<3 kesäkuun kullannuput 2013 <3 toukokuussa

painoarvioista tänään Porvoossa synnytystapa-arviossa ultramittauksilla 3085g. Viime pe neuvolassa oli arvio ultralla n. 2,5kg. Eipä ollut kummoinen tuo synnytystapa-arvio. Vähän ilkeesti paineli käsillä vatsan päältä ja kokeili lähinnä onko vauvan pää kiinnittynyt. Ei ollut. Ei tehty sisätutkimusta ei mitään "nyrkki hanuriin" -juttuja, joista ilokseni luin etukäteen... :D Ultralla teki mittaukset, katseli vähän että kaikki ok ja otti jotain käyrää napasuonien (?) virtauksista. Pissatesti ja käyrä ennen lääkäriä. Siinä kaikki.

Huomenna poksuu...

Hööpi ja kinkku 36+6
 
Holahola :cool:

Miten siellä Hesassa mahtuu mihinkään synnyttään kun tässä lueskelee, ni on remonttia ja ties mitä ja ite ku ei tajua Jorveista ja Kättäreistä mitään :LOL:. Onneks täällä suuntana vain tuo Kuopio ja Puijon sairaala.. tosin rv 31 ku kävin synnärillä näytillä, siellä oli kans remontti ja ihan törkee melu.. toiv. ovat remonttinsa tehneet ku minä sinne meen!

Vauvan liikkeistä En voi käsittää, miten joidenkin teidän vauvat vielä vaihtaa asentoa, edes kylkeä kääntäen :O. Rusina ei ole tästä asennosta hievahtanutkaan pariin kuukauteen, eikä nuo kukaan ole koskaa edes kyljen kääntöjä tehneet vaan jämähtäneet puolen välin jälkeen samalle puolelle pää menosuuntaan :D. Onko muilla miten radikaalisti hiljentyneet vauvan liikkeet? Tää on about parisen viikkoa ollut aika hilajnen, mutta eilen kun tuli niitä kipeitä supistuksia, vauvakin oli jotenkin levoton välillä. Mutta liikkeet ovat vain työntöjä, ei mitään isoa, on niin mutkalla! Peppu oli kauan tuossa ylhäällä, mutta nyt se on vasemmalla kyljellä ja reittä on koko mahan yläosa ja jalkaterät oikealla sivulla ja aika alhaalla.. voi pientä. Luulis ahdistavan, tulis ulos vain!

Tänään ollut hieman rauhallisempi päivä supistusten suhteen. Tuo kova paine ei vaan laukea, tuntuu että tulee kakkoset housuun välillä, mut ei ole hätä.. Ja suoli tyhjeni kyllä niin perusteellisesti aamulla, että ei siellä voi olla mitään tulossakaan. Toivon, että olisi tyyntä ennen myrskyä.
 
Nelli ei täälläkään tunnu enää mitään isoja liikkeitä. Samassa asennossa pää alaspäin, kylki oikealla ollut jo varmaan yli kuukauden. Jalkojaan kun oikoo niin polvet/kantapäät tuntuu ja näkyy navan kohdilla. Nyrkit taitavat osua istukkaan vasemmalla, niitä en tunne ollenkaan. Eli aika säälittävää punkeamista. Tulis ulos jo! :)
 
Liikkeet ovat hiljentyneet täälläkin. Voi mennä pitkäänkin ilman yhtään kunnon liikettä ja loputkin ovat yleensä vaan sellaista muljaamista ja puskemista. Parka koittaa oikaista itsensä, mutta ei mahdu. Sopisi painua vaikka vähän alemmas tämän, niin olisi meillä molemmilla paremmin tilaa.
 
Mulla ilmeisesti nuo olemattomat vatsalihakset antavat kohdulle tilaa levitä ja jostain syystä lapsivettäkin on hyvin, mitkä edesauttavat vauvan mahdollisuutta isoihin liikkeisiin vielä tässä vaiheessa. En kyllä täysin tyhjentävää vastausta tähän saanut, vaikka eilen yritin kysellä kätilöltä ja lääkäriltä. Molemmat vain sanoivat heti ultrauksen yhteydessä, että vauvalla on hyvin tilaa vielä liikkua.
Nyt kun vauva on ollut rt, niin liikkeet ovat olleet luonnollisestikin pienempiä kuin aikaisemmin, kun oli poikittain.

Eulalie, missä asennossa sun vauva on? Eikös hänetkin saatu kertalleen käännettyä? Yrittivätkö uudestaan?

M ajattelin, että mitä jos "unohtaa" soittaa kättärillä ennen synnytykseen lähtöä ja vain automaattisesti ajaa paikalle. Käännyttävätköhän silti vai saako synnyttää käytävällä?
 
