Naene liikkuuko vauva kuitenkin jonkin verran? Teitkö liikelaskentaa? En mä usko, että kukaan väkisin alkaisi kääntöyrityksessä sinun masuasi runnoa, itsellä tosiaan viime raskaudessa lääkäri kokeili ensin miten se vauva siellä kohdussa on ja koska se oli niin jumissa siinä paikallaan, niin lääkäri vain totesi että turha on väkisin yrittää. Luulen, että jos sanot heti alkuun, ettet halua että väkisin yritetään, niin pakkohan niiden on sinua kuunnella. Vaikka toisaalta olen jotenkin samaa mieltä siinä, että kyllähän se vauva kääntyy jos se haluaa
Koska itsekin uskon, ettei minun esikoiseni yksinkertaisesti päässyt edes kääntymään jostain syystä, niin tiiviisti hän istui aina samassa asennossa.
Kuka muu kyseli niitä kääntöyrityksiä tai perätilasynnytyskokemuksia?
Minulla on 1 perätilasynnytys takana, tosin en ole kovin hyvä kertomaan kokemuksestani, että oliko se hyvä vai huono. Esikoinen syntyi perätilassa ja oli kyllä niin huonossa hapessa synnyttyään, että hänet kiidätettiin elvytykseen ja kehitysseurannoissa käytiin muutama kuukausi, koska tyttö kannatteli päätään niin veltosti ekat kuukaudet.
MUTTA en tosiaan voi sanoa, että hänen tilansa johtui perätilasynnytyksestä. Koska hänellä oli jokin paha tulehdus, sikiökalvot ja napanuora olivat täynnä tulehdussoluja, crp liiteli pilvissä ja lapsivesi oli aivan täynnä vauvan kakkaa. Joten voi hyvin olla, että tila johtui tuosta tulehduksesta. En tiedä sainko itsekin jonkun kohtutulehduksen samalla, kun itsekin sairastuin synnytyksessä pahasti.
Muuten perätilasynnytys oli varmaan aika samanlainen kokemus kuin normaali alatiesynnytyskin, tosin synnytys piti hoitaa siinä sängyllä jalat niillä tuilla, mikä oli kyllä minulle muutenkin se luonnollisin ponnistusasento.
Ponnistusvaiheessa perätilasynnytyksessä pitää olla myös lääkäri paikalla, ja ennen synnytystä tosiaan kuvataan lantio ja arvioidaan mahtuuko se vauva tulemaan perätilassa ulos. Myös se on tärkeää, että vauva ei tule sieltä pelkät jalat ensimmäisenä, siinä tapauksessa ei saa synnyttää alateitse. Myös se peppu pitää tulla sieltä
Mulla vielä edellisenä päivänä tyttö oli masussa jalat alimmaisena, mutta kun synnytys alkoi oli hän älynnyt nostaa ne jalkansa ylös
Itse ponnistusvaihe sujui minulla oikein hyvin, tyttö oli muutamassa minuutissa ulkona eikä tehnyt edes kovin kipeää, taisin tosin olla niin puuduksissa jo alapäästä järkyttävien avautumisvaiheen kipujen ja lääkkeiden takia. Minulla oli siro vauva, se varmaan auttoi asiaa aika lailla, että tuli niin helposti ulos. Väliliha leikattiin automaattisesti.
Itse en voi oikein suositella perätilasynnytystä puolesta enkä vastaan. Koska en mitenkään voi tietää, johtuiko tyttäreni huono tila synnytyksestä vaiko tulehduksesta, veikkaisin kyllä ehkä enemmän jälkimmäistä..
Tosin olen kuullut myös paljon huonoa perätilasynnytyksestä, että suurempi riski hapenpuutteeseen, vauvan loukkaantumiseen ulosautossa yms. Onhan sektiossakin toisaalta riskinsä.
Että on se aika vaikea päätös.
Itse luotin sokeasti viime kerralla lääkäreihin, jotka vakuuttelivat että on turvallista synnyttää alateitse, minulla tilava lantio, vauva siro ja vauvan vointia seurattiin koko synnytyksen ajan. Tarpeen vaatiessa olisi menty kiireelliseen sektioon, jos synnytyksessä olisi ollut jotain ongelmaa. No olihan siinä sitten lopulta..
Toivotaan, että nämä meidän vauvat tajuaisivat kääntyä ajallaan, niin ei tarvitsisi tätä päätöstä edes tehdä. Tämä minun toinen on viihtynyt myös pää alaspäin, mutta tällä hetkellä en kyllä taas osaa sanoa miten päin se tuolla on, liikkeitä kun tuntuu vähän miten sattuu ja kaikenlaisia isoja muljahduksia yms. Huoh.
Linneat 33+2
Ai niin ja kiitos vaan onnitteluista! =)