<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *huhtikuussa*

Kantorepuista Mulla ollut BB:n reppu kahdesti ja viimeks joku muu. Mä oon käyttänyt lähinnä kotona siivotessa, ruokaa laittaessa yms. hommia tehdessä. Mutta lähinnä oon pitänyt vauvojani aina lattialla jollain viltillä, olenpa sit keittiössä tai vaikka kodinhoitohuoneessa, sitteriä ei ole ollut eikä ikinä tule olemaankaan. Enkä kyllä muutenkaan harrasta mitään "apuvälineitä" vaunujen lisäksi.. mikä se toinen juttu ees on mistä jotkut kirjottelee :ashamed:?

Alkaa tosiaan tuo Rusinanten pää tuolla haarovälissä painamaan |O. Tunnen sen päälaen omaa alapäätäni vasten, juurikin tuohon reiälle painaa. Sitten kun liikkuu ja poraa sitä sen minkä nyt saa liikutettua, niin auts! Liikkeet muutenkin alkaa jo sattumaan, tuntuu, että vauva kasvaa jotain supervauhtia nyt. Mut hei, rv 37 tienoilla pitäs kolmen kilon pötkylä ollakin, jos normikäyrillä menee.. eli kolmen vkon päästä, huhhuh! Tänään muutenkin ollut painetta alamahalla ja alapäässä, ihan eilisestä autoilusta. En mä voi istuakkaan pitkiä aikoja, käy supistaa tosi kovin. Jäänyt täälläkin käyminen siksi vähemmälle. Täytyy varmaan opetella läppärinkäyttö makuuasennossa :D

Hei tietääkö joku/kokemuksia :attn:. Voiko pissa alkaa tuoksumaan voimakkaammin loppuraskaudessa? Mun pissa tuoksuu voimakkaalta, mut ei niinkään pahalta, ts. tulehduspissalta, eikä ole tulehdusoireitakaan. Mielestäni olen juonut ihan normisti, ettei johtus vähäisestä nesteensaannistakaan. Ni sit ajattelin, kuuluuko raskauden ihanuuksiin tämäkin :confused:, muilla?
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta

Miltsu No onhan se tietty luontevaa, että kusikin alkaa lemuta tässä tilassa ilman mitää erityistä syytä, no hyvä niin ja ihanaa juu :LOL:

Yöt on kyllä ihan kamalia. Minä en saa mitään asentoa enää, missä ois hyvä. Kyljellään lonkat puutuu ja on nyt kun ois vasaralla hakatut. Kaikki liikkuminen tekee niin kipeetä ja valivali.. Hankalaks kyllä menee, jos ei pysty nukkuu :kieh:. Mutta jospa tämä hehku sais päätöksen vaikka kuukauden päästä ;), kait sitä jotenkin jaksaa..

Mukavaa maanantaita!

Nelli&Rusina 33+6 :heart:
 
Meillä on ollut Manduca käytössä. Ostin sen, kun esikoinen oli aika siirtää selän puolelle liinan kanssa. Esikoisen aikana reppu ei ollut aktiivisessa käytössä, mutta satunnaisesti tyttöä kannettiin yli kolmivuotiaaksi saakka siinä. Toista kannoin repussa paljonkin pikkuvauvana, tyttö oli masuitkuinen ja reppuun sai nukahdettua. Nyt edellisestä kantokerrasta lie kohta vuosi aikaa, tyttö on sellainen vauhtipylly, ettei hän ole ehtinyt repussa istumaan. Manduca toimii minusta hyvin, koska sama reppu käy vastasyntyneestä 20-kiloiselle eli tuo meidän 5-vuotiaskin sinne reppuun saisi mennä. Muuten ei kyllä tule mieleen enää ottaa tuollaista jötkälettä kantoon, onhan tuolla hyvät jalat itselläänkin. Yleensä olen laittanut Manducan olkaimet ristiin, minusta painaa silloin vähemmän hartioita.

BB:n reppu ei muuten ole kantoreppu, vaan rintareppu. Rintarepussa ei lasta suositellakaan pitää juuri imurointia tms. kauempaa, koska reppu kantaa lapsen selkä suorassa, jolloin se käy lapsen selälle enemmän. Kantorepussa lapsi on selkä pyöreänä, jalat M-kirjaimen asennossa, jolloin se ei rasita lapsen selkää ja kantoaika on rajoittamaton, kuten liinassakin.
 