Täälläkin liikkeet jossain määrin hiljentyneet. Tai lähinnä huomaa pidempiä aikoja kun pieni ei liiku juuri ollenkaan ja pääasiassa onkin tullaista möyrimistä. Mutta sitten kun saa sen riehumiskohtauksen (yleensä iltaisin) niin siinä ei kyllä säästy kivuilta mikään paikka! Tuntuu välillä että yrittää potkia tiensä oikeasta kyljestä ulos :D

Meille tarjottiin kämppää vantaalta... nyt en yhtään tiedä mitä tehdään. Helsingissä kun ollaan kumpikin asuttu koko ikämme. Mitenköhän sitä sopeutuu vantaalaiseksi. Se olis pienkerrostalo ja meidän murheeksi just toinen kerros. 11,5 neliöö isompi kaksio missä nyt asutaan ja saunalla <3 mulla ei oo koskaan ollu "omaa" saunaa :) Lähinnä tässä nyt vituttaa tää lasketunajan läheneminen kun ei tosiaan mitään pysty suunnitella kun ei ole itsestä kiinni. Aivan ihanaa aluetta olis, uimaranta lähellä ja ulkoilualueet. Todella rauhallista rivari/omakotitalo aluetta. Rahaa taas palais kahden kämpän vuokriin ja vakuuteen 2000e eli pankkiinkin sais ottaa yhteyttä :/ Kyllä taas ihmisen elämä tehdään helpoks..
 
Sokerirasituksessa käyneet Miten tarkka tuo 12h paasto olikaan? Me nimittäin syödään iltapala kohta puoliin vasta, lasten kaa yhessä ja rasitus klo 7.20.. Mun serkku on labrantäti ammatiltaan niin sano, että on kiusaamista näillä viikoilla laittaa enää rasitukseen, koska on enemmän kun mahd. että sokerit on plussalla lopussa. Ja niinhän mulla aina ollu. Mutta käydään sit prkl!

Muoks. 10-12h on paasto, tarkistin ohjeista (ts. KVG :D )
 
Viimeksi muokattu:
Elselli, perätilassa on, ja on ollut jo monta viikkoa. Ulkokäännöstä yritettiin Kättärillä, mutta ei onnistunut - peppu nousi hyvin, mutta pääpää ei lähtenyt käännökseen mukaan ollenkaan. Vauva liikkuu edelleen paljon, mutta liikkeet siis sellaista muljumista, ei ylös-alas kääntyiliyä.

Oon nyt kuullut niin monesta vauvasta, jotka ovat samana tai edellisenä päivänä ennen syntymäänsä itsestään sukeltaneet perätilasta raivotarjontaan, että toivo kuperkeikasta elää edelleen. Ja jos päättää tulla hanuri edellä maailmaan niin tulkoot sitten. Oon aika tyyni (just nyt) senkin suhteen.

Mutta kuten täällä moni muukin on todennut, synnytys pyörii ajatuksissa melkeen koko ajan ja vie enemmän ja enemmän kaistaa. Ja kaikenlainen tyyneys ja mielenrauha ovat kyllä hyvin hetkittäisiä tunnelmia, tänään taas leppoisampi päivä mutta mielialat vaihtelee aika rajustikin.... :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä taas synnytys tuntuu edelleen kaukaiselta, vaikka viikon päästä koittaakin jo laskettu aika. Synnytys videoitakin on tullut katsottua, eikä ole tehnyt pahaa, kun en vaan osaa kuvitella että kohta se on itselläkin edessä. Saas nähdä mikä shokki se itselle on kun supistukset alkavat ja tajuan että nyt on tosi kyseessä.

Vadelmanlehtiteetä aloin viime viikolla juomaan,josko siitä olisi jotain hyötyäkin. Harjoitussupistuksisa tulee edelleen päivittäin, mutta ei yhtään kivuliasta vielä. Ajoittain lenkillä tosin alamahaa juilii menkkakipumaisesti, mutta jotenkin olo aina helpottaa kun pääsee lähemmäs kotia.

Eilen avokkikin tajusi, että kohta sitä ei niin vain enää käydäkään elokuvissa ja syömässä kahdestaan :) Yritti miettiä miten pikkuinen vaikuttaa kesämenoihin ja mitä pitää huomioida kun on vaippaikäinen mukana. :heart:

Huomenna suuntana taas neuvola, viimekerta tuntui jotenkin ihan turhalta. Vaan eipä enää montaa kertaa ja sitten alkaakin pikkuisen neuvolaseuranta :)

Murkku & pallero 39+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miltsu87
Käynnistyksestä mulla taas ei kovin hyvä kokemus, oksitosiini sai aikaan luonnottoman kovat supistukset, joiden välillä ei taukoja ollut. Paikat aukesikin tosi nopeaan niillä suppareilla ja esikoinen syntyi 3 tunnissa. Ponnistamisen tarvetta en tuntenut missään vaiheessa ja epiduraalia en ehtinyt saamaan. Toki tuokin on yksilöllistä, olen kuullut tapauksista, joilla synnytys ei meinaa käynnistyä oksitosiinista huolimatta. Itse aion kuitenkin tällä kertaa (jos siis käynnistetään) pyytää huomioimaan anestesia lääkärin aikataulun ennen käynnistystä, jotta ehdin varmasti saada epiduraalin/spinaalin tai edes halosta päähän..:D

Miijane hieno masukuva !

