<3 Keskenmenon jälkeen plussanneet SYYSKUUSSA<3

hei.vielä vierailen pinossanne, elikkäs hcg laskenut 42000 --> 25000 ja keskeytynyt keskenmeno ja eessä joko kaavinta tai lääkkeellinen tyhjennys.,,miun kysymys, kummastakaan ei ole kokemusta, olisiko jollain kertoa millaisia on olleet ja kumpikohan olisi helpompi...ymmärsin ettei ne niitä pillereitä kotiin sieltä anna vaan osastolla otetaan ja sitten 2 päivänä taas osastolle...niin selitti mulle mutta pitänekkö paikkansa? ja nukutuksessako tehään ja kanyloidaanko kaavinnassa..mie kun pelkään piikkejä? onnellista odotusta teille ja kasapäin tarrasukkia matkaan =)

neila: mulla on kokemusta molemmista.. :(

voin sanoa että kaavinta on hups vaan ohi, toki laitetaan kanyylit yms epämiellyttävää, nukutuksessa tehdään, itse toimenpiteestä ei tiedä mitään, eikä paikatkaan kipeet tms sen jälkeen, mutta sitte se on kyllä elimistölle huomattavasti rankempi ja uskon että osakseen sekin voi olla syynä että meillä meni kaavinnan jälkeen vuosi uudelleenraskautumiseen (joka sekin sitten meni kesken), eli mekaaninen kaavinta vaurioittaa ja arpeuttaa aina kohtua ja vaikuttaa siten tuleviin raskautumisiin ja muutenki raskauteen (kiinnittyminen, kohdun limakalvuston kestäminen raskautta jne)

lääkkeellinen tyhjennys sitten on fyysisesti mielestäni epämiellyttävämpi, minä sain tehdä tyhjennyksen kotona (sikiö vastasi kokoa 9+0) ja hyvin pystyinkin kotona olemaan.. antoivat kyllä vaihtoehdoksi suorittaa tyhjennys sairaalassakin, mutta halusin kotiin.. alkuun kivut olivat kyllä aivan järkyttävät kun en älynnyt ottaa suositeltua enempää särkylääkettä ennakkoon, tärisin sängyssä ja miltei oksensinkin, niin kamala olo siitä tuli, mutta kun vuoto alkoi ja särkylääkkeet alkoivat vaikuttaa, olo helpottui, pahin vuoto oli päivässä ohi.. minun kohdallani kohtu ei tosin tyhjentynyt kokonaan kerrasta, vaan aloin viikon päästä tyhjennyksestä saada tulehdusoireita (kuumetta ja alaselkää poltteli), joten menin polille näytille ja sain vielä toisen satsin lääkkeitä uusintatyhjennystä varten.. :/ mutta tuolloin otin tujun annoksen särkylääkettä ennakkoon ja toinen tyhjennys meni aika huomaamattomasti, vuotokin loppui pian sen jälkeen lähes kokonaan..

henkisesti en osaa sanoa noille kahdelle menetelmälle eroa, ainakaan minun kohdallani, sillä surutyö tapahtui kuitenki sitten vasta vähän jäljestäpäin..

minä suosittelisin ehdottomasti lääkkeellistä tyhjennystä juuri sen syyn takia että se on elimistölle hellävaraisempi keino..

jaksamisia sinulle kovasti :heart:
toivottavasti tästä oli jotain apua..

Neila. Kaavinnasta ei ole kokemusta mutta 4 lääkkellistä tyhjenystä olen hoitanut kotona ja kaikki on mennyt hyvin, mitään ei ole jäänyt kohtuun ja aika nopeasti olen aina uudestaan raskautunut. Kipeää se toki tekee mutta en nyt "kuolemaa" ole kuitenkaan tehnyt. Ainain 3 päivää kannattaa varata siihen että on tosi heikko olo sen jälkeen mutta sitten olo on ollutkin jo hyvä. Mutta aina 3 päivää olen viettänyt ihan suosiolla sängynpohjalla.
Voimia tyhjennykseen oli tapa sitten mikä tahansa. :hug:

MLL
Neila, jos valitset lääkkeellisen tyhjennyksen niin kannattaa miettiä etukäteen myös sitä, haluatko olla sairaalassa vai kotona vuotamassa. Mulla ei ole kaavinnasta kokemusta, mulla tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Raskaus oli niin pitkällä, että sikiö piti saada ulos alakautta ja suoritettiinkin loppuun synnytyssalissa kun olin niin kipeä, että sain epiduraalin. Mielestinä sairaalassa oli "mukava" olla, koska aina kun tuli jotain kysyttävää, niin oli joku neuvomassa, tilannettani myös seurattiin ja tyhjennys lääkettä sai tarpeen mukaan lisää, samoin kipulääkettä. Toiset haluaa olla kotona ja rauhassa, minä tykkäsin, että sairaalassa sai olla juuri tuon täsmällisen hoidon ja turvallisuuden tunteen takia. Sillekkin siis kannattaa uhrata ajatus. Tosi kovasti voimia tulevaan! Jos jatkatte vauva haaveilua niin tuola vauvakuume puolella on keskenmenon saaneille oma pino, sielä käsitellään aika paljon myös KM:sta toipumista niin henkisesti kuin fyysisestikin, josta voi siirtyä sitten tänne raskauduttuaan. Ei täälä kyllä tunkua ole, että tule vaan juttelemaan jos haluat, jos mitään kysyttävää tai kerrottavaa tulee :hug:

Neila: :hug:

Oma varhainen aamunapa on jännityksestä sekasin :ashamed:
Täähän on ihan rutiinitoimenpide, mikä hemmetti tässä jännittää näin kovin, että ihan ahistaa ja vapisuttaa? Tai no vapinan takana on kyllä mun yöunet, nukuin tunnin pätkiä |O
Onneks lääkärin jälkeen saa nukkua päikyt..
*peukuttaa tulevansa sieltä kotiin* :LOL:

Dada 37+5

Neila miulla kokemusta lääkkeellisestä tyhjennyksestä. Itelle tehtiin se sairaalassa, kotiinkin oisin päässy mut ois pitäny välittömästi tulla takaisin jos jotain ongelmia ois tullu, joten päätin jäädä sairaalaan.

Mulla vaan ei ne lääkkeet meinannu laittaa sitä tyhjennystä käyntiin, sain kolme satsia (maksimiannos kuulemma) ekat tabut klo 11 ja siitä n. 12tunnin päästä alkoi vasta tapahtumaan. Kovin kipeä en ollu, sain kaksi särkylääkettä. Olin suihkussa koko sen tunnin ajan kun suurin vuoto oli, ja helpottihan se kuuma suihkukin supistuksiin.

Toipuminenkin sujui ihan ongelmitta. Kävin keskussairaalassa kontrolliultrassa kaks kertaa tyhjennyksen jälkeen. Eka kierto tyhjennyksen jälkeen oli 30pvää.

Ite olin ensin sitä mieltä että haluun ehdottomasti kaavinnan, kun olin lukenu miten paljon nuo lääkkeelliset tyhjennykset on epäonnistunu, ja on kuitenkin jouduttu kaapimaan. Mut nyt oon kyllä tyytyväinen että sain tuon lääkkeellisen, onhan se elimistölle jotenkin helpompi ja "luonnonmukaisempi" tapa hoitaa km.

:hug: :hug:

dadalle vielä tsempityksiä! :wave:

Adelade 6+1

Ilmoittautuisin minäkin mukaan.

Täällä kärvistellään vielä alku viikkoja, nyt 7+2 menossa, eilen käyty ultrassa ja oli ok, syke näkyi ja pieni toukka samoin.
Eli vähän taustaa, mulla on 1 lapsi ennestään, nyt 5 vuotias. Ja keskenmenoja sitten löytyykin 8 kpl. 2 näistä ennen esikoista ja muut ennen tätä raskautta.
Viimeisin joukuussa 08. En ala erittelemään aikoja, kun niitä onkin sitten "miljoona". Suurin osa näistä on mennyt kesken rv 6 ja yks on mennyt yli 12 viikon. Eli tässä oli edessä synnytys.
Nyt olen ollut varmoilla mielin koko ajan. Jotenkin on olo ollut tosi varma koko ajan, varmuus siitä että kaikki menee nyt hyvin. Ennen aina ajattelin noin myös, mutta silloin aina takaraivossa paukutti ajatus että ei mene ja pian siitä alkoikin vuoto.
Nyt vaan toivon tosissani että tämä onnistuu ja tuntemukset pitää paikkaansa, että oikeasti siellä on kaikki hyvin ja että sieltä kasvetaan ja synnytään terveenä.
Edes esikoiselta en ollut näin varma siitä että kaikki menee hyvin.
Toki voi olla että tipun korkealta ja lujaa, mutta en edes ajattele sitä nyt. Nyt mä aion nauttia tästä raskaudesta niin pitkään kun sitä kestää, ja toivottavasti kestääkin sinne loppuun asti.

Ja oireita onkin sitten näiden kaikkien raskauksien edestä.... pahoinvointia varsinkin. Sitä kyllä riittää paljon.
Mutta hyvähän se vain on...

mutta siis tännekkin tulen pulinoimaan!

Ja tsemppiä kaikille!!!

buam

huomenta päivää.. täällä poskuu myös viikot.. vaihtuu 13 eli 12+0! <3
jospa nyt uskaltaa huokasta helpotuksesta..<3
Eilen ostettiin pieni pipo tuonne kaappiin odottamaan pientä.

en viellä ole kuullut kotidobblerilla sydänääniä.. mutta ke kuului lääkärissä joten eiköhän kaikki ole yhä kunnossa<3 koska muut ovat saaneet kuulumaan äänet kotona?

tiitu ja pieni kultakimpale 12+0

Kättärillä perätilan vuoksi käyty:

oli aivan ihana kokenut mieslääkäri!
Vauvan peppu kiinnittynyt, ei mahdollisuutta enää lähteä kääntämään, sitä mieltä oli lääkäri.
Lapsi ei alunperinkään ole kuulema pään muodosta päätellen raivotarjonnassa ollutkaan,
neuvolassa siis mennyt muutaman kerran vikaan arvio.
Vauvaa ei mahdollista synnyttää perätilassa ahtaan lantion takia, nipinnapin olis kuulema voinu rt: ssäkään mahtua.
meille syntyy siispä vauva viimeistään pe 25.9 suunnitellulla sektiolla,
luultavasti syntyy jo aiemmin sillä mulla on viikossa pehminnyt kohdunsuu sekä lyhentynyt yli 3 sentistä 1,5 senttiin..tämän karkeamman rönkläämisen jälkeen tosin ollut masussa tosi paine olo, ja sainpa tietää että ne mitä olen luullu "vaan hassuks tunteeksi" on ollu juurikin niitä suppareita joita luulin ettei mulla ole :LOL:

Ihanaa oli kuitenkin nähdä pieni jälleen ultrassa,
painoa 3,0 kg ja pituutta huimat 47cm. :heart: :heart: :heart:

Neila Itse olen kokenut ainoastaan lääkkeellisen tyhjennyksen sairaalassa ja sitä sinullekin suosittelisin. Sairaala on aina tietty sairaala, mut kipuihin saa lääkettä, eikä jodu pahasti kärsimään supisteluista. Ite en tosin tajunnut pyytää lääkettä, vaan hoitsu sitä tuli välillä tarjoamaan ja lopulta laittoi tramalinia piikin persposkeen, niin johan kivut katosivat ja jäljelle jäi vaan ällö vuotelu. Ja pahinta koko operaatiossa mielestäni oli se metalli punttuun pissaaminen, jotta näkivät mein Toukan tulevan pois ja ilkeän siitä teki se et mun oli pakko vielä katsoa sitä kun en vaan voinut olla katsomatta kun tunsin sen möykyn tulleen ulos minusta.
Minulla sairaalassa oloaika oli 8tuntia ja mies istui sängyn vieressä tukena. Tuon 8 tunnin aikana tuli vain Toukka pihalle, mut pääsin kotiin kun luulin istukankin tulleen jo pois ja menneen vessanpöntöstä alas, mut istukka onneksi tuli sit illalla kotona pöksyihin ja näytti ihan raakalta maksalta ja oli suunnilleen saman kokoinen kuin Toukka tuolloin viikolla 9+0 jolloin oli kuollut. Vuoto minulla alkoi siis 12+3.
Henkisesti molemmat on varmasti raskaita kokemuksia. Mutta minä liputan sairaalassa tapahtuvaa lääkkeellistä tyhjennystä.

( . ) Flunssa senkun jatkuu. Kurkkukipu onneksi helpottanut, mut nyt nenä vuotaa ja limaa irtoaa kurkusta. Yleisesti olo on ihan paska. Aamun paastosokerikin pompsahti yli 6, kun illalla tankkasin mandariineja, omenan ja marjamehua, jotta saisin c-vitamiinia ja flunssa lähtis meneen. Toivon vaan, et kuume nousis ja tappais pöpön!!

pinkkimieli ja pallopää 33+0

dada eikös toisaalta ole kiva kun tietää millon pikkuinen viimestään tulee maailmaan ja eipähän sun tarvii jänskittää repeämisiä tjs. Olotila ei kuulemma ole herkkua tuon sektion jälkeen, mut saitpahan ajoissa tietää, ettet joudu kuitenkaan hätäsektioon noiden neuvolan väärien arvioiden vuoksi. =)

Neuvolakuulumiset:

Rv 29+6
paino : 62,8 (+350/viikko) (24+5 61.0kg)
rr 132/80 (paniikkilukemat)
pissa puhdas
syke 108-125

Eli neuvolareissulta tuli pikapassitus äitipolille kun sykkeet oli matalat. onneksi käyrä oli kuitenkin polilla hyvä, ja säikähdyksellä selvittiin :)

H ja Ella 29+6

Tervetuloa buam ja onnittelut plussasta!! :flower: :flower: Onpa sulla tosiaan monta km:a tullut, omat 4 kpl tuntuu aika vähäisiltä.. Toivon kyllä sydämestäni että nyt menee kaikki hyvin :D
Niin ja mitkä on sun la ja synnäri niin voin lisätä tuonne listaan sut oikeaan kohtaan??

Onnea tiitulle merkkipaalun poksumisesta!! :flower: :flower:

dada.
Kurja kuulla että vauva oli parkkeerannut takapuolensa jo jumiin, mutta pääasia on että toinen pääsee turvallisesti mailmaan :)

Meritähti. Voi paska!! Kurjaa että se diabetes iski :( Tsempitykset sinne! :hug:

ja Harhiksella oli taas ollut mielenkiintoinen ja säikähdyttävä neuvolareissu! Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin. :hug:

Hyvää viikonloppua kaikille!! :wave:

Vernis ja Baby-J rv 25+1 :heart:

Neila mulla 1 lääkkeellinen tyhjennys takana, ja hyvin meni. eihän se mukavaa tosiaan ole mutta mulla tyhjeni kaikki muutamassa päivässä ja kivutkin oli siedettävissä panadolin voimin. ekan päivän olin sairaalassa mut siellä ei vuotanu ku vähän, kivut oli aika kovat, supisteli ja sattu selkään. oli kuitenki ihanaa ku mies pysty oleen tukena koko ajan. seuraavana päivänä kotona tunsin et tuli jotain isompaa ja tiesin et nyt se vauva tuli.. :'(

kaavintaa pelkäsin enkä olis siihen halunnu millään mennä.

lääkkeellisen jälkeen raskauduin uudestaan yk 2 =)

paljon sinulle voimia, kumman tavan siotten valitsetkaan :hug:

Vernalis Ai juu, LA on nyt vielä menkkojen mukaan 28.4 ja Oys synnärinä. Ja on sullakin paljon niitä, ja kyllä me nyt tästä selvitään.

Tänään vähän säikähdin kun ei oo ollu pahoinvointia oikeestaan koko päivänä mut nyt illasta se taas iski, että turhaan sitä epäilin :D
Ja onhan noita muita oireita kuitenkin paljon.
Sitä mun piti kysyä, et onko teillä muilla ollu tässä alkuraskaudessa sellasta "vedon" tunnetta munasarjojen kohdalla?
Neuvolassa sanoivat et liittyis jotenkin kohdun kasvuut tms. ?
Kohdunulkopuolinenhan nyt ei enää voi olla kun on ultrassa varmistettu tuo. Et voiko se johtua niistä kiinnikkeistä?

Eipä mulla muuta tässä, väsyttää kovin ja etoo, että taidan pian lähtee sänkyyn pojan kanssa.

buam 7+2

Dada hyvä että kaikki meni hyvin,vaikkakin peppu
ovelle päin siellä oltiinkin. On varmasti kuitenkin huojentavaa tietää,
että mahdollisesti joka tapauksessa olis se leikkaus ollu
edessä, jos ei kerran mahdu..ikävää se olis siel salissa ollu
saada kuulla monen tunnin pakertamisen jälkeen...?

buam tervetuloa joukkoon vaan minunkin puolestani!
Ikävän paljon olet joutunut surua kokemaan, nyt kaikki
varmasti menee kuitenkin hyvin! Mullakin on ollu tässä
raskaudessa tosi varma olo...ja kaikki on mennytkin hyvin
(ainakin tähän asti...mutta valoisin mielin eteenpäin)!

Neila otan osaa suruunne.
Minulle tehtiin myös osastolla lääkkeellinen tyhjennys
ja sen kannalla olen..vaikka itse olisin eka halunnut
kaavinnan henkisistä syistä johtuen. Onneksemme
lääkäri kuitenkin piti päänsä ja passitti osastolle.
Minulla tyhjennys sujui nopeasti ja kivuttomasti.

Meritähti voi kurjuus...
Itelläkin olis sokerirasitus edessä...yäk!
Sanovat neuvolassa että sinne vois mennä jo rv18
näin toisella kertaa(?). Onko kellään tietoa moisesta?

(.) Kylläpäs sitä on tullu nukuttua viime aikoina yöt huonosti...
Viime yönäkin pyörin useasti hereillä kun ei löytynyt sopivaa
asentoa..selällään olo huimasi ja mahallaan nipisteli masua ja
tissit oli kipeet...jotenkinpäin yritin sitte kyljelläni olla muttei
sekään oikeen luonnistunut...
Muistan kyllä esikon kanssa vaikeudet loppuaikana, mutta et nyt jo?!
Voikun olis vaan jotain ohimenevää!
Täällä on muuten tullu pari outoa "oiretta" lisää...ekaks se ei niin ällö:
musta tuntuu usein istuessa (autossa, koulussa jne.) että olis
penkinlämmitin päällä ja persus tulessa..varsinkin vasen kankku.. :LOL:
Mistähän kummasta mahtanee johtua?!
Ja sitte se ällömpi... limavaroitus!!!
Nyt on parina yönä vessas käydes tullu pyyhkiessä ihan hirmu iso
valkonen limaklöntti...niinku valkovuotoa siis. Ja joka yö vaan
yhdellä ainoalla käynnillä...mahtaakohan johtua siitä ektopiasta?!
Eipä ole kyllä ennen tuommoistakaan ollu...

Nyt menen nautiskelemaan perheen seurasta...on pitkästä
aikaa mies kotona koko päivän!! :heart:
Pikkuneiti on ihan onnesta soikeena...
Jospa saatais samalla keksittyä se nimi masukille...? =)

MLL
Buam tervetuloa :) Sinulla onkin rankkoja kokemuksia taustalla, toivottavasti tällä kertaa kaikki päättyy onnellisesti.

Meritähdelle tsemppaukset diapetes uutisen kanssa! Toivotavasti sokrut pysyy kurissa ruokavaliolla.

Dadallekkaan en vissiin vielä ole mitään kommentoinu vauvan pepputarjonnasta, kurjaa ettei voi luonnollisesti synnyttää, mutta toisaalta onhan se ehkä helpottavaa tietää koska vauva viimeistään tulee maailmaan?

Täälä on opiskeltu synnytysjuttuja, ajoissa pitää olla liikenteessä :D Jotenki pelottaa, ettei ehdikkään ottaa kaikesta selvää ja sitten ku H-hetki on käsillä niin oon ihmeissäni, että mitä pitää tehdä! Luotan kyllä luontoon ja lääketieteeseen melko vahvasti, että kaipa sitä ilman kummempia opiskelujakin pärjää jos vaan pitää päänsä kylmänä :) On silti mukava lukea, mitä kivunlievitys mahdollisuuksia jne. on. Koska teillä on alkanu synnytysvalmennus? Sielähän sitä kanssa oppii. Muuten olo on mainio, tosin käytiin pizza raxissa ja tuli syötyä kahden edestä ja olo on aika täysi :LOL:

MLL :heart: 13+3

Poksut 38+0!!
Olikos täällä muita joilla aikaa enää vähän jäljellä? Menee ohi vähän.. :ashamed:

Mä en tiedä "saisiko" mua, mutta ärsyttää hillittömästi..olisin halunnu alakautta synnytyksen, parantua nopeammin, päästä heti nyytin ja miehen kanssa olemaan perheenä.
Yritän olla miettimättä koko sektiota, johon muuten on tämän pv jälkeen KORKEINTAAN 12päivää..tuntuu hurjan vähältä.
Tukisukatkin pitäs ehtiä ostamaan, ja kaikkea..tuntuu ettei aika riitä :headwall:
vaikka eihän tässä vielä mihinkään kiire ole.
Ja tuokin, että mulle räväytetään yhtäkkiä naamalle että pitää mennä OSTAMAAN kalliit mittatilaustyönä tehdyt tukisukat, kun kerta suunniteltu sektio..
hätäsektiossahan ne yleensä saa lainaksi sieltä sairaalasta tai muulta taholta.
Anteeks mun purkautuminen, mua vaan suututtaa jotenkin koko asia.
Se myös, että alunperin puhuttiin että sektio olis heti viikon päästä maanantaina,
aikoja ei ollut joten siksi siirty sille perjantaille..
mut tulevana perjantaina käsittääkseni olis ollu aikoja, mutta keuhkot ei muka ole tarpeeksi kehittyneet vielä silloin, siis vaikuttaako se 2 yötä oikeasti NIIN paljon?
Kovin oli muuten ymmärtäväinen kätilö mut mä en jaksa tätä jännitystä :D :D
Mää haluan sen jo syliin :LOL:

Dada 38+0

Mie näin viime yönä unta keskenmenosta. :/
En tiiä johtuuko uni siitä, kun mietin että mitä "oikeita" raskausoireita mulla enää on. Repäisykipuja ei ole juuri lainkaan, ainoa on tää hillitön väsymys, mut sehän voi johtua miljoonasta muustakin eri syystä. Pelottaa ettei tästä mitään tule, ja melkein tekee jo mieli kääntää ajatukset niin ettei masussa kumminkaan mitään elämää ole, eipähän pettyis niin pahasti. :ashamed:

Adelade 6+3 ?

Millukka jo noin pitkällä, elelet siis jänniä aikoja :heart:
Adelade, mulla ei ollut mitään oireita (paitti tietty menkattomuus ) ennen ku viikkoja oli abouttiarallaa 13 ja iski migreeni+pahoinvointi pariks viikoks.
Sitten seuraava oire oli joskus rv20 kieppeillä tuntuneet liikkeet, niihin aikoihin mulla vasta näkyi pieni masupömppökin jonka itse erotin. Sitten paljon myöhemmin tuli närästys ja masukin alkoi näyttää edes vähän pyöreeltä :D Eli ei niihin oireisiin ole niin kattominen,
musta on tuntunu nyt muutaman viikon vasta että sitä vois olla vaikka raskaana kun närästys, väsymys, masukan liikkeet ja turvotus on sitä luokkaa :LOL:

Hassuja muuten taas tapahtuu, naapurin setä kyseli kuukausia multa, että josko uskaltaisi jo kysyä kun masuka on alkanu jo vähän näkymään :LOL:
Voi näitä, kaikki luulee että alussa mennään :headwall:
Liekö puoletkaan talosta on tajunnu, luulevat parin viikon kuluttua varmasti että hoitolasta sitä työnnellään :LOL: :heart:

:heart: 38+0

Yhteistyössä