<3 HuHTiKuuN MaSuaSuKiT <3 Maaliskuussa

nannuli mulla oli kasvanu sf 4 vkossa vain sentin tuossa kuukausi sitten ja silti oli kaikki ok! hyvä että pääset ultraan mutta uskon että teillä vauvan kanssa kyllä kaikki ok :hug: minullekin sanottiin ä-polilla että tuskinpa näillä geeneillä isoa vauvaa pystyisikään tekemään ja nyt tuo sf ja vauva myös kontrolleissa hyvin kasvaneet. ja joo, minusta 1cm/vko on sf-mitalle ihan hyvä, eikö se suurinpiirtein sitä ole keskimäärinkin?? :eek: miksköhän se täti sua nyt tolleen huolestutti, ainaki omaan aiempaan tilanteeseen verrattuna sulla ihan hyvä tilanne eikä mun täti kyllä koskaan mua tolleen säikäytelly...
 
kiitos mannav :hug:
no sitä minäkin ihmettelen että jos tää mun maha kasvais ensinnäkin yhtään nopeemmin, mä räjähtäisin, mulla kun tota pituuttakin huimat 156cm, ja lähtöpaino ollut 43kg, nyt kiloja kuitenkin jo 56.4kg, että en mä nyt sanoisi että ei olisi painoa tullut :D
 
vaavimasu mulla tuli sitä tulppaa just sillai, et huomas vaan ku vessassa kävi ja pyyhkis niin jäi just sellasta jotai rusehtavaa vuotoa/limaa paperiin. joku pari kertaa saattoi olla tahra pikkuhousuissakin, ja mulla sitä kesti muistaakseni vähä alle pari viikkoa. sit alkoi yhtäkkiä kovat synnytyssupparit.
 
supistusten ja olotilan takia käyty tänään sekä lääkärissä että neuvolassa!
rv: 33+5
paineet: 119/75
pissa: +
sf: 31
tarjonta: rt (ei ole laskeutunut)
:heart: : 145
liikkeet: ++

MUTTA: kohdunsuu pehmeä ja sormella auki ja kaula taas pehmentynyt ja enään 1cm jäljellä.

joten haluaisin kysyä et miten teillä muilla mennyt sillon kun tilanne ollut tuommoinen????

unicorn ja vaavi 33+5
 
Moikka.

Ja kiitos kaikille vielä tsempityksistä. Eiköhän me tästä pienen kanssa selvitä.
Onneksi näitä viikkoja on jo näin hyvin ja päiviä tulee kokoajan lisää.

Asiat alkavat kuitenkin järjestymään. Ystävämme lupasi lintsata tuon punktio päivän koulusta ja ottaa meidän lapset hoitoon. Eli mies todellakin pääsee pitämään minua kädestä kiinni sinne. Sekin helpotti jo kummasti.

Ja jos miettii että mie olen selvinnyt kahdesta sektiosta ja umpparileikkauksesta ( raskaana ollessa) niin tuskinpa tuo punktio voi olla sitä isompi juttu. Eilen vain panikoitutti. Eli eiköhän sekin järjesty.

Ja jos vauva ei tämän tai ensiviikon aikana päätä syntyä. Niin sen jälkeen äitini voi 300km päästä tulla meille lyhyelläkin varoitusajalla hoitamaan lapsia ja auttamaan muutamaksi päiväksi kun joudun sinne sektioon.

Eli sekin asia järjestyi. Helpottaa kummasti oloa ja mieltä kun saa näitä käytännön asioita järjestettyä ja tietää että apua saa tarvittaessa.

Kotona on kuitenkin kaikki valmiina vauvan tulla. Vaikka mielessä pyöriikin kokoajan että ollaanko unohdettu jotain tärkeää ja pitääkö jotain vielä tehdä.
Sen villapuvun taidan tosiaan lisätä sinne sairaalakassiin. Kuitenkin pitä pienempi painoisena vauva syntyy niin sen enemmän lämpöä tarvitsee. Eihän sitä ole sitten pakko pukea jos siltä näyttääkin.

Ne mun toksemia labrat olivat periaatteessa puhtaat. Pari arvoa oli vähän koholla mutta ei kuitenkaan mitenkään merkittävästi. Joten senkin puolesta kaikki hyvin.

Huomenna käyn neuvolassa tarkastuksessa ja saan niitä pissatikkuja kotiin. Maanantaina on myös neuvola. Ja keskiviikkona äippäpoli. Joten hyvässä seurannassa onneksi ollaan pienen kanssa.


