<3 kesäkuun kullannuput 2013 <3 toukokuussa

Äh mä oon niiiiiiin katkera kun sihteeri oli kipeenä töissä koko viime viikon. Yritin vältellä ja pestä käsiä kun näki ja kuuli jo kaukaa että mikä on homman nimi. No varmaan läksiäiskahveissani se pärskäsi taudit mun kahvikuppiin ja siitä lähtien oon taistellut tätä paskabakteeria vastaan. Ei nouse kuume ollenkaan!! Mutta olo on hirveä ja tosi tosi väsynyt. Mä en kestä kun pitää kuitenkin nyt hoitaa asioita kuntoon kun käännösyrityskin on ihan just ja oon vakuuttunut että se menee pieleen ja sitten syntyisi jo lapsikin :-D
Onko kellään mitään vippaskonstia millä pääsisi pöpöstä nyt eroon pikkuhiljaa? On tässä viikko jo odoteltu. Silmät kutisee ja on hiekkaisia, kuumemainen väsy on paikalla, nenä on punainen mutta kuumetta ei vaan näy eikä kuulu.

Vihaan kun jengi tulee kipeenä töihin, vihaan!! Johan tässä terveenä koko muu raskaus oltiinkin niin tietty nyt pitää olla paskana. Ihan avoimesti aina sanon kipeille kollegoille että menisivät kotiin. Varmaan luulevat että vitsailen, mutta en kyllä vitsaile. Ai että varmaan tekee mieli tappaa sitten ne jotka tuovat kipeän lapsensa samaan hoitoon kuin missä on oma lapsi...

Viinallahan mä olisin ennen tällaiset pöpöt korjannut pois päiväjärjestyksestä mutta nyt ei onnistu!

Naene 35+3
 
Viimeksi muokattu:
Voit Naene olla varma, että siellä hoidossa on kasa puolikuntoisia lapsia hoidossa.

Itse olen aatellut olla kotona seuraavat kolme vuotta. Voin harkita takaisin töihin menoa, jos esim.pääsen kouluttamaan toiseen ammattiini haluavia, mutta kouluoloihin mua ei nyt hetkeen saa..
 
Joo oon kuullut että hoidossa niitä kipeitä lapsia oikein kuhisee. Toosi kiva.

Mä kyllä haluan takaisin töihin todennäköisesti melko nopeasti, ja lapsen isä voisi jäädä koti-isäksi hetkeksi. Katotaan nyt! Viihdyn töissä, en vaan pidä kipeistä ihmisistä siellä. :kieh: Samaan työpaikkaan en tosin ehkä halua palata kuin missä olin äitiyslomalle jäädessä, vaan haluan palata takaisin sille uralle missä olin aiemmin, se oli vielä enemmän mieleeni. Nyt olen tehnyt töitä ihan kansallisen oikeuden parissa mutta alunperin erikoistuin kansainväliseen oikeuteen ja se on kyllä vähäsen kiinnostavampaa. Ehkä palaan töihin kun äkkään sopivan paikan ja jopa saan sen! Viimeistään siinä vaiheessa kun juuri ostamamme asunnon kerrostaloon ruvetaan asentamaan hissiä. Sekin vielä piti tähän soppaan lisätä, hissiremontti. Voi jee sitä meteliä.
 
Mäkin tykkäsin työstäni, mutta täytyy kyllä sanoa, että viimeisen työpaikan opiskelija-aines oli aika vaativaa ja sai istua jos jonkinmoisissa kokouksissa melkein joka päivä.. :/ Sitten omien lasten kanssa ei riittänyt pinna..
 
Jooooooo voin uskoa, Kontulalla on mainetta, et sitten yhtään haastavampaa aluetta osannut valita :LOL: Toinen alue mistä oon kuullut on Vuosaari. Sitä yrittää itse valita alueeksi sellaisen jossa työttömyysprosentti on suht matala ja esimerksiksi ostari ei ole kyllästetty baareilla. Sen tietää millaista oirehdintaa koululaisetkin osaavat pistää esille kun kotona menee huonosti. Varmasti osaa jokaisessa koulussa olla hankalaa oppilaskuntaa ja myös vanhempainkuntaa, mutta mitä vähempi sen parempi.
 