Olen koittanut opetella rentoutumaan (3 vuoden remontti hässäkkä takana), joten sen kunniaksi menin ulos ja asetuin jätskin kanssa tuoliin, mukana myös hyvä kirja.. No tuoli kova kuin mikä, piti könkätä hakemaan tyyny, sit tuli jano, lopulta hiki ja se siitä.. eipä taida minusta olla auringon ottajaksi :cool: mut luovuttaa en aio - Illalla haettiin esikoisen kanssa pehmustettu aurinkotuoli JYSK:ltä, kasattiin se ja sauna päälle huh.. huh.. jos huomenna vielä kasassa, seuraa uusi yritys limpparipullon kera varjoisessa paikassa.. :popcorn:

Mikaela. & Pikkuruinen 36 + 5
 
Mäkin päätin kokeilla pientä "hippeilyä" ja ostin vadelmanlehtiteetä, kun se suorastaan kirkui hyllyssä näkyvyyttään. Esikoinen oli kyllä täsmällinen, eikä synnytys kestänyt kuin puolisen vuorokautta, mut eipä kai tuosta haittaakaan ole kun kerran teetä muutenkin paljon juon.

Mulla taitaa olla pieni vauva taasen, mahtuu edelleen myllertämään, paljon ja tuntuvasti. Kylkeään kääntelee lähes päivittäin, kerran jo pelkäsin perätilaakin, mut ehkei sentään.

Mulla on tissijomotus. Ehkä ne valmistautuu taas johonkin, tai sit ne ei tykänneet sunnuntain saunomisen yhteydessä jääkylmästä järvivedestä, kun boileri ei sitten toiminutkaan. Tai sitten auton ilmastoinnista, tänään alkoi. RINTATULEHDUS!!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Rintatulehdus, voiko se tulla ennen synnytystä ja miten yleistä se on? Itsehän värjöttelin märkänä stadikalla tuulessa melko kauan ennenkun vapautui vesijuoksuvyö, ihan kivasti paikat kylmeni siinä. Tulihan siinä mietittyä että oliko ihan fiksua.
 
täällä vauva liikkuu PALJON..tänään ultraajallakin meinas hermo mennä =D hän sanoi että on todella vaikea ottaa mittoja..pää oli niin alhaalla että ei saanut kunnon mittoja ja jalat viuhtoi menemään minkä kerkes ni siitä luustakaan ei tullut kunnon mittaa,joten toi painoarvio on kyllä nyt tosi epäluotettava ja kelasin pitäskö itekkin mennä brunolla käymään =P tiedätkö MIIJANE kuinka paljon se loppuraskauden painoarvio maksaa Brunolla?? Ihana masu sulla muutes!! =) ja ihan varmaan sulla väärä arvio ja sama lekuri kun mullakin oli!
 
Ei kai se niin kovin todennäköistä kuitenkaan ole? Ei kukaan mua ainakaan ole varoitellut, täältä tai jostain vain muistelin lukeneeni. Mulla ei oikeasti ollut ainakaan esikoisen kanssa mitenkään herkät tissit ja pitäiskö siinä kuitenkin maitoakin herua? Jotkut kai saavat suunnilleen jääkaapin oven avaamisestakin, jos kovasti on taipumusta. Sillehän sitten ei voi mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
pikaseen huutelen..

meille syntyi poika 17.5 klo 4.21 viikoilla 34+3. Pikkumies painoi 2440g ja pituutta hällä 46cm, pieni vielä. Vedet meni yllättäen illalla 15.5, josta nopea lähtö ja kortisonipiikit kankkuun ja käynnistelivät sitten seuraavana päivänä. 17.5 Yöllä 1 alkoi supparit ja 4.21 oli siis poika ulkona :) nopeasti meni, klo 2-3.00 aikana avauduin 5cm josta nopsaan saliin, puoli 4 maissa alettii valmistelee spinaalia ja just ehdin saamaan ennen ponnistusta. Odoteltiin kunnon ponnistamisen tarvetta ja sen tullessa riitti kun kerran ponnisti :) ei repeämiä eikä siis tikkejä. poika sai 1min kohdalla 9 pistettä, sitten vire laski ja oli 15min lisähapella jonka jälkeen on hengitelly itse. kyllä meitä pelotti nuo alhaiset viikot ja pieni koko, mutta pippurinen on poika :heart:

poika vielä sairaalassa sinivalohoidossa, muuten kaikki mainiosti! huomenissa varmaan pääsee kotiin :heart:
 

Yhteistyössä