin se että ei ole tutussa ympäristössä ja äitiä ei ole lähellä. Ei osaa vielä "muistaa" äitiä ja kokee olonsa turvattomaksi eikä myöskään ymmärrä että olotila ei ole pysyvä vaan äiti tulee vielä takaisin. Näin olen lukenut.

Mutta täytyy myös nauttia muusta elämästä ja myös kahdenkeskisestä ajasta miehen kanssa! Jokainen tietää mikä on omalle lapselle hyväksi =)
 
Samoilla linjoilla Martzan kanssa! Itsekin tässä lueskelin, niin aattelin kyllä, etten itse pystyis |O , ainakaan minkään parisuhteen hoitamisen nojalla :$ ... Sen tietty ymmärrän, jos vauva on oikeen valvottanut kovasti pidemmän aikaa ja jokainen ihminen tarvittsee unta, tietyn ajan pärjää vähemmällläkin, mutta kun se menee yli alkaa todennäköisesti jo päässä vippaamaan. Olen itse työssä psykiatrisella puolella ja tiedän, kuinka unettomuus pidemmän päälle voi aiheuttaa jopa psykoosinkin ennestään mieleltään terveelle ihmiselle. Mutta että jonkun huvin tms. vuoksi, noin pieni, ei ei ei... Ihan tuntuis omalla kohdalla kaamealle ajatukselle. Ja toki, esim. Yksäidin tilanne on taas asia erikseen ihan sen jaksamisen kannalta arjen pyörittämisessä yksin, kun noin pieniä molemmat ovat.

Mutt, jokainen tyylillään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytteli74:
Samoilla linjoilla Martzan kanssa! Itsekin tässä lueskelin, niin aattelin kyllä, etten itse pystyis |O , ainakaan minkään parisuhteen hoitamisen nojalla :$ ... Sen tietty ymmärrän, jos vauva on oikeen valvottanut kovasti pidemmän aikaa ja jokainen ihminen tarvittsee unta, tietyn ajan pärjää vähemmällläkin, mutta kun se menee yli alkaa todennäköisesti jo päässä vippaamaan. Olen itse työssä psykiatrisella puolella ja tiedän, kuinka unettomuus pidemmän päälle voi aiheuttaa jopa psykoosinkin ennestään mieleltään terveelle ihmiselle. Mutta että jonkun huvin tms. vuoksi, noin pieni, ei ei ei... Ihan tuntuis omalla kohdalla kaamealle ajatukselle. Ja toki, esim. Yksäidin tilanne on taas asia erikseen ihan sen jaksamisen kannalta arjen pyörittämisessä yksin, kun noin pieniä molemmat ovat.

Mutt, jokainen tyylillään..
Mä olen yksin 1 v ja 3,5 vee kanssa ja pienempi oli itsenäisyyspäivänä ekaa kertaa yksin yön - mummi oli meillä kun mä olin baarissa ja samaan aikaan aloiteltiin unikoulua, eli mun poissaolo oli ihan perusteltua.

Mä en kanssa tajua, miksi pitää tehdä lapsia jos ei niihin halua tai pysty sitoutua pidempään kuin pari kuukautta. Musta se tunti per ikäkuukausi hoidossa on ihan järkeenkäypä neuvo, eli kuukauden ikäinen tunniksi ja vuoden ikäinen 12 tunniksi...

Ja joo, parisuhdettakin PITÄÄ hoitaa, mutta eikö siihen nyt riittäisi vaikka 3 tuntia miehen kanssa ulkona syömässä/leffassa/kävelyllä?! Miksi pitää pieni ihminen jättää koko yöksi hoitoon?!?! No, ehkä mä vaan olen sitten tiukkapipo, mutta musta jo se 6 kk täysimetyssuosituskin tekee sen, että musta alle 6 kk ikäistä ei voi jättää ilman tissiä kovin moneksi tunniksi, itse imetän 1 veetä vieläkin. Myös öisin.
 