Ai niin, omaa napaa vielä sen verran että oli ice poweri huono idea laittaa selkään. Se kirveli ihan törkeesti. Miehelle sitten pyysin että jos pyyhkisi sen pois kun ei tunnu kovinkaan hyvältä.... mies passitti mut suihkuun kun selkä oli ihan punainen.
Mä olin saanut siitä allergisen reaktion ja yläselkä oli pienen ihottuman peitossa.
Onneksi se sitten rauhoittui nopeaan kun pesi powerit pois ja mies rasvasi selän babanthenilla. Mutta toiste en taida sitä tököttiä käyttää.


Laala, hienoa tosiaan että pääsit sairaslomalle. Nyt otat rennosti ja nautit vauvan odotuksesta.

Huomaa että lasketut päivät lähestyvät monella ja että ollaan loppusuoralla kun supistukset ja nippailut ovat monella lisääntyneet.
Jospa ne harjoitukset edes vähän helpottaisivat sitten niitä oikeita synnytystuskia. Toivotaan ainakin niin.

Vaavimasu, hienoa että sulla neuvolassa kaikki kunnossa. Toi rusehtava valkovuoto johtuu varmasti vain siitä sisätutkimuksesta. Joten sen puolesta ei varmasti tartte olla huolissaan.
Mutta jos muuttuu veriseksi tai tulee yhtään kipuja niin soita sitten heti äippäpolille ja pyydä päästä tarkistamaan.

Kiva kuulla että Jaahassu vielä kasassa, vaikka onhan sulla jo hyvät viikot. Mutta olisihan se aina parempi jos vauvelit pysyisivät täysaikaiseksi sisällä. Koetahan jaksaa.

NuuttiKyllikki, kiitos punktio infosta. Mie ymmärsin että pääsen kotio sen jälkeen odottelemaan tuloksia. Mutta eipä sitä ikinä tiedä miten tilanne tästä muuttuu....

Hanilla ihana masu. Jaksaisikohan sitä omastaankin pötsistä ottaa lähiaikoina kuvan.

Voi miten hienoa että Mannalla oli kaikki neuvolassa kunnossa. Upeaa että sulla RM pysynyt kurissa ja vauvakin kasvanut hyvin. Ja nyt olet jo noin hyvillä viikoillakin. Viikon päästä teidän pieni onkin jo täysaikainen.

Limatulpasta, mulla se oli ainakin sellainen paksu limainen kirkas klöntti jossa sitten oli niitä veriviiruja. Mutta kaikilla se tietty lähtee vähän erilailla tulemaan.

oi kun meillä tuoksuu hyvällä, pannukakku on uunissa. Kaveri tulossa kohta lasten kanssa käymään. Pitäisi vain malttaa että sitten vasta pääsee syömään.

Jospa sitä nyt menisi imaisemaan imurilla enimmät koiran karvat pois lattioilta. Paljon sen enempää en taida jaksaa panostaa vieraiden tuloon tällähetkellä. Mutta eiköhän nuo ymmärrä.

t. Solina ja Kirppu rv 33+3
 
manna, hain sitä vasta helmikuun alussa tai oisko ollut tammikuun lopussa yli kuukausi häiden jälkeen :) En muista päivää, mutta tuntuu, että siitä on tooooosi kauan. Soitin just Pasilaan ja ei ollut ajokortti vielä valmis. Ja en usko, että saatiin vihkitodistusta. Ainoastaan vihkiraamattu :) Kai se sitten pitäisi pyytää erikseen seurakunnasta? No, ehkä Amexille riittää joku muukin paperi, että lähettävät uuden kortin. Muistelen vaan, että työkaveri sanoi, että piti toimittaa vihkitodistus, että sai uuden kortin.
 
unicorn Mä olen tällä hetkellä määrättynä täydelliseen lepoon (sain itseni onneksi puhuttua kotiin lepäämään) juuri sen takia, että kohdunsuu (ulko) auki 1½cm, pehmeä ja kaulaa ultralla katottuna 11mm, sormiin ei saa enää tuntumaan. Huomenna taas kontrolli aamulla Jorvissa ja ilmeisesti laitetaan se kortisoni varmuuden vuoksi. Mulla ei ole siis mitään säännöllistä supistelua, toki supistuksia on paljon mutta tulevat miten sattuu, levossa ja rasituksessa.