Huomenta masuilijat! :wave:

Kantovälineistä Meiltä löytyy Manduca ja ihan pariviikkoisena varmaan aloitin sen käytön. 3,5 kiloisesta voi kantaa, joten riippuu syntymäpainosta, koska voi ottaaa käyttöön. Siinä on sellainen vauvapienennin ja sitä ei tarvi siitä mitenkään irroittaa (=hukata :D) myöhemmin vaan se vaan rullataan pois tieltä. Esikoinen oli ensimmäiset kuukaudet tosi itkuinen ja kanniskeltava niin nukahti siihen usein. Täytekakun ristiäisiinkin leivoin sankari repussa ;) niin ja kotizumbasin :) Vauva eikä isompikaan lapsi ei siinä paina juuri mitään, joten suosittelen kyllä, jos kantointoa riittää. Repussa on hyvät leveät pehmustetut hihnat, joten ajattelin että on kesäkuumalla aika hikinen, joten huusin nyt itselleni käytettynä Tri-Cotti-kantoliinan ( Hattentatti: ). Sitä ei tarvitse mitenkään sitoa vaan siinä on vaan kaksi trikoista tuubia, jotka pujotetaan päälle. Jos vaikka oppisin imettämäänkin liinassa, saa nähdä... Harjoittelin jo nukella :D

Tänään viimeinen työpäivä!!!

rockstone & mini 34+4
 
rockstone Minä olen kantanut alapainoistakin Manducassa ;) Tosin syntymäpaino oli niukasti yli 3,5 kiloa, mutta paluu siihen kesti kolmisen viikkoa. Tyttö syntyi 41+0, joten ajattelin, ettei se niin nuukaa ole, kunhan huolehti itse, että vauva oli tukevasti ja suorassa repussa.
 
  • Tykkää
Reactions: rockstone
Sain jo huomiseksi ajan neuvolaan, kun tämän päiväinen peuuntui --- saanen siis tietää vauvelin asennon.

Nyt Jorviin diabeteshoitajalle ja ehkä lääkärillekin, en ole oikein perillä, mitä tämän päiväinen tapaaminen koskettaa.
 
Heippa kaikille masunkasvattajille :hug:

Vihdoinkin sain aikaiseksi kirjautua tänne. Kyllä teitä olen seurannut melkein joka päivä.

Huimiin suorituksiin teistä vielä jotkut pystyvät =) tyyliin MiiJanen ulkomaanreissu ja LitlleOnen kotimaan reissu. Kävellään ja hiihdelläänkuinei mitään. Sitten Tuulentytön ja Naenen ahkeroinnit. Itsellä alkaa olemaan tosi rajoissa jopa oman pyllyn pyyhkiminen....hih. On tässä tosiaan jo vähän nuupahtanut olotila.

Mulla on sairaalakassi pakattuna, kun koko ajan olen miettinyt äkkilähdön mahdollisuutta. Ja mies on vähän sellaista tyyppiä että ei tahdo erottaa mustaa tummansinisestä....joten parempi itse vähän tärkeimmät sulloa mukaan =)

Muahan tosiaan on tutkittu sen mitä on pystytty, ja lääkärit ovat sitä mieltä että se mötti olisi endoa. tosin yhdessä epikriisissä vasen munasarjakin oli hukassa, eli ei piirtynyt edes magneettikuviin. Joka tapauksessa paikka missä möllykkä on, on epätyypillinen endolle sekä munasarjalle. eli radikaalileikkauksia ei tehdä, normaali synnytys, ja tilannetta seurataan sitten jälkitarkastuksessa että mitä näkyy kun suolistokin jo siirtynyt omalle paikalleen pikku hiljaa. Kivut on pikkuhiljaa häipyneet, ja viime viikolla se näytti hitusen pienentyneen.

Huomenna poksuu 35+0. Edelliset lapset siis kaksoset (-02), ja syntyneet 36+4, joten tuntuu että muka synnytys olisi tosi lähellä :) toki toivonkin että olisi ihan reilusti täysiaikainen ja hitusen isompi kuin mitä esikoiset. Jaksaisi syödä paremmi ja nukkuisikin kenties vähän paremmin, kuin mitä tuollaiset hitusen päälle parikiloiset. Jännityksellä odotamme miehen kanssa vauva-arkea, että ollaanko tuudittauduttu siihen, että "nyt päästään toooosi helpolla" :stick:

Synnytys pyörii mielessä aika paljon, ja ihan tappiin ei tosin tarvitsisi mennä tämän vauvan kanssa :), vaikka alakäyrällä kasvu meneekin. Tosiasiahan on se, että kahdessa parikiloisessa ei taida olla mitään tekemistä, jos vertaa yhteen nelikiloiseen :) vaikkakin kaksosilla vielä iso ikäero 40 min, kun B oli poikkitilassa ja koiteltiin jos kääntyisi ja laskeutuisi, jalka edellähän se sieltä lopulta tuli.

Kantoliinoista puhuitte, itsellä ei kovin kokemusta, kyllä mulla BB:n rintareppu oli,mutta tosi vähän tuli käytettyä kahden kanssa, varmaan kahteen kokeilukertaan jäi. Nyt ostin Tri-cottin kantoliinan, saa nähdä tuleeko käytettyä (ja osaanko sitä edes käyttää).

Kävin siis viimeviikolla TAYSsissa,ja enää ei tarvitse kuulemma tulla tarkastuksiin, lääkäri toivoteli vain, että tervetuloa synnyttämään. Ei laittanut neuvolakorttiinkaan mitään mittoja alakerran tilasta, eikä tutkinutkaan käsikopelolla. RT:ssä pötkötteli.

KatsuAmskulle paljon halauksia ja voimia lähettelen :hug:

Aamukaste ja pirppu.
 
Eulalie mää en tiiä miten voin ikinä korvata sulle! Perjantaina tuli huhkittua ilmeisesti pikkusen liikaa ja perjantai-lauantaiyön purin tyynyä, kun liitoskivut oli niin hirveitä. Itkua vääntämällä kävin pari kertaa vessassakin. Melkeen lähdin synnärille hakemaan jotain tujumpaa lääkettä. Sitten luin tuota sun linkittämää sivustoa ja kokeilin sitä typerän näköstä pääalaspäinkönötystä sohvalta. Kivut hävis! Siis meni pois, kokonaan. Eilenkin kävin melkeen tunnin kävelylenkin ja ei mitään liitoskipuihin viittaavaa! Ei ois uskonu, että tommonen 30 sekunnin idioottiviritelmä toimii, mut mulla ainaki autto. Kannattaa näyttää hetki ääliöltä, oli sen arvosta :)

kodehu 33+3
 
  • Tykkää
Reactions: Babyfever1
Jorvin kuulumiset:
Metujen rinnalle aloitetaan insuliinipistokset. Viikolla 37 tehdään lapsivesipunktio, jossa varmistetaan keuhkojen kypsyys käynnistystä varten. Sokerilapsilla ne kypsyy heikommin. Jos keuhkot on OK, käynnistetään melkolailla heti.
Ensi viikolla diabeteslääkäri tekee painoarvion. Ihana kätilö ultralla katsoi asennon ja tyttö oli kuin olikin raivotarjonnassa. Jee! Toivottavasti pysyykin, että saisin synnyttää alakautta/normaalisti.

Ruokapäiväkirja oli moitteeton, mun haima vaan ei toimi..
 
Viimeksi muokattu:
moikkis!

ja mukavaa kuulla sinusta AAMUKASTE! oletkin ollut ajatuksissani usein ja olen miettinyt että onhan kaikki hyvin kun ei ole kuulunut sinusta mitään. mutta kiva kuulla että lääkärit sitä mieltä että ei olisi mitään vakavaa ja kyllähän tuokin siihen viittaa jos "möykky" kerta olisi jonkin verran nyt jopa pienentynyt.

tokan lapsen aikana ostin myös manducan ja en voi kyllä muuta kuin kehua. itkuinen ja sylissä viihtyvä vauva oli siinä kuin unelma ja pystyi itse hommailemaan rauhassa vaikka mitä. ainut mitä harmittelin oli se että en hommannut sitä jo esikoisen aikana.

evamaria: on kyllä minusta oudon pitkä väli kun oot viimeksi käynyt neuvolassa ...typerää, jotain säästötoimia..

tänne ei kummosempia, masu painaa jo kivasti ja kyykkiminen hankalaa. ja mikään kunnollinen takki ei mahdu kiinni, kiva kiva =) en viitsi sitä varten lyhyeksi aikaa ostaa uutta, eli kaupungilla kuljetaan takki auki ja kotipihalla pidän miehen takkeja =)

perjantaina ois taas neuvola, tympii vain kun vakkari terkka on varmaanki pitemmällä saikulla ja siellä nyt joku kokematon sijainen joka ei sit tietenkään tajuu mistään mitään!

aha, nyt lapsukaiset vaatii huomion, mukavaa viikkoa kaikille!

heisu81 rv 31+4
 
Mullakin ultra, painoarvio 8.5. Kuulemma sokerilapsiin erikoistunut mittaaja ja erittäin taitava. Eli ensi keskiviikkona saan tietää paljonko neiti painaa - käsikopeloarvio ja käyräarvio n.3 kiloa..

Hurjaa ajatella, että noin kuukausi ja viettelen viimeisiä raskauspäiviä.. :)
 
  • Tykkää
Reactions: evamaria82
Mä toivon, ettei tämä ole yli kolmea kiloa vielä, koska se tarkoittaisi aika möhkälettä jopa 37.viikolla. Mun aamusokeriarvot on vauvan kannalta huonot, eli ne kasvattaa lasta lisää. Mä meen jossain yläkäyrän yläpuolella. Jännää nähdä, paljonko painoa sitten ensi viikolla on.
 
Aamukaste: Mukava kuulla sinustakin. Olen miettinyt paljon tilannettasi, sillä osaan jokseenkin samaistua pelkoosi. Itseltäni tutkittiin pattia vatsan alueella vuonna 2009, huomasin sen tyttären syntymän jälkeen vahingossa. Onneksi paljastui vaarattomaksi, jopa jokseenkin tarpeelliseksi, sillä selvisi, että patti onkin sappirakko. Ennen tätä raskauttakin tuo oli tunnettavissa, mutta jotta asiaan saatiin selvyys, kävin minäkin magneettitutkimuksessa, jossa ei näkynyt mitään ylimääräistä. Siitä vedettiin johtopäätös tuosta sappirakosta. Henkisesti tuo aika oli raskasta, vauvakin oli muutaman kuukauden ikäinen. Toivon kovasti, että lopulta sinäkin saat varmuuden patin viattomuudesta. Voimia kuitenkin odotteluun.

Mandukasta: Ehkäpä minä sitten ostan sen, jos te muutkin olette kantaneet siinä pieniäkin vauvoja. Edellinen vauvelini oli jokseenkin itkuinen, joten haluan varautua seuraavaan vastaavanlaiseen tapaukseen.

Miijanelle: Minulta otettiin edellistä odottaessa myös kaksi kertaa lapsivesipunktio sokerivauvan keuhkojen kypsyyden tarkastamiseksi. Lopputulos oli, ettei sektio aikaistunut päivääkään, sillä vielä kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa keuhkot oli epäkypsät. Saat uskoa, että olin ihan epätoivoinen, sillä syy punktioihin oli minun voimakas hengenahdistus ja sydänoireet ja oli väsynyt kuin mikä. Vieläkin pääsen helposti muistoissa siihen tunteeseen, kun toisenkin punktion jälkeen odottelu vaan jatkui. Sitä itkun määrää on vaikea pukea sanoiksi. Jospa sinulla olisi parempi onni siinä suhteessa.

Vauvan asennosta: Täällä vauva taitaa pyöriä rinkiä. Perjantaina rt, viikonloppuna pt ja nyt taas taitaa olla lähes poikittain.

Kultatiuku rv 33+0 POKS vaan ja Kurre
 
evamaria tuo kyllä kuullostaa aika pitkältä väliltä, pitäis vähintään jotain perusmittauksia tehdä. Kannattaisi varmasti tehdä asiasta ilmoitus kaupungin sosiaali ja terveystoimen johtajalle tai ihan jopa valviraan, joka vaatii selvityksen.

koirista viimeksi unohtui niistä laittaa. Meillä ei ole koiraa mutta esikoisen syntymän aikaan asuimme vanhempieni luona, jonne tuli kolme kuukautta ennen vauvaa vuoden ikäinen saksanpaimenkoira. En tietenkään koskaan uskaltanut koiraa ja vauvaa kaksin jättää. Koira alkoi vahtimaan vauvaa paljon, se kävi aina katsomassa myös kun vauva nukkui että onko kaikki ok. Vaunulenkit piti lopettaa koska ärisi muille koirille ja alkoi vaanimaan jopa moottoripyöriä, muulloin koira ei käyttäytynyt noin. Jos vauva nukkui ulkona ja heräsi enkä heti ollut paikalla koira tuli ovella vastaan vinkuen. Appivanhemmilla lapinporokoira tms. ja miehen siskolla pieni sekarotuinen, nämä eivät juuri reagoineet vauvaan. Ongelma on vasta nyt kun reilu vuoden ikäinen haluaa koko ajan halia koiria ja välillä uhmassa repii korvista yms. Koirat eivät oikein tykkää. Tosin sen jälkeen kun lapsi on saanut antaa herkkuja koirille on ärhentely vähentynyt. Pienimmän koiran kanssa välillä lapsi jo leikkiikin heittelemällä palloa. Näiden koirien kanssa siis nähdään viikoittain, välillä useamminkin. Vahtikoiran kanssa tosiaan pitää kai olla vaan varovainen tuon ylivahtimisen kanssa. Jos olisi ollut vanhempien koira oma, niin olisi pitänyt jotain tehdä. Olen kuullut että saksanpaimenkoirat ei välttämättä päästä kuin vauvan vanhemmat vauvan luokse, näin kävi aikoinaan siskolleni.

kantorepusta meillä BBn uusin, sitä alettiin pikkuhiljaa käyttämään. Helpotti hieman kun esikoista piti illat kantaa ympäriinsä. Mies käytti sitä paljon siivetessaan yms. ja kaupassa oli hyvä. Itse en kyllä jaksanut kovin puolen vuoden jälkeen siinä kanniskella ja vaikutti siltä ettei lapsikaan siinä enää viihtynyt. Mitään liinaa en oikein edes osannut ajatella. Ja meillä esikoinen ei viihtynyt yhtään repussa kasvot vanhempaan päin vaan aina piti nähdä kaikki.
 
evamaria täällä kans tönöttäny n.viimeset 4 viikkoa pää alaspäin. Viikko sitten ultrassa ei saatu näkymään kunnolla kasvoja, kun lymyili osittain mun häpyluun takana piilossa :p

Aamukaste meillä kans aika sama homma miehellä toi sininen/musta yms :D En todellakaan luota, että mies osais tuoda oikeita tavaroita. Sama laitella jo nyt itte valmiiks.

Neuvolassa käyty. Eipä uutta, eikä ihmeellistä. Hurjalta tuntu, kun löi koraan jo A4-lapun, jossa kaikki loput raskauden ajan neuvolakäynnit :O Loppu häämöttää...
 
Koirista puhetta ollut, meillä tosiaan kolme koiraa, pieniä seurakoiratyttöjä kaikki, ja iältään 5-9 haarukassa. On rauhallisia, eikä omaa vahtiviettiä, ja perheen kaksi pupuakin voi olla lattialla ihan rauhassa, siinä ne kaikki yhdessä pötköttelee. Puput pääasiassa ulkopupuja. Lenkkikavereiksi noista hienohelmoista ei oikein ole, milloin kuuma, milloin kylmä, lumet tarttuu turkkiin blaa blaa, joten ne pärjää isompien lasten ulkoilutuksilla. Lapset tykkääkin niiden kanssa käydä sopivan pienillä lenkeillä. Lisäksi omakotitalon piha antaa tietysti kesäisin ulkonaköllöttelyn mahdollisuuksia mukavasti. Että en usko meillä muuta haittaa koirista olevan, kuin satunnainen haukkuminen.
 
Miten te jaksatte vielä olla töissä, jos ette oli vielä äitiyslomalla?

Mä olin tänäänkin 8h istumisen jälkeen, jalat turpoaa, kramppaa, veri ei kierrä.
Vissiin maha painaa sen verran että olo alkaa iltapäivästä olla ihan järkyttävän huono ja kotona ei sitten pysty kun makaamaan. :(

Viikonloput menee loistavasti kun pääsee liikkumaan omaan tahtiin niin paljon kuin haluaa.
 
täällä käytiin tänään neuvolassa, kaikki oli hyvin. Tyyppi oli kääntynyt onneks pääalaspäin taas, viimeviikolla kun kävin synnärillä niin oli täydellises perätilas. :) Huomenna tulis täyteen rv 32. :)

Alkaa pikkuhiljaa olee aika tuskanen olo, ja vielä pitäs jaksaa 12 harjottelupäivää ja sitten alkais mammaloma. :) Tässä yritetään viimeistellä opintoja, jotta voitaisiin juhlia vielä valmistumista ennen ku lapsi syntyy. :'D

Oon nähny viimeaikoinen paljon synnytykseen liittyviä unia, ja jokaisesssa melkein oon sanonu etten jaksa synnyttää, mistäköhän tälläset unet johtuu? Todellisuudessa haluisin jo synnyttää. :D Ens viikolla käymään kotipuolessa ja sielä vähän sit ostoksille tulevan sylikummin kanssa, viimeisiä hankintoja enää pienelle hankitaan. :)<3

seuraava neuvola on 14.5. :)

prinsessa ja tyyppi 31+5

ps: miula ei oo nyt konetta käytössä, joten aina käyn täällä lukemassa ja kirjottelemassa kuulumisia, kun pääsen kirjastoon koneelle. :) puhelimella ei kauheesti jaksa netissä pyöriä.
 

Yhteistyössä