<3 HuHTiMaSuT <3 Huhtikuussa

huomenia... täällä taas eilen valvottu puol yötä kipeiden supistusten takia mitkä sit loppu jossain vaiheessa kun olin nukahtanut... :ashamed: kyl se lähtö lähenee koko ajan mut ei vaan yksinkertasesti jaksa noita monta tuntia kestäviä supistuksia.. :/ ja onnea nyt kaikille vauvan saaneille.. :flower: :) tsemppiä myös muille supistunten kanssa taisteleville.. :hug:
mut lyllerrän tästä nyt "aamu"touhuihin.. :)

mamiti ja vaavi 39+2 :heart:
 
huomenta mamit :flower: normi meisinki täällä :D
yöllä tosin ihan samat tuntemukset kun mamiti87:lla tunnin kärvistelin kipeiden ja lyhyiden suppareiden kanssa, jotka otti selän puolelle todella, ajattelin jo että pitääkö hälyttää anoppi pelipaikalle, ja alkaa hommaan kyytiä synnärille, vaan pah, rupes nukuttaan niin persaleesti, että ajattelin että ei nää voi olla sit mitään lähtösuppareita, ja siihen nukahdin, vessassa ravasin 5 asti tunnin välein,ja jaloilla ollessa supisti kovasti, sit rauhottu!!
aamu alkanu taas tosi leppoisin meiningein, tyyppi siivoilee boxiaan, toivottavasti loppusiivous menossa, ja rymistelee seinien läpi todella!! SAIS TULLA illalla/yöllä, kun mies yön kotona!! mutta vissiin turha toivo :snotty:

YÖK-ASIAA:: mun alapääräkä on kellertevää, vois luulla että tullu ihan nenästä :D

niin ja mamma67:lle tsempitykset ja onnea synnytyspuuhiin, ois tosiaan kiva kuulla lähtötunnelmia!!
ja tsempityksiä ya-kontrolliin meneville!!!

- nannuli ja tyyppi tänään POKS 39 :heart:
 
Kun kysyin ya-kontrolliaikaa soittaessani, että monta niillä yleensä on äitejä siellä NKL:lla samana pvnä saman asian tiimoilta, niin sanoi että noin 5-6 jopa samana päivänä on äityleitä yliaikaiskontrolleissa..

Ja eilen kukkapuskaliikkeessä myyjä sanoi että kaikki 3 lastansa synnytti 2 vkoa yliajalla ja 1 käynnistettiin..

Kunhan höpöttelin mitä muistin asiaa.. =)
 
Hyi teidän alapääräkälimaselostuksianne! :LOL: Täällä ei tietoakaan mistään limatulpista. :p Eikä supistuksista. :) Yks kyllä kovin tuhtaa tuolla yksiössään, mutta se on lähinnä hauskan tuntuista. :D

Mä koitan miettiä mitäs muuta laiskaa tekis tänään ku tätä koneella oloa... Ideoita? :p
 
AIM BÄK!

Eli lauantaina käynnistetään jos ei ennen tule :). Eli AM naistenklinikalla on varmaa eri periaatteet selkeesti ku tää lääkäri vaan ilmotti että 42+1 on käynnistyspäivä. Sä voit vaatia käynnistystä vedoten naistenklinikkaan B).

Vauvan painoarvio tällä hetkellä 3800-4000 :eek: :eek:. Toivottavasti tulis meihin ja olis inan pienempi. Sormelle olin auki ja kanavaa vielä se 2 cm eli ei oo yli pariin viikkoon tapahtunu muutosta suppareista huolimatta :headwall:. Kysyin sit lääkäriltä, näyttääkö siltä että tää tulis ennen lauantaita niin sano vaan että ei voi koskaan tietää... Eli lauantaina viimeistään alkaa tapahtua. Ne laittaa pilleriä pimppaan jne. EI ENÄÄ KAUAA :heart:

Mä muuten oon ihan kateellinen teijän äläpääräistä (joku voi auttaa mua taivuttamisessa jos osaa paremmin :D).
 
SädeI olikin saanu hurjan painoarvion! :D Mua vähän hirvittää, kun meidän Punkero oli kaks viikkoa sitten jo 3200g niin se on varmaan nyt jo jotain samaa luokkaa teidän pienen kanssa.. (?) Mä olen itse ollu syntyessäni 3800g ja 54cm, ja käsittääkseni käynnistettiin silloin hiukan etuajassa raskausmyrkytyksen takia, joten kun käsittääkseni äidin oma syntymäkoko jossain määrin korreloi ton vauvan koon kanssa, niin vähän hirvittää. :D

Ja mulle sanottiin, että jos menee käynnistykseen niin menee toukokuun puolelle... Että 42+0 päivälle varataan yliaikakontrolli jos ei sitä ennen tapahdu mitään. Mut mullahan on sitä ennen viel yks neuvola (41+0) jos sitäkään ennen ei tapahdu mitään. :p Kyl mä vähän tosiaan toivon sellasta viikonlopputoimitusta... :saint:

Tänään siis edelleen se 40+1
 
onnea taas kaikille vauvan saaneille, tasapuolisesti :D teitä on nyt niiiiin paljon, millonkahan sitä pääsee samaan kerhoon...

täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena. silloin toissapäivänä tuli ilmeisesti limatulppaa, eilen ja tänään on vauva viimein alkanut laskehtimaan. mutta mitään menkkajomotusta ja paineentunnetta enempää ei ole ollut..

kissendaal ja vauva rv 40+2
 
AAM
Säde voikun ihania uutisia :heart: vihdoin jotai aikarajaa B) ja ootha sieki sen kokoinen emäntä että et mikään tirvale. Et normi.. et varmaan sieltä tulee se 4 kiloinen tuskin isompi kuitekaan.. :hug: elä huoli.

Baby mahtava uutinen :flower: jei :D :hug: onnea koko perheelle ja ei tuo poika nyt niin iso ole :) omani oli 4050 gr.. ja 52 cm ihan normikokoinen vaaveli... ja kiva että synnytys lähes kivuton. Eiks se ollut teille kolmas suoritus Baby teille kans, joten siksikin tietysti isompi heppu :) ei siis mitenkään epänormaalia..

Laala ei sitä vauvan kokoa kannata huolehtia etukäteen, babyllakin oli kolmas muksu joten luonnollista on että jatkot on isompia.. enempi tilaa kasvaa.. musta se on enempi just korreloi vanhempien koon mukaan kans, no tietty riippuen just sit kui pali mene yli et kylhä hää siellä kuite kasvaa jos kovin pali menee..

mä huolehdin sitä kipua --->ja siitä jos taju lähtee.. niinko viimeks meinas puolihuolimattomasti käydä.. :|

( . ) ihme paha olo iski äsken :x ja vatsassa kiertää.. ja murisee, ja nälkäkään ei oo.. ja ahistaa ?? :xmas: oireita ???? :D :LOL:
 
Babylle onnittelut ja mamma67:lle tsempit koitokseen!

4 kilonen kuulostaa vaan niin isolle. Muutenki mittasuhteet ihan pielessä ollu sen jälkee ku hoidin niitä keskosia. Kaikki normi kokoset vauvat tuntu ihan jättiläisiltä vaikka siis niitäkin hoidin.

Kyl sä allus noilla merkeillä lähet tänää synnyttämään :LOL:
 
AAM
äh se paha olo meni pois.. :( :kieh:
mietin et jos lähtis shoppaa sille broidin vaimon siskolle jottai kivaa :heart: omalle tytölle ei enään vaan VOI !! on niin liikaa tavaraa.. saisitte kohtauksen jos ottaisin kuvan noista kamoista.. :snotty: pitäiskö aiheutta kohtaus ? :LOL: :LOL:

ehkä jonkun synnytys lähtis käyntiin ! :D


http://www.konkurssipesat.com/ilmoitukset/03/0308_lahtinen.htm

täs on toi linkki konkurssipesään joka myy hesassa pois lasten/mamma/äitiys tavaraa 40-80 % alennuksilla, sama minkä linkin panin tuohon odotetaan palstalle.. ! ! jos ei oo mtn tekemistä kellään tässä pk seutulaisilla...

manna oisko tuolla putiikissa tyllerölle mekkoa ??
 
Eiku vitsi oli siinä, että Baby laitto että 4112 KILOA paino pieni, vaikka varmaan tarkoitti grammaa. ;)

) .) Mä mietin että jos soittais että mun isi hakis mut niille kun pääsee töistä, kun mun mies on seitsemään asti ainakin töissä... Mut kattoo nyt... Toisaalta mulle kelpais ihan vaan laiskotella tääl kotona mut toisaalta tää on tosi turhauttavaa vaan tappaa aikaa koneella.
 
mamma67, sulla jänskät paikat! Onnea synnytykseen!!

Ja rutkasti onnea kaikille viime päivinä ja tänään vauvansa saaneille!!!! :flower: :flower:

Tää meinaa kans ottaa ihan levollisesti nää viimoset päivät! Tietty on noi pakolliset huushollin ylläpitojutut ja lasten kanssa tehtävät touhut, mut mitään ylimääräistä en meinaa enää tehä. Täytyy nyt ladata akkuja tulevaa varten. Ei nää yöunetkaan enää mitään hurraamista ole, kun koko ajan heräilee ja joutuu valveillakin olemaan. Menkkasupparit nääs vaivaa. Nytkin hela tiden suppailee... Tähän asti oon saanut elellä juuri ilman minkäänlaisia suppareita.

SädeI, varmaan helpottaa ajatus, että pian tulee käynnistys, ellei vauva sitä ennen ulos putkahda! On jonkinmoinen takaraja sille, millon on viimeistään vaavi sylissä!
=)

Tää venailu ja ihmettely ja odottelu on liian jänskää touhua!! :p

Tassutin ja ***snack-crackle-pop: 39 vkoa takanapäin***
 
siis tää mun tyyppi kyllä kohta tulee läpi seinien..eikö vauvojen pitäisi hiljentyä, kun meinaavat ulos tulla?! :eek: eli ei ole kaverilla kiirus ilmeisesti jos näin on..
maanataina on ä-poli, tuskin tarttee kauheesti vinkua että jos jo käynnistelis sitä :whistle: ei ne varmaan tajuu että nää säännölliset supparit vkolta 33+ rupee tekeen hulluks, ja niillä todellakin on vaikutusta normielämään, varsinkin tuommosen 2veen kanssa touhuun ja hoitamiseen :/ noh lohtu sekin, että tietää missä mennään, jos vauva ei sitä ennen ulostaudu, ja jos se sisätutkimus vähän vauhdittaisi asiaa, mikäli sellasta ees tekevät!!

Babylle onnittelut :flower:

taidan lähtee hakee esikkoo hoidosta (onneksi saa olla siellä väliin, että pääsee hengähtään) ja mieskin tulee illaksi käymään, monesko kerta oli kun tätä hehkutan, pienet ne on ilot isolla :heart:
 
möyris ja baby paljon onnee vauvaihanuuksista :flower: :heart:

AM just ostin neitille benettonin minimekon :heart: mut voihan sitä varuiks käydä tuollaki ja ostaa toisen - ja vähä kaikkee muutaki :D joo, mut eihän noita mekkoja pienellä voi olla liikaa? eteski ku mä en ostanu yhtään ennen vauvan syntymää ja kaikki lahjaks saadut kesämekot on vähintään koko 68cm. eli ne on sopivia marraskuussa... :LOL: no, me lähdetään sit vaikka reissuun etelään, eihän niitä ihanuuksia voi jättää käyttämättä ;)

säde hienoo et sait käynnistysajan!! nyt ei oo enää montaa yötä niin on varmasti vauva sylissä :) eikä sitä käynnistystä kannata pelätä, sen vaan muistat et heti ku tuntuu kipu sietämättömältä niin pyydät epiduraalin (tai jotain muuta kunnon kivunlievitystä). käynnistetty synnytys voi edetä hurjaa tahtia eikä sitä ensikertalainen tai kätilötkään aina tajua, joten muista se kivunlievitys ennenku on liian myöhästä. nimim. mamma joka pyys epiduraalia 5min ennen ponnistusta... :ashamed: :whistle:

mamma67 tsempit synnytykseen vaikka taitaa tulla toivotukset nyt liian myöhään.

kovasti voimii, henkisii ja fyysisii, kaikille! kovasti on tosiaan tää palsta hiljentyny, mutta ei tuolla vauva-puolellakaan kauhee vilske vielä käy, et odotetaan teitä sinne keskustelua vilkastuttaan :wave:

t. manna + pikkuneiti 3vkoa ja 2pv :heart:
 
No en ihan täysin malttanut levätäkkään... tänään ollu niin pirun kaunis ilma että ajattelin hassata sen ikkunoitten pesuun! Vielä ois olkkarin ikkuna pesemättä mutta sinne ei helposti pääse kun on isännän kotiteatterilaitokset edessä. Ei supistellu ainakaan ikkunan pesun aikana, kassellaan ja toivotaan et iltaa kohti tapahtuis jotain..

Mun rippikouluaikanen kaveri on menossa KAKSiin perjantaina käynnistykseen, kovasti pyrin että olisin yhtäaikaa! :D Sillä tuli just 38 viikkoa täyteen mut vauvan ison koon vuoksi käynnistetään.

Usvis 40+5
 
Sen verran nyt tulin ilmoittelemaan itestäni, jotta pikkukakkonen on saatettu maailmaan 16.4.2009. Alla synnytyksestä.. Täytyy sanoa, et pääsi yllättämään koko homman eteneminen kaikin puolin, oli meinaan varattu aika käynnistykseen seuraavalle päivälle =)

Ja niin.. Esikoinen on hieman hämillään tilanteesta. Väliin ignoraa meikäläisen ja vauvan, toisinaan hakee huomiota tavalla tai toisella ja väliin auttaa vauvan kans, mut sit taas voi hieman olla, et läpsäseekö vai ei.. Suht hyvin on mennyt nää ensmäiset päivät kotosalla :)

16.4.2009 tapahtumat pikakelauksena (rv 41+2) - josta lopputulos siis 3880g 52cm py 35.5cm poika (eipähän mamman sokerit vaikuttanu vauvaan - jäi esikoista pienemmäks ;) )

Ekat supparit iski selkään torilla markkinakojuja kahellessa aika tarkalleen klo 17.17. Niitä alko sadella suoraan 3-5min. välein ja kestoltaan siinä puolen minuutin paikkeilla. Ensin olin, jotta ei tää mitään, kunhan taas kiusaa ja turhaan hötkyilen, jos nyt johonki siitä soitan tai lähen vierailemaan. Sit ku suppareille ei alkanu kuulua loppua, jätin kojut ja totesin, et nyt lähetään autolle ja kohti kotia. Päätin soittaa matkalta hätälapsenvahille, sit äitipolille ja sit porukoille - jos tarvis. Lapsenlikalle sanoin, et on varuillaan, et jos ei hiljene ni 1-2h sisään tulee meille. Sit soitto äitipolille anto vapauden valita, et joko suoraan laitokselle tai "huoleta odottelemista" noin pari tuntia. Päätin yhä siis jatkaa kotona, vaikka edellispäivänä olin ollu jo sen n. 3cm auki.. Soitin tuossa hetkessä porukoille ja sanoin, jotta tulla jahka joutavat. (Olivat saunan just lämmittäny ni sanoin, et käyvät eivätkä hötkyile.) Lapsenlikalleki sanoin, et ihan rauhassa käy kaupassa ja sitä rataa.. Samalla pakkailin vielä joitain kamoja, kävin suihkussa, hoitelin "kodin juoksevia".. hah.

Puol kasin seutuun sit päätin, et vois vaikka lähteä. Suppareita tuli jotain 1-3min tahtiin ja aika kiitettävän kipeesti. Uutena elementtinä esikoisen synnytykseen verrattuna se, et kaikki anto voimasa myös mahaan eikä vain selkään.

Laitokselle tultiin jotain klo 20.10. Synnytyshuone osu sama, mikä oli esikoisenki aikaan.

Tilanne laitokselle tultaessa oli se, et oin venyttäen 4cm auki. Vauva liikkuvainen ja käyrät pomppi 120-170 väliä. Supparit koveni ja välit tiheni.

Jotain ysin seutuun auki 7cm. Kalvot puhkastiin ja iskettin kohdunkaulanpuudute. Jäi ainaki altaan kokeilu tähän - ehtivät senki täyttää, vaikka sanoin, et epäilenpä haluuni mennä siihen puljautumaan.
Yllättäen klo 21.50 käskettiin ponnistaa. Iski paniikki. "Eikö muuta puudutetta?!" Oltiin kätilön kans just puhuttu, jotta mikä ois hyvä ja spinaalin oisivat tökänneet tarpeen mukaan. Lääkäri sano käynnillään, et tulee nopeeta. Tais tulla joo.. Poika oli maailmassa klo 22.04 (esikoinen oli kotona sipannu samaan kellonlyömään, äiti vaan ties kertoa). Muistan vain, kun lähinnä just se löi sen paniikin, ku ei mitään muuta annettu. Sinänsä synnytyksen kannalta ok, mut nää miun lonkat ja nivuset.. Hemmetti, että kramppas vasen jalka ja veti suonta.

Koko homma alko kyljellään makaamalla - mistä en esikoisen synnytyksessä tykänny - koska edelleenkään lonkat ei antanu muuta vaihtoehtoa. Sit puoli-istuvaan oli pakko siirtyä ku puudutetta alettiin antaa. Voin sanoo, et ei kovin nautinnollista, ku ois pitäny supparien välissä ehtiä kääntyä ja ku tämmönen könkkä ei ihan nopeeta käännöstä tee.. Ite piikki ei sattunu. Kalvot oli sitkeessä, lekuriki totes, et joutuu tekemään vähä töitä, et puhkeaa. Välilihaa leikattiin - tällä kertaa kysyttiin lupa, mikä yllätti. Olin asennoitunu, et operoivat minkä tarvii. Tää kätilö totesi, jotta on niin kireä, ettei oo vaihtoehtoja ellei halua ottaa riskiä, et repee pitkältä matkalta ja sit ollaan oikeesti jälkeenpäin kipeitä. Pari haurasta kohtaa löyty kans ja that's it.

Ylhäällä mainihin tuon Irmelin. Esikoisen synnytyksestä poikkeuksena tuli hieman noiduttua. Kipuluokka vähä toisenlainen ku kuitenki junttas sekä mahaan ja selkään eikä sit niitä puudutteitakaan ollu ku se kohdunkaula. Loppuvaiheessa, ku tunsin, et pää on hollilla ja ois pitäny rutistaa ni tuli taas hätäheitto ja luovuttamisen tunne. Tässä vaiheessa molemmat kätilöt komensi, jotta on pakko ponnistaa. Samassa aloin ponnistaa ja huusin jumalauta, johon tää helevetin Irmeli huusi "Eläkä kiroile siinä, täällä tehdään lapsia!" Tähän mie huusin takas, jotta "Oo sie vaan *piip* hiljaa!" .harmittaa, ku en tajunnu, jotta oishan tuota voinu jotain nohevampaaki tokasta.

Täytyy sanoa, et enpä ois voinu olla onnellisempi, ku kuulin pojan parkuvan. Esikoinen ei itkeny, valitteli vain. Käytännössä tää herra oli punanen ku rapu, toisin ku esikoinen oli kalpee ja sinertävä. Ja otti heti tissin omakseen - eikä pulloakaan karsasta. Kopio isoveljestään noin äkkiseltään ulkonäöllisesti, vähä tummempi vain ja pienempi.

Kaikki meni muuten nopeesti ja ok. Ainoo, et hemppa teki tepposensa ja olin äly pihalla suihkutilassa. Jotain 2h synnytyksen jälkeen nousin, et meen suihkuun ja tuntu jo noustessa, et olo vähä huono. Arvelin, et meen silti. Sit ku suihkuun pääsin ni humahti korvissa ja sen perään käskin hälyttää apua. Kuulin vain ku käskettiin pitää silmät auki ja katse ylös. Siitä nähen taisin ehtiä jotain unta nähä.. Ei tarvinnu peseytyä ku vasta seuraavana päivänä puolenpäivän seutuun. Aamun vessareissu pääty meinaan petin pohjalla takas huoneeseen. Tällä kertaa suostuin ottamaan rautatabletteja, mitä en esikoisen jälkeen halunnu.

.ja pakko sanoa, et jos neuvola-aikaa ei käynnistysajan takia ois tarvinnu perua, oisin ollu varmaan ekojen suppareiden aikaan siellä. Ja toisekseen myös sekin, et isäntä päättiki tulla töistä neljän jälkeen eikä olla kuuteen - oisin ollu siis kotona yksin ku ekat ois juntannu. Hah.

.sekin vielä, et onpa muuten ihanaa todeta, jotta sitä voi synnytyksen jälkeen käydä tarpeillaan ilman yletöntä irvistelyäki.

.ja niin, pojalla ei sokereissa mitään eikä muutenka mitään missään. Täysin terve ysin poika.

*

Jotain epikriisistä - poikkeaa omista muistiinpanoista osa:

Klo
20:35 auki 4cm
21:13 auki 6cm
21:35 auki 7cm - Cervix
22:04 auki 10cm

Synnytys
Supistukset 17:15
Kalvot puhkaistu
Lapsivesi tavallainen
1. vaihe 4:35
2. vaihe 00:14
3. vaihe 00:04
Kesto yht. 4:53

Takaraivotarjonta
Napanuora kaulan ymp. 1 krt
Istukka 800g; lohkomainen, kalkkeutunut ja täydellinen
Kalvot täydelliset

Lääkk. kiunlievitys
PCB-puudutus, chirocaine 25mg
Episiotomia
Oksitosiini
Kohtua supistavat
 
Onnea Pietulle!! :heart: Kohtalaisen rivakka toimitus sielläkin ollut =)

Eilen illalla täällä supisteli ihan mukavasti ja jatkui pitkälle yöhön, kipua vaan ei ollu ihan niin tarpeeks että olis uskaltanu näytille lähteä ja aamulla taas ei supistuksista tietoakaan.. :headwall: Mun sisko on tulossa yökylään eli nyt olis otollinen aika lähteä synnyttää kun olis esikoiselle hoitajakin talossa.. Tajuiskohan tää beibe, koittanu vähän vihjailla että olis hyvät saumat nyt ulostautua.. :whistle:

Enää maks viikko ja yks yö niin pääsee käynnistykseen, sillon olis kasassa se maaginen 42+1. Huomenna soittelen ya-kontrollin maanantaiks, yks etappi eteenpäin :D

Eli eipä tänne kurjuutta kummempaa taaskaan..

Piin 41 *poks* ja ihan niinku tilia cordata sen sanoi, ei enää kauheesti naurata nää poksuilut, sitä big bangia ootellessa..
 
AAM
:wave: täällä olotila stabiili.. ketutuksen suhteen.. suppareita kivuttomia tulee ja menee.. |O en oo kellottanut edes vielä.. ei niin usein kuitenkaan.

jahas poikaa hammaspesulle ja nukuttamaan, palataan astialle joskus 22.30 aikoihin, kun herään pojan huoneen tuuolilta nukkumasta :D :LOL:
 
Manna, mä toivon sellasta pikatoimitusta. Kätilö kyllä käski varautua pitkäänkin odotukseen |O

Täällä supistellu koko päivän säännöllisesti sen rönkkimisen jälkeen. Ei kyllä mitenkää kipeesti :headwall:. Lauantaita odotellessa B)

Pietulle isot onnittelut!
 
Laitanpa minäkin synnytyskertomuksen, kun niin mielenkiinnolla aina luen kaikkien muiden stooreja :)

Supistukset alkoivat säännöllisinä keskiviikkoiltana 21:00, 8 minuutin välein tulivat, olivat 15 sec pituisia ja hyvin laimeita. Rautakaupassa kävin ja pitkällä lenkillä vielä. Puolilta öin supparit muuttuivat äkäisemmiksi, mutta eivät tihentyneet tai pidentyneet. Aloin pakkailla sairaalakassia ja kastelin kukat. Nukkumisesta ei tullut mitään, sillä jokaisen supparin aikana piti mennä vessaan. Eli makasin aina muutaman minuutin silmät kiinni sängyssä ja sitten taas pöntölle. Limatulppaa alkoi irtoilla jossain vaiheessa yötä.

Vauva liikkui koko yön aivan vimmaisesti, alkoi selvästi tulla ahdasta. Neljältä supistusten väli kutistui nopeasti kolmeen minuuttiin. Menin kuumaan kylpyyn, sillä kivut alkoivat jo vähän huohotuttaa. Viideltä soitin Kättärille ja käskivät tulemaan kun en enää kestä kotona. Seitsemältä aloin olla jo aika kipeä. Eväät vaan äkkiä kassiin ja taxi paikalle.

07:30 alettiin ottaa käyrää, siinä vaiheessa kohdunsuu oli 3 cm auki. Kävi selväksi, ettei ammetta ollut vapaana, se harmitti. Kerroin toiveeni kivunlievityksen suhteen eli "ensin suihku ja sitten ilokaasu, loppupuolella sitten kohdunkaulan puudutus tms; ilman epiduraalia jos vain mahdollista; ponnistusvaiheessa ehdottomasti EI selällään maaten" (en ollut tehnyt kotiläksyjä ja kivunlievitysasiat yms olivat vähän hakusessa). Ensin kokeilin jumppapalloa ja aika pian siirryin suihkuun. Se ei riittänyt kovin pitkään - pieni koppi höyrystyi eikä supistuksen tullessa happi tuntunut riittävän. Siirryin noin klo 10:30 keinutuoliin ja ilokaasun pariin. Sitä pössyttelinkin sitten urakalla avautumisvaiheen loppuun asti. Oksensin monta kertaa ilokaasun takia, mutta siitä huolimatta se oli varsin toimiva kivunlievityskeino. Avautumisen loppuvaiheessa kivut olivat jo niin ikävät, ettei ilokaasu riittänyt viemään kipua pois ja selvittyäni supistuksesta nukahdin maski päässä ja unohdin hengittää...Onneksi mies tökki aina hereille.

Sitten tapahtuikin asioita nopeasti. Kätilöt tarkistivat kohdunsuun tilanteen ja kysyivät, haluanko alkaa jo ponnistaa. Sanoin kyllä ja sitten seuraa muistikatkos, jonka aikana ei annettu lisäpuudutusta (eikä kai edes kysytty?) ja puhkaistiin kalvot 14:20. En muista tuosta mitään. Aktiivinen ponnistusvaihe merkittiin alkaneeksi 14:40. En saanut enää naukkailla ilokaasua, sillä vauva tarvitsi lisähappea. Sitä siis vaan hengittelin ja join vettä. Kipu oli niin sietämätöntä, että ajatukset selkenivät. Jouduin ponnistamaan lukemattomia kertoja, sillä supistukset olivat liian lyhyitä. Vauvan päälaki kuulemma aina näkyi ja vaikka kuinka yritin ponnistaa vielä pidemmälle, ei se riittänyt. Olin epätoivoinen ja muut saivat tehdä töitä tsempatakseen minua jaksamaan. Teki mieli itkeä, lopettaa leikki ja lähteä himaan. Jossain vaiheessa puudutettiin väliliha varalta ja sitten lopulta se suostumukseni jälkeen leikattiin. Ei tarvittu kuin pari ponnistusta niin poika oli maailmassa. Tyyppi syntyi nyrkki pään sivussa eli se oli ottanut vastaan koko ajan. Olin niin poikki, että päälimmäinen ajatus oli vaan "kas tossa se nyt on, saako jo mennä nukkumaan".

Hämmentävää mutta ah niin ihana lapsi :heart:

*Muokkaus lisäys*: ponnistusvaiheessa jouduin siis olemaan pöydällä, sillä lapsivesi oli vihreää enkä saanut käyttää jakkaraa sen vuoksi - puolimakuu on ihan vihoviimeinen asento mulle. Tikkejä tuli epparin ja joidenkin repeämien takia noin 10. Vauva sai pisteitä 9. Sori - viikon univelat niin en muistanut ihan kaikkia detaljeja yhdellä kerralla stooriin laittaa :)
 

Yhteistyössä