Hahaaa, joku saattaa nyt tunnistaa, mutta mä vaihdoin Jakomäestä. Siellä oikeasti tykkäsin ja musta lapset ei sielläkään ollut ihan tota "levottomuustasoa" kuin Kontulassa.

Jakomäessä nautin jokaisesta työpäivästäni ja siellä ne ponnistelut jopa näki..
 
Niinjoo Jakomäki, tosiaan, se taitaa olla maineeltaan se kaikista mielenkiintoisin alue :LOL: no eipä sulla ainakaan ole ollut tylsää!

Tällä alueella mihin muutettiin on muuten melko monta kielikylpypäiväkerhoa. Se olisi kyllä tosi makeeta jos sellaiseen saisi ipanan, tosin taitavat olla melko suosittuja. Ne ottavat 4 vuotiaasta ylöspäin, mutta niihin pitää ilmoittautua jo vauvan synnyttyä!! Melkoista! Ehkä pitää jossain vaiheessa katsoa jos sellaiseen voisi yrittää saada ipanaa. Siitä olisi varmasti hyötyä sitten myöhemmin.
 
Mies on täällä miettinyt, joskos puhuisi neidille norjaa/ruotsia ja näin tehtäisiin suoraan tytöstä kaksikielinen. En ole ihan vielä lämmennyt ajatukselle. Tietty olisi hyötyä, mutta kun kuiteskin puhutaan suomea keskenämme.

Mä varasin noille isoille kielikylpypäiväkodit, mutta ei ne sitten mennyt olleskaan (pieni jakso vain ), koska palkkasin au pairin Slovakiasta. Oli niin kätevä juttu, kun lensin, niin ei tarttenut lapsia raahata minnekään, vaikka tulikin "äkkilähtöjäkin."

Lapset, varsinkin vanhin oppi englannista perusjutut.

Täällä nilkka edelleen sikakipeänä. Kai se on näytettävä lääkärille, jos ei maanantaihin mennessä parane.

Tuosta Jakomäestä -- mä odotin pahempaa. Tosin siellä oli ihana opettaja-aines, ja vaihtuvuus tosi pientä. Opettajien rento asenne ja huumorintaju kai teki paikasta tosi mukavan.
Aattelin, että jos Jakomäestä tykkään, niin miksei sitten Kontulakin.. Hmm, ihan ei mennyt samaa rataa ja olin kyllä aika loppu jouluun mennessä. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Minua ja veljeäni kaitsi myös aupair, jotenkin oon pitänyt selvänä että jollain tapaa myös omat lapset saavat jonkinlaista kielikasvatusta. Ajatus on aina ollut ettei tarvitsisi aina asua Suomessa vaan vähän missä nyt ikinä on töitä, mutta ukko näyttää tykästyneen hommaansa täällä. Katsotaan nyt. Vähintään joku kielikylpytyylinen juttu olisi kiva. Lapsen pikkuserkut eivät kuitenkaan puhu suomea vaan englantia ja ranskaa ja olisihan se kiva että jollain tapaa kommunikointi toimii! Ja tuo yksi kielikylpypaikka on iihan kivenheiton päässä 8)

Mulla on läheisiä jotka ovat suoraan kasvattaneet skideistään jopa kolmikielisiä - molemmilla oma äidinkieli ja sitten se yhteinen kieli. Kuulemma kielen kehitys on hitaampaa mutta sitten se taito on ja pysyy. Ei lainkaan huonompi idea! Jos osaisi pysyä yhdessä kieliroolissa niin tekisi itsekin! Niin ja tietty jos olisi mies joka olisi erikielinen kuin itse. :LOL:
 
Monikielisyydestä. Mun toinen vanhempi on kaksikielinen (ruotsinsuomalainen) ja mua harmittaa vielä tänäkin päivänä ettei hän puhunut mulle ruotsia pienestä pitäen. Syynä oli että kun toinen vanhemmistani ei ymmärrä/puhu ruotsia. Mulla on sukulaisia, jotka ei puhu sanaakaan suomea ja mikä etu siitä ois ollu työmarkkinoillakin.