Täälläkin yksi tiukkapipo. Mä oon sitä mieltä, että parisuhde kyllä hoituu vaikka yhteinen lapsi olisi omassa kodissaan. Yhdessä se lapsi on tehtykin, ja pitää siinä tekovaiheessa jo tietää, että vauvat ei aina anna vanhemmilleen yhteistä aikaa. Ja jos se 2keskinen aika on niin tärkeetä, ettei lapsi saa olla kotona, niin miksi tehdä lapsia.
Kyllä mäkin ymmärrän, että vauva viedään pakottavasta syystä hoitoon. Mutta mielipiteeni olen muodostanut, kun nähnyt läheltä yhden pariskunnan touhua. Lapsi oli 2 viikonloppua hoidossa jo ekan elinkuukautensa aikana. Ja siitä eteenpäin yhtä usein, ja kyllä sen lapsesta huomaa. Tosi rauhaton tapaus, pelkää näköjään koko ajan jäävänsä yksin. Itkee heti jos vanhemmat häipyy näköpiiristä. Ei siis enää luota siihen, että vanhemmat palaavat.
Tommoset tutut mummot on varmaan eri asia, jos lapsi on nähnyt niin paljon mummojaan, ettei vierasta tmv. Ja jos lapsen perusluottamus on kunnossa. Tällä tutulla lapsella näin ei ole. Lapsi on hoidossa milloin missäkin.
 
Mä olen kans tiukkapiposempaa sorttia. Ymmärrän sellasten tilanteen, jotka on lasten kanssa yksin tai jos vauva on kauheesti valvottanut... Sillon pitää voida kerätä voimia. Mut muuten riittää mun mielestä vapaailta tai ainakin tutun hoitajan tulis olla lapsenlikkana kotona, eikä lapsi yökylässä.

Mulla kans perusteluna se, ettei niin pieni ymmärrä vielä vanhempien (etenkään äidin) poissaoloa ja on hämmentävää olla erossa varsinkin "vieraassa" paikassa. Mun mielestä ei siis riitä, että paikka on tuttu vaan sen pitäs olla koti aina kun mahdollista.

Sit mulla osu silmään tuolla jonkun maininta "neiti käyttäyty oikein nätisti"... Vauva ei osaa olla tuhma, joten ei myöskään kiltti eli mun mielestä ei voida puhua vauvan hyvästä käytöksestä. Pilkun viilaamista, tiedän ja pahoittelen. :)
 
luojan kiitos että on vielä muitakin jotka ajattelee näin.. siis en halua ketään myöskään mollata tm mutta anteeksi, tuli tunne, että näiden äitien ikä on ehkä jotain alle 20v?? todella sen ymmärtää että kun on valvottanut vauva tosi pahasti niin sehän on pakko jotain tehdä,eihän sellanen väsynyt vanhempi sille vauvallekaan hyväksi ole, mut just et sitten edes kotiiin tulee tämä auttaja,ja vasta kun isänkanssa (jos kuvioissa on), vuoroteltu hoidon ja nukkumisten suhteen ym, ja mummu,jos on tosiaan ns vakiokalustoa/joka pväinen läsnäolija on ok, mutta siltikään en veisi mihkään vaan se mummu saisi olla meillä. sitä en misään nimessä ymmärrä jos vauva on PIENI ja viedään hoitoon HUVITTELUN TAI PARISUHTEEN HOITAMISEN vuoksi, sitten ois ehkä kannattanut lasten tekoa lykätä sopivampaan ajankohtaan. eikös parisuhtees pitäis olla tietoinen siitä miten paljon vauva sitoo vanhempia itseensä ja tarvitsee heitä kokoajan, parisuhdetta voi alkaa hoiteleen kun pieni vähän isompi,esim lähempänä 1v..näin olen myöskin lukenut neuvolalehtisistä,lapsikirjoista ym ettei vauva tosiaankaan ymmärrä miksei äiti(/isä) olisikaan paikalla vastaamassa tarpeisiin!! tuntuu ihan kauheelta.. en halua ketään loukata,mutta ihan mielestäni tämä mielipide on melko terve lapsen kannalta... itekkin haluan elämältä toki muutakin kun lastenkans oloa 24h/vrk aina vaan mutta kun on pieni vauva, ei tee ees mieli mihkään! paitsi itekseen vaikka tunnin lenkille tm jolloin isä on lapsenkanssa. kans katoin tota et "neiti käyttäyty oikein nätisti".. hohhoijaa..
 

Yhteistyössä