Mitähän ihmettä se yökylä voisi haitata? Eikös vauva yleensä yöllä vielä nuku, joten tärkeintä lienee, että joku aikuinen huolehtimasta perustarpeista? Onko sitten äiti, isä, mummo, pappa vai naapuri?
Meillä ei ole ollut lapsi vielä yökylässä, mutta jos tarvetta olisi ollut niin olisi varmasti ollut. Äidin kanssa on ollut kaksin päiviä ja samoin isän kanssa kaksin päiviä kun toinen vanhemmista työhommissa. Poika nyt 3,5 kk. 7 kk iässä meidän on tarkoitus olla 5 yön reissussa miehen kanssa ja mummo tulee kotiin hoitamaan vauvaa. Kysyttiin neuvolassa aiheesta ja kokenut (yli 30 v kokemus) neuvolatäti sanoi vaan, että hyvää tekee kaikille tuollainen ero. Lapsi tottuu muihin ja oppii luottamaan, että vaikka vanhemmat lähtevät pois, niin tulevat takaisin. Voipi kyllä itkettää itseä ja ikävä tulla, mutta onneksi on aktiivilomasta kyse, joten tekemistä ja ajattelemista pitäisi riittää.
Meillä tosin vauva on tottunut jo alusta asti siihen, että äiti ei koko ajan pyöri ympärillä, vaan hoidot on menneet isän kanssa tasan. Vauvan ollessa 3 kk itse läksin työelämään takaisin ja isä jäi kotiin. Silloin kävin näitä asioita läpi ja tajusin, että suurin ongelma on mulla tuosta erosta olosta. Vauva nukkuu ja leikkii suurimman osan ajasta jonka olen pois. Isä on hänelle yhtä tärkeä ja huolehtii varmasti hienosti(kuten mummot ja muut). Itseäni parina ekana päivänä itketti ja etenkin kun taas tavattiin vauvan kanssa, hän ei varmaan ollut edes huomannut, että "tärkeä" äiti oli päivän pois. Isän kanssa sen verran hauskaa.
Tuo äitien uhrautuminen ja marttyyriys alkaa olla taaksen jäänyttä elämää. Joo, täällä on vanhemmilla ikää lähes 40 v ja kaivattu esikoinen on kyseessä. Työn ja harrastuksen vuoksi on poissaolot vauvan luota, ei minkään "uloslähtemisen". Naurettaa tuo joidenkin kiihkoilijoiden syyllistäminen, ihan kuin he vain osaisivat hoitaa lapsiaan omalla erinomaisella "läheisriippuvaisella" tavallaan, pah!