Me tullaan miehen kanssa puhumaan lapsille omia äidinkieliämme ja sitten keskenämme jatketaan varmaan aika pitkään vielä englanniksi. En malttaisi millään odottaa että pääsee seuraamaan lapsen kaksikielistymistä ihan aitiopaikalta :)

Yksi mieletön esimerkki lasten oppimiskyvystä näissä kieliasioissa on meidän yksi kansainvälinen tuttavaperhe Turusta. Puolalainen äiti puhuu lapsille aina puolaa ja meksikolainen isä aina espanjaa. Keskenään he puhuvat englantia, jota lapsetkin ovat oppineet siinä siivellä. Lisäksi he ovat käyneet ruotsinkielistä päiväkotia ja koulua ja ruotsi onkin ihan yhtä vahva heillä kuin puola ja espanja. Ja Suomessa asuessaan he tietenkin oppivat jonkin verran myös suomea vaikka se taitaakin olla näistä kielistä se heikoin. Jos en tuntisi heitä pitäisin tätä jotenkin vääränä lasta kohtaan koska liika on liikaa tms. He ovat kuitenkin tosi fiksuja ja iloisia lapsia, jotka pystyvät ilmaisemaan itseään. Aika näyttää mille tasolle mikäkin kieli sitten aikuisuudessa yltää ja mikä ehkä jää.
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Mä vingun täällä ulkomaille muuttoa harvase viikko. Tottunut asumaan muualla ja aina pitäis jonnekin päästä. :D

Itse Hangossa kasvaneena, suurin osa kavereista täysin kaksikielisiä ja olihan niille helpompi päästä opiskelemaan haluamaansa alaa.. Omat vanhemmat täysin suomenkielisiä, muuttivat Keski-Suomesta kesätöihin Hankoon aikoinaan eli kotona puhuttiin vain suomea, kaverit puhui ruotsia ja suomea ja siinä oppi itsekin ruotsin aika kätsysti.

Minusta monikielisyys on rikkaus. Silti tuo norja tökkii, ehkä siksi, että keskenämme puhumme suomea ja miehen lapsetkin puhuu suomea, vaikka koko ikänsä Norjassa ovatkin asuneet.
Toisaalta, jos haluaisin maksimoida esim.tulevaisuuden opiskelupaikat, niin norjan oppiminen olisi pelkkää plussaa -- voitaisiin laittaa tyttö jopa ruotsinkieliseen kouluun.

Närästää ihan julmetusti..
 
  • Tykkää
Reactions: Miltsu87
Mielenkiintoista kielikeskustelua on täällä käyty. Itsellä työpaikassa ennen tiiminvaihtoa työkieli oli englanti. Muutenkin töissä taitaa ainakin puolet olla muualta, kuin suomesta kotoisin. Monia toimivia kaksi-/useakielisiä perheitä tavanneena, en myöskään usko pätkääkään, että lapsi jotenkin kärsisi monista kotikielistä. Päinvastoin!

Vaikka me slloin esikoisen aikaan mietittiin sitäkin vaihtoehtoa, että oltaisi otettu toiseksi kieleksi englanti, ei kuitenkaan päädytty toteutukseen asti. Jotenkin se olisi tuntunut teennäiseltä, kun ollaan kumpikin suomenkielisiä miehen kanssa. Samoin kummankin suvut.

