<3 kesäkuun kullannuput 2013 <3 toukokuussa

Täällä huominen synttärisankari sai äitin liikkeelle ja käytiin ostaa lahja. En olisi millään jaksanut, mutta poika rupesi itkemään, niin ei mulle jäänyt vaihtoehtoa. Toisaalta huomenna on se lääkärireissu, niin ehkä näin parempi.

Iso-Iitan hikka tuntuu nyt tossa keskellä ylämahaa, aikasemmin oon sen tuntenut ihan alavatsalla. Eli tuntuuko tuo hikoittelu niin kuin pepussa?

En edelleenkään uskalla/pysty/halua syödä mitään. Kyllä se vauva kasvaa näilläkin vararavinnoilla. ;) Olo on kehno ja ekaa kertaa mietin, että lähtisi tämä pallo jo pois, jotta olo tasaantuisi.

Huomenna poksun omien ja Brunon laskujen mukaan.. 33+2/33+6 -- huomenna VAADIN vaihtamaan tuon poksumispäivän.. Mustaa valkoisella alkuraskauden ultrasta sekä Brunon ultrista, NIIH! :)
 
neukkukuulumiset rv 34+0: painoa tullut koko raskauden aikana 10kg jessss, turvotus +,RR 106/68, hb 120,proteiinit +,syke 135-145,raivotarjonta (ollu samas asennos jo 6vk)sf-mitta: 35cm..sain kaks seuraavaa aikaa ja sit oonkin jo toivottavasti synnyttänyt =P
huominen ultra peruuntui kun mulla on pojat kipeinä..seuraava ultra sit 2 viikon päästä =P
 
Joku mainitsi juhlavaatteet -- mäkin löytänyt mieleisen, mutta koko askarruttaa - pitää eka synnyttää ja katsoa, kuinka iso vatsaröllykkä tuohon mahaan jää.

Mies on luvannut karpata mun kanssa jollain tasolla synnytyksen jälkeen. Mä mietin ihan täyskarppina olo, tosin ketoosiin en voi itseäni vetästä imetyksen takia. Mulle tosiaan tullut se 30 kiloa, niin saa hieman töitä tehdä. ;)
 
Miijane, kuvien perusteella oot ainakin varsin normaalivartaloinen ja sopusuhtainen ellei mahaa lasketa, niin varmasti olet upea suunnilleen suoraan laitokselta! :)

Tuhannet kiitokset sille, joka mainitsi rintsikoiden lisäkappaleen, olin unohtanut paitsi kyseisten härpäkkeiden olemassaolon, niin etenkin sen, että mulla on niitä suorastaan kotona. :D Helpotus se on pienikin helpotus tähän kaikkeen kiristykseen ja puristukseen!

Nyt on työputki takana. Ihana ilma ja käytiin koko perhe Curry Palacessa juhlistamassa. Loppupäivän voisi vaikka röhnöttää takapihalla ja katsella esikoisen pihapuuhia.
 
  • Tykkää
Reactions: Miltsu87
Linneat, minä kyselin pt-kokemuksia. Huomenna kääntöyritys, pitäkää peukkuja että vipsahtaa pää alaspäin! Kuunnellaan nyt lääkärin sanat tietty, mutta itselläni tällä hetkellä strategiana toivoa mahdollisimman normaalia alatiesynnytystä. Ja jos ei vauva tajua kääntyä itse tai autettuna, niin sitten alakautta pt, ellei jotain hyvää perustetta löydy sille miksi ei. Sektio on se viimeinen vaihtoehto, paitsi tietty jos vauvan hyvinvointi sitä perustellusti vaatii. Itselläni takana yksi kaikin puolin normaali synnytys, niin luottoa löytyy siihen, että lantio yms ok.
 
Ai niin ja rd-rintamalta, sokerit pysyneet hallinnassa ruokavaliolla. Ankaruudesta kertonee se, että joku granny smith-omenakin maistuu mun suuhun nykyään niin makealta, että se on ku karkkia söis...

Kaiken tän pt-tutkimisen ansiosta vauvan kokoakin on tutkittu, ja vaikuttaisi normaalilta. Eli huh huijaa, onneksi jokin ees sujuu suunnitellusti!

Outona "mielihaluna" oon jääny aivan koukkuun kaikenlaisten leivontablogien selailuun. Katselen kakkujen kuvia ja haaveilen. Halvat on huvit!
 
  • Tykkää
Reactions: Miltsu87 ja Hööpi
Mullakin aamulla ultra ja diabeteshässäkkää. En tiedä vielä, millasella annoksella rupean insuliinia pistämään metujen rinnalla.

Mies haki mulle piimää, toivotaan että auttaa. Ekaa kertaa tuntuu, että olisi pikkasen nälkä. :)

Niin ja sain jo etukäteen äitienpäivälahjan, kun mies on viikonlopun Norjassa. <3
 
Hoihoi vaan kaikille!

Kyllä korpeaa, ja pahasti. Mulla oli niin hyvä energinen vaihe päällä, ni eiköhän tuo esikoinen saanu jonkun helvatan taudin, ihan kauheen raju yskä ja korkee kuume. Sitä sitten velttona kiikuteltiin viikonnloppuna päivystykseen kun ei mikään lääke alentanut kuumetta ollenkaan. No, sai antibiootit ja hitaasti mutta varmasti taas alkaa varmaan toipumaan. Itsehän sopivasti sain myös tartunnan, onneksi ei vielä ainakaan kuumetta ole, mutta olo kun jyrän alle jääneellä. Yhtään ei saa nukuttua, kun muutenkin närästää ja sitten vielä nenä tukossa joutuu sylkeä nieleskelemään. Närästykseen ei mulla auta kyllä mikään hapan maitotuote (viili, piimä jugurtti..). Jäätelö on aika hyvää, kun on kylmää maitotuotetta ja makeeta. Kannattaa kokeilla.

Kärhö kyseli nimiäisistä. Me pidetään tälle kakkoselle kanssa, niin kuin ekallekin. Kotona järkätään, kun ei meinata kutsua kun isovanhemmat ja "kummit" (joita ei siis vieläkään ole valittu/pyydetty tehtäväänsä!!). Ja siis omaa vaatetustani en oo miettinytkään, kun oon vähän huono noissa. Joku kolttu komerosta löytynee.

Varustautumisesta: vaavin vaatteet on pestynä ja lajiteltuna lipastoon, joka käytiin ikesta hakemassa samalla reissulla kun haettiin vaunut. Joten nyt siis ois kai kaikki perustarpeet kunnossa. Pieniä vaippoja on kavereilta tulleina ja imetystyynyyn sain laitettua lisätäytettä (älkää muuten kukaan muu erehtykö tekemään sitä hommaa, se on ihan tuhoon tuomittua..) Vielä olis ne ikkunat.. :) Jollain muullakin oli se projektina ennen synnytystä. Mulla oli viimeksikin, ja pari jäi pesemättä.

Huomenna ois synnytystapa-arvio. En osaa pelätä, että kaikki ei olis kunnossa.
 
Ehtoota

Paljon taas tekstiä, kun ei ole tullut oltua sisällä taaskaan koko päivänänä. Jaksamista hirmusesti närästyksen kanssa painiville! Mulla kans alkanut närästää ja nostattelee yrjöt kurkkuun, mutta MiiJane ihan säälittää, kun joutuu yrjöilee :hug:

Miten te muut pystytte istumaan? Minusta tuntuu, että istuminen on ihan helvettiä kaikesta! Öitäkin nykyään ihan vihaan.. tai no ne ärsyttää jo valmiiksi, kun silloin sattuu eniten. Olenkin päivät touhunnut ja pysytytellyt liikkeellä ja pystyasennossa, tuntuu olevan paras. Tosin sit turpoo jalat :headwall: . Huomenna ois neuvola.. toinen täti varas 45 min ajan tälle omalle th:lle.. en oikein jaksa uskoa että siellä menee 20 min pidempään. Odotan uomiselta neuvolalta ehkä eniten, että sanois jotaina arvioo vauvan koosta.. yleensä nää loppuajan palpoiden tehdyt arviot olleet tarkimpia =).

Aika menee ihan älyttömän nopeasti ja taitaa tuo mieskin nyt havatua, että täähän voi syntyä jo ihan piankin =). JÄnnää! Lapset odottaa kovasti myös Rusinaa.

Illanjatkoja!
 
Tänään vihdoin 37+0. Ristiriitainen olo kun toisaalta haluaisi pikkuisen mahdollisimman pian synnyttää, että saisi taas syödä vapaammin ja toivottavasti pystyisi taas kävelemmänkin normaali lenkkejä koirien kanssa. Toisaalta nyt niin paljon vielä tekemistä, että parempi kun pieni kulkee vielä koko ajan mukana eikä tarvitse syöttämisiä miettiä

Eilen oli neuvolakin (rv 36+6)
Painon muutos: +440g/vko (viimeksi +190g/vko)
rr 112/79 (viimeksi 118/69)
pissa puhdas
Hb: - (viimeksi 122)
Sf: 31 (Vihdoin kasvanut siitä 29cm:stä!)
lapsivedenmäärä normaali
tarjonta edelleen RT
syke 130
liikkeet ++

Painosta totesi vain, että on hyvä että nyt on alkanut nousta niin imetyksenkin pitäisi lähteä sujumaan. Hemoglobiinia ei nyt mitattu kun viimeksi mitattiin ja totesi siinä samalla että en kuitenkaan ole nyt heti lähdössä synnyttämään..

Täälläkin pahoinvointi palannut, tosin nyt olen sitä mieltä että pahaolo johtuisi ehkä lievästä närästyksestä.JOhan sitä on tammikuusta asti pärjätty ilman huonoa oloa.. Ja liikkuminen tuntuu hankaloituvan päivä päivävltä, pikkuinen painaa jo niin alhaalla että ajoittain joka ikinen askel sattuu ja ylämäet (ihan loivatkin) ovat jo pariviikkoa tehneet kipeää kävellä. Vaan eipä täällä ilman pienen pientä ylämäkeä pääse koira käyttämään ulkona..

Sormet olleet nyt muutamana päivänä hieman turvoksissa, joten eilen sai sormus lähteä sormesta, kun sen vielä pois sai. Toissapäivänä ei liikkunut sormesta mihinkään, mutta onneksi eilen sormet eivät niin turvoksissa olleet. Missään muualla ei onneksi turvotuksia olekaan.
 
Jorviin lähdössä.

Sain nukuttua viime yönä. Piimä auttoi täällä ainakin jonkin verran. :)

Sormukset olen poistanut ajat sitten sormista. Nyt varmaan painonnousu loppunut, koska vaatteet löysiä. Eli kai noista metuista on hyötyä. Tänään siis saan tietää insuliiniannokseni metujen rinnalle. Veikkaisin 20-40 yksikköä. Tosin en tiiä, mitä tuumivat, koska en ole nyt mittaillut arvoja neljään päivään, koska en ole syönnyt mitään.

Ensi viikolla mä pesen kaikki vauvan vaatteet. Mies saa maalata tuon pinniksen valmiiksi töiden jälkeen ensi viikolla.

Ihan kuin miun maha olisi pienentynyt. Eikö näytäkin siltä??

 
Viimeksi muokattu:
Jippii.. täällä myös Kaikki lopultakin valmiina - adapteri autossa, auto siivottu, pinnis petattu ja kaukalon kamppeet pesty.. ym. Ihanaa... nyt on lopultakin aikaa huilata sekä palstailla vähän..=)

Katselin juuri esikoisen kalenteria raskausajan lopulta. Silloin vielä oli toinenkin lääkärissä käynti loppuajasta ja silloin ollut vk:lla 36 + 5 pehmeä kaula ja 1 cm auki.
Lapsivesi meni sitten 37 + 4 ... Alkeellisella matikalla laskettuna tuosta saadaan siis noin 2,5 vk odotusta vielä jäljellä (jos siis saman kaavan mukaan menee kuin esikoisesta..) eli HUIJUI - lähellä voipi olla.
Mikäli ei mene ja synnytys alkaakin supistuksilla eikä veden menolla niin sitten en kyllä tiedä itsekään yhtään milloin lähteä sairaalaan.. Synnytysvalmennuksessa kätilön ohje oli että: "oikea aika lähteä sairaalan on sitten kun tekee mieli pureskella ovenkahvaa".. Neuvolassa taas sanottiin että koska esikoinen tuli nopeasti (3h) niin pitäisi aika pikaiseen sairaalaan mennä.. :headwall:
vaikka luulisi kyllä että esikoisen nopeus johtui reippaasta annoksesta oksitosiinia mutta tiedä häntä.. :D

Turvotusta on täälläkin lähinnä vain sormissa, sormukset jouduin poistamaan jo useampia viikkoja sitten..

Mikaela. & Pikkuruinen POKSIS 35+0
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Terveiset neuvolasta. Paino pyrähtäny niin, että nyt ollaan uusilla satasilla :O Turvotuskin kyllä lisääntyny ja kahdessa viikossa sf-mitta pompsahtanu 30 -> 33,5. Kauheesti lisää ei tuota painoa tarvis nyt enää tulla, nyt jo tullu melkeen 25 kg. Pissa kuitenki puhdas ja paineet ok.

Kutinan takia en saanut viime yönä nukuttua hetkeäkään. Ja ei tuo tunnu nyt helpottavan päivälläkään. Lähete verikokeisiin, että suljetaan se hepatoosi pois, mut tietenkin huomenna on pyhä, ni menee perjantaille ja tulokset tulee sitte joskus ens viikolla, saattaa mennä keskiviikkoon. Huoh. Vaikka eipä tuota mitään lievityskeinoja tuohon kutinaan kuitenkaan oo, olipa hepatoosi tai ei. En oikein jaksa siihen hepatoosiin uskoa, kun kutisee ihan joka paikka. Siinä taitaa olla tyypillistä se kutina kämmenissä ja jalkapohjissa.

Pari viikkoa sitte ajatus viikonloppureissusta 400 km päähän koiraharrastukseen tuntu ihan hyvältä idealta. Nyt tuo istuminen ei kyllä enää kiinnostas noin pitkää matkaa. Pitää vissiin pitää sitte paljo taukoja ja pistää mies rattiin ja ruuvata penkki makuuasentoon. Saa nähä, pystyykö siellä paikan päällä mitään koiran kanssa tekemään. Onneksi loput pari koiraa lähtee tänään hoitoon, ni on vaan tuo yks huolehdittava. Käy sääliksi noita raukkoja, kun itellä meinaa olla pinna lyhyt ja tulee sitte ärähettyä noille pienistäkin asioista :ashamed:

kodehu 34+5
 
MiiJane ei oo päänsärkyä. Onneks. Terkkari piti kauheen pelottelupuheen aiheesta ja sano sitte, että ei tässä kannata mitään pelätä, että aika harvinainen tuo on kuitenkin ja monilla saattaa olla ihan muuten vaan kutinaa tässä raskauden lopussa.
 
Mikaela Minulle tuli esikoinen oksitosiinilla (ensin meni vedet hulahtamalla, mutta muuta ei sitten tapahtunutkaan): avautuminen 6h, ponnistus 30 min, jälkeiset 10 min. Toinen tuli luomuna: avautuminen 3h (prenalta saliin, eli ei edes matkustusta), ponnistus 40 min, jälkeiset 40 min. Nyt on ohjeena lähteä heti ekasta synnytyssupistuksesta (matkaa n. tunti), muuten voi tulla tien päälle. Ovenkahvoja teki mieli purra vasta viimeiset 15-30 minuuttia avautumisesta, eli saamallasi ohjeella lapsi olisi syntynyt kotiportilla. Ylleensä täällä on uudelleensynnyttäjän ohjeena alkaa hiljalleen tehdä lähtöä, kun on tullut kolme säännöllistä supistusta, mutta tosiaan minulle on tiukemmat ohjeet. Samaten, jos synnytys antaa merkkejä ennakoivilla supistuksilla useamman tunnin, on kehotus lähteä synnärille näytille ja todennäköisesti ottavat prenalle odottamaan etäisyyden ja nopeuteni vuoksi odottamaan synnytystä. Toivon taas ennakoivia, on lastenvahdit helpompi saada, kun ei ole "tulenpalava" kiire. Vanhempani huolehtivat tytöistä kyllä, mutta he asuvat 30 minuutin matkan päässä väärään suuntaan. Olemme tästä kylältä värvänneet nyt eilisen aikana kaksi perhettä ensivasteryhmäksi huolehtimaan tytöistä ensimmäisen tunnin ajan vuorokaudenajasta ja viikonpäivästä riippumatta.
 
  • Tykkää
Reactions: Mikaela.
Eulalie, miten sulla kävi käännösyrityksessä?

Mulla oli se tossa aamusta, yritettiin kolmesti mutta se ei onnistunut. Yritettiin myötäpäivään ja vastapäivään, musta sen lekurin ei tartte käydä salilla jos se tollasta punnerrusta koko aika tekee.

Mutta nyt sitten pitää päättää että alatiesynnytys vai sektio. Täällä onkin muutama positiivinen kokemus alatiesynnytyksestä perätilassa, oisko täällä sektion läpikäyneitä? Kauanko siitä kesti että pääsi touhoilemaan, ja onko seuraava raskaus/synnytys sujunut ongelmitta?

Seuraavan vauvan käännän toisinpäin vaikka itse heti kun pää kalahtaa kylkiluihin :D

Naene 36+1
 
Naene voi harmi... Tehtiinkö samalla vai onko tehty vauvan painoarvio ja eikös ne myös mittaa lantion että mahtuuko sieltä perätilassa?

Liikkumisesta mulla on nyt muutaman päivän ollut selkä huomattavasti parempi. En tiedä mistä johtuu, ehkä auttanut kepin kanssa kävely, turhan tekemisen välttely ja kinesioteippaus... Tää viimeisin sopis niin hyvin aikataulullisesti, mutta en mä oikeesti usko yhteen teipin palaan ;). Mutta nyt siis olen liikkunut enemmän, joka ei ilmeisesti ole hyvä. Toissa päivänä tein yksin viikon ruokaostokset isossa kaupassa. Seuraavana yönä valvoin puolitoista tuntia kun olic järkyttävän huono olo ja säännöllisiä kipeitä supistuksia. Muuten päivisin liikkuessa supistelee myös mutta yleensä kivuttomia. Että kyllä tää terassilla istuminen ja jäätelön syöminen on mun juttu :).

Mulle sanottiin äippäpolilla viimeksi että voisin tulla ajoissa sairaalaan. Viimeksi siis oksensin monta tuntia aina kun tuli kipeä supistus ja niin samalla tuli aina myös pissa... Todettiin etten siinä tilassa enään voi tulla omalla autolla. Ja puhuttiin että voitaisiin sitä oksentamista helpottaa. Mua kyllä kiinnostaa mitä apua siihen voi saada. Siitä keskustellaankin sitten parin viikon päästä. Ja tuo oksentaminen on mulle yksi kynnyskysymys siihen miten haluan synnyttää.

Tänään taitaa selvitä onko meidän kylppärissä pahasti kosteutta vai ei. Eli onko remppa valmis kesäkuun alussa vai joskus tulevaisuudessa ;), hieman jännittää... Huomenna 33+0
 
Naenen tavoin minäkin olen kiinnostunut noista perätilasynnytyksistä ja erityisesti välilihan leikkaamisesta parantumisesta. Mulla on ollut ponnistusvaiheet 5-6 minuuttia ja tikkejä ei ole yhtä enempää tarvittu, siksi tuo leikkaaminen kauhistuttaa.

Naene, mittasiko ne lantiota ja vauvaa kääntöyrityksen yhtyedessä? Milloin sun pitää ilmoittaa haluatko alatiesynnytyksen/sektion?

Tänään oli vika työpäivä ja kas kuinka ollakaan päiväkodista soitettiin, että tytöt on vesirokossa. Eipä saanut tämä emäntä laatuaikaa itsensä kanssa, eiköhän tuo ainakin viikon kestä parantua. Saati, että olisi saanut työt tehtyä haluamaansa pisteeseen. Huoh, sekava olo jäi, mutta en kyllä enää sinne mene. Avaimet ja kulkukortin jätin jo.

Hyvin on siirtynyt täällä jo monella ajatukset synnytyksiin, itsellä se ajoittain mielessä, mutta ensin haluaisin tietää vauvan asennon. Mulla on sen verran alhainen kipukynnys, että varmasti olen ajoissa sairaalassa. Tytöt saa lähteä ensimmäisen kivuliaan supistuksen tultua mummolaan varmuuden vuoksi.

Nyt yritän orientoitua tähän sairaanhoitajanrooliini ja unohtaa ammattiroolini pariksi vuodeksi.
 
Elselli mulla on siis takana normi synnytys ja siro vauva, eli en tiedä miten voi verrata perätilasynnytykseen. Mutta siis epistomia tehtiin. Muistaakseni pari viikkoa meni että pystyin istumaan edes puoli-istuvassa asennossa. Ja varmaan reilusti yli kuukausi että istuin kunnolla. Vaunulenkit aloittelin parin kuukauden jälkeen. Mutta viimeksi pelkopolilla sanoi että jos sieltä on yksi tullut niin seuraavalla on sitä tilaa tulla enemmän. Eli normi synnytyksessä on harvinaista että uudelleen leikattaisiin. Tästä voisin päätellä että jos synnyttää toista ja perätilassa, niin epistomia pienempi. Mutta enhän ole asiantuntia.
 
Heipsis =)

Neuvolakuulumiset eka

Rv 35+1
Paino: +1100g/vko (viimeksi oli laskenut -100g/vko)
Pissa: puhdas
Turvotus: ++++++++ (viime yönä pamahti jalat, prkl!)
Sf: 34 cm
rt
syke 140
liikkeet ++
lapsivesi: normi
Painoarvio 3200g nyt. Ei ole mikään pieni vauva ja th sanoi myös, että kun vauva laskeutunut ja pää niin alhaalla, ultraus ei enää luotettavaa painoarvion osalta. Ja näinhän se mulla ollut aiemminkin ja th:t tienneet painon aikalailla hyvin. Että JOS menis laskettuu, jos en ihan urpo ole laskee, vois olla 4200g :O. Itse uskon, että kun suntyy, paino 3500g about, ja ihan sama mikä on rv sillo :D. Minustahan ei isompia vauvoja tule!
Th toivottele tervemenoa synnyttämään, jos niikseen on. Sairaalaan kehoitti lähteä heti, jos vedet menee ja uudelleensynnyttäjänä supistuksiakaan tarvii ihan tolkuttoman pitkään katella, jos rytmi on vaan tihenevä tai ainakin voimistuva. Matkaa meilläkin se 78 km. Nyt oli hyvä käynti ja asiallisesti ottautui kaikkeen ja synnytyksestä puheltiin paljon, oisko vaikuttanut, että mies mukana? Ihan sama, jäi tosi hyvä mieli =). Kerroin, että juon vedelmalehtiteetä. Sanoi, että kun oli kätilönä, antoivat laitokselta ohjeeksi yliaikasten vauvojen häätöön juoda sitä. Sanoi vain, että se hyvinkin voi toimia käynnistäjänä, mutta toisaalta luonnonyrtti ei niin voimakas sellaiseen ole.. tuurillaan siis ehkä auttaa jossain asiassa, mitä synnytykseen tulee.

naene Harmi, ettei käännös onnistunut. vaikea paikka ois ainakin mulle tuo päätös synnytyksestä. Pt- vauvan synnytys pelottaisi, jos sojottaisikin jalat miten sattuu tmv.. ei kokemusta se tulee ekana mielikuvana. Sektiostakaan ei kokemusta, mutta kuulemma toipuminen hitaampaa ja ei saa nostella heti yms.. Mutta sen kokeneet osaa kertoa paremmin. Mutta sektioon jos itse joutuisin, voisin sanoa, että pettyisin. Mutta eipä näille ite voi mitään.. luonto järkkää.

Miten MiiJane reissu meni? JOko tuli käynnistyspäivä selville?

Murkulla jo täysiakainen vauva, wuhuu!!!!! :attn:

Jännää tämä tulee nyt olemaan, omalta ja teidän osalta =). ihanaa, kohta saadaan vauvoja syliin :heart:

Nelli&Rusina 35+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MiiJane76
Ei mitattu lantiota, annettiin numero johon soittaa perjantaina että minkä olen valinnut. Jos valitsen alatiesynnytyksen niin lähettävät mittaukseen! Vauva on nyt sellaiset 2541g, eli kai syntyessään sellaiset 3600g jos oikein muistan?

Ei nuo lukemat paljoa auta kun ei tiedä mitä pitäisi niistä päätellä :-D

NelHM vitsi mikä ero meidän vauvojen arvioiduissa koossa!! Mieletöntä!

Naene 36+1
 
Viimeksi muokattu:
Jorvista kotiuduttu.

Mä suosittelen alatiesynnytystä. Itsellä sektiosta toipuminen otti koville, 6 vkoa ilman autoilua ja ei saanut edes nostella vauvaa painavampaa.
Haava tulehtui, imetys takkusi ja olin muiden armoilla. Jouduin kiireelliseen sektioon ja en ollut moiseen edes varautunut. Sen jälkeen on ollut ilmiselvää, että aina menen alatiesynnytykseen, jos vain mahdollista.

Niin, Jorvi kuulumisia. Insuliinit nyt metujen rinnalla aamuisin ja iltaisin. Näillä mennään loppuun saakka. Perjantaina soittavat mittaustuloksiani, jos annoksia tarvitsee nostaa edelleenkin.

Vauvan kasvu on tasaantunut, enää mennään vain keskiviivan ja yläviivan keskellä --ei siis enää omilla yläviivoilla. Painoarvio oli vain 2500g. Viikoiksi saivat 34+4 (NP-ultran mukaan 33+3) eli menisi reilun viikon edellä NP-ultrassa saatua laskettua edellä. Minä sanoin, että 19.6 on se laskettu ja se nyt kirjattu ja sillä menen..
Vauva on raivotarjonnassa, mutta tosi ylhäällä. Kuten muissakin raskauksissa ovat laskeutuneet vasta synnytyksesessä.

Lapsivesipunktiota ei nyt tehdä, koska vauvan koko alle kolme kiloa. 29.5 on uusi aika ja silloin sitten mietitään käynnistystä - missään nimessä ei päästetä laskettuun. Mä kyllä toivon, että menee sitten kevätjuhlien jälkeiseksi se käynnistys. Esikko pääsee ala-asteelta 1.6 ja on ollut aika pettynyt mahdollisesta tilanteesta, etten pääsisi. Isä, kun on Tukholmassa juoksemassa.

Edelleen ultrissa vauvan nenä näyttää valtavalta. :O

Täällä miehellä on ollut rankkaa, 17-vuotiaan tyttärensä kanssa. Hän siis elänyt käytännössä elämänsä Norjassa ja muutti tänne viime syksynä. Syksyn aikana syntyi sosiaalisia ongelmia ja vuoden alusta mies on sitten laittanut rattaat pyörimään, jotta saataisiin selvitettyä, missä vika.
Nyt on diagnoosiksi varmistumassa Aspergerin syndrooma. Olemme sitä epäilleet itsekin. Eilen sitten asiasta puhuttiin ja mietittiin raskausaikaa ja lapsuutta. Tyttö syntyi n.4 viikkoa ennen laskettua aikaa pahan raskausmyrkytyksen vuoksi. Pisti silmiin tutkimustuloksia lukiessa, että tuolla voisi olla pieni yhteys asiaan.. Itse miettinyt, voiko olla periytyvää.. Siitä ei ole vielä kunnolla faktaa..
Ajattelin vain kertoa, kun täälläkin ollut puhetta sikiöaikaisista tulehduksista ja raskausmyrkytyksistä.
No nyt mies on helpottunut. Ex-vaimon syyttelyt mun taholle (laittanu tytön pään sekasin jne) on nyt tieteellisestikin kumottu ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Nyt kun tiedetään, missä vika niin apuakin on saatavilla.

Miia ja Iita 34 --POKS!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Naene
Neuvolassa ja ultrassa käyty. Kummassakin kaikki hyvin ja raivotarjontaan siirrytty jes! Sitä varten nyt ultrattiin että istuuko se siellä vieläkin. Ite olin aika varma että se istuu mutta väärässä olin, onneksi. Ensi viikolle meillä on sitten semmoinen synnytysvalmennuskerta vaikka ollaankin siis vain minä, mies ja kätilö. Painoa ei ole edelleenkään tullut kuin semmoset 4 kg vaikka herkkuja on uponnut ihan hirveesti.

Naene harmi kun ei käännös onnistunut. Aika nopeesti joudut ton päättämään että leikkaus vai synnytys. Jos valitset leikkauksen niin kai sen saa perua jos vauva kääntyykin vielä itse ennen leikkausta?
 

Yhteistyössä