M&Hymy 32+3
 
AAM
Solinalla hyvä kuulla että stressi vähän lieventyy se on kumma kun asiat saa järjestykseen niin jo tulee parempi olo ;) :) :hug:

Limis ja kipusupparit täällä lähti kans parissa osassa paria päivää ennen varsinaisen synnytyksen alkua.. mut kun se läks ni sitä ennen tuli kauhia kakkisessio ja sit alkoi synnytystä ennakoivat supistelut.. ei siis ne megakivuliaat heti ne tuli mulla vasta silloi ti-ke yönä jolloi läksittiin Jorviinkin.

unicorn tilannehan voi kestää sulla vielä useita viikkoja tuommoisena että auki oot ja kaulaa jäljellä.. joten välttis ei mtn paniikkia

am häipyy skruudaamaan... :p

am & hippunen 34+2 :heart:
 
neuvolaaaaaa:

painoa +560g/viikko
RR 102/69
pissa puhdas
turvotukset +
hemppa 123
kohdunpohjan korkeus 32cm :D ihan tasasesti yläkäyrällä menee :)
beiben syke 142
liikkeet ++

vauva on jo laskeutunu ja kiinnittyny :) ei meinannu päätä löytää ollenkaa ku nii alhaalla jo lilluu :D ihmekkös niitä saakelin kipuja ollu nii paljon! :( malttais nyt vaa pesässää vielä tovin.. :heart:
16.pvä äitipolille, tsekataa sisuksien tilanne taas... :)
eile illalla oli ihan tajutonta menkkajomotusta alamahassa!!! :( sitä on tällee ensisynnyttäjä ihan paniikissa ku ei tiiä yhtää mist johtuu.. mut levolla helpotti sitte taas kerran :)

ziki ja kerttu 32+5
 
mullakaan ei mitään säännöllisiä supistuksia ja tulee miten sattuu välillä kipeempinä tai ei..
neuvolasta laittoi terkka lausunnon TAYSiin ja sieltä ottavat yhteyttä jos tarvitsee sinne käymään.. ja viikkojakin kuulemma niin paljon että ei välttämättä enää kortisoniakaan laiteta..

mites jos näillä viikoilla syntyy niin kuinkahan pian vauva joutuu viellä oleen sairaalassa..??????

unicorn ja vaavi 33+5
 
kadak: Saas nähdä että mihin ratkaisuun päädytään talon suhteen. Pitää nyt vielä kerran tarkkaan harkita ja laskeskella, tää kun olis meidän kohdalla yks niistä "once in the lifetime" -jutuista. Onneksi myyjä on mukava ja antoi reilusti harkinta-aikaa.

nannuli:
mun mielestä sinun neukkatätisi vouhottaa ihan suotta. Mulla esikoisesta näillä viikoilla jopa paino tippui, eikä täti ollut siitä huolissaan lainkaan, pistettiin turvotuksen vähenemisen piikkiin. Ja sf-mitankin kasvu hiipuu ja voi pienentyäkin jo näillä viikoilla, jos vauva on vaihtanut tarjontaa tai esim. laskeutunut aikaisemmassa vaiheessa. Älä siis huoli! :hug: Ja sitä paitsi minusta ainakin vaikuttaa että syöt ihan hyvin, eihän sitä ihminen määräänsä enemmän saa nassuun ruokaa ahdettua!

Solina: oletko kokeillu selkäkipuun lämmitettävää kauratyynyä? Minulla ainakin helpottaa ihanasti sekä alaselän- että niskahartiaseudun kipuihin. Nykyään lämmitän kauratyynyn aina nukkumaan mennessäni, eikä selkäkivut pääse estämään unen tuloa :).

Synnytystä enteilevät vuodot ja tuntemukset: minulla esikoisen kohdalla n. viikko ennen synnytystä huomasin valkovuodon olevan vähän limaisempaa kuin normisti (vrt. ovislima). Ei kuitenkaan mitään limaklönttejä. Kolme päivää ennen synnytyksen alkua lähti limatulppa, muutamassa satsissa yhden päivän aikana. Se erottui kyllä selvästi tuosta muusta vuodosta, oli semmosta kiinteää ja niitä ohuita veriviiruja oli joukossa. Sitten tuli pikkuhiljaa niitä menkkamaisia jomotuksia selkään ja massuun, muistelen että n. 12h ennen kunnon supistusten alkua vaikersin että ihan niinku menkat alkais (mulla normaalisti voimakkaat menkkakivut). Näin siis mulla esikoisen kohdalla, mutta kovastihan nämä kokemukset odottajilla vaihtelee :).






 
Täälläkin ollut neuvola tänään..

Ei mikään ihme, että on sotanorsu fiilis kun kulkee rappusissa, kahdessa viikossa painoa tullut 1kg (yhteensä koko aikana 8 kg) ja sf-mitta kasvanut 2,5cm (oli nyt 32cm)..
Ihan kiva, että on painoa tullutkin, esikoisesta tuli koko aikana 5 kg ja jälkitarkstukseen mennessä oli lähtenyt 10 kg.. Ja nyt oli ekassa neuvolassa punnittaessa oli lähtöpaino 3 kg vähemmän kuin oli kun aloin esikoista varrota, ei mikään kiva juttu ettei tullut kolmessa vuodessa takaisin menettettyä viittä kiloa kun olin tämän raskauden alussa 162cm ja 51,1 kg :| mitä vaan sai syödä ja kuinka paljon vaan niin en saanut takaisin muutamaa kiloa. Mä niin pelkään vieläkin että lähtee synnytyksen jälkeen enemmän kuin tulee, mää kuihdun aivan täysin :(

jospa vaikka sitä menisi tekemään välipavoileipää

jaahassu ja sammo 35+1
 
Olispa mulla jaahassun "ongelmat".Itellä mittaa 174cm ja lähtöpainoa oli se 72 ja nyt tullut 6 lisää ja pelkään tautisesti tota 80kilon rajapyykkiä=)Tai sitä ettei ne sitten lähde ikinä pois.

Huomenna lähetään miehen työkaverin luo,ne siivoo talon ja siellä kamaa 3 pieneltä lapselta jota eivät tartte ja joka muuten heitetään pois tarpeettomana.Jee=)Meillä vaan suurimmat hankinnat tehty.Tänään hain pinnikseen hoitotason;eli meille ei tule erillistä hoitopöytää koska koen sen hankalaksi.
 
Milky, meillä sama pituus ja mulla alkupaino oli 73 ja 2 viikkoa sitten oli jo 82kg ja on varmaan taas tullut lisää. Ajattelen vaan, että pitää syödä kunnolla, että vaavi saa tarpeeksi ruokaa ja mulla tavoitteena alunperin oli 12 kg painonnousu. Eli en osaa stressata tästä yli 80kg painosta. Mä olin just päättänyt alkaa laihduttamaan ennen kuin tulin raskaaksi, mutta se saikin sitten odottaa. Mun om normaalipaino oli vielä muutama vuosi sitten 60-65 kg välillä ja siitä hieman olin pyöristynyt vähemmän urheilemisen takia. Täytyy toivoa, että kilot lähtee karisemaan synnytyksen jälkeen ja pääsis vielä joskus kivoihin mittoihin. Ja toisaalta, ei se ole maailmanloppu, jos ei pääse :)
 
kadak;vähän sama mulla, mun oma painoni on jotain 65kiloa joten tää 72 on jo liikaa :LOL: Ja olin kanssa just aloittanut järeen kunto ja ruokakuurin,mutta lopetin luonnollisesti ko olinkin raskaana.
Tyhmää tätä ees stressata,tää on ihan luonnollista ja kuuluukin pari kiloa tulla.Ja ompahan tässä omat posketkin kaventuneet kuukausien varrella.
 
juu painosta täällä lähtöpaino 43kg, nyt 56.5kg :whistle: ja neuvolatäti huolehtii kun reilussa vkossa painoa on tippunu 64g.. :LOL: ja mitä tässä vielä kerkee tullakaan, saas nähdä meneekö 60kg rikki :D
esikon saadessani sama lähtöpaino, mutta 54kg painoin kun menin synnyttään, että nyt tuo jo rikottu!! vaan nou hätä täällä :D
 
Ihan hiljaa painonvalittajat siellä. Mulla pituutta se 182cm ja tänään painoa n.94kg. :kieh:
Mä olin hei 68kg ku me mentiin naimisiin... :kieh: Niin ja painoin 82kg ku aloin odottaa (sillon BMI 24,7)... :kieh:

Onko jollain ollu jaloissa kipua? Mun sääret on särkeny koko päivän, soitin jo lääkäriin, se käski tarkkailla ja tulla näyttäytyy jos jalat alkaa turpoo, yhtään ei siis oo turvotusta kuitenkaan...Nyt kuitenki oon pitäny jalkoja ylhäällä koko iltapäivän (peruutin kaikki sovitut pakolliset menot ku niin pakotti)...

Nyt mies punttiksella, ite pitäis tehdä tuntisuunnitelmaa huomisaamuksi matikantuntia varten.. Hoaah. |O

Laala ja Punkero rv33+1
 
Painosta Mullakin vähän samat pelot kuin Jaahassulla...Lähtöpaino 46kg ja pituutta 165cm ja mulla ongelmana että laihdun tosi helposti,yhen ruoan kun jättää syömättä näytän joltain keskitysleiriläiseltä :whistle: Oon yrittanytkin "kerätä massaa" nyt ja tän hetken saldo melkein 15kg B) Oon meinaa aivan varma että laihdun sitte taas ihan sikana synnytyksen jälkee..

Tänään oli ultra ja se synnytystapa-arvio..jota niin pelkäsin mutta eihän siinä mitään,paitsi ois voinu vähän hellempi olla :whistle:
Ihan basic lantio oli ja kaikki muutenkin ok.Vauvelin paino tasan 3kg...Lääkäri veikkas syntymäpainoksi 3.5-3,7kg...Mitä en kyllä usko kun laskettuunaikaan on kuukausi ja varmasti menee vielä ylikin.
Ja niitä supistuksia mulla ei oikeastikaan ole ollut.Käyrälläkään ei näkynyt yhtään.Taidan olla niitä harvoja täällä.

Ultrasta kun tultiin niin oli just ryhmä lähdössä tutustumiskierrokselle synnytys osastolle ja me päästiin mukaan kun en ollut muistanut meitä mihinkään ilmoittaa :whistle: Yllättävän mukavat ne huoneet ja se itse synnytyssali kun luulin että se on joku leikkaussalin tyyppinen.Ja osastolla näin kaksi vauvaa :heart: :heart: IHANIA,pieniä!!

Misstar 35+5
 
Olispa hyvä kuulla, ettei ollukaan niin kauheeta MisStar, kukaan ei siis ilmeisesti työnnäkään nyrkkiä sinne minne se ei kuulu, Jes! Sulla oli se sit ihan samoilla viikoilla kun mullakin, mulla nimittäin edessä toi sama pelätty synnytystapa-arvio ja kokoarvio huomenna jolloin viikkoja 35+5.. Oon ihan kauhuissani odotellu sitä. Verenpaineet huitelee varmaan ihan miljoonissa huomenna kun oon niin paniikissa. Hölmö minä, mieskin yrittää mulle jankuttaa että se panikoiminen ei auta yhtään mitään :headwall:

Mulla ei ainakaan ollu ikinä ollu mikään ongelm a, ettei kiloja kertyis. Kun katsonkin johonkin makeaan tai rasvaiseen (kts. herkkuun) päin, heti tulee takapuoleen ja vatsaan pari kiloa. Nyt oon kyllä selvinny ihmeen vähällä tässä raskausaikana, oon syöny ihan kaikkea ja koko ajan ja saldo on tällä hetkellä noin 8kg. Liikaa sekin. Oma tavoite oli että pysyy alle 80 toi elopaino, mutta nyt se on sitten virallisesti ylitetty. Ja rungoilla ei oo pituutta kun 165cm. Auts.

Eilen sit just kun olin täällä huudellu että ei oo supistellu niin se alkoi.. supisteli koko illan niin että tänään on ollu reidet ja selkä ihan kipeenä. Varmaan ei tehny kovin hyvää se raudan kantaminen eilen tuolla kaupungilla. Sain mieheltä ihan hirveen saarnan eilen siitä että pitää osata ajatella vähän omillakin aivoilla mitä riuhtoo. Ja ei meinannu mun antaa lähteä edes kouluun tänään.. Tänään on sit vaan vihlonu ja välillä aika kovastikin, mutta ei niinkään supistellu. Pari viikkoa kun vielä Himppu jaksais tuolla mahassa asustaa niin olis sit paljon helpompaa aloitella perhe-elämää yhdessä. No onneks kohta ei tartte mennä kouluunkaan. enää perjantai ja sit mulla alkaa oikeesti loma, koulustakin. Jippii.

Nappi ja Himpulan pimpula, jolla jo lauantaina paukkuu odotetut 36 :heart:
 

Yhteistyössä