Mutta onko tässä meidän joukossa sattumalta ketään, joka olisi käyttänyt lapsiensa kanssa tukiviittomia? Kun niistä silloin esikon aikaan innostuin vähän lukemaan ja ottamaan selvää. Kuitenkaan en sitten ottanut käyttöön, koska suvuissamme ei ole puheenviivästymää tai muutakaan "syytä", miksi olisin nähnyt tarpeelliseksi. Nyt kuitenkin harmittaa aika lailla, ettei otettu niitä käyttöön meillä. Poika (juuri täytti 2 v.) ei puhu juuri mitään, mutta selvästi olisi halua kommunikoida. Se olisi kyllä helpottanut elämää suuresti, jos jotain perusjuttuja, kuten "nälkä", "jano", yms. olisi ollut viittomina. Aina ei osaa kysyä juuri sitä oikeaa asiaa. Tosin hän on kehittänyt itse omia "viittomia" eli eleitä, jotka kuvaavat tiettyjä asioita. Katsotaan josko tämän kakkosen kanssa sitten otettaisiin alusta asti jotain oikeita viittomia käyttöön. Aion ainakin kysyä mitä mieltä on neuvola tästä ideasta... Nyt kun meillä vihdoin vaihtui täti lastenneuvola-puolella! Siitäkin olen niin iloinen, enää ei sitä kivikautista mammaa, jolla ei ollut omia lapsia ja empatiakykyä nolla.

Muuten olot suht hyvät. Olen siivoillut ja järkkäillyt paikkoja. Vähän liikaakin, tiedän. Eilen olin niin väsynyt, että vaan itketti.. En vaan osaa lopettaa ajoissa, vaan jos jotain aloitan, pitää se tehdä loppuun asti, vaikka vauva roikkuisi jo puoliksi ulkona (kuvainnollisesti) :D Olo kuitenkin aina helpottaa kun rauhoittuu ja lepää.

Närästää myös aivan helevetisti. Se johtuu osittain siitä, että tuota esikoista on joutunut tosi paljon kanniskelemaan, kun on itkuinen ja kipeä. Taas.

Hattiainen + Tötterö 35+6
 
Elba: siis missä asiassa haluat päästä toiselle lääkärille? Meidän kunnassa neuvolalääkäri on ihan tavallinen yleislääkäri, joka käy siellä neuvolan puolella välillä kääntymässä. Jos on kurkku taas kipeä, niin sitten työterveys tai terveyskeskus?

Itse käyn aina yksityisellä gynellä, en ole käynyt meidän neuvolalääkärillä kun kerran rv 14 tms.

Mutta periaatteessa jälkitarkastukseen loppuu neuvolan asiakkuus, mutta eihän kukaan sua siellä pakota olemaan..
 
Mä oon ollut eskareissa töissä ja tuossa Kilon päiväkodissa (erikoistunut juuri viittomiin ym) opetellut tukiviittomia ja muita hyödyllisiä asioita.
TUKIVIITTOMISTA ei ole ainakaan haittaa. Löytyy kivoja leikkejä ja lauluja. Ainakin Espoon alueella ne saattaa olla lisänä ihan tavallisissakin päiväkodeissa.

Tukiviittomien lisäksi on myös ns.PIC-kortteja. Eli päiväkodin päivärytmi on merkitty kuvin. Mä käytin noita samoja merkkejä hieman soveltaen, kun lapset oli pieniä.. :D Tosiaan sekin ala on koettu ja nähty. En ole enää vuosiin sitä työtä tehnyt..

PS. Kilossa luotsattiin semmoinen "Auta Aatua kommunikoimaan (AAC)" jutska -- juuri perustuen noihin kuviin. Eli kuviksi voi laittaa kodin, sängyn, vaatteita, ruokia jne. Ne laitetaan kaulassa roikkuvaan avaimenperään taikka lastenhuoneen seinälle. Lapsi voi sitten itse näyttää niistä ja kommunikoida.. Ihan kätsy juttu minusta.

Tässä vielä pikaisesti linkki yksiin PIC-kuviin. Kuvapankkeja ja kuvakokoelmia | Papunet
 
Viimeksi muokattu:
tuulentyttö lähinnä haluaisin keskustella tuosta virtsatieinfektion estolääkityksestä mikä on mulle määrätty vuosia sitten toistuvien tulehdusten vuoksi. Tuolla neuvolan puolella kun lekuri ei suostu kirjoittamaan yhtään mitään lääkettä ja mulla noi estolääkkeet sellaiset ettei niitä voi käyttää imetyksenkään aikana. Kesällä olisi kuitenkin kiva olla lääkkeet ettei tarvii reissussa mennä mihin sairaalan päivystykseen sattuu...

Lisäystä vielä sen verran kun itse en estolääkettä edes päivittäin syö, vaan heti jos oireet ilmaantuu. Riittänyt aina 1 tai 2 pilleriä millä saa tulehduksen menemään ohi. Tuolla sitten noiden vajukkilekureiden mielestä on parempi saada tulehdus kunnolla päälle, käydä labrassa antamassa näyte (ja aina kitua labran aukeamiseen ja tulosten saamiseen) sitten vasta antavat kuurin joka on aina useamman päivän antibioottikuuri. Ei vaan mee mun kalloon miten tuo jälkimmäinen on kenellekkään parempi! Kuitenkin estolääkkeessä pienempi antibiootinkin määrä...
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta

Kielikeskustelua on kovasti meneillään. No meillä tuleva lapsi (ja nykyset lapset) puhuvat savvoo kovvoo ja lujjoo! Muut kielet tulee sitten koulussa ajallaan :D. Ite viännän savvoo niin töissä kuin kotonakin, kuten kaikki omaiset, kaverit ja tuttavatkin. Näillä leveyksillä ei juurikaan ole käyttöä vieraille kielille, mutta englanti pitää taitaa hyvin, siitä haluan lapsien kohdalla pitää huolen. Ja tietty hienoa, jos on omaa kiinnostusta lukea useampaa kieltä. Kerran oli potilas eteläsuomesta ja varmaan ei tajunnut mitään meidän savolaisten hoitajien jutuista... Te eteläsuomalaiset pitäisitte meitä varmaan niin juntteina, vähintäänkin jostain kummelista tmv., mutta minä arvostan ja nostan kunniaan murteita ;). Tää kirjoittamisasu on aikalailla normipuhekiletä, täällä en savoksi kehtaa, ette työ tajuais mittään :LOL:

Kävin eilen marketit kiertää sitä vadelmalehtiteetä, ei täällä ainakaan sellasia kaupan hyllyiltä löydä! Kokonaista kaksi luontaistuotekauppaa löytyy ja nekin menee lauantaina varmaan 13-14 jo kiinni ja ei ole nyt autoa.. 1,5-2 km kävellen niihin tuntuu tässä olemuksessa maratonilta, joten harkitsen vielä lähtemistä. Mielellään mä sitä koittaisin. Greippimehukuurista oli aikoinaan todella iso hyöty ovuloimisen suhteen.. josko tästäkin sit tässä asiassa? Pitää vielä googlettaa tota juttua..

Vkl ollaankin miehen kaa kaksin, kun lapset pitkästä aikaa isällään.. Pitää touhuilla jotain, en lepää nykyään enää yhtää päivisin. Olotila on erittäin raskautettu ja tukevasti!

Nelli&Rusina 34+4 :heart:
 
NelHM mun mies on savosta kotoisin, musta se puhetapa on tosi kiva, sellainen lupsakka, mielellään siellä käy visiteeraamassa. Ei mua edes haittaa jos en kaikkea tajua, menkööt ohi vaan. Mies oikeastaan sanoo aika usein asioita kuten elä kehtoo, varmaan tarkoittaa että teen jotain jonka tekemisen voisin hänen puolestaan lopettaa, mä vaan päättelen näitä :LOL:

Nyt alkoi se käännösyritys vähän ärsyttämään, tiedän että siitä tulee tosi kivulias kokemus jos siihen pitää myöntyä. Kun tuon vauvan pää on tehnyt itselleen niin selkeästi "pesän", ei tuo tuosta ole liikkunut eikä liiku. Mä en jotenkin usko että ne lopettaa jos sanon että nyt pitää lopettaa. Tai en usko että uskallan sanoa että nyt pitää lopettaa. Hmh.

Nukun pelkästään oikealla kyljelläni, oon nukkunut niin jo todella kauan. En voi nukkua vasemmalla kyljellä, koska vauvan pää on oikealla puolella ylhäällä siellä pesässään. VAsemmalla kyljellä maatessa painovoima vetää sitä päätä vasemmalle eikä se pääse ikäänkuin irti siitä pesästään se pää ja sekin on kivuliasta. Miten ihmeessä mä saan ilmaistua tämän sinne lekureille jos niitä ei kiinnosta ja niillä on kiire ja niillä on sellainen asenne että nyt vaan kiireesti vauva toisinpäin. No onneksi tässä kerkee olla kai yksi neuvolakäynti ennen sitä kääntöyritystä niin yritän saada jostain jotain tietoa etukäteen niin ei arvuututa niin paljoa.

Naene "elä kehtoo selittää" 35+4
 
Viimeksi muokattu:
naene Voe tokkiisa se tokasu sitä tarkottannee, hyvinhän tuota uot ymmärtänä. Ja minä kyllä ymmärrän miten kaaheesti sinnuu hirvittää kiäntökoplaaus. Itehä sitä oes varmaa ihan kaahuissaan ja suattas vaekka pötkiä pakkoon. Mutta huastele tätin kanssa, josko tuota tulloo joku selevyys ja mieleraaha sinunkii sielulles :D

Jep.. ja ihan suomeksi sitten. Mä en voi olla täällä kotona tekemättä mitään! Koko aamun siitä kympistä oon imuroiunu, pyyhkiny pölyjä, silittänyt ja vaitanut verhoja jnejne.. tietää taas tehneensä, auuu! Kohtahan tuo ukkokin tulloo töistä.. Varmaan saunaa ja Suomen peliä illasta ja huomenna vähän Matkukseen ja varmaan sinne Ikea helvettiin, kun sieltä sais varmaan melko edukkaasti päiväpeiton.. Ahistaa jo valmiiksi (ja supistaakin :D)
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Nelli; mistä päin savoa oot kotosin? Mulla on mies kuopiosta ja meillä on semmonen suku- mökki nilsiässä, että tulee siellä juhlapyhät ja lomat oltua aika pitkälle.

Ja meillä kotkassa ei voi kiveä heittää, ettei osuis savolaiseen ;) Mieki tykkään puhua murteella, on sääli, että omien lasten murre alkaa laimentumaan tuolla pääkaupunkiseudun mä-sä murteella. Ollaan vissii nii lähellä.
 
Heips ja kiitos uudesta pinosta :)

Huomenna taas poksutaan 36+0!
Herra jesta ollaan jo näin pitkällä raskautta! Vähän jo jännittää. Nyt on tullut vimma siivoilla aamupäivällä otin kaikki valokuvat esiin ja pistin albumeihin ym. Tosin oli kyllä iha hyödyllistä
Hankinnat on hyvällä mallilla vaunut, turvakaukalo, pinnasänky ja sitteri haettiin tänään. Tällä kertaa hommattiin tuo BabyBjörn Balance sitteri kun sitä on niin kehuttu. Oli tarjouksessakin vielä 100e! :) Sitte vielä pitäis hommata harsoja, vaippoja.. Sun muuta pientä. Mies sai maalattua tuo vauva n huoneen eilen :)
Maanantaina sitte voi alkaa vähä laitella tavaroita :) Hoitopöytänä meillä toimii vaatelipaston päällinen jossa on hoitoalusta sun muuta. Tarvitseekohan sitä jotain muuta?
No sitte nämä kivut:mad: kyllä lonkissa ja selässä tuntuu oikein hyvin.. Raskauskilja on tullut 9kg.. Ja närästää ja närästää ja vessaan ja vessaan ja vessaan :D

Mutta kaikille viikonlopun jatkoja

Katsu ja Nökö 35+6
 
Mun ex-miehellä ja niiden suvulla kanssa mökki Nilsiässä. Niiden suku oli sieltä.

Ex ja nykyinen kotoisin Hyvinkäältä - sattuma..

Itse puhun tosi huonoa suomea. Väännän ihan omia sanoja. :D

Murteet tarttuu muhin helposti. Jännä juttu, tajusin just, että suurin osa kavereista juuri Savosta tai Itä-Suomesta. Opiskelin osan aikaa Jyväskylässä ja sitten siirryin Helsinkiin, mutta ns.paljasjalkaisia helsinkiläisiä ei kavereiksi siunaantunut